no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
woensdag 3 april 2019 om 20:53
Het voelde eerst inderdaad elke avond vet. Dus ik spoelde elk ochtend en dan was het ok voor de dag. Na een tijdje voelde het als 'touw'. Toen ging ik om de dag spoelen en was ik blij dat mijn haren lang genoeg waren om er een dotje van te maken. Dus 'doorbijten' want ik droeg normaliter een strakke, gladde bob. Mijn forumnaam 'Oudblond' betekent ' grijs'. Ik ben ook gestopt met kleuren en ben intussen bijna helemaal grijs, behalve het 'dotstuk'. Dus over een maand of twee ga ik naar de kapper en laat weer een strakke bob knippen. Die helemaal grijs is, niet meer vet en hopelijk weer even glad valt als voorheen want zo lijkt het wel te kunnen. En dan dus niet iedere ochtend wassen en föhnen. Bespaart tijd, product, water en dus geld en ecologische impact.Truusjemier schreef: ↑03-04-2019 20:36Dat doe ik ook. Of ga voor ongezond: pizza, knaks, loempia. Voor de tv![]()
Wat bedoel je met doorbijten? Dat het eerst heel vet is?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
woensdag 3 april 2019 om 20:58
Daar heb ik me jaren geleden ook in verdiept. Leek me een brug te ver voor mij. Omdat ik maandverband al vreselijk vind voelen en dus tampons gebruik. Nu ben ik bijna door de overgang, dus binnenkort hoop ik ook op dat front niet meer te consumeren

woensdag 3 april 2019 om 21:06
Lady_Day schreef: ↑03-04-2019 20:03Ja, ik had ook wel stress als er iets kapot ging, zoals mijn fiets. Daar baalde ik dan echt van maar op de een of andere manier lukte het wel altijd en ik had een kleine buffer op mijn spaarrekening en ja, die heb ik ook wel eens gebruikt om een kledingstuk van te kopen wat ik echt heel graag wilde.
W.b. dat zorgeloos uit eten gaan of een jurkje kopen zoals anderen met meer geld dat doen... dat herken ik ook. Maar nu ben ik die ander met 'meer geld' en eigenlijk zit ik gek genoeg nog steeds in dezelfde situatie. Er is namelijk altijd wel iemand die meer kan/doet/leent. En vooral als ik niet lekker in mijn vel zit ga ik vergelijken. Ik heb in mijn vriendenkring best wat mensen zitten die echt wel wat te makken hebben of te makken lijken hebben (schijn kan bedriegen). Ik kan het me niet veroorloven om 3x per jaar een exotische vakantie te betalen of regelmatig naar een restaurant met 456 Michelin sterren te gaan. Ik heb er niet eens behoefte aan maar soms voel ik me wel een loser daardoor. Idioot he?
Nee ik snap het heel goed. Ik hoop nu dat het over gaat als ik meer inkomen heb, maar jij laat me nu beseffen dat het waarschijnlijk meer binnen in me zit.
woensdag 3 april 2019 om 21:11
Ik ben een lang weekend weggeweest, en dan wel meer uitgegeven natuurlijk: s avonds uit eten (ontbijt en lunch zorgde ik zelf voor), museumticket, een fietskaart, een cadeautje, een boekje... Maar geen buitensporigheden en dat hoort wel gewoon bij het "vakantiebudget" vind ik.
Alleen heb ik daar in de museum shop een prachtige sjaal gezien! Van een Nederlandse ontwerper, puur merinowol. 130 euro.
Niet gekocht want niet echt nodig, maar daarna weer beginnen twijfelen. Zo'n sjaal gebruik je in de winter dagelijks, dus heb je er ook dagelijks plezier van.
Maar de dag daarna was het museum gesloten en daarna had ik geen tijd meer
Dus heb ik me zitten bedenken dat ik toch een budget "voor de leuk", dus voor spulletjes dat ik niet nodig heb wil instellen.
Zodat zoiets toch eens kan. (want in principe heb ik het geld er voor, alleen wil ik het niet aan allerlei onnodige spullen besteden.)
De vraag is al wel eens gesteld denk ik, hoeveel budget voorzien jullie daarvoor?
Ik dacht aan 300 euro per jaar, daar kan je dan al eens iets groter of duurder mee kopen.
En. Ik heb gemaild naar het museum voor de naam van de ontwerper maar ze hebben nog niet geantwoord
Alleen heb ik daar in de museum shop een prachtige sjaal gezien! Van een Nederlandse ontwerper, puur merinowol. 130 euro.
Niet gekocht want niet echt nodig, maar daarna weer beginnen twijfelen. Zo'n sjaal gebruik je in de winter dagelijks, dus heb je er ook dagelijks plezier van.
Maar de dag daarna was het museum gesloten en daarna had ik geen tijd meer

Dus heb ik me zitten bedenken dat ik toch een budget "voor de leuk", dus voor spulletjes dat ik niet nodig heb wil instellen.
Zodat zoiets toch eens kan. (want in principe heb ik het geld er voor, alleen wil ik het niet aan allerlei onnodige spullen besteden.)
De vraag is al wel eens gesteld denk ik, hoeveel budget voorzien jullie daarvoor?
Ik dacht aan 300 euro per jaar, daar kan je dan al eens iets groter of duurder mee kopen.
En. Ik heb gemaild naar het museum voor de naam van de ontwerper maar ze hebben nog niet geantwoord

aliva wijzigde dit bericht op 03-04-2019 21:14
4.63% gewijzigd

woensdag 3 april 2019 om 21:12
Okesnorriemorrie schreef: ↑03-04-2019 21:03@Vixxen: ik gebruik de water only methode, dus alleen water.

woensdag 3 april 2019 om 21:14
Top instelling Lady! Ik woon in een flat, bijna een glazen flat. Met ramen van vloer tot plafond, glazen schuifdeuren binnen en een balkon van 18 m met glazen borstwering. Ik heb dus een lapperT want kan dat zelf echt niet voor elkaar krijgen. Die lapperT gebruikt alleen een scheut azijn in koud water en krijgt daar in no time mijn ruiten streeploos mee gedaan! Ik vind hem inhuren trouwens ook een besparing: Zelf doen we daar minstens 2 dagen over en hebben dan nog 3 dagen rugpijn. De lieve lapperT doet dat in 3 uur. Hij heeft een tweemaandelijkse vaste opdracht en ik betaal hem 60 euro per keer. Mijn lieve oude moeder haar advies was en is; Liefke, alles waar je zelf niet goed in bent en uit kan besteden: Doen. In die tijd doe je zelf iets waar je wel goed in bent en voor betaald wordt. En ze heeft gelijk. Ik werk full time en besteed veel uit. Maar hou nog altijd meer over dan als ik minder zou werken en thuis meer voor mijn rekening nam. (fysieke beperking speelt mee) En ik word heel gelukkig van mijn werk en van thuis komen terwijl de zon door streeploze schone ramen schijnt!Lady_Day schreef: ↑03-04-2019 20:43Oudblond, wat fijn dat de no poo zo goed voor jou werkt! Misschien ga ik er ook wel weer een keer aan aangezien mijn haar nu geen 'build up' van allerlei rommel meer krijgt. En zeker beter voor het milieu. Ik zit nu ergens waar we niet aangesloten zijn op het riool dus sowieso moeten we er op letten dat we niet allerlei rommel door de gootsteen jagen.
We zitten nu nog in de fase van eco schoonmaakmiddelen (als in Ecover spul) maar ik gebruik steeds vaker soda, azijn en groene zeep. Beter voor het milieu en ook nog eens stukken goedkoper.
oudblond wijzigde dit bericht op 03-04-2019 21:17
1.42% gewijzigd
woensdag 3 april 2019 om 21:15
Dat vergelijken heb ik dan weer niet (meer). Ben inmiddels tevreden met wat ik heb, maar voel me er ook niet (meer) minder door als de buren een nieuwe auto hebben gekocht of een dure BBQ. Is ook een proces geweest hoor. Zocht voorheen een mooie nieuwe fiets uit waar je mee gezien kon worden, of ging op vakantie naar een ver, exotisch land (kijk mij eens). Nu interesseert het mij niet wat anderen ervan vinden.Lady_Day schreef: ↑03-04-2019 20:03W.b. dat zorgeloos uit eten gaan of een jurkje kopen zoals anderen met meer geld dat doen... dat herken ik ook. Maar nu ben ik die ander met 'meer geld' en eigenlijk zit ik gek genoeg nog steeds in dezelfde situatie. Er is namelijk altijd wel iemand die meer kan/doet/leent. En vooral als ik niet lekker in mijn vel zit ga ik vergelijken. Ik heb in mijn vriendenkring best wat mensen zitten die echt wel wat te makken hebben of te makken lijken hebben (schijn kan bedriegen). Ik kan het me niet veroorloven om 3x per jaar een exotische vakantie te betalen of regelmatig naar een restaurant met 456 Michelin sterren te gaan. Ik heb er niet eens behoefte aan maar soms voel ik me wel een loser daardoor. Idioot he?
woensdag 3 april 2019 om 21:21
Of het bij jou zo is kan ik niet over oordelen, maar bij mij zit het echt van binnen hoor. En tuurlijk heb ik minder financiële stress dan voorheen. Zoals al eerder aangegeven heb ik dikke tandartsrekeningen (o.a. orthodontie). Ik denk dat ik de afgelopen 3 maanden inmiddels iets van 2500 euro heb overgemaakt naar mijn tandarts. Omdat ik het geld nu heb kan ik mijn gebit weer sterk, mooi en gezond maken zonder dat ik er een boterham minder om eet. Dat is heel fijn maar er zijn altijd dingen die ik mij niet kan veroorloven die een vriendin wel zonder er ook maar een seconde over na te hoeven denken gewoon doet. En het is niet eens jaloezie maar meer een gevoel van innerlijk falen. Echt idioot want ik heb het best goed voor elkaar momenteel.
Ik ben mij gewoon heel goed bewust dat dingen ook heel snel kunnen veranderen. Ik zie het bij mijn vriend nu. Hij is chronisch ziek en kan gewoon niet full-time werken. Het is nog maar de vraag of hij dat ooit weer zal kunnen. Vrienden vinden vaak dat ik teveel beren op de weg zie en snappen niet dat ik aan bepaalde dingen geen geld wil uitgeven (vakanties, auto) terwijl ik het in principe wel kan betalen. Ik probeer mijn leven juist te versimpelen zodat ik mij in elke financiële situatie goed kan redden. Ik weet dat ik met weinig rond kan komen maar als mijn wasmachine het begeeft wil ik wel de volgende dag een nieuwe in huis hebben.

woensdag 3 april 2019 om 21:28
Lady_Day schreef: ↑03-04-2019 21:21Of het bij jou zo is kan ik niet over oordelen, maar bij mij zit het echt van binnen hoor. En tuurlijk heb ik minder financiële stress dan voorheen. Zoals al eerder aangegeven heb ik dikke tandartsrekeningen (o.a. orthodontie). Ik denk dat ik de afgelopen 3 maanden inmiddels iets van 2500 euro heb overgemaakt naar mijn tandarts. Omdat ik het geld nu heb kan ik mijn gebit weer sterk, mooi en gezond maken zonder dat ik er een boterham minder om eet. Dat is heel fijn maar er zijn altijd dingen die ik mij niet kan veroorloven die een vriendin wel zonder er ook maar een seconde over na te hoeven denken gewoon doet. En het is niet eens jaloezie maar meer een gevoel van innerlijk falen. Echt idioot want ik heb het best goed voor elkaar momenteel.
Ik ben mij gewoon heel goed bewust dat dingen ook heel snel kunnen veranderen. Ik zie het bij mijn vriend nu. Hij is chronisch ziek en kan gewoon niet full-time werken. Het is nog maar de vraag of hij dat ooit weer zal kunnen. Vrienden vinden vaak dat ik teveel beren op de weg zie en snappen niet dat ik aan bepaalde dingen geen geld wil uitgeven (vakanties, auto) terwijl ik het in principe wel kan betalen. Ik probeer mijn leven juist te versimpelen zodat ik mij in elke financiële situatie goed kan redden. Ik weet dat ik met weinig rond kan komen maar als mijn wasmachine het begeeft wil ik wel de volgende dag een nieuwe in huis hebben.
Het zou wel een opluchting zijn als ik niet meer elk dubbeltje hoefde om te draaien. Een kapotte wasmachine nu zou gewoon betekenen dat er de komende maanden geen nieuwe wasmachine is want dat geld is er niet. Dat zou voor mij wel anders mogen.
Maar een dikke auto of het nieuwste model telefoon interesseren me dan weer niet. Al kan ik nu natuurlijk alleen maar inschatten hoe het zou zijn. Als je een groter inkomen hebt, ga je je al snel daarnaar gedragen en dat normaal vinden. Als student had ik nog minder te besteden, maar ik kan me nu al niet meer indenken hoe ik dat in godsnaam heb gered.
Begrijp heel goed dat je voorzichtig bent met geld uitgeven. Ik wil ook niet boven mijn stand leven en ik zou mijn leven makkelijker kunnen maken door niet meer te sparen (of minder te sparen) maar dat voelt gewoon niet goed.
woensdag 3 april 2019 om 21:32
Oudblond... oh, die snap ik helemaal hoor. Ik zou hetzelfde gedaan hebben. Twee jaar geleden heb ik een schoonmaakster in huis gehaald. Ik werkte destijds veel en had veel stress van een ouder met kwakkelende gezondheid. Het gaf mij zoveel rust dat ik niet in het weekend nog de stofzuiger en dweil uit de kast hoefde te slepen, ook al woon ik op 50m2.
woensdag 3 april 2019 om 21:38
Vixxen... elk dubbeltje om moeten draaien is enorm stressvol. Ik heb ook wel eens wakker gelegen van iets wat stuk ging en wat ik eigenlijk niet kon vervangen. Het is heel fijn dat ik dat nu niet meer heb. Ik hoop dat er ook voor jou snel verandering in komt.
Truusje... het gekke is dat ik me normaal gesproken helemaal niet aantrek wat anderen van mij vinden. Ik ga mijn eigen gang en red me wel. Maar nu ik niet zo goed in mijn vel zit heb ik er dus wél last van. En ik schaam me er voor.
Truusje... het gekke is dat ik me normaal gesproken helemaal niet aantrek wat anderen van mij vinden. Ik ga mijn eigen gang en red me wel. Maar nu ik niet zo goed in mijn vel zit heb ik er dus wél last van. En ik schaam me er voor.

woensdag 3 april 2019 om 21:41
Vixxen, heb je zicht op het einde van deze periode dat je elk dubbeltje moet omdraaien? Doe je bijv een studie waarna je een baan met meer inkomen gaat krijgen of zo? Of is het voor onbepaalde tijd?
Mag ik nog wat vragen over dat no poo? Het intrigeert me, ik zou het ook graag willen. Ik heb het in mijn vakantie geprobeerd maar ik vond het toen helemaal niks. Ik kreeg jeuk op mijn hoofd van de vettigheid.
Oudblond en Snorrie, jullie gebruiken alleen water? En dus ook geen producten om je haar in model te brengen? Ik gebruik alleen een beetje haarlak, meer niet, en toen ik in de vakantie alleen met water waste gebruikte ik ook geen haarlak maar ik geloof niet dat dat veel scheelde.
Kammen/borstelen jullie je haar wel dagelijks? En spoel je dagelijks met water of enkele keren per week?
Mag ik nog wat vragen over dat no poo? Het intrigeert me, ik zou het ook graag willen. Ik heb het in mijn vakantie geprobeerd maar ik vond het toen helemaal niks. Ik kreeg jeuk op mijn hoofd van de vettigheid.
Oudblond en Snorrie, jullie gebruiken alleen water? En dus ook geen producten om je haar in model te brengen? Ik gebruik alleen een beetje haarlak, meer niet, en toen ik in de vakantie alleen met water waste gebruikte ik ook geen haarlak maar ik geloof niet dat dat veel scheelde.
Kammen/borstelen jullie je haar wel dagelijks? En spoel je dagelijks met water of enkele keren per week?
woensdag 3 april 2019 om 22:16
vixxen, las laatst een interessant artikel over "life style inflatie". Weet niet meer precies wat de strekking was van het artikel, maar ik zat mij precies hetzelfde af te vragen terwijl ik voor mijn gevoel de besparingstips uit mijn studie tijd nog steeds gebruik. Heb nu meer inkomsten, maar de studenten kamer is ingeruild voor een duurdere woonruimte die ik niet hoef te delen. De OV kaart betaal ik nu zelf. Op de een of andere manier ga je toch iets anders leven en uitgeven.
Lady, zit hem dat alleen in de geldzaken? Of ook andere dingen? (Leukere baan, liever kind, beter figuur etc.)
Zou me er niet voor schamen, want als je eigen leven niet op rolletjes loopt dan is het logisch dat het gras bij de buren groener is. Of is....lijkt (want ook hun gras kent ongetwijfeld dorre plekjes)
Lady, zit hem dat alleen in de geldzaken? Of ook andere dingen? (Leukere baan, liever kind, beter figuur etc.)
Zou me er niet voor schamen, want als je eigen leven niet op rolletjes loopt dan is het logisch dat het gras bij de buren groener is. Of is....lijkt (want ook hun gras kent ongetwijfeld dorre plekjes)
woensdag 3 april 2019 om 22:38
Truusje... het zit bij mij denk ik puur in het financiële aspect. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik wil verhuizen (heb huisje midden in de stad en word gek van het constante lawaai overal) maar alles is zo duur dat alles wat in mijn prijsklasse ligt er niet voor zorgt dat ik erop vooruit ga. Dat frustreert mij al meer dan een jaar. En als er dan wel iets geschikts is meteen achter het net vissen want dan komt er iemand langs die gewoon cash betaalt zonder enige ontbindende voorwaarden. Ik kan daar niet tegenop. En toch zie ik om me heen allerlei mensen continu kopen en verkopen. Ik snap gewoon niet dat mij het niet lukt.
woensdag 3 april 2019 om 22:59
Lawaai is echt verschrikkelijk inderdaad, ben om die reden de binnenstad ook uitgevlucht. Gelukkig nog net op tijd gekocht, zou in deze tijd ook niet graag willen kopen. Die huizenmarkt is echt rampzalig nu. Prijzen staan m.i. niet meer in verhouding met wat je ervoor krijgt, zelfs hier in het Oosten niet meer. Mensen die bieden op een woning zonder het van binnen gezien te hebben, echt bizar. Wat dat betreft ben ik soms wel verbaasd wat mensen soms durven neer te tellen, hoorde laatst iemand die het maximale leende en enthousiast riep dat het huis een koopje was vergeleken met de Randstad waar ze vandaan kwam. Ik zou er echt slapeloze nachten van hebben. Lijkt me ingrijpende gevolgen hebben voor een flinke tijd in je leven. Minder werken? Je droom achterna (van je hobby je werk maken)? Lijkt me toch iets lastiger worden. Maar tegenwoordig kun je niet anders. Of geen hypotheek kunnen krijgen, geen recht op sociale huur en daardoor gedwongen worden particulier te huren voor €1500.
woensdag 3 april 2019 om 23:11
Wij hebben in die gekte gekocht, maar wel aan het begin. Huis bezichtigd, met mijn schoonvader, niet eens met mijn man. Die kon geen vrij krijgen voor elke bezichtiging. Direct een eindbod gedaan (en man had het toen dus nog niet gezien), boven de vraagprijs (je mocht maar één bod te doen en de hoogste bieder zou het dan krijgen) en zo ons huis gekocht. We hadden eerder een bod gedaan op een huis (op dezelfde manier, direct een eindbod boven de vraagprijs) en toen werden we het niet. Wat een stress. We hadden ook weinig tijd, we moesten ons huurhuis uit. Anders hadden we misschien meer tijd genomen. Wel blij met ons huis trouwens hoor! Het is een fijn huis en man vindt dat gelukkig ook. Wel vind ik de maandlasten vrij hoog en was een kleiner huis misschien net zo fijn geweest (en minder duur uiteraard).

donderdag 4 april 2019 om 08:56
@Marana: ik waste in het begin dagelijks mijn haar met zo warm mogelijk water (dat voor mezelf nog nét comfortabel is tijdens het douchen, zeg maar) en daarna afspoelen met koud water om de haarschubben weer dicht te laten gaan. Daarmee haalde ik het meeste vet eruit. Inmiddels is mijn haar er zo aan gewend dat het nog zelden vet is, want dat het zo vet wordt is vaak omdat je talgklieren teveel produceren, omdat het elke keer door de shampoo weer weggehaald wordt. Daar worden ze eigenlijk overactief van. Door het een tijd niet te wassen kwam mijn hoofdhuid tot rust en nu kan ik het op een gewone temperatuur uitspoelen, want het is praktisch nooit vet, hooguit nog eens als ik ongesteld ben.
Uitborstelen doe ik elke dag, in het begin met een speciale borstel met dierenharen, om het vet beter over mijn haar te verdelen. Inmiddels is dat ook niet echt meer nodig.
Maar ik moet wel zeggen: ik heb vrij makkelijk haar en ik ben zelf ook makkelijk met mijn haar, draag het altijd in een knotje of staart, dus geen verzorgingsproducten oid die er dan weer uit moeten worden gehaald, want dat schijnt wel lastig te zijn zonder shampoo
Uitborstelen doe ik elke dag, in het begin met een speciale borstel met dierenharen, om het vet beter over mijn haar te verdelen. Inmiddels is dat ook niet echt meer nodig.
Maar ik moet wel zeggen: ik heb vrij makkelijk haar en ik ben zelf ook makkelijk met mijn haar, draag het altijd in een knotje of staart, dus geen verzorgingsproducten oid die er dan weer uit moeten worden gehaald, want dat schijnt wel lastig te zijn zonder shampoo

donderdag 4 april 2019 om 08:59
donderdag 4 april 2019 om 09:14
Ik dacht iedere keer, ach vakantiegeld komt in juli, dan komt t wel goed. Maar ik heb toch maar besloten om mijn bankpas in te vriezen nadat ik vanavond getankt heb. Ik merk dat ik dat ding makkelijk tevoorschijn haal en vervolgens in de problemen kom. Nu heb ik volgens mijn berekeningen aan het eind 100 euro over op mijn bankpas, en veertig contant in de portemonnee om toch een overzicht te houden. Ongeveer 13 euro per week uit te geven tot ik betaald krijg. Dus ben benieuwd of het me nu al gaat lukken, dat zou top zijn om voor juli alles goed te hebben

donderdag 4 april 2019 om 09:44
Thnx Snorrie, ik ga toch nog eens een poging doen! Mijn vriend gebruikt eens in de zoveel weken/maanden shampoo, en zijn haar valt mooi. Hij brengt het alleen met zijn handen in model, dat lijkt me bij lang (steil) haar toch wat lastiger.
Gizmauw, pittig hoor! Van die 13 euro moet je ook boodschappen doen? Het gaat over 3 weken? Heb je nog wat eten in huis? Succes!
Gizmauw, pittig hoor! Van die 13 euro moet je ook boodschappen doen? Het gaat over 3 weken? Heb je nog wat eten in huis? Succes!
donderdag 4 april 2019 om 10:35
Marana: ik spoelde in het beging 2 keer per dag met warm water eindigend met koud. Dat heb ik langzaam afgebouwd naar om de dag. En ik heb een 'touwperiode' gehad maar na ongeveer 3 maanden was mijn haar gewoon glad en schoon. Nu spoel ik om me fris te voelen, want het is nooit meer vet. Ik heb een heel klein beetje slag en gebruik geen producten. Ik fohn het met mijn hoofd ondersteboven en haal er dan een borstel door. Het valt dan gewoon 'vol'.
Er is hier een topic over waar mensen schrijven dat ze in het begin een papje van een soort soda maakten om te wassen en spoelden met verdunde appelazijn. Maar dat heb ik nooit gedaan.
Er is hier een topic over waar mensen schrijven dat ze in het begin een papje van een soort soda maakten om te wassen en spoelden met verdunde appelazijn. Maar dat heb ik nooit gedaan.
donderdag 4 april 2019 om 10:44
Ik heb mijn haar een aantal weken met een soort baking soda gewassen en met appelazijn nagespoeld. Het douchewater ging namelijk via een kwetsbaar helofytenfilter direct de rivier in. Gelukkig had ik toen nog lang haar zodat ik het in een knot kon doen. Het zat dramatisch, voelde als stro en als het tussendoor nat werd stonk ik naar een pot augurken.
Toch hoor ik wel van mensen dat het wel voor hen werkt maar na 6 weken was ik blij dat ik weer mijn haar 'normaal' kon wassen (nadat de kapper de ergste dode 'punten' eruit geknipt had).
Toch hoor ik wel van mensen dat het wel voor hen werkt maar na 6 weken was ik blij dat ik weer mijn haar 'normaal' kon wassen (nadat de kapper de ergste dode 'punten' eruit geknipt had).