Overgewicht

22-06-2019 17:17 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft overgewicht en wat we ook doen, het wordt steeds erger.

Ze is al 2 jaar op dieet. Ze weet wat gezond eten is, eet vanwege het lekker puh dieet nauwelijks koolhydraten als tussendoortje. Eet ook niet heel veel. Verder 1x per 2 weken ongezond avond eten en de rest gezond. Nooit frisdrank. 1 glas diksap op een dag en verder water. En geen brood maar suikervrije crackers (die eet ze zelf liever dan brood).
Ik zou niet weten wat er nog kunnen veranderen aan haar eetpatroon.

Wat verder wel een dingetje is, ze is traag. Super traag. Alles gaat op zijn half acht. Maar dat zit in haar karakter. Ze is gewoon heel sociaal en super lief voor iedereen. Maar niet actief. Ze danst 2x per week maar ook dat gaat niet heel actief. Verder fietst ze minimaal 20 minuten per dag.

Al met al weet ik het gewoon niet meer. Ik heb de laatste tijd af en toe de boel laten vieren. Dus ze eet wel weer die traktaties op school die ze al anderhalf jaar liet staan. En soms een crackertje tussendoor (nog steeds geen snoep). Maar ik zie nu hoe dik ze wordt. Het gaat vanaf nu af aan weer rigoureus.

Huisarts en ziekenhuis zeggen puur dat ze moet diëten, ze heeft verder geen lichamelijk probleem.

Nu sta ik voor de keuze: gaan we het nog strenger aanpakken (5x in de week gaan sporten ofzo)? Of ook gewoon accepteren dat dit is wie ze is. Ik vind het zo sneu voor haar maar ik maak me ook echt zorgen. Met name als ze over een jaar naar de middelbare school gaat. Kinderen zijn hard daar.

Iemand nog tips?
boobie77 wijzigde dit bericht op 24-06-2019 12:17
3.71% gewijzigd
Fleuriefleur schreef:
23-06-2019 05:09
Hoi lieve bezorgde moeder!
Ik heb niet alles gelezen maar wil je graag een advies geven. Lees het boek: best knap voor een dik meisje. Dat kan je mogelijk voor een levenlang onzekerheid en eetstress behoeden.
Zij at ook stiekem als kind.
Wel leuk boek ja. En informatief.
.
BOOBIE77 schreef:
23-06-2019 11:20

In de avond zou ze inderdaad wel meer mogen eten. Ik zal eens proberen gevarieerder te eten. Ze lust weinig wat warm eten betreft.
Ik ben niet zo'n kok, maar ben de laatste tijd veel meer gaan variëren. Ik gebruik makkelijke recepten van internet. Merk dat door mijn variatie de kinderen ook meer lusten. Het zijn allemaal recepten die binnen half uur op tafel kunnen staan. Ook ben ik vers gaan koken waardoor er weinig zout in het eten zit. Als ik nu uit gemak een zakje pak dan vind ik echt ontzettend zout. Dus wellicht is daar ook winst te behalen.
Geef dat kind ook af en toe wat lekkers.
staafmixer schreef:
23-06-2019 11:29
Geef dat kind ook af en toe wat lekkers.
Dit
Hoi ik heb niet alles gelezen dus misschien is dit mosterd. Maar ik moet even reageren op iets dat ik op pagina 1 of 2 las. Je schrijft dat de artsen vonden dat het de schildklier "niet kon zijn". Maar dat er geen bloed geprikt werd omdat je dochter niet wilde. Ik begrijp dat niet. Ik ben zelf ook dokter, maar ookal denk ik dat iets het "niet kon zijn", je kunt zo'n schildklierprobleem niet zomaar uitsluiten. Daarom wilden ze bloed prikken, om dat verder te onderzoeken. Als een kind in de groei zo weinig en gezond eet, en dan toch blijft aankomen, dan snap ik niet dat je/iemand/de artsen er genoegen mee nemen om géén bloedonderzoek te doen. Ik zou zeggen hup terug naar de huisarts, een goed gesprek met je dochter en laat dat bloed prikken.

En sorry als dat inmiddels is gebeurd, ik heb niet veel tijd om alles nu te lezen maar wilde toch even mijn mening geven. Succes!
impala schreef:
23-06-2019 11:21
Zij at ook stiekem als kind.
Wel leuk boek ja. En informatief.
En nu gaat moeder in de toekomst nog meer controleren of kind stiekem snaait.
Arm kind.
Het valt me op TO dat je vooral focust op het eten en minder op jouw beeld van je dochter. Daar zit 'm toch echt de crux.

Jouw dochter zit volgens mij prima in haar vel en degene die een probleem heeft met haar gewicht ben jij.

Los dat probleem op en niet het gewicht van je dochter.

Daarbij denk ik dat ze echt te weinig eet. Waarschijnlijk verstoort patroon door al dat diëten. Zal lastig zijn dat om te keren. Misschien als jij het loslaat?
I wanna live my life with the volume full!
.
staafmixer wijzigde dit bericht op 23-06-2019 12:40
Reden: Overbodig
99.73% gewijzigd
2019 schreef:
23-06-2019 11:51
En nu gaat moeder in de toekomst nog meer controleren of kind stiekem snaait.
Arm kind.
Ik vind het nóg zieliger dat ze zo dik is. Lijkt me wel nuttig om uit te zoeken hoe dat zo komt. Maar zoals jij het zegt klinkt het wel naar ja.
Ze kunnen allebei wel wat advies en hulp gebruiken. Wel belangrijk dat er wat gebeurt anders wordt het steeds moeilijker voor dochter om op een normaal gewicht te komen.

Het lijkt me trouwens niet echt te controleren, tenzij je haar 24/7 gaat volgen. Dus controle is sowieso niet de oplossing.
impala wijzigde dit bericht op 23-06-2019 12:21
33.33% gewijzigd
.
impala schreef:
23-06-2019 12:17
Ik vind het nóg zieliger dat ze zo dik is. Lijkt me wel nuttig om uit te zoeken hoe dat zo komt. Maar zoals jij het zegt klinkt het wel naar ja.
Ik vind het zielig dat ze weet dat ze dik is en er elke dag mee geconfronteerd word dat ze af moet vallen met alles wat ze niet mag eten en dat is denk ik pas echt funest.

Vraag me trouwens af hoe dik ze is...
staafmixer schreef:
23-06-2019 12:08
Mijn zoontje van 7

Eet

Smorgens 1 x brood hij mag zelf kiezen wat hij er op wil meestal worst of smeerkaas met glas melk

Smiddags 2 a 3 broodjes met keuzes die ik maak smeerkaas en of jam of worst.

En dan nog appel of worteltjes.

En grote fles water allemaal mee naar school.

Uit school soms nog een broodje soms nog 2 x banaan soms ijsje soms zakje chips wat hij wil.
En flesje water

In de avond gewoon wat wij eten dus pasta of Hollandse pot maar je maakt hem ook blij met sushi. 1x in de week pizza na zijn sport.Met water of sap. Ik zet altijd bakje rauwkost neer die eet hij altijd op.

Meestal nog iets van vla of yoghurt toe maar kan ook bakje aardbeien zijn.

In de nacht drinkt hij ook nog een flesje water leeg.
Wat is het doel van dit eetlijstje?
staafmixer schreef:
23-06-2019 12:21
Ik vind het zielig dat ze weet dat ze dik is en er elke dag mee geconfronteerd word dat ze af moet vallen met alles wat ze niet mag eten en dat is denk ik pas echt funest.

Vraag me trouwens af hoe dik ze is...
En dat vanaf haar ( rond) de 9e jaar.
Hoe groot is kind?

Zit de kans erin dat ze straks nog de hoogte in schiet?

En ik zou toch ook écht dat bloed-onderzoek willen.
Desnoods in 't ziekenhuis met lachgas ofzo.
Belg007 schreef:
23-06-2019 12:26
Hoe groot is kind?

Zit de kans erin dat ze straks nog de hoogte in schiet?

En ik zou toch ook écht dat bloed-onderzoek willen.
Desnoods in 't ziekenhuis met lachgas ofzo.
Ja belachelijk dat moeder dat niet wil.
Misschien is het kind wel ziek en heeft ze medicijnen nodig.
.
hertje89 schreef:
23-06-2019 11:45
Hoi ik heb niet alles gelezen dus misschien is dit mosterd. Maar ik moet even reageren op iets dat ik op pagina 1 of 2 las. Je schrijft dat de artsen vonden dat het de schildklier "niet kon zijn". Maar dat er geen bloed geprikt werd omdat je dochter niet wilde. Ik begrijp dat niet. Ik ben zelf ook dokter, maar ookal denk ik dat iets het "niet kon zijn", je kunt zo'n schildklierprobleem niet zomaar uitsluiten. Daarom wilden ze bloed prikken, om dat verder te onderzoeken.
Ik twijfel aan dit topic precies om die reden. Natuurlijk prikken artsen wel op TSH/T4 in dit geval.
Lavendel_Madelief schreef:
23-06-2019 12:37
Ik twijfel aan dit topic precies om die reden. Natuurlijk prikken artsen wel op TSH/T4 in dit geval.
Nou inderdaad. Hoe zit dat TO? Hoe kan dat uitgesloten zijn zonder prikken?
.
2019 schreef:
23-06-2019 12:23
En dat vanaf haar ( rond) de 9e jaar.
En al 2 jaar lang :cry:
Ik ken nauwelijks volwassenen die 2 jaar een dieet volhouden
Lavendel_Madelief schreef:
23-06-2019 12:37
Natuurlijk. En er zijn ook gewoon verpleegkundigen die speciaal getraind zijn voor angstige kinderen prikken en ik kan me geen moeder voorstellen die haar schouders ophaalt en dus maar niet prikt terwijl je kind goed ziek kan zijn.
staafmixer schreef:
23-06-2019 12:42
En al 2 jaar lang :cry:
Ik ken nauwelijks volwassenen die 2 jaar een dieet volhouden
Ik ken juist veel mensen die hun eetgewoontes permanent hebben omgegooid. Ik ook.
.
Ts, je hebt meer problemen. Met je vriend. En met jezelf. Gezond eten is volkoren brood. Gezond beleg. Stuk fruit. Etc..

Suikervrije crackers? Kom op zeg...
Louise70 schreef:
23-06-2019 12:49
Ts, je hebt meer problemen. Met je vriend. En met jezelf. Gezond eten is volkoren brood. Gezond beleg. Stuk fruit. Etc..

Suikervrije crackers? Kom op zeg...
Loepen helpt inderdaad. Iedereen heeft problemen behalve jij to....
Ga met jezelf aan de slag voor je het leven van je kind onnodig moeilijk maakt. Vriend is bang voor de tandarts, dochter bang voor prikken....
Ik heb oprecht medelijden met je dochter.
S-Meds schreef:
22-06-2019 22:11
kinderen worden niet dik van lucht, of ze eet stiekem of jullie eten meer dan je zegt. meer sporten is goed maar voor afvallen niet zo heel erg van belang

Dit. Aankomen betekent meestal dat er meer in dan uit gaat. Ook bij een kind. Bloed prikken had van mij wel gemoeten, hoe dan ook. Ik vind het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat eventuele lichamelijke oorzaken uitgesloten worden. Niemand, ook een arts niet, kan een lichamelijke oorzaak uitsluiten zonder bloedonderzoek. Voor hetzelfde geld worstelt je dochter jarenlang met voeding en afvallen/aankomen terwijl er een lichamelijke oorzaak aan ten grondslag ligt. En als het allemaal is zoals jij zegt en ze aan lijkt te komen van de lucht is die kans nog best groot ook.

Dus hoe dan ook bloed laten prikken. Bang zijn mag, dan werk je daar maar aan met haar. Vreemd dat de arts het erbij gelaten heeft en niet bijvoorbeeld emla zalf besproken heeft. Je kan en mag je als verantwoordelijke ouder niet laten leiden door angst van je kind, hoe vervelend ook. Daarbij help je op deze manier de angst in stand te houden ipv haar te leren ermee om te gaan. Ze zal nog vaak zat in haar leven prikken tegen komen. Verder geloof ik niet in een dieet voor een 9 jarige en al helemaal niet koolhydraat arm. Als ze bijvoorbeeld geen brood eet kan er een tekort ontstaan aan jodium. Een hele groep van koolhydraten uitsluiten of grotendeels beperken kan leiden tot allerlei tekorten zodat ze lichamelijk ontregeld raakt en ze nog sneller aan kan komen.

Je komt dan al snel in een vicieuze cirkel waar je geeneens weet van heb en maar niet snapt waarom je maar niet afvalt. Ik zou in overleg met een dietist op 0 beginnen en een voedingspatroon op bouwen waar alle voedsel groepen in voorkomen. Dus ook volkoren brood, volkoren pasta, aardappels, peulvruchten etc. Wat al eerder benoemd is is het feit dat mensen denken dat ze gezond eten terwijl dit helemaal niet zo is. Ook van "gezond" eten kun je aankomen. Vooral van veel fruit bijvoorbeeld en teveel zetmeelrijke of zoetere groenten. Koolhydraatarme voeding is vaak heel hoog in (loze) calorieën. Denk bijvoorbeeld aan kaas, bacon, ontbijtspek.

Ik zou je dus adviseren om hoe dan ook bloed te laten prikken op schidklier en vitaminen waardes en daarnaast op 0 beginnen met een gezond eetpatroon waarin alle groepen vertegenwoordigd zijn. Wat betreft de groeispurt waarvan sommigen zeggen dat het daarmee weer goed komt: dat is lang niet altijd waar en geldt vaak voor pubers die een beetje mollig zijn, niet voor kinderen met een obese bmi. Die blijven vaak de rest van hun leven worstelen met aankomen en afvallen. Door teveel calorieën maakt het lichaam vetcellen aan om daar de reserves in op te slaan. Die vetcellen kun je leeg krijgen door te lijnen maar ze blijven op de loer liggen, je leven lang. Alleen liposuctie kunnen die opslag cellen weghalen. Ik heb nu geen tijd om naar onderzoeken daaromtrent te zoeken en te linken, google er zelf maar eens op.

Succes met alles en zie het niet als een strijd maar als een ontdekkingstocht in de wondere wereld van hoe het lichaam werkt op het gebied van aankomen en afvallen.
sistasista schreef:
23-06-2019 13:18
Dit. Aankomen betekent meestal dat er meer in dan uit gaat. Ook bij een kind. Bloed prikken had van mij wel gemoeten, hoe dan ook. Ik vind het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat eventuele lichamelijke oorzaken uitgesloten worden. Niemand, ook een arts niet, kan een lichamelijke oorzaak uitsluiten zonder bloedonderzoek. Voor hetzelfde geld worstelt je dochter jarenlang met voeding en afvallen/aankomen terwijl er een lichamelijke oorzaak aan ten grondslag ligt. En als het allemaal is zoals jij zegt en ze aan lijkt te komen van de lucht is die kans nog best groot ook.

Dus hoe dan ook bloed laten prikken. Bang zijn mag, dan werk je daar maar aan met haar. Vreemd dat de arts het erbij gelaten heeft en niet bijvoorbeeld emla zalf besproken heeft. Je kan en mag je als verantwoordelijke ouder niet laten leiden door angst van je kind, hoe vervelend ook. Daarbij help je op deze manier de angst in stand te houden ipv haar te leren ermee om te gaan. Ze zal nog vaak zat in haar leven prikken tegen komen. Verder geloof ik niet in een dieet voor een 9 jarige en al helemaal niet koolhydraat arm. Als ze bijvoorbeeld geen brood eet kan er een tekort ontstaan aan jodium. Een hele groep van koolhydraten uitsluiten of grotendeels beperken kan leiden tot allerlei tekorten zodat ze lichamelijk ontregeld raakt en ze nog sneller aan kan komen.

Je komt dan al snel in een vicieuze cirkel waar je geeneens weet van heb en maar niet snapt waarom je maar niet afvalt. Ik zou in overleg met een dietist op 0 beginnen en een voedingspatroon op bouwen waar alle voedsel groepen in voorkomen. Dus ook volkoren brood, volkoren pasta, aardappels, peulvruchten etc. Wat al eerder benoemd is is het feit dat mensen denken dat ze gezond eten terwijl dit helemaal niet zo is. Ook van "gezond" eten kun je aankomen. Vooral van veel fruit bijvoorbeeld en teveel zetmeelrijke of zoetere groenten. Koolhydraatarme voeding is vaak heel hoog in (loze) calorieën. Denk bijvoorbeeld aan kaas, bacon, ontbijtspek.

Ik zou je dus adviseren om hoe dan ook bloed te laten prikken op schidklier en vitaminen waardes en daarnaast op 0 beginnen met een gezond eetpatroon waarin alle groepen vertegenwoordigd zijn. Wat betreft de groeispurt waarvan sommigen zeggen dat het daarmee weer goed komt: dat is lang niet altijd waar en geldt vaak voor pubers die een beetje mollig zijn, niet voor kinderen met een obese bmi. Die blijven vaak de rest van hun leven worstelen met aankomen en afvallen. Door teveel calorieën maakt het lichaam vetcellen aan om daar de reserves in op te slaan. Die vetcellen kun je leeg krijgen door te lijnen maar ze blijven op de loer liggen, je leven lang. Alleen liposuctie kunnen die opslag cellen weghalen. Ik heb nu geen tijd om naar onderzoeken daaromtrent te zoeken en te linken, google er zelf maar eens op.

Succes met alles en zie het niet als een strijd maar als een ontdekkingstocht in de wondere wereld van hoe het lichaam werkt op het gebied van aankomen en afvallen.
Amen.
Meer is er niet over te zeggen.
.
Dank jullie wel, lijkt me dat inderdaad alles is gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven