Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Beterschap voor je zoon glitter, was het niet brood eten toch een voorbode :(

Fiona: wij hebben de deurklink van zoon, omgedraaid zodat hij hem niet kan openen.
Dus kan hij zn kamer niet uit. Die doen wij savonds dicht en voor wij gaan slapen weer open. Ook omdat zoon anders op de overloop bleef staan.

Ik heb verder ook geen tips, mogelijk voelt dochter dat er wat te veranderen staat, dat heb ik vaker gehoord om me heen.

Zou het werken als jij in bed gaat liggen met dochter? Je eigen bed. Kan je of slapen /filmpje op de tablet kijken/ boekje lezen. En hopelijk valt ze dan veilig bij je in slaap.

Succes en hopelijk is deze fase erg snel voorbij.
Teckeltje, bedankt voor je reactie. Jullie zijn lief :hug:

Ik ga lekker mijn bed in, mijn man heeft weer nachtdiensten dus ik duim voor een goede nacht.
Nou hadden wij aan peuter tot hij 2.5 was ook geen makkelijke slaper, dus wij zijn lang bij het inslapen gebleven, maar doen het nu al een hele tijd niet meer. Ik zou niet zo bang zijn voor het later, maar kijken naar wat nu werkt. Ook als dat erbij blijven betekent. Of moet je de avonden vaak alleen doen Fiona?

GC, wat naar, beterschap! :redrose:
@fiona, wij hebben 2 a 3 mnd bij haar bed gezeten. Soms 20min maar ook wel eens 1,5uur. Nu is het helemaal niet meer nodig en gaat ze prima slapen.

Toen we er midden in zaten dacht ik ook dat het nooit meer goed zou komen en dat we de komende jaren naast haar bed moesten blijven. Gelukkig totaal niet aan de orde.
Beterschap voor peuter @glitter. Hoe is het nu met hem?
Fijn om te horen dat het bij jullie allemaal niet blijvend was. Ik zal me daar dan niet meer druk om maken en gewoon doen wat werkt.
Ik doe de avonden inderdaad vaak alleen, als mijn man 's nachts werkt gaat hij vlak na bedtijd de deur uit.

Ze is wel erg bezig met de baby in mijn buik dus het kan best zijn dat ze daar onrustig van wordt. Het is voor mezelf ook een beetje zoeken naar een nieuw ritme nu ze 's middags zo doodmoe is, maar we komen er vast wel. Bedankt allemaal :hug:

Sneeuwball, raakt je zoon niet in paniek omdat hij de deur niet open kan doen?

Aapje, bij jullie blijven de avonden ook maar waardeloos zeg. Is het nog elke avond/nacht feest of merk je wel verbetering?

Glitter, hoe gaat het met je zoon?
Bedankt voor alle beterschapswensen :heart: Peuter knapte wat op van een paracetamol. Voor het avondeten hadden we een potje Olvarit gepakt die we nog in de kast hadden. Dat ging er gelukkig in. Toetje half. Toen naar bed en *baf* peuter sliep tot 06.30 o_o Toen rooie wangen van de koorts en nu met een paracetamol op de bank. Hij heeft een half croissantje en een ei op.

Omdat peuter zo heet was dacht ik hem ORS te geven. Dat vond ie toch goor! Sowieso vraag ik mij af of er hier meer peuters zijn die alleen water lusten? Hij heeft eens een flesje fristi op bij de pannenkoekenboer maar limo, thee, melk, diksap, etc hoef ik niet meer aan te komen. Alleen vers en fris water.

@Fiona voor mijn werk is het lastig maar ik kan de meeting gewoon nog eens doen. De opdrachtgever is een babymerk dus ze stonden al met mijn jas klaar toen ik weg moest :)

Wat je kan aanwennen kan je ook weer afwennen. Maak het jezelf niet te moeilijk. Onze peuter heeft het nooit gehad maar die van mijn zus kunnen niet zelfstandig inslapen. Dus mijn zus ligt er bij een boek te lezen tot ze slapen. Haar man is veel op zakenreis. Zo kan zij bijlezen en de kinders slapen. Nadeel is dat al haar grut op 1 plek moet zijn om in te slapen en dus 1 slaapkamer delen. Maarja daar heb je stapelbedden voor.
fiona2018 schreef:
11-05-2019 08:21
Aapje, bij jullie blijven de avonden ook maar waardeloos zeg. Is het nog elke avond/nacht feest of merk je wel verbetering?
Laatst 2 nachten dat hij pas om half 5 voor het eerste wakker werd. Nu heeft hij sidns 3 dagen zijn speen niet meer dus is de onrust weer terug.
We hebben verzwaringsdekens getest afgelopen week, maar daar kroop hij onder uit
Hoe was jullie Moederdag? :)

Hier had peuter een kunstwerk geknutseld op het kdv (waarom is dat altijd om A3?) en manlief had een bier + worst pakket gekocht.

En ik heb uit kunnen slapen met ontbijt in bed en in álle rust kunnen douchen. Zonder dat peuter op de douchedeur stond te trommelen :yes:

Afbeelding
Mijn man zou met peuter opstaan, maar ondanks dat man ernaast sliep was hij uit bed geklommen en stond om half 7 naast mijn bed. Dus toen hij naar beneden wilde had ik hem zijn vader maar even wakker laten maken haha.

Moederdag was prima, eerst schoonouders, toen mijn moeder en daarna ben ik met de kinderen ijsje gaan eten toen man f1 keek. Volgend jaar wil ik eigenlijk gewoon dagje weg zonder bezoek aan iedereen.
Hier twee knutselwerkjes van het kdv gekregen en nog iets dat man met peuter gemaakt had. Verder moest man in de middag werken, dus ben ik naar buiten geweest met de jongens. Het was heerlijk weer! Gisteren waren we naar een hulpdienstendag bij ons in de buurt. We hebben een ritje gemaakt in een politieauto ;-)

Peuter hier lust graag zoete dingen, maar drinkt andere dingen bijzonder matig. Af en toe opeens een hele beker water.

En onze peuter zei afgelopen maandag dat hij bloot wilde slapen. Doen man en ik niet; ik ben een koukleum. Dus ik zei toen ook dat het nog wat koud was, en dat hij sowieso ook moest leren slapen zonder luierbroekje. Dat wilde hij wel. Ging gelukkig goed en afgelopen nacht vond ik het wel warm en mocht hij dus bloot slapen. Hij helemaal blij. Meer blootlopers of -slapers onder de peuters hier? ;-)
Onze peuter blijft niet onder de dekens liggen dus dan is bloot beetje koud denk ik.

Vanavond ging hij voor het eerst slapen zonder naar zijn speen te hebben gevraagd :yes:
Morgenstond_ schreef:
12-05-2019 21:39
Hier twee knutselwerkjes van het kdv gekregen en nog iets dat man met peuter gemaakt had. Verder moest man in de middag werken, dus ben ik naar buiten geweest met de jongens. Het was heerlijk weer! Gisteren waren we naar een hulpdienstendag bij ons in de buurt. We hebben een ritje gemaakt in een politieauto ;-)

Peuter hier lust graag zoete dingen, maar drinkt andere dingen bijzonder matig. Af en toe opeens een hele beker water.

En onze peuter zei afgelopen maandag dat hij bloot wilde slapen. Doen man en ik niet; ik ben een koukleum. Dus ik zei toen ook dat het nog wat koud was, en dat hij sowieso ook moest leren slapen zonder luierbroekje. Dat wilde hij wel. Ging gelukkig goed en afgelopen nacht vond ik het wel warm en mocht hij dus bloot slapen. Hij helemaal blij. Meer blootlopers of -slapers onder de peuters hier? ;-)

Wil je nou zeggen dat je man iets heeft zitten knutselen met peuter? :woa:

En hier geen blote peuter. Als hij bloot is gaat hij bewust dingen opzoeken om op te plassen. Waterbakje van de poes, stapel tijdschriften, schoenen in de hal.. :-[
Mijn kleuter slaapt in alleen z'n boxershort en peuter in zijn luier.

Moet ook altijd een pyjama zien te regelen als school / kdv weer eens een pyjama activiteit heeft bedacht :lol:
Vanmorgen om 06.00 ging peuter zijn wekker en hij vroeg of hij in de huiskamer kon gaan spelen. Dus wij rekken ons nog eens uit terwijl peuter gaat spelen.

Horen we ineens peuter boos brullen o_o Wij er naar toe, snee in zijn neus omdat hij op de rand van zijn bureau is geklapt. Dus wij (weer eens) naar de huisartsenpost. Peuter geeft de arts een high five en gaat gewillig zitten. Neus geplakt, peuter happy met zijn pleistertje.

Maar toen bliefde peuter naar het kdv te gaan. Wij twijfelen want is dat niet te veel? en ik bel het kdv. Zegt de leidster ‘oh laat maar komen hoor, peuter heeft wel eens erger gehad toch?’ :facepalm:

Dus nu zit er weer een nieuw litteken op onze kleine lappenpop en twee blauwe ogen :sigh: In het ziekenhuis hebben ze zijn ogen ook al eens gemeten om uit te sluiten dat ie niet half blind is en daarom zo vaak zich verwond. Ik vraag mij echt af hoe dat straks moet in een groot huis. We wonen nu belachelijk klein en peuter kan nergens heen. Geen trappen, geen tuin. En toch altijd dit soort dingen. Ik denk wel eens dat hij een tuin niet gaat overleven..
Niet om je iets aan te praten GC, maar maak je je inderdaad wel eens zorgen om het gedrag van je peuter?

Mijn man had inderdaad wat geknutseld met peuter.
Morgenstond_ schreef:
13-05-2019 10:43
Niet om je iets aan te praten GC, maar maak je je inderdaad wel eens zorgen om het gedrag van je peuter?

Mijn man had inderdaad wat geknutseld met peuter.

:-D Wat leuk. Dat zou mijn man niet doen.

Ik maak mij wel eens zorgen ja. We hebben niet voor niks zijn ogen laten meten. Het is een beetje 50/50 wat ik van zijn ‘karakter’ vind. Aan de ene kant is hij vrij, blij en heel positief enthousiast. Aan de andere kant roekeloos, speelt bijna niet gewoon met gewoon speelgoed en is niet bang. Hij doet geen anderen kwaad en houd veel rekening met andere kindjes.

Als er nou een groot verschil tussen wat hij kan zou zitten dan zou ik er eens mee naar de huisarts gaan. Als hij bijvoorbeeld niet vooruit zou komen met praten en niet samen zou kunnen spelen en daarbij roekeloos zou zijn, zou ik mij meer zorgen maken. Of als hij woede-uitbarstingen zou hebben bijvoorbeeld. Maar dat is niet zo. Hij spreekt hele zinnen, onthoudt sinds kort correcties op de lidwoorden, schrijft zijn naam en vindt tellen leuk. Dan legt ie 2 steentjes links, 3 steentjes midden en 2 steentjes rechts. Dan wijst hij 2 groepjes steentjes aan en zegt ‘dit is 5 en dit is 6 en dit is 3’ bij 1 groepje. En husselt dan de aantallen en begint opnieuw. En als hij boos is legt hij uit waarom.

Maar zorgen hebben, ja. Mijn man is autistisch. En ook al is mijn man gelukkig, lijkt het mij handiger om geen autist te zijn. Niet dat je daar wat aan kan voorkomen maar ik let er wel op. Ik heb zelf synesthesie en heb daarom moeite met focus. Misschien heeft peuter dat ook. Op het kdv maken ze zich geen zorgen. In de evaluaties komt geen discrepantie in zijn ontwikkeling naar voren.

En ik vraag mij wel eens af of ik peuter zo maak. Ik let er altijd op of peuter veilig is maar als hij langs een bouwplaats een bouwvakker wil aanspreken om te praten over zijn helm of een klimmuur op wil klauteren dan vind ik dat goed. Waar andere ouders vaak zeggen ‘nee daar ben je nog te klein voor’ zeg ik ‘nou ga maar proberen’.

Nou heel verhaal :-$ Maar dit is wel waar ik mee zit.
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 19:35
0.07% gewijzigd
Lastig hoor GC. Het zal toch wel in je peuter zitten dan. En wat hij verder aan intelligentie laat zien is het zeker geen domme jongen. Misschien dat hij dan ter zijnde tijd de risico inschattingen bewuster kan gaan maken. Zou fijn zijn voor jullie!
Glitter, ik herken wat je schrijft in mijn oudste. En vooral je laatste zin is raak. Soms denk ik echt dat ik het zelf schuld ben, dat ik haar zo gemaakt heb omdat ik zelf niet gauw gevaar zie. Hoe vaak ik mezelf hoor zeggen 'geeft niks, van vallen wordt je groot. Kusje erop?'
Van botbreuken, tot hersenschudding, tot gehechtte knie, alles is al voorbij gekomen bij haar. Op kdv, en nu ook op school, zeggen ze dat ze motorisch zo goed is doordat ze niet bang is. Ook in sport (zowel op school als met zwemles en paardrijden) is ze gewoon heel goed. Met dus wel de nodige valpartijen. Ik heb meermaals besproken of we er iets mee moeten, maar daar ziet geen enkele leerkracht kdvleidster en cb aanleiding toe. Maar ik zou je dus wel aanraden om dat te bespreken.
Onze peuter is van zichzelf veel voorzichtiger, terwijl ik ook hem juist aanmoedig om vooral te klimmen en klauteren. Ik was laatst bijna trots toen hij een tand door zn lip was gevallen :facepalm:.
Helemaal goed juist! https://www.kekmama.nl/artikel/kind/adv ... et-je-kind

Belangrijk dat kinderen zelf hun grenzen leren kennen juist; ze weten heel goed wat ze wel of niet kunnen en vallen hoort daarbij.
Ik doe het ook met rozetje; en ik moet soms op mn handen zitten om haar niet te helpen of wat ook, maar ze mag het altijd zelf proberen.
Dat is in theorie misschien wel zo rosings, maar er zijn altijd uitzonderingen. Net zoals dat ze in het algemeen zeggen dat je als ouder bepaalt wát en het kind bepaalt hoeveel het eet, maar mijn kind eet gewoon door, ook als het gezond is. Dus ik zet daar wel een rem op.

Mijn kind is zo ongeveer het andere uiterste van dat van GC. Hij is niet zo heldhaftig, maar valt door zijn hypermobiliteit wel vaak.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen! Bedoelde het niet als 'stel je niet aan' ofzo hoor! Sorry als dat zo overkwam
@GC: zomaar een hypothese, maar jouw peuter, met zijn ontwikkelingsvoorsprong, zoekt misschien ook wel bovengemiddeld veel risico op om maar zijn uitdaging te blijven vinden? En waar de gemiddelde peuter zich misschien wat sneller laat weerhouden door een barricade op zijn pad, klinkt het alsof jouw peuter misschien wel juist het leuke daarvan ziet en probeert er voor bij te kunnen. En daar blijkt ie dan met z'n slimme koppie nog ver in te komen ook. Alleen is zijn risico inschatting of ruimtelijk inzicht misschien nog net iets achter daarbij?
:lol: Als peuter het ruimtelijkinzicht van mijn man blijkt te hebben dan zit ik nog jaren bij de eerstehulp ;-)

Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat er herkenning is en óók fijn om te lezen dat er kindjes zijn die het tegenovergestelde zijn. Dan blijft het in balans.

Wij hebben vanmorgen een lange wandeling naar de supermarkt een eindje verder gemaakt en American pancakes gegeten. Op de terugweg van de supermarkt reed er een vuilniswagen met ons mee op. Die stopte om de 10 meter. De terugweg duurde 3x zo lang als de heenweg. Peuter was kapot en ligt nu lekker te knorren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven