Gedoe kraamvisite
maandag 3 juni 2019 om 19:41
Nooit gedacht dat ik een topic als deze zou moeten openen maar helaas... De hormonen zitten hoog en de energie is laag, dus ik kan wel wat feedback/steun whatever gebruiken. Ik vraag me namelijk echt af of ik nou gek ben.
In het najaar verwachten wij ons tweede kindje. Zeer gewenst, en de familie kijkt er ook naar uit. De vorige keer was het eerste kleinkind voor alle opa's en oma's. Mijn moeder heeft het helaas niet meer mee mogen maken. Toen ik net bevallen was, vond ik het zelf fijn om mijn vader het eerst te zien. Hij was op dat moment gelukkig weer met iemand samen, maar het gemis van mijn moeder was op dat moment duidelijk voelbaar. Zij zijn in de middag na de geboorte langs geweest(mijn jongere broer was daar ook bij, ook ivm meerijden). Mijn schoonouders zijn diezelfde avond langsgekomen, samen met zwager + vriendin.
Nu was ik er deze keer nog niet mee bezig geweest over hoe of wat. Maar het blijkt dat schoonmoeder weken geleden al een keer met mijn man gebeld heeft. Over dat ze zich gepasseerd en tweederangs voelde de vorige keer. Ze vond het ook niet leuk dat ik 'erin had gewreven' dat mijn vader eerst geweest was(ik zal dit gerust verteld hebben, hoe ze bij het erin wrijven komt is mij een raadsel). Ze wil deze keer als eerste mogen komen. Volgens mijn man is er zelfs een opmerking à la 'anders was ze er wel klaar mee', voorbij gekomen. Ze stonden immers altijd voor ons klaar etc(dit is overigens wederzijds, mijn man doet veel voor het bedrijf van zijn vader). Dat klopt overigens, ze heeft, zeker in een bepaalde periode, veel opgepast, iets wat ze wel heel graag doet. Daarnaast hebben we geld mogen lenen(wat gelukkig bijna afgelost is).
Dit hele verhaal komt voor mij volkomen uit de lucht vallen. Ik ben me van geen kwaad bewust geweest toen ik aangaf dat ik graag eerst mijn vader even wilde zien. Het gemis van mijn moeder op dat moment maakte dat ik dat graag wilde, daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien. Mijn schoonouders waren, vlak daarna en apart(ook vanwege de rust) net zo welkom. Ze heeft die avond nog gebeld dat t haar allemaal wat had overdonderd, en of ze de dag erna nog even langs mocht komen. Vond ik prima en leuk ook. Ze is altijd veel betrokken geweest bij ons(mee met trouwjurk passen, binnenkort gaat ze mee naar een echo en ze is zo'n beetje de eerste die nieuwtjes en leuke filmpjes van onze zoon doorkrijgt).
Ik vind het heel pijnlijk om deze verwijten over de vorige keer jaren later nog eens te moeten krijgen. Er wordt een hoop ingevuld over hoe ik dingen bedoeld zou hebben, en er wordt veel persoonlijk aangetrokken. Verder vind ik het heel naar dat ze nu van ons eist om straks de eerste te mogen zijn. Wellicht had ik daar sowieso wel voor gekozen. Ik vind alleen de manier waarop dit gaat ontzettend naar en ik zie nu ontzettend tegen de kraamtijd op. Iets dergelijks is in het verleden ook voorgekomen, en toen heb ik het ook geaccepteerd. Ze gaat voor mij nu weer een grens over, en daar voel ik me helemaal niet oke bij, ook omdat ik bang ben dat het vaker voor gaat komen. Man voelt zich klemgezet, want die wil zijn moeder graag tevreden houden, maar vindt dit ook niet fijn.
Ik hoop op tips om te kunnen relativeren. Het liefst hou ik iedereen tevreden, maar ik zou zo graag zelf bepalen hoe de eerste dagen met ons kindje eruitzien.
In het najaar verwachten wij ons tweede kindje. Zeer gewenst, en de familie kijkt er ook naar uit. De vorige keer was het eerste kleinkind voor alle opa's en oma's. Mijn moeder heeft het helaas niet meer mee mogen maken. Toen ik net bevallen was, vond ik het zelf fijn om mijn vader het eerst te zien. Hij was op dat moment gelukkig weer met iemand samen, maar het gemis van mijn moeder was op dat moment duidelijk voelbaar. Zij zijn in de middag na de geboorte langs geweest(mijn jongere broer was daar ook bij, ook ivm meerijden). Mijn schoonouders zijn diezelfde avond langsgekomen, samen met zwager + vriendin.
Nu was ik er deze keer nog niet mee bezig geweest over hoe of wat. Maar het blijkt dat schoonmoeder weken geleden al een keer met mijn man gebeld heeft. Over dat ze zich gepasseerd en tweederangs voelde de vorige keer. Ze vond het ook niet leuk dat ik 'erin had gewreven' dat mijn vader eerst geweest was(ik zal dit gerust verteld hebben, hoe ze bij het erin wrijven komt is mij een raadsel). Ze wil deze keer als eerste mogen komen. Volgens mijn man is er zelfs een opmerking à la 'anders was ze er wel klaar mee', voorbij gekomen. Ze stonden immers altijd voor ons klaar etc(dit is overigens wederzijds, mijn man doet veel voor het bedrijf van zijn vader). Dat klopt overigens, ze heeft, zeker in een bepaalde periode, veel opgepast, iets wat ze wel heel graag doet. Daarnaast hebben we geld mogen lenen(wat gelukkig bijna afgelost is).
Dit hele verhaal komt voor mij volkomen uit de lucht vallen. Ik ben me van geen kwaad bewust geweest toen ik aangaf dat ik graag eerst mijn vader even wilde zien. Het gemis van mijn moeder op dat moment maakte dat ik dat graag wilde, daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien. Mijn schoonouders waren, vlak daarna en apart(ook vanwege de rust) net zo welkom. Ze heeft die avond nog gebeld dat t haar allemaal wat had overdonderd, en of ze de dag erna nog even langs mocht komen. Vond ik prima en leuk ook. Ze is altijd veel betrokken geweest bij ons(mee met trouwjurk passen, binnenkort gaat ze mee naar een echo en ze is zo'n beetje de eerste die nieuwtjes en leuke filmpjes van onze zoon doorkrijgt).
Ik vind het heel pijnlijk om deze verwijten over de vorige keer jaren later nog eens te moeten krijgen. Er wordt een hoop ingevuld over hoe ik dingen bedoeld zou hebben, en er wordt veel persoonlijk aangetrokken. Verder vind ik het heel naar dat ze nu van ons eist om straks de eerste te mogen zijn. Wellicht had ik daar sowieso wel voor gekozen. Ik vind alleen de manier waarop dit gaat ontzettend naar en ik zie nu ontzettend tegen de kraamtijd op. Iets dergelijks is in het verleden ook voorgekomen, en toen heb ik het ook geaccepteerd. Ze gaat voor mij nu weer een grens over, en daar voel ik me helemaal niet oke bij, ook omdat ik bang ben dat het vaker voor gaat komen. Man voelt zich klemgezet, want die wil zijn moeder graag tevreden houden, maar vindt dit ook niet fijn.
Ik hoop op tips om te kunnen relativeren. Het liefst hou ik iedereen tevreden, maar ik zou zo graag zelf bepalen hoe de eerste dagen met ons kindje eruitzien.
maandag 3 juni 2019 om 23:49
Handig. Kunnen we gelijk de co-ouderschap regeling meenemen, nu we toch bezig zijn.Pinda-Kaas schreef: ↑03-06-2019 23:47Nou als TO straks een onmeunig zware bevalling en superkwetsbare baby krijgt is die discussie gelukkig vast gevoerd en dan hoeft ze daar geen topic meer over te openen.
maandag 3 juni 2019 om 23:52
Die gaat natuurlijk de ex tegen TO opzetten. Duh. Expres kleertjes kwijt maken en heel veel snoep geven etc.
maandag 3 juni 2019 om 23:54
En denk je niet dat de moeder het zelf ook leuk zou kunnen vinden om daarbij te zijn? Of doet dat er niet toe en gaat het alleen om het product dat zij heeft voortgebracht en is zij nu weer tweederangs, immers geen bloed van zoon en schoonouders die recht hebben op hún kleinkind.
Ze voelt alleen eerst de behoefte om haar vader te zien, om het verlies van haar moeder, die nooit oma zal zijn, nooit haar kind zal kunnen zien of vasthouden, te delen?
maandag 3 juni 2019 om 23:56
Ze kiest er toch zelf voor om daar niet bij te zijn?Maya85 schreef: ↑03-06-2019 23:54En denk je niet dat de moeder het zelf ook leuk zou kunnen vinden om daarbij te zijn? Of doet dat er niet toe en gaat het alleen om het product dat zij heeft voortgebracht en is zij nu weer tweederangs, immers geen bloed van zoon en schoonouders die recht hebben op hún kleinkind.
Ze voelt alleen eerst de behoefte om haar vader te zien, om het verlies van haar moeder, die nooit oma zal zijn, nooit haar kind zal kunnen zien of vasthouden, te delen?
Zij is niet de enige met behoeften en die van haar wegen niets zwaarder dan de vader van het kind.
maandag 3 juni 2019 om 23:56
Erna dan weer niet.
maandag 3 juni 2019 om 23:59
Dat was de eerste keer. To zegt zelf nog niet te weten hoe en wat ze nu wil, maar baalt gewoon dat schoonmoeder er blijkbaar een nare nasmaak aan over heeft gehouden en dat nu opwerpt terwijl to en vriend zelf nog niet weten hoe het gaat lopen. En dat het niet fijn is omdat het als chantage voelt.
maandag 3 juni 2019 om 23:59
Normaal gesproken ben ik het met je eens, maar tijdens en vlak na een bevalling toch echt niet. Maar ik denk dat vrouwen met deze mening óf geen kinderen hebben, óf een makkelijke/ normale bevalling hebben gehad.
dinsdag 4 juni 2019 om 00:00
dinsdag 4 juni 2019 om 00:03
Wij hadden tegelijkertijd ouders en schoonouders gebeld. Ouders stonden binnen 5 minuten in het ziekenhuis, schoonouders kwamen niet. Helemaal prima!! Het zou me niet kunnen boeien wie er als eerste is.
Maar als ouders of schoonouders er zo'n bombarie van zouden maken, zou ik ze bij de volgende 3 dagen later bellen.
Maar als ouders of schoonouders er zo'n bombarie van zouden maken, zou ik ze bij de volgende 3 dagen later bellen.
Het is ook chantage, en wel van de meest walgelijke soort. Alleen al daarom zou ik niet meegaan in de eis van deze mevrouw. Dit kan wel eens de opmaat zijn van nog veel meer grensoverschrijdend gedrag. Als ze nu doorheeft dat ze met dit gedrag haar zin krijgt, dan gaat ze jullie de volgende keer chanteren over iets anders.Pinda-Kaas schreef: ↑03-06-2019 23:59Dat was de eerste keer. To zegt zelf nog niet te weten hoe en wat ze nu wil, maar baalt gewoon dat schoonmoeder er blijkbaar een nare nasmaak aan over heeft gehouden en dat nu opwerpt terwijl to en vriend zelf nog niet weten hoe het gaat lopen. En dat het niet fijn is omdat het als chantage voelt.
Als ze hoort dat TO met haar vader en de kleinkinderen naar de dierentuin is geweest, dan MOET schoonmoeder ook met HAAR kleinkinderen naar de dierentuin. Etcetera, etcetera.
Nee hoor, gelijk korte metten mee maken.
dinsdag 4 juni 2019 om 00:04
Toch bijzonder dat dat kind van haar zo leuk opgedroogd isMaya85 schreef: ↑04-06-2019 00:03Het is ook chantage, en wel van de meest walgelijke soort. Alleen al daarom zou ik niet meegaan in de eis van deze mevrouw. Dit kan wel eens de opmaat zijn van nog veel meer grensoverschrijdend gedrag. Als ze nu doorheeft dat ze met dit gedrag haar zin krijgt, dan gaat ze jullie de volgende keer chanteren over iets anders.
Als ze hoort dat TO met haar vader en de kleinkinderen naar de dierentuin is geweest, dan MOET schoonmoeder ook met HAAR kleinkinderen naar de dierentuin. Etcetera, etcetera.
dinsdag 4 juni 2019 om 00:07
Heb ik gezegd dat ze het niet vervelend moeten vinden?
Praat het uit, laat die pikorde los en laat ze komen wanneer ze het willen.
Pfff mijn grootste angst is schoondochters die zo denken als jullie.
dinsdag 4 juni 2019 om 00:08
Toch lijken veel mensen de gevoelens van oma in deze situatie belangrijker te vinden dan die van TO vlak na haar bevalling. Ik sta er echt versteld van.MinkeDeWit schreef: ↑04-06-2019 00:03En dat allemaal omdat oma van die rare ideeën heeft over dat ze achtergesteld werd. Het is niet haar feestje he?! Het lijkt er niet op dat vader dat gevoel deelt maar die wil zijn moeder te vriend houden. Hij kan ook zeggen dat het in de kraamweek even niet om haar draait.
dinsdag 4 juni 2019 om 00:08
Ik denk toch dat als schoonmoeder uitgelegd krijgt dat het de eerste keer ging zoals het ging, omdat juist door zo’n blijde gebeurtenis het verdriet en gemis even heel erg groot kan zijn, dat ze het wel in een ander licht zal zien.MinkeDeWit schreef: ↑04-06-2019 00:03En dat allemaal omdat oma van die rare ideeën heeft over dat ze achtergesteld werd. Het is niet haar feestje he?! Het lijkt er niet op dat vader dat gevoel deelt maar die wil zijn moeder te vriend houden. Hij kan ook zeggen dat het in de kraamweek even niet om haar draait.
dinsdag 4 juni 2019 om 00:09
Gelukkig zijn er genoeg leuke dierentuinen in Nederland!Maya85 schreef: ↑04-06-2019 00:03Het is ook chantage, en wel van de meest walgelijke soort. Alleen al daarom zou ik niet meegaan in de eis van deze mevrouw. Dit kan wel eens de opmaat zijn van nog veel meer grensoverschrijdend gedrag. Als ze nu doorheeft dat ze met dit gedrag haar zin krijgt, dan gaat ze jullie de volgende keer chanteren over iets anders.
dinsdag 4 juni 2019 om 00:10
Nee hoor, een aantal mensen waaronder jij gaan gewoon ongelooflijk off-topic. Die discussie gaat allang niet meer over de situatie van TO
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 04-06-2019 00:11
0.28% gewijzigd
dinsdag 4 juni 2019 om 00:11
Laat ze komen wanneer zij het willen? Dacht het toch niet.
Laat ze komen wanneer TO en haar man er klaar voor zijn. Dat kan ook pas een dag later zijn als ze even rustig samen van de baby hebben genoten en moeder en kind urenlang huid-op-huidcontact hebben gehad en de eerste paar keer aanleggen geweest zijn.
dinsdag 4 juni 2019 om 00:12
Oja, jij hebt altijd wat meer toelichting nodig. Binnen het tijdslot wat TO en man voor BEIDE ouders aangeven.Maya85 schreef: ↑04-06-2019 00:11Laat ze komen wanneer zij het willen? Dacht het toch niet.
Laat ze komen wanneer TO en haar man er klaar voor zijn. Dat kan ook pas een dag later zijn als ze even rustig samen van de baby hebben genoten en moeder en kind urenlang huid-op-huidcontact hebben gehad en de eerste paar keer aanleggen geweest zijn.