Achternaam Veranderen

25-05-2019 13:20 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al jaren mee op dit forum en zit nu zelf met een probleem. Vandaar dat ik een account heb aangemaakt in de hoop op vergelijkbare ervaringen en misschien tips over het omgaan met schuldgevoelens.
Mijn ouders zijn uit elkaar sinds ik 3 ben. Sindsdien heb ik een band met mijn vader die door de jaren heen alsmaar verslechterd is. Als klein kind wilde ik al nooit naar hem toe, huilend aan de deurpost hing ik, omdat mijn vader nooit interesse in me toonde als ik er was. Het enige wat hij deed was blowen en slapen, de hele dag als ik er was. Ik moest mezelf dus vermaken en dit resulteerde zich in 7 uur non-stop op de bank tv kijken, met eten dat ik zelf uit de kastjes graaide. Het enige wat hij deed als ik er was, was: slapen, blowen, drugs dealen, zijn "plantjes" verzorgen, en "chocoladetaart" eten, waar ik geen hapje van mocht.
Hij heeft nooit alimentatie of ook maar iets betaald, of voor mij gezorgd. Nada. Hij had immers geen geld en de familie van mijn moeder had er genoeg van volgens hem.
Naarmate ik ouder werd ben ik ook steeds minder bij mijn vader op bezoek gegaan, soms zat er tussen twee bezoeken wel een half jaar of meer. En altijd bleef ik hoop houden, hoop dat hij zich als een vader zou gaan gedragen. Telkens werd ik teleurgesteld, nu weet ik beter en hoop ik op niks meer. Ik heb geen contact meer met hem en vind het wel prima zo.
Nu zit ik met het volgende. Ik heb zijn achternaam, maar eigenlijk wil ik niks meer van hem. Het liefst wil ik dus mijn achternaam veranderen naar die van mijn moeder, die altijd voor me gezorgd heeft. Ik weet dat het een administratieve rompslomp is en ik het overal zal moeten veranderen. Maar waar ik het meeste mee zit is dat schuldgevoel. Ik weet heel goed dat dit nergens op slaat, maar telkens ben ik bang voor zijn reactie. Of de reactie van de hele kant van die familie.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Moet ik hier lak aan hebben en gewoon doen wat ik zelf wil? Moet ik ze informeren? Of mijn achternaam maar gewoon behouden, omdat het maar een naam is? Ik weet het allemaal even niet zo goed meer en mijn gevoel stuurt me twee kanten uit.

Alvast bedankt voor het lezen van dit stuk en ik hoop ten zeerste dat jullie me kunnen helpen, al weet ik zelf niet helemaal waarmee.
Je moeder heeft je wel elke keer in die onveilige situatie bij je vader achtergelaten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
25-05-2019 18:17
Je moeder heeft je wel elke keer in die onveilige situatie bij je vader achtergelaten.

Het is een hele klus om te moeten bewijzen, dat je kind niet veilig is bij je expartner.
Meestal ondoenlijk.
Ik zou het lekker zo laten, niets uit leggen. Gewoon klaar mee zijn, niets mis mee.
die ik wilde bestaat al...
viva-amber schreef:
25-05-2019 18:17
Daar heb je een punt natuurlijk. Neemt niet weg dat zijn vader zijn ontzettend tekortschoot en -schiet.
attribuutje schreef:
25-05-2019 18:28
Ik zou het lekker zo laten, niets uit leggen. Gewoon klaar mee zijn, niets mis mee.
Daar ben ik ook over na aan het denken ja, zou natuurlijk wel het gemakkelijkst zijn.
Bedenk wel dat je er toestemming voor nodig hebt van je vader.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
25-05-2019 18:50
Zelfs als je meerderjarig bent? Moet ik me toch even beter inlezen.
Als jij graag je achternaam wil veranderen, dan moet je dat doen en je niet laten tegenhouden door (m.i. misplaatst) schuldgevoel.

Ik neem aan dat je iedereen om je heen dan op de hoogte stelt? Dan je vader en diens familie daarin meenemen.
Oh ik lees nu pas dat je geen contact meer hebt met je vader. Dan hem en zijn familie niet informeren.
Je hebt al jaren geen contact meer met hem.
Waarom zou je dan nog een schuldgevoel moeten hebben?

Tenzij je broers en zussen hebt die hem wel aanbidden en met wie je veel contact hebt zou ik het gewoon doen.

Ben je uberhaupt zeker dat ie nog leeft?
Bitje93 schreef:
25-05-2019 18:50

Volgens deze informatie vragen ze naar de mening van de ouder:
https://www.justis.nl/producten/naamswi ... index.aspx

Maar in deze infobrochure (pagina 12 en 13) staat dan weer niet dat ze om de mening vragen, alleen dat de ouder van wie je de naam vraagt toestemming moet geven:

https://www.justis.nl/binaries/Brochure ... 295232.pdf

TO, val je toevallig niet nog onder procedure B3 (pagina 14)? Klinkt als een makkelijkere procedure.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 25-05-2019 19:18
37.50% gewijzigd
_Branwen_ schreef:
25-05-2019 18:57
Oh ik lees nu pas dat je geen contact meer hebt met je vader. Dan hem en zijn familie niet informeren.
Ik heb geen contact meer met mijn vader neen, wel sinds een half jaar met mijn grootouders aan die kant.
Belg007 schreef:
25-05-2019 18:57
Je hebt al jaren geen contact meer met hem.
Waarom zou je dan nog een schuldgevoel moeten hebben?

Tenzij je broers en zussen hebt die hem wel aanbidden en met wie je veel contact hebt zou ik het gewoon doen.

Ben je uberhaupt zeker dat ie nog leeft?
Broers en zussen heb ik niet en zeker niemand aanbidt hem. Ik ben er zeker van dat hij nog leeft ja, al verbaast het me nogal met zijn levensstijl maar goed. Soms zie ik hem nog voorbij komen op Facebook, als enige teken van leven.
_Branwen_ schreef:
25-05-2019 19:01
Bedankt voor het delen van de informatie, blijkbaar heb ik daar zelf overheen gelezen. Dit is voor mij wel een pijnpuntje, want dit betekent dat ik hem sowieso op de hoogte moet stellen en dat hij óok nog zijn mening moet geven.
denkruim schreef:
25-05-2019 19:13
Bedankt voor het delen van de informatie, blijkbaar heb ik daar zelf overheen gelezen. Dit is voor mij wel een pijnpuntje, want dit betekent dat ik hem sowieso op de hoogte moet stellen en dat hij óok nog zijn mening moet geven.

In die brochure die ik postte staat het niet (zie aanpassing post). Maar ik zou het daar niet vanaf laten hangen.
_Branwen_ schreef:
25-05-2019 19:01

Maar in deze infobrochure (pagina 12 en 13) staat dan weer niet dat ze om de mening vragen, alleen dat de ouder van wie je de naamt vraagt toestemming moet geven:

https://www.justis.nl/binaries/Brochure ... 295232.pdf

TO, val je toevallig niet nog onder procedure B3 (pagina 14)? Klinkt als een makkelijkere procedure.
Nee ik val helaas net buiten B3, ben 21 namelijk. B1 is dus de procedure waaronder ik val.
denkruim schreef:
25-05-2019 19:13
Hoe moeilijk gaat ie doen, denk je?

Je ouders zijn uit elkaar sinds je 3 was en sindsdien heeft ie bitter weinig naar je omgekeken.
En jullie hebben nu al jaren geen contact.

Ik zou het er rustig op wagen.

Als je hem wil inlichten zou ik dat eventueel via familie - oma / oom en tante / ... - doen.
Dat je geen rechtstreeks contact met hem moet hebben.

Of je kan het aan een advocaat overlaten dat die hem een brief schrijft.
Mijn zus heeft haar naam veranderd, nu zo'n 17 jaar geleden. Mijn vader heeft ze zelf geen toestemming hoeven te vragen. Hij kreeg een brief thuis uit naam der koningin. Hierin werd hem gevraagd toestemming te geven.

Ze heeft dus nooit contact met hem gehad, ze was meerderjarig.

Ik weet natuurlijk niet of het nu nog zo werkt.
Belg007 schreef:
25-05-2019 19:22
Hoe moeilijk gaat ie doen, denk je?

Je ouders zijn uit elkaar sinds je 3 was en sindsdien heeft ie bitter weinig naar je omgekeken.
En jullie hebben nu al jaren geen contact.

Ik zou het er rustig op wagen.

Als je hem wil inlichten zou ik dat eventueel via familie - oma / oom en tante / ... - doen.
Dat je geen rechtstreeks contact met hem moet hebben.

Of je kan het aan een advocaat overlaten dat die hem een brief schrijft.
Dat is wel een goede tip, om het via-via te doen. Al weet ik 100% zeker dat het hem zwaar op zijn dak gaat vallen en dat ik een verontwaardigd berichtje ga krijgen. Hij heeft zich nooit als een vader gedragen, maar laat altijd wel héél duidelijk merken dát hij mijn vader is. Vaak werd dit erg misplaatst geuit, na tijden geen contact.
Ik heb mijn achternaam veranderd

Hij hoeft geen mening te geven

En je hoeft hem niet op de hoogte te stellen

Ben je meerderjarig?
apestaartje30 schreef:
25-05-2019 19:29
Mijn zus heeft haar naam veranderd, nu zo'n 17 jaar geleden. Mijn vader heeft ze zelf geen toestemming hoeven te vragen. Hij kreeg een brief thuis uit naam der koningin. Hierin werd hem gevraagd toestemming te geven.

Ze heeft dus nooit contact met hem gehad, ze was meerderjarig.

Ik weet natuurlijk niet of het nu nog zo werkt.
Bedankt voor de informatie! Dit lijkt me inderdaad wel de manier hoe er toestemming gevraagd zal worden. Klinkt mijn inziens logischer dan dat ik langs de deur moet voor een krabbeltje.
Westerpaviljoen schreef:
25-05-2019 19:33
Ik heb mijn achternaam veranderd

Hij hoeft geen mening te geven

En je hoeft hem niet op de hoogte te stellen

Ben je meerderjarig?
Ja, ik ben meerderjarig.
denkruim schreef:
25-05-2019 19:37
Ja, ik ben meerderjarig.
Nou gaan met die banaan dan.

Al denk ik dat je angst voor hem nog wel een dingetje is waar je mee aan de slag moet. Waarom ben je bang voor zijn boosheid? Hij is niks waard als vader. Hij is alleen vader geweest maar nooit papa. Wat kan hij jou nog doen?
Westerpaviljoen schreef:
25-05-2019 19:42
Nou gaan met die banaan dan.

Al denk ik dat je angst voor hem nog wel een dingetje is waar je mee aan de slag moet. Waarom ben je bang voor zijn boosheid? Hij is niks waard als vader. Hij is alleen vader geweest maar nooit papa. Wat kan hij jou nog doen?
De angst is inderdaad een dingetje ja. Dit uit zich in meer dingen zoals faalangst en de angst iemand teleur te stellen, ook al is het ongegrond. Dit is hier ook het geval denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven