Geld & Recht alle pijlers

Bruiloft cadeau: geld

06-05-2019 16:00 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
java wijzigde dit bericht op 01-06-2019 18:36
99.62% gewijzigd
lilalinda schreef:
07-05-2019 15:55
welke mensen???
Genoeg topics hierover geweest hoor.
amarna schreef:
07-05-2019 14:02
Is het tegenwoordig gebruikelijk dat je je eigen toegang "betaalt" in de vorm van een cadeau ter waarde van je consumpties?
Dan lijkt het me een goed idee om het kado achteraf te geven.
Vooraf krijg je dan een prijslijst van de drankjes en hapjes, je inname wordt bijgehouden en na afloop meld je je bij de ceremoniemeester.
;-)
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Sue-Heck schreef:
07-05-2019 14:42
In Friesland heet dat een oom- en tantezegger
Niet alleen in Friesland hoor.
Ik lees hier allerlei berichten, (te) veel, (te) weinig. Ook ivm kleding die geld kost als je naar een feest 'moet' gaan.

Vooral bij die inzendingen: van dan moet ik ook nog kleding kopen, denk ik, straks moeten de feestvarkens nog beschaamd zijn dat ze jou vragen, want ze jagen jou op kosten. Kom op zeg!

Als ik naar een feest ga, kijk ik wat ik kan aantrekken, heb ik niks meer, dan koop ik iets en denk, dat komt nog een volgende keer van pas. Of gaan jullie allemaal in Versace als jullie naar een feest gaan. Dus, die smoes van: kleding en kapper en schoenen. Als ik zulke vrienden had die alles een kost vinden, die zou ik liever al niet vragen. Hebben ze lekker geen kosten.

En dan ivm het cadeau: als je bij iemand uitgenodigd wordt voor een etentje, nemen jullie dan geen bloemetje mee? Ik wel. Dat kan je dan ook zeggen, ik moet mijn broodje dat ik daar eet, toch niet zelf betalen. Als je op een BBQ bij vrienden wordt uitgenodigd: ik moet mijn stuk kip toch niet zelf betalen. Ik noem dat beleefdheid.
En als ik uitgenodigd wordt voor een feest, dan wordt mijn attentie (sommigen zullen het bijdrage noemen, maar dat zijn diegenen die liefst zo weinig mogelijk geven en zoveel mogelijk opschrokken, dat zijn diegenen die er eigenlijk zelf aan moeten 'overhouden') in verhouding aangepast. Een feest is geen etentje in een restaurant, of geen etentje bij iemand thuis, daar ga ik natuurlijk geen geld geven maar wordt het eerder wijn of bloemen of bloemen met de vaas erbij.
LAgirl82 schreef:
07-05-2019 13:51
€50 voor een heel gezin? Ik zou me doodschamen! Je bent wel daggast en familie.
Wat een krenterige bedragen hier.
Gelukkig heb ik wel normale en fijne familie en vrienden. :rofl:
Die vinden zulke bedragen ook debiel, zeker als je het niet hebt.

Maar goed, jij zit gewoon zoals altijd te rellen.
Is dat nou echt leuk zo forummen?
lilalinda schreef:
07-05-2019 15:04
en misschien zijn het wel normale bedragen in jouw vriendenkring. Maar ik vind het echt opvallend laag.
als van die 50 mensen er tien met een kado aan kwamen zetten, zit je nog op minder dan een tientje pp. En natuurlijk draait de bruiloft Nooit om de kado's. Maar er zit een ondergrens aan. Ik snap dan het bezoek ook niet. Ook bij een BBQ geef je toch een 'normaal' kado?
Ik geef op een verjaardag al ruim meer dan een tientje pp

Tientje hier voor een kinderfeestje. Ik vind het een bizar bedrag voor een bruiloft.
pimpelmeesje123 schreef:
07-05-2019 17:06
Ik moet zeggen dag ik de genoemde bedragen best behoorlijk vind. Hier ook trouwplannen en ik heb echt gerekend op dat ik niets krijg.... ik wil nl trouwen en een feestje geven.... alles wat we we zouden krijgen gaat denk ik vervolgens in de verbouwingspot. Maar ik verwacht echt geen 200 euro oid van mensen als ze de hele dag mogen komen (begin me serieus af te vragen of ik nu zo raar ben)
Maar ben je 100% eerlijk dat je écht niks denkt te gaan krijgen (aan geld)? Wij hadden 50 gasten (ca 25-30 "adres-genodigden" schat ik) en zonder verwachtingen hardop te hebben uitgesproken naar elkaar of naar gasten die vroegen wat we wilden krijgen etc had (in elk geval ik) een beetje in gedachten een totaalbedrag van 500-1000 te krijgen. Niet dat ons weekend weg er onder geleden heeft hoor :)
NYC schreef:
07-05-2019 19:09
Maar ben je 100% eerlijk dat je écht niks denkt te gaan krijgen (aan geld)? Wij hadden 50 gasten (ca 25-30 "adres-genodigden" schat ik) en zonder verwachtingen hardop te hebben uitgesproken naar elkaar of naar gasten die vroegen wat we wilden krijgen etc had (in elk geval ik) een beetje in gedachten een totaalbedrag van 500-1000 te krijgen. Niet dat ons weekend weg er onder geleden heeft hoor :)
Ik denk wel dat we iets krijgen daar niet van maar ik reken er niet op.... ik verwacht ook niet bepaalde bedragen.... en hou er kwa planning ook geen rekening mee zo bedoel ik het meer. Ik las berichten met zo weinig weet je wat het kost dan denk ik dat zijn mijn kosten en alles wat ik krijg is meegenomen maar hoop vooral gewoon een leuke dag te hebben met leuke mensen.
pimpelmeesje123 schreef:
07-05-2019 19:30
Ik denk wel dat we iets krijgen daar niet van maar ik reken er niet op.... ik verwacht ook niet bepaalde bedragen.... en hou er kwa planning ook geen rekening mee zo bedoel ik het meer. Ik las berichten met zo weinig weet je wat het kost dan denk ik dat zijn mijn kosten en alles wat ik krijg is meegenomen maar hoop vooral gewoon een leuke dag te hebben met leuke mensen.
Dat ben ik met je eens hoor. Zo gold het voor ons ook, geen invloed op de gemaakte plannen of in het doen of laten en ook niet de teleurstelling van "wat geven ze weinig, weet je wel wat het heeft gekost." Nu hadden we ook niet echt een heel duur feest hoor. Het was vooral de gezelligheid met se familie en vrienden. Maar toch, zoals ik schreef, ik had stiekem in mijn achterhoofd wel even gedacht aan een hoger bedrag.
LAgirl82 schreef:
07-05-2019 16:35
Etiquette zijn er altijd geweest hoor.
Daar doe ik niet veel aan. Ik houd van spontaniteit.
Ik weet echt wel hoe het heurt, ben beroepshalve regelmatig gastvrouw bij zeer officiele gelegenheden, soms met hooggeplaatste gasten.
Maar bij familie- en vriendenaangelegenheden mag iedereen helemaal zichzelf zijn.
Ik geef een cadeau of bedrag uit mn hart en hoop dat het bruidspaar of gastheer/gastvrouw het waardeert.
En als ik zelf feestvarken ben verwacht ik geen cadeau van een bepaalde waarde. Ik nodig je uit omdat ik van je houd en hoop dat je een leuke avond hebt.
amarna wijzigde dit bericht op 07-05-2019 20:18
30.97% gewijzigd
Wat een bedragen zeg..

Ik las ergens dat van 40 euro niet eens de drank p.p. betaalt kan worden. Ook dat is écht onzin. Wij betaalden 21,50 p.p., drank afgekocht en incl. hapjes tijdens ons feest. Daarnaast hoefde onze bruiloft écht niet op kosten van onze gasten.

We hebben trouwens onze huwelijksreis kunnen betalen van het cadeaugeld. Mooi cadeau toch :)
amarna schreef:
07-05-2019 20:10
Daar doe ik niet veel aan. Ik houd van spontaniteit.
Ik weet echt wel hoe het heurt, ben regelmatig gastvrouw bij zeer officiele gelegenheden, maar bij familie- en vriendenaangelegenheden mag iedereen helemaal zichzelf zijn.
Maar voor mensen (als TO) die zich afvragen hoe iets heurt of wat een 'normaal' bdrag is, kunnen etiquette een aardige richtlijn zijn
NYC schreef:
07-05-2019 19:45
Dat ben ik met je eens hoor. Zo gold het voor ons ook, geen invloed op de gemaakte plannen of in het doen of laten en ook niet de teleurstelling van "wat geven ze weinig, weet je wel wat het heeft gekost." Nu hadden we ook niet echt een heel duur feest hoor. Het was vooral de gezelligheid met se familie en vrienden. Maar toch, zoals ik schreef, ik had stiekem in mijn achterhoofd wel even gedacht aan een hoger bedrag.
Nou ja, en terecht ook wel hoor.
je zit wel ver onder gemiddeld, zelfs ver onder de hier benoemde ondergrens
lilalinda schreef:
07-05-2019 20:13
Maar voor mensen (als TO) die zich afvragen hoe iets heurt of wat een 'normaal' bdrag is, kunnen etiquette een aardige richtlijn zijn
Waarom zo onzeker? Omdat TO niet uit de toon wil vallen? Bang dat ze er commentaar op zal krijgen?
Er is in mijn ogen dan ook geen "normaal" bedrag.
amarna schreef:
07-05-2019 20:23
Waarom zo onzeker? Omdat TO niet uit de toon wil vallen? Bang dat ze er commentaar op zal krijgen?
Er is in mijn ogen dan ook geen "normaal" bedrag.
Daarom zette ik het woord tussen haakjes
mammezel schreef:
07-05-2019 09:20

Ik ben (lang geleden, intussen koppel al heeeeeel lang terug uit mekaar) eens naar een Nederlandse trouwpartij geweest: werden wat koekjes op een schaaltje gelegd, nu en dan een drankje en om 10 uur het beleefde verzoek om 'op te hoepelen'. Zoiets vind ik wel minimaal en dan is inderdaad als koppel 50 euro ruim voldoende.

Maar toen ik reageerde (en ik was die Hollandse trouwpartij van hierboven al vergeten :-D ) dacht ik bij het woord 'daggast', wat wij overigens niet kennen, bij ons ben je er 'de ganse dag bij' of ben je uitgenodigd 'voor het avondfeest' dat het zoiets was als ik hierboven omschreef: eten en drinken tot je er ziek van wordt. In Belgie wordt rond 11 uur 's avonds nog eens voor de zoveelste keer die dag, eten aangeboden en om 1 uur 's nachts gaat het dessertbuffet open. Jongejongejonge, walgelijk. En dan hebben ze daar jaaaaaaaaaaaaaaaaren voor gespaard, om mensen die ze nooit meer terugzien zo van drank en eten te voorzien.
Zo karig als jij het beschrijft heb ik nog nooit meegemaakt, lijkt me ook overdreven.
Ik vind het belangrijk om gasten ruim te voorzien van eten en drinken. Juist omdat ze speciaal voor jou komen en dan vind ik het leuk om ze op die manier in de watten te leggen. Bij ons kwam er rond 23 uur ook nog eten (zakken friet). Viel prima in de smaak.

Laatst nog een gemengde Nederlandse/Belgische bruiloft meegemaakt. Daar bestond het toetje uit 9 soorten vlaai, 15 smaken ijs, koekjes en weet-ik-veel-wat-nog-meer.
pipootje schreef:
07-05-2019 15:38
Wat heb jij er van te vinden dan? Ik vind 150 echt absurd veel.
Ik ook. Voor een verjaardag geven we 20/25€ en voor een bruiloft max 50€. Vind dat meer dan genoeg.
Bedankt voor de antwoorden! Daar kunnen we zeker wat mee.
Om 23.00 uur de oprotkoffie evt. met broodjes.
ik geef mn bek ook maar een douw
mammezel schreef:
07-05-2019 09:20
Misschien zie ik het verkeerd en heb ik (teveel) het beeld voor mijn ogen van de Belgische trouwfeesten: chique zaal, ganse dag (dégoutant veel) eten en drinken, receptie, bij het naar huis gaan (als gast) soms nog een attentie meekrijgen. Het is echt overdreven in België.

Ik ben (lang geleden, intussen koppel al heeeeeel lang terug uit mekaar) eens naar een Nederlandse trouwpartij geweest: werden wat koekjes op een schaaltje gelegd, nu en dan een drankje en om 10 uur het beleefde verzoek om 'op te hoepelen'. Zoiets vind ik wel minimaal en dan is inderdaad als koppel 50 euro ruim voldoende.
[...]
Dat klinkt meer als een receptie ipv een feest. :lightbulb:
pipootje schreef:
07-05-2019 15:46
Ja en weet je wat nog grappiger is? Veel mensen blaten dat je geen envelopje op je kaart mag zetten, en dat geld geven stom is, en vervolgens moet je juist veeel geven.
Idd. Envelopje is inhalig, maar mensen moeten wel iets geven, bij voorkeur geld.

Voor een bruiloft hoef ik mij over het algemeen niet super uit te sloven, gewoon een leuke kleding aan, haar in de krul, dat kost geen godsvermogen. Ik heb een paar jaar geleden hèt leukste jurkje ooit gekocht, deze is zowel netjes als feestelijk en met een jasje of accessoires heel makkelijk in een bepaalde stijl te krijgen. Maar ik ben ook nog nooit naar een bruiloft geweest waar je bijvoorbeeld in het lang moest of zo...
Dus de kosten voor kleding zijn vaak beperkt en ik ga alleen naar vrijgezellenfeesten van mensen die ik echt goed ken. Dus het is dan sowieso leuk en zijn geld waard. En meestal was het niet zo ver van huis, dat je moest overnachten of zo.

Toch zal ik hoogstens 50 euro geven. Dat is al fors meer dan ik zou geven voor een verjaardag. En als mijn zus of allerbeste vriendin zou trouwen, dan zou het meer zijn, maar dan wel in de vorm van een weekendje weg of een mooi cadeau.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
mammezel schreef:
07-05-2019 18:16
Ik lees hier allerlei berichten, (te) veel, (te) weinig. Ook ivm kleding die geld kost als je naar een feest 'moet' gaan.

Vooral bij die inzendingen: van dan moet ik ook nog kleding kopen, denk ik, straks moeten de feestvarkens nog beschaamd zijn dat ze jou vragen, want ze jagen jou op kosten. Kom op zeg!

Als ik naar een feest ga, kijk ik wat ik kan aantrekken, heb ik niks meer, dan koop ik iets en denk, dat komt nog een volgende keer van pas. Of gaan jullie allemaal in Versace als jullie naar een feest gaan. Dus, die smoes van: kleding en kapper en schoenen. Als ik zulke vrienden had die alles een kost vinden, die zou ik liever al niet vragen. Hebben ze lekker geen kosten.

En dan ivm het cadeau: als je bij iemand uitgenodigd wordt voor een etentje, nemen jullie dan geen bloemetje mee? Ik wel. Dat kan je dan ook zeggen, ik moet mijn broodje dat ik daar eet, toch niet zelf betalen. Als je op een BBQ bij vrienden wordt uitgenodigd: ik moet mijn stuk kip toch niet zelf betalen. Ik noem dat beleefdheid.
En als ik uitgenodigd wordt voor een feest, dan wordt mijn attentie (sommigen zullen het bijdrage noemen, maar dat zijn diegenen die liefst zo weinig mogelijk geven en zoveel mogelijk opschrokken, dat zijn diegenen die er eigenlijk zelf aan moeten 'overhouden') in verhouding aangepast. Een feest is geen etentje in een restaurant, of geen etentje bij iemand thuis, daar ga ik natuurlijk geen geld geven maar wordt het eerder wijn of bloemen of bloemen met de vaas erbij.
Natuurlijk breng ik zelf bloemen en/of wijn mee als ik bij iemand voor eten ben uitgenodigd, dan kan ik me financieel gemakkelijk permitteren. Maar heeft een gast het niet breed, dan hoeft hij/zij echt niets voor me mee te brengen.
Ik hoef ook nooit verjaardagscadeaus te ontvangen. Dat zeg ik tevoren.

Het gaat mij erom dat sommige bruidsparen hoge eisen aan hun gasten stellen. Dat ze een cadeau verwachten ter waarde van de kosten die ze voor de gast maken. Dat vind ik erg materialistisch. Je nodigt gasten uit omdat je ze graag bij je hebt op een dag die voor jou belangrijk is, niet omdat ze de dag voor het bruidspaar goedkoper maken. Al geven ze niks, maakt mij niet uit.
En dan laat ik kosten voor eventuele kledingeisen, eventuele kinderoppas, vervoer, overnachting, vrijgezellenavond etc. buiten beschouwing.
Ik lees zulke eisen regelmatig in topics hier en zulke (grote) bruiloften van tegenwoordig vind ik echt een verschrikking. Alsof je het bruidspaar dankbaar moet zijn dat je erbij mág zijn....
Blijkbaar denken sommige bruidsparen dat hun dag ook voor de gasten dé dag van hun leven is. Dat is dus beslist niet zo.
amarna schreef:
08-05-2019 10:32
Natuurlijk breng ik bloemen en/of wijn mee als ik bij iemand voor eten ben uitgenodigd.

Het gaat mij erom dat sommige bruidsparen hoge eisen aan hun gasten stellen. Dat ze een cadeau verwachten ter waarde van de kosten die ze voor de gast maken. Dat vind ik erg materialistisch. Je nodigt gasten uit omdat je ze graag bij je hebt op een dag die voor jou belangrijk is, niet omdat ze de dag voor het bruidspaar goedkoper maken.
En dan laat ik kosten voor eventuele kledingeisen, eventuele kinderoppas, vervoer, overnachting, vrijgezellenavond etc. buiten beschouwing.
Ik lees zulke eisen regelmatig in topics hier en zulke (grote) bruiloften van tegenwoordig vind ik echt een verschrikking. Alsof je het bruidspaar dankbaar moet zijn dat je erbij mág zijn....
Blijkbaar denken sommige bruidsparen dat hun dag ook voor de gasten dé dag van hun leven is. Dat is dus beslist niet zo.
Wat mij verbaast, is dat zoveel mensen met tegenzin naar een bruiloft gaan. Die verbazing is tweeledig: ten eerste: ik houd van bruiloften. Maar bovenal: Een uitnodiging is geen aanwezigheidsverplichting
Je kunt ook gerust niet gaan.
Natuurlijk, dat wordt bij je broer vrij lastig (maar daar klaagt ook bijna nooit iemand over),
maar je kunt prima niet gaan als het gaat om de buren of een collega of een nichtje.

Doe het zo snel mogelijk, direct na de uitnodiging.
CarrieAddison schreef:
06-05-2019 16:13
Ik ben een trouw aan het organiseren en heb mijn ogen nogal opengetrokken van wat dat kost... Met €40pp heb je zelfs nog niet je drank alleen betaald. Dat is dus erg weinig... 200 lijkt me gepast als gezin.
Moeten de gasten het feest dan betalen?.
Raar dit!, Als ze het geld niet hebben om een feest te geven moeten ze het niet doen...
lilalinda schreef:
08-05-2019 10:39
Wat mij verbaast, is dat zoveel mensen met tegenzin naar een bruiloft gaan. Die verbazing is tweeledig: ten eerste: ik houd van bruiloften. Maar bovenal: Een uitnodiging is geen aanwezigheidsverplichting
Natuurlijk, dat wordt bij je broer vrij lastig (maar daar klaagt ook bijna nooit iemand over),
maar je kunt prima niet gaan als het gaat om de buren of een collega of een nichtje.

Dit verbaast mij ook ja.
lilalinda schreef:
08-05-2019 10:39

Maar ik lees dat helemaal niet zo. Het is vooral dat je door anderen (in dit topic, want in rl kom ik het zelden tegen) als krent wordt weggezet als je niet boven een bepaald bedrag meeneemt voor het bruidspaar. Als ik een feest geef denk ik niet eens na over de kado's die ik eventueel krijg. Ik ben vooral bezig met een mooie dag / avond te organiseren, waarbij je het heel fijn vindt al je dierbaren om je heen te hebben. Als ze niks meenemen, of alleen een persoonlijk geschreven kaartje ofzo, lig ik er echt niet wakker van. Verder vind ik het hartstikke leuk om bij te wonen, maar ik begrijp gewoon niet waarom er over een bruiloft ineens zo'n ophef gemaakt moet worden qua kado's, daar zou het toch niet om moeten draaien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven