Wie heeft er ook GEEN spaargeld?
maandag 13 mei 2019 om 15:38
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
maandag 13 mei 2019 om 17:28
Ja ik dus echt wel. Ik werk echt niet voor hun gespreide bedje. Ik vind dat zo'n flauwekul.
Maar goed, iedereen mag daar anders over denken natuurlijk
Of men woont wel in de Randstad maar huurt scheef, heeft het geluk gehad het huis in een hele goede tijd (lees: lang geleden) te kopen of had wat hulp bij de aankoop van dat huis. Vierhonderd euro lukt trouwens ook niet in mijn provinciestadje, zelfs vrienden die sociaal huren betalen meer. Daar krijg je hier net een studentenkamer voor.SuperflySister schreef: ↑13-05-2019 17:18Over het algemeen hebben Vivaforummers wel kinderen, heb ik de indruk. Maar inmiddels heb ik inderdaad ook de indruk dat ze voor het grootste deel diep in de provincie moeten wonen. Ik lees hier namelijk vaak hele onrealistische statements over met name wonen en woonlasten. Je leest hier ook vaak dat je makkelijk goedkoper zou moeten kunnen wonen en dan komen er bedragen voorbij als 400 euro per maand. Of men adviseert huizen te kopen op 1 salaris. Dat kúnnen echt geen mensen uit de Randstad zijn, lijkt me.
Ik schreef dat ik niet gewend ben om geld te hebben. Ik kan het wel goed uitgeven hoor. Wat ik bedoelde is: het staat op de spaar omdat ik nog niet zo thuis ben in investeren. Alles uitgeven hoeft niet, er blijft gewoon wat over. Geen misplaatste zuunigheid hier.BonnieM- schreef: ↑13-05-2019 17:14Ik vraag me namelijk af he? Dan heb je 3 ton gespaard. Je huis afbetaald. En ben je, zoals hier al eerder was gemeld niet gewend om met geld om te gaan/geld uit te geven (mijn opa en oma zijn ook goede voorbeelden van calvinistische zuinigheid - is een deugd)of dan ga je of dood en gaat alles na je dood dus naar je kinderen. Nou dat vind ik dus echt zonde.
maandag 13 mei 2019 om 17:29
Omdat jij die spreekwoordelijke druppel op die gloeiende kookplaat bent. En daarmee dus per definitie de GROTE uitzondering.
Is het erg? Nee natuurlijk is dat niet erg. Lijkt me heerlijk. Maar het is niet normaal. Laten we dat vooral voorop stellen.
maandag 13 mei 2019 om 17:30
5000 NETTO per maand binnen harken en dan een grote bek over mensen die wél kunnen sparen van ongetwijfeld minder inkomenBonnieM- schreef: ↑13-05-2019 16:01Ik verbaas me er vooral over.En het doet me ook wel een beetje twijfelen.
Hier ongeveer eenzelfde inkomen en ook altijd op. Hoe mensen dan tonnen kunnen sparen is mij een raadsel.
Helaas heb ik geen rijke tante in verweggiestan en erf ik ook niet van ouders of wie dan ook. Ik ben echt met nul komma nul begonnen.
En dat maakt me nog geen dag onrustig.Dus ik vraag me af wie er gelukkiger is.
maandag 13 mei 2019 om 17:30
BonnieM- schreef: ↑13-05-2019 17:20Mogen mensen gerust topics over openen dan. Er worden zoveel rare of bizarre of niet-boeiende topics geopend door jan en allemaal. Bij die gratie bestaat dit hele forum dus by all means.
Hoe dan ook. Ik geef makkelijk 600 euro uit aan boodschappen per maand (meer zelfs) en onze vakanties kosten idd altijd gemiddeld 4000 euro (meestal meer) dus ja, daar gaat idd ons geld naartoe dan. Ja i know, dat zijn keuzes. Maar zoals ik al zei: open er een topic over.
Mijn verbazing zit hem meer in de jonge generatie die net uit het ei komt en al duizenden en duizenden euro's achter de hand heeft voor (dure) auto's en een eventuele babyuitzet en allemaal nieuwe meubels. Daar kan ik me wel eens aan irriteren. En over verbazen. Dat 50ers wat achter de hand hebben vind ik logisch. Wij hebben heel lang niet kunnen sparen want kunstenaars en vrijzinnigen die werkten als zzp'er etc. Hoe dan ook, nu fatsoenlijk in loondienst en nu gaat het goed. Maar van echt sparen is het nooit gekomen. Soms word ik er een beetje iebelig van zoals toen het over ons pensioen ging. Maar dat is voor hier erg offtopic maar is wel inmiddels geregeld zeg maar. We leggen nu vrij veel in op banksparen. Dat is pittig maar een keuze. Dat betekent wel dat we weer niet gewoon kunnen sparen. Je kan het maar 1 keer uitgeven he?
Ik word iebelig van dat afgeven op anderen terwijl je uiteindelijk zelf voor hetzelfde kiest nu het wel kan en daarmee je zogenaamde principes ook niet meer zo belangrijk zijn.
Vrijzinnigen
I wanna live my life with the volume full!
maandag 13 mei 2019 om 17:31
Waar ik vandaan kom ben ik nog arm... In mijn kostschool kwamen er geregeld Ferrari’s, helicopters en andere gekkigheid naar de school.
maandag 13 mei 2019 om 17:32
Jij bent jaloers op mensen die het zogenaamd beter hebben dan jij. En vervolgens gun je je kinderen geen steek meer?
maandag 13 mei 2019 om 17:33
Wij wonen in een grote stad. In het centrum. Dat is sowieso duur. We hebben studerende en schoolgaande kinderen en die zijn itt kleine kinderen echt stukken duurder (denk aan schoolgeld, excursies, boeken, collegegeld, clubs, kleding, zakgeld, sport, muziek, etc etc)MarvelousMrsMaisel schreef: ↑13-05-2019 16:52Leer even lezen.
Ik heb het over mensen van middelbare leeftijd (zonder kleine kinderen) die zeggen dat er 5000 per maand binnenkomt en NUL spaargeld hebben. Dat vind ik dom. En dan heb ik het ook nog eens nergens over duizenden euro's per maand sparen. Maar 200 - 300 moet zeker lukken. Ook in je rijtjeshuis in Utrecht. Of je woont te duur.
Kan je zo gek maken als je wil natuurlijk maar die shit is niet gratis.
En met 2,50 zakgeld kom je er ook niet als je kind 17 is.
Hoe dan ook die 5000 lijkt veel maar is zo op, geloof me. Hoe meer je verdient hoe meer je uitgeeft en hoe minder er over blijft.
Vaste lasten, auto's, parkeervergunningen, sport, schoolgeld, verzekeringen, hypotheek (en we hebben nog wat bijzondere uitgaves) en je zit al er al gauw. En ja wij kiezen ervoor om er lekker van te leven. En dus niet 1000 van te sparen. Maar alles wat overblijft schuiven we door. En daar gaan we dan een weekendje van weg of van op vakantie of een concert of het theater. Ons geld zit in bakstenen momenteel. Heb je alleen niks aan. Maar hopelijk later dan weer wel
maandag 13 mei 2019 om 17:34
Zoals ik in mijn reactie ook al zei, mensen die rijk zijn komen uit families die gul zijn over de generaties. Rijke mensen hebben niet zo’n mentaliteit TO.
maandag 13 mei 2019 om 17:34
SuperflySister schreef: ↑13-05-2019 17:18Over het algemeen hebben Vivaforummers wel kinderen, heb ik de indruk. Maar inmiddels heb ik inderdaad ook de indruk dat ze voor het grootste deel diep in de provincie moeten wonen. Ik lees hier namelijk vaak hele onrealistische statements over met name wonen en woonlasten. Je leest hier ook vaak dat je makkelijk goedkoper zou moeten kunnen wonen en dan komen er bedragen voorbij als 400 euro per maand. Of men adviseert huizen te kopen op 1 salaris. Dat kúnnen echt geen mensen uit de Randstad zijn, lijkt me.
Juist, dat wordt heel makkelijk geroepen en dat kan frusterend zijn. Ik zou best goedkoper willen gaan wonen, maar op de plekken waar dat kan is er (vrijwel) geen werk in mijn vakgebied. Ik heb dus niet veel keuze en zal dus duur moeten blijven wonen.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 17:35
1.80% gewijzigd
maandag 13 mei 2019 om 17:35
Hier dus inderdaad net zo. Ben blij dat ik niet de enige benjustagirly schreef: ↑13-05-2019 16:50Ik.
Wil wel, maar gaf gewoon teveel uit, en pech gehad met auto, extra kosten etc.
Ik moet nu dus eerst alles afbetalen
Daarna doe ik weer een poging om een beetje geld opzij te zetten. Voor kinderen later maar ook voor mezelf.
Ik leef nu en zo geef ik geld ook vaak uit, dus als ik dan te weinig heb haal ik het er vaak weer af. Dat moet toch anders, want ik moet wel iets achter de hand hebben... Maar ja.
Voel me al iets minder 'raar' .
maandag 13 mei 2019 om 17:35
Hier net zoHaasjehop schreef: ↑13-05-2019 16:49Onze gezamenlijke lasten bedragen bijna 3000 euro, dus is er nog 2000 euro over (zeg ieder 1000 euro). Dan gaan daar nog mijn “eigen” maandelijkse lasten à een kleine 800 euro vanaf. Dan heb ik nog geen kleding, cadeautjes of andere extraatjes meegerekend. Wel een hobby die 200 euro per maand kost (eigen keuze).
Maar goed, ik klaag dan ook niet dat we “maar” 5000 euro op de spaarrekening hebben.![]()
maandag 13 mei 2019 om 17:40
Nou ja, ik heb wel op 1 salaris gekocht, maar ik heb ook maar 1 salaris (alleenstaand). Dus dat kan wel, maar dan moet je wel de mazzel hebben van een goed inkomen, of buiten de grote steden.SuperflySister schreef: ↑13-05-2019 17:18Over het algemeen hebben Vivaforummers wel kinderen, heb ik de indruk. Maar inmiddels heb ik inderdaad ook de indruk dat ze voor het grootste deel diep in de provincie moeten wonen. Ik lees hier namelijk vaak hele onrealistische statements over met name wonen en woonlasten. Je leest hier ook vaak dat je makkelijk goedkoper zou moeten kunnen wonen en dan komen er bedragen voorbij als 400 euro per maand. Of men adviseert huizen te kopen op 1 salaris. Dat kúnnen echt geen mensen uit de Randstad zijn, lijkt me.
Overigens heb ik ook geen spaarrekening van tien duizenden euro’s. Wel wat, want het kan en dan vind ik het zelf wel fijn om niet bij de eerste de beste kapotte wasmachine (en droger én magnetron zoals me laatst gebeurde) een probleem te hebben. En als mijn dochter fysiotherapie nodig heeft, hoef ik niet eens te denken ‘oh jee, is dat wel verzekerd?’. Maar daar heb je geen 50.000 euro voor nodig.
maandag 13 mei 2019 om 17:40
Hahahaha zo kun je het ook zien.
Ik denk dat mijn kinderen echt helemaal niks tekort komen. Als die straks de arbeidsmarkt opgaan zal hun startsalaris al hoger liggen dan ons eind. Dus ik maak me daar geen nanoseconde druk om.
Die werken straks op de zuidas man. Met hun contacten en studies zitten die geramd. Dus nee, ik spaar echt niet voor hun gespreide bedje en nee ik ben ook niet jaloers op mensen die dat wel doen. Maar ja, ik weet dat het gebeurd en als het kan: doen!
Wij hebben het heel lang gewoon niet gekund. Ben ik dan jaloers? Nee dat kan ik oprecht verklaren dat ik dat niet ben.
Maar goed, ik ben dus vooral heel erg benieuwd naar mensen die dus heel jong hypotheekvrij willen zijn en tonnen op hun rekening denken te moeten hebben. Dat zijn vaak niet de hele heftige miljonairs maar gewone jantjes modalen die dat nastreven. Dat is vooral waar ik zo weinig van snap.
maandag 13 mei 2019 om 17:42
EHV1981 schreef: ↑13-05-2019 16:31Ik ben zzp-er dus ik heb een buffer nodig voor als het werk wegvalt, ik krijg uiteraard geen ww-uitkering. Daarnaast hoef ik niet tot eind zestig te werken en wil ik graag wat eerder stoppen met werken. Daar heb je een aardige spaarpot voor nodig.
Uiteraard leef je nu een moet je ook genieten van het leven. maar het 1 sluit het ander niet uit. Je kunt prima nu lekker leven en ook een potje sparen voor later. Lijkt mij heerlijk als ik 60 ben om te kunnen stoppen en lekker te kunnen leven. In plaats van dat ik gedwongen ben om door te werken vanwege het geld.
Hier idem dito, ook ZZP’er en een leuke buffer opgebouwd. Een bijna afgelost huis en meer dan voldoende om bewust nu even geen nieuwe opdracht aan te nemen, omdat ik zin had even lekker niets te hoeven.
Goed sparen én lekker leven kunnen ook heel goed samen gaan, jammer dat je dát niet ziet en lekker je ongenoegen hier komt uiten. Lucht het op BonnieM?
maandag 13 mei 2019 om 17:42
Hai poepertje,
Het zit je wel hoog he?
Staat heel erg onsjiek om te gaan lopen schelden.
Foei