Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Koningsdagbuit:

:cheer2: Na de regen trok hier het park vol.

Nou ik ben mij toch goed geslaagd! Of ja peuter dan :-D ik had nav een topic een wensenlijstje in mijn hoofd gemaakt want dat zoekt beter. En iemand zei in dat topic dat ze teva’s ging zoeken en dat vond ik best een goed idee :idee: Die zijn makkelijk te desinfecteren en gaan jaren mee. Handig voor het kdv.

Buit:
- 2 paar Teva’s voor peuter deze zomer en komende zomer €2,50
- 6 helmen :lol: Peuter zag overal wel brandweer/politie/bouwvakker-helmen €2,75
- ziplockzakje met Schleigh dino’s €2,00
- 1 Tuinslang :-| Peuter vond dat een brandweerslang. Dus ja.. €0,50
- 1 Fagus houten hijskraan :worship: €12,00

Peuter ligt nu te slapen maar alles ligt al schoongemaakt op hem te wachten. Wordt een rustige middag :biggrin:
.
violett wijzigde dit bericht op 14-06-2019 20:26
99.80% gewijzigd
Dat commanderen vind ik ook niets, maar mijn conclusie was dat hij dat van ons had overgenomen. Hoe vaak je een peuter wel niet een opdracht geeft of zegt dat hij iets moet doen. Dat zit denk ik in de Nederlandse taal verweven. Wij zijn daar in ieder geval bewust mee gestopt. Dus niet meer "dan moet je je handen wassen", maar "nu kan je je handen wassen". Hij heeft nog wel vaak een duidelijke mening over wie met wat en hoe mag spelen en daar duw ik nu ook een beetje tegenaan.

Zeuren doet peuter gelukkig niet zo vaak. Soms ga ik erin mee "jaa, een koekje zou lekker zijn! Welke zou je dan willen? Dat kunnen we vanmiddag doen" en soms is het gewoon nee en als hij doorgaat zet ik hem even op de bank.

Hier ook een leuke buit van de markt. Een Thomas en Percy trein voor op zijn houten treinspoor, een Chuggingtontrein, een vliegtuig en een Nijntje boekje en hoge blokkentoren voor baby. Ohja, en een draaischijf voor de houten treinbaan. Daar ben ik vooral blij mee geloof ik :-P
Morgenstond_ schreef:
27-04-2019 19:38
Dat commanderen vind ik ook niets, maar mijn conclusie was dat hij dat van ons had overgenomen. Hoe vaak je een peuter wel niet een opdracht geeft of zegt dat hij iets moet doen. Dat zit denk ik in de Nederlandse taal verweven. Wij zijn daar in ieder geval bewust mee gestopt. Dus niet meer "dan moet je je handen wassen", maar "nu kan je je handen wassen". Hij heeft nog wel vaak een duidelijke mening over wie met wat en hoe mag spelen en daar duw ik nu ook een beetje tegenaan.

Zeuren doet peuter gelukkig niet zo vaak. Soms ga ik erin mee "jaa, een koekje zou lekker zijn! Welke zou je dan willen? Dat kunnen we vanmiddag doen" en soms is het gewoon nee en als hij doorgaat zet ik hem even op de bank.

Hier ook een leuke buit van de markt. Een Thomas en Percy trein voor op zijn houten treinspoor, een Chuggingtontrein, een vliegtuig en een Nijntje boekje en hoge blokkentoren voor baby. Ohja, en een draaischijf voor de houten treinbaan. Daar ben ik vooral blij mee geloof ik :-P

Dat zit idd heel diep in onze taal. Mijn man zegt overal ‘moet’ voor en na. Hij bedoelt het niet als rondcommanderen, het is een manier van spreken. Hetzelfde dat Nederlanders ‘ik vind’ zeggen i.p.v. ‘ik denk’. Terwijl ik denken waardevoller vind dan vinden.

Ik vermijd ‘moet’ bijna als een recalcitrante puber :lol: ‘en als mijn vaatje ‘moeten’ van man vol zit dan wil ik nog wel eens ‘ik moet niks! Behalve ademhalen en belastingbetalen!’ uitkermen :-$ heel sneu.

Goeie buit! Die draaischijf staat hier ook op het lijstje :cheer2: Deze heb ik van de week gekocht en peuter vindt het een leuke:

Afbeelding
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 27-04-2019 22:31
0.16% gewijzigd
Mijn peuter begrijpt het als ik zeg dat hij het opnieuw moet vragen zonder zeurstem. Zo vermoeiend om gewoon al bij de 1e keer vragen "ikke op de eipaaaaad " :'-( te horen pff. Als ik nou al nee had gezegd haha....
Melbourne, hier ook hoor. Dan zeg ik dat hij het zonder zeurstem of piepstem moet vragen. Ik zeg namelijk vaak dat hij piept ipv zeurt. Ik heb hem eens verteld dat hij zijn piepstem kwijtraakt als hij een goede zucht doet en dat doet hij dus soms ook eerst voordat hij het nog eens vraagt ;-)

En GC, ik zeg inderdaad ook wel eens ik moet helemaal niets! :furious:
;-)
Wij hebben niks gescoord. Zagen heel gaaf motorjack voor peuter maar wilde er even over nadenken. En terwijl we naar motoren stonden te kijken zijn we gruwelijk nat geregend en wilde peuter naar huis
Pff brak zijn met kids is idd niet fijn, dan heb ik ineens heimwee aan de tijd zonder kids toen je onbeperkt kon uitslapen. Nu begon mn dag met een baby aan mn ene borst en een peuter die aan de andere kant tegen me aan komt liggen, op mn buik wil staan etc. Daarna had man ze mee naar beneden genomen maar slapen lukt ook niet met gegil/gehuil en gelach in ons gehorige huis...

Als ik jullie aankopen lees krijg ik spijt dat we niet toch naar een marktje gelopen zijn. Achter ons huis was een springkussen en werden wat broodjes en drankjes verkocht, dochter haar beste vriendinnetje was er ook dus daar hadden we geen kind meer aan.
.
violett wijzigde dit bericht op 14-06-2019 20:27
99.81% gewijzigd
Koekjes. Mijn peuter zeurt om khooooehhhhkjes Koekkkkkkjesss koehoehoehoehoekjes koekje? koek? Koekoekoekoekoekkkkjes?!! :wtf:

En er staat hier de hele dag een monkeyplatter dus honger kan het niet zijn.

Dat eindeloze herhalen ondervang ik door te vragen wat mama aan het doen is. Dan ziet peuter dat er íets gebeurt.

En misschien niet pedagogisch verantwoord maar ik doe soms zijn zeurtoon een paar keer na mét dramatisch gezicht :-$ Dat vindt peuter zo irritant dat hij stopt met zeuren :-*
Envelop, het slapen ging inderdaad een paar maanden lang goed, maar nu is het weer waardeloos. Dochter is ook al drie weken ziek, dus daar komt het door denk ik. Ze hoest zichzelf nu steeds wakker, vannacht was het weer feest. Ik voel ook een puntje van een kies doorkomen en die groeien bij haar heel erg langzaam, dus het zal nog wel even duren.

Sinds ik zwanger werd van dochter heb ik geen kater meer gehad. Ik moet er ook echt niet aan denken met een kind in huis!

Commanderen gebeurt hier ook wel, maar meer omdat ze te lui is om de hele zin te zeggen. Dus in de trend van: "Olijf!" "Hoe vraag je dat?" "Mag ik een olijf alsjeblieft?" Dochter zeurt ook steeds vaker, maar vaak zet ik er dan iets tegenover. Als ze b.v. met de klei wil spelen maar het huis is een puinhoop, moet ze van mij eerst opruimen. Soms werkt dat, soms niet.

Ze gilt wel sinds twee weken als ze haar zin niet krijgt en daar kan ik echt heel slecht tegen. Als ze iets niet mag, herhaalt ze het in een schreeuw. "Olijf?" "Nee je mag geen olijf" "OLIJF!!!!!" "Nee, je mag geen olijf" "OLIJFFFF!!!!!!!" Hopelijk is dit een hele korte fase.
Mag ik weer eens even inbreken?

Zoon is bijna 3 en de middag slaapjes worden steeds moeilijker. Ik weet dat we het heel luxe hebben, dat ze zolang nog doorgaat. Vanmiddag was hij alleen maar aan het ouwehoeren, dus heb ik hem naar beneden gehaald. Nu is hij doodop.

Eigenlijk is mijn vraag: wat doen jullie op zo’n lange dag? Ik vind het ook wel lekker om af en toe even te zitten, maar dan hangt zoon snel bij me. ‘S ochtends doe ik vaak wat klusjes en maak ik wat schoon, soms naar de winkel of er op uit. Tussendoor zoon helpen met spelen.

Dus hoe komen jullie de dag een beetje door?
Tinkeltje: geen idee... mijn zoon slaapt gerust de hele middag. Ik beperk het tot 2/2,5 uur anders heeft hij savonds moeite met slapen.

Misschien een rustmomentje op zijn kamer, dat jullie allebei even een rustmomentje hebben?

Ik lees in ieder geval mee, voor als het zover is met mijn zoon.
Tinkeltje33 schreef:
29-04-2019 16:46

Zoon is bijna 3 en de middag slaapjes worden steeds moeilijker. Ik weet dat we het heel luxe hebben, dat ze zolang nog doorgaat. Vanmiddag was hij alleen maar aan het ouwehoeren, dus heb ik hem naar beneden gehaald. Nu is hij doodop.

Eigenlijk is mijn vraag: wat doen jullie op zo’n lange dag? Ik vind het ook wel lekker om af en toe even te zitten, maar dan hangt zoon snel bij me. ‘S ochtends doe ik vaak wat klusjes en maak ik wat schoon, soms naar de winkel of er op uit. Tussendoor zoon helpen met spelen.

Hier zit peuter er ook tegenaan te hikken. Hij kán al zijn middagslaapje overslaan maar echt gezelliger wordt het daar niet op.

Wat ik doe is iets vermoeiend voor de lunch doen. Boodschappen + naar de grote speeltuin of 4 hoge etages de trappen op bij de bieb en daar spelen. Dan slaapt ie na zijn boterhammen veel makkelijker. En ik schuif soms zijn slaapje verder op door buiten de deur te lunchen en dan pas 14.30 thuis te zijn. Dan nog een bakje bosbessen of banaan er in en een uurtje slapen. Dan is hij daarna weer fris en slaapt hij toch ‘s avonds makkelijk in.

Als we een slaapje skippen is het meestal boekjes lezen, tv kijken en knutselen vanaf 16.00 tot sluit.
Huishoudmieptip: ik heb deze silicone zakken gekocht voor de snacks onderweg https://www.aliexpress.com/store/produc ... ag-Ziplock

Ik had al dure maar deze doen het net zo goed. Ze zijn zelfs makkelijker omdat ze open blijven staan. Misschien zijn er hier meer die van koken/kinder-gadgets houden :)
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 29-04-2019 17:51
7.97% gewijzigd
De link is niet goed... ben wel benieuwd wat je bedoeld.

Man kwamnet thuis zonder peuter, uhm jij zou haar toch ophalen van het kdv? Nu is ie weer terug :facepalm:

Hoe wij de dag doorkomen zonder slaapje? Eigenlijk hetzelfde als andere dagen. Speeltuin, stad in, vriendin opzoeken, bieb, wandelen in de wijk, knutselen thuis, eten etc
Das raar, die link lijkt op geen enkele manier te werken.. :furious:

Wie interesse heeft, plak en zoek dit bij AliExpress: Urijk Reusable Silicone Vacuum Seal Food Fresh Bag Fruit Meat Milk Storage Containers Refrigerator Bag Ziplock Kitchen Organizer
:-D Wel fijn dat ie terug gaat Envelop!
Tinkeltje, wij hebben er ook een baby bij, maar de dagen dat ik de jongens alleen heb gaan ongeveer zo:
In de ochtend naar buiten voor een boodschap of rondje door de wijk
Thuis fruit, baby op bed, even quality time met peuter of als peuter zelf speelt doe ik wat in huis of drink koffie en forum wat
Wij lunchen rond 12 en daarna weer de deur uit voor een rondje op de fiets of naar de zandbak
Dan als we weer thuis zijn baby weer slapen en eten voorbereiden en dan helpt peuter of hij speelt
Van 1500 tot etenstijd spelen we meestal thuis

Ik heb nu overdag dus eigenlijk geen tijd voor mezelf, maar mis het ook niet. Sowieso zit ik al wel snel 40-60 minuten op mijn telefoon in etappes. Ik heb sinds kort een app die het bijhoudt ;-)

Ik denk dat 10-15 minuten even zitten wel haalbaar moet zijn. Zet peuter bijvoorbeeld eens bij de gootsteen om met water te klooien en "de afwas" te doen. Hier succes gegarandeerd.
Dank jullie wel. Ik houd wel van een dagindeling. Ik prop nu het meeste in de ochtend, maar misschien kan ik dat beter verdelen over de hele dag. Ik heb nu ‘s ochtends alle wassen gedraaid, eten voorbereid, schoongemaakt, etc. Bedankt voor de tips!
Tinkeltje33 schreef:
29-04-2019 16:46

Eerste periode zonder slaapje was hier ook de dag zien door te komen. Vanaf een uur of 3 was ze gewoon klaar. Nu gaat het gelukkig wat beter. Wij lassen nu smiddags samen een rustmomentje op de bank in. Dochter mag dan even filmpje kijken. Probeer altijd wel 2 keer even deur uit te gaan, al is het maar voor een boodschapje. Verder savonds op tijd eten en eerder naar bed.

Op dagen dat ze sochtends al zo moe is, gaan we even met de auto op pad en laten haar daar een uurtje in slapen. Ze weigert in bed te slapen overdag en overleggen heeft helaas nooit gewerkt.
@commanderen: check! Is peuter ook erg goed in :biggrin:. Soms gaan we erin mee, maar bijvoorbeeld aan tafel proberen we hem toch te leren dat het ook vragend kan ipv commanderend. En soms drama als je niet doet wat hij beveelt, ook als je uitlegt waarom, maar ja dat moet hij ook leren.

@fiona beterschap voor je dochter!
happiness = reality - expectations
Hoe was je nacht @Fiona? :there:

Hier sliep peuter weer eens goed door. Besloot er een buurmens op de muur te tikken om 00.50 uur (6) We wonen in een geluidsarm appartement tót er iemand op de muur gaat tikken.
Hier ook peuter en baby. De jongste is nu 3 maanden en daar zit nog niet helemaal een ritme in qua slaapjes. Peuter mag hier niet meer slapen overdag want dan slaapt hij gegarandeerd de hele nacht niet. We gaan meestal s' ochtends even douchen of in bad, ontbijten en peuter gaat spelen. Meestal gaan we s' ochtends nog even naar buiten, maar kan ook weleens s'middags zijn. Na lunch gaat peuter meestal weer spelen, soms speel ik mee, soms niet. Als hij moe is doen we vaak even filmpje. Dan ga ik eten maken (soms ff gedoe met huilende baby en peuter) soms helpt peuter en soms wil hij spelen.
Envelop: :HA:

Glitter, Waarom zou je in vredesnaam op de muur gaan tikken midden in de nacht? :whip:

Het slapen gaat hier weer iets beter gelukkig. Ze huilt nog wel bijna elk uur, maar slaapt snel weer in. Ze hoest niet meer zoveel gelukkig. En mijn man was de afgelopen nachten weer thuis, dus dat scheelt een hoop. Dan kan hij eruit i.p.v. ik met mijn dikke buik.

Grappig dat het over middagslaapjes ging, want dochter weigerde gisteren voor het eerst om te slapen in de middag. Echt tot krijsen en hyperventileren aan toe. Mijn man heeft haar uit bed gehaald, dus ik hoop niet dat ze hierdoor snapt dat haar gedrag 'werkt'. Ze deed het namelijk echt om aandacht, zodra we naar haar toe gingen was het lachen en spelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven