Wie heeft er ook GEEN spaargeld?
maandag 13 mei 2019 om 15:38
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
maandag 13 mei 2019 om 16:07
Ik lees vooral een hoop afgunst in jouw posts. Dus ik vraag me inderdaad ook af wie er gelukkiger is. Als je namelijk gewoon gelukkig en tevreden bent, heb je dat geloer naar andermans portomonee en smalende reacties zoals deze hierboven (rijke tante, erfenis) niet nodig.BonnieM- schreef: ↑13-05-2019 16:01Ik verbaas me er vooral over.En het doet me ook wel een beetje twijfelen.
Hier ongeveer eenzelfde inkomen en ook altijd op. Hoe mensen dan tonnen kunnen sparen is mij een raadsel.
Helaas heb ik geen rijke tante in verweggiestan en erf ik ook niet van ouders of wie dan ook. Ik ben echt met nul komma nul begonnen.
En dat maakt me nog geen dag onrustig.Dus ik vraag me af wie er gelukkiger is.
Ai, kijk dat is wel gewoon ruk.Solomio schreef: ↑13-05-2019 16:04Dank, maar ik heb geen probleem, dus je hoeft het ook niet op te lossen.
Die kapotte wasmachine was een voorbeeld.
Ik heb zojuist ruim 130 euro aan de gemeente moeten betalen, voor een nieuwe id-kaart en rijbewijs, omdat mijn portemonnee gerold is.
Gelukkig komt over 1,5e week het vakantiegeld, anders had ik nu wel een probleem.
Opzich had ik toen wij op een minimum zaten ook gewoon kleine wensen en is er nooit iets echt fout gegaan. Ik heb altijd krijgertjes in witgoed gehad en heb me daar tientallen jaren enorm prima mee gered. Nee we hadden geen auto (niet gemist toen) en gingen niet drie keer per jaar op vakantie (maar kampeerden in de zomer en hadden het ontzettend fijn) maar de zorgen kwamen pas met meer inkomen. Inderdaad: je wordt ineens bang om te verliezen wat je hebt. Als het niks is heb je ook niks te verliezen.
Wij hebben nooit een enorme bankrekening gehad dus ik ken het gevoel niet. Ik weet niet of ik het mis maar ik weet wel dat ik al die redenen maar onzin redenen vind. Als echt alles tegenzit zijn er ook wel weer opties. Ik denk liever in mogelijkheden.
Eens. Als kind voortdurend de geldzorgen van mijn oudergezin meegemaakt. Dat wilde ik later niet. Dus sparen.nessemeisje schreef: ↑13-05-2019 16:01Ik vind het juist bewonderenswaardig dat jongeren niet zomaar aan kinderen beginnen, maar een plan hebben om te voorkomen dat ze niet rond kunnen komen. Geldzorgen zijn echt niet cool ofzo.
Snap het. Ik woon ook in een dure stad, heb een onzekere baan, 2 kinderen, een man met wisselend inkomen en familie die wellicht in de nabije toekomst hulp nodig heeft. Daarom ben ik begonnen met aflossen en sparen.Nectarinepit schreef: ↑13-05-2019 16:05Ik ben zo'n financiële planner. Niet zo overdreven en tot in detail zoals jij het hier schrijft, maar ik plan wel. Waarom? Omdat ik in een politiek onrustig land (Brexit...) en in een ontzettend dure stad woon. Ik heb dus vooral spaargeld voor het geval dat, maar ook om bijvoorbeeld een vliegticket of dergelijke te kunnen betalen als ik plots naar Nederland moet. Ik moet er niet aan denken geen spaargeld te hebben.
Ik ken toevallig ook nog mensen met een huis onder water, das geen bullshit of angstzaaierij, maar bittere ernst in sommige gevallen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
Dat mag je lezen. Maar ik weet wel hoe ik het bedoelnessemeisje schreef: ↑13-05-2019 16:07Ik lees vooral een hoop afgunst in jouw posts. Dus ik vraag me inderdaad ook af wie er gelukkiger is. Als je namelijk gewoon gelukkig en tevreden bent, heb je dat geloer naar andermans portomonee en smalende reacties zoals deze hierboven (rijke tante, erfenis) niet nodig.
Ik ben niet afgunstig, niet jaloers en prima tevreden. Danku <3
maandag 13 mei 2019 om 16:08
Nectarinepit schreef: ↑13-05-2019 16:05Ik ben zo'n financiële planner. Niet zo overdreven en tot in detail zoals jij het hier schrijft, maar ik plan wel. Waarom? Omdat ik in een politiek onrustig land (Brexit...) en in een ontzettend dure stad woon. Ik heb dus vooral spaargeld voor het geval dat, maar ook om bijvoorbeeld een vliegticket of dergelijke te kunnen betalen als ik plots naar Nederland moet. Ik moet er niet aan denken geen spaargeld te hebben.
Geen spaargeld is ook niet goed natuurlijk. Maar extreem is niet nodig. Ik snap TO wel een beetje.
Nou, zeker weten dat wij gaan sparen voor studie en uitzet van onze kinderen.
Helemaal niets mis met leren werken voor je eigen geld enzo, maar in mijn tijd kreeg je nog royale stufi en hoefde ik me nog niet druk te maken over het feit dat de staatspotjes leeg zijn tegen de tijd dat ik ze nodig ga hebben en dus vanaf mijn 18e moet gaan sparen om straks met pensioen te kunnen. De jeugd van nu wel en wie weet hoe het er voor mijn kinderen uit gaat zien.
Dan heb ik liever een flinke spaarpot waarmee ik ze de wereld in kan sturen, dan dat ze tot hun 30e thuis wonen
Helemaal niets mis met leren werken voor je eigen geld enzo, maar in mijn tijd kreeg je nog royale stufi en hoefde ik me nog niet druk te maken over het feit dat de staatspotjes leeg zijn tegen de tijd dat ik ze nodig ga hebben en dus vanaf mijn 18e moet gaan sparen om straks met pensioen te kunnen. De jeugd van nu wel en wie weet hoe het er voor mijn kinderen uit gaat zien.
Dan heb ik liever een flinke spaarpot waarmee ik ze de wereld in kan sturen, dan dat ze tot hun 30e thuis wonen
Nee, daarvoor is mijn inkomen veel te hoog.
David Dunning
David Dunning
maandag 13 mei 2019 om 16:09
En dat je je kind een bedrag moet meegeven als ze uit huis gaan. Ga toch weg zeg, in onze tijd, zei het oude wijf, hing je eerste inrichting aan elkaar van kringloop en krijgertjes. Zo'n onzin dat alles nieuw en design moet. Maar goed, ligt dat dan aan de kinderen of aan de ouders?
maandag 13 mei 2019 om 16:09
Nou ja goed, dat kan, ons huis heeft anderhalve ton overwaarde. Dat zal echt niet binnen nu en een jaar ineens anders zijn en zo ja dan zien we dan wel weer. We wonen op een a locatie in een a woning en deze huizen hebben zelfs de crisis nog overleefd. Behoorlijk waardevast dus. Ik laat me verder niet gek maken.
Maar natuurlijk kan het. Alles kan. Koffiekan. Theekan en Wim kon.
maandag 13 mei 2019 om 16:10
Ik reageerde op jouw reactie dat je niet begrijpt waarom iemand blij is met een spaarekening omdat er in je leven iets kan gebeuren waardoor het nodig blijkt te zijn. Jij geeft aan dat bij een scheiding je een forse overwaarde tegemoet kunt zien. Dan is dat toch je spaarpot????? Niet iedereen heeft een forse overwaarde op zn huis, dus bij scheiding kan het dan toch heel fijn zijn als je spaargeld hebt.
herfstappeltaart schreef: ↑13-05-2019 16:08Geen spaargeld is ook niet goed natuurlijk. Maar extreem is niet nodig. Ik snap TO wel een beetje.
Ja, ik snap TO ook wel hoor. Ik heb ook geen extreem bedrag op mijn rekening staan, maar het is wel fijn om enige ademruimte te hebben mocht dat nodig zijn.
En ik snap het van jong volwassenen tot op zekere hoogte ook wel..hier in de straat wonen bij zeker 3 gezinnen nog kinderen van rond de 25 thuis..
We wonen in een grote stad, voor huurwoningen is een wachtlijst van 100 jaar, particuliere huur kost handenvol geld en vaak ook geen verhuur aan jongeren, dus de enige korte termijn optie (als je niet anti kraak oid wil) is kopen en daar moet je tegenwoordig eigen geld voor meebrengen.
Dus dan woon je thuis, kun je sparen en als je hier dan een topic opent of 15k genoeg is om op jezelf te gaan als je een huis/appartement wilt kopen vind ik dat niet zo raar..
We wonen in een grote stad, voor huurwoningen is een wachtlijst van 100 jaar, particuliere huur kost handenvol geld en vaak ook geen verhuur aan jongeren, dus de enige korte termijn optie (als je niet anti kraak oid wil) is kopen en daar moet je tegenwoordig eigen geld voor meebrengen.
Dus dan woon je thuis, kun je sparen en als je hier dan een topic opent of 15k genoeg is om op jezelf te gaan als je een huis/appartement wilt kopen vind ik dat niet zo raar..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Star² schreef: ↑13-05-2019 16:09En dat je je kind een bedrag moet meegeven als ze uit huis gaan. Ga toch weg zeg, in onze tijd, zei het oude wijf, hing je eerste inrichting aan elkaar van kringloop en krijgertjes. Zo'n onzin dat alles nieuw en design moet. Maar goed, ligt dat dan aan de kinderen of aan de ouders?
Zo is dat!
maandag 13 mei 2019 om 16:11
Ik heb een negatief fortuin, nu heel hard bezig om dat om te draaien naar schuldenvrij en dan wil ik nog even doorgaan tot ik een maand of 3 salaris/levenskosten als spaarpot heb voor vast, met spaarpotjes voor dochter en luxere dingen.
Heb een hele hele hele fijne budget app, die me daar goed bij helpt (www.youneedabudget.com)
Ik vind sommige topics /reacties hier ook wat veeleisend/levensvreemd, leven zonder spaargeld kan namelijk prima. Al zou ik de stress van schulden wel willen missen.
Heb een hele hele hele fijne budget app, die me daar goed bij helpt (www.youneedabudget.com)
Ik vind sommige topics /reacties hier ook wat veeleisend/levensvreemd, leven zonder spaargeld kan namelijk prima. Al zou ik de stress van schulden wel willen missen.
Mijn huis staat ook onder water. Daar merk je verder niets van. De prijzen zijn hier wat laat gaan stijgen, maar inmiddels zit de WOZ-waarde alweer boven de prijs waarvoor ik gekocht heb. Mijn hypotheek is dus hoger, dat kon toen nog. Dat was wel fijn want ik had 0,0 spaargeld toen ik hier kwam wonen, en ik moest een nieuwe groepenkast en wat verf en behang.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 16:13
18.00% gewijzigd
Sommige mensen hebben minder dure wensen?! En daardoor minder kosten. Mijn huis is niet duur, want meer ruimte hebben we niet nodig en zijn maar met zijn 2-en. We gaan met de fiets naar ons werk, dus er is maar één auto. Voor de hobby's hebben we wel wat duurdere dingen zoals mooie racefietsen en zo, maar je blijft er niet aan uitgeven. Ons inkomen is minder dan die 5k, maar houden altijd over, maar laten er ook niets voor.BonnieM- schreef: ↑13-05-2019 16:01Ik verbaas me er vooral over.En het doet me ook wel een beetje twijfelen.
Hier ongeveer eenzelfde inkomen en ook altijd op. Hoe mensen dan tonnen kunnen sparen is mij een raadsel.
Helaas heb ik geen rijke tante in verweggiestan en erf ik ook niet van ouders of wie dan ook. Ik ben echt met nul komma nul begonnen.
En dat maakt me nog geen dag onrustig.Dus ik vraag me af wie er gelukkiger is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Voor iedereen zal het anders zijn, voor mij is het zo dat ik geen geldzorgen heb bij een bepaald bedrag op de spaarrekening. En ik ben er nu wel heel bij mee, want het leven kan raar lopen.
Hahahahahaha niet te geloven. Afgeven op millenials die sparen maar ondertussen in een koophuis met dikke overwaarde zitten!BonnieM- schreef: ↑13-05-2019 15:58Maar noem eens wat dan? Voor ziekte krijg je ziektegeld, voor werkeloosheid ww, voor overlijden partner kan je je verzekeren, voor je huis kan je je verzekeren. Waar is die angst voor nodig?
Als ik ga scheiden is de helft van de overwaarde van ons huis van mij (en die is fors) en ga ik kleiner wonen en leven van mijn inkomen.Dikke prima. Ik zal het wel overleven.En hij ook.
Dus wat is er zo onoverkomelijk dat je een dikke vette spaarpot nodig denkt te hebben? Ik spaar altijd met een doel (vakantie, uitbouw, dakramen) en als ik dat dan heb dan koop ik het en begin ik opnieuw.
We sparen omdat we geen zekerheden hebben of die af zien brokkelen. We kunnen geen huis kopen want die markt is al jaren overspannen dus we huren en bouwen daar geen vermogen op. We hebben regelmatig banen waarbij we geen pensioen opbouwen dus moeten daar zelf voor sparen, en hebben er geen vertrouwen in dat er 'straks' nog aow is. Jongeren van nu moeten lenen voor hun studie in plaats van flierefluiten met een bak stufi dus ook daar is geld nodig.
Voor ziekte krijg je ziektegeld en voor werkeloosheid ww? Ja wel als je in dienst bent ergens, niet als je op een andere manier je geld verdient, wat je steeds vaker ziet bij jongere mensen.
Dus waarom hard sparen? Omdat het kan, én omdat het moet.
maandag 13 mei 2019 om 16:12
Ik had het ook leuk gevonden als ik mijn kinderen financieel wat mee had kunnen geven, maar noodzakelijk vind ik het niet.Star² schreef: ↑13-05-2019 16:09En dat je je kind een bedrag moet meegeven als ze uit huis gaan. Ga toch weg zeg, in onze tijd, zei het oude wijf, hing je eerste inrichting aan elkaar van kringloop en krijgertjes. Zo'n onzin dat alles nieuw en design moet. Maar goed, ligt dat dan aan de kinderen of aan de ouders?
David Dunning
David Dunning
Nou, ik weet er wel raad mee hoor. Kommaar door!MadameJean schreef: ↑13-05-2019 16:04Ik ben ook met nul begonnen hoor maar heb nu toch ruim een ton en een afbetaald huis. Ik wil inderdaad niet verliezen wat ik heb en dat maakte me soms minder relaxed dan ik vroeger was. Ik denk dat het ook komt omdat ik niet gewend ben om geld te hebben - weet niet precies wat ik er mee moet.
Ik snap dan weer niet voor wie je al die moeite gedaan hebt als je nu niet weet wat je er mee moet. Eeuwig zonde lijkt me dat.
Eens. Wij kregen onze 3e onverwachts tijdens een financiële crisis en kozen daarna nog bewust voor een vierde. Nooit een uitkering aangevraagd of mijn hand op moeten houden.
Elk dubbelt omgedraaid. Dat wel. (Financieel zitten we inmiddels boven gemiddeld. Vooral in mijn hoofd geeft dat veel vrijheid.)