Geld & Recht alle pijlers

Bruiloft cadeau: geld

06-05-2019 16:00 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
java wijzigde dit bericht op 01-06-2019 18:36
99.62% gewijzigd
LAgirl82 schreef:
07-05-2019 13:51
€50 voor een heel gezin? Ik zou me doodschamen! Je bent wel daggast en familie.
Wat een krenterige bedragen hier.
doodschamen vind ik te ver gaan, maar ik vind het ook een te laag bedrag. En als je de richtlijnen (goole is je vriend) bekijkt is 50 euro pp voor familie normaal. (25 euro pp is voor collega's)
en natuurlijk hangt alles van je budget af, en wat je missen kunt, maar erg ver van de richtlijnen (de helft geven) vind ik wel weinig.
Het is slechts mijn mening, wil niemand overtuigen
lilalinda schreef:
07-05-2019 14:08
doodschamen vind ik te ver gaan, maar ik vind het ook een te laag bedrag. En als je de richtlijnen (goole is je vriend) bekijkt is 50 euro pp voor familie normaal. (25 euro pp is voor collega's)
en natuurlijk hangt alles van je budget af, en wat je missen kunt, maar erg ver van de richtlijnen (de helft geven) vind ik wel weinig.
Het is slechts mijn mening, wil niemand overtuigen
Maar dan hebben álle gasten zich bij ons dus ver van de richtlijn gehouden? Wie bepaalt de richtlijn dan? Wij hadden met 50 gasten in totaal rond de 380 euro gekregen. Daarbij zaten ook een aantal gasten die geen envelopje gaven maar een tastbaar kado. Dat is dus eigenlijk vrij laag?
GlitterCupcake schreef:
06-05-2019 16:01
Je tantewattes?
In Friesland heet dat een oom- en tantezegger
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
NYC schreef:
07-05-2019 14:39
Maar dan hebben álle gasten zich bij ons dus ver van de richtlijn gehouden? Wie bepaalt de richtlijn dan? Wij hadden met 50 gasten in totaal rond de 380 euro gekregen. Daarbij zaten ook een aantal gasten die geen envelopje gaven maar een tastbaar kado. Dat is dus eigenlijk vrij laag?
380 euro gedeeld door 50?
dat is nog geen tientje pp. Ja, dat vind ik echt heel erg weinig
hier ook belgisch. ik verschiet toch wel van de bedragen. vorige jaar naar een bruiloft geweest van goede vrienden en toen 150 euro gegeven. meestal geven wij minstens 100 euro als koppel. bij goede vrienden/familie is dat al 150/200 euro.
lilalinda schreef:
07-05-2019 14:43
380 euro gedeeld door 50?
dat is nog geen tientje pp. Ja, dat vind ik echt heel erg weinig
Gemiddeld iets meer, er waren ook een paar mensen met een kado i.p.v. envelopje. Nu zal het denk ik ook wel lager dan gemiddeld dan zijn omdat we een BBQ gaven i.p.v. een diner.
NYC schreef:
07-05-2019 14:39

Serieus? Dat vind ik inderdaad heel erg laag.

Ik weet het bij ons niet meer zo heel goed, maar wij zaten met 120 gasten zo rond de €7,750. Kan iets meer of iets minder zijn geweest.
We zijn er mee op huwelijksreis naar Australië gegaan trouwens. :)
Wij hebben meestal 2 a 3 bruiloften per jaar (trouwboom onder vrienden en familie). En elke keer 2 veijgezellenfeesten (partner+ik). Daarnaast koop je toch vaak een nieuwe outfit e.d, dus al met al ben je zeker al 300 euro kwijt zonder kado. Ik vind het nogal wat om dan als krenterig weggezet te worden als je niet nogmaals 200 euro dokt voor het kado. Kom je toch op 1000-1500 euro per jaar voor andermans bruiloften. Ik zie het gewoon als een leuk feest waar ik iets leuks/ moois/passends bij geef (het liefst samen met anderen). Het gaat toch niet om het bedrag?
Waterpolo13 schreef:
07-05-2019 14:48
hier ook belgisch. ik verschiet toch wel van de bedragen. vorige jaar naar een bruiloft geweest van goede vrienden en toen 150 euro gegeven. meestal geven wij minstens 100 euro als koppel. bij goede vrienden/familie is dat al 150/200 euro.

Dat vind ik ook normale bedragen.
florita schreef:
07-05-2019 14:53
Wij hebben meestal 2 a 3 bruiloften per jaar (trouwboom onder vrienden en familie). En elke keer 2 veijgezellenfeesten (partner+ik). Daarnaast koop je toch vaak een nieuwe outfit e.d, dus al met al ben je zeker al 300 euro kwijt zonder kado. Ik vind het nogal wat om dan als krenterig weggezet te worden als je niet nogmaals 200 euro dokt voor het kado. Kom je toch op 1000-1500 euro per jaar voor andermans bruiloften. Ik zie het gewoon als een leuk feest waar ik iets leuks/ moois/passends bij geef (het liefst samen met anderen). Het gaat toch niet om het bedrag?
Voor mij heeft een cadeau wel meer prio dan een nieuwe jurk (die heb je echt niet voor elke bruiloft nodig, hoeft niet heel duur enz). Ik vind het hier inderdaad forse bedragen en dat kan oplopen, maar ik zou toch eerder bezuinigen op m'n outfit dan het cadeau aan het bruidspaar.
LAgirl82 schreef:
07-05-2019 14:52
Serieus? Dat vind ik inderdaad heel erg laag.

Ik weet het bij ons niet meer zo heel goed, maar wij zaten met 120 gasten zo rond de €7,750. Kan iets meer of iets minder zijn geweest.
We zijn er mee op huwelijksreis naar Australië gegaan trouwens. :)
Wij naar Middelburg. :D
ik koop idd niet elke keer een nieuwe outfit hoor. mijn man heeft 2 kostuums die hij voor die gelegenheden draagt. 2 jaar geleden deed zoon zijn vormsel en dat kleedje ondertussen ook al enkele keren gedragen voor een trouw. En anders een ander leuk kleedje dat ik heb.
NYC schreef:
07-05-2019 14:51
Gemiddeld iets meer, er waren ook een paar mensen met een kado i.p.v. envelopje. Nu zal het denk ik ook wel lager dan gemiddeld dan zijn omdat we een BBQ gaven i.p.v. een diner.
en misschien zijn het wel normale bedragen in jouw vriendenkring. Maar ik vind het echt opvallend laag.
als van die 50 mensen er tien met een kado aan kwamen zetten, zit je nog op minder dan een tientje pp. En natuurlijk draait de bruiloft Nooit om de kado's. Maar er zit een ondergrens aan. Ik snap dan het bezoek ook niet. Ook bij een BBQ geef je toch een 'normaal' kado?
Ik geef op een verjaardag al ruim meer dan een tientje pp
Waterpolo13 schreef:
07-05-2019 14:59
ik koop idd niet elke keer een nieuwe outfit hoor. mijn man heeft 2 kostuums die hij voor die gelegenheden draagt. 2 jaar geleden deed zoon zijn vormsel en dat kleedje ondertussen ook al enkele keren gedragen voor een trouw. En anders een ander leuk kleedje dat ik heb.
Nou binnen dezelfde vriendenkring vind ik iets anders aantrekken wel leuk. Maar zelfs zonder de outfit zit je al op een heel behoorlijk bedrag. Ik heb gewoon geen 900-1500 euro per jaar over voor andermans bruiloften, terwijl het m.i, ook heel leuk kan zijn zonder zulke bedragen. Maar goed, ik ben zelf (bewust) niet getrouwd (overigens wel leuk hoor, als mensen wel trouwen, dus niks ten nadelen daarvan ofzo), misschien snap ik de ophef rondom een bruiloft dan gewoon niet helemaal.
Bij ieder bruiloftstopic op dit forum valt mijn mond open van verbazing.
Wat zijn er tegenwoordig veel (ongeschreven ) regels en voorschriften waaraan bruidspaar en gasten zich aan dienen te houden.
Voor enige spontaniteit van beide kanten is geen ruimte meer. Want wat "zou men er van denken" ....
LAgirl82 schreef:
07-05-2019 13:49
Ik zou rekenen op €50 per persoon (dat is toch wel het minimum!) en dan ook €50 voor de kinderen. Dus €150 in totaal.
Je bent daggast dus €80 vind ik echt zo krenterig! Kom op, het is je nichtje.
Wat heb jij er van te vinden dan? Ik vind 150 echt absurd veel.
lilalinda schreef:
07-05-2019 15:04
en misschien zijn het wel normale bedragen in jouw vriendenkring. Maar ik vind het echt opvallend laag.
als van die 50 mensen er tien met een kado aan kwamen zetten, zit je nog op minder dan een tientje pp. En natuurlijk draait de bruiloft Nooit om de kado's. Maar er zit een ondergrens aan. Ik snap dan het bezoek ook niet. Ook bij een BBQ geef je toch een 'normaal' kado?
Ik geef op een verjaardag al ruim meer dan een tientje pp
Vnl familie generatie boven ons. Vrienden waren op de een of andere manier meer van de tastbare kado’s. Dat zou ik zelf dan weer niet snel doen en heb zelf als gast op hun bruiloften dan ook geld gegeven. Kan wellicht ook nog komen doordat we geen envelopje hadden gezet op de kaart? Eerlijk is eerlijk, wij hadden ook wel ingeschat het bedrag iets hoger zou zijn uitgevallen. Maar ook weer niet dat 50,- pp gegeven zou worden.
Sue-Heck schreef:
07-05-2019 14:42
In Friesland heet dat een oom- en tantezegger
Ik vind er ook niks raars aan. Als TO had geschreven “mijn nichtje trouwt” zou zonder die informatie waarschijnlijk de vraag zijn gekomen: nichtje als in kind van je broer/zus of nichtje als in kind van je oom/tante.
amarna schreef:
07-05-2019 15:19
Wat zijn er tegenwoordig veel (ongeschreven ) regels en voorschriften waaraan bruidspaar en gasten zich aan dienen te houden.
Voor enige spontaniteit van beide kanten is geen ruimte meer. Want wat "zou men er van denken" ....
Ja en weet je wat nog grappiger is? Veel mensen blaten dat je geen envelopje op je kaart mag zetten, en dat geld geven stom is, en vervolgens moet je juist veeel geven.
NYC schreef:
07-05-2019 15:43
Eerlijk is eerlijk, wij hadden ook wel ingeschat het bedrag iets hoger zou zijn uitgevallen.
dat vind ik echt opvallend eerlijk!
pipootje schreef:
07-05-2019 15:46
Ja en weet je wat nog grappiger is? Veel mensen blaten dat je geen envelopje op je kaart mag zetten, en dat geld geven stom is, en vervolgens moet je juist veeel geven.
welke mensen???
lilalinda schreef:
07-05-2019 15:55
welke mensen???

Dat vraag ik me ook af, ik zie dat hier nergens staan.
amarna schreef:
07-05-2019 15:19

Etiquette zijn er altijd geweest hoor.
Wij hadden vantevoren geen enkele verwachting van hoeveel we zouden krijgen. We hebben bewust geld gevraagd en ook aangegeven wat we met het bedrag wilden doen. Veel van onze genodigden waren mensen die niet veel te besteden hadden, en ik heb echt niet onthouden hoe veel van wie. Dus ook geen mening over te veel of te weinig.
Ik moet zeggen dag ik de genoemde bedragen best behoorlijk vind. Hier ook trouwplannen en ik heb echt gerekend op dat ik niets krijg.... ik wil nl trouwen en een feestje geven.... alles wat we we zouden krijgen gaat denk ik vervolgens in de verbouwingspot. Maar ik verwacht echt geen 200 euro oid van mensen als ze de hele dag mogen komen (begin me serieus af te vragen of ik nu zo raar ben)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven