Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
Ik heb een hulp 1 ochtend per week als ik vrij ben, dan doen we samen in 3 uurtjes het hele huis incl strijken en bedden verschonen.
Hoef ik rest van de week alleen nog maar bij te houden, kwartier per dag.
Kost 45 euro per week maar elke euro waard.
herfstappeltaart schreef:
03-04-2019 19:48
Hier is het juist andersom. Onze volwassen kinderen vinden het wel makkelijk om onze zolder als opslagplaats te gebruiken. (6)
En dan vraag ik na jaren zo eens terloops: "wanneer ga je zus of zo eens meenemen?" en dan is het antwoord: "Ow dat? Dat mag weg hoor!"
Dus: al na 1 jaar vragen! Of mag het dan nog niet weg?
3thee schreef:
03-04-2019 19:51
Dus: al na 1 jaar vragen! Of mag het dan nog niet weg?

Nee de eerste jaren moest het bewaard blijven maar volgens mij vergeten ze het verder gewoon. En dan later is het schijnbaar niet meer belangrijk.
Mijn moeder dumpte gewoon een doos bij mij, of ik nou wilde of niet. "Hier, dit is allemaal van jou." Allemaal dingen waarvan zij het nodig had gevonden om te bewaren, zoals tekeningen en zo. Ik had er zelf niet zo'n behoefte aan.
3thee schreef:
03-04-2019 19:58
Mijn moeder dumpte gewoon een doos bij mij, of ik nou wilde of niet. "Hier, dit is allemaal van jou." Allemaal dingen waarvan zij het nodig had gevonden om te bewaren, zoals tekeningen en zo. Ik had er zelf niet zo'n behoefte aan.
Ik vind het lief dat ze dat bewaard heeft.
3thee schreef:
03-04-2019 19:58

Ik heb ook van elk kind een map met tekeningen, opstellen e.d. bewaard . Die hou ik lekker zelf :heart:
Ik voel in het weekend altijd een verschrikkelijke drang om íets te doen in het huishouden, qua poets. Of het nu een drukbezet of rustig weekend is. Dat is ook niet altijd prettig.

Maar eh, echt advies heb ik niet. Spullen gewoon direct opruimen na gebruik, zodat het zich niet opstapelt? Dan oogt het ook al netjes. Regelmatig met de droge stoffer over de meubels gaan als je geen zin hebt om met nat te poetsen?
Libra86 schreef:
03-04-2019 20:02
Ik vind het lief dat ze dat bewaard heeft.
Ik zou het liever 1 voor 1 meegenomen hebben of zo, in plaats van geconfronteerd te worden met een volle doos. Zelf een selectie maken vooraf.
Ik herken dit helemaaal, ook add en kan het ook niet opbrengen, geen zin, soms lui en de prioriteit lag ergens anders. Maaaaar sinds 4 weken gaat het echt top! Ik hou alles bij, alles is elke dag opgeruimd en het is zoooo fijn!

Wat ik doe is een to do lijstje maken voor de dag erna. Staat vanalles op; van boodschappen, tot huisarts bellen, tot poetsen. Dat lijstje werk ik af en als ik dan geen zin er niet aan denk heb ik dat lijstje. Een strakke plannning werkte niet bij mij maar dit werkt dus top, inmiddels dus 4 weken verder en schrijf ik zelfs niet altijd meer alles op het lijstje maar doe ik het gewoon standaard. en ik ben echt niet lang bezig per dag, maar gewoon efficienter en in de avond bijv. even snel dweilen ipv overdag.
Nummer*Zoveel schreef:
03-04-2019 19:36
Wat goed! Fijn dat het allemaal gelukt is en je er nu zo blij mee bent :)
Het is nog maar een begin hoor, de andere kasten moeten ook nog, en wat er op de kasten staat. Maar het is wel fijn dat het begin gemaakt is! Ik heb een paar maanden geleden ook de keuken gedaan en daar zoooveel profijt van! Het lukt me beter dan verwacht om het ook zo te houden.
MevrouwTomatensoep, ik heb je gepeebeed.
Ik ben niet meer te stoppen! Gisteren de hele middag bezig geweest, vandaag ook en zelfs in de avond nog. Ik denk dat de woonkamer morgen gewoon klaar is! :jump: Ik ben zelfs aan het afstoffen geslagen, dat is nou zo’n klusje dat ik nooit doe omdat ik het onbelangrijk vind. Maar het helpt toch wel voor hoe het eruitziet!
Drackie schreef:
04-04-2019 21:54
Ik ben niet meer te stoppen! Gisteren de hele middag bezig geweest, vandaag ook en zelfs in de avond nog. Ik denk dat de woonkamer morgen gewoon klaar is! :jump: Ik ben zelfs aan het afstoffen geslagen, dat is nou zo’n klusje dat ik nooit doe omdat ik het onbelangrijk vind. Maar het helpt toch wel voor hoe het eruitziet!
Wat heerlijk dat je zo lekker bezig bent, Drackie! Ik weet van een eerder topic (daar schreef ik mee toen ik nog aan mijn klus moest beginnen) dat het niet vanzelf gaat. Echt super!
Drackie schreef:
04-04-2019 21:54
Wat goed!!! Wat zal je blij zijn met je 'nieuwe' woonkamer :cheer: :cheer: :cheer:

Ik begin door dit topic ook wel een beetje de kriebels te krijgen om wat dingen aan te gaan pakken.
Het onderverdelen in kleine taken dat is wat mij het beste helpt :)
De woonkamer is klaar! Gewoon helemaal! En wat een rust straalt het direct uit! Ik ben zooo blij! :cheer2: En bekaf ben ik ook, ik ben drie dagen bijna non-stop bezig geweest, maar ik ga hier zoveel profijt van hebben!
Ik heb 2 planken in de boekenkast heringericht. De boeken gesorteerd op thema en veel dingen weggedaan van de rommelplank.

Diepe buiging voor jou, Drackie.
Met allesontwijkendgedrag dit topic doorgestruind totdat de accu van laptop leeg was :$

Daarna braaf bezig geweest: twee tassen vol boeken staan klaar voor de kringloop, tas met oud papier is verder gevuld. Vanavond of morgen administratie door de versnipperaar. Paar dingen staan op de weggeefhoek, andere dingen volgen nog als telefoon(=camera) is opgeladen.
Wat zijn jullie ook goed bezig geweest!

Ik kan echt wel huilen van blijdschap, ik zag al bijna twee jaar op tegen deze klus. Nu vandaag de tuinman ook nog geweest is en van mijn tuin écht weer een tuin gemaakt heeft (en een pruimenboompje en kruisbessenstruik heeft geplant, wat ik zo graag wilde), voelt het alsof mijn huis na twee jaar eindelijk écht een thuis aan het worden is. Ik kan bijna niet wachten tot het hele huis klaar is. :heart:
Ik heb vandaag, mede geïnspireerd door dit topic, toch ook de bovenboel maar weer eens gedaan, onder het motto “bijhouden is het halve werk!”
Drackie schreef:
06-04-2019 18:02

Ik kan echt wel huilen van blijdschap, ik zag al bijna twee jaar op tegen deze klus. Nu vandaag de tuinman ook nog geweest is en van mijn tuin écht weer een tuin gemaakt heeft (en een pruimenboompje en kruisbessenstruik heeft geplant, wat ik zo graag wilde), voelt het alsof mijn huis na twee jaar eindelijk écht een thuis aan het worden is. Ik kan bijna niet wachten tot het hele huis klaar is. :heart:
Wat fijn!
Drackie schreef:
06-04-2019 18:02

Knap gedaan, Drackie! Wat zal je genieten.
Waar haal jij trouwens een kruisbessenstruik vandaan? Die wil ik ook zo graag in mijn (postzegelgrote) tuin.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Ik heb hem gekocht bij de Lidl, maar bijv. Intratuin heeft ze ook.
Drackie schreef:
06-04-2019 20:58
Ik heb hem gekocht bij de Lidl, maar bijv. Intratuin heeft ze ook.
Dank je wel voor de tip, ik ga op zoek!
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Leuk topic dit, dat mensen spontaan aan het opruimen en schoonmaken gaan! :biggrin:

Bijhouden is echt 1000 keer makkelijker dan 1 keer per zoveel weken groot onderhoud, dus juist als je lui bent moet je het bijhouden, al doe je elke dag iets kleins van een kwartier tot half uur, ieder ding is er één.

Ik ben heel flexibel met schoonmaken maar zorg altijd dat het opgeruimd is. Voor het na bed gaan even de salontafel opruimen, na het eten/hobbyen de tafel leeg, kleding nooit op de grond, troep meteen weggooien...Als het dan niet schoon is maar wel opgeruimd helpt dat de geest al zoveel en het maakt schoonmaken echt 1000 keer makkelijker.

Ik ga vannacht de ovenschaal even oplossen weken in een soda goedje. Nog nooit geprobeerd maar door dit topic denk ik nondeju Ugli jij kan best dingen en heb ik soda besteld.
Ook even een update van mij;

Sinds vrijdag lig ik met flinke koorts en een keelontsteking plat. Gelukkig gaat het steeds iets beter maar eten lukt nog voor geen meter en ik heb dus ook heel weinig energie.

En tóch.. ziet het er heel behoorlijk uit! Ik ruim elke dag de prulletjes op de tafel en de kasten op die er niet horen maar toch terecht komen, zet dingen op de goede plaats en haal even een bezem over de vloer (vind ik veel minder erg dan stofzuigen).

Ik ben er nog láng niet, maar ik heb wel het gevoel alsof er een soort begin is gemaakt. Heel fijn dus!
Natte tosti..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven