Schoenen uit in huis?

07-07-2019 22:14 263 berichten
Laatst hoorde ik daar een discussie over. Zou liever ook geen schoenen in huis willen, maar vind dat zo'n gedoe om te handhaven. Wat doen jullie? En hoe doen jullie dat?

Schoenen uit in huis

Totaal aantal stemmen: 339

Ja (55%)
Nee (45%)
Toch veel meer voor "schoenen uit" dan ik dacht!
nootboek schreef:
07-07-2019 22:25
ik moet zeggen dat ik zelf ook niemand ken die standaard binnenshuis schoenen draagt. Iedereen doet ze uit.
Ik ken niemand die ze uitdoen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
07-07-2019 22:22
Klinkt als smetvrees.
:rofl: Nee hoor, dat valt heeeeeeel erg mee. Je bedoelt denk ik ivm het stofzuigen en dweilen. Gelukkig komt de schoonfamilie zelden langs, maar dan moet ik ook altijd stofzuigen, want die kinderen hebben altijd zand en zo onder de voeten en er valt volgens mij altijd meer koek op de grond dan in de mond. En hoe krijgen ze altijd die zwarte vegen op de grond? :sarcastic: Dat is ook het enige moment dat ik dweil.

In mijn eigen familie is het juist normaal om de schoenen uit te doen. Bij mijn ouders stond er altijd een ton met gebreide en spaanse sloffen voor gasten. Mijn opa en oma hadden eigen sloffen bij ons staan, dan hoefde ze deze niet mee te nemen. Als mijn familie hier komt (Ik woon helaas nogal ver weg weg), dan nemen ze altijd hun eigen paar sloffen/huisslippers mee. Ik vind dat ook minder formeel dan met schoenen aan. :biggrin:

o_o Ik bedenk mij nu dat ik het gewoon te formeel vind dat bezoek zijn schoenen aanhoudt of dat ik dat doe als ik ergens op bezoek ga. Nooit gerealiseerd.
dianaf wijzigde dit bericht op 07-07-2019 22:30
7.65% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Libra86 schreef:
07-07-2019 22:26
Ik had vroeger een vriendinnetje en als ik bij haar thuis kwam dan mocht ik daar ook niet op sokken lopen maar moest ik pantoffels aantrekken.
En dan liep haar moeder serieus met een dweil achter mij aan :-?
Dat klinkt wel erg smetvrezerig.
dianaf schreef:
07-07-2019 22:19
Hier in huis in principe geen schoenen aan binnen. Bezoek mag ze aanhouden (liever niet), maar ik snap wel dat men dat liever doet. Ik ga zodra bezoek weg is wel altijd gelijk stofzuigen en dweilen. Maar als iemand naar boven gaat (bijvoorbeeld om iets te bewonderen), dan moeten ze uit. Op de trap ligt tapijt en onder schoenen zit toch vaak viezigheid.

Schoonfamilie probeerde dan nog wel eens stiekem zo naar boven te gaan en vermeldde dan trots dat ze lekker de schoenen niet uit hebben gedaan. Vriend durfde het dan niet te handhaven, dus ik moet nu mee om ze als een juffrouw erop te wijzen dat de schoenen uit moeten. :facepalm:

Ik zit te overwegen om een stapel slofjes aan te schaffen zodat bezoek die aan kan doen. Kunnen ze niet miepen over koude voeten of zo. Vrienden van mij hebben dat nl ook! :biggrin:

Dit is wel standaard aan mijn kant van de familie (binnenvaart).
Ik vind het niet erg om als ik op bezoek ben mijn schoenen uit te doen, maar van die sloffen die allerlei andere mensen aan hebben gehad, vind ik dan weer niet fris.
mugske wijzigde dit bericht op 07-07-2019 22:31
0.13% gewijzigd
Sloffen voor gasten? Dat heb ik werkelijk nog nooit gezien. Ik heb ook niemand in mijn omgeving waar ik de schoenen uit moet doen geloof ik... kan niemand bedenken.
COtweepuntnul schreef:
07-07-2019 22:29
Dat klinkt wel erg smetvrezerig.
Dat was het ook echt! Daar kon je letterlijk van de vloer eten :lol:
miekemv schreef:
07-07-2019 22:28
Ik ken niemand die ze uitdoen.

Ik ook niet.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Schoenen uit. Dat ben ik zo gewend van huis uit. Bezoek hoeft dat niet (maar die komen ook niet zo snel boven). Bezoek voor zoon: als ze de rij schoenen zien in de hal, trekken ze automatisch al de schoenen uit. Kinderen zijn daar heel makkelijk in. Ik hoor terug van ouders dat zoon ook bij anderen zijn schoenen uit doet. Ik denk niet dat veel mensen daar bezwaar tegen hebben dat een bemodderde 8-jarige de schoenen in de gang laat staan. Ze rennen doorgaans van beneden naar boven en terug.

Werklui lopen gewoon rond op hun werkschoenen. Behalve de cv-monteur, die loopt met zijn schoenen in de hand de trappen op. Ik schat zo in dat hij het van huis uit ook zo gewend is (Turkse man). De enige die ik wel een lel heb kunnen verkopen was de afkitman. Die liep doodleuk met cement onder zijn schoenen naast de stucloper.
Als ik mijn schoenen uit moet doen dan doe ik dat met liefde overigens hoor. Niet mijn huis dus ik conformeer me aan de regels. Maar je zult het wel tegen me moeten zeggen want ik zal het niet vanzelf doen ben ik bang ;-D
Hier thuis schoenen uit. Ik ben verder geheel niet smetvrezerig, maar schoenen binnenshuis vind ik echt heel smerig. Bezoek vraag ik nooit schoenen uit te trekken, maar voel wel soort van opluchting als ze dat uit zichzelf doen.
Ik wil echt geen gebruikte sloffen aan waar andere mensen mij onbekend hun pootjes in gestoken hebben.
Ik snap wel dat buitenschoenen vies zijn, maar ik vind niet dat ik van visite kan verwachten dat ze hier op sokken gaan lopen.
Hier geen schoenen binnen. Niet eens zozeer vanwege hygiëne, maar vooral omdat ik in een enorm gehorig appartement woon en we als buren onderling hebben afgesproken geen schoenen te dragen binnen.

Kortdurende visite mag schoenen aanhouden (maar uit mag altijd!) en langblijvende visite wordt vriendelijk verzocht om de schoenen uit te doen. Maar ik ga niet als politieagent handhaven, het blijft een vriendelijk verzoek met duidelijke uitleg.

Ik heb een mand met slofjes staan in de hal, die worden regelmatig gewassen en staan vrij ter beschikking.
Niemand heeft ooit moeilijk gedaan over het schoenen-uit-beleid.
COtweepuntnul schreef:
07-07-2019 22:31
Als ik mijn schoenen uit moet doen dan doe ik dat met liefde overigens hoor. Niet mijn huis dus ik conformeer me aan de regels. Maar je zult het wel tegen me moeten zeggen want ik zal het niet vanzelf doen ben ik bang ;-D
Ja, en dit. Ik heb altijd kekke sokken aan, dus ik schaam me nergens voor, maar je zult het expliciet moeten vragen, want het voelt toch een beetje intiem, op visite zonder schoenen.
mijn ex liep wel altijd de hele dag op schoenen, ze gingen pas uit als hij naar bed ging. Snapte daar niks van, lijkt mij niet comfortabel.
Thuis gaan ze niet meteen bij de voordeur uit, maar als we thuis blijven gaan ze even later wel uit. Vrienden met berg/wandelschoenen aan doe ze eigenlijk automatisch al uit bij de deur. Visite mag de schoenen gewoon aanhouden.

Ik heb zelf toen ik in de thuiszorg huishoudelijk werk deed wel eens gehad dat ze me vroegen de schoenen uit te doen. Ik vond dit echt niet fijn of prettig werken. Zeker omdat ik toen ook al een aantal maanden zwanger was en wel stevig schoeisel nodig had. Kreeg natte sokken toen ik de douchecabine stond te poetsen en daarna stond te dweilen. Was bij een echtpaar van buitenlandse afkomst, dus zal een cultureel dingetje zijn geweest.
dianaf schreef:
:rofl: Nee hoor, dat valt heeeeeeel erg mee. Je bedoelt denk ik ivm het stofzuigen en dweilen. Gelukkig komt de schoonfamilie zelden langs, maar dan moet ik ook altijd stofzuigen, want die kinderen hebben altijd zand en zo onder de voeten en er valt volgens mij altijd meer koek op de grond dan in de mond. En hoe krijgen ze altijd die zwarte vegen op de grond? :sarcastic: Dat is ook het enige moment dat ik dweil.

In mijn eigen familie is het juist normaal om de schoenen uit te doen. Bij mijn ouders stond er altijd een ton met gebreide en spaanse sloffen voor gasten. Mijn opa en oma hadden eigen sloffen bij ons staan, dan hoefde ze deze niet mee te nemen. Als mijn familie hier komt (Ik woon helaas nogal ver weg weg), dan nemen ze altijd hun eigen paar sloffen/huisslippers mee. Ik vind dat ook minder formeel dan met schoenen aan. :biggrin:

o_o Ik bedenk mij nu dat ik het gewoon te formeel vind dat bezoek zijn schoenen aanhoudt of dat ik dat doe als ik ergens op bezoek ga. Nooit gerealiseerd.
Heb je zelf geen kinderen? Hier komt het zand altijd uit alle gaten, daar hoef je geen schoenen voor aan te hebben. En voor een beetje zand pak ik de stofzuiger echt niet hoor, dan blijf ik aan de gang.
Die recyclebare slofjes lijken mij ook niets. Ook al worden ze gewassen. Zou dat zelf ook niet aantrekken.
SallySpectra* schreef:
07-07-2019 22:33
Heb je zelf geen kinderen? Hier komt het zand altijd uit alle gaten, daar hoef je geen schoenen voor aan te hebben. En voor een beetje zand pak ik de stofzuiger echt niet hoor, dan blijf ik aan de gang.
:rofl:
Ja, uit omgeslagen broekspijpen, of uit broekzakken, of uit de luier... of uit de schoenen van kind, die ze uitdoet en omkeert terwijl hij roept: "Kijk mama er zit zand in mijn schoenen!"
Betty_Slocombe schreef:
07-07-2019 22:31
Ik wil echt geen gebruikte sloffen aan waar andere mensen mij onbekend hun pootjes in gestoken hebben.
Brrr ... dat lijkt me ook echt smerig.
dianaf schreef:
07-07-2019 22:19
Hier in huis in principe geen schoenen aan binnen. Bezoek mag ze aanhouden (liever niet), maar ik snap wel dat men dat liever doet. Ik ga zodra bezoek weg is wel altijd gelijk stofzuigen en dweilen.
Vanwege hun schoenen?
Gaat het een beetje met je?
Wat eten we vanavond?
Lavendel_12 schreef:
07-07-2019 22:32
Thuis gaan ze niet meteen bij de voordeur uit, maar als we thuis blijven gaan ze even later wel uit. Vrienden met berg/wandelschoenen aan doe ze eigenlijk automatisch al uit bij de deur. Visite mag de schoenen gewoon aanhouden.

Ik heb zelf toen ik in de thuiszorg huishoudelijk werk deed wel eens gehad dat ze me vroegen de schoenen uit te doen. Ik vond dit echt niet fijn of prettig werken. Zeker omdat ik toen ook al een aantal maanden zwanger was en wel stevig schoeisel nodig had. Kreeg natte sokken toen ik de douchecabine stond te poetsen en daarna stond te dweilen. Was bij een echtpaar van buitenlandse afkomst, dus zal een cultureel dingetje zijn geweest.
Je gaat toch niet met je schoenen aan in een douchecabine staan? Dat vind ik dan wel weer redelijk smerig.
Nou ben ik nieuwsgierig waar de schoenen per definitie uitgaan vanwege hygiene of er ook een hond woont?
dianaf schreef:
Als mijn familie hier komt (Ik woon helaas nogal ver weg weg), dan nemen ze altijd hun eigen paar sloffen/huisslippers mee.
Eigen sloffen meenemen als je ergens op visite gaat?
Is dit echt?
Wie doet dit?

Ik weet niet wat ik hoor joh.
Ik denk dat ik zou vrezen voor het verstand van mijn vrienden als bij mij langskomen voor een borrel of een etentje en dan uit een tasje hun eigen slofjes halen.
Wat eten we vanavond?
Lavendel_12 schreef:
07-07-2019 22:32

Dat kan ik me voorstellen. Nu ben ik wel redelijk onhandig, maar als ik zonder schoenen sta te stofzuigen of te stoffen, dan stoot ik altijd wel ergens mijn teen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven