Geld & Recht alle pijlers

Bruiloft cadeau: geld

06-05-2019 16:00 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
java wijzigde dit bericht op 01-06-2019 18:36
99.62% gewijzigd
mammezel schreef:
07-05-2019 09:20
Misschien zie ik het verkeerd en heb ik (teveel) het beeld voor mijn ogen van de Belgische trouwfeesten: chique zaal, ganse dag (dégoutant veel) eten en drinken, receptie, bij het naar huis gaan (als gast) soms nog een attentie meekrijgen. Het is echt overdreven in België.

Ik ben (lang geleden, intussen koppel al heeeeeel lang terug uit mekaar) eens naar een Nederlandse trouwpartij geweest: werden wat koekjes op een schaaltje gelegd, nu en dan een drankje en om 10 uur het beleefde verzoek om 'op te hoepelen'. Zoiets vind ik wel minimaal en dan is inderdaad als koppel 50 euro ruim voldoende.

Maar toen ik reageerde (en ik was die Hollandse trouwpartij van hierboven al vergeten :-D ) dacht ik bij het woord 'daggast', wat wij overigens niet kennen, bij ons ben je er 'de ganse dag bij' of ben je uitgenodigd 'voor het avondfeest' dat het zoiets was als ik hierboven omschreef: eten en drinken tot je er ziek van wordt. In Belgie wordt rond 11 uur 's avonds nog eens voor de zoveelste keer die dag, eten aangeboden en om 1 uur 's nachts gaat het dessertbuffet open. Jongejongejonge, walgelijk. En dan hebben ze daar jaaaaaaaaaaaaaaaaren voor gespaard, om mensen die ze nooit meer terugzien zo van drank en eten te voorzien.

Want iedereen heeft liefst dat zijn trouwfeest er met kop en schouder bovenuit steekt!

En uit die optiek heb ik geschreven dat 150 euro voor een koppel met 2 kinderen, dan ook nog familie zijnde, de meest normale zaak ter wereld is. Maar voor een consumptiebon en een zoute cracker is dat natuurlijk zwaar overdreven.

Vreemd, we wonen zo dicht bij mekaar en toch zijn er nog grote verschillen.
Bij ons wordt 'de ganse dag erbij zijn' daggast genoemd, die mogen ook gewoon tot en met de late uurtjes blijven. Avondgast is alleen voor het feest na het eten.

Maar nogmaals: als gast vraag ik niet om die poppenkast, ik laat hooguit uit beleefdheid mijn gezicht zien als ik een naaste ben, maar ik ga dan geen entree betalen. Hoepel lekker gauw op: zelf vier ik ook nooit feestjes dus ik jaag anderen nooit op kosten en dan zou ik overal moeten lappen? Ik kom persoonlijk sowieso liever niet.
Zowel 80 euro als 200 euro lijken me prima bedragen. Hoog zelfs! Wij hebben bedragen gekregen variërend van 15 tot 50 euro per stel/gezin. Zelf geven we 50,- aan een bruidspaar, ongeacht of we alleen, samen of als gezin zijn uitgenodigd. Ik zie het als een kado voor het trouwen, niet voor het feest.
eva-luna schreef:
06-05-2019 19:05
:lightbulb:

Met gezellige kletstopics over bruidzilla's, schoonloeders die de gastenlijst bepalen, jaloerse schoonzus die het presteert er mooier uit te zien dan de bruid en een sticky de-bruiloft-was-zo-mooi-maar-inmiddels-liggen-we-in-scheiding-hoe-haal-ik-hier-het-maximale-uit-topic.
:HA: DOEN!
CarrieAddison schreef:
06-05-2019 16:13
Ik ben een trouw aan het organiseren en heb mijn ogen nogal opengetrokken van wat dat kost... Met €40pp heb je zelfs nog niet je drank alleen betaald. Dat is dus erg weinig... 200 lijkt me gepast als gezin.

Ja een bruiloft is vaak een vrij duur evenement, ik denk dat iedereen dat wel weet. Ik voel mij alleen niet geroepen om het te financieren. Ik geef een cadeau dat past bij de onderlinge relatie en mijn portemonnee.

Nu ben ik wel makkelijk, want als de relatie niet verder gaat dan elkaar af en toe zien op een verjaardag, dan ga ik niet. Dus ik zal niet naar de bruiloft gaan van de meeste van mijn nichtjes/neefjes, want ik spreek ze alleen af en toe op verjaardagen. Dat scheelt weer een dilemma mbt het geven van een cadeau.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
lilalinda schreef:
06-05-2019 21:44
Als je in NL daggast bent (kennen jullie dat verschil?) heb je ook drank, een maaltijd, en schalen met hapjes en obers die je glas aanvullen, voor je het leeg hebt
Nee, wat is een dag gast? Hier heb je trouw, receptie, feest.
CarrieAddison schreef:
Ik ben een trouw aan het organiseren en heb mijn ogen nogal opengetrokken van wat dat kost... Met €40pp heb je zelfs nog niet je drank alleen betaald. Dat is dus erg weinig... 200 lijkt me gepast als gezin.
Dan organiseer je wat anders. Wij hadden het geld niet voor een grootse bruiloft, we hebben het daarom klein gehouden, met getuigen, ouders en opa´s en oma´s uit eten, naderhand een feestje thuis voor vrienden. Met 40 euro per persoon was het ruim betaald hoor.

Mijn zus heeft het daarmee niet gered. Die wilde een koets, bruidskindjes, trouwen in een kasteeltje, op een zaterdag. Een high-tea, een band, een dure jurk. Prima natuurlijk, maar het is nog altijd eigen keuze.

De laatste bruiloft waar ik kwam, waren we als avondgast uitgenodigd voor ´een hapje en een drankje´. Nou ging het om een bruiloft in Zuid-Limburg en die waren vroeger zoals een Belgische bruiloft later in dit topic beschreven wordt, dus ik verwachtte rond een uur of tien een buffet. Groot was dan ook mijn verbazing dat dat hapje en drankje letterlijk genomen moesten worden. Ik heb één schijfje stokbrood met zalm gehad, en één stukje toast (grootte van dat schijfje stokbrood) met een prutje. Prachtig opgemaakt en lekker, dat dan weer wel.

Nou is TO daggast, dus ik neem maar even aan dat ze iets uitgebreider verzorgd wordt dan wij die avond. Maar 100 euro is echt een mooi bedrag. En als er wat meer nullen op de bankrekening staan en je hebt een supergoed contact, dan maak je daar misschien nog 150 euro van.
En zwem je in het geld, of gaat het om een bruiloft op een kamp, dan neem je minimaal 500 euro mee. Maar dat had TO dan heus wel geweten, dus daar ga ik nu niet vanuit.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Poker schreef:
07-05-2019 10:18
Voor de gehele dag + maaltijd + avond uitgenodigd, in tegenstelling tot een avondgast, die is alleen uitgenodigd voor de receptie/het feest.
In mijn omgeving is het namelijk 's avonds of een receptie of een feest, niet en/en.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Geef wat je kan missen. Ik ben onlangs getrouwd en heb van sommige gezinnen inderdaad 100 euro gekregen en van anderen "maar" 25. Doen die van 25 er dan minder toe als die van 100? Absoluut niet. Ze werken er allebei even hard voor.
De bruid en bruidegom gaan er echt niet van uit dat de gasten de rekeningen moeten betalen hoor.
Poker schreef:
07-05-2019 10:18
Een daggast is uitgenodigd voor de ceremonie, het eten (eventueel receptie) en het feest.
Een avondgast is pas welkom na het eten.
Twilight1 schreef:
07-05-2019 10:50
Geef wat je kan missen. Ik ben onlangs getrouwd en heb van sommige gezinnen inderdaad 100 euro gekregen en van anderen "maar" 25. Doen die van 25 er dan minder toe als die van 100? Absoluut niet. Ze werken er allebei even hard voor.
De bruid en bruidegom gaan er echt niet van uit dat de gasten de rekeningen moeten betalen hoor.
Dit vind ik altijd een beetje een vreemde uitspraak, als je veel kunt “missen” hoef je toch geen duizenden euro’s in een envelop te doen voor een huwelijk?
CarrieAddison schreef:

IUhm. ik kom niet op bruiloft met een geldbedrag zodat bruidspaar uit de kosten komt... Dat is wel beetje omgekeerde wereld.
NYC schreef:
07-05-2019 11:59
Dit vind ik altijd een beetje een vreemde uitspraak, als je veel kunt “missen” hoef je toch geen duizenden euro’s in een envelop te doen voor een huwelijk?
Ik zeg daarom altijd wat je kunt en wil missen.
Wij geven niet per volwassene, maar gewoon als een gezin. Ongeacht of alleen man of ik aanwezig ben, of wij allebei.
Voor een nicht zou ik € 50 meer dan voldoende vinden.
lise1985 schreef:
07-05-2019 12:34
Wij geven niet per volwassene, maar gewoon als een gezin. Ongeacht of alleen man of ik aanwezig ben, of wij allebei.
50 voor heel gezin??
lilalinda schreef:
07-05-2019 12:38
50 voor heel gezin??
In ons geval man en ik. Geen kinderen.
lilalinda schreef:
50 voor heel gezin??
Ik heb ook nog nooit meer gegeven.
lilalinda schreef:
50 voor heel gezin??
Prima toch. Zij vindt het voldoende.
Wij hebben ook heel wat envelopjes met 50 euro gekregen bij ons trouwen dus dat is naar mijn idee een mooi bedrag.
lilalinda schreef:
50 voor heel gezin??
Zo doe ik het ook. Het is 50 namens ons gezin, ongeacht of we met 1 of 4 personen gaan. Met 4 zijn we overigens nog nooit geweest. Maar dan dus ongeacht of vrouw en ik samen gaan of eentje alleen.
NYC schreef:
07-05-2019 11:59
Nee, maar als je het niet zo breed hebt, is 50 euro misschien al een groot bedrag. Terwijl sommige mensen 100 euro uitgeven alsof het een dubbeltje is. In zo’n geval zou ik meer geven, misschien niet zozeer heel veel geld, maar dan zou ik bijvoorbeeld een mooi cadeau geven dat best wel wat mag kosten.
Ik zou rekenen op €50 per persoon (dat is toch wel het minimum!) en dan ook €50 voor de kinderen. Dus €150 in totaal.
Je bent daggast dus €80 vind ik echt zo krenterig! Kom op, het is je nichtje.
lise1985 schreef:
07-05-2019 12:34

€50 voor een heel gezin? Ik zou me doodschamen! Je bent wel daggast en familie.
Wat een krenterige bedragen hier.
pamelacourson schreef:
07-05-2019 13:45
Nee, maar als je het niet zo breed hebt, is 50 euro misschien al een groot bedrag. Terwijl sommige mensen 100 euro uitgeven alsof het een dubbeltje is. In zo’n geval zou ik meer geven, misschien niet zozeer heel veel geld, maar dan zou ik bijvoorbeeld een mooi cadeau geven dat best wel wat mag kosten.
Andersom snap ik het uiteraard. Als je niet meer dan een bepaald bedrag kunt missen dan moet je dat uiteraard niet doen. Maar ik kan bijv wel 100 of 200 euro "missen" en toch zou ik dat niet snel in een envelopje doen.
CarrieAddison schreef:
Is het tegenwoordig gebruikelijk dat je je eigen toegang "betaalt" in de vorm van een cadeau ter waarde van je consumpties?
LAgirl82 schreef:
07-05-2019 13:51
Jij kunt in de portemonnee van een ander kijken?
LAgirl82 schreef:
07-05-2019 13:51
Het is misschien ook net wat je gewend bent he. Zoals ik schreef, níemand heeft bij ons meer dan 50 euro in een envelopje gegeven. Ook gezinnen die met 4p kwamen niet. Bedragen tussen 15 en 50 euro. Niets meer en niets minder.

Als wij met zijn vieren dan ineens 200 zouden geven zou ik me eerder een patser voelen.

Maar ja. Onze ervaringen zeggen natuurlijk niks over anderen. Misschien vinden die ons dan wel een krent terwijl wij het bedrag normaal tot royaal vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven