Werk & Studie alle pijlers

Mag ik beginnen aan mijn scriptie?

24-03-2019 09:29 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
lama
anoniem_380324 wijzigde dit bericht op 12-04-2019 00:00
Reden: lama
98.53% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
24-03-2019 10:02
Je kan altijd al starten. Niemand bepaald wat je thuis alvast tikt op een computer lijkt me.
Je kan er verder alleen nog niks mee verder.

En daarnaast hoeft het dus nog niet en heb je tentamens waar je je energie aan moet schenken. Waarom kom je dan op zondag dat hier vragen.

Ga je tentamens leren.
Je kan echt niet altijd starten en dat kan je heel veel werk voor niks kosten. In sommige opleidingen moet je je inschrijven voor een onderwerp (grotere opleidingen, bachelor), waar je wel je eigen draai aan moet geven. Zit dat onderwerp vol of wordt dat niet in het semester erna aangeboden zit je alsnog in de problemen. In andere gevallen moet je een docent vinden die zich bij je onderwerp wil aansluiten en daar al een globaal idee van hebben voor je überhaupt een onderzoeksvoorstel gaat schrijven. Anders kan je wel een fantastisch idee hebben, maar als je geen docent kan vinden dan kan je toch echt iets anders gaan schrijven.

TO: Succes met je tentamens trouwens!
Guys, ik kan niet beginnen aan mijn scriptie:

"Als je na de vakaanmeldingsperiode, maar vóór het begin van het vak, alsnog voldoet aan de ingangseisen"

Beetje jammer, maar geen groot probleem. Volgend jaar kan ik nog wat vakken volgen + iets extra's doen naast mijn studie (bv stage).
ja stage of comazuipen! Of op (s)exchange in chersonissos.
Murrmurr schreef:
24-03-2019 10:23
Meestal kies je eerst een begeleider of krijg je er een toegewezen, ga je daarmee in gesprek, dan schrijf je een onderzoeksopzet die goedgekeurd moet worden en dan kun je aan de slag. Je zou wel vast een boek of een paart artikelen kunnen lezen natuurlijk.
Je krijgt daarnaast ook je topic toegewezen (rekening houdend met je voorkeuren). Dus beginnen met schrijven doe ik liever niet. Alvast lezen is wel een goede optie! :)
Lorah schreef:
24-03-2019 10:25
Je kan echt niet altijd starten en dat kan je heel veel werk voor niks kosten. In sommige opleidingen moet je je inschrijven voor een onderwerp (grotere opleidingen, bachelor), waar je wel je eigen draai aan moet geven. Zit dat onderwerp vol of wordt dat niet in het semester erna aangeboden zit je alsnog in de problemen. In andere gevallen moet je een docent vinden die zich bij je onderwerp wil aansluiten en daar al een globaal idee van hebben voor je überhaupt een onderzoeksvoorstel gaat schrijven. Anders kan je wel een fantastisch idee hebben, maar als je geen docent kan vinden dan kan je toch echt iets anders gaan schrijven.

TO: Succes met je tentamens trouwens!
Klopt! Je krijgt bij ons een topic toegewezen...
Dankjewel! :)
Ik vraag me wel eens af wat mensen op de uni leren
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Marana-- schreef:
24-03-2019 10:22
:proud:

in je haar?
Verdomd.
Lopervanhiernaardaar schreef:
24-03-2019 10:45
Ik vraag me wel eens af wat mensen op de uni leren
Had je zelf eens moeten gaan kijken!
Ik heb ooit een vak gehad met zo'n zelfde soort toelatingseis, waarbij veel mensen nog punten misten die uit het buitenland moesten komen. Je kon je dan gewoon inschrijven en na een x aantal weken deden ze een check; had je de punten nog niet dan werd je uitgeschreven, punten die in de tussentijd werden bijgeschreven werden geaccepteerd. Het simpelste antwoord is natuurlijk bellen met je universiteit, want niemand weet hier het antwoord.

Ik denk eerder dat je je zorgen moet maken over het feit dat je nu halverwege het derde (?) jaar bent en nog maar 105 punten hebt gehaald. Je basis is echt veel te laag voor het beginnen aan je scriptie en die goed kunnen maken en afronden. Ik zou dan eerder je scriptie schrijven in september. Mits dat kan. Op mijn universiteit kan dat in ieder geval wel.
Murrmurr schreef:
24-03-2019 11:00
Had je zelf eens moeten gaan kijken!
Ik vermaak me prima, en verdien genoeg. Kan de behoefte wel onderdrukken.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
24-03-2019 13:52
Oh. Het was geen vraag. Je wilde gewoon even lekker oordelen. Zeg dat dan meteen.
:facepalm:
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Madeliefje92 schreef:
24-03-2019 09:39
Ik denk dat Jollyrider wederom spijkers met koppen slaat.
Mss slaat ie ook spijkers met koppen, maar in dit topic slaat ie de spijker op z'n kop, dat betekent net iets anders.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
BellaCiao schreef:
24-03-2019 10:34
Klopt! Je krijgt bij ons een topic toegewezen...
Dankjewel! :)

Ik vind dat zo’n stompzinnig systeem. Het enige moment in je academische carrière waarop je zelf een onderwerp mocht kiezen is om zeep geholpen vanwege publicatiedrift. Zo intens treurig dat je zelfs in het wo niet meer zelf mag nadenken tot je de top van de foodchain hebt bereikt.

Okee, rantmodus uit.
Pandax schreef:
24-03-2019 15:52
Ik vind dat zo’n stompzinnig systeem. Het enige moment in je academische carrière waarop je zelf een onderwerp mocht kiezen is om zeep geholpen vanwege publicatiedrift. Zo intens treurig dat je zelfs in het wo niet meer zelf mag nadenken tot je de top van de foodchain hebt bereikt.

Okee, rantmodus uit.
Eensch! Bij ons mag het officieel wel, maar zie dat veel collega's studenten toch stiekem in hun eigen richting duwen. En dat als er een wat al te origineel idee is, men dat probeert te ontmoedigen. Bij mij mogen ze (binnen de grenzen van de discipline en met inachtneming van regels van het spel uiteraard) schrijven over wat ze zelf interessant vinden.
24-03-2019 13:52
Als je denkt dat de merites van hoger onderwijs hem vooral zitten in de hoogte van je slalaris dan snap je er idd niet heel veel van.
Bij mij ook, maar ik vraag me af hoe lang ik dat nog vol kan houden. Er wordt steeds meer druk uitgeoefend om met scriptiekringen en pre-fab onderzoek te werken zodat iedere drie scripties weer een publicatie oplevert. Ik vind het zó’n verarming van het wetenschappelijk onderwijs. Triest.
Ew, lopendebandwerk. Gelukkig werk ik op een vrij kleine opleiding met overwegend kwalitatieve methodes, dat valt niet zo makkelijk te standaardiseren.
Ik heb het liefste ook dat studenten zelf denken (en dan het liefst ook nog over een onderwerp waar ze enthousiast over zijn). Bij ons mogen studenten zelf hun begeleider uitkiezen (mits die akkoord gaat, een onderzoeksscriptie is niet verplicht), maar studenten die hun onderzoek in mijn lab willen uitvoeren hebben ook een keuze uit een beperkt aantal onderwerpen. Niet alles kan technisch gezien in mijn lab en ik heb ook geen oneindige hoeveelheid middelen.

Overigens zou ik een student ook nooit een experiment laten uitvoeren als ik bij voorbaat al weet dat het niet te publiceren is.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Daffodil schreef:
24-03-2019 16:59
Ik heb het liefste ook dat studenten zelf denken (en dan het liefst ook nog over een onderwerp waar ze enthousiast over zijn). Bij ons mogen studenten zelf hun begeleider uitkiezen (mits die akkoord gaat, een onderzoeksscriptie is niet verplicht), maar studenten die hun onderzoek in mijn lab willen uitvoeren hebben ook een keuze uit een beperkt aantal onderwerpen. Niet alles kan technisch gezien in mijn lab en ik heb ook geen oneindige hoeveelheid middelen.

Overigens zou ik een student ook nooit een experiment laten uitvoeren als ik bij voorbaat al weet dat het niet te publiceren is.
Maar bij fysieke experimenten is dat toch logisch? Een student kan alleen dingen doen waar wij de mogelijkheden toe hebben, en wat financieel een beetje te doen is. Hartstikke leuk dat single cell sequencen, maar ik ga geen 50.000 euro uitgeven voor jouw afstudeeronderzoek. Tenzij ik het zelf een waanzinnig goede en interessante vraag vind en het binnen mijn onderzoekslijn past. Dat heeft weinig met verarming van de wetenschap te maken en alles met haalbaarheid. Literatuuronderzoeken mogen wat mij betreft over elk onderwerp gaan (ok, het is wel handig als het binnen mijn vakgebied is, anders kun je beter een andere begeleider zoeken). Ik beperk hooguit nog wel eens wat onderwerpen, sommige studenten zijn wat erg enthousiast en maken het te breed.
Ja, ik vond het ook wel logisch (hoewel het de student natuurlijk wel beperkt). Een literatuuronderzoek is hier trouwens geen optie, dus helemaal zelf bepalen lukt binnen onze afdeling niet.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Er zit inderdaad een verschil in wetenschapsgebieden. Als het uitvoeren van een onderzoek verrijkende financiele gevolgen heeft, is zelfstandigheid en uitproberen geen optie die je omwille van een leertraject makkelijk inzet. Ik zit echter in de sociale wetenschappen, waarin de wereld het laboratorium is en waarin het instrumentarium waarmee die wereld onderzocht wordt ofwel zelf ontwikkeld kan worden ofwel nagenoeg gratis beschikbaar is. Mijn studenten komen na hun afstuderen onder meer terecht in functies waarin ze zelfstandig onderzoek zullen uitvoeren naar sociale fenomenen en in functies waarin ze een voorbeeldrol als onderzoeker zullen hebben. Inmiddels is het echter zo dat veel studenten daar terecht komen zonder ooit een onderzoek zelfstandig te hebben uitgevoerd. Ze zijn afgestudeerd op studies waarin ofwel het onderzoeksvoorstel al geschreven was en hun taak enkel uitvoerend was, of de data al verzameld was en hun taak enkel analyserend was. Ik vind dat we daarmee onze studenten te beperkt opleiden en slecht voorbereiden op hun deelname aan de maatschappij. De taak die ze wacht is, mijns inziens, niet uit te voeren op basis van het onderwijs dat wij bieden. En de reden waarom wij ze dat beperkte onderwijs bieden, namelijk zodat scriptieonderzoek en vooral scriptiebegeleiding resulteert in publicaties, vind ik niet gerechtvaardigd. Deze manier van werken sluist kenniskapitaal weg van studenten naar docenten.
En voor de duidelijkheid: de Robin Hood in mij is het hier volledig mee oneens. Het is een systeem waarin de kennisrijken (docenten) steeds rijker worden ten koste van de armen (studenten). En op termijn gaat dit ten koste van het nut dat de universitaire wereld heeft voor de maatschappij. Want wat is het nut van een organisatie die kapitaliseert op zijn novicen? Die neemt, maar nauwelijks iets teruggeeft? Aan dit systeem gaan we uiteindelijk ten onder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven