hoogte hypotheek
woensdag 15 mei 2019 om 20:01
Man en ik zijn op zoek naar een nieuw huis en nu hebben we ons droomhuis gevonden. Maar.. hij is boven het budget dat we voor onszelf hadden gesteld. Nu ben ik benieuwd hoe hoog jullie de hypotheek zouden nemen met onze inkomsten. Momenteel komt er 5000 netto binnen, maar binnenkort willen we ook voor een baby gaan en daarna zijn we van plan allebei een dag minder te werken. Dan zal er 4000 netto binnenkomen. Momenteel zouden we ongeveer 500.000 kunnen lenen, maar we vinden het lastig te bepalen hoeveel we nou maximaal aan een hypotheek willen uitgeven zodat we ook nog een beetje leuk kunnen leven.
woensdag 15 mei 2019 om 20:39
Een huis van 5 ton op €4000 netto? Kan dat echt? Bizar.
Hier hopen we na mijn afstuderen ook op zo’n €4000 netto-ish te zitten. Zelf zat ik te denken aan 2.5-3 ton voor een huis. Tja dan wordt het een rijtjeshuis en niet mijn droomhuis. Maar dat kan over 10 jaar ook nog wel eens. Heb ik nog wat om naar uit te kijken
Hier hopen we na mijn afstuderen ook op zo’n €4000 netto-ish te zitten. Zelf zat ik te denken aan 2.5-3 ton voor een huis. Tja dan wordt het een rijtjeshuis en niet mijn droomhuis. Maar dat kan over 10 jaar ook nog wel eens. Heb ik nog wat om naar uit te kijken

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

woensdag 15 mei 2019 om 20:42
Met € 65.000 bruto per jaar aan zulke hoge hypotheekbedragen denken?
Ik zit tegen de € 50.000 bruto per jaar en zou op mijn salaris niet meer dan € 175.000 hypotheek nemen. Doorgerekend naar jullie bruto jaarinkomen niet meer dan maximaal € 230.000.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 20:43
0.13% gewijzigd
woensdag 15 mei 2019 om 20:42
De verdeling is 50/50. Momenteel komt er 85.000 binnen (we kunnen nog even sparenHightower schreef: ↑15-05-2019 20:38Hoe is de verdeling van die 5K netto? 50/50 of eerder 70/30?
In het laatste geval: hoe voelt het als de 70% van het netto inkomen wegvalt (of achteruit gaat door bv WW of AO?). Dat voel je dan harder in je portemonnee dan wanneer het 50/50 is.
Conclusie: op basis van je gegevens echt geen zinnig woord over te zeggen. (En met bruto bedragen rekent makkelijker)

woensdag 15 mei 2019 om 20:43
3 dagen Kdv. Met een hoog inkomen krijg je gewoon ‘maar’ 50% terug. Bruto kost Kdv 2000 euro per maand...Anieniempje schreef: ↑15-05-2019 20:37Poeh, die kinderopvang hakt er flink in inderdaad! Voor hoeveel dagen opvang is dat? En krijg je bij die inkomsten ook nog kinderbijslag enzo?
Kinderbijslag: ik weet niet eens hoeveel het is, ik dacht 70 euro per maand per kind.

woensdag 15 mei 2019 om 20:55
Pfoe ik zou zeker niet voor 500.000 gaan!
Wij hebben netto zo’n 3800,- aan inkomen en een hypotheek van 165.000 (720 bruto pm). Dat is goed te doen en een luxe dat we zo voordelig hebben kunnen kopen.
Maar ik vind dat er veel geld gaat zitten in de overige vaste lasten en we nog niet mega luxe leven ofzo. Oud huis dus willen voldoende spaargeld hebben mochten we weer eens moeten laten verbouwen. Dus sparen 700,- pm + een duo afbetaling van 185,- pm tikt aardig aan.
Wij waren onlangs bij hypotheekadviseur en ondanks dat we meer mogen lenen willen wij met ons inkomen niet meer kwijt zijn dan 1100,- bruto per maand aan hypotheek.
Dus met jullie inkomen als je kinderen hebt (en zonder (duo) lening) zou ik voor 350-375.000 gaan.
Wij hebben netto zo’n 3800,- aan inkomen en een hypotheek van 165.000 (720 bruto pm). Dat is goed te doen en een luxe dat we zo voordelig hebben kunnen kopen.
Maar ik vind dat er veel geld gaat zitten in de overige vaste lasten en we nog niet mega luxe leven ofzo. Oud huis dus willen voldoende spaargeld hebben mochten we weer eens moeten laten verbouwen. Dus sparen 700,- pm + een duo afbetaling van 185,- pm tikt aardig aan.
Wij waren onlangs bij hypotheekadviseur en ondanks dat we meer mogen lenen willen wij met ons inkomen niet meer kwijt zijn dan 1100,- bruto per maand aan hypotheek.
Dus met jullie inkomen als je kinderen hebt (en zonder (duo) lening) zou ik voor 350-375.000 gaan.
woensdag 15 mei 2019 om 20:58
Met 65.000 euro bruto krijg je 75% van de kinderopvang vergoed, met een maximum uurtarief dat meestal iets lager is dan dat je werkelijk betaalt aan het KDV. Je leven zal wel echt een stuk duurder worden met kind, eten, verzorgingsproducten, vakanties (duurdere periodes), misschien nog een kind, oppas.
Hoe hoog zou jullie hypotheek worden per maand bij 5 ton? Lijkt me toch niet te doen als je straks naar 4000 netto afzakt.
Hoe hoog zou jullie hypotheek worden per maand bij 5 ton? Lijkt me toch niet te doen als je straks naar 4000 netto afzakt.

woensdag 15 mei 2019 om 21:03
Hoeveel sparen jullie nu per maand? Meer dan 1000 euro neem ik aan, aangezien je straks van minder dan 4000 euro denkt te kunnen leven inclusief een hogere hypotheek?
Waarom wil je nu uit jullie appartement weg? Waarom niet nog een jaar flink sparen, tot de baby er is, en dan minder gaan werken en kijken hoeveel geld je overhoudt van het inkomen van 4000 euro (en hoeveel hoger je hypotheek dan dus kan zijn)?
Waarom wil je nu uit jullie appartement weg? Waarom niet nog een jaar flink sparen, tot de baby er is, en dan minder gaan werken en kijken hoeveel geld je overhoudt van het inkomen van 4000 euro (en hoeveel hoger je hypotheek dan dus kan zijn)?

woensdag 15 mei 2019 om 21:04
Ongeveer hetzelfde inkomen, ruim 5000,- en recent een hypotheekgesprek gehad. Momenteel een hypotheek van iets meer dan 2 ton. En besloten dat we zeker niet boven de 350.000 willen uitkomen omdat ons dat 1300 in de maand kost. Toen begon de beste man over aflossingsvrij, maar daar beginnen we niet aan.
We kónden ruim 5 ton lenen, maar dat willen we absoluut niet.
Eigenlijk hebben we naar aanleiding daarvan besloten niet te verhuizen omdat we met twee (pre)pubers ons geld hard nodig hebben. Met 4000,- inkomen zou ik nooit meer dan 1000,- aan woonlasten willen betalen. Er gaat zoveel geld naar verzekeringen, onderhoud, auto’s, studiekosten, sportclubs enz en wij willen daar niet op hoeven bezuinigingen.
Voor mensen die nooit uit eten gaan en geen waarde hechten aan vakantie of uitstapjes kan dat totaal anders zijn, maar wij willen niet krom liggen voor een huis. En onder de 350.000 kunnen wij niet kopen wat een verbetering zou zijn ten opzichte van wat we nu hebben.
We kónden ruim 5 ton lenen, maar dat willen we absoluut niet.
Eigenlijk hebben we naar aanleiding daarvan besloten niet te verhuizen omdat we met twee (pre)pubers ons geld hard nodig hebben. Met 4000,- inkomen zou ik nooit meer dan 1000,- aan woonlasten willen betalen. Er gaat zoveel geld naar verzekeringen, onderhoud, auto’s, studiekosten, sportclubs enz en wij willen daar niet op hoeven bezuinigingen.
Voor mensen die nooit uit eten gaan en geen waarde hechten aan vakantie of uitstapjes kan dat totaal anders zijn, maar wij willen niet krom liggen voor een huis. En onder de 350.000 kunnen wij niet kopen wat een verbetering zou zijn ten opzichte van wat we nu hebben.
anoniem_386143 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:06
7.57% gewijzigd
woensdag 15 mei 2019 om 21:04
Wij hebben nu €5000 netto en ik kijk tussen 325-350. Ik wil namelijk ook gewoon op vakantie kunnen, kunnen sparen en parttime kunnen gaan werken in de toekomst.
Als je kinderen wil en allebei een dag minder gaat werken, moet de kinderen alsnog naar de kdv en dat is echt duur (a €1000 per maand voor twee kinderen, drie dagen). Heb je ouders die kunnen oppassen, scheelt dit al enorm en kun je meer aan je huis besteden.
Kijk wat je nu betaalt aan woonlasten en bedenk dan of je nog veel meer erbij kunt hebben, dat is de beste gedachte exercitie.
Als je kinderen wil en allebei een dag minder gaat werken, moet de kinderen alsnog naar de kdv en dat is echt duur (a €1000 per maand voor twee kinderen, drie dagen). Heb je ouders die kunnen oppassen, scheelt dit al enorm en kun je meer aan je huis besteden.
Kijk wat je nu betaalt aan woonlasten en bedenk dan of je nog veel meer erbij kunt hebben, dat is de beste gedachte exercitie.
woensdag 15 mei 2019 om 21:05
Ik zou in jullie geval voor maximaal €350.000 hypotheek gaan. Ook vind ik je bruto hypotheeklast erg laag ingeschat. Bij €350.000 is het eerder €1380 per maand (2,5% met 20 jaar vast).
Zelf een gezamenlijk netto inkomen van €4.500 en een hypotheek van €250.000. Maandbedrag is bruto €1000. Meer lenen voelde ik mij niet senang bij. Ik reis graag en weet niet wat de toekomst brengt qua inkomen.
Zelf een gezamenlijk netto inkomen van €4.500 en een hypotheek van €250.000. Maandbedrag is bruto €1000. Meer lenen voelde ik mij niet senang bij. Ik reis graag en weet niet wat de toekomst brengt qua inkomen.

woensdag 15 mei 2019 om 21:07

woensdag 15 mei 2019 om 21:08
We hebben gezamenlijk 4500 netto per maand en een hypotheek van 240k. Dat is lekker, we kunnen veel sparen en luxe op vakantie gaan. Maar het grootste voordeel: ik kan nu mijn droom achterna gaan en een carrièreswitch maken waarbij ik in eerste instantie veel minder zal verdienen. We dalen dan naar 4000 netto per maand. Ik verwacht dat we dan nog steeds sparen, maar niet heel veel en dat we iets soberder op vakantie gaan.
Hier netto 4500 inkomen.
Hypotheek van 250.000 maar wel over 20 jr ipv 30 jaar. Dus rond ons 50e zijn we dan klaar. Maandlast hypotheek is volgens mij ergens tussen de 1100 en 1200.
Wij kunnen ruim de dingen doen die we willen. Als we bijv op vakantie gaan dan zijn we echt luxe-paardjes en willen we niet sukkelen.
Als ik jou was zou ik echt niet maximaal gaan lenen. Ik zou 300.000 - 350.000 doen.
Aanvulling;
Ik zou niet kijken naar wat je max. kan lenen maar ik zou kijken naar wat je maandlast is/wordt. Dat zegt veel meer. En wat voor hypotheekvorm het is. Ben je aan het eind vd rit klaar, of moet er dan nog iets afgelost worden? Hoe ga je dat dan doen? Kan je je tzt veroorloven om bijv. vanaf je 50e minder te gaan werken? Dat soort dingen, denk daar maar eens goed over na.
Hypotheek van 250.000 maar wel over 20 jr ipv 30 jaar. Dus rond ons 50e zijn we dan klaar. Maandlast hypotheek is volgens mij ergens tussen de 1100 en 1200.
Wij kunnen ruim de dingen doen die we willen. Als we bijv op vakantie gaan dan zijn we echt luxe-paardjes en willen we niet sukkelen.
Als ik jou was zou ik echt niet maximaal gaan lenen. Ik zou 300.000 - 350.000 doen.
Aanvulling;
Ik zou niet kijken naar wat je max. kan lenen maar ik zou kijken naar wat je maandlast is/wordt. Dat zegt veel meer. En wat voor hypotheekvorm het is. Ben je aan het eind vd rit klaar, of moet er dan nog iets afgelost worden? Hoe ga je dat dan doen? Kan je je tzt veroorloven om bijv. vanaf je 50e minder te gaan werken? Dat soort dingen, denk daar maar eens goed over na.
piepp wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:12
32.55% gewijzigd
Maak een lijstje met alle vaste lasten + geschatte variabele lasten zoals boodschappen, tanken kleding e.d.
En kijk erna of je de bruto maand lasten van de nieuwe hypotheek kan dragen, aangezien ze de hra aan het afbouwen zijn en je niet weet wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Dus kan je al je vaste + variabele lasten betalen + de bruto maand lasten en nog sparen in de maand dan zou het kunnen zou ik denken.
En kijk erna of je de bruto maand lasten van de nieuwe hypotheek kan dragen, aangezien ze de hra aan het afbouwen zijn en je niet weet wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Dus kan je al je vaste + variabele lasten betalen + de bruto maand lasten en nog sparen in de maand dan zou het kunnen zou ik denken.
woensdag 15 mei 2019 om 21:09
Toen wij een huis wilden gaam kopen hebben we het omgedraaid: we hebben niet gekeken naar wat we konden lenen obv onze inkomens, maar we hebben onze inkomsten en uitgaven vergeleken en op basis daarvan besloten wat we per maand wilden uitgeven aan de hypotheek. En daarmee zijn we naar een hypotheekadviseur gegaan en hebben we een huis en hypotheek gekozen.
Dus mijn advies: kijk hoeveel je per maand kwijt wil zijn aan wonen en kijk dan wat je daarvoor kan kopen.
Dus mijn advies: kijk hoeveel je per maand kwijt wil zijn aan wonen en kijk dan wat je daarvoor kan kopen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
woensdag 15 mei 2019 om 21:09
Hou er trouwens rekening mee dat de hypotheekrenteaftrek wordt afgebouwd.
En dat aan het einde van je looptijd het bruto bedrag het netto bedrag gaat worden (bij annuitair), omdat je telkens aflost en het bedrag waarover je hypotheekrenteaftrek krijgt steeds kleiner wordt. Dus €1400 bruto nu is €1400 netto over 30 jaar.
En dat aan het einde van je looptijd het bruto bedrag het netto bedrag gaat worden (bij annuitair), omdat je telkens aflost en het bedrag waarover je hypotheekrenteaftrek krijgt steeds kleiner wordt. Dus €1400 bruto nu is €1400 netto over 30 jaar.
woensdag 15 mei 2019 om 21:12
Wij verdienen een stuk meer, maar wonen in een niet al te groot rijtjeshuis en hebben een bijbehorende lage hypotheek
Dat kleinere huis vind ik twee keer per jaar vervelend , namelijk wanneer ik de ganse familie moet gezet krijgen voor een verjaardag van de kinderen, maar de overige 363 dagen prijs ik mij gelukkig dat we op vakantie kunnen waar en wanneer we willen, zelden tot nooit moeten nadenken over of we iets kunnen kopen, een dure beugel/kapotte wasmachine mij geen seconde slaap kost, elke maand kunnen sparen en daguitstapjes eigenlijk altijd wel kunnen (toch qua geld, tijd is iets anders).
Iedereen moet het voor zichzelf uitmaken, maar de gemoedsrust die je koopt door -als het kan, natuurlijk- lage woonlasten te hebben versus een ho(o)g(er) inkomen is mij ontzettend veel waard.
Dat kleinere huis vind ik twee keer per jaar vervelend , namelijk wanneer ik de ganse familie moet gezet krijgen voor een verjaardag van de kinderen, maar de overige 363 dagen prijs ik mij gelukkig dat we op vakantie kunnen waar en wanneer we willen, zelden tot nooit moeten nadenken over of we iets kunnen kopen, een dure beugel/kapotte wasmachine mij geen seconde slaap kost, elke maand kunnen sparen en daguitstapjes eigenlijk altijd wel kunnen (toch qua geld, tijd is iets anders).
Iedereen moet het voor zichzelf uitmaken, maar de gemoedsrust die je koopt door -als het kan, natuurlijk- lage woonlasten te hebben versus een ho(o)g(er) inkomen is mij ontzettend veel waard.
woensdag 15 mei 2019 om 21:21
een hypotheek van 5 ton betekent een aflossing van rond de 2000 per maand. dat zou betekenen dat je de helft van je netto inkomen betaalt aan je huis. dan heb ik het nog niet eens over de overige kosten. waarschijnlijk heb je een groter dan gemiddeld huis voor dat geld dus ook hogere stookkosten bijvoorbeeld.
Weet je echt zeker dat je 5 ton kunt lenen bij dit salaris?
Weet je echt zeker dat je 5 ton kunt lenen bij dit salaris?
Don't cry, buy a bag and move on.

woensdag 15 mei 2019 om 21:22
He? Hoe kunnen jullie met zo'n inkomen een hypotheek van 5 ton krijgen?Anieniempje schreef: ↑15-05-2019 20:31
Ongeveer 65.000 als we minder zijn gaan werken. Dat maal 4,5 is 292.000. Met dat inkomen zouden we 325.000 kunnen lenen. We staan nog wel aan het begin van onze carriere, maar ik ben wat huiverig om daarop te rekenen.
Het liefst zou ik ook zo laag mogelijke lasten hebben, tijdens de crisis riep ik het hardst dat ik later een hypotheek op een inkomen zou nemen, maar in de huidige markt en met de leennormen van tegenwoordig gaat dat gewoon niet. Dus nu is het de vraag hoe ver we willen gaan.

woensdag 15 mei 2019 om 21:23
Dat kunnen ze niet. Op papier ja, in praktijk wordt dat niet gedaanSuperflySister schreef: ↑15-05-2019 21:22He? Hoe kunnen jullie met zo'n inkomen een hypotheek van 5 ton krijgen?
woensdag 15 mei 2019 om 21:26
Allereerst, volgens mij is het in jullie salarisgroep niet zo dat er 20% netto salaris wegvalt als je baar 4 dagen gaat, voor bruto maakt het uiteraard niet uit maar dat is sowieso niet wat je te besteden hebt.
Wij hebben met ongeveer hetzelfde inkomen een kleine 8 jaar geleden een hypotheek van 345000 afgesloten, netto rond de 1300 euro. Wij zaten ook aan het begin van onze carrières, wel al 1 kind, en hebben nu eigenlijk een beetje spijt dat we niet gewoon hoger zijn gaan zitten; inmiddels zijn onze salarissen significant gestegen en had dat prima gekund.
Wij hebben met ongeveer hetzelfde inkomen een kleine 8 jaar geleden een hypotheek van 345000 afgesloten, netto rond de 1300 euro. Wij zaten ook aan het begin van onze carrières, wel al 1 kind, en hebben nu eigenlijk een beetje spijt dat we niet gewoon hoger zijn gaan zitten; inmiddels zijn onze salarissen significant gestegen en had dat prima gekund.