Hij weigert uit elkaar te gaan, wat nu?

13-04-2019 09:06 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van meelezer naar TO, nu heb ik ook eens advies nodig, maar toch ook een beetje bang voor de reacties.

De situatie: ik woon al 15 jaar samen met mijn vriend (geen samenlevingscontract oid), we hebben 3 jongens (13,12,10) waarvan hij de erkende vader is, en ik wil uit elkaar. Het loopt al langer niet lekker tussen ons, we hebben erover gesproken, ik heb relatietherapie voorgesteld (wil hij niet aan), en ik hebt het echt gehad. 2 weken geleden heb ik het hem gemeld, dat ik dus uit elkaar wil, maar hij doet alsof zijn neus bloed en er niets is gebeurd.
Hoe krijg ik hem in beweging? Welke stappen kan ik zetten?
Ik wil dus: de kinderen informeren en naar de mediator voor het ouderschapsplan, familie informeren, naar de hypotheker om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het huis over te nemen (ik denk dat ik het kan betalen).
En hij doet niets! Hij stapt gewoon naast mij in bed, doet normaal tijdens ontbijt/avondeten (wat ik voor de kinderen dan wel rustig vind), maar er gebeurt niets. En als ik niets doe, zie ik de situatie zo nog wel een jaar duren.
Wat nu?
Lillybit schreef:
13-04-2019 13:35
Dat is wel meer dan ietsje, hij zal fulltime aan de bak moeten dan kan hij het huis misschien wel alleen betalen.
Ja, daarom heeft het niet zo veel zin om zelf weg te gaan uit het huis, want hij kan het echt niet betalen.
Waarom werkt hij part time?
Lillybit schreef:
13-04-2019 13:37
Waarom werkt hij part time?
Hij vindt het gewoon niet zo leuk om te werken. Maar dat was geen probleem voor mij. Zolang het dan maar verder wel leuk en gezellig is. Fysiek is er dus geen belemmering voor hem om meer te gaan werken.
strandjuttertje schreef:
13-04-2019 13:17
Goed idee. Er is vast een markt voor een half huis waar een passieve man in woont, die niet genoeg verdient om de hypotheek zelf op te hoesten!
:HA:
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Nummer987 schreef:
13-04-2019 13:52
Hij vindt het gewoon niet zo leuk om te werken. Maar dat was geen probleem voor mij. Zolang het dan maar verder wel leuk en gezellig is. Fysiek is er dus geen belemmering voor hem om meer te gaan werken.
In andere woorden... dit hebben jullie zo afgesproken?

:)
EsterInside schreef:
13-04-2019 14:47
In andere woorden... dit hebben jullie zo afgesproken?

:)
Afgesproken, klinkt alsof we hierover een officiele afspraak hebben gemaakt. Dat is niet het geval. Het is zo gewoon gegroeid. Hij vondt zijn werk niet zo leuk en is steeds een dag minder gaan werken bij elke nieuwe baan die hij nam. Er is niet overleg over geweest.
Maar, waarom zou dat uitmaken hoe het is gekomen en gegaan?
Ik kijk liever naar de toekomst, en probeer daar iets van te maken.
Misschien ben ik mosterd maar een samenlevingscontract is toch verplicht bij het afsluiten van een gezamenlijke hypotheek? Of is het huis van jou?

Hebben jullie wel testamenten mbt kinderen?
Ik word altijd zo verdrietig van dit soort topics. Ooit samen verliefd, kinderen gekregen en daar samen zo blij mee ( mag ik hopen) en dan nu in zo’n staat van vijandigheid en elkaar niets gunnen.
Ben toch eens wat liever naar elkaar, minder afwijzend en geef niet zo snel op.
Maar goed, dit is mosterd en preken.
greenmoustache schreef:
13-04-2019 15:07
Misschien ben ik mosterd maar een samenlevingscontract is toch verplicht bij het afsluiten van een gezamenlijke hypotheek? Of is het huis van jou?

Hebben jullie wel testamenten mbt kinderen?
Nee.

samenlevingscontract is niet wettelijk verplicht. Maar er zijn zoveel redenen om het wel te doen, dat het praktisch wel verplicht is. We hebben het over de situatie waarin jullie beiden samen een huis gaan kopen. Jullie willen de hypotheek op beide namen hebben. In die gevallen is een samenlevingscontract van groot belang.
Door het samenlevingscontract regel je dat bij overlijden van één van jullie, de ander in het huis kan blijven wonen (verblijvingsbeding). Ook regel je de manier waarop jullie de hypotheekrente betalen of verdelen. Belangrijk ook, door het samenlevingscontract zijn jullie ook elkaars fiscale partner geworden. Dat is van belang om de hypotheekrente zo gunstig mogelijk fiscaal aftrekbaar te maken.
Ook regel je in de samenlevingsovereenkomst hoe jullie alle andere lasten verdelen, zoals huishouden, verzekeringen en andere vaste lasten.

Meer inbrengen
Wat je ook kan regelen is als één van beiden meer inbrengt. Dat geld krijgt die partner bij een onverhoopt uit elkaar gaan dan eerst terug. Zonder rente, want anders zou het bedrag na twintig jaar enorm zijn opgelopen.

Plan voor koop huis? Regel dan eerst samenlevingscontract
Het opstellen van een samenlevingscontract vraagt dat jullie een aantal zaken bespreken. Daarna gaan jullie naar de notaris. Als je dat regelt voordat je een koopcontract en hypotheek moet passeren is dat meestal goedkoper. Nu kan je bijvoorbeeld via onze site snel en goedkoop een dergelijk contract opstellen. Straks betaal je het tarief van de notaris die de koopovereenkomst gaat passeren. Je hebt dan geen keuze en bent afhankelijk van die notaris. Bovendien, dan moet je over al die dingen tegelijk beslissingen nemen. Zowel over de koop, als over de hypotheek en over hoe jullie samen willen wonen. Kortom, regel dat samenlevingscontract eerst en gun je zelf wat rust.

Rol hypotheekverstrekker
Ook als je de hypotheek niet op twee namen wilt hebben zal de hypotheekbank vaak om twee handtekeningen vragen. Daardoor hebben ze namelijk een betere mogelijkheid tot verhaal als er niet (op tijd) betaald wordt. Deze situatie is eigenlijk het minst gunstig. De partner die geen eigenaar is van de woning, neemt wel het financiële risico. In dat geval wil je zeker een samenlevingscontract, want dan heb je in ieder geval onderling de verhouding duidelijk.
Geen bijzonderheden
Wat is het voordeel van een samenlevingscontract boven niets dan?
De dingen lopen vaak in de loop der tijd anders. Misschien verdiende hij eerste meer?
Vind het een koe in de kont kijken nu. Ze hebben dat niet en ex wil niet weg. Daar helpt zo een sc ook niet bij.
JollyRider schreef:
13-04-2019 10:53
Tenzij TO nu met nieuwe informatie komt hebben beiden samen een schuld aan de bank met hoofdelijke aansprakelijkheid en géén onderlinge schuld/verantwoordelijkheid vastgelegd.

Is dat dom? Best wel.
Is dat vrij normaal? Jawel
Deze begrijp ik niet helemaal. Het maakt de bank namelijk geen bal uit hoe je het civiel onderling regelt. Je bent beide 100% aansprakelijk als je beide op de hypotheekakte staat.

Ook al regel je dus een onderlinge schuld /verantwoordelijkheid, daar trekt een bank zich niet van aan.
Al 15 pagina's lang wordt het advies gegeven om ZSM naar een advocaat te gaan. Waarom sla je dat in de wind en wacht je nog een maand?
Als je toekomstige ex slim is, gaat hij maandag wel naar een advocaat. En dat sta je straks 1-0 achter, terwijl je nu 9-0 voor staat bij wijze van spreken.

Een advocaat hoeft niet direct actie te ondernemen he, inventariseren en een dossier bouwen kan ook. En dan kun je samen met de advocaat bepalen wat een goede termijn is om wel actie te ondernemen.

Jij steekt net zo hard je kop in het zand als je man.
Evenzowantja schreef:
13-04-2019 15:20
Ik word altijd zo verdrietig van dit soort topics. Ooit samen verliefd, kinderen gekregen en daar samen zo blij mee ( mag ik hopen) en dan nu in zo’n staat van vijandigheid en elkaar niets gunnen.
En het klopt voor geen meter, ook best een relevant detail
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
summerheat schreef:
13-04-2019 15:32
Deze begrijp ik niet helemaal. Het maakt de bank namelijk geen bal uit hoe je het civiel onderling regelt. Je bent beide 100% aansprakelijk als je beide op de hypotheekakte staat.

Ook al regel je dus een onderlinge schuld /verantwoordelijkheid, daar trekt een bank zich niet van aan.
Dat zei ik dan ook niet. Iemand impliceerde dat man schuld heeft aan TO omdat TO de lening aflost. En dat is dus niet zo, tenzij ze dat met elkaar zijn overeengekomen
(Dead Kennedys)
Evenzowantja schreef:
13-04-2019 15:20
Hou toch op, wat weet jij er nou van wat mensen misschien allemaal al niet geprobeerd hebben? En het is ook niet aan jou om te bepalen of en wanneer mensen “te snel opgeven”.
Nummer987 schreef:
13-04-2019 13:35
in de avond hangt hij passief voor de tv (zeker nu, nu vraagt hij steeds de oudste jongens om met hem iets te kijken, zodat hij niet met mij hoeft te praten).
Ik denk zomaar dat 90% van de Nederlanders in de avond passief voor de TV hangen. En nu? Moeten die allemaal gaan scheiden vanwege de TV?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
13-04-2019 16:21
Ik denk zomaar dat 90% van de Nederlanders in de avond passief voor de TV hangen. En nu? Moeten die allemaal gaan scheiden vanwege de TV?
Dat zegt ze niet.
(Dead Kennedys)
pejeka schreef:
13-04-2019 16:21
Trek het nog wat verder uit zijn verband..
redbulletje schreef:
13-04-2019 09:34
De kinderen zijn ook oud genoeg om zelf te kiezen of ze bij hun vader in huis willen blijven of met hun moeder mee gaan.
Kinderen worden pas vanaf 12 jaar “gehoord” door de civiele rechter maar hebben geen beslissingsbevoegdheid over verblijfplaats.
TO vraagt niet om toestemming of instemming. Ze vertelt simpelweg dat ze wil “scheiden”, haar redenen zijn haar redenen. Vervolgens krijgt ze allerlei oordelen over die keuze en een bende juridische flauwekul, met name van jou Pejeka. Waarom? Krijg je daar een bloedstuwing van in je onderbuik?
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
13-04-2019 16:25
TO vraagt niet om toestemming of instemming. Ze vertelt simpelweg dat ze wil “scheiden”, haar redenen zijn haar redenen. Vervolgens krijgt ze allerlei oordelen over die keuze en een bende juridische flauwekul, met name van jou Pejeka. Waarom? Krijg je daar een bloedstuwing van in je onderbuik?
Nee hoor, maak je geen zorgen. Er is niemand die vertelt dat ze niet kan vertrekken als ze wil. Van scheiden is geen sprake, want er is geen huwelijk of samenlevingsovereenkomst. Alles dat TO hoeft te doen, is haar koffer pakken en een leuk flatje zoeken.
pejeka schreef:
13-04-2019 16:29
Nee hoor, maak je geen zorgen. Er is niemand die vertelt dat ze niet kan vertrekken als ze wil. Van scheiden is geen sprake, want er is geen huwelijk of samenlevingsovereenkomst. Alles dat TO hoeft te doen, is haar koffer pakken en een leuk flatje zoeken.

Dan heb je niet goed opgelet want dan zit ze namelijk nog steeds met een koopwoning waar ze aansprakelijk voor is en kinderen die moeten verhuizen. Zo simpel is het niet.
Natuurlijk niet. Ze heeft een hypotheek waar ze voor betaalt.
Een relatie is een wurgcontract als ik wat mensen hier mag geloven.
pejeka schreef:
13-04-2019 16:29
Nee hoor, maak je geen zorgen.
Klein beetje wel. Je bent tamelijk intelligent, en je weet best dat je TO allerminst helpt maar vooral van je oordelen zit te voorzien. Je weet ook best dat iedereen hier met meer dan twee hersencellen dat ziet. Dus dat je mijn vraag naar jouw motivatie zo onnozel ontwijkt is wel een beetje zorgwekkend. Klein beetje
(Dead Kennedys)
RikM schreef:
13-04-2019 16:33
Dan heb je niet goed opgelet want dan zit ze namelijk nog steeds met een koopwoning waar ze aansprakelijk voor is en kinderen die moeten verhuizen. Zo simpel is het niet.
Waarom zouden die kinderen moeten verhuizen? Misschien willen ze graag bij pappa blijven. Het is per slot van rekening mamma die hen in de steek laat. En tja, dat ze aan dat koophuis vast zit, is haar eigen keus geweest, door niks goed vast te laten leggen. Pech dan. Maar dan zit ze wel lekker op zichzelf op een flatje in haar eentje, weg van haar vreselijke man. Dat wil ze toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven