Beter een goede buur..

14-04-2019 20:05 490 berichten
Laatst las ik weer een topic waarin TO op z'n zachts gezegd nogal merkwaardige buren heeft.

Zelf heb ik ook een vrij bijzondere buurman waarmee ik al heel wat te stellen heb gehad.

Vertel hier wat je zoal hebt meegemaakt met je buren.

TO trapt af in de volgende post, anders wordt de OP te lang.
Ik heb volgens mij gewoon min of meer buren-dag gehad ;-D

Toen ik 's avonds naar opa en oma ging kwam ik de buurvrouw van op de hoek tegen, even gezellig mee staan kletsen en toen ik weer thuiskwam appte de bovenbuurvrouw of ik zin had om samen voetbal te kijken :) dus na vijf minuutjes thuis naar boven gelopen.

Super leuk, ben alleen nooit gewend geweest dat je hier in de buurt echt bij elkaar over de vloer komt. Gewoon gedag zeggen en soms een praatje/pakketje voor elkaar aannemen. Maar met deze buren heb ik een heel leuk contact.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou best graag een goede relatie met buren willen hebben.. Maar het liefst heb ik geen buren.

De naaste buurman speelt graag elektrische gitaar met versterker. Is inmiddels verhuisd maar door dat ben ik nu helemaal klaar met burengeluid. Ik ben erg angstig dat de volgende buur ook zo'n lawaaischopper is.

Aan de andere kant woont nu een stel waarbij de man op het balkon rookt. Het slaapkamerraam kan eigenlijk niet meer open.
Boven hebben we mensen die soms erg hard stampen...

Ik ben er zo klaar mee, ik wil gewoon rust!!!!
Maar ja dan word je gelijk weggezet als een zeikerd.
Het erge is dat ik in een vrijstaand huis ben opgegroeid dus ik weet hoe het is om in een beter huis te wonen. Maar ik zal zoiets nooit kunnen betalen..
Alle reacties Link kopieren
Suish, ik vind je geen zeikerd. Ik heb op zich redelijk okaye buren maar ja, ze maken wel geluid. Een buur speelt gitaar, gelukkig kan hij goed spelen, boven stampen ze en achter me houden ze van tot diep in de nacht in de tuin babbelen onder het genot van copieuze hoeveelheden Chardonnay en stinkende sigaretten. Dit zijn van die stadstuintjes waar alles lekker galmt. Ik heb 's nachts al mijn ramen dicht om deze reden en slaap altijd met oordoppen in.

En toch kun je het verwachten. Het zijn 'gewone leefgeluiden'. De een is er gevoeliger voor dan de ander. Ik heb 1x in een bunker van een appartement gewoond waar ik helemaal nooit iets hoorde, zelfs niet mijn drummende buurman. Dat was heerlijk wonen maar voor de rest altijd lawaai. Soms heel veel overlast, soms iets minder.

Ik snak ook naar een vrijstaande woning. Niet dat je daar nooit overlast kunt ervaren maar het delen van muren, vloeren, plafonds met anderen maakt je zo ontzettend afhankelijk van wie er naast/boven/onder je komt wonen.

Ik zit nu in het huis van mijn vriend, in het buitengebied. Het enige dat ik hoor zijn fluitende vogeltjes en af en toe en haan ergens. Wat is dit heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
suish schreef:
17-04-2019 09:55
Ik zou best graag een goede relatie met buren willen hebben.. Maar het liefst heb ik geen buren.

De naaste buurman speelt graag elektrische gitaar met versterker. Is inmiddels verhuisd maar door dat ben ik nu helemaal klaar met burengeluid. Ik ben erg angstig dat de volgende buur ook zo'n lawaaischopper is.

Aan de andere kant woont nu een stel waarbij de man op het balkon rookt. Het slaapkamerraam kan eigenlijk niet meer open.
Boven hebben we mensen die soms erg hard stampen...

Ik ben er zo klaar mee, ik wil gewoon rust!!!!
Maar ja dan word je gelijk weggezet als een zeikerd.
Het erge is dat ik in een vrijstaand huis ben opgegroeid dus ik weet hoe het is om in een beter huis te wonen. Maar ik zal zoiets nooit kunnen betalen..
(Lees al een paar dagen mee)

Ik snap je wel hoor.
Zelf woon ik in een oud appartementencomplex. Eerst waren het oude pakhuizen en sinds 2004 zitten er appartementen in
Je hoort dus best veel van elkaar; de mensen op de binnenplaats/balkon, praten in het trappenhuis, muziek die net een beetje te hard staat (bassen dreunen door) ik hoor de benedenbuurvrouw lopen/stampen (raar maar waar).

Gelukkig niet zo erg als de verhalen die ik hier al gelezen hebt, maar toch neig ik naar rust.
Als ik dan bijvoorbeeld bij vrienden in hun eengezinswoning zit is het echt een wereld van verschil.
Het liefst zou ik geen buren willen, maar dat kost ook wat...

Ow ja, tot voor kort had ik een buurman in het portiek die amateurdj was en aangezien zijn deur altijd open stond kon ik er lekker van mee genieten.
Als ik er dan iets van zei was het ´ja, het mag tot 22.00 uur´
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
17-04-2019 10:33
Suish, ik vind je geen zeikerd. Ik heb op zich redelijk okaye buren maar ja, ze maken wel geluid. Een buur speelt gitaar, gelukkig kan hij goed spelen, boven stampen ze en achter me houden ze van tot diep in de nacht in de tuin babbelen onder het genot van copieuze hoeveelheden Chardonnay en stinkende sigaretten. Dit zijn van die stadstuintjes waar alles lekker galmt. Ik heb 's nachts al mijn ramen dicht om deze reden en slaap altijd met oordoppen in.

En toch kun je het verwachten. Het zijn 'gewone leefgeluiden'. De een is er gevoeliger voor dan de ander. Ik heb 1x in een bunker van een appartement gewoond waar ik helemaal nooit iets hoorde, zelfs niet mijn drummende buurman. Dat was heerlijk wonen maar voor de rest altijd lawaai. Soms heel veel overlast, soms iets minder.

Ik snak ook naar een vrijstaande woning. Niet dat je daar nooit overlast kunt ervaren maar het delen van muren, vloeren, plafonds met anderen maakt je zo ontzettend afhankelijk van wie er naast/boven/onder je komt wonen.

Ik zit nu in het huis van mijn vriend, in het buitengebied. Het enige dat ik hoor zijn fluitende vogeltjes en af en toe en haan ergens. Wat is dit heerlijk.
Ok, ik heb even een paar vragen. Je schrijft dat je de ramen dichtdeed ' s nachts? Maar ook vorig jaar tijdens de hete zomer? Of had je een airco of waaier of iets??
In het tweede stuk schrijf je heerlijk wonen maar voor de rest lawaai? Wat voor lawaai en overlast?
En ten slotte je laatste stuk over het buitengebied: klinkt heeeerlijk... zou ik ook wel willen!! Waar zit je ongeveer? Geniet er maar van!!
Alle reacties Link kopieren
Tokkies heb je helaas overal, dus een vrijstaand huis is ook geen garantie op goede buren. Als ik naar mijn straat kijk, dan zijn juist de mensen met een vrijstaand huis de grootste herriemakers. Blijkbaar denken zij dat ze een vrijbrief hebben om geluidsoverlast te veroorzaken omdat het huis van de buren 5m verderop staat. Van die types die gerust midden in de winter op een doordeweekse dag een tuinfeest geven tot 5 uur ’s nachts (en het feest begint pas om 23uur). Lang leve de terraswarmers en partytenten :nope:

Ik denk dat je zowat op een eigen eiland moet wonen om geen last te hebben van buren.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
liefie2003 schreef:
17-04-2019 10:58
Ok, ik heb even een paar vragen. Je schrijft dat je de ramen dichtdeed ' s nachts? Maar ook vorig jaar tijdens de hete zomer? Of had je een airco of waaier of iets??
In het tweede stuk schrijf je heerlijk wonen maar voor de rest lawaai? Wat voor lawaai en overlast?
En ten slotte je laatste stuk over het buitengebied: klinkt heeeerlijk... zou ik ook wel willen!! Waar zit je ongeveer? Geniet er maar van!!
Nee, ramen dicht. De hele zomer. Geen airco, geen waaier, niets. Gewoon afzien. Ook vanwege het BBQ-en. Vind dat echt heel erg stinken.

Ik had in mijn 'bunker appartement' geen overlast. Er werd wel lawaai gemaakt. Ik had aan beide kanten professionele muzikanten die ook gewoon thuis speelden. Ik hoorde ze wel als ik op de gangen liep maar als ik in mijn appartement was dus totaal niet. Er zat volgens mij wel een meter beton tussen de units.

Ik zit momenteel in Friesland. Thuis kan ik zo de stad in lopen, dat kan hier niet. Je hebt echt een auto nodig maar wat is het lekker om niet wakker gedreund te worden door je buren. Toen ik vanochtend koffie ging maken zag ik een paar hazen door de tuin rennen. Net ook weer fazanten en soms zie je ook herten. Het is heel fijn en toch mis ik het gemak van de stad.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
17-04-2019 11:13
Nee, ramen dicht. De hele zomer. Geen airco, geen waaier, niets. Gewoon afzien. Ook vanwege het BBQ-en. Vind dat echt heel erg stinken.

Ik had in mijn 'bunker appartement' geen overlast. Er werd wel lawaai gemaakt. Ik had aan beide kanten professionele muzikanten die ook gewoon thuis speelden. Ik hoorde ze wel als ik op de gangen liep maar als ik in mijn appartement was dus totaal niet. Er zat volgens mij wel een meter beton tussen de units.

Ik zit momenteel in Friesland. Thuis kan ik zo de stad in lopen, dat kan hier niet. Je hebt echt een auto nodig maar wat is het lekker om niet wakker gedreund te worden door je buren. Toen ik vanochtend koffie ging maken zag ik een paar hazen door de tuin rennen. Net ook weer fazanten en soms zie je ook herten. Het is heel fijn en toch mis ik het gemak van de stad.
Lekker hoor. Ben je daar vanwege de Pasen/ vakantie?
Alle reacties Link kopieren
Curley schreef:
17-04-2019 11:10
Tokkies heb je helaas overal, dus een vrijstaand huis is ook geen garantie op goede buren. Als ik naar mijn straat kijk, dan zijn juist de mensen met een vrijstaand huis de grootste herriemakers. Blijkbaar denken zij dat ze een vrijbrief hebben om geluidsoverlast te veroorzaken omdat het huis van de buren 5m verderop staat. Van die types die gerust midden in de winter op een doordeweekse dag een tuinfeest geven tot 5 uur ’s nachts (en het feest begint pas om 23uur). Lang leve de terraswarmers en partytenten :nope:

Ik denk dat je zowat op een eigen eiland moet wonen om geen last te hebben van buren.
Oh dat herken ik wel een beetje. Niet van de feesten tot 5 uur 's nachts (iederéén kan toch bedenken dat anderen daar last van hebben?) maar wel dat mensen die (vrijwel) altijd vrijstaand hebben gewoond zich niet realiseren hoeveel lawaai dingen maken. Mijn moeder had bijvoorbeeld echt niet door dat deuren dichtgooien in een flat echt door minstens 8 buren gehoord wordt. En dat hard roepen op een parkeerplaats voor de flat weergalmd tot de bovenste verdieping.
In Nederland lijkt me écht niks horen van andere mensen een utopie... Maar ja, een hutje in de Canadese wildernis heeft ook weer zo z'n nadelen (geen 4G enzo).
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
liefie2003 schreef:
17-04-2019 11:19
Lekker hoor. Ben je daar vanwege de Pasen/ vakantie?
Huis van mijn vriend dus ik ben hier wel vaker.
Alle reacties Link kopieren
LadyL0101 schreef:
17-04-2019 11:23
Oh dat herken ik wel een beetje. Niet van de feesten tot 5 uur 's nachts (iederéén kan toch bedenken dat anderen daar last van hebben?) maar wel dat mensen die (vrijwel) altijd vrijstaand hebben gewoond zich niet realiseren hoeveel lawaai dingen maken. Mijn moeder had bijvoorbeeld echt niet door dat deuren dichtgooien in een flat echt door minstens 8 buren gehoord wordt. En dat hard roepen op een parkeerplaats voor de flat weergalmd tot de bovenste verdieping.
In Nederland lijkt me écht niks horen van andere mensen een utopie... Maar ja, een hutje in de Canadese wildernis heeft ook weer zo z'n nadelen (geen 4G enzo).
Ik ken iemand die voor z’n rust midden in het bos ging wonen en gek werd van het geluid van eikeltjes die op z’n dak vielen.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Vrijstaand wonen is geen garantie voor leuke buren, de hond van onze buren blaft naar ieder blaadje dat voorbijkomt, ook heel normaal om hem om 1 uur 's nachts buiten te laten blaffen. Wietrokende pubers in de achtertuin die tot 4 uur 's nachts buiten bier zitten te zuipen en te gillen dat moet ook maar allemaal kunnen.
Als je er wat van zegt ben je een zeikerd en moet je je met je eigen zaken bemoeien.
Gelukkig dacht de wijkagent daar anders over en nu is het op een enkele keer na gelukkig rustig in het weekend.
Uiteraard hebben wij geen gezellig contact met deze buren :proud:
Alle reacties Link kopieren
Aso's heb je overal maar als je ook nog muren/vloeren/plafonds met ze deelt is het nog net even erger!
Ik zou doodongelukkig worden als ik in een appartement of flat zou moeten wonen, ik heb op vakantie altijd moeite met slapen in een hotel omdat er van alle kanten geluid komt. Tijdje geleden een nachtje met vriendinnen in een hotel geslapen en in de kamer naast ons was een stel zo hard aan het seksen dat ze bijna met bed en al door de muur kwamen. Na een aantal keer op de deur geklopt te hebben of ze alsjeblieft normaal konden doen hielden ze nog niet op. De buren van de andere kant van die kamer stonden ook op de gang om op de deur te kloppen.
De receptie gebeld en toen was het daarna gelukkig snel over maar de rest van de nacht geen oog meer dichtgedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het kameel.. het is ook niet mijn keuze. Bijna overal waar ik gewoond heb hoorde ik mijn buren. Mijn volgende huis wordt vrijstaand, ook al is het een blokhut van 10m2 als dat alles is wat ik me kan veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Flat of huis zegt nog niet alles. Mijn flat was minder gehorig dan mijn huis dat ik nu heb. En ik merk nu dat de buurkinderen vroeger meer onder de duim werden gehouden dan de kleinkinderen nu, wat herrie betreft. Wat kunnen die koters een herrie maken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb wel de indruk dat de kinderen/pubers van nu niet gecorrigeerd worden door hun ouders. Als ik vroeger thuiskwam van het stappen in de straat zou gaan lopen gillen dat de buurman ervan wakker zou worden dan kon ik het uitgaan wel vergeten de maanden erna. Mijn ouders hebben ons altijd geleerd rekening te houden met omwonenden als je laat thuis kwam. Mijn kinderen mochten toen ze klein waren ook niet oeverloos lopen gillen in de tuin, 1x waarschuwen en daarna konden ze naar binnen. Nu ze allebei puber zijn zie ik dat ze er toch wat van hebben opgestoken, dochter haar vrienden gingen zaterdag naar huis en toen ging er 1 hard praten op straat en die werd direct door mijn dochter gecorrigeerd dat ie zijn grote waffel moest houden.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
17-04-2019 12:30
Ik snap het kameel.. het is ook niet mijn keuze. Bijna overal waar ik gewoond heb hoorde ik mijn buren. Mijn volgende huis wordt vrijstaand, ook al is het een blokhut van 10m2 als dat alles is wat ik me kan veroorloven.
Ik ben stiekem al aan het kijken voor tiny houses voor als de kinderen uit huis zijn. Maar goed, dan moeten je naaste buren geen aso's zijn.
Alle reacties Link kopieren
liefie2003 schreef:
17-04-2019 12:45
Ik ben stiekem al aan het kijken voor tiny houses voor als de kinderen uit huis zijn. Maar goed, dan moeten je naaste buren geen aso's zijn.
Vandaar ook dat een goede buur een verre buur is... of geen buur zoals al RikM stelde ;)
Alle reacties Link kopieren
Heb ook gekeken naar Tiny houses maar de meeste lijk je niet echt in te kunnen wonen voor parmanente tijd (geen eigen adres etc)
Alle reacties Link kopieren
suish schreef:
17-04-2019 12:51
Heb ook gekeken naar Tiny houses maar de meeste lijk je niet echt in te kunnen wonen voor parmanente tijd (geen eigen adres etc)
Klopt. Ben er zelf ook mee bezig geweest en het is momenteel vrij onmogelijk in NL vanwege gebrek aan (betaalbare) bouwgrond waar je vrij mag bouwen en honderdduizend regeltjes.
Natuurlijk heeft het alles met opvoeding te maken. Nederland barst gewoon van de tokkies tegenwoordig. Die hebben van huis uit nooit meegekregen dat je een beetje rekening houdt met anderen en dat gaan ze hun eigen kinderen dus ook niet leren.

Mijn tokkiebuurman vond het geen probleem om mij te bedreigen waar zijn zoon bij stond. Dus dat joch nam dat gedrag al snel over.
Met Oud & Nieuw stond het hele gezin lachend vuurpijlen op ons huis af te vuren, vader voorop.
Alle reacties Link kopieren
liefie2003 schreef:
17-04-2019 12:45
Ik ben stiekem al aan het kijken voor tiny houses voor als de kinderen uit huis zijn. Maar goed, dan moeten je naaste buren geen aso's zijn.
Ik heb een hele tijd geleden iets gelezen over die tiny houses. Daar moet je dus echt wel goede buren hebben, of je moet alleen gaan wonen.
Stond zo leuk, huisje met zoveel meter grond er omheen, weet niet precies meer hoeveel, maar je moest goed lezen om te ontdekken dat die grond gedeeld werd met 6 anderen. En dan gezellig samen in die tuin werken en intussen bespreken wie wanneer de wasmachine gebruikt. Nee dank je
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Het ligt ook een beetje aan de bouwkwaliteit of je de buren hoort, in onze vorige woning hoorden we letterlijk de waterkoker in het stopcontact gaan. Ons huidige huis heeft dubbeldikke spouwmuren waardoor we binnen gelukkig weinig meekrijgen van de buurman die zijn vrouw of kinderen verrot scheldt. Zodra ze naar buiten lopen of in de buurt van de ramen komen dan hoor je ze pas. Glas houdt geluid nou eenmaal niet zo goed tegen.

Ik woon in een vrij kinderrijke buurt maar ik hoor (naast de huilende kinderen van de scheldende buurman) eigenlijk alleen maar de kinderen van 1 buurtgezin heel hard gillen en krijsen en ander wangedrag vertonen. Die worden nooit gecorrigeerd en het is echt een losgeslagen bende. Als je tegen zo’n kind zegt dat ie niks in je tuin te zoeken heeft en al helemaal niet op het dak van je auto dan wordt je eerst uitgescholden door het kind zelf en heb je 5 min later een boze buurvrouw aan de deur. Omdat je het hebt gewaagd om tegen hun sneeuwvlokje te zeggen dat iets niet mag.
curley wijzigde dit bericht op 17-04-2019 13:08
0.25% gewijzigd
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
14-04-2019 21:23
Toen ik 25 was had ik een oud echtpaartje als buren, ze waren in de 90 en erg vriendelijk. Ons huis was erg gehorig.

Op een avond gaf ik een feestje voor mn verjaardag. Ik had van te voren een briefje in de bus gedaan. Ik kreeg antwoord van de buurman: een grote reep chocolade en een kaartje met gefeliciteerd met je verjaardag, 'ga maar lekker feestvieren met de jongelui'. Het werd een gezellig feestje, maar mijn bezoek had op het balkon staan roken en drinken en er lagen peuken en dopjes van flessen op de stoep. Met mijn kater liep ik de volgende dag naar buiten met de bezem. Stond het fragiele buurmannetje al de stoep te boenen, compleet met sop. 'Oh maar buurman, sorry van de troep, ik kom net schoonmaken'. 'Ben je gek,' zegt de buurman 'jullie jongelui moeten altijd al zo hard werken.'

Een paar weken later had ik het met deze stokoude buurman over hoe gehorig onze huizen waren. Dat ik altijd bang was dat hij mij zou horen, of dat mijn vriend misschien hard snurkte (ja, zo gehorig is het). Zegt de oude man: 'Ja hoor, ik hoor wel meer van jullie.... Jullie hebben het vast leuk samen. Schaam je niet hoor, Ans en ik doen het ook nog steeds, dat hoort er gewoon bij'. :-o
Geweldig toch?! :)
Ik woonde voorheen tussen allemaal oudere mensen die werkelijk de hele dag niks anders te doen hebben dan zeuren en kijken wat er niet goed is aan de ander.
Nu ik samenwoon hebben we tot nu toe veel geluk gehad met de buren. We lopen de deur niet bijelkaar plat maar als er iets is zijn we er voor elkaar. Heel af en toe een gezellige borrel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven