Olcay fatshaming

11-06-2019 23:20 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Olcay ligt onder vuur om haar uitspraken van gisteren in Boulevard.

Nou sorry hoor, Maar is dit niet een beetje overdreven allemaal? Of mag ik dat niet zeggen met mijn maatje 36.
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 19:58
Lees even terug, dat wordt wel degelijk beweerd.
Volgens mij niet er word ( door mij iig) vooral geageerd tegen de suggestie dat dikke mensen nooit sporten en zich volgieten met suikerhoudende drankje volproppen met slagroomtaart, tompouces en fastfood. En dat wij dikkerds allemaal dom, lui en ongediciplineerd zijn. Als we ons niet meer zouden volproppen met ongezond voedsel en suikerhoudende drankjes, zouden we namelijk allemaal gewoon slank zijn.

En hoewel ik best weet dat ik meer zou moeten bewegen, ( Wat helaas niet altijd gaat omdat mijn gezondheid dat niet altijd toelaat, en ik ben dik geworden omdat ik vanwege die problemen minder kan sporten dan ik op willen, mijn gewicht is niet de oorzaak).
herken ik mijzelf niet in het beeld van op de bank liggende netflixende dikkerd, die zich volstouwt met chips en cola en pizza.
En het is gewoon onvoorstelbaar hoe mensen menen je te mogen beledigen en rotopmerkingen over je omvang maken. En dat is het probleem, dat dik zijn maakt dat je je minderwaardig zou moeten voelen. Want als je dik bent dan moet je wel dom zijn en een slappeling, anders zou je niet dik zijn.
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 20:12
Dreamer zegt het, bombus quote haar een paar pagina’s terug.

Dreamer schreef: ↑20-06-2019 17:28
Jij stelt "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"

Dikke mensen reageren: nee, wij doen precies wat jij promoot dat we moeten doen, en ondanks dat zijn we dik

JIj: "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"

Dikke mensen, weer: nee, wij doen zus niet en doen zo juist wel, en ondanks dat zijn we dik

Jij: "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"

Dikke mensen: Neehoor, wij doen het precies zoals jij zegt dat jij doet en we zouden moeten doen, en toch zijn we dik

Jij: "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"

Zie je wat hier gebeurt?

Bombus zegt: die dikkerds geloof ik niet, het is inname versus verbranden.
Dreamer reageert op Bombus met “waarom zou ik liegen?”
Jan en alleman valt Dreamer bij en verguist de eenvoud van Bombus’ theorie. En een user illustreert dit door te melden dat ze 50 minuten keihard zwemt om daarna helemaal geen patatje te eten maar een groene smoothy drinkt, maar rara ze is toch te dik.
En dan hebben we het dus niet over mindset, hormonen, gewoontes, psyche, maar iemand die keihard beweerd dat dikkerds alles doen wat ze zouden moeten doen maar rara, toch te dik blijven.
Laat ik het zo zeggen: mijn Begrijpend-Lezen-skills lezen dit een tikkeltje anders.
Maar ja, ik ben te dik, dus mijn Begrijpend-Lezen-skills zullen ook wel matig zijn.
You're stronger than you think - which isn't saying much.
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 19:58
Lees even terug, dat wordt wel degelijk beweerd.
Niemand beweert in dit topic dat afvallen niéts met bewegen en eten te maken heeft. Alleen er wordt geprobeerd uit te leggen dat er nog veel meer factoren een rol spelen. Zelfs een grótere rol.
Wow, gaan we de discussie nog een keer doen?
Anyway, je kunt dus 50 minuten zwemmen, dan geen patatje als toetje nemen en gewoon volgens geldende normen normaal eten (laten we zeggen 1700 calorieën per dag, keurig schijf van vijf, etc.) en dan toch aankomen.

En ja, dat betekent dat je dus meer eet dan dat je verbrandt. Heel simpel.
En nee, dat betekent niet dat je gebrek aan discipline hebt, of liegt over je eten of bewegen, een ongezond leefpatroon hebt en allerlei andere dingen die er bij gehaald worden.

Iemand op een dieet van patat en chocola, die eet ongezond. Of deze persoon nu ondergewicht of overgewicht of gezond gewicht heeft.
Iemand die nooit aan bewegen doet, die leeft ongezond. Ook weer ongeacht gewicht.
Waar mensen die te klein zijn voor hun gewicht last van hebben, is dat die koppeling automatisch gemaakt wordt. Jij bent te dik dus jij eet ongezond.
Jij bent te dik dus jij bent vaak ziek. Jij bent te dik dus jij bent ongedisciplineerd. Jij bent te dik, dus jij bent laagopgeleid.
Nee dus. Net zoals niemand 2,4 kinderen heeft kun je ook niet alle statistische vooroordelen of desnoods wetenschappelijke bevindingen stuk voor stuk aan elk individueel dik mens koppelen.
In dit topic wordt wel steeds duidelijker dat de dikkerds ook de slimmerds zijn.

Disclaimer: daarmee zeg ik dus niet dat ALLE dunne mensen dom zijn.
Solomio schreef:
22-06-2019 20:48
In dit topic wordt wel steeds duidelijker dat de dikkerds ook de slimmerds zijn.

Disclaimer: daarmee zeg ik dus niet dat ALLE dunne mensen dom zijn.
Eens!
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 20:15
Lijkt mij heel normaal dat jouw welzijn (anonieme user op een forum) mij niet na gelegen is. Ik neem aan dat jij ook niet wakker ligt van mijn welzijn. Dit is een forum, met meningen. Geen therapiegroep.
De wereld beperkt zich niet tot het Viva forum, hè?
Vliegen hebben ook een gebrek aan zelfdiscipline:

https://speld.nl/2019/06/22/vlieg-kan-n ... -van-drol/
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 16:26
Ik denk dat hier in dit topic wat mensen uitzondering op de regel zijn. Ze bewegen en eten precies hetzelfde als iemand met maat 38 maar hebben toch maar 50.

Dat kan. Door ziekte, medicatie of een fucked up systeem door jaren jojo-en en dieten bijvoorbeeld. Ik ben bevriend met iemand met een (chronische) psychiatrische aandoening die door de medicatie altijd dik wordt en blijft, mede doordat het de eetlust onbedwingbaar maakt.

Maar het is wel erg overdreven om te doen alsof het menselijk metabolisme voor elk gezond individu volstrekt anders is, er geen enkele gemene deler is en het voor alle dikkerds geen bal uitmaakt hoe weinig ze eten of bewegen. Voor de meeste mensen geldt natuurlijk wel degelijk dat meer bewegen en minder calorieën je laat afvallen. Iedereen heeft toch wel een vriendin of moeder die wel gewoon afgevallen is en slank kan blijven door de levensstijl aan te passen.

Jammer dat alleen die paar uitzonderingen bij wie blijkbaar niets helpt, hier reageren.
:cheer:

Precies: heel bijzonder dat alleen de medische uitzonderingen hier zo massaal reageren.

Daarom denk ik ook dat het geen kwaad kan om aan te geven wat ook alweer de oorzaak van overgewicht is. Namelijk te weinig bewegen, teveel en ongezond eten. Maarja, dat is geen leuke boodschap en verzint men er van alles bij.
maat 38 vind ik niet bepaald slank
Bombus-Sylvarum schreef:
22-06-2019 23:00

Precies: heel bijzonder dat alleen de medische uitzonderingen hier zo massaal reageren.

Daarom denk ik ook dat het geen kwaad kan om aan te geven wat ook alweer de oorzaak van overgewicht is. Namelijk te weinig bewegen, teveel en ongezond eten. Maarja, dat is geen leuke boodschap en verzint men er van alles bij.
Wat een eye-opener weer.
Wederom is mijn dank groot.
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 17:29
Maar dat is niet zo. In ontwikkelingslanden stijgt het precentage mensen met overgewicht pas sinds de stijging van de welvaart en de introductie van westers voedsel. Als iedereen op een sober doch voedzaam rantsoen zit en niet de hele dag achter een computer hangt dan hebben de meeste mensen geen overgewicht. Dat bewijst de geschiedenis en de situatie in andere landen.

Met de welvaart en de toename van dikke mensen stijgt ook het aantal excuses om niet te hoeven afvallen.
Bombus-Sylvarum schreef:
22-06-2019 23:02

Met de welvaart en de toename van dikke mensen stijgt ook het aantal excuses om niet te hoeven afvallen.
Was er niet juist meer overgewicht onder laagopgeleiden, die meestal ook weinig geld hebben?
viavia2013 schreef:
22-06-2019 17:37
En waarom ga je niet in op het feit dat ik ziek ben?
Dat is - wanneer er zware medicatie in het spel is - een afwijkend iets. Het moge duidelijk zijn dat ik het over het gros van de dikke mensen heb. Ik kan bij gebrek aan een medisch dossier niet beoordelen wat er aan de hand is, maar ik merk wel dat mensen vaak redenen zoeken om hun overgewicht goed te praten. Ziekte of medicatie kan zo’n excuus zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Bombus-Sylvarum schreef:
22-06-2019 23:00

Doet me denken aan dat Britse programma Secret Eaters.
lilguinea schreef:
22-06-2019 17:39
Ik heb zelf maat 44 en met mijn lengte daarmee overgewicht. Ik kan hele verhalen vertellen over de psychische component, ingebakken gewoontes en ook nog een paar factoren die bewezen tot meer overgewicht leiden waar ik mee te maken heb en waar ik zelf niet eens iets aan kan doen. Maar ik heb daar niet eens zin in omdat het toch niet wordt geloofd. Zonde.
Je geeft aan dat je overgewicht hebt en dat de psychische component je weerhoudt om daar wat aan te doen. Lijkt me een plausibel verhaal waar veel mensen tegenaan lopen (en wat ik ook aangeef). Wat niet wil zeggen dat er dan niets aan te doen is.
Dat boek, Vet Belangrijk, vind ik erg interessant, maar lijkt me idd vooral nuttig om te lezen voor mensen als de Hommel en de Bij.
Precies diegenen die zo'n boek dus niet gaan lezen.
Zo jammer.
Want pas dan kun je een goed gesprek gaan voeren.
Bombus-Sylvarum schreef:
22-06-2019 23:09
Je geeft aan dat je overgewicht hebt en dat de psychische component je weerhoudt om daar wat aan te doen. Lijkt me een plausibel verhaal waar veel mensen tegenaan lopen (en wat ik ook aangeef). Wat niet wil zeggen dat er dan niets aan te doen is.
Ik sta op de wachtlijst voor hulp. Ik wil eerst graag de psychische component aanpakken en als dat in gang is aan de slag met een diëtist. Dus er wordt aan gewerkt!
forumfossiel schreef:
22-06-2019 20:16
Volgens mij niet er word ( door mij iig) vooral geageerd tegen de suggestie dat dikke mensen nooit sporten en zich volgieten met suikerhoudende drankje volproppen met slagroomtaart, tompouces en fastfood. En dat wij dikkerds allemaal dom, lui en ongediciplineerd zijn. Als we ons niet meer zouden volproppen met ongezond voedsel en suikerhoudende drankjes, zouden we namelijk allemaal gewoon slank zijn.

En hoewel ik best weet dat ik meer zou moeten bewegen, ( Wat helaas niet altijd gaat omdat mijn gezondheid dat niet altijd toelaat, en ik ben dik geworden omdat ik vanwege die problemen minder kan sporten dan ik op willen, mijn gewicht is niet de oorzaak).
herken ik mijzelf niet in het beeld van op de bank liggende netflixende dikkerd, die zich volstouwt met chips en cola en pizza.
En het is gewoon onvoorstelbaar hoe mensen menen je te mogen beledigen en rotopmerkingen over je omvang maken. En dat is het probleem, dat dik zijn maakt dat je je minderwaardig zou moeten voelen. Want als je dik bent dan moet je wel dom zijn en een slappeling, anders zou je niet dik zijn.
Je kunt ook teveel gezond voedsel eten. Teveel = teveel. Het punt met overgewicht is dat het komt doordat mensen zich in een overvloedige situatie onvoldoende kunnen beheersen (gebrek aan discipline), een eigenschap die je bij lager opgeleiden veel vaker tegenkom. Net als overgewicht trouwens.

Die psychische component waarover gesproken wordt is in de basis het onvermogen om de inname van voedsel en drankjes te beheersen.
Ik moest opeens denken aan de stripboeken die wij thuis vruuger hadden van Bessie Turf. Die vond ik als kind doodnormaal maar dat is dus keidikke fat shaming eigenlijk, zou nu niet meer door de beugel kunnen. Er is best veel veranderd al in korte tijd hoor. Ik zeg niet dat het niet meer gebeurt maar er is een woord voor en het wordt niet meer zo breed gedragen en zomaar geaccepteerd.

Afbeelding
Of bevobbeld de flashbacks van Monica in Friends. Dat moet dan hilarisch zijn omdat ze dik was en dat is op zichzelf al een dijenkletser of zo. Dat zie je nu niet meer in series volgens mij?
Solomio schreef:
22-06-2019 23:04
Was er niet juist meer overgewicht onder laagopgeleiden, die meestal ook weinig geld hebben?
Weinig geld hebben en dat geld onverstandig uitgeven aan instinctieve impulsen als ongezond eten en teveel eten.
Murrmurr schreef:
22-06-2019 23:17
Of bevobbeld de flashbacks van Monica in Friends. Dat moet dan hilarisch zijn omdat ze dik was en dat is op zichzelf al een dijenkletser of zo. Dat zie je nu niet meer in series volgens mij?
Volgens mij zijn de dikkerds nog wel vaak dom in series.
Solomio schreef:
22-06-2019 23:20
Volgens mij zijn de dikkerds nog wel vaak dom in series.
Ja maar das dus gewoon realisme
Abundance-of-Freedom schreef:
22-06-2019 23:09
Doet me denken aan dat Britse programma Secret Eaters.
Ik ken het programma niet. Maar mensen houden zichzelf ook graag voor de gek. Zeker als het hun eigen gewoontes betreft en het onvermogen om dat aan te passen in het geval van overgewicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven