Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
En we zijn ook over van de waar fase naar waaaaaarom? Ik dacht eigenlijk dat die nog poos weg zou blijven :facepalm:
1-Aapje schreef:
01-06-2019 13:38
En we zijn ook over van de waar fase naar waaaaaarom? Ik dacht eigenlijk dat die nog poos weg zou blijven :facepalm:

Onze peuter is net pas gaan waarommen. Meestal vraagt hij ‘hoezo?’.

Ik beantwoord alle vragen zo uitgebreid mogelijk. Dat waardeerde ik ook in mijn jeugd. Mijn man dacht mij tuk te hebben door peuter te laten vragen waarom bananen krom zijn. Dus ik leg uit dat ze naar de zon toe krommen. Je had de kop van mijn man moeten zien :lol:

Wel grappig dat sommigen mij niet als gws zien :biggrin:
Haha GC, heb ik mijn peuter ook geleerd. In zijn versie vroeg hij aan zijn broertje: hoe groeien de banaaanennnn??? (Met hoge stem, want dat is hoe je naar baby's praat :facepalm:

Ik beantwoord de meeste waarom vragen inmiddels met "wat denk jij?"

Mijn peuter wordt trouwens panisch van nattigheid :-? Hebben meer peuters dat? Hij gaat graag in bad en speelt ook graag met water, maar moet niets hebben van spetters of als zijn auto's nat zijn. Snap niet zo goed wat daar zo erg aan is.
Hahaha Morgenstond dat vindt zoon hier ook heel erg. Hij heeft nu Teva's maar nog steeds paniek als z'n voet nat wordt. Dus dat gaat ongeveer zo. Hij speelt buiten met een emmer water en wat bekers. En dan is hij te wild en wordt z'n voet nat. Dan is 't mama boooooeeeet (voet) nat!!!! Ik zeg altijd dat het niet uit maakt, ook als hij gewone schoenen aan heeft. Maar het is echt een ding voor hem. Ook als hij morst moet hij direct een doekje en droogmaken en dan pas verder eten/drinken.

OH en GC, ik vind jou ook helemaal niet gws overkomen. Ik benijd je soms hoe jij jouw moederschap beschrijft. Ik zou willen dat ik zo'n relaxte moeder was als dat jij bent. Of in ieder geval, zoals jij overkomt.
Waarom denk jij dat anderen jou gws vinden?

Wij hadden vandaag een bqq met vrienden en hun kroost bij ons thuis. Een jongen van 5 en jongen van bijna 4 waren zo druk en gooiden met speelgoed van onze zoon en gingen heel wild met zijn speelgoed om. Zo wild dat het stuk kon gaan. Nou is mijn zoon echt niet de meest voorzichtige en spreek ik hem ook wel eens aan dat je niet met alles moet gooien want dan gaat het kapot, maar vond dit toch wel bijzonder. Waren al beste grote jongens en het is ook nog niet eens je eigen speelgoed wat je zo hard gooit. Hun ouders zeiden er niks van dus heb ik het maar gedaan? Voelt rot maar was blij dat ze naar huis gingen.
Super herkenbaar als iets nat wordt. Zelfs als ze buiten op de stoep knoeit is t huilen omdat ze het op wil ruimen maar dat gaat natuurlijk niet haha.
Als ze wat op haar kleren knoeit met drinken moet t meteen uit. En ze loopt voor iedere druppel naar de keuken voor een doekje.
Hier valt dat wel mee. Alleen heb ik laatst een tshirt uitgedaan bij hem omdat het nat wąs en nu wil hij dat bij ieder shirt als er druppel water op zit.
Alle reacties Link kopieren
Hier helemaal geen issues met water, als een kledingstuk heel nat is geworden door een beker wat mis ging of dergelijke vraagt ze wel om een nieuw shirt.
Als onze peuter de beschikking krijgt over een emmertje water dan pakt ie het op om over zijn lijf te kieperen. Wat volgt is een duivelse bulder lach en dikke lol. Als hij de beschikking heeft over een beker water zoekt ie iets plats op waar dat water in kan (frisbee, bord, kuiltje) en gaat er vervolgens met zijn aangeklede kont in zitten :facepalm: “Kijk! Kijk mama! Ik heb natte billen MOEHAHAHAHA!” Doet ie ook op het kdv, tot hun grote lol.

Toevoeging: natte kleding hoeft nog niet eens vervangen te worden als peuter met bibberende blauwe lippen voor ons staat. Ik hijs hem wel regelmatig in iets droogs.

Hebben jullie al eens voorgesteld dat je peuter het andere voetje ook nat maakt?

@Teckeltje :-| Wat een prut situatie. Je wil het gezellig houden maar ook niet dat het kapot gaat. Ik bedenk mij meestal maar dat ouders niet reageren op zulk extreem gedrag omdat het voor hun niet meer extreem is. Moet je na gaan hoe erg het bij hun thuis is..

Ik hou mij niet in en zeg er wat van. Vooral broertjes/zusjes kunnen elkaar versterken in grensoverschrijdend gedrag. Dat druk ik de kop in als die ouders dat niet doen.
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 02-06-2019 07:33
Reden: Toevoeging
7.85% gewijzigd
1-Aapje schreef:
01-06-2019 13:38
Ojee, ik dacht ook dat dat nog even zou duren...

Wat zijn jullie plannen vandaag met het lekkere weer? Ons plan was om naar een festival vlakbij te gaan maar verwacht dat daar niet heel veel schaduw is. Vooral met baby niet zo'n beste optie.
Teckeltje88 schreef:
01-06-2019 21:48

OH en GC, ik vind jou ook helemaal niet gws overkomen. Ik benijd je soms hoe jij jouw moederschap beschrijft. Ik zou willen dat ik zo'n relaxte moeder was als dat jij bent. Of in ieder geval, zoals jij overkomt.
Waarom denk jij dat anderen jou gws vinden?

Ik ben wel eens onzeker over mijn moederschap. Ik benader alles praktisch en hoop dat dat werkt.

En ik ben best wel gws :-$ We eten voornamelijk voedsel dat niet verwerkt is geweest elders, dragen zo min mogelijk synthetisch stoffen of plastic producten en zijn voornamelijk montessori qua speelgoed. Maar ook hierin ben ik praktisch. Als ik moet kiezen tussen een normale synthetische regenjas of met bijenwas gewaxte katoenen jas, wordt het die eerste. Die kan wel in de was :lol:
Envelop schreef:
02-06-2019 07:37

Wat zijn jullie plannen vandaag met het lekkere weer? Ons plan was om naar een festival vlakbij te gaan maar verwacht dat daar niet heel veel schaduw is. Vooral met baby niet zo'n beste optie.
Ik vind 30 graden, zonkracht 7 en een zuidelijke wind als warme föhn niet echt lekker weer o_o

Op de radio gister werden witte mensen geadviseerd om uit de zon en warmte te blijven.

Wij gaan naar twee musea :cheer2: Lekker fris, genoeg te doen en er is vast geen kip.
Ook hier geen issues met water. Ze speelt wel eens met bekertjes water buiten en als ze dan geknoeid heeft roept ze wel "Oh nee!!! Knoeit!!!" Maar geen probleem als ze zelf nat wordt.

Ik weet nog niet zo goed wat we vandaag gaan doen. Ik heb nu alvast alles opengezet, want het warmt erg snel op in huis. Mijn man is net terug van zijn nachtdienst dus die ligt te slapen en zelf heb ik geen genoeg energie meer om er alleen op uit te gaan met dochter. Het is denk ik een beetje afwachten of het vanmiddag nog koel genoeg is om iets te doen, anders blijven we in de tuin met een zwembadje.

Dochter had vannacht voor het eerst een onderbroek met hemd aan i.p.v. romper, vanwege de warmte. Ik had haar vanochtend een broekpakje aangedaan die ze nog niet eerder heeft gedragen en ze riep meteen "Oh dankjewel, mooi!!!!" Tot ze erachter kwam dat het geen jurkje was en ze haar onderbroek niet kon zien. Drama dus, tot ik haar een jurkje aandeed :roll: Nu tilt ze steeds haar jurk op om naar haar onderbroek te kijken :proud:
Envelop schreef:
02-06-2019 07:37

Ik wilde hockey gaan kijken, maar lijkt me met baby ook niet zo'n goed idee. Denk dat wij nog keer naar zwemvierdaagse gaan. Peuter heeft zijn kaart al vol maar baby moet nog 1 stempel.

Eind van de middag gaan we borrelen bij mijn opa. Na bijna 50 jaar gaat hij verhuizen deze week. Gelukkig hele grote tuin met bos erop. Kunnen de achterkleinkinderen lekker spelen.

Ow en dadelijk even vliegtuig spotten bij lokale vliegveld. Vindt peuter geweldig
Wij hebben gister een drukke dag gehad, dus houden het vandaag rustig voor peuter.

Lekker de watertafel vullen en mrt water spelen. Vind hij heerlijk.
Gisteren rende hij door de waterfontein in het dorp en had de grootste pret, was ook doorweekt. Maar dan wil hij wel droge kleren aan thuis.

Wat vervelend, visite kinderen die te ver gaan en ouders er niets van zeggen. Die heb je dan toch liever niet over de vloer.
Ik spreek kinderen in mijn huis wel aan hoor. Meer van ‘Keesje, bij ons in huis is het een regel dat de kindjes niet met speelgoed mogen gooien, omdat het dan stuk kan gaan.’
Tot nu toe is dat altijd wel genoeg geweest om de ouders te activeren op hun kinderen te letten.
Zoon vindt het heerlijk om met water te klooien maar soms dus wel lichte paniek en ohnee voet nat!! Maar als ik dan zeg dat het niet erg is, is 't meestal wel snel goed.

Vanmorgen hier 't badje opgeblazen. Vriend lag z'n roes uit te slapen en baby was na een uurtje wakker ook weer terug naar bed. Dus alle tijd voor zoon. Hij vond 't prachtig. Hij had een zwembroek en uv shirt aan. Hij moest er dus even aan wennen dat die nat werden. Tig keer gezegd dat het niet uitmaakte en uiteindelijk geen probleem meer. Nu gaat ie lekker slapen (hoop ik).

@GC dan hebben wij denk ik een andere definitie van gws. Ik vind dat eerder bewust wat jij doet. Heeft imo niks met gws te maken. En iedereen is denk ik (hoop ik) wel eens onzeker over het ouderschap. Dat lijkt me ook niet meer dan normaal.

Slim om naar een museum te gaan trouwens. Hoe doe je dat met het middagslaapje van je zoon?

Wij gaan vanmiddag denk ik naar een strandje hier in de buurt en eten vanavond de restjes bbq van gisteren. Geen straf :)
En vroeg naar bed want ik sliep gister pas rond half 1 dus ik ben geradbraakt.

Was idd vervelend gisteren die kinderen. Ik heb er dus ook wel wat van gezegd en gelukkig viel iig 1 ouder me toen bij. Zoon stond ook heel beteuterd te kijken toen ze bezig waren. Er is gelukkig niks kapot.
Goed gehandeld hoor Teckeltje, beetje respect voor andermans spullen.

Genieten jullie kleintjes van het weer?
Ik geniet er nu vooral van dan ze allebei liggen te slapen :yes:
Echt zo'n bonus is dat, als de slaapjes tegelijk vallen. Dus ik zit met aardbeitjes, glaasje ijswater en tijdschriften onder de parasol :sun:
Hier ook een peuter die soms panisch is voor water. Het gaat een stuk beter als hij zelf 'controle' heeft. Dus douchen gaat goed sinds hij zelf de kraan mag aan en uitzetten. In bad vindt hij vreselijk, want hij wordt erin en eruit getild, dus zelf geen controle. Het minibadje buiten vindt hij leuk, want hij kan er zelf in en uit. Het grote bad gaat hij in sinds de glijbaan erin staat, want dan glijdt hij zelf erin. Als ik hem er in til, wil hij niet en wordt hysterisch.
Hier is vooral alles NEE!!, om gek van te worden. En als ik boos wordt vindt hij dat wel grappig, voor straf in de hoek vindt hij ook wel leuk op het moment. En negeren vind ik geen optie bij slaan, bijten, spullen gooien. Dus ik wacht nog op het moment dat ik een geniale oplossing bedenk....
Hier snapt zoon het niet zo goed als we boos worden en dat vinden man en ik zielig. Hij raakt er helemaal van in de war. Dus hier negeren wij wel veel ongewenst gedrag of we buigen het om door te laten zien wat wel kan of mag. En duidelijke consequenties verbinden aan gedrag. Dus je brood op de grond gooien is klaar met eten. Uit een open beker drinken mag alleen als je hem niet expres leeg gaat gooien. Doe je dat wel doen we je drinken in een dichte beker. 2x de bal over de schutting is weg bal. Dat soort dingen. Overigens altijd eerst een of 2 waarschuwingen. Zoon reageert er goed op. Echt stout en baldadig is hij vooral als hij moe is.
Bij peuter werkt momenteel echt niks. Hij kondigt soms zelfs aan wat er gaat gebeuren :facepalm:....
Eigen naam.... ...naam zus.....haren trekken. Doet pijn. Magse niet joeijoei (mét vinger), mama boos, ....eigen naam..... hoek staat. Sojjy zeggen.
En dan komt dus de uitvoering :-|
Ergens denk ik, dat hij dus zijn gedrag koppelt aan mijn reactie. Wat op zich een goede ontwikkeling is. Maar hoe ik dat ombuig naar het haren trekken gewoon niet meer doen, want dat doet pijn en is niet leuk???
funnymiss schreef:
02-06-2019 14:43
Bij peuter werkt momenteel echt niks. Hij kondigt soms zelfs aan wat er gaat gebeuren :facepalm:....
Eigen naam.... ...naam zus.....haren trekken. Doet pijn. Magse niet joeijoei (mét vinger), mama boos, ....eigen naam..... hoek staat. Sojjy zeggen.
En dan komt dus de uitvoering :-|
Ergens denk ik, dat hij dus zijn gedrag koppelt aan mijn reactie. Wat op zich een goede ontwikkeling is. Maar hoe ik dat ombuig naar het haren trekken gewoon niet meer doen, want dat doet pijn en is niet leuk???
:rofl: wat moet je daar nou mee haha
:lol: Sorry
Zijn hier ook knagende peuters aanwezig? Peuter, net 2 geworden, knaagt namelijk op alles.. telefoonhoesjes hebben tandafdrukken, snoeren (geen moment rust), speelgoed.. Echt alles.. Het lijkt wel een rat. Hij heeft een keurig gebit, nooit een speen gehad, zuigt geen duim.. maar dat knagen.. Herkenbaar voor sommigen? En misschien tips om het af te leren.. Van "Nee" is hij namelijk allerminst onder de indruk.
Oh funnymiss, mijn peuter is de vrouwelijke variant van de jouwe.. Ik voel dus met je mee.. En zoek ook nog steeds naar dé oplossing..

Hier geen knager..(behalve dat ze haar zus bijt dan ;-) ) maar is het een optie om hem iets te geven waar hij wél op mag bijten? Bijtring oid.. Doet hij het altijd of komen er kiesjes door?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven