Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Wow, na een 2,5 jaar durende enorme diepe intense alleen-mama-fase (peuter is 2,5 jr)... werd ik vanavond even de kamer uit gestuurd door peuter!

Hij zat in bed en ik plof neer op de stoel om te gaan voorlezen en peuter zegt: “nee mama ik zei papa! Jij weg, daarheen”. Met gebiedend vingertje erbij. Uuhh say what?? o_o

Zou hij eindelijk door hebben dat hij ook een vader heeft??? :-D

Glitter, toch duidelijkheid gekomen door dit huis! Kun je concreter doorgaan nu.

Zussel, peuter gaat straks naar zelfde school als kleuter. Was ook vroeger mijn school dus die keuze was snel gemaakt daardoor.

Envelop, goed zeg!
Wij hebben de keuze uit openbaar of christelijk. De keuze was snel gemaakt, want vriend heeft een gruwelijke hekel aan echt alles wat met welk geloof dan ook te maken heeft. Dus openbaar.
Zoon is daar momenteel aan het wennen. Vanaf maandag gaat ie hele dagen. Helaas ook geen continurooster hier.

En ik ben zwaar pissig. Op de kdv groep is nu de vijfde leidster in 3 maanden tijd weg. Allemaal van dezelfde groep en allemaal sinds er een nieuwe manager is. Voor die tijd was het een super stabiel kdv. Wat een verloop, vreselijk onveilig voor mijn kinderen. Maar wat doe je er tegen in deze tijd van wachtlijsten? :purple:
Ik wil zoon op een openbare school hebben. Ik wil zoon qua geloof neutraal laten opgroeien. En een christelijke school past niet in mijn ideaalbeeld.

Maar in onze straat zit een christelijke basisschool. Qua afstand, locatie en vriendjes is die school de beste keuze.

Maar ik denk dat het Jenaplan heel geschikt voor zoon zal zijn. Maar die is hier weer katholiek.

Het is verdomde lastig. De basisschool is wel een plek waar een kind voor een groot gedeelte gevormd wordt. Hoe maak je dan de juiste keuze? Mijn man wil zoon op de christelijke school bij ons in de straat, maar dat wil ik absoluut niet.
@Shaun: Zoon deed dat van de week ook voor het eerst. Ik wil papa. Al is het meestal als hij iets niet mag van mij.

@Nijn: Hier stoppen ook 2 leidsters tegelijkertijd, en juist de leukere.

@Basisschool: ik nijg dus naar de openbare maar school is heel klein (100 leerlingen totaal) dus weet nog niet of dat voordeel of nadeel is. Ze hebben wel een goed beleid voor de slimmere leerling. Ondanks dat zoon nu nog jong is natuurlijk en het alle kanten op kan is hij gewoon voor zijn leeftijd nu heel slim

Ik wil sowieso wel bij meerdere scholen gaan kijken. Man is niet in dit dorp opgegroeid dus heeft minder ervaring met de scholen. Mijn oude basisschool zou ook nog kunnen, er zijn zelfs nog leraren die ik ook had.
ShaunTheSheep schreef:
03-04-2019 22:00
Wow, na een 2,5 jaar durende enorme diepe intense alleen-mama-fase (peuter is 2,5 jr)... werd ik vanavond even de kamer uit gestuurd door peuter!

Hij zat in bed en ik plof neer op de stoel om te gaan voorlezen en peuter zegt: “nee mama ik zei papa! Jij weg, daarheen”. Met gebiedend vingertje erbij. Uuhh say what?? o_o

Zou hij eindelijk door hebben dat hij ook een vader heeft??? :-D

Glitter, toch duidelijkheid gekomen door dit huis! Kun je concreter doorgaan nu.

Zussel, peuter gaat straks naar zelfde school als kleuter. Was ook vroeger mijn school dus die keuze was snel gemaakt daardoor.

Envelop, goed zeg!

:cheer2: Papa is aan de beurt! :cheer2: Mijn man moest trouwens ook lachen toen ik je bericht voorlas. Het is herkenbaar :biggrin: Wij hebben geen vingertje maar zo’n wegveeg-handje als peuter ons weg wil hebben. Zo’n oneerbiedig ‘The Devil wears Prada’ handje.
Nijntje* schreef:
03-04-2019 22:29
Wij hebben de keuze uit openbaar of christelijk. De keuze was snel gemaakt, want vriend heeft een gruwelijke hekel aan echt alles wat met welk geloof dan ook te maken heeft. Dus openbaar.
Zoon is daar momenteel aan het wennen. Vanaf maandag gaat ie hele dagen. Helaas ook geen continurooster hier.

En ik ben zwaar pissig. Op de kdv groep is nu de vijfde leidster in 3 maanden tijd weg. Allemaal van dezelfde groep en allemaal sinds er een nieuwe manager is. Voor die tijd was het een super stabiel kdv. Wat een verloop, vreselijk onveilig voor mijn kinderen. Maar wat doe je er tegen in deze tijd van wachtlijsten? :purple:

Hier zou ik ook pissig om worden. Hebben jullie een oudercommissie? Op onze groep zit zo’n uber-moeder van de oudercommissie en die houdt de leidsters in de gaten en roert haar vinger in het beleid. Ik wordt er soms nerveus van maar ze krijgt bijvoorbeeld wel voor elkaar dat er geen limo meer geschonken wordt en andere moderne dingen worden doorgevoerd. Ik zou het bij zo’n type neerleggen.
sneeuwball schreef:
03-04-2019 15:43
Cars 3 is er al even af, vraagt zoon ook regelmatig naar. Gelukkig hebben we deel 1 en 2 op dvd!

In ieder geval dichter bij je zoektocht glitter. Vind je het deze tijd niet spannend om eerst te verkopen en dan pas kopen? Wij hebben het andersom gedaan.

Nou, het extra bellen naar het planbureau van het kdv heeft geholpen. Zoon kan vanaf halverwege volgende maand, ook op donderdag terecht.
Hopelijk is het dan makkelijker voor hem.

Gek hè dat extra bellen zo veel nut heeft. Toen onze peuter als baby net gestart was op het kdv hadden we ook 1 dag. Na een maand nog geen nieuws ben ik een paar dagen achter elkaar gaan bellen en verdomd ineens kwamen er meer dagen los..

We willen eerst verkopen omdat er dan geld vrijkomt. Ons appartement is afgelost en daarmee kunnen we gelijk een duurder huis kopen. En mochten we niks vinden dan vind ik het ook niet erg om een tijd een leuk huisje op een park oid te huren. Lijkt mij wel leuk voor peuter.
Hier hielp het bij opvang om te zeggen dat ik mijn peuter eraf zou halen als ik geen duidelijkheid kreeg voor baby :bonk:. Peuter heeft ongeveer grootste contract daar en met baby erbij betaal ik straks meeste per maand volgens mij dus dat wilden ze niet kwijt.
Wij hebben trouwens pas net de ‘zelf doen’ fase afgetikt en zitten sinds deze week in de ‘IK EERST!!!’ fase :|

Dus peuter EERST door de liftdeur, als EERSTe tandenpoetsen en EERST het enorme paard op de kinderboerderij een mini grasspriet voeren :facepalm:

En als die eis niet ingewilligd wordt komt er stoom :steam: uit zijn oren :lol:
Oh die eerst fase is bij ons ook een tijdje geweest! Wij zitten nu in de: dat wil ik niet fase. Vooral grappig als ze iets wel wil en dan standaard zegt: dat wil ik niet, toch wel!

En ze heeft ergens ‘godverdomme’ geleerd :-? , maar ze gebruikt het als iets vies is (gadverdamme??). Het klinkt nogal onopgevoed :facepalm:
:lol: één troost is misschien dat alles wat negatief bij het eten klinkt als onopgevoed. De onze zegt ‘bah bah’ als hij iets voor zijn neus krijgt wat hem op het eerste gezicht niks lijkt. Dan kijken mensen in een eettentje ook wel gek op.

Onze peuter zei van het weekend trouwens bij het zien van een hele hoge hijskraan ‘TYFUS DIE IS HOOG!’ :-$
GlitterCupcake schreef:
04-04-2019 10:03

Onze peuter zei van het weekend trouwens bij het zien van een hele hoge hijskraan ‘TYFUS DIE IS HOOG!’ :-$
:rofl:
Bij ons is alles 'holy shit 'en 'holy moly' Met dank aan Freek Vonk.

Als peuter iets vies vindt trekt hij een smerig gezicht, wappert met zijn hand en gaat nep kokhalzen. Laatst haalde ik hem op van kdv, hij vroeg wat we gingen eten en ik zei spinazie. Hij bolde zijn wangen al, maar toen riep zijn favo leidster heel enthousiast 'ooooh lekkerrr spinazie!' Peuter begon te stralen en zei 'oh dat lust ik wel hoor' :-? en hij heeft thuis zijn bord braaf leeggegeten. o_o

Ik vind peuters zo grappig. Jammer dat die fase bijna voorbij is.
Whahahaha die Glitter peuter :HA:
:rofl:

Je doet zo je best en toch..... :-D

Ik ben benieuwd waar dochter de komende weken mee naar huis komt. Ze start volgende week voor het echie op kdv en psz. Wat zal het straks hard gaan, hou mijn hart vast :hihi:
Hier is het potjandorie. Maar ik vind het nog het schattigst als zoon iets niet mag en dan gaat hij staan mokken en zegt Ik ben boos!
Zetten jullie ook al wel eens educatieve spelletjes/apps aan op de tablet of telefoon? Ik wil dat eens proberen ipv een filmpje. Zo ja nog aanraders?
Dochter speelt nog niet met tablet/telefoon dus geen tips.

@school, wij hebben ons vorig jaar ingeschreven bij een basisschool in de buurt waar de meeste buurkinderen heen gaan. We moeten ons verder nog oriënteren maar aangezien die school snel vol loopt hebben we vast ingeschreven.

De favo leidster op het kdv vertrekt over 2 weken, denk dat dochter dat heel lastig gaat vinden.
Haha leuk zeg, die verhalen van jullie te lezen.

Ik heb Nijntje app. Daar kan je meerdere spelletjes opdoen, met bijv memorie, vormen herkennen, tellen en nog meer.
Zoon vind hem heel leuk en leert er ook echt van.
Ik vind het schelden nog best wel een ding trouwens. Man en ik zijn beide hoogopgeleid en positief ingesteld. Mijn man scheld niet, nooit. Ik wel. Ik ben een stadse en mijn man niet. En ik heb het vaak niet door want het zit in mijn taalgebruik verweven. Ik zeg dan ‘’sta ik bij de balie, is mijn bestelling toch niet binnen, ben ik toch voor Jan lul naar Utrecht gereden’.

En ik vind ‘Jan lul’ niet erg maar ik zie andere moeders dan twijfelachtig naar hun kroost kijken, of ze het niet overnemen. Die tyfus van peuter komt dus van mij. Bij mijn stadse vrienden zie ik die blikken minder. Mijn man krimpt ook een stukje als peuter er bij is en ik zeg een scheldwoord.

En ik probeer het wel af te leren. Echt. Maar het lukt niet helemaal. Als ik mijn teen stoot, moe ben of verbaast verslapt de inspanning.

Maar als ik dan mede-moeders met de lippen half op elkaar een scheldwoord zie mimieken in hun verhaal of ‘chips’ of ‘potjanpindakaas’ zie gebruiken vind ik dat ook weer zo blegh.

Hebben jullie hier gedachten over?
Ik heb ook de Nijntje app, inderdaad een aanrader. Als je zorgt dat je telefoon op vliegtuigmodus en stil staat, heb je ook geen reclame.

Over schelden, dat probeer ik niet meer te doen. Vroeger schold ik ook snel en makkelijk, mijn man ook. Maar ik vind het belangrijk dit niet over te dragen op kinderen, of dit nou mijn eigen kind of die van een ander is. Ik heb het mezelf dus gewoon afgeleerd en ben zo'n moeder die chips, ka-uu-tee of gee-vee-dee zegt.
Haha glitter, hier zit dat taalgebruik bij man verweven. Hij heeft t zelf niet eens door als hij zoiets zegt. Ik zeg er wel wat van en onze kleuter inmiddels ook 'papa dat mag je niet zeggen van mama' :facepalm: .
Peuter praat hem inderdaad na, alsof het de normaalste zaak van de wereld is om 'fuckeduck' te zeggen. Man zei een dag eerder dus: fuckeduck, zijn die kloteschnitzels aangebrand. Waarop kleuter zei: 'je mag van mama geen klote en fuckeduck zeggen'. En peuter kennelijk vooral 'fuckeduck fuckeduck fuckeduck' heeft onthouden.
Man heeft hem opgehaald op kdv net, dus zal vanavond eens vragen of hij daar zn uitgebreide vocabulaire ook heeft laten horen.
Nijntje vindt zoon niet meer zo interessant. Hier zijn de app met auto puzzels, Dino puzzels en brandweer favoriet.

Ik vloek zelf vrijwel niet. Man vaker en dan vooral in de auto, ik erger me dan suf :facepalm:. Maar mijn broer vloekt helemaal veel. In 2 zinnen zitten makkelijk 4 scheldwoorden. Die heeft gewoon geen kind proef vocabulaire.
Ik scheld helemaal niet, en vriend let er gelukkig ook goed op. Ik zou toch niet willen dat zoon ook gaat schelden, het is een echte papegaai.
Over het algemeen lukt het me goed om niet te vloeken/schelden. Het zijn vooral die momenten die onverwachts gebeuren zoals; het stoten van mijn teen, dat ik gvdtyfuskutzooi auw wil roepen, maar het eerste gedeelte gebeurt dan inderdaad in de lipleesmodus en daarna hardop auw. Of de kaa uuu tee enz van fiona.

Man scheld eigenlijk nooit. Ik kan me ook enorm druk maken in de auto om mede weggebruikers en hij haalt een keer zijn schouders op en denkt ach. Ik heb ook geen geduld voor file rijden dus dan ben ik ook nogal passief agressief me aan het ergeren :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven