openbare weg fietsen
dinsdag 9 juli 2019 om 20:03
Precies en toch wel handig als Pietje ook op de weg kan fietsenthe_Wicked_Witch schreef: ↑09-07-2019 19:57Zodra ze hier leerden fietsen (rond 4) gingen ze ook naast mij fietsend mee.
7 jaar is groep 4 dan gaan ze al met de klas op de fiets naar gym enzo![]()
dinsdag 9 juli 2019 om 20:04
Dat is zo afhankelijk van je kind en de omgeving.
Mijn oudste fietste met 3,5 jaar al keurig naast mij en kan nu (7 jaar) zelf naar school. Hij heeft verkeersinzicht en zeer geconcentreerd bezig als hij fietst.
De jongste mocht eerst (3,5/4 jaar) alleen op zondagmorgen (tijdens de kerk, want dan is het hier heerlijk rustig op de weg) naast mij fietsen op het fietspad. Nu hij 5 jaar is gaat fietsen en overzicht houden beter en mag hij naast mij op de weg.
Maar hij zal minder snel alleen mogen fietsen, omdat hij geen overzicht heeft en (nog) geen gevaar ziet. Zo’n verschil met de oudste!
Mijn oudste fietste met 3,5 jaar al keurig naast mij en kan nu (7 jaar) zelf naar school. Hij heeft verkeersinzicht en zeer geconcentreerd bezig als hij fietst.
De jongste mocht eerst (3,5/4 jaar) alleen op zondagmorgen (tijdens de kerk, want dan is het hier heerlijk rustig op de weg) naast mij fietsen op het fietspad. Nu hij 5 jaar is gaat fietsen en overzicht houden beter en mag hij naast mij op de weg.
Maar hij zal minder snel alleen mogen fietsen, omdat hij geen overzicht heeft en (nog) geen gevaar ziet. Zo’n verschil met de oudste!
dinsdag 9 juli 2019 om 20:04
Sinds wanneer is een fiets hebben een verplichting?COtweepuntnul schreef: ↑09-07-2019 19:56
Hoewel bij oudste (vijf jaar, groep 1) zitten kinderen in de klas die geen fiets hebben of nog zijwieltjes. Vooral dat geen fiets vind ik gek.
En tot pakweg groep 4 vind ik het helemaal niet gek dat kinderen eventueel nog met wieltjes rijden.
Niet iedereen is even snel of motorisch even sterk.
En met zij-wieltjes gaat het voor geen meter vooruit qua fietsen, dus ook veel kans dat de fiets-lozen hun fiets gewoon thuis laten.
dinsdag 9 juli 2019 om 20:06
Veel klasgenootjes van mijn zoon (nu ruim 5,5) konden al fietsen vóór ze naar groep 1 gingen of hebben dit in groep 1 geleerd, dus zeg de leeftijd tussen 3 en 5 jaar. Loopfiets ook gehad hier (en nog steeds, een groter model inmiddels ook) en dat gaat goed! Maar hij is een van de weinigen dus die het nog niet beheerst. Terwijl het naar wat ik hierover lees niet uitzonderlijk is.COtweepuntnul schreef: ↑09-07-2019 19:56Wat is jong? Mijn kinderen konden met net twee op hun loopfiets crossen en tegen de tijd dat oudste 3.5 jaar was kon hij fietsen zonder zijwieltjes (die heeft ie nooit gehad). Jongste zal ook wel rond die leeftijd zijn.
Voor Nederland fietsland lijkt me dat normale leeftijden.
Hoewel bij oudste (vijf jaar, groep 1) zitten kinderen in de klas die geen fiets hebben of nog zijwieltjes. Vooral dat geen fiets vind ik gek.
dinsdag 9 juli 2019 om 20:06
He gadverdamme LV.Lady*Voldemort schreef: ↑09-07-2019 20:03
Ik zie hier in de stad dagelijks tientallen kleuters naast hun ouders fietsen, en de weg is nog altijd niet geplaveid met dode kindertjes. Het zal dus allemaal wel meevallen.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
dinsdag 9 juli 2019 om 20:09
dinsdag 9 juli 2019 om 20:09
Ik heb altijd de regel gehad : spelen / lopen doe je op de stoep. Fietsen op straat. De eerste dag naar school (dus met 4 jaar) fietste mijn dochter over straat naar school.
Wat wel scheelt: ze fietste toen al meer dan een jaar zonder zijwielen. Want dat vind ik echt een voorwaarde om op straat te fietsen.
Toevoeging: vanaf 8 jaar fietsen ze vaak alleen naar school. Groep 5 zaten ze toen. Dat is dan na 4 jaar dagelijks samen fietsen.
Wat wel scheelt: ze fietste toen al meer dan een jaar zonder zijwielen. Want dat vind ik echt een voorwaarde om op straat te fietsen.
Toevoeging: vanaf 8 jaar fietsen ze vaak alleen naar school. Groep 5 zaten ze toen. Dat is dan na 4 jaar dagelijks samen fietsen.
deenje wijzigde dit bericht op 09-07-2019 20:14
17.55% gewijzigd
dinsdag 9 juli 2019 om 20:10
dinsdag 9 juli 2019 om 20:11
Ze zegt ook nergens dat de kindertjes op de stoep moeten rijden he. Ze zegt dat ze aan de stoepkant van de weg moeten rijden, dus rechts van de ouder (in Engeland links)
dinsdag 9 juli 2019 om 20:16
Ja, maar dat geldt dus niet altijd. Ik hoop vooral dat ik hem nog het plezier erin kan laten houden ondanks dat het nog moeizaam gaat. Geeft verder niet dat het wat meer moeite kost, viel mij alleen op dat veel kinderen dit naar mijn idee zo snel oppikken. Ach ja, sommige anderen pikken het automatiseren van tafeltjes misschien minder snel op.
dinsdag 9 juli 2019 om 20:18
Ik zie steeds vaker peuters al meefietsen naast pa of ma. Volstrekt onverantwoord, maar pa en ma rekenen er wrsch op dat iedereen wel stopt voor/opzij gaat voor/rekening houdt met dat ongeleide projectiel naast/voor/achter/onder ze.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 9 juli 2019 om 20:18
dinsdag 9 juli 2019 om 20:23
NYC schreef: ↑09-07-2019 20:16Ja, maar dat geldt dus niet altijd. Ik hoop vooral dat ik hem nog het plezier erin kan laten houden ondanks dat het nog moeizaam gaat. Geeft verder niet dat het wat meer moeite kost, viel mij alleen op dat veel kinderen dit naar mijn idee zo snel oppikken. Ach ja, sommige anderen pikken het automatiseren van tafeltjes misschien minder snel op.
Heeft hij een passende fiets? Met passend bedoel ik een goede framemaat zodat hij met zijn voeten bij de grond kan enz?
Dan de pedalen van de fiets halen en deze fiets als loopfiets gebruiken ipv een echte loopfiets, dat helpt ook met het vertrouwen hebben in de fiets.
Trappen kan kind vast, dus het gaat waarschijnlijk om het laatste zetje.
Zo leerde de fysio mijn neefje fietsen.
dinsdag 9 juli 2019 om 20:25
Ja, dat kom ik hier ten stede ook regelmatig tegen. Of ouders die voor hun peuters/kleuters uit fietsen en dan af en toe achterom kijken of het allemaal nog wel goed gaat, terwijl ze wat aanwijzingen schreeuwen. Dan gaat bij mij het lichtje van begrip ook uit hoor.
dinsdag 9 juli 2019 om 20:28
Lady*Voldemort schreef: ↑09-07-2019 20:25Ja, dat kom ik hier ten stede ook regelmatig tegen. Of ouders die voor hun peuters/kleuters uit fietsen en dan af en toe achterom kijken of het allemaal nog wel goed gaat, terwijl ze wat aanwijzingen schreeuwen. Dan gaat bij mij het lichtje van begrip ook uit hoor.
Ja daar snap ik nou echt geen reet van, je kind achter je laten fietsen.
dinsdag 9 juli 2019 om 20:28
Ik zou het van een kind laten afhangen en geloof zo dat een kind van 5 het wel kan. Ik vraag mij wel af of ze het ook kunnen als er echt iets onverwachts gebeurd. Ik vind 5 jaar wel kunnen op rustige wegen maar echt deelnemen aan het verkeer, vind ik te vroeg. Ik zie veel ouders met een kind achter op, een kind voorop en eentje ernaast al wiebelend en inderdaad denkend dat de rest wel rekening ermee houdt.
dinsdag 9 juli 2019 om 20:28
Of ouders die ineens na 3 à 500 meter vast-stellen dat ze hun kind kwijt zijn.Lady*Voldemort schreef: ↑09-07-2019 20:25Ja, dat kom ik hier ten stede ook regelmatig tegen. Of ouders die voor hun peuters/kleuters uit fietsen en dan af en toe achterom kijken of het allemaal nog wel goed gaat, terwijl ze wat aanwijzingen schreeuwen. Dan gaat bij mij het lichtje van begrip ook uit hoor.
Want ze schreeuwden van voor naar achter "rechts" maar kind verstond "links" en kind is de verkeerde straat ingedraaid.
dinsdag 9 juli 2019 om 20:29
7 jaar en verkeersinzicht, dan overschat je je kind enorm hoor.Mandy81 schreef: ↑09-07-2019 20:04Dat is zo afhankelijk van je kind en de omgeving.
Mijn oudste fietste met 3,5 jaar al keurig naast mij en kan nu (7 jaar) zelf naar school. Hij heeft verkeersinzicht en zeer geconcentreerd bezig als hij fietst.
De jongste mocht eerst (3,5/4 jaar) alleen op zondagmorgen (tijdens de kerk, want dan is het hier heerlijk rustig op de weg) naast mij fietsen op het fietspad. Nu hij 5 jaar is gaat fietsen en overzicht houden beter en mag hij naast mij op de weg.
Maar hij zal minder snel alleen mogen fietsen, omdat hij geen overzicht heeft en (nog) geen gevaar ziet. Zo’n verschil met de oudste!
Sowieso zijn ze gewoon nog te klein om alles goed te kunnen overzien.
Ooit een advies van VVN gelezen, dat kinderen pas vanaf een jaar of 14 qua hersenontwikkeling in staat zijn om het verkeer een beetje te gaan overzien en dat je ze dus eigenlijk in de onderbouw van de middelbare school ook nog niet alleen zou moeten laten fietsen.
Nou hangt dat natuurlijk ook nog af van hoe druk de weg is en hoe overzichtelijk, maar bijvoorbeeld een fenomeen 'dode hoek van een vrachtwagen' is echt ver buiten het inzicht van kinderen.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 9 juli 2019 om 20:30
Lady*Voldemort schreef: ↑09-07-2019 20:25Ja, dat kom ik hier ten stede ook regelmatig tegen. Of ouders die voor hun peuters/kleuters uit fietsen en dan af en toe achterom kijken of het allemaal nog wel goed gaat, terwijl ze wat aanwijzingen schreeuwen. Dan gaat bij mij het lichtje van begrip ook uit hoor.
En dan gebruiken die ouders begrippen die hun kinderen nog helemaal niet kennen. Zoals rechts en links.
dinsdag 9 juli 2019 om 20:32