Olcay fatshaming

11-06-2019 23:20 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Olcay ligt onder vuur om haar uitspraken van gisteren in Boulevard.

Nou sorry hoor, Maar is dit niet een beetje overdreven allemaal? Of mag ik dat niet zeggen met mijn maatje 36.
Vixxen schreef:
17-06-2019 10:21
Die van mij zei dan altijd dat ik "aan leuke dingen" moest denken.

Dus jouw en mijn vader hebben het ultieme wapen tegen depressie bedacht. Kunnen we die pillen ook wel weg doen.
Als wij dat nou in de markt gaan zetten. Worden we nog rijk ook! (En kunnen we geld sparen en wegzetten om te beleggen).
Dreamer schreef:
17-06-2019 10:11
Je hebt echt geen idee. En je wilt het ook niet weten. Jammer.

Tot ziens
Blijf overgewicht vooral zien als een gezond en wenselijk fenomeen. Je weet zelf prima dat tal van studies en meta-studies anders uitwijzen!

Overgewicht = minder levensgeluk en minder levenskwaliteit.
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 10:19
Respect voor de aanpak. Dank voor het delen van het verhaal, want het gaat dieper in op waar mensen praktisch tegenaan lopen.

Wat ben je gemiddeld p.p.p.d. kwijt aan boodschappen als ik vragen mag?
Oei, dat wisselt nogal. Geen idee eigenlijk. Ik geef denk ik per week 65 euro aan boodschappen uit, gemiddeld. Veel te veel dus. Daar moet ik echt nog op bezuinigen. Al gaat het de laatste weken al beter en geef ik wat minder uit.
lilguinea schreef:
17-06-2019 10:23
Als wij dat nou in de markt gaan zetten. Worden we nog rijk ook! (En kunnen we geld sparen en wegzetten om te beleggen).

Om 90gram rijst te kopen :hihi:
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 10:14
Er is wel degelijk een duidelijk verband tussen overgewicht en een hele reeks van gezondheidsklachten.

Overgewicht en slaapproblemen zijn aan elkaar gerelateerd: https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/ni ... icht-.aspx

Nou daar wordt je supergelukkig van!

Overgewicht komt met een reeks van lichamelijke klachten. Dat leidt ook tot een ongelukkiger leven.
Maar dat ontkent ook niemand toch?

Ik zeg alleen dat een reeks van lichamelijke klachten ook tot overgewicht kan leiden.

Slaapproblemen leiden tot overgewicht en overgewicht leidt tot slaapproblemen.

Overgewicht leidt tot ongelukkig zijn en ongelukkig zijn leidt tot overgewicht.

Enz. Enz. Enz.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 10:15
Maar je bent niet consequent tegenover jezelf.
Want?
En is dat dan erg?

David Dunning
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 07:27
Recepten voor een beter leven:

1. Minder eten. Hoe te doen: boodschappen registreren, boodschappen plannen (geen impulsaankopen, geen weekboodschappen doen, maar slechts voor 2 a 3 dagen vooruit, precies kopen wat je nodig hebt.
2. Nog minder eten. Hoe te doen: niet meer koken op gevoel, maar afwegen. P.p. 200gram groente, 80 gram pasta/90 gram rijst, 100-150 gram vlees. Als je meer eet, langzaam naar deze hoeveelheden toewerken. Of zelfs nog minder. Niet bijscheppen. En als je overgewicht hebt: allereerst stoppen met toetjes.
3. Niet meer uit eten.
4. Niet roken.
5. Niet drinken.
6. Meer bewegen. Auto laten staan, alles met de fiets. Op het werk meer bewegen. Tot 4 hoog altijd met de trap gaan. Enzovoort.
7. Meer boeken lezen. Vooral zelfhulpboeken en echte literatuur. Geen slechte literatuur als Kluun of Bouquet-lectuur. Uitgangspunt is meer dan 20 boeken per jaar. Deze lees je het beste fysiek, digitaal neem je minder informatie op.
8. Buffer aanleggen met het geld dat je hebt bespaard. Als je zo’n 7000 euro hebt gespaard ga je zo’n 4000 euro investeren op een beleggingsrekening.
9. TV wegdoen, Netflix opzeggen.

Van de 7000,00 euro, 4000 investeren? Ben je bank om zulke absurde adviezen te geven? Ik rook, ik drink, ik beweeg veel, ik heb geen overgewicht, ik lees geen zelfhulp boeken want ik heb wel wat beters te doen, ga graag uit eten en in de supermarkt koop ik waar ik zin in heb. Ik eet veel groentes en fruit, ik heb heel veel lol in mijn leven en waarschijnlijk omdat ik mijn leven niet volprop met allerlei tut regeltjes. Goed voor je lichaam en geest zorgen maar ook gewoon accepteren dat we ergens aan dood kunnen gaan want dat is de grap van alles, we gaan allemaal een keer dood.

De kwaliteit van leven wordt niet meer bepaald hoe je je voelt over je eigen leven maar hoe anderen je leven beoordelen, dat vind ik het minst gezonde aan de hele discussie. Ben je te dik, rook je, beweeg je niet en eet je ongezond, dat mag je lekker zelf bepalen en als anderen er wat over te zeggen hebben haal je, of je schouders op, je verandert je leefstijl maar kom alsjeblieft niet met stomme excuses. Iedereen is hier volwassen dus je maakt je eigen keuze. Ben je te dik, dan is het 9 van 10 keer je eigen schuld, als mensen aan fat shaming doen, own it, en kom niet met een jank verhaal aanzetten. Ik rook, ik ben verslaafd, ik weet dat het slecht is, je mag er wat van zeggen, ik doe wat ik wil maar ik ga niet huilen omdat ik van de generatie ben wiens ouders in de auto rookten en waarschijnlijk ook boven mijn wieg. Ik zou veel meer kunnen doen om van mijn verslaving af te kunnen raken maar ik denk er veel te makkelijk over. Dat zelfde geld voor mensen die te dik zijn, je propt het zelf naar binnen dus als je te dik bent is het net als met roken, eigen schuld.
Bombus-Sylvarum schreef:
Dat zeg ik niet. Hoewel mensen met overgewicht wel vaker depressief zijn. Bovendien heb ik een aardige lijst gegeven met een concrete aanpak.

Reageer daar eens op zonder over te gaan op een weinig constructieve sneer!
En dan denk je dat die mensen niet meer depressief zijn als ze geen overgewicht meer hebben?

David Dunning
Vixxen schreef:

Dus jouw en mijn vader hebben het ultieme wapen tegen depressie bedacht. Kunnen we die pillen ook wel weg doen.
Waarschijnlijk had je vader ook over zijn eigen handelen moeten nadenken.

Overigens zeg ik niets over wat iemand zou moeten denken, maar wat effectief is tegen overgewicht en alle negatieve zaken die daarbij komen kijken.

Maar eigenlijk zeg je dat overgewicht vanzelf komt. Nou, als je hier reacties kunt typen, dan kun je ook je gedrag bijwerken. Nergens zeg ik dat dat in een keer gaat, maar zeggen dat alles zo is zoals het is en dus niks doen dat vind ik een vreemde houding.
Vixxen schreef:

De mijne vond dat ik geen reden had om depressief te zijn.

David Dunning
Madrid87 schreef:
17-06-2019 10:24
Oei, dat wisselt nogal. Geen idee eigenlijk. Ik geef denk ik per week 65 euro aan boodschappen uit, gemiddeld. Veel te veel dus. Daar moet ik echt nog op bezuinigen. Al gaat het de laatste weken al beter en geef ik wat minder uit.
Voor hoeveel personen?
Vixxen schreef:
17-06-2019 10:24
Om 90gram rijst te kopen :hihi:
Of aandelen Unilever!
Bombus-Sylvarum schreef:
Blijf overgewicht vooral zien als een gezond en wenselijk fenomeen. Je weet zelf prima dat tal van studies en meta-studies anders uitwijzen!

Ja maar wat zie je als overgewicht? 5 kilo te zwaar of 15? Mijn broer is te zwaar, zo'n 20 kilo maar die is heel gelukkig. Schoonzus idem dito.
Toen ik met ex woonde was ik heel happy, ook met mijn 15 kilo teveel. Mijn achternicht en haar man zijn beide te zwaar maar ik ken geen twee mensen die happier zijn met elkaar en hun leven.
Er is een heel verschil tussen wat overgewicht en morbide obese natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je levensgeluk dan zeker verminderd maar mensen die 10-20 kilo te zwaar zijn hoeven echt niet ongelukkig te zijn.
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 10:28
Voor hoeveel personen?
Een. Ik woon alleen.
Bombus-Sylvarum schreef:

Blijf jij vooral denken dat het accepteren van je overgewicht gelijkstaat aan het een wenselijk fenomeen vinden.

Overgewicht = minder levensgeluk? Dat is waar het hier over gaat: als je overgewicht hebt mag je niet gelukkig zijn, dus ja, dan klopt je vergelijking.
Alleen is de oplossing wat mij betreft een andere dan de jouwe.

David Dunning
Madrid87 schreef:
17-06-2019 10:22
Ik woon in het westen inderdaad, vlakbij Amsterdam. Nee joh, je mag altijd tips geven hoor. Ik sta overal voor open. Fijn juist. Ik pak bij de AH al de goedkoopste vega opties en die zijn inderdaad prima te betalen, balletjes voor 1.59, gehakt voor dezelfde prijs. Falafel idem dito. Eigen merk sojamelk en amandelmelk. Het valt allemaal wel mee.
Recepten op de AH site zal ik eens proberen! Goede tip, helemaal nog niet aan gedacht. Groene meisjes ga ik ook naar kijken.
Ik hoor vaker dat het bij de Duitse grens allemaal zo goedkoop is. Wel fijn voor je als je op de centen moet letten.

Ik vervang vlees vaak door nootjes. Dan hoef ik die vega opties niet te kopen (daar zit ook vaak een ingrediënt in waar ik allergisch voor ben) en een zak ongezouten pinda's is vaak ook niet duur. Cashews en amandelen helaas wel. Maar balletjes voor 1,59 is niet duur nee!
Je hebt ook een site https://www.bijstandsgerechten.nl/tag/recepten/ met goedkope recepten. Ook vegetarisch.
Geronimo2 schreef:
17-06-2019 10:26
Van de 7000,00 euro, 4000 investeren? Ben je bank om zulke absurde adviezen te geven? Ik rook, ik drink, ik beweeg veel, ik heb geen overgewicht, ik lees geen zelfhulp boeken want ik heb wel wat beters te doen, ga graag uit eten en in de supermarkt koop ik waar ik zin in heb. Ik eet veel groentes en fruit, ik heb heel veel lol in mijn leven en waarschijnlijk omdat ik mijn leven niet volprop met allerlei tut regeltjes. Goed voor je lichaam en geest zorgen maar ook gewoon accepteren dat we ergens aan dood kunnen gaan want dat is de grap van alles, we gaan allemaal een keer dood.

De kwaliteit van leven wordt niet meer bepaald hoe je je voelt over je eigen leven maar hoe anderen je leven beoordelen, dat vind ik het minst gezonde aan de hele discussie. Ben je te dik, rook je, beweeg je niet en eet je ongezond, dat mag je lekker zelf bepalen en als anderen er wat over te zeggen hebben haal je, of je schouders op, je verandert je leefstijl maar kom alsjeblieft niet met stomme excuses. Iedereen is hier volwassen dus je maakt je eigen keuze. Ben je te dik, dan is het 9 van 10 keer je eigen schuld, als mensen aan fat shaming doen, own it, en kom niet met een jank verhaal aanzetten. Ik rook, ik ben verslaafd, ik weet dat het slecht is, je mag er wat van zeggen, ik doe wat ik wil maar ik ga niet huilen omdat ik van de generatie ben wiens ouders in de auto rookten en waarschijnlijk ook boven mijn wieg. Ik zou veel meer kunnen doen om van mijn verslaving af te kunnen raken maar ik denk er veel te makkelijk over. Dat zelfde geld voor mensen die te dik zijn, je propt het zelf naar binnen dus als je te dik bent is het net als met roken, eigen schuld.
Overgewicht leidt objectief tot minder levensgeluk. Roken op den duur ook. Longartsen kunnen daar over meepraten: vooral hoe mensen pijnlijk hun laatste uurtjes wegkuchen. Uitzonderingen daargelaten. Hoe oud ben je als ik vragen mag?
https://www.nu.nl/economie/5936844/voed ... orden.html

En maar blijven volhouden dat gezond eten niet duur is.

Groente en fruit zijn 20% gestegen, snoepgoed 4,9%.

David Dunning
Solomio schreef:
17-06-2019 10:30
Blijf jij vooral denken dat het accepteren van je overgewicht gelijkstaat aan het een wenselijk fenomeen vinden.

Overgewicht = minder levensgeluk? Dat is waar het hier over gaat: als je overgewicht hebt mag je niet gelukkig zijn, dus ja, dan klopt je vergelijking.
Alleen is de oplossing wat mij betreft een andere dan de jouwe.
Ik wens iedereen juist nog veel meer geluk toe. Daarom ben ik ook fel op de houding van: laten-we-maar-alles-bij-het-oude-houden of ander conflictvermijdend gedrag. Bodypositivity helpt helemaal niemand een stap vooruit.
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 10:33
Overgewicht leidt objectief tot minder levensgeluk. Roken op den duur ook. Longartsen kunnen daar over meepraten: vooral hoe mensen pijnlijk hun laatste uurtjes wegkuchen. Uitzonderingen daargelaten. Hoe oud ben je als ik vragen mag?
Als er nou iets niet objectief is vast te stellen is het levensgeluk wel.

Maar dan nog: voor een deel zijn dikke mensen minder gelukkig omdat ze zo veroordeeld worden.
Dus daar eerst eens iets aan doen wat mij betreft.

David Dunning
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 10:35
Ik wens iedereen juist nog veel meer geluk toe. Daarom ben ik ook fel op de houding van: laten-we-maar-alles-bij-het-oude-houden of ander conflictvermijdend gedrag. Bodypositivity helpt helemaal niemand een stap vooruit.
Mijn vergelijking met Jehova's blijft akelig adequaat: zij wensen ook iedereen hetzelfde koninkrijk als waar ze zelf heen gaan.
Maar dat er mensen zijn die hun koninkrijk niet willen blijkt erg ingewikkeld te zijn.

Jij wenst iedereen meer geluk, maar dat kunnen ze alleen maar bereiken door jouw manier te volgen.

David Dunning
Solomio schreef:
17-06-2019 10:34
https://www.nu.nl/economie/5936844/voed ... orden.html

En maar blijven volhouden dat gezond eten niet duur is.

Groente en fruit zijn 20% gestegen, snoepgoed 4,9%.
Wij hebben iedere dag vers groente en fruit en zitten onder het NIBUD-bedrag.

Voor een volwassen vrouw is dat: €6,06 p.p.p.d.
Voor een volwassen man is dat: €6,76 p.p.p.d.

Voor dat bedrag kopen we en vers fruit en verse groente en ook nog eens A-merken en datgene wat we lekker vinden.

Bron: https://www.nibud.nl/consumenten/wat-ge ... n-voeding/
Vixxen schreef:
17-06-2019 10:31
Ik vervang vlees vaak door nootjes. Dan hoef ik die vega opties niet te kopen (daar zit ook vaak een ingrediënt in waar ik allergisch voor ben) en een zak ongezouten pinda's is vaak ook niet duur. Cashews en amandelen helaas wel. Maar balletjes voor 1,59 is niet duur nee!
Je hebt ook een site https://www.bijstandsgerechten.nl/tag/recepten/ met goedkope recepten. Ook vegetarisch.
Dat is ook een idee inderdaad. Goede tip. Ik doe ook meestal 2 dagen met die balletjes, eerst de ene helft dan de ander.
Dus op zich valt dat best mee. Veel dingen van AH eigen merk zijn goedkoop trouwens. Gelukkig. Ik zou graag alles biologisch kopen voor de natuur enzo maar dat is echt niet te doen. Wat is dat allemaal duur zeg. Ik koop wel eens wat biologisch als ik het kan missen maar meestal is het niet te betalen. Ik ga eens naar die site kijken, thanks!
Solomio schreef:
17-06-2019 10:36
Mijn vergelijking met Jehova's blijft akelig adequaat: zij wensen ook iedereen hetzelfde koninkrijk als waar ze zelf heen gaan.
Maar dat er mensen zijn die hun koninkrijk niet willen blijkt erg ingewikkeld te zijn.

Jij wenst iedereen meer geluk, maar dat kunnen ze alleen maar bereiken door jouw manier te volgen.
Nee, pleiten voor de ongezonde status quo, dat is fantastisch.

Verder verkondig je ook de grootste onzin door te zeggen dat iedereen het op mijn manier zou moeten doen. Alleen heeft niemand een alternatief gegeven voor mijn lijst van 9 punten. Waarschijnlijk omdat je zo bezig bent met de splinters in mijn ogen dat je de balk in eigen ogen niet ziet.
Maya85 schreef:
17-06-2019 09:47
Ik denk dat je als dik mens veel meer onzichtbaar bent, zo wordt het ook wel eens ingezet; liever dik zijn omdat je dan minder opvalt.
Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde, toen ik dik was had ik zelf het gevoel alsof er altijd op mij werd gelet.
Mensen keken automatisch op of om als ik ergens binnenkwam, en ik was ook altijd heel bewust en onzeker van mezelf, werd al zenuwachtig als ik ergens naar toe moest waar veel mensen waren.
Het is heel moeilijk om onzichtbaar te zijn als je zoveel ruimte in beslag neemt.

Nu ik niet meer dik ben val ik juist veel minder op, ga veel meer op in de menigte want ik ben geen 'bijzonderheid' meer.
En hoewel ik nog steeds onzeker en heel zelf bewust ben als ik langs of naar een grote groep mensen moet, valt het mij op dat ik veel minder opval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven