Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
Dat vind ik ook de grootste ergernis, geloof ik, te weinig plek voor bagage. Als het heel druk is in de trein en ik mijn werkrugzak tussen mijn benen moet zetten, of op schoot houden, past dat eigenlijk niet. Laat staat een echte koffer.

Je hoort vaak klagen over mensen die al instappen als anderen nog aan het uitstappen zijn, of mensen die in de trein willen en de deur blokkeren voor uitstappers, maar ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk ooit meemaak en ik reis best veel met de trein. Omdat je het vaak leest in stukjes etc ben ik er extra op gaan letten en sindsdien (al enkele jaren) nog nooit gezien. Ik vind juist dat iedereen altijd netjes en rustig wacht tot de weg vrij is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
01-07-2019 17:57

Je hoort vaak klagen over mensen die al instappen als anderen nog aan het uitstappen zijn, of mensen die in de trein willen en de deur blokkeren voor uitstappers, maar ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk ooit meemaak en ik reis best veel met de trein. Omdat je het vaak leest in stukjes etc ben ik er extra op gaan letten en sindsdien (al enkele jaren) nog nooit gezien. Ik vind juist dat iedereen altijd netjes en rustig wacht tot de weg vrij is.
Heel soms in het weekend wanneer oudere mensen pas opstaan als de trein al stil staat en dan op hun dooie gemak naar de deur lopen en vervolgens mopperen dat iedereen al instapt :nut:

Of van die gehaaste types die nooit met de trein gaan. Instappen als er een gaatje is tussen de uitstappers. Ik zie het vooral bij oudere mensen, die hebben geen geduld meer ofzo. Dat slijt kennelijk met de jaren.
Die mopperen vaak ook het hardst als ze moeten wachten bij de kassa in de supermarkt. Terwijl ze over het algemeen toch de meeste vrijetijd hebben...
quattro-stagioni schreef:
01-07-2019 15:59
Godzijdank kreeg ik uiteindelijk een lift, maar toen ik een paar jaar geleden op vakantie ging en afhankelijk dacht te zijn van het OV, vroeg ik me ook af hoe ik het met die koffer moest doen in de bus en de trein. Want blijkbaar is op vakantie gaan alleen weggelegd voor autobezitters...?
Nee, maar je kunt wel rekening houden met andere reizigers he. Dus niet met je koffers plekken bezet houden, niet met je koffer iedereen tegen de enkels aanrijden, niet luid zitten kleppen in een stiltecoupé en accepteren dat als je in de spits reist of met alternatief vervoer moet je soms niet naast elkaar kan zitten.

En als je dan zo verstandig bent om in het halletje te gaan zitten met je koffers, sta dan gewoon even op als er mensen in en uit willen stappen in plaats van te blijven zitten, zodat je half over die mensen heen moet klimmen.
anoniem_292651 wijzigde dit bericht op 01-07-2019 18:27
14.11% gewijzigd
Seriously?
MeredithGrey schreef:
01-07-2019 18:23
Nee, maar je kunt wel rekening houden met andere reizigers he. Dus niet met je koffers plekken bezet houden, niet met je koffer iedereen tegen de enkels aanrijden, niet luid zitten kleppen in een stiltecoupé en accepteren dat als je in de spits reist of met alternatief vervoer moet je soms niet naast elkaar kan zitten.

Ik reis ook al jaren op de Schiphollijn en inderdaad, zet je koffer gewoon (afhankelijk van de trein die je neemt) tussen rugleuningen van de banken, in het bagagerek of op het balkon. Maar neem er in ieder geval geen vier zitplaatsen mee in beslag :whip:
Schiphol is altijd leuk. Ik heb daar 5 minuten om over te stappen. Dat is meestal goed te doen, maar nu het weer drukker wordt met vakantiegangers steeds lastiger. Eerst zijn ze aan het klooien om hun hutkoffer uit de trein te sleuren. Op de roltrap hebben ze het principe rechts staan en links gaan nog niet helemaal door. En als ze dan eindelijk boven zijn blijven ze 30 cm na de roltrap staan om eens even lekker om zich heen te kijken waar ze heen moeten. Idem dan weer bij de roltrap naar beneden op mijn aansluitende perron.
stippensokken schreef:
01-07-2019 18:13
Heel soms in het weekend wanneer oudere mensen pas opstaan als de trein al stil staat en dan op hun dooie gemak naar de deur lopen en vervolgens mopperen dat iedereen al instapt :nut:

Of van die gehaaste types die nooit met de trein gaan. Instappen als er een gaatje is tussen de uitstappers. Ik zie het vooral bij oudere mensen, die hebben geen geduld meer ofzo. Dat slijt kennelijk met de jaren.
Ik heb hier laatst dus vrij geïrriteerd wat van gezegd. Voor mij stapten een moeder en een kindje uit, kindje vond het wat eng dus het duurde wat langer. Achter mij stond nog een flinke rij. Maar een man had blijkbaar zo'n haast om zijn trein die over tien minuten vertrok te halen dat hij zich dus langs die moeder propte, kindje omver liep en toen zich langs die hele rij wilde worstelen om te gaan zitten. Echt hoe verzin je dat... :facepalm:
Seriously?
MeredithGrey schreef:

En als je dan zo verstandig bent om in het halletje te gaan zitten met je koffers, sta dan gewoon even op als er mensen in en uit willen stappen in plaats van te blijven zitten, zodat je half over die mensen heen moet klimmen.
Klopt, je bezorgt een ander zo min mogelijk overlast. En probeer ook reizen in de spits te mijden. Doe ik ook nu ik tegenwoordig met een hulpmiddel reis, die ook plek in neemt. En dan nóg wil het wel eens mis gaan.

Nota bene: ik heb recentelijk ontdekt dat de nieuwste sprinters minder plaats hebben voor fietsen en hulpmiddelen, vergeleken met de oude sprinters. De nieuwe sprinter rijdt nu tussen Zwolle en Groningen, met de oude sprinter bedoel ik die met een hele coupé voor kinderwagens, hulpmiddelen en fietsen. Ik heb afgelopen week een trein moeten laten gaan omdat er geen plek meer was voor mijn hulpmiddel, en het was niet eens spits.
Oh ja, stress om je overstap te halen...

Nou ben ik minder mobiel, dus ik kan niet eens haasten :mrgreen: maar als ik 10 minuten of minder de tijd heb (voor mensen die mobiel zijn: 5 minuten of minder ;) ) begin ik er niet eens meer aan om zelfs maar te proberen die te halen.

Ik pak de volgende trein wel, anders ben ik de rest van de dag kapot en gestressed.
01-07-2019 18:35
Klopt, je bezorgt een ander zo min mogelijk overlast. En probeer ook reizen in de spits te mijden. Doe ik ook nu ik tegenwoordig met een hulpmiddel reis, die ook plek in neemt. En dan nóg wil het wel eens mis gaan.

Nota bene: ik heb recentelijk ontdekt dat de nieuwste sprinters minder plaats hebben voor fietsen en hulpmiddelen, vergeleken met de oude sprinters. De nieuwe sprinter rijdt nu tussen Zwolle en Groningen, met de oude sprinter bedoel ik die met een hele coupé voor kinderwagens, hulpmiddelen en fietsen. Ik heb afgelopen week een trein moeten laten gaan omdat er geen plek meer was voor mijn hulpmiddel, en het was niet eens spits.
Het gaat me vooral om dat stukje rekening met elkaar houden idd. Verder mag iedereen uiteraard gewoon met de trein, maar ik begin het wel vervelend te vinden om met mn benen over een koffer te moeten zitten omdat ze die niet willen weghalen, terwijl ik die van mij net tussen twee banken of onder mijn stoel heb geplaatst.

De oude sprinter was toch eigenlijk gewoon een trein en nu rijden er toch van die sprinter-sprinters? (Ik heb geen idee hoe ik dit moet uitleggen). Ik vind die sprinters uberhaupt vreselijk zitten eigenlijk, zeker omdat ze geen plankje hebben. En tussen Zwolle en Groningen zit je er wel een uur in.
Seriously?
De nieuwe sprinters vind ik een verademing. De temperatuur is goed, ruime zitplaatsen, en niet van die gore vuilnisbakken naast je benen.
Laatst met zo’n heel hete dag had ik een oude sprinter zonder airco. Niet te doen. Tot overmaat van ramp moest deed hij er ook superlang over, eerst wachten op de intercity en daarna voor een rood sein. Stukje van 10 minuten duurde er dus 20, opgepropt tussen reizigers wier deo het niet meer trok.
MeredithGrey schreef:
01-07-2019 18:43
Het gaat me vooral om dat stukje rekening met elkaar houden idd. Verder mag iedereen uiteraard gewoon met de trein, maar ik begin het wel vervelend te vinden om met mn benen over een koffer te moeten zitten omdat ze die niet willen weghalen, terwijl ik die van mij net tussen twee banken of onder mijn stoel heb geplaatst.

De oude sprinter was toch eigenlijk gewoon een trein en nu rijden er toch van die sprinter-sprinters? (Ik heb geen idee hoe ik dit moet uitleggen). Ik vind die sprinters uberhaupt vreselijk zitten eigenlijk, zeker omdat ze geen plankje hebben. En tussen Zwolle en Groningen zit je er wel een uur in.
Ja, er is iets met de stoel, ik weet niet wat het precies is, maar ik kwam er met een gillende rug uit.
MinkeDeWit schreef:
01-07-2019 18:49
De nieuwe sprinters vind ik een verademing. De temperatuur is goed, ruime zitplaatsen, en niet van die gore vuilnisbakken naast je benen.
Laatst met zo’n heel hete dag had ik een oude sprinter zonder airco. Niet te doen. Tot overmaat van ramp moest deed hij er ook superlang over, eerst wachten op de intercity en daarna voor een rood sein. Stukje van 10 minuten duurde er dus 20, opgepropt tussen reizigers wier deo het niet meer trok.
Oh ja, de prullenbakjes... Die kon ik niet vinden. :mrgreen:
01-07-2019 19:14
Ja, er is iets met de stoel, ik weet niet wat het precies is, maar ik kwam er met een gillende rug uit.
In mijn geval ben ik er volgens mij gewoon te klein voor. De treinen van Keolis hebben dat ook. Die stoel heeft een soort vorm die vast en zeker fijn zit als je groot bent, maar met mijn lengte zit alles op de verkeerde plaats en zit ik heel erg in elkaar gepropt.
Seriously?
MeredithGrey schreef:

Toen onze kinderen kleiner waren was ik al blij als ik een plek kon vinden waar ik een kind en een koffer vast kon houden. Ik was altijd bang dat de koffer de hele trein door zou rijden. En in de hallen wordt het soms zo druk dat je wel moet gaan staan, helemaal eng met in je ene hand een koffer en in je andere hand een kind. En de trein die onverwachte bewegingen maakt.
Ik snap ook niet waarom je in de Nederlandse treinen geen (halve) coupe hebt om je koffer in te zetten zoals in de trein naar Frankrijk.

Maar goed, gelukkig kunnen we meestal met de auto naar het vliegveld.
MeredithGrey schreef:
01-07-2019 19:23
In mijn geval ben ik er volgens mij gewoon te klein voor. De treinen van Keolis hebben dat ook. Die stoel heeft een soort vorm die vast en zeker fijn zit als je groot bent, maar met mijn lengte zit alles op de verkeerde plaats en zit ik heel erg in elkaar gepropt.
Ik ben groot en ik zat ook beroerd :mrgreen:
Yella78 schreef:
01-07-2019 17:57
Dat vind ik ook de grootste ergernis, geloof ik, te weinig plek voor bagage. Als het heel druk is in de trein en ik mijn werkrugzak tussen mijn benen moet zetten, of op schoot houden, past dat eigenlijk niet. Laat staat een echte koffer.

Hier verbaas ik mij nog steeds regelmatig over als ik de metro (underground, Londen) neem. Ik woon in de buurt van de lijn die van en naar Heathrow gaat en dus altijd vol zit met reizigers. Als je een aantal reizigers met een koffer elk naast elkaar zet, wordt het snel krap. In het spitsuur is het helemaal een ramp.
Hoorde laatst van iemand dat ze eens gevallen was op het perron. Toen ze bijkwam (!) was ze alleen en moeten er dus diverse mensen over/langs haar gestapt zijn om de (door haar gemiste) trein te halen..........

Dan vind ik zoiets als te korte want-het-is-al-juli-treinen wel een erg kleine ergernis worden..
Mensen die gezellig gaan kletsen in de stilte coupe. Ik zit daar omdat ik geen getetter wil horen!! :whip:

En als je ze dan vriendelijk vraagt of ze zich aan de regels van de coupe willen houden, krijg je eerst een geïrriteerde blik, daarna een snauw, een zucht en praten ze fluisterend verder :facepalm: rete irritant...
Überhaupt erg hard praten in het OV. Laatst diverse mensen, een vond het nodig en plein publique zakelijke telefoontjes te plegen, waarbij uitgebreid personeel besproken werd en een ander diepte haar relatiecrisis uit. Ik begrijp niet dat je je dan niet geneert, hoe denken zulke mensen? Hoe werkt dat in godsnaam daar bovenin?
lisa_ schreef:
01-07-2019 19:27
Toen onze kinderen kleiner waren was ik al blij als ik een plek kon vinden waar ik een kind en een koffer vast kon houden. Ik was altijd bang dat de koffer de hele trein door zou rijden. En in de hallen wordt het soms zo druk dat je wel moet gaan staan, helemaal eng met in je ene hand een koffer en in je andere hand een kind. En de trein die onverwachte bewegingen maakt.
Ik snap ook niet waarom je in de Nederlandse treinen geen (halve) coupe hebt om je koffer in te zetten zoals in de trein naar Frankrijk.

Maar goed, gelukkig kunnen we meestal met de auto naar het vliegveld.
Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar als je een zitplaats hebt kun je je toch nog steeds gewoon gedragen. Dus niet praten in een stiltecoupé etc. Ik reisde dagelijks met het OV en die stiltecoupé was voor mij dan echt een moment van rust tussen het werk en weer terugkomen in de Stad. En dan is het heel vervelend dat er dan in de vakanties ouders of opa's en oma's gaan zitten met kinderen en gezellig kletsen. En als je er wat van zegt, krijg je als antwoord: ja ze is nog te jong om stil te zijn. Dan denk ik, ga een deurtje verder zitten (en op het traject waar ik reisde, was dat zeker mogelijk). En ik snap heus wel dat je niet van een kind kan verwachten dat ze de hele tijd stil zijn, dus ik heb het niet over een vraag af en toe, maar non-stop gezellig gaan zitten keuvelen is wel irritant. Voor jou is het in zo'n geval eenmalig, voor mij is het dagelijkse kost.

En nog een tip: als je je koffer gewoon op z'n kant zet, rolt ie niet weg.
Seriously?
01-07-2019 19:31
Ik ben groot en ik zat ook beroerd :mrgreen:
Ahh ik dacht dat het aan mijn lengte was. Maar wat ik in ieder geval heb geconstateerd is dat je slecht zit door die rare bochel in de rugleuning. Geen idee wat daar het nut van is.
Seriously?
Tja mensen en bagage, snap dat niet, gaan ze in een 4 zitje zitten met een koffer naast zich met 3 plekken waar niemand meer kan zitten.

Je koffer kan prima tussen z’n 4 zitje wat met de rug tegen elkaar zit.
Zit nu in een dubbel dekker die ge-restyled is Met die grote broze deur knoppen onder de stoelen kan je prima een koffertje of tas kwijt. Meestal zet ik mijn tas op z’n klap tafeltje neer.

Ben al van plaats veranderd omdat iemand heel smerig aan het ademen is en binnensmonds boertjes aan het laten was. Nu zit ik achter iemand die al een bezetenen op toetsenbord aan het rammen is. Hopelijk leest de machinist dit en rijdt hij even door! Ik wil eruit!!
Watervrouw333 schreef:
01-07-2019 22:03
Hoorde laatst van iemand dat ze eens gevallen was op het perron. Toen ze bijkwam (!) was ze alleen en moeten er dus diverse mensen over/langs haar gestapt zijn om de (door haar gemiste) trein te halen..........

En niemand hielp? Ongelooflijk... maar het verbaast me eerlijk gezegd niet.

Ik ben een tijd terug flauwgevallen in de metro. Gelukkig was vriend erbij, die heeft mij uit de metro gesleept en op het perron gelegd waar ik meteen bijkwam. Er was niemand die hem hielp, zelfs niet toen hij meermaals om hulp vroeg. Het enige wat men deed, was staren. Ze dachten waarschijnlijk dat ik dronken was omdat het zaterdagavond was (wat natuurlijk geen excuus is om iemand niet te helpen) maar ik had geen druppel op; het was gewoon ontzettend warm geweest in de metro.

Kleine moeite om iemand te helpen, vind ik.
Nectarinepit schreef:
02-07-2019 10:08
En niemand hielp? Ongelooflijk... maar het verbaast me eerlijk gezegd niet.

Ik ben een tijd terug flauwgevallen in de metro. Gelukkig was vriend erbij, die heeft mij uit de metro gesleept en op het perron gelegd waar ik meteen bijkwam. Er was niemand die hem hielp, zelfs niet toen hij meermaals om hulp vroeg. Het enige wat men deed, was staren. Ze dachten waarschijnlijk dat ik dronken was omdat het zaterdagavond was (wat natuurlijk geen excuus is om iemand niet te helpen) maar ik had geen druppel op; het was gewoon ontzettend warm geweest in de metro.

Kleine moeite om iemand te helpen, vind ik.
Tjee, dat moet eng geweest zijn voor je vriend. Niet alleen dat jij neer gaat, maar dat iedereen je ook nog eens negeert. o_o
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven