Olcay fatshaming
zondag 23 juni 2019 om 07:07
Lees het eerder aangehaalde interview, daar zeggen ze het wel.
zondag 23 juni 2019 om 07:41
Tijdschriftenverslindster schreef: ↑23-06-2019 03:04Waar dan? Graag je wetenschappelijk onderbouwde linkjes. Want je beweert nogal wat...
Gezien je wel op andere punten terug komt, maar deze structureel blijft negeren, maak ik er maar uit op dat je geen wetenschappelijk bewijs voor je uitspraken aan kunt tonen. Van iemand die zichzelf ziet als zo intelligent, actief, vol doorzettingsvermogen, gedisciplineerd en in staat zijnde om kritisch naar zijn eigen handelen te kijken en pittige zaken die veel karakter behoeven als makkelijk ziet, zou ik een wetenschappelijk onderbouwd antwoord op een simpele vraag die niet meer IQ vereist dan kunnen googelen toch op zijn minst mogen verwachten.
zondag 23 juni 2019 om 08:14
Afzonderlijke wetenschappelijke artikelen zijn niet nodig. Belangrijk is dan de waarde van afzonderlijke wetenschappelijke artikelen, want een wetenschappelijk artikel is op zichzelf - anders dan jij denkt - nog niet heilig. Het gaat om de uitkomsten over meerdere wetenschappelijke artikelen. Over die meta-data zijn deskundigen (wetenschappers, artsen) het vaak eens met wat nuances hier en daar:Tijdschriftenverslindster schreef: ↑23-06-2019 03:04Waar dan? Graag je wetenschappelijk onderbouwde linkjes. Want je beweert nogal wat...
Interview met Mieke Houdijk, wetenschapper, arts en autoriteit op gebied van overgewicht. In het artikel wordt ook de nadruk gelegd op te weinig bewegen, teveel en ongezond eten.Alle alarmbellen zouden moeten rinkelen. Indringend en schel. Er waart een gevaarlijke ziekte over de wereld rond die zich snel uitbreidt. In de vakliteratuur wordt zelfs gesproken van een epidemie. Op één punt voldoet deze ziekte echter niet aan de definitie van een epidemie. Die heeft namelijk de eigenschap na verloop van tijd geheel of gedeeltelijk te verdwijnen. Dik-zijn doet dat niet.
Bron: https://www.groene.nl/artikel/jong-te-dik-is-oud-te-dik
https://www.zorgkaartnederland.nl/aando ... vergewichtU blijft op gezond gewicht als u verbrandt wat u eet. Dit heet energiebalans. Of u in energiebalans blijft, heeft u zelf in de hand en daar gaat het dan ook vaak mis. Bij overgewicht is de energiebalans zoek; u eet te veel en beweegt te weinig. Uw lichaam slaat het te veel aan voedingsstoffen op in de vorm van vet; u wordt dikker.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/overgewicht/Volgens de meeste wetenschappers is dit heel simpel: je wordt dik als je meer calorieën opeet dan je verbrandt. Wie aankomt, heeft dus een onbalans tussen eten en bewegen. De vraag hoe we aan die onbalans komen, is echter veel moeilijker.
Bron: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/me ... ~be2642f0/Canadese wetenschappers lieten bijvoorbeeld vrijwilligers op een loopband elk 200 kilocalorieën eraf zweten. Dat is al gauw twintig minuten zwoegen. Daarna vroegen ze aan de deelnemers: hoeveel denkt u te hebben verbrand? Het gemiddelde antwoord was 800 kilocalorieën. Vier keer zoveel. We rekenen er dus op dat we hele maaltijden wegsporten, terwijl er in feite hooguit een tussendoortje afgaat. Niet meer dan een biertje, een boterham met kaas of een handje nootjes.
En daar zit volgens Brug een belangrijke verklaring voor de gewichtstoename, hoewel Nederland volgens de cijfers meer beweegt - het aantal Nederlanders dat in 2014 tenminste een keer per week sportte, steeg met 300.000 naar 9 miljoen, volgens een onderzoek van GfK, in opdracht van de sportkoepel NOC*NSF. Wie ten onrechte denkt dat hij veel calorieën verbrandt, neemt makkelijk een hapje extra. 'Het is niet vreemd dat mensen zichzelf belonen', zegt Brug. 'Maar het kan gewichtsverlies tenietdoen, of zelfs zorgen dat iemand aankomt. Het zou al schelen als mensen zich hiervan bewust worden.'
De hoogleraar wil daarmee niet lichaamsbeweging afraden bij pogingen om een streefgewicht te bereiken. 'We zouden nog dikker zijn als we niet lichamelijk actiever waren geworden. Door het groeiende voedselaanbod zijn we namelijk ook meer gaan eten. Alle beetjes beweging helpen om minder calorieën op te slaan als vet.' [...]
bron: https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... d-obesitasVan een aantal ziektebeelden (hypothyreoïdie, syndroom van Down, syndroom van Cushing) is bekend dat zij gepaard gaan met gewichtstoename.40) Het komt slechts zelden voor dat een onderliggende aandoening de enige oorzaak is van obesitas, omdat de gewichtstoename door een onderliggende aandoening beperkt is. Geneesmiddelen (antidiabetica, antidepressiva, corticosteroïden) kunnen gewichtstoename veroorzaken, maar ook geneesmiddelgebruik is zelden de enige oorzaak van obesitas. De bijdrage van geneesmiddelen tot het ontwikkelen van obesitas is beperkt.41)
bron: https://www.bewegenismedicijn.nl/files/ ... 202010.pdf (Artsen hebben dikke mensen in feite al opgegeven, zie derde kernboodschap).Kernboodschap: De voorkeursbehandeling is een gecombineerde leefstijlinterventie: aanpassing van de voeding, lichamelijke activiteit en psychologische ondersteuning
Enzovoort enzovoort. Naarmate ik me langer verdiep in de materie (gebaseerd op talloze internationale wetenschappelijke onderzoeken) blijft de boodschap: bewegen, minder en gezonder eten toch wel de KERNBOODSCHAP. Alleen ja, dat wordt voor mensen met overgewicht al niet meer gezien als haalbaar. Ook zal een arts de boodschap verbloemend brengen, omdat de gedachte is dat het psychologisch werkt. Alleen ik kan je vertellen dat zij - net als de wetenschappers op dit gebied - er in de kern echt niet anders over denken dan ik.
anoniem_366318 wijzigde dit bericht op 23-06-2019 08:17
8.61% gewijzigd
zondag 23 juni 2019 om 08:19
En jij vindt dit de essentie van hun boek?Bombus-Sylvarum schreef: ↑22-06-2019 23:32Eerder heb ik een interview van hen aangehaald. Ik snap hun standpunt wel, hoewel ze niet ontkennen dat de oorzaak van overgewicht wel degelijk ligt in teveel en ongezond eten/drinken en te weinig bewegen.
Ze zeggen alleen dat je dat niet zo tegen dikke mensen moet zeggen. Je moet het op een verkapte en verbloemde manier brengen, daar zijn mensen kennelijk vatbaarder voor dan de waarheid.
Ik snap het standpunt en het past helemaal in deze tijd waarin je zoveel mogelijk om vervelende boodschappen heen moet draaien omdat mensen het allemaal niet meer aankunnen. En in een tijdperk waarin artsen en psychologen de neiging hebben om iedereen ziek te verklaren. Het is ook dat standpunt waar ik mijn twijfels over heb. Zalvende woorden gebruiken artsen al tijden om in essentie hetzelfde te zeggen als ik, maar ik vraag me werkelijk af of het effectiever is.
zondag 23 juni 2019 om 08:32
Jij leest selectief. Heb je overgewicht? Zo ja, dan snap ik ook wel waarom. Je hoort en leest wat je wilt horen en lezen.
Te eenvoudig, maar niet onjuist. Zeggen ze zelf. Bron: https://www.volkskrant.nl/de-gids/van-s ... ~b719a0e8/Elk pondje gaat door het mondje, klinkt het nog altijd vaak. Maar volgens Boon en Van Rossum is dat veel te eenvoudig.
Verder zou ik het boek als dik persoon niet zo fantastisch vinden. Het geeft aan dat dikke mensen geen verleidingen kunnen weerstaan en dat ze ondergeschikt zijn ten aanzien van hun lichamelijke processen. Die aanname is trouwens feitelijk onjuist, want de mate van overgewicht is namelijk geen continu verschijnsel, maar iets van de afgelopen decennia.
zondag 23 juni 2019 om 08:36
En de Bij en de Hommel gaan er dus vanuit dat zij meer discipline hebben dan wij.
En dat kan, discipline is echt niet de eerste kwaliteit die ik opnoem als iemand mij naar mijn kwaliteiten vraagt.
En dan? Dan blijk ik te weinig discipline te hebben? Helaas heb ik dan te weinig discipline op een vlak waarbij dat nogal zichtbaar is en dan is dat blijkbaar een reden om veroordeeld te worden.
Had ik te weinig discipline om mijn studie te doen dan kraaide er geen haan naar.
Op welke gebieden de Bij en de Hommel te weinig discipline hebben blijft geheim.
You're stronger than you think - which isn't saying much.
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 23 juni 2019 om 08:44
Ah, punt 5, waar wij het in dit topic over proberen te hebben, schoffel je gelijk onderuit. Hebben we dat ook weer gehad.Bombus-Sylvarum schreef: ↑23-06-2019 08:32Jij leest selectief. Heb je overgewicht? Zo ja, dan snap ik ook wel waarom. Je hoort en leest wat je wilt horen en lezen.
Te eenvoudig, maar niet onjuist. Zeggen ze zelf. Bron: https://www.volkskrant.nl/de-gids/van-s ... ~b719a0e8/
Verder zou ik het boek als dik persoon niet zo fantastisch vinden. Het geeft aan dat dikke mensen geen verleidingen kunnen weerstaan en dat ze ondergeschikt zijn ten aanzien van hun lichamelijke processen. Die aanname is trouwens feitelijk onjuist, want de mate van overgewicht is namelijk geen continu verschijnsel, maar iets van de afgelopen decennia.
Maar nee hoor, ook jij hebt geen:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Belief_perseverance
zondag 23 juni 2019 om 08:44
Ik leid geen of/of-leven. Het geheim zit in de samenhang der dingen, niet in afzonderlijke feitjes en weetjes.Solomio schreef: ↑23-06-2019 08:36En de Bij en de Hommel gaan er dus vanuit dat zij meer discipline hebben dan wij.
En dat kan, discipline is echt niet de eerste kwaliteit die ik opnoem als iemand mij naar mijn kwaliteiten vraagt.
En dan? Dan blijk ik te weinig discipline te hebben? Helaas heb ik dan te weinig discipline op een vlak waarbij dat nogal zichtbaar is en dan is dat blijkbaar een reden om veroordeeld te worden.
Had ik te weinig discipline om mijn studie te doen dan kraaide er geen haan naar.
Op welke gebieden de Bij en de Hommel te weinig discipline hebben blijft geheim.
zondag 23 juni 2019 om 08:45
Maar je gaat niet in op de door mij eerder aangehaalde punten. Daar staat duidelijk dat meerdere wetenschappers er ook anders over denken dan deze 2 vrouwen. Hier zie je dus dat je selectief bent: je pakt eruit wat jou goed uitkomt. De rest negeer je.Solomio schreef: ↑23-06-2019 08:44Ah, punt 5, waar wij het in dit topic over proberen te hebben, schoffel je gelijk onderuit. Hebben we dat ook weer gehad.
Maar nee hoor, ook jij hebt geen:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Belief_perseverance
zondag 23 juni 2019 om 08:50
Bombus-Sylvarum schreef: ↑23-06-2019 08:14Afzonderlijke wetenschappelijke artikelen zijn niet nodig. Belangrijk is dan de waarde van afzonderlijke wetenschappelijke artikelen, want een wetenschappelijk artikel is op zichzelf - anders dan jij denkt - nog niet heilig. Het gaat om de uitkomsten over meerdere wetenschappelijke artikelen. Over die meta-data zijn deskundigen (wetenschappers, artsen) het vaak eens met wat nuances hier en daar:
Interview met Mieke Houdijk, wetenschapper, arts en autoriteit op gebied van overgewicht. In het artikel wordt ook de nadruk gelegd op te weinig bewegen, teveel en ongezond eten.
Bron: https://www.groene.nl/artikel/jong-te-dik-is-oud-te-dik
https://www.zorgkaartnederland.nl/aando ... vergewicht
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/overgewicht/
Bron: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/me ... ~be2642f0/
bron: https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... d-obesitas
bron: https://www.bewegenismedicijn.nl/files/ ... 202010.pdf (Artsen hebben dikke mensen in feite al opgegeven, zie derde kernboodschap).
Enzovoort enzovoort. Naarmate ik me langer verdiep in de materie (gebaseerd op talloze internationale wetenschappelijke onderzoeken) blijft de boodschap: bewegen, minder en gezonder eten toch wel de KERNBOODSCHAP. Alleen ja, dat wordt voor mensen met overgewicht al niet meer gezien als haalbaar. Ook zal een arts de boodschap verbloemend brengen, omdat de gedachte is dat het psychologisch werkt. Alleen ik kan je vertellen dat zij - net als de wetenschappers op dit gebied - er in de kern echt niet anders over denken dan ik.
Blij dat je nu eindelijk eens antwoord geeft op de vraag.
Maar daarmee onderbouw je onderstaande dus nog steeds niet.... Je maakt het breed en trekt te lijn door naar het gehele leven van mensen met overgewicht en mensen met een lagere opleiding en dat klopt niet. Daarnaast kloppen verschillende uitspraken t.a.v. alleen overgewicht al niet. Toch even iets beter je eigen linkjes lezen. En daarnaast denk ik dat mensen in over een ander zeggen dat ze geen of weinig karakter hebben, zelf op zijn zachtst gezicht een niet al te gezellig karakter hebben; waarmee ik bedoel zeer onvriendelijk zijn.
Bombus-Sylvarum schreef: ↑22-06-2019 14:13Ter verduidelijking: ik zeg ook niet dat het makkelijk is om jezelf zelfdiscipline aan te leren. Mensen met overgewicht hebben vaak moeite met kritisch kijken naar hun eigen handelen, kunnen er geen consequenties aan verbinden voor zichzelf en hebben alom moeite om balans te vinden in het leven. Dat zijn pittige zaken die enorm veel karakter vereisen om er wat aan te doen.
En toch bijzonder dat ik dan weer zo'n aparte arts heb, die net als elke apotheker en bijsluiter mij uit zichzelf vertelt dat mijn overgewicht echt een gevolg is van de medicatie die ik moet gebruiken. Sterker nog: hier hebben ze me allemaal van tevoren voor gewaarschuwd, met de duidelijke mededeling dat dit echt aan medicatie zou liggen en niet aan leefstijl of karakter. Dit aangezien ik van slank ben en eerder geneigd tot ondergewicht en eetpatroon altijd al gezond was en nog steeds is en ik veel beweeg en sport; meer dan de gemiddelde Nederlander.
En ja; terwijl iedereen hier gisteren gezellig aan de thee/koffie fris zat met een klein cakeje en 's avonds tijdens het etentje nog aan het gebak, at ik niets. Waarom ik het cakeje dan toch in huis heb? Ik kan er prima vanaf blijven en ik vind niet dat ik een ander van alles hoef te ontzeggen omdat ik het niet eet. Net zoals ik ook bier en wijn in huis heb voor mijn gasten en zelf geen druppel alcohol drink.
En voor de volledigheid: ik heb gisteren nog 45 minuten gefietst, naast gewandeld, terwijl mijn gezondheid in combinatie met het weer dit mij na 1 tot 2 minuten eigenlijk al niet meer toeliet. Ik werd dan ook al snel teruggefloten, maar heb het toch volbracht omdat ik weiger op te geven en beweging belangrijk en prettig vind. Over gebrek aan discipline en doorzettingsvermogen gesproken.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 23-06-2019 09:29
20.90% gewijzigd
zondag 23 juni 2019 om 08:52
Op zich is dat geen vreemd mechanisme, jij doet hetzelfde.Bombus-Sylvarum schreef: ↑23-06-2019 08:45Maar je gaat niet in op de door mij eerder aangehaalde punten. Daar staat duidelijk dat meerdere wetenschappers er ook anders over denken dan deze 2 vrouwen. Hier zie je dus dat je selectief bent: je pakt eruit wat jou goed uitkomt. De rest negeer je.
Maar jij plaatst linkjes die hetzelfde beweren als alle dikkerds in dit topic en nog blijf je bij je standpunt.
Ik haal tenminste linkjes aan die mijn standpunt onderschrijven.
zondag 23 juni 2019 om 08:59
Toch is het echt de moeite waard om die linkjes eens te bekijken.bethweeter schreef: ↑23-06-2019 08:55Bombus zou eens wat meer moeten gaan eten dan heeft hij niet zo veel tijd om zijn rare (enge) ideeen op een forum te posten
Die linkjes bevestigen zo'n beetje alles wat de dikkerds in dit topic zeggen, maar Bombus leest alleen die alinea's die zijn mening onderschrijven.
Als aankomend psycholoog vind ik dat uitermate fascinerend.
zondag 23 juni 2019 om 08:59
Zucht....Bombus-Sylvarum schreef: ↑23-06-2019 08:32Jij leest selectief. Heb je overgewicht? Zo ja, dan snap ik ook wel waarom. Je hoort en leest wat je wilt horen en lezen.
Te eenvoudig, maar niet onjuist. Zeggen ze zelf. Bron: https://www.volkskrant.nl/de-gids/van-s ... ~b719a0e8/
De schrijfsters ontkennen niet dat dikke mensen te veel eten en te weinig bewegen. Ze benadrukken dat afvallen niet slechts "gewoon" minder eten en meer bewegen is.
zondag 23 juni 2019 om 09:15
Dat laatste kan ik me voorstellen. Maar ik ben een beetje pissig over een ander topic wat hij begonnen is dus ik ga even niet op linkjes van hem klikken.Solomio schreef: ↑23-06-2019 08:59Toch is het echt de moeite waard om die linkjes eens te bekijken.
Die linkjes bevestigen zo'n beetje alles wat de dikkerds in dit topic zeggen, maar Bombus leest alleen die alinea's die zijn mening onderschrijven.
Als aankomend psycholoog vind ik dat uitermate fascinerend.
zondag 23 juni 2019 om 09:27
Ik zou bijna nieuwsgierig worden.bethweeter schreef: ↑23-06-2019 09:15Dat laatste kan ik me voorstellen. Maar ik ben een beetje pissig over een ander topic wat hij begonnen is dus ik ga even niet op linkjes van hem klikken.
zondag 23 juni 2019 om 09:29
Zelfdiscipline, je kunt het.
Ik heb het topic al gelezen......
zondag 23 juni 2019 om 09:34
Jij hebt er zelfs gereageerd. Dát is pas een gebrek aan zelfdiscipline.quattro-stagioni schreef: ↑23-06-2019 09:33Geen trollen voeren. Ook geen magere.
(ja, ik heb het andere topic ook gelezen)
zondag 23 juni 2019 om 09:42
Ik geloof best dat het voor de ene persoon moeilijker is om op gewicht te blijven dan voor de ander. De ene is rank gebouwd en zal veel meer moeite moeten doen om boven een bmi van 25 te komen, dan de ander die logger gebouwd is. De ene zal sneller aankomen van die taartjes, of dat schaaltje bitterballen. Zelfs daar wil ik een heel eind met jullie meegaan.
Toch mis is in die redenering de verantwoordelijkheid die je als persoon hebt om in te spelen op je eigen kwetsbaarheden. Iedereen heeft wel iets, de ene zal sneller somber zijn, of in een depressie raken, de ander zal sneller grijpen naar alcohol of sigaretten en is daar heel ontvankelijk voor.
Alleen ik neem toch aan dat je boven een bepaalde leeftijd je eigen kwetsbaarheden kent en leert om daarmee om te gaan. Als jij dus aankomt van dat ene taartje in de paar weken, dan moet je voor jezelf concluderen dat jij dat taartje dus niet eet. Hoe lastig ook.
En als jij van jezelf weet dat je na dat ene alcoholische drankje niet meer kan stoppen, dan zorg je dat je zelfs die ene niet neemt, terwijl de rest van de mensen om je heen lekker twee wijntjes drinken bij het eten. Het is niet eerlijk dat jij dat niet kunt, maar je weet dat het beter voor je is.
Dat heet jezelf leren kennen, volwassen worden, je eigen verantwoordelijkheden nemen en niet alles afschuiven op omgevingsfactoren, genen of andere externe factoren. Uiteindelijk ben jij het die die sigaret opsteekt, die dat taartje eet (en daarna doorslaat, omdat suiker iets bij jou triggert).
Toch mis is in die redenering de verantwoordelijkheid die je als persoon hebt om in te spelen op je eigen kwetsbaarheden. Iedereen heeft wel iets, de ene zal sneller somber zijn, of in een depressie raken, de ander zal sneller grijpen naar alcohol of sigaretten en is daar heel ontvankelijk voor.
Alleen ik neem toch aan dat je boven een bepaalde leeftijd je eigen kwetsbaarheden kent en leert om daarmee om te gaan. Als jij dus aankomt van dat ene taartje in de paar weken, dan moet je voor jezelf concluderen dat jij dat taartje dus niet eet. Hoe lastig ook.
En als jij van jezelf weet dat je na dat ene alcoholische drankje niet meer kan stoppen, dan zorg je dat je zelfs die ene niet neemt, terwijl de rest van de mensen om je heen lekker twee wijntjes drinken bij het eten. Het is niet eerlijk dat jij dat niet kunt, maar je weet dat het beter voor je is.
Dat heet jezelf leren kennen, volwassen worden, je eigen verantwoordelijkheden nemen en niet alles afschuiven op omgevingsfactoren, genen of andere externe factoren. Uiteindelijk ben jij het die die sigaret opsteekt, die dat taartje eet (en daarna doorslaat, omdat suiker iets bij jou triggert).
zondag 23 juni 2019 om 09:44
Ook jij: bedankt voor je eye-openers.Maya85 schreef: ↑23-06-2019 09:42Ik geloof best dat het voor de ene persoon moeilijker is om op gewicht te blijven dan voor de ander. De ene is rank gebouwd en zal veel meer moeite moeten doen om boven een bmi van 25 te komen, dan de ander die logger gebouwd is. De ene zal sneller aankomen van die taartjes, of dat schaaltje bitterballen. Zelfs daar wil ik een heel eind met jullie meegaan.
En met zo veel respect gebracht ook.
zondag 23 juni 2019 om 09:45
Mijn links bevestigen of verduidelijken mijn standpunt. Al eerder schreef hier iemand dat sommige mensen nogal vreemd op mijn stellingen reageren. Er wordt echt niet goed gelezen.