Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen zijinstroom basisonderwijs

06-05-2019 20:40 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand hier dit traject doorlopen? Of iemand die dit nu doet? Ben benieuwd naar de ervaringen. Is dit goed te combineren met een gezin? Kon je eenvoudig een werkplek vinden? En hoe was het om vanuit 0 voor de klas te staan? Verder kan ik geen eenduidige info vinden over het salaris tijdens dat traject en na het afronden. Ik zal moeten inleveren maar krijg daar wel heel veel vrije tijd voor terug maar de rekeningen moet ik ook kunnen betalen.
Geen ervaring met zij-instroom, maar wat ik je kan aanraden is om proefstage te gaan lopen op een school in je buurt en daar een aantal lessen te geven.
Dan kun je alvast een beetje ervaren hoe het is.

Verder heb je je vast wel ingelezen over de werkdruk e.d. en dat de vakanties in feite je overuren zijn die uitbetaald worden.

Het is een prachtig beroep! Leuk dat je ook leraar wil worden en veel plezier
Alles komt goed
Ik denk dat TO het wel gewend is om lange dagen te maken.
En meer dan 24 vakantiedagen heb je al snel. Doen dus!
Girafjes schreef:
06-05-2019 22:42
Ik wil je geen desillusie geven maar leerkrachten zijn doorgaans van 7.30 tot 17. 30 op school.
Vakanties betekent een aantal extra dagen naar school gaan om je klas klaar te maken en met administratie en lessen voorbereiden ben je nooit klaar. Collega's en ik zitten regelmatig savonds nog rapporten te schrijven, werk na te kijken of lessen voor te bereiden. Ouderavonden tot 22uur..rapportgesprekken na schooltijd, vergaderingen en noem maar op.

Ik zou ziels gelukkig worden van een kantoorbaan waarbij ik de deur sluit en m'n werkdag erop zit. En waarin vakantie vakantie is.
Een kantoorbaan op hbo-niveau is ook maar zelden van 9 tot 17 uur.
tante-Truus schreef:
07-05-2019 07:45
Dat hoeft ook niet, maar het onderwijs in ‘omdat je dan heel veel vrije tijd krijgt’ kan best eens een desillusie zijn. Je kunt dan beter, als je toch salaris gaat inleveren een wat simpelere kantoorbaan nemen. Of een waar je makkelijker kan schuiven met je tijd, of tijd voor tijd krijgt.
tante-Truus schreef:
Ik ken meer mensen met een kantoorbaan op HBO-niveau, met normale werktijden, dan die constant moeten overwerken of constant meer dan 8 uur werken hoor.
AnnabeldeDertiende schreef:
06-05-2019 21:06
Ik wil dit ook heel graag en heb binnenkort een gesprek over deze optie met een organisatie waaronder weer diverse schoolbesturen vallen.

Ik heb helaas wel de indruk dat besturen over het algemeen weinig enthousiast zijn over deze optie. Op hun websites is er nauwelijks iets over te vinden. De organisatie waar ik binnenkort ga praten begon ook al direct over de deeltijdopleiding in plaats van zij-instroom. Ook de hogescholen in mijn regio hebben weinig tot geen besturen met wie ze nauw samenwerken voor dit traject.

Maar ik ben zelf wel heel enthousiast dus ik ga er toch voor.
Ik heb gister een beetje vaag gereageerd geloof ik, maar besturen zijn niet heel happig op zij-instromers omdat het niet het meest succesvolle traject is dat voor beide partijen wel heel veel tijd en energie kost.
Ik was geen zij-instromer dis, maar ben wel begonnen met praktisch 0 ervaring. Een van de voorwaarden voor de baan-variant van de lerarenopleiding was dat ik zelfstandig een baan gevonden moest hebben. Ik ben gewoon gaan solliciteren en heb ergens een baan gevonden.

Hoe is het om met 0 ervaring voor de klas te staan? Bij mij liep het prima, ik had de gunfactor en hoewel het complete chaos was en ik zo op ongeveer elk vlak buiten mijn comfort-zone moest gaan sta ik nog steeds voor de klas. Het eerste jaar mocht ik dus maximaal x uur lesgeven en het 2e jaar ben ik vrij naïef volledig gaan lesgeven.

De eerste jaren lag ik in die befaamde vakanties trouwens compleet op apegapen en halfoverspannen doodziek te zijn. Dat is nu niet meer zo😜 maar je moet er echt wel even doorheen een aantal jaar.
Ik heb 10 jaar geleden de zij-instroomopleiding gedaan aan de HU. Ik had een jaar leservaring in het buitenland en werd aangenomen als kleuterleerkracht op een school die wel iets in mij zag. 4 dagen werken, 2 avonden (maximaal) naar de HU en een dag in de week had ik vrij om thuis aan mijn opleiding te werken of op school in andere klassen les te geven.

Ik heb enorm veel geleerd tijdens mijn werk en van collega's maar de opleiding zelf was een lachertje. Ik mocht zelf mijn traject uitstippelen en heb dus voornamelijk aan zelfstudie gedaan. Dat was heel prima te doen. Het werk zelf vond ik wel erg zwaar in het eerste jaar, maar dat werd elk jaar makkelijker en leuker. Ik had overigens geen gezin. En ik werd ingeschaald adhv mijn oude salaris in een heel andere sector, ik was nog jong dus het lag wel dicht bij een starterssalaris. Ik kreeg overigens voltijd betaald, mijn school had overal potjes voor en ik kreeg een lerarenbeurs.

Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb maar van de opleiding zelf moet je je misschien niet teveel voorstellen.
Het zij-instroomtraject wordt in mijn omgeving vooral gevolgd door mensen die al wat onderwijservaring hebben (vakdocenten). Het is pittig, maar 2 jaar is wel te overzien. Zeker omdat je al vanaf de start een volledig salaris ontvangt. Of het te combineren is met een gezin? Ik denk dat je het moet zien alsof je een fulltime baan hebt waarnaast je nog een studie doet. Ik werk zelf niet meer in het onderwijs, het werd mij na een ziekte te zwaar. Maar als je fit bent en het leuk vindt dan moet je het zeker doen! Het onderwijs heeft nieuwe, enthousiaste mensen echt hard nodig!
anoniem_384520 wijzigde dit bericht op 07-05-2019 08:39
Reden: Foutje
0.43% gewijzigd
tomtomi schreef:
07-05-2019 08:15
Ik heb 10 jaar geleden de zij-instroomopleiding gedaan aan de HU. Ik had een jaar leservaring in het buitenland en werd aangenomen als kleuterleerkracht op een school die wel iets in mij zag. 4 dagen werken, 2 avonden (maximaal) naar de HU en een dag in de week had ik vrij om thuis aan mijn opleiding te werken of op school in andere klassen les te geven.

Ik heb enorm veel geleerd tijdens mijn werk en van collega's maar de opleiding zelf was een lachertje. Ik mocht zelf mijn traject uitstippelen en heb dus voornamelijk aan zelfstudie gedaan. Dat was heel prima te doen. Het werk zelf vond ik wel erg zwaar in het eerste jaar, maar dat werd elk jaar makkelijker en leuker. Ik had overigens geen gezin. En ik werd ingeschaald adhv mijn oude salaris in een heel andere sector, ik was nog jong dus het lag wel dicht bij een starterssalaris. Ik kreeg overigens voltijd betaald, mijn school had overal potjes voor en ik kreeg een lerarenbeurs.

Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb maar van de opleiding zelf moet je je misschien niet teveel voorstellen.
Ja, die opleiding vond ik ook redelijk onzinnig. Ik heb er desondanks (of juist daarom) wel zo'n jaar of 6 over gedaan om die bevoegdheid te halen.
tante-Truus schreef:
Dit is inderdaad ook mijn ervaring. Ik werk op hbo niveau maar werk iedere week wel over en heb heel regelmatig vergaderingen e.d. in de avond en ik ben echt geen uitzondering onder mijn collega's maar heb nog steeds maar 25 dagen vakantie.
Mevrouw75 schreef:
07-05-2019 08:02
Ik was geen zij-instromer dis, maar ben wel begonnen met praktisch 0 ervaring. Een van de voorwaarden voor de baan-variant van de lerarenopleiding was dat ik zelfstandig een baan gevonden moest hebben. Ik ben gewoon gaan solliciteren en heb ergens een baan gevonden.

Hoe is het om met 0 ervaring voor de klas te staan? Bij mij liep het prima, ik had de gunfactor en hoewel het complete chaos was en ik zo op ongeveer elk vlak buiten mijn comfort-zone moest gaan sta ik nog steeds voor de klas. Het eerste jaar mocht ik dus maximaal x uur lesgeven en het 2e jaar ben ik vrij naïef volledig gaan lesgeven.

De eerste jaren lag ik in die befaamde vakanties trouwens compleet op apegapen en halfoverspannen doodziek te zijn. Dat is nu niet meer zo😜 maar je moet er echt wel even doorheen een aantal jaar.
Bedankt, dit zijn de ervaringen waar ik naar op zoek ben. Ik ben op zich wel gewend om door te bikkelen dus dat schrikt me niet direct af
Mevrouw75 schreef:
07-05-2019 07:52
Ik heb gister een beetje vaag gereageerd geloof ik, maar besturen zijn niet heel happig op zij-instromers omdat het niet het meest succesvolle traject is dat voor beide partijen wel heel veel tijd en energie kost.
Ik begrijp dat het veel tijd en begeleiding kost en dat dat organisatorisch lastig is. Maar tegelijkertijd lijkt het mij dat je het als bestuur minimaal verkent als optie in deze krappe tijden. Links- of rechtsom moet dat lerarentekort worden opgelost. Dit hele instroomsysteem in stand houden is ook zinloos als besturen het als te kansloos blijven beschouwen. De po-raad ziet er trouwens wel heil in.

Zouden ze dan niet beter meer kunnen investeren in deeltijd. Ik heb eerder hbo gecombineerd met een fulltime baan dus in die zin is deeltijd geen probleem. Maar die twee dagen verplicht onbetaalde stage is wel problematisch. Ik heb nu een goed inkomen, maar ik kan niet tegen mijn huidige werkgever zeggen dat ik nog maar 3 dagen kom. En van 2 of meer dagen onbetaalde stage kan ik niet leven.
Het is vooral zo dat lesgeven vrij intensief is. Constant alert zijn, soms kan ik amper ff rustig naar de wc. En daarbij alle avonden, vergaderingen, werkgroepen etc maakt het werk wel intens. Ik heb ook ooit op HBO-niveau op kantoor gewerkt maar dat vond ik wel minder vermoeiend ondanks de overuren en avondvergaderingen.
Maargoed het kan ook veel voldoening geven dus zeker ervoor gaan, zolang je een realistisch beeld hebt ervan
Mevrouw75 schreef:
07-05-2019 08:02

Het voortgezet onderwijs lijkt me nog wel een graadje moeilijker dan het basisonderwijs waar ik voor wil gaan. Knap dat het vanaf dag 1 prima liep. Waar lag die gunfactor aan? Ben je gewoon een leuk mens? Ik hoop ik ook :).

Van heel hard werken en dan op apegapen liggen word ik wel blij. Het is een van de redenen waarom ik het onderwijs in wil, keihard werken en heel concreet zinvol bezig zijn voor kinderen/jonge mensen. Voor de lange vakanties doe ik het niet, ik heb nu ook erg veel vakantiedagen en weet niet waar ik ze aan op moet maken. Ik hou van werken. Mijn kinderen zijn inmiddels groot genoeg en hebben niet meer elke seconde opppas nodig.
Lievejetje schreef:
07-05-2019 21:09
Het is vooral zo dat lesgeven vrij intensief is. Constant alert zijn, soms kan ik amper ff rustig naar de wc. En daarbij alle avonden, vergaderingen, werkgroepen etc maakt het werk wel intens. Ik heb ook ooit op HBO-niveau op kantoor gewerkt maar dat vond ik wel minder vermoeiend ondanks de overuren en avondvergaderingen.
Maargoed het kan ook veel voldoening geven dus zeker ervoor gaan, zolang je een realistisch beeld hebt ervan
Ik heb nu een kantoorbaan op hbo-niveau en ik werk bijna nooit over. Mijn collega's op wo-niveau ook niet hoor. Zelfs de directie, toch goed voor ik schat 150k per jaar, laat gerust een belangrijke meeting schieten met een of ander vaag smoesje. Of zegt gewoon dat ie op zijn vroegst om 10.30 uur ergens kan zijn, omdat hij eerst de kinderen naar school wil brengen.
07-05-2019 21:30
Ik heb nu een kantoorbaan op hbo-niveau en ik werk bijna nooit over. Mijn collega's op wo-niveau ook niet hoor. Zelfs de directie, toch goed voor ik schat 150k per jaar, laat gerust een belangrijke meeting schieten met een of ander vaag smoesje. Of zegt gewoon dat ie op zijn vroegst om 10.30 uur ergens kan zijn, omdat hij eerst de kinderen naar school wil brengen.
Tja zo zie je maar zoveel bedrijven zo veel ervaringen en zo zal het in het onderwijs ook overal anders zijn. Maar goed zoals aangegeven zijn de vakanties mooi meegenomen maar niet de reden om iets anders te willen
Mevrouw75 schreef:
07-05-2019 07:49
Dat hoeft ook niet, maar het onderwijs in ‘omdat je dan heel veel vrije tijd krijgt’ kan best eens een desillusie zijn. Je kunt dan beter, als je toch salaris gaat inleveren een wat simpelere kantoorbaan nemen. Of een waar je makkelijker kan schuiven met je tijd, of tijd voor tijd krijgt.
Ik denk dat TO ook even vergeet hoe vermoeiend het is om voor een klas te staan. Niet te vergelijken met een kantoorbaan.
07-05-2019 21:06
Ik begrijp dat het veel tijd en begeleiding kost en dat dat organisatorisch lastig is. Maar tegelijkertijd lijkt het mij dat je het als bestuur minimaal verkent als optie in deze krappe tijden.
Ik denk dat veel besturen het risico en de kosten te groot vinden: je zet iemand voor de klas die nog niet bevoegd is, moet daar al wel salaris voor betalen en verhoogt de druk op je andere medewerkers, omdat een zij-instromer intensief begeleid moet worden.
Mijn bestuur zet heel sterk in op onderwijsassistenten PABO laten volgen en hun bevoegdheid halen en op samenwerken met de flexibele deeltijdopleiding. Dat is tegenwoordig echt een maatwerktraject, waar gekeken wordt naar relevante ervaring die je hebt en je ontwikkeling in de stage, waardoor sommige studenten veel sneller hun bevoegdheid halen dan andere.
Fizz schreef:
07-05-2019 22:52
Ik denk dat TO ook even vergeet hoe vermoeiend het is om voor een klas te staan. Niet te vergelijken met een kantoorbaan.
Maar ook niet iedere kantoorbaan is hetzelfde. Ik werk in een werkveld met heel hoge dynamiek en ik doe heel veel emotioneel beladen dingen. Het onderwijs lijkt me echt leuk, zal met tijden ook vermoeiend zijn maar welke baan is dat niet. Ik krijg hier wel het idee dat bijna alle leraren die reageren eigenlijk niet zo blij zijn met hun werk doordat er vooral wordt benadrukt hoe zwaar het wel niet is. Ik kies op latere leeftijd bewust voor dit vak en heb op veel plekken gewerkt om te weten dat ieder beroep en bedrijf wel voor en nadelen heeft. Ik heb niet het gevoel dat dit binnen het onderwijs anders is.
digijuf schreef:
07-05-2019 23:05
Ik denk dat veel besturen het risico en de kosten te groot vinden: je zet iemand voor de klas die nog niet bevoegd is, moet daar al wel salaris voor betalen en verhoogt de druk op je andere medewerkers, omdat een zij-instromer intensief begeleid moet worden.
Mijn bestuur zet heel sterk in op onderwijsassistenten PABO laten volgen en hun bevoegdheid halen en op samenwerken met de flexibele deeltijdopleiding. Dat is tegenwoordig echt een maatwerktraject, waar gekeken wordt naar relevante ervaring die je hebt en je ontwikkeling in de stage, waardoor sommige studenten veel sneller hun bevoegdheid halen dan andere.
Ik snap deze visie voor de korte termijn maar je zou van een bestuur ook een langetermijnvisie mogen verwachten. Ik snap een hele strenge selectie heel goed, de terughoudendheid op voorhand vind ik wat minder logisch. Wil je het lerarentekort oplossen of niet. Ik sta te trappelen en ben bereid om veel in te leveren qua salaris en werkdruk. Toevallig heb ik dan wel weer veel te maken met het mbo (niet als docent helaas) en ik weet daardoor ook aardig wat van de doorstroom mbo-hbo en hoe lastig die kan zijn. Daar maakt intensieve begeleiding vaak ook het verschil.

Toch ga ik ervoor. Als het niet lukt dan ga ik alles op alles zetten voor deeltijd, al zal dat praktisch nauwelijks haalbaar zijn. Voor mij persoonlijk heel erg jammer. Maar ook voor het onderwijs jammer dat mensen die graag willen geen kans krijgen. Tenzij het allemaal wel meevalt met dat tekort natuurlijk.
anoniem_384905 wijzigde dit bericht op 08-05-2019 10:31
0.29% gewijzigd
Traantje1985 schreef:
08-05-2019 09:20
Maar ook niet iedere kantoorbaan is hetzelfde. Ik werk in een werkveld met heel hoge dynamiek en ik doe heel veel emotioneel beladen dingen. Het onderwijs lijkt me echt leuk, zal met tijden ook vermoeiend zijn maar welke baan is dat niet. Ik krijg hier wel het idee dat bijna alle leraren die reageren eigenlijk niet zo blij zijn met hun werk doordat er vooral wordt benadrukt hoe zwaar het wel niet is. Ik kies op latere leeftijd bewust voor dit vak en heb op veel plekken gewerkt om te weten dat ieder beroep en bedrijf wel voor en nadelen heeft. Ik heb niet het gevoel dat dit binnen het onderwijs anders is.
Ik denk dat dat wel meevalt. Wellicht komt het door je op waarin het lijkt dat je vooral voor de vele vrije tijd voor het onderwijs kiest, gecombineerd met nogal wat algemene vooroordelen (niet door jou) over het onderwijs.

Ikzelf heb dus ook op latere leeftijd voor het onderwijs gekozen, na een aantal werkplekken in het bedrijfsleven die als heftig, zwaar en hardwerken werden ervaren door mijn collega’s.

Ikzelf vind mijn baan nu vooral veel heftiger dan mijn andere (bedrijfsleven-)banen. Basisonderwijs heb ik geen ervaring mee en de korte invalbaan op het mbo vond ik vooral heel saai, maar deze vaste baan op een vo-school gewoon extreem, extreem leuk maar ik kan het ook extreem haten. Live life to the maxxx, zeg maar, hoewel dat aan de buitenkant niet zo zichtbaar is (althans, dat is niet het plaatje dat mensen hebben als ik het heb over mijn baan). Dat maakt het voor mij absoluut de moeite waard, maar ook zwaar, er is niet veel ruimte in mijn hoofd voor een uitgebreid privéleven. Dat is niet erg als ik weet dat school ook mijn privéleven is, maar wordt ingewikkeld als ik mijn baan als slechts mijn baan zie.

Zo is het voor mij, maar ik heb ook collega’s die daar heel anders in staan.
Ik ben als zij-instromer 2e graads 20 jaar geleden begonnen in het VO. Dat was toen 2 jaar lang 3 dagen werken (meteen voor de klas) en 1 dag scholing. Les geven en zelf les krijgen en alles wat daar bij hoort was die 2 jaar zwaar. Ik was daarnaast ook nog met een scheidingsproces bezig en had twee tieners huis.

Na die 2 jaar studie even tot rust gekomen en daarna weer doorgegaan met studeren, eerste graad gehaald en later nog een andere opleiding. Dat heeft me uiteindelijk gebracht tot waar ik nu ben, nooit spijt van gehad. Ik krijg heel veel voldoening uit mijn baan. Maar makkelijk is het niet geweest en dat is het nog steeds niet.
Traantje1985 schreef:
08-05-2019 09:20
Ik heb met beide ervaring en ik had een kantoorbaan (leidinggevend met heel veel druk), maar de dynamiek van een klas vol kinderen is toch veel vermoeiender. Zeker nu, met het passend onderwijs, ben je aan het einde van de dag echt wel afgedraaid.

Ik krijg het idee dat je vooral voor de vakanties voor het onderwijs kiest. Dat lijkt mij een heel slechte reden.
07-05-2019 21:15
Het voortgezet onderwijs lijkt me nog wel een graadje moeilijker dan het basisonderwijs waar ik voor wil gaan. Knap dat het vanaf dag 1 prima liep. Waar lag die gunfactor aan? Ben je gewoon een leuk mens? Ik hoop ik ook :).

Van heel hard werken en dan op apegapen liggen word ik wel blij. Het is een van de redenen waarom ik het onderwijs in wil, keihard werken en heel concreet zinvol bezig zijn voor kinderen/jonge mensen. Voor de lange vakanties doe ik het niet, ik heb nu ook erg veel vakantiedagen en weet niet waar ik ze aan op moet maken. Ik hou van werken. Mijn kinderen zijn inmiddels groot genoeg en hebben niet meer elke seconde opppas nodig.
Je spreekt jezelf nu wel tegen met de OP en je andere posts. In je OP schrijf je als voordeel juist meer vrije tijd en in bovenstaande post schrijf je dat je al heel veel vakantiedagen hebt en dat je niet weet waar je ze aan op moet maken. Als je denkt dat je doordeweeks meer vrije tijd zal hebben dan met een kantoorbaan dan denk ik dat je de plank mis slaat. De gemiddelde leerkracht maakt behoorlijk wat onbetaalde overuren. Terugkomen op je vrije avond of vrije dag is heel normaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven