Niet in huis hebben wat je gasten drinken

28-06-2019 18:21 344 berichten
Geen groot probleem, ik zit er niet vreselijk mee, maar ik vraag me wel af wat een gepaste reactie is.
Goed, mijn man en ik zijn al 18 jaar bij elkaar. De band met zijn familie is lauw, zowel mijn man als ik voelen niet echt een verbondenheid. Ik heb dat wel járen geprobeerd, maar nooit echt gelukt. Veel aanbieden om ergens mee te helpen, dingen mee te regelen, uitnodigen, maar nee, het was altijd nee. Prima, daar ben ik op den duur mee gestopt. We komen er af en toe, en sowieso altijd op verjaardagen of andere familie aangelegenheden. Ik kan hier prima mee leven, we zijn beleefd tegen elkaar en dat is het. Voor mijn man is het zo ook goed. Nu is de rest van de familie wel tamelijk hecht met elkaar.
Enfin, ik drink op feestjes graag cola light. Merk maakt me niets uit. De familie drinkt ice tea of sinas. Dat lust ik niet. Al 18 jaar als er dus een feestje is, gaat het ongeveer zo:

- Jufjoke, wat wil je drinken?
- doe maar cola light.
- dat heb ik niet. Wel sinas.
- oh, dat lust ik niet.
- ....

In al die jaren is het maar een enkele keer voorgekomen dat ze het wél hadden.
Geen drama, dan drink ik wel water/koffie/thee, maar raar vind ik het wel. Als hier een feestje is, haal ik in huis wat ik weet dat mijn gasten graag drinken. En bovendien vraag ik toch niet om iets heel raars.
Kan ik dit het beste negeren en nemen zoals het is? Dat doe ik nu al jaren, dus dat kan prima.
Toch steekt het een klein beetje .
Hebben jullie suggesties?
ik lust qua fris alleen cola light de rest vind ik echt niet lekker, veel te zoet.
Dan heb ik liever een glas koud water of limonade.
Torment schreef:
01-07-2019 17:49
Ze komt er al 18 jaar uit beleefdheid voor de vorm,niet uit de goedheid van haar hart. Is helemaal prima natuurlijk,maar ik denk niet dat alles aan de schoonouders ligt.

Misschien.

Maar zorgen dat je je schoondochter laat voelen dat ze er niet bij hoort draagt zeker niet bij.
pipootje schreef:
01-07-2019 18:39
Eerlijk gezegd ken ik niemand die "altijd" maar 1 ding lust.
Er is vanalles en het echt niet "lusten" van gangbare dingen zoals drinken, vind ik best gek.

TO heeft toch al meerdere malen uitgelegd hier dat ze geen sinas en icetea wil/lust vanwege suiker/calorieën.
Er is geen keuze uit vanalles. Er is alleen sinas en icetea.
Alle reacties Link kopieren
Tenzij het zeldzame gefermenteerde yakboterthee is of zo krijgen gasten bij mij iets wat ze graag drinken. Ik vind het leuk om te zien dat mensen dat waarderen. Heb nogal een grote familie dus ik heb zo'n standaard riedeltje dat ik aanschaf bij familiefeestjes bij mij thuis. De anderen doen dit ook.

Op één stel na, want "anders blijven ze ermee zitten". Het kwartje is na een paar decennia nog steeds niet gevallen dat a) zij altijd bij anderen wat zij graag drinken meekrijgen als er over is en dat dat ook andersom kan natuurlijk en b) dat zij standaard met veel blijven zitten omdat ze vooral kopen wat ze zelf zouden drinken, en de rest daar niet tegen kan (zoetstoffen, ingewanden, zal je de details besparen).

Maar goed, dit is ook het stel dat "samen" met mij een brunch organiseerde en toen hun deel minimaal aanleverde, zodat er voor bijna 20 man maar liefst ... 500ml sap was.
Een buuf van mij wil altijd dat ik zelf wijn meeneem.
Prima, maar vind het dan wel vreemd dat zij voor zichzelf dan ook een fles opentrekt. Ik word geacht de rest van mijn wijn weer mee naar huis te nemen, wat ik eigenlijk niks vind.
Wat vinden jullie daar nou van?
Zenzeo schreef:
01-07-2019 21:39
Prima, maar vind het dan wel vreemd dat zij voor zichzelf dan ook een fles opentrekt. Ik word geacht de rest van mijn wijn weer mee naar huis te nemen, wat ik eigenlijk niks vind.
Beetje gek.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zenzeo schreef:
prima dat je de fles weer mee mag nemen. dit is gewoon eerlijk voor iedereen
Ja en dan gooi ik die halve fles thuis weg.
Zenzeo schreef:
01-07-2019 21:44
ik stuur de buurvrouw altijd een rekening voor gebruik van toilet en energiekosten als ze weer eens een avondje komt zuipen
Zenzeo schreef:
01-07-2019 21:44
Koop je voortaan halve flesjes.

https://www.ah.nl/producten/wijn/wijnflesjes-klein
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
01-07-2019 21:48
Koop je voortaan halve flesjes.

https://www.ah.nl/producten/wijn/wijnflesjes-klein
Dat is wel een goed idee.
blijfgewoonbianca schreef:
01-07-2019 00:21
Niet helemaal? Helemaal niet.

Als je al een paar jaar ( en de TO nog langer ) ergens over de vloer komt en er wordt nooit rekening mee gehouden dat je
- melk in je koffie hebt
- rode wijn lust ipv wit
- droge wijn lust ipv mierzoet
- geen alcohol drinkt maar wel graag een Radler
- niet tegen koolzuur kan
- ......

Dan zegt dat wat, hoor.
Bijv.
- het zal de gastvrouw aan dr reet roesten of jij het naar je zin hebt
- interesse in jou is nulkommanul
- als je er niet bent wordt er geen 1 gedachte aan je besteed
-...

Eens. Ik weet ondertussen zelfs van de meesten van mijn collega's wat ze (op kantoor) eten/drinken: alleen groene thee, andere thee met of zonder suiker, koffie zwart, koffie met melkkuipjes, cappucino met of zonder suiker. Op een werkborrel wie er rode/witte wijn/liever een biertje/alcoholvrij drinkt, wie dieetwensen heeft etc.
Is dat dan echt zo raar?

Kijk, ik ga echt geen voorraad thuis aanleggen voor wat als. Maar bij een verjaardag wat in huis halen zodat de meesten iets drinken/eten waarvan ik weet dat ze dat lekker vinden, kleine moeite.

En ik denk dat TO daar zo ook tegenaan kijkt. Ze komt daar al 18 jaar over de vloer, al is het niet regelmatig. En dat schoonouders standaard al 18 jaar daar niet in mee willen denken? Dat getuigt voor mij idd als desinteresse. Net als wanneer iemand vegetarisch eet, je weet dat, en je dan toch telkens alleen vleesgerechten neerzet.

Ik snap wel waarom het op sociaal gebied steeds verder achteruit loopt ondertussen. Echt, als we nog maar zo weinig voor elkaar over hebben als iets simpels in huis halen zoals een drankje waarvan je weet dat je een ander daar een plezier mee doet dan vind ik het treurig gesteld, als een blikje van € 0.50 er al niet meer vanaf kan. Even afgezien van het feit of je je het kunt veroorloven want dat is weer wat anders vind ik.
We hebben het hier niet bepaald over een fles whiskey ofzo.
iceteapeach wijzigde dit bericht op 01-07-2019 22:41
15.34% gewijzigd
wij slapen nooit.
iceteapeach schreef:
01-07-2019 21:53
Eens. Ik weet ondertussen zelfs van de meesten van mijn collega's wat ze (op kantoor) eten/drinken: alleen groene thee, andere thee met of zonder suiker, koffie zwart, koffie met melkkuipjes, cappucino met of zonder suiker. Op een werkborrel wie er rode/witte wijn/liever een biertje/alcoholvrij drinkt, wie dieetwensen heeft etc.
Is dat dan echt zo raar?

Kijk, ik ga echt geen voorraad thuis aanleggen voor wat als. Maar bij een verjaardag wat in huis halen zodat de meesten toch iets drinken/eten waarvan ik weet dat ze dat lekker vinden, kleine moeite.

En ik denk dat TO daar zo ook tegenaan kijkt. Ze komt daar al 18 jaar over de vloer, al is het niet regelmatig. En dat schoonouders standaard al 18 jaar daar niet in mee willen denken? Dat getuigt voor mij idd als desinteresse. Net als wanneer iemand vegetarisch eet, je weet dat, en je dan vnl. alleen vleesgerechten neerzet.

Ik snap wel waarom het op sociaal gebied achteruit loopt ondertussen. Echt, als we nog maar zo weinig voor elkaar over hebben als iets simpels in huis halen zoals een drankje waarvan je weet dat je een ander daar een plezier mee doet....dan vind ik het treurig gesteld, als een blikje van € 0.50 er al niet meer vanaf kan. Even losgezien of je je het kan veroorloven.
We hebben het hier niet bepaald over een fles whiskey of zo.
Nou sorry ik weet dat niet. Niemand drinkt maar 1 ding hier.
Suiker en melk op tafel. Genoeg keus in theezakjes. Drinken met en zonder prik. Verschillende soorten bier, 3 soorten wijn en klaar. Daarvoor hoef ik niet te onthouden wie zwarte koffie wil en wie niet.
Jufjoke schreef:
01-07-2019 15:10
Ja, inderdaad precíés hoe ik ben. En hoe mijn partner is ook! Knap ingeschat!
Ik vind het anders geen gekke vraag. Heeft je vriend het al aangegeven bij je schoonouders?
Ik zeg ook weleens tegen mijn ouders dat ze ook eens andere thee moeten kopen en niet alleen maar groene thee omdat ik daar niet van hou (en die ik dus wél voor mijn vader koop als hij bij mij is).
pipootje schreef:
01-07-2019 22:35
Suiker en melk op tafel. Genoeg keus in theezakjes. Drinken met en zonder prik. Verschillende soorten bier, 3 soorten wijn en klaar. Daarvoor hoef ik niet te onthouden wie zwarte koffie wil en wie niet.

Jij weet niet van je ouder(s) of broer(s) zus(sen) of beste vrienden/vriendinnen wat ze drinken/eten bijv. na, ik noem maar wat, 20 jaar, waar hun voorkeur naar uitgaat? Jij zou dan bijv. gewoon nog steeds vlees op tafel zetten voor diegene, terwijl je al sinds jaar en dag weet dat hij/zij geen vlees eet? Of, bij een voedsel-intolerantie/allergie, zou je nog steeds dat voorschotelen waarvan je weet dat diegene daar slecht op reageert? Jij zou daar geen rekening mee houden dan?

Het gaat hier niet om wat je wel of niet lust, waar je wel of niet goed op reageert, of hoeveel soorten (fris)dranken je in huis hebt, het gaat om na tig jaar ergens over de vloer komen en nog steeds interesseert het diegenen niet om met een paar blikjes cola-light iemand een plezier te doen. Daar spreekt desinteresse uit, al 18 jaar lang. Ongeacht hoe de verstandhoudingen zijn.

Ik drink bijv. zelf thuis koffie zwart met suiker. Mijn schoonfamilieleden zijn allemaal 'melkbekjes', d.w.z. graag met opgeklopte melk. Als het niet zo is, is het ook goed maar ik weet dat ze opklopte melk in de koffie net wat lekkerder vinden. Kleine moeite om dat te doen.

TO klaagt niet vind ik, ze vindt het alleen ondertussen wel erg opvallen.
wij slapen nooit.
iceteapeach schreef:
01-07-2019 21:53
Is dat dan echt zo raar?
Dat vinden we niet raar, maar heel bijzonder.
pipootje schreef:
01-07-2019 22:35
Dit dus.
Zenzeo schreef:
Als ik het goed begrijp ga je bij haar op bezoek, waarbij zij aangeeft dat je je eigen wijn moet meenemen, waarbij zij haar eigen wijn drinkt? Ik vind dat volstrekt belachelijk. Ik snap ook niet waarom ze dat zou willen. Heeft ze dure wijn die ze jou niet gunt ofzo?
Pipistrello schreef:
01-07-2019 19:36
TO heeft toch al meerdere malen uitgelegd hier dat ze geen sinas en icetea wil/lust vanwege suiker/calorieën.
Er is geen keuze uit vanalles. Er is alleen sinas en icetea.
Er is in elk geval water, denk ik?

Ik vraag me ineens af of ik een slechte gastvrouw ben. Ik heb echt nooit frisdrank in huis. Nooit gehad ook. Drink zelf vooral water, heel soms vruchtensap. En voor gasten heb ik meerdere soorten vruchtensap, water (met en zonder bubbels, en met wat limoen enzo), bier en wijn, en uiteraard koffie en thee (en meestal ook wel verse munt). Kinderen krijgen meestal water met bubbels + beetje vruchtensap, vinden ze prima. Volwassenen heb ik nooit horen klagen, er heeft ook nooit iemand om cola gevraagd. Maar misschien roddelen ze nu achter mijn rug dat ik raar ben?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
en dan haal je alles in huis dan zal je altijd zien dat de 1e die binnen komt een roseetje wil en dan zegt iedereen daarna: oh Rose, ook wel lekker, doe maar!

Zit je daar met je Bacardi cola, bier rode wijn en gin tonic.

herkenbaar ?
Ik ben echt verbaasd over een groot deel van de reacties.
En uberhaupt over het feit dat het blijkbaar een issue kan zijn als iemand waar jij te gast bent, niet net datgene in huis heeft wat jij het liefst drinkt.

Ik drink liever geen frisdrank, vind er geen hol aan. Ik vraag als ik ergens ben gewoon wat er is en als er niets naar mijn gading bij zit, neem ik een glas water. Ben ik prima tevreden mee.
Ik haal zelf ook niet het halve supermarkt assortiment in huis voor het geval er een keer iemand komt die cola light wil. En ik ben best gastvrij hoor.
iceteapeach schreef:
01-07-2019 23:16
Jij weet niet van je ouder(s) of broer(s) zus(sen) of beste vrienden/vriendinnen wat ze drinken/eten bijv. na, ik noem maar wat, 20 jaar, waar hun voorkeur naar uitgaat? Jij zou dan bijv. gewoon nog steeds vlees op tafel zetten voor diegene, terwijl je al sinds jaar en dag weet dat hij/zij geen vlees eet? Of, bij een voedsel-intolerantie/allergie, zou je nog steeds dat voorschotelen waarvan je weet dat diegene daar slecht op reageert? Jij zou daar geen rekening mee houden dan?

Het gaat hier niet om wat je wel of niet lust, waar je wel of niet goed op reageert, of hoeveel soorten (fris)dranken je in huis hebt, het gaat om na tig jaar ergens over de vloer komen en nog steeds interesseert het diegenen niet om met een paar blikjes cola-light iemand een plezier te doen. Daar spreekt desinteresse uit, al 18 jaar lang. Ongeacht hoe de verstandhoudingen zijn.

Ik drink bijv. zelf thuis koffie zwart met suiker. Mijn schoonfamilieleden zijn allemaal 'melkbekjes', d.w.z. graag met opgeklopte melk. Als het niet zo is, is het ook goed maar ik weet dat ze opklopte melk in de koffie net wat lekkerder vinden. Kleine moeite om dat te doen.

TO klaagt niet vind ik, ze vindt het alleen ondertussen wel erg opvallen.
Vegetarisch of allergie is iets heel anders.
Ik vind het verhaal van beide kanten raar. Miep niet zo als je ergens zo weinig komt. En het gaat om gewaardeerd worden, maar de band is er niet en komt er ook niet zo te lezen
Duufje schreef:
02-07-2019 11:49
Ik ben echt verbaasd over een groot deel van de reacties.
En uberhaupt over het feit dat het blijkbaar een issue kan zijn als iemand waar jij te gast bent, niet net datgene in huis heeft wat jij het liefst drinkt.

Ik drink liever geen frisdrank, vind er geen hol aan. Ik vraag als ik ergens ben gewoon wat er is en als er niets naar mijn gading bij zit, neem ik een glas water. Ben ik prima tevreden mee.
Ik haal zelf ook niet het halve supermarkt assortiment in huis voor het geval er een keer iemand komt die cola light wil. En ik ben best gastvrij hoor.
Dit gaat niet over zomaar ergens een feestje. Of over iedereen. Dit gaat specifiek om schoonfamilie die zich niet interesseren voor TO.
Ik verwacht ook totaal niet dat als er ergens een feestje is er 10 soorten frisdrank en sap in huis is. Maar daar gaat dit helemaal niet over.
appelientjex schreef:
02-07-2019 12:21
Dit gaat niet over zomaar ergens een feestje. Of over iedereen. Dit gaat specifiek om schoonfamilie die zich niet interesseren voor TO.
Ik verwacht ook totaal niet dat als er ergens een feestje is er 10 soorten frisdrank en sap in huis is. Maar daar gaat dit helemaal niet over.
Ik verwacht van mijn schoonouders (of mijn eigen ouders, of beste vrienden, of van wie dan ook) ook niet dat ze iets speciaal voor mij in huis halen wat ze zelf niet gebruiken… En ik geef aan dat ik het bijzonder vind dat anderen dat blijkbaar wel verwachten. Prima on topic dus.
appelientjex schreef:
02-07-2019 12:21
Dat schoonouders zich niet interesseren voor TO is misschien een probleem. Maar dat heeft niets te maken met wel of niet iets in huis halen. Je kunt ook zeggen dat TO zich onaangepast gedraagt door in een huishouden waar geen cola-light aanwezig is om cola-light te blijven vragen. Je weet toch dat ze dat spul niet hebben?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven