Napraattopic deel 111
maandag 29 april 2019 om 15:24
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

zondag 5 mei 2019 om 12:42
Kan me eigenlijk nauwelijks verhalen van mijn opa/oma herinneren over de oorlog. Behalve bij de stadse kant dat ze zo weinig te eten hadden.
Het ludiekste oorlogservaringsverhaal komt van mijn vader die toen kind was. Er viel een verdwaalde bom op het outhouse van iemand bij hen in de straat terwijl die buurman daar net op zat te schijten. Natuurlijk allemaal heel erg voor de nabestaanden, maar ik moest lachen en dat verhaal is me altijd bijgebleven i.t.t. alle 13 in 'n dozijn verhalen.
Het ludiekste oorlogservaringsverhaal komt van mijn vader die toen kind was. Er viel een verdwaalde bom op het outhouse van iemand bij hen in de straat terwijl die buurman daar net op zat te schijten. Natuurlijk allemaal heel erg voor de nabestaanden, maar ik moest lachen en dat verhaal is me altijd bijgebleven i.t.t. alle 13 in 'n dozijn verhalen.

zondag 5 mei 2019 om 12:57
Zit ook gewoon in het onderwijsprogramma. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het indruk oid maakt.DuchessMeganMarkle schreef: ↑05-05-2019 12:10Het is de taak van de ouders en leerkrachten om te vertellen aan hun kinderen/leerlingen wat er allemaal gebeurt is in de 2e Wereldoorlog.
Voor veel ouders leeft het ook niet.

zondag 5 mei 2019 om 12:59
Mijn 10-jarige zei gisteren dat ze voor het eerst echt bewust stil had gestaan bij de Tweede Wereldoorlog. Dit omdat ze het afgelopen jaar een paar jeugdboeken over WOII heeft gelezen en het is toen echt gaan leven voor haar. Zo’n boek heeft kennelijk meer impact dan wat wij en school ze vertellen over WOII.

zondag 5 mei 2019 om 13:00
Dus? Mijn grootouders hebben nooit over de oorlog gepraat.DuchessMeganMarkle schreef: ↑05-05-2019 12:21Ik was gisteren op verjaardag, waar ook neefjes en nichtjes tussen de 14 en 20 jaar waren. We hadden het over de 2e Wereldoorlog, en wat opa en oma mee hadden gemaakt, de jongeren wisten niet veel, terwijl ik op hun leeftijd al zoveel meer wist, omdat grootouders die de oorlog mee hadden gemaakt verhalen vertelde aan ons. Dat heeft de komende generatie niet meer, grootouders die de oorlog hebben meegemaakt.
zondag 5 mei 2019 om 13:01
ik denk doordat het tastbaarder wordt voor haar, beter inleefbaarPoppy_del_Rio schreef: ↑05-05-2019 12:59Mijn 10-jarige zei gisteren dat ze voor het eerst echt bewust stil had gestaan bij de Tweede Wereldoorlog. Dit omdat ze het afgelopen jaar een paar jeugdboeken over WOII heeft gelezen en het is toen echt gaan leven voor haar. Zo’n boek heeft kennelijk meer impact dan wat wij en school ze vertellen over WOII.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 5 mei 2019 om 13:02
Mijn moeder was jarig op 4 mei en ik heb uit mijn jeugd vooral herinneringen over visite die dan net voor 20 uur kwam, want dan hoefden ze niet op straat stil te gaan staan. En vervolgens kletsten ze door de 2 minuten stilte heen en kregen mijn ouders daar ruzie over in de keuken. Over hoe dom de familie van mijn moeder was, volgens mijn vader.
Ik vond het altijd zo sneu voor mijn moeder: vlaggen halfstok op je verjaardag, dodenherdenking om 20 uur.
Ik ben er nog steeds dubbel over: goed dat er herdacht wordt, jammer dat het voor veel mensen beperkt blijft tot die 2 minuten op 4 mei.
Ik vond het altijd zo sneu voor mijn moeder: vlaggen halfstok op je verjaardag, dodenherdenking om 20 uur.
Ik ben er nog steeds dubbel over: goed dat er herdacht wordt, jammer dat het voor veel mensen beperkt blijft tot die 2 minuten op 4 mei.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 5 mei 2019 om 13:04
Niet direct voor mijn deur, maar hemelsbreed hooguit een kilometer. En de wind staat deze kant op zo te horen.
David Dunning
David Dunning

zondag 5 mei 2019 om 13:10
En ze heeft nooit bedacht haar verjaardagsvisite gewoon op een andere dag (in het weekend) te laten komen?Solomio schreef: ↑05-05-2019 13:02Mijn moeder was jarig op 4 mei en ik heb uit mijn jeugd vooral herinneringen over visite die dan net voor 20 uur kwam, want dan hoefden ze niet op straat stil te gaan staan. En vervolgens kletsten ze door de 2 minuten stilte heen en kregen mijn ouders daar ruzie over in de keuken. Over hoe dom de familie van mijn moeder was, volgens mijn vader.
Ik zou geen ononverkomelijke impact zien van mijn verjaardag als die op 4 mei had gevallen. Restaurants zijn gewoon open, enige waar je mee te maken kunt hebben is dat er 2 minuten stilte wordt gevraagd, dat is zo voorbij.

zondag 5 mei 2019 om 13:19
Een paar jaar geleden ben ik nog net niet met pek en veren van actueel verjaagd omdat ik vind dat ik zelf mag bepalen aan wie ik denk met de Dodenherdenking. Dat mocht niet, ik mocht alleen aan Nederlandse slachtoffers van alleen de Tweede Wereldoorlog denken. Niet aan mijn Duitse oudoom, een kind van 16 nog, dat in een uniform gehesen werd en nu onder een wit kruis in Normandië ligt. Niet aan Otto Frank, want die leefde nog na 1945. Anne Frank is ook discutabel, want die was niet Nederlands. Mensen die omkwamen in Vietnam, Irak of Syrie mochten ook niet. Herdenkingsterreur vind ik dat.
Ik denk het hele jaar aan ellende en verdriet, het kan maar zo zijn dat ik op 4 mei aan wasknijpers denk om 20.00 uur.
Maar ik zou geen lawaai maken buiten (niet bewust, althans) en geen boodschappen doen of boos worden omdat andere mensen 2 minuten niets doen.
Ik denk het hele jaar aan ellende en verdriet, het kan maar zo zijn dat ik op 4 mei aan wasknijpers denk om 20.00 uur.
Maar ik zou geen lawaai maken buiten (niet bewust, althans) en geen boodschappen doen of boos worden omdat andere mensen 2 minuten niets doen.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 05-05-2019 13:23
3.87% gewijzigd

zondag 5 mei 2019 om 13:23
Betty_Slocombe schreef: ↑05-05-2019 13:19Een paar jaar geleden ben ik nog net niet met pek en veren van actueel verjaagd omdat ik vind dat ik zelf mag bepalen aan wie ik denk met de Dodenherdenking. Dat mocht niet, ik mocht alleen aan Nederlandse slachtoffers van alleen de Tweede Wereldoorlog denken. Niet aan mijn Duitse oudoom, een kind van 16 nog, dat in een uniform gehesen werd en nu onder een wit kruis in Normandië ligt. Niet aan Otto Frank, want die leefde nog na 1945. Anne Frank is ook discutabel, want die was niet Nederlands. Herdenkingsterreur vind ik dat.
Ik vind ook dat je alle min of meer onschuldige slachtoffers mag herdenken. Zat mensen aan beide kanten in elk groot conflict die niets liever zouden willen dan vrede.
zondag 5 mei 2019 om 13:27
Later is ze het idd op een andere dag gaan vieren, maar dat was niet altijd gangbaar in mijn jeugd.redbulletje schreef: ↑05-05-2019 13:10En ze heeft nooit bedacht haar verjaardagsvisite gewoon op een andere dag (in het weekend) te laten komen?
Ik zou geen ononverkomelijke impact zien van mijn verjaardag als die op 4 mei had gevallen. Restaurants zijn gewoon open, enige waar je mee te maken kunt hebben is dat er 2 minuten stilte wordt gevraagd, dat is zo voorbij.
David Dunning
David Dunning
zondag 5 mei 2019 om 13:32
Hier hetzelfde. Pas toen opa dementerend werd kwamen de verhalen los.Lady*Voldemort schreef: ↑05-05-2019 12:39Mijn oma heeft wel eens verteld over de hongerwinter, maar mijn opa (die in een kamp had gezeten) heeft er nooit over gepraat. Wel had hij nog tot aan zijn dood nachtmerries waaruit hij dan schreeuwend ontwaakte, de arme man.

zondag 5 mei 2019 om 13:35
Ik heb ook weleens aan iets heel anders gedacht. Had net twee sterfgevallen in directe kring gehad en er was nergens anders plaats voor in mijn hoofd. De gedachten zijn nu eenmaal vrij.
Gewoonlijk denk ik na over hoe het moet zijn geweest om in Nederland in onvrijheid en angst te leven.

zondag 5 mei 2019 om 13:36
Mijn schoonmoeder is Rotterdamse die heeft de bombardementen meegemaakt en hongersnood gekend en is geëvacueerd . Tot de dag van vandaag moeite mee om over te praten. Dat is een enorm trauma
Mijn moeder woonde op het Brabantse platteland en heeft relatief weinig meegekregen .
Mijn moeder woonde op het Brabantse platteland en heeft relatief weinig meegekregen .
anoniem_642d224ec8888 wijzigde dit bericht op 05-05-2019 13:38
0.72% gewijzigd
zondag 5 mei 2019 om 13:37
Tja, ik heb een Duitse kant. Opa is in Scheveningen gelegerd geweest. Hij had weinig andere keus, had een gezin groot te brengen.
Dat wil voor mij niet zeggen dat hij per sé fout was, dus zal ik ook hem blijven herdenken.
Man z'n opa, ook Duits, heeft zich net voor de oorlog losgemaakt, is naar Nederland gekomen en heeft nog net op tijd een Nl. nationaliteit weten te krijgen. Hij wilde koste wat kost voorkomen dat ie in Hitlers hysterie mee moest lopen.
Verder werd er aan beide kanten, Nederlandse en Duitse, nauwelijks over gesproken.
There is always something happening, and it's usually right now

zondag 5 mei 2019 om 16:43
Ah, logisch.
David Dunning
David Dunning

zondag 5 mei 2019 om 16:47
Weten jullie dat het allereerste bevrijdings'festival' in 'mijn' stad plaatsvond?
https://festileaks.com/2016/05/5-mei-19 ... vals-ooit/
David Dunning
David Dunning
zondag 5 mei 2019 om 16:48
Ah, zijn jullie hier?
Voor mij hoeft ie niet mee te zingen hoor.
David Dunning
David Dunning

zondag 5 mei 2019 om 16:48
Ja, dat wist ikSolomio schreef: ↑05-05-2019 16:47Weten jullie dat het allereerste bevrijdings'festival' in 'mijn' stad plaatsvond?