Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IX

09-12-2018 21:19 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 8 delen waren een groot succes. In deel 9 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
In this mad house we must all survive
whitewolves schreef:
24-03-2019 15:11
Ik heb iets meegemaakt en ik vraag mij af of wij de gierige partij zijn of dat onze gezamelijk vriend dat is.

Gezamelijke vriend is laatst jarig geweest en geeft in plaats van een feest voor meerdere, alleen ons een uitnodiging om samen zijn verjaardag te vieren in een hotel. Hotel is van zijn ouders en hij verblijft daar gratis. De locatie van het hotel is in het buitenland, frankrijk, dus nog best een stuk reizen. Zijn idee is dat wij daar met z'n alle daar 3 dagen overnachten. Omdat hij per se in het hotel van zijn ouders wou verblijven ging ik ervanuit dat hij op zijn minst korting had geregeld voor ons. Hij zei dat wij zelf het moesten regelen en dus de volle mep betalen.

We hebben het helemaal niet breed en zouden zelf nooit zoveel geld uitgeven voor 'even' er tussen uit. We zijn dus niet meegegaan.
Is die geschift?

Mag je hélemaal naar Frankrijk rijden wat gigantische hoeveelheden benzine kost.
En vervolgens mag je ook nog es 3 dagen hotel betalen en waarschijnlijk eten daar.

En dat allemaal voor "maar een verjaardag".

Moest ie nu nog gaan trouwen zou ik er eventueel over nadenken.
Maar anders ...

Dat ie es gewoon een rondje in de kroeg geeft.

Als ie persé zijn verjaardag met mam en pap wil vieren doet ie dat maar alleen.
Honingbij_ schreef:
24-03-2019 13:53
Ik heb ook nog een mooie.
Laatst heb ik een cadeau verzorgd voor een collega die wegging. Ik heb bij mijn collega’s rondgevraagd wie er wat wilde bijdragen. Uiteindelijk heb ik een cadeau gekocht, maar twee dagen later kreeg ik alsnog een bijdrage van een andere collega binnen; ik had dus meer geld binnengekregen dan ik had uitgegeven aan het cadeau. Ik heb toen een mailtje hierover rondgestuurd met de vraag wat ik met die tien euro extra zou doen; ik kon iedereen een klein beetje terugstorten, of ik kon er een rondje bier van kopen op de afscheidsborrel. Iedereen stemde in met een rondje bier, behalve één collega, die aangaf niet bij de borrel te kunnen zijn. Of ik haar dus 80 cent ofzo terug wilde overmaken :facepalm:
Het mooie was nog dat ze uiteindelijk wél aanwezig was op de borrel, flink heeft gedronken maar bij mijn weten zelf niks betaald heeft :whistle:
Ik zou haar voor de grap een tikkie sturen voor 80ct. Omdat ze wél op de borrel was :biggrin:
Whitewolves ik zou ook niet gegaan zijn zou een kaartje hebben gestuurd eh meer niet.

Een vriendin van mik heeft bedacht ok de kinder verjaardag in de dierentuin te vieren waar zij een jaar abbo op heeft.
Toegang en eten en drinken is voor eigen kosten en er stond nog een cado tip bij.
Ik heb ze veel plezier gewenst maar ik ga daar geen geld aan uit geven.
derooiekater schreef:
24-03-2019 17:30
Whitewolves ik zou ook niet gegaan zijn zou een kaartje hebben gestuurd eh meer niet.

Een vriendin van mik heeft bedacht ok de kinder verjaardag in de dierentuin te vieren waar zij een jaar abbo op heeft.
Toegang en eten en drinken is voor eigen kosten en er stond nog een cado tip bij.
Ik heb ze veel plezier gewenst maar ik ga daar geen geld aan uit geven.
Dan kun je beter met het gezin naar de dierentuin gaan, heb je allemaal een leuke dag. Hoe kregen die ouders dat verzonnen..
Christiana schreef:
24-03-2019 17:41
Dan kun je beter met het gezin naar de dierentuin gaan, heb je allemaal een leuke dag. Hoe kregen die ouders dat verzonnen..
Denk vooral gemakzucht geen inkopen voor thuis voor hun is het goedkoop want jaar abbo en bij hun om de hoek.
Kan via het Facebook event dat ze heeft aangemaakt dat tot nu toe alleen beide ouders komen masr dat er ook al zeker 4 koppels met kids niet gaan.
Zeg dan ineens - die ouders - dat je iedereen wel wil zien maar dat het je geen cent mag kosten ...

Dachten ze nu écht dat er veel mensen gingen meegaan in hun plan?
Zoveel dat ze er zelfs een event op Facebook voor maken ipv gewoon een app of mailtje rond te sturen?

Die gaan triest zijn nadien als er nagenoeg niemand komt.

Is het een speciale verjaardag dat ze er zoveel tamtam rond maken?
Welnee het kind word 10 jaar en dat zien ze als een mijlpaal.
Ik denk ook niet dat er veel gaan komen.
Bij ons worden vaak Kinder verjaardagen in het zwembad gevierd, prima want saar zijn we in de zomer toch meestal. Dierentuin vind ik ook niet zo raar, maar de meeste gezinnen hier hebben een abbonement.
Op zich zou ik het niet erg vinden als iemand zijn/haar verjaardag elders viert, is diegene in mijn ogen helemaal vrij in. Alleen, wat ik dan vreemd/gierig/aso vind, is dat de jarige (of in het geval van een kind, de ouders) er vanuit gaan dat de gasten, naast een cadeau, opdraaien voor andere kosten, zoals overnachtingskosten, extra benzine (in het geval van de verjaardag in een hotel in Frankrijk) en entree (in het geval van de dierentuin voor als je geen abonnement hebt). Dat komt bij mij over alsof je als gastheer/-vrouw/jarige je er wel heel erg cheap ass vanaf wil maken.
In this mad house we must all survive
Als wij ooit kinds verjaardag in de dierentuin vieren, zouden we entree betalen voor alle uitgenodigde kindjes zonder abonnement.
hoppala schreef:
24-03-2019 18:52
Bij ons worden vaak Kinder verjaardagen in het zwembad gevierd, prima want saar zijn we in de zomer toch meestal. Dierentuin vind ik ook niet zo raar, maar de meeste gezinnen hier hebben een abbonement.
En betaal jij dan wel entree voor de mensen die geen abonnement hebben?

Tsja, wij hebben wel een verjaardag van kind in de speeltuin gevierd. Ik vind het normaal om dan voor iedereen de entree te voldoen. Het is toch mijn feestje?
whitewolves schreef:
24-03-2019 15:11
Ik heb iets meegemaakt en ik vraag mij af of wij de gierige partij zijn of dat onze gezamelijk vriend dat is.

Gezamelijke vriend is laatst jarig geweest en geeft in plaats van een feest voor meerdere, alleen ons een uitnodiging om samen zijn verjaardag te vieren in een hotel. Hotel is van zijn ouders en hij verblijft daar gratis. De locatie van het hotel is in het buitenland, frankrijk, dus nog best een stuk reizen. Zijn idee is dat wij daar met z'n alle daar 3 dagen overnachten. Omdat hij per se in het hotel van zijn ouders wou verblijven ging ik ervanuit dat hij op zijn minst korting had geregeld voor ons. Hij zei dat wij zelf het moesten regelen en dus de volle mep betalen.

We hebben het helemaal niet breed en zouden zelf nooit zoveel geld uitgeven voor 'even' er tussen uit. We zijn dus niet meegegaan.
Niet gierig van jullie maar wel van z’n vriend en z’n ouders. Voor die ouders is het nog een mooie extra bezetting ook. Het zal me niets verbazen als het in het laagseizoen was. Dus jullie mogen allemaal kosten maken, de vriend ontvangt cadeautjes en de ouders vullen hun zakken. Slimme deal
-Darkside- schreef:
23-03-2019 15:25
Hm ik bedoel ook kleine dingen. Dat iemand eens koffie voor je haalt of zo en dat je dat dan later keihard terugkrijgt van: je kan me toch wel ophalen voor dat evenement (lees: 40 km omrijden) want ik haal wel eens koffie voor je.

Edit: of ik heb je vitaminizegels gegeven :hihi:
Ow, zo, ja dat is wel iets anders. Erg berekenend. Daar moet ik ook echt niets van hebben.
Pipistrello schreef:
23-03-2019 13:32
Precies mijn punt. Tenzij ze een weeshuis runt of zelf 10 kinderen heeft geeft een normaal gezin geen €1500 uit bij de Lidl in een week of 6.

naar alle waarschijnlijkheid hebben andere mensen ook voor haar gespaard. Als je dat doet om de kinderen er blij mee te maken snap ik dat helemaal.
Maar niet om de hele serie daarna voor €25 aan te bieden.
(Ze zijn overigens voor veel minder te bestellen via Aliexpress)
Ik zag dat ook ineens voorbij komen. :sarcastic:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
In de dierentuin vind ik nog wel leuk (al kan dat met een heel gezin best duur worden) maar dan ipv een kado.
In Frankrijk is helemaal koekoek. Dat je dan de reiskosten voor eigen rekening doen a la, maar ook het verblijf bij zijn ouders?
Een feestje elders is prima, wel op mijn kosten. Ik zorg dan voor entree en versnaperingen. Kan prima door zelf mee te nemen op sommige locaties.
In een binnenspeeltuin betaal je voor kind en niet voor ouders. Scheelt kosten voor de volwassenen. Daar mag je niet zelf meenemen het eten en drinken. Dus daar betaal ik dat ook. En als dat financieel niet lukt plan ik geen feest op die locatie.
Het was inderdaad in het laagseizoen en ze waren net weer een paar weken open. Ik begon al te twijfelen over de situatie. Waarschijnlijk om klandizie te trekken wou hij daar zitten gok ik zo.
We waren al eerder op vakantie geweest met z'n 3e en alle kosten door 3 gedeeld. Misschien dat hij daarom dacht dat dit wel kon.
Dierentuin zou ik een twijfel geval vinden. Daar zou ik zelf nog een leuk uitje van maken. Even langs de jarige wippen voor een uur of twee en dan zelf het park verkennen bijvoorbeeld. Het cadeautje zou mijn aanwezigheid zijn geweest en een drankje op mijn kosten. :-D
Dit hebben wij 2 jaar geleden meegemaakt.
We gingen uit eten met schoonzus en zwager, naar een sushi restaurant (all you can eat, vast bedrag per persoon). Ik had nog een cadeauvoucher liggen die ik gratis gekregen had ter waarde van 10 euro (een soort vaste klantenbeloning). We hebben heerlijk gegeten. Ik gaf aan de bon van 10 euro op de totale rekening te laten verrekenen en het restant zouden we dan splitten (50/50). We hadden ongeveer hetzelfde gedronken en door de extra korting hadden we sowieso allemaal al voordeel.

Vriend ging met zwager naar de kassa. Vriend vroeg wat er nog over bleef na de verrekening van de kortingsvoucher. Dat was in totaal nog 150 euro. De helft is 75 euro, dus vriend zegt....maak er maar 80 euro van, om 5 euro fooi erbij te geven.
Zwager komt na hem en vraagt welk bedrag er dan nog resteert na onze betaling. Serveerster zegt dat vriend 80 euro betaald heeft. Oh zegt zwager, dan betaal ik 150-80 = 70 euro. Wat wij dus als fooi bedoeld hadden brengt hij op zijn eigen deel in mindering. Vriend was zo verbaasd dat hij niet gereageerd heeft.....pas later kwam de verontwaardiging. Les voor ons: volgende keer geven we de fooi cash en betalen we als 2e ;-) (en ik laat ze nooit meer meeprofiteren van een kortingsvoucher die ik heb gekregen...of is dat dan weer gierig van mij :-)
Trouwens...ik heb nog een vraag om hier in de groep te gooien.

4 jaar geleden is mijn broer met zijn partner een geregistreerd partnerschap aangegeven. Trouwen vonden ze onzin en dit was net zo goed. Ze vierden het verder niet, alleen met beide gezinnen in hun huis met een uitgebreide gourmetavond. (we waren ook niet bij de plechtigheid want het was op een gratis tijdstip en dan mogen er verder geen genodigden bij zijn, we werden dus enkel 's avonds te eten gevraagd).
Ik heb een goede band met mijn broer en ondanks dat het verder geen feest was en ook geen plechtigheid heb ik gewoon het bedrag in een enveloppe gedaan dat ik hem normaal bij een bruiloft ook gegeven zou hebben. Vond ik eigenlijk vanzelfsprekend.

Maar nu....4 jaar later hebben ze aangegeven dat ze toch alsnog willen gaan trouwen .....heel uitgebreid dit keer met een groot feest en allerlei toebehoren. Prima, natuurlijk, als zij dat willen.....echter...wat ik mijzelf nu bedenk....wat ga ik geven? Ik heb eigenlijk al het cadeau gegeven dat ik normaal bij een huwelijk zou hebben gegeven. Moet ik dat dan nog een keer geven of kom ik heel gierig over als ik dat eigenlijk onzin vind. Het is hun keuze om nog een feest te geven en natuurlijk wil ik best nog wat geven maar om eerlijk te zijn niet meer in dezelfde hoeveelheid als ik al heb gegeven (het is niet zo dat ik als alleenstaand moeder bakken met geld heb namelijk). Wat vinden jullie redelijk ? Ik wil ook niet gierig overkomen, het is natuurlijk wel mijn broer.
Gewoon een kleiner cadeau geven, maar wel een goed cadeau dat bij hen past. Van ongeveer 50 euro of zo.
Ik snap het dilemma. Kunnen jullie niet als familie iets samen geven, bijvoorbeeld ook met je ouders erbij?
@Ik doe ook maar wat, tenzij geld het probleem is zou ik het als een 'losse' bruiloft zien. Ook vanwege het feest dat ook voor jou leuk is
Het restaurant verhaal vind ik ook gierig, raar ook om geen fooi te geven.
-jolijn- schreef:
29-03-2019 16:25
Gewoon een kleiner cadeau geven, maar wel een goed cadeau dat bij hen past. Van ongeveer 50 euro of zo.
Vind ik nog veel. Zou een kleinigheidje doen want je hebt tenslotte al iets gegeven.
Ik heb eens een bruiloft gehad van een bevriend stel waarbij de feestelijkheden en ceremonies over 2 dagen verdeeld waren. We waren voor alle 2 de dagen uitgenodigd en omdat het ver weg was de nacht ertussen een hotel genomen, ook zelf betaald. Eerste dag netjes bij het feliciteren een envelop (€100) gegeven plus nog een cadeau (€60) waarvan we wisten dat ze dat graag wilden hebben. Tweede dag stonden we opnieuw in de rij voor felicitaties, de bruid hield na het kussen haar hand op. Alsof ze dus nog iets verwachtte van ons. Ik heb toen gezegd dat we de vorige dag al wat gegeven hadden. Ze zei toen beetje raar en geforceerd lachend (zo zag het eruit in elk geval), “O, grapje!” Ik vraag me tot op de dag van vandaag af of ze echt verwachtte dat wij 2 keer een cadeau/envelop zouden geven, gezien we 2 dagen waren uitgenodigd. Zo ja, dan had ik de eerste dag de envelop gegeven en de tweede het cadeau bijvoorbeeld. Maar wat vond ik dit raar overkomen.
-jolijn- schreef:
29-03-2019 16:25
Of gewoon een heel stuk minder. Echt hoor.

Vind dat al een flink bedrag en helemaal als je het niet zo breed heb zoals word aangegeven.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
29-03-2019 18:29
Ik heb eens een bruiloft gehad van een bevriend stel waarbij de feestelijkheden en ceremonies over 2 dagen verdeeld waren. We waren voor alle 2 de dagen uitgenodigd en omdat het ver weg was de nacht ertussen een hotel genomen, ook zelf betaald. Eerste dag netjes bij het feliciteren een envelop (€100) gegeven plus nog een cadeau (€60) waarvan we wisten dat ze dat graag wilden hebben. Tweede dag stonden we opnieuw in de rij voor felicitaties, de bruid hield na het kussen haar hand op. Alsof ze dus nog iets verwachtte van ons. Ik heb toen gezegd dat we de vorige dag al wat gegeven hadden. Ze zei toen beetje raar en geforceerd lachend (zo zag het eruit in elk geval), “O, grapje!” Ik vraag me tot op de dag van vandaag af of ze echt verwachtte dat wij 2 keer een cadeau/envelop zouden geven, gezien we 2 dagen waren uitgenodigd. Zo ja, dan had ik de eerste dag de envelop gegeven en de tweede het cadeau bijvoorbeeld. Maar wat vond ik dit raar overkomen.
Ik denk dat de bruid in alle hectiek was vergeten dat jullie gisteren al een cadeau hadden gegeven en dat ze zelf ook besefte dat dat nogal slordig was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven