Schoenen uit in huis?

07-07-2019 22:14 263 berichten
Laatst hoorde ik daar een discussie over. Zou liever ook geen schoenen in huis willen, maar vind dat zo'n gedoe om te handhaven. Wat doen jullie? En hoe doen jullie dat?

Schoenen uit in huis

Totaal aantal stemmen: 339

Ja (55%)
Nee (45%)
JuriaanB schreef:
09-07-2019 14:40
Geen beginnen aan. Hier meerdere honden en een buitenlopende kat. Meerdere wandelingen per dag buiten de gebaande paden. Honden zwemmen en ravotten overal en nergens. Elke dag worden hier de houten vloer en tegels gebezemd en wekelijks gestofzuigd. Na de eerste de beste wandeling erna wordt de vloer weer vies als de honden drogen en het zand eruit valt. Alleen direct na het stofzuigen kun je hier even op sokken lopen zonder dat die vies worden.

Maar ook al zouden we geen dieren hebben dan nog zou ik niet op sokken rondlopen. Een vloer is altijd wat vies, dus ik vind het idee om daar zonder zool op te lopen juist niet aanlokkelijk. En bezoek hoef ik hier sowieso niet op hun sokken te hebben rondlopen, gatver.
Correctie: jóuw vloer is altijd (wat) vies. En die van de andere mensen die met schoenen aan in huis lopen ook. Net zoals dat honden en katten een huis inderdaad ook vies maken. Toen ik nog een hond had, maakte ik na elke wandeling haar poten schoon met een handdoek, warm water en neutral zeep. En ik stofzuigde 3x per dag en dweilde dagelijks. Nu zou ik dus nooit meer een hond nemen, tenzij ik groot zou wonen met een enorme tuin en een serre.
Lotus90 schreef:
12-07-2019 09:45
Toen ik nog een hond had, maakte ik na elke wandeling haar poten schoon met een handdoek, warm water en neutral zeep. En ik stofzuigde 3x per dag en dweilde dagelijks. Nu zou ik dus nooit meer een hond nemen, tenzij ik groot zou wonen met een enorme tuin en een serre.
Gevalletje smetvrees?
JuriaanB schreef:
12-07-2019 11:18
Gevalletje smetvrees?
En veel tijd denk ik dan. Ik zou me zorgen maken om de hondenvoetjes of al het zeep niet de zooltjes aantast.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
12-07-2019 12:03
En veel tijd denk ik dan. Ik zou me zorgen maken om de hondenvoetjes of al het zeep niet de zooltjes aantast.
Dit inderdaad... zo overdreven allemaal. Je gaat toch niet na iedere wandeling de poten van je hond schoonmaken. Heeft de hond nou liggen rollen in de modder, zeg ik ja even met een droge handdoek de poten afnemen. En de rest verdwijnt wel in de stofzuiger. Er moet wel geleefd kunnen worden in huis hoor.
of de hond ook schoenen aan doen. of nee 'toffeltjes'.
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
12-07-2019 12:28
of de hond ook schoenen aan doen. of nee 'toffeltjes'.
:HA: Ja, zie je ‘m al gaan?
Nou, er bestaan hondenschoenen. Ik had ze een keer voor een hond met een geopereerde voet die een week of 2 beschermd moest blijven. Was een ramp, dat ding ging om de haverklap uit tijdens het lopen. Heb meerdere merken en typen geprobeerd. De een nog slechter dan de ander. En duur ook nog eens.

Afbeelding
JuriaanB schreef:
12-07-2019 11:18
Gevalletje smetvrees?
Valt mee, ik liet haar altijd uit in het park achter mijn huis. Het enige park in de buurt. Het gras lag daar helaas helemaal vol met hondenstront. Dus ik had liever niet dat ze dat mijn huis in liep, als jullie het niet erg vinden.

Ik poetste overigens ook regelmatig haar tanden. Om haar gebit gezond te houden. En ik waste/masseerde haar ook wekelijks met een vochtige warme handdoek. Dat zal iedereen vast heel raar en overdreven vinden. Kan me niks schelen.

Als ik niet regelmatig stofzuigde, dan was mijn vloer volledig bedekt met haartjes. En ze was een klein beetje incontinent sinds de sterilisatie (vooral de laatste jaren van haar leven steeds erger), vandaar het dagelijks dweilen. En omdat ze kwijlde als ze at/dronk. Mijn hond was altijd super ontspannen en kalm en ze oogde zeer tevreden. Ze vond de manier waarop ik haar verzorgde helemaal prima. :heart:
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 13-07-2019 10:47
4.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zolang ik kinderen heb die kruipen / over de grond rollen / voornamelijk op de grond spelen, gaan de schoenen sowieso uit. Ook bij bezoek. Ik heb wel huisslippers / pantoffels voor bezoek als ze sokken niet fijn vinden.

Ik vind het echt storend als mensen gewoon meteen naar binnen denderen en dan ook gerust met hun vieze schoenen op een kleed gaan staan. Niet met je schoenen op een kleed is toch wel het minimale lijkt me.

Laatst was er nog een artikel waarin allerlei wetenschappers tips gaven voor een gezondere omgeving thuis en één daarvan was ‘schoenen uit’.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Gezin en ik doen onze schoenen uit, maar vanwege comfort, maar visite mag ze gewoon aanhouden. Vriendinnetjes van onze dochters moeten ze ook uit doen, maar dat is meer praktisch; dan weet ik waar die schoenen staan. Anders is het zo'n gedoe als ze weer weggaan met schoenen zoeken. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
12-07-2019 09:45
Correctie: jóuw vloer is altijd (wat) vies.
Nou dat ja. Ik heb een hekel aan schoonmaken en heb echt geen smetvrees, maar dat huis klinkt gewoon vies |-)
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
12-07-2019 09:45
Correctie: jóuw vloer is altijd (wat) vies. En die van de andere mensen die met schoenen aan in huis lopen ook. Net zoals dat honden en katten een huis inderdaad ook vies maken. Toen ik nog een hond had, maakte ik na elke wandeling haar poten schoon met een handdoek, warm water en neutral zeep. En ik stofzuigde 3x per dag en dweilde dagelijks. Nu zou ik dus nooit meer een hond nemen, tenzij ik groot zou wonen met een enorme tuin en een serre.

Jouw verhaal is de mijne!. Hier geen schoenen in huis, en ik stofzuig iedere dag, soms meerdere keren, dweilen ook, mijn vloer is schoon (mijn aanrecht trouwens ook). Ik heb wel dieren, en heb daarvoor een handdoek en doekjes bij de voordeur liggen, als ze vieze pootjes hebben maak ik die schoon. Het valt mij vaak op dat er bij andere mensen "dingen/ vuil" op de grond liggen, ik zou daar nerveus van worden. Ik merk dat vooral mensen uit andere culturen het niet vreemd vinden dat ze hun schoenen bij mij uit moeten, Nederlanders mopperen nogal eens.
Gisselle schreef:
13-07-2019 09:37
Jouw verhaal is de mijne!. Hier geen schoenen in huis, en ik stofzuig iedere dag, soms meerdere keren, dweilen ook, mijn vloer is schoon (mijn aanrecht trouwens ook). Ik heb wel dieren, en heb daarvoor een handdoek en doekjes bij de voordeur liggen, als ze vieze pootjes hebben maak ik die schoon. Het valt mij vaak op dat er bij andere mensen "dingen/ vuil" op de grond liggen, ik zou daar nerveus van worden. Ik merk dat vooral mensen uit andere culturen het niet vreemd vinden dat ze hun schoenen bij mij uit moeten, Nederlanders mopperen nogal eens.
Precies. Ik word er ook nerveus van. En inderdaad, het is iets typisch Nederlands om er een probleem van te maken. Alleen mijn eigen familie doet er moeilijk over. :proud: Vriendinnen/vrienden/partner/schoonfamilie uit andere culturen vinden het de normaalste zaak van de wereld.
Ik stofzuig ook iedere dag soms 2x en dweilen een paar x per week ook al heb ik geen honden en geen kinderen. Ik heb een hele moeilijke vloer en je ziet er letterlijk alles op en dat kan ik niet verdragen. Ik snap best dat mensen dat overdreven vinden maar gelukkig is het mijn huis:-) Maar bij nat weer moeten mensen dus echt hun schoenen uit doen anders heb ik vlekken die ik er gewoon niet uit krijg. Bij droog weer stel ik het op prijs maar hoeft niet, zodra de mensen weg zijn ga ik toch gelijk dweilen en gebruik dan gelijk wat dettol.
Alle reacties Link kopieren
Dettol? Wow! Neem je ook Dettol mee naar de supermarkt (boodschappenwagentje) of pinautomaat?
amarna schreef:
13-07-2019 11:33
Dettol? Wow! Neem je ook Dettol mee naar de supermarkt (boodschappenwagentje) of pinautomaat?
Nee maar ik heb wel altijd bacteriedodende handgel bij. Als ik iets smerig vind zijn het wel winkelwagentjes, deurklinken en pinautomaten.
Ja bah, winkelwagentjes en winkelmandjes.
Ik zal het wel over me heen krijgen maar ik vind sommige reacties nogal bijzonder.

Zoals mensen die hier reageren dat ze schoenen in huis onhygiënisch vinden omdat ze/terwijl ze vloerbedekking hebben (als in: tapijt oid), maar als je zo op hygiëne zit waarom heb je dan überhaupt tapijt? Weet je wel wat voor schilfers en mijten en weet ik veel wat daarin blijven zitten, hoe goed je ook schoonmaakt?

En een tweede punt..ik vraag me af of de mensen die zich enorm druk maken over viezigheid van buiten op hun vloer, wel beseffen hoe smerig (qua bacteriën) andere zaken in je huis zijn (zoals bepaalde randjes bij de wc pot, deurklinken met e-coli, je hond/kat die ook buiten komt en het gemiddelde vaatdoekje). En schoonmaakfreaks die hun huis dagelijks ontsmetten zullen daar ongetwijfeld geen last van hebben, maar ik geloof er niks van dat iedereen dat hier doet.

Jullie lezen het al: ik vind schoenen aan in huis niet schokkend...
Alle reacties Link kopieren
Lluvia schreef:
13-07-2019 14:34
Ik zal het wel over me heen krijgen maar ik vind sommige reacties nogal bijzonder.

Zoals mensen die hier reageren dat ze schoenen in huis onhygiënisch vinden omdat ze/terwijl ze vloerbedekking hebben (als in: tapijt oid), maar als je zo op hygiëne zit waarom heb je dan überhaupt tapijt? Weet je wel wat voor schilfers en mijten en weet ik veel wat daarin blijven zitten, hoe goed je ook schoonmaakt?

En een tweede punt..ik vraag me af of de mensen die zich enorm druk maken over viezigheid van buiten op hun vloer, wel beseffen hoe smerig (qua bacteriën) andere zaken in je huis zijn (zoals bepaalde randjes bij de wc pot, deurklinken met e-coli, je hond/kat die ook buiten komt en het gemiddelde vaatdoekje). En schoonmaakfreaks die hun huis dagelijks ontsmetten zullen daar ongetwijfeld geen last van hebben, maar ik geloof er niks van dat iedereen dat hier doet.

Jullie lezen het al: ik vind schoenen aan in huis niet schokkend...
100% eens. Wat ik hiervoor allemaal lees vind ik ook overdreven. Ik heb echt geen tijd (en zin) om elke dag te stofzuigen. Hier loop ik lekker de hele dag met schoenen aan (dat vind ik dus juist weer fijner dan op sokken/pantoffels). En ik leef nog steeds en ben nauwelijks ziek, dus zie ook niet de winst om het anders te gaan doen. Dan maar smerig ;-)
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
13-07-2019 11:04
Precies. Ik word er ook nerveus van. En inderdaad, het is iets typisch Nederlands om er een probleem van te maken. Alleen mijn eigen familie doet er moeilijk over. :proud: Vriendinnen/vrienden/partner/schoonfamilie uit andere culturen vinden het de normaalste zaak van de wereld.
Welk punt probeer je te maken? In het topic over hoe iemand z'n bed opmaakt haal je ook al uit naar Nederlanders.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Lluvia schreef:
13-07-2019 14:34
Ik zal het wel over me heen krijgen maar ik vind sommige reacties nogal bijzonder.

Zoals mensen die hier reageren dat ze schoenen in huis onhygiënisch vinden omdat ze/terwijl ze vloerbedekking hebben (als in: tapijt oid), maar als je zo op hygiëne zit waarom heb je dan überhaupt tapijt? Weet je wel wat voor schilfers en mijten en weet ik veel wat daarin blijven zitten, hoe goed je ook schoonmaakt?

En een tweede punt..ik vraag me af of de mensen die zich enorm druk maken over viezigheid van buiten op hun vloer, wel beseffen hoe smerig (qua bacteriën) andere zaken in je huis zijn (zoals bepaalde randjes bij de wc pot, deurklinken met e-coli, je hond/kat die ook buiten komt en het gemiddelde vaatdoekje). En schoonmaakfreaks die hun huis dagelijks ontsmetten zullen daar ongetwijfeld geen last van hebben, maar ik geloof er niks van dat iedereen dat hier doet.

Jullie lezen het al: ik vind schoenen aan in huis niet schokkend...
Mee eens.
Ik vraag me af hoe deze mensen dan omgaan met bepaalde situaties buitenshuis (winkelkarretjes zijn ook niet altijd even schoon, het ov blinkt ook niet uit in hygiëne, over geld nog maar te zwijgen). Tuurlijk 'moet' je ergens een grens trekken en is die grens voor iedereen verschillend, alleen heb ik in sommige gevallen het idee dat ze doorslaan in wat reëel is. Niet lullig bedoeld of zo.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Zijdehoentje schreef:
14-07-2019 10:21
Mee eens.
Ik vraag me af hoe deze mensen dan omgaan met bepaalde situaties buitenshuis (winkelkarretjes zijn ook niet altijd even schoon, het ov blinkt ook niet uit in hygiëne, over geld nog maar te zwijgen). Tuurlijk 'moet' je ergens een grens trekken en is die grens voor iedereen verschillend, alleen heb ik in sommige gevallen het idee dat ze doorslaan in wat reëel is. Niet lullig bedoeld of zo.
Nou het is niet anders he? Als je boodschappen doet dan moet je nu eenmaal een winkelkarretje of mandje vasthouden en meer van dat soort situaties. Ik probeer het dan gewoon "los te laten". Als ik thuis kom is het eerste wat ik doe, nadat ik mijn schoenen uit heb gedaan, mijn handen wassen. Met het openbaar vervoer reis ik niet, want te vermoeiend voor mij, veel te duur, en vooral ook smerig.

Ik heb een keer een programma gezien waarbij ze de zittingen van een bus/ trein controleerden op bacteriën,...mensen zitten er net alleen met hun schoeisel op, maar ze vonden ook poepbacterie. Ik probeer nu echt om zittingen te vermijden, tuurlijk moet ik wel eens ergens zitten zoals bijv. in een ziekenhuis enz.. Maar heb zoveel viezigheid gezien. Als ik bijv. naar een openbaar toilet moet, dan open en sluit ik de deur met een stuk toiletpapier. Toen ik studeerde kwam ik regelmatig in de bibliotheek. Daar zag ik regelmatig een dakloze die met een volgescheten poepbroek liep, deze persoon zat met die broek op de stoel waar jij en ik ook op zitten. De volgende dag zag ik die persoon dan weer met dezelfde broek, dag erna weer.

Ook vaak in het ziekenhuis gelegen, zoveel viezigheid daar gezien.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
14-07-2019 11:20
Nou het is niet anders he? Als je boodschappen doet dan moet je nu eenmaal een winkelkarretje of mandje vasthouden en meer van dat soort situaties. Ik probeer het dan gewoon "los te laten". Als ik thuis kom is het eerste wat ik doe, nadat ik mijn schoenen uit heb gedaan, mijn handen wassen. Met het openbaar vervoer reis ik niet, want te vermoeiend voor mij, veel te duur, en vooral ook smerig.

Ik heb een keer een programma gezien waarbij ze de zittingen van een bus/ trein controleerden op bacteriën,...mensen zitten er net alleen met hun schoeisel op, maar ze vonden ook poepbacterie. Ik probeer nu echt om zittingen te vermijden, tuurlijk moet ik wel eens ergens zitten zoals bijv. in een ziekenhuis enz.. Maar heb zoveel viezigheid gezien. Als ik bijv. naar een openbaar toilet moet, dan open en sluit ik de deur met een stuk toiletpapier. Toen ik studeerde kwam ik regelmatig in de bibliotheek. Daar zag ik regelmatig een dakloze die met een volgescheten poepbroek liep, deze persoon zat met die broek op de stoel waar jij en ik ook op zitten. De volgende dag zag ik die persoon dan weer met dezelfde broek, dag erna weer.

Ook vaak in het ziekenhuis gelegen, zoveel viezigheid daar gezien.
Als het OV en ziekenhuizen qua bacterien en bacillen echt zo gevaarlijk zijn als jij denkt, dan zou de halve bevolking constant ziek zijn.
Die bacillen zijn er zeker, maar het is niet goed ze te ontwijken. Om weerstand op te bouwen moeten we er juist mee geconfronteerd worden.
Ik geef mezelf als voorbeeld. Ik werk in een ziekenhuis en reis dagelijks met het OV. Ben nooit ziek.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
14-07-2019 13:50
Als het OV en ziekenhuizen qua bacterien en bacillen echt zo gevaarlijk zijn als jij denkt, dan zou de halve bevolking constant ziek zijn.
Die bacillen zijn er zeker, maar het is niet goed ze te ontwijken. Om weerstand op te bouwen moeten we er juist mee geconfronteerd worden.
Ik geef mezelf als voorbeeld. Ik werk in een ziekenhuis en reis dagelijks met het OV. Ben nooit ziek.
Ik zat nog te denken hoe ik het netjes kon uitleggen en omschrijven zonder aan te vallen, maar wat Amarna zegt bedoel ik dus.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Boekentip voor de smetangstigen onder ons.

"Nooit alleen thuis" van Rob Dunn.
In ieder huis wonen schimmels en bacterien die goed voor ons zijn. Ook in een brandschoon huis.
Heb het zelf (nog) niet gelezen maar las de tip in de Margriet.

NB: bij Amazon 5 sterretjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven