Hardlopen

16-07-2019 22:42 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man loopt hard, 1 marathon en veel halve marathons. Het lijkt wel een verslaving, om de dag moet hij lopen. Inmiddels ook op zaterdag. Het draait vooral om zijn planning lijkt het wel. Een gesprek hierover ontaard constant in discussies. Elk zijn zin begint met IK: Ik wil hardlopen, Ik vind het fijn ,Ik word er een beter mens van.
Mijn punt is dat het veel tijd kost, en dat er weinig rekening wordt gehouden met het feit dat er nog een thuissituatie is. Hij voelt dit als een aanval op zijn sportleven . Ik kom er niet doorheen, en hij eerlijk gezegd niet meer bij mij. We hebben ook nog 2 kids, dus het moet beter in de communicatie, maar heel eerlijk weet ik even niet meer hoe...
Meestal is het een combi van dingen, stel hij werkt ook nog veel of hangt erna nog met vrienden die ook hardlopen dan is even hardlopen niet het dingetje. Of wat ook kan, dat hij daarna nergens meer zin of energie voor heeft. Ik heb eens zo'n sportfanaat gehad nou daar had je niks meer aan... wilde verder niet de deur uit om wat leuks te doen, geen fut voor seks...ook altijd maar bezig met de sport, mauwen over blessures en alleen maar praten over voeding.
Lorem Ipsum
Dit lijkt meer een soort vluchtgedrag voor het gezinsleven en relatie.
Je ziet dit wel vaker bij mannen. Sporten en carrière zijn een goede dekmantel voor claimen van meer eigen tijd.
Lastig. Ik zou duidelijke afspraken proberen te maken. Man wil hardlopen, oké, hoeveel tijd heeft hij hiervoor nodig? En dan samen een planning proberen te bedenken. En hem daar dan ook aan laten houden!

Mijn wederhelft is ook veel weg (geen sport, maar wel een druk sociaal leven en een veeleisende baan met lange dagen). Het helpt dan vaak om hem in te laten zien hoe vaak hij weg is. Hij heeft dat vaak helemaal niet door tot ik de kalender erbij pak en hem laat zien dat hij vijf zaterdagen achter elkaar weg is. Dan moet hij van mij wel kiezen en ja, dat vindt hij lastig en niet leuk. Enerzijds snapt wil hij overal bij zijn, anderzijds is hij het wel met me eens dat hij ook tijd voor zijn gezin moet maken. Dus ik zou dat als uitgangspunt nemen: dat je vindt dat je te weinig tijd samen doorbrengt, en vanuit dat punt een planning maken. Meebewegen, er niet tegenin gaan. Als hij om de dag wil rennen, waarom niet 's ochtends? In de lunchpauze op het werk (als dat kan)? Baken duidelijke weekenden af waarin jullie allebei niets plannen en bewust tijd met elkaar doorbrengen (dat klinkt heel anders als "je traint teveel, nu mag je niet gaan").

En if all else fails, zelf een hobby zoeken die tijd kost, en als hij daar moeilijk over doet, hem vragen waarom ZIJN hobby belangrijker is dan de jouwe.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Lucifer2018 schreef:
17-07-2019 15:23

Iedereen snapt dat OM de dag en elk weekend bezig zijn met halve of hele marathons gewoon veel tijd slurpt.
Wat een onzin.
Alles valt of staat met plannen en communicatie

Geloof me, als je marathons loopt is het niet goed om om de dag heel veel kilometers te rennen.
Sterker nog, als ik in januari de Weisensee schaats (alternatieve elfstedentocht) dan schaats ik mijn laatste marathon in december.

Een mensenlijf is er nou eenmaal niet op gemaakt om wekelijks zoveel kikilometers te rennen of schaatsen

Dus in opbouw naar een marathon of een halve marathon ben je per dag zo ongeveer een uur kwijt. En eens in de week 1.5 tot 2 uur

Me dunkt dat dat toch moet lukken zeg.

Nogmaals ik heb geen kinderen maar je gaat me toch niet wijsmaken dat als.je een gezin hebt je leven vanaf dat moment alleen nog maar bestaat uit werken, eten, kinderen en huishouden?

Een uurtje per dag voor jezelf os toch niet iets heel wereldvreemds toch?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Roodkapjeendewolf schreef:
17-07-2019 15:37
Je ziet dit wel vaker bij mannen. Sporten en carrière zijn een goede dekmantel voor claimen van meer eigen tijd.
:rofl:

Een carrière is best handig voor als er rekeningen betaald moeten worden.
En sporten is geen dekmantel voor eigen tijd, dat is gewoon eigen tijd. Waar niks mis mee is. Mits in overleg.
Summerdance schreef:
17-07-2019 16:08
Nogmaals ik heb geen kinderen maar je gaat me toch niet wijsmaken dat als.je een gezin hebt je leven vanaf dat moment alleen nog maar bestaat uit werken, eten, kinderen en huishouden?

Nee joh, absoluut niet.
Roodkapjeendewolf schreef:
17-07-2019 15:37
Dat denk ik altijd van mannen die zitten te vissen.
.
impala schreef:
17-07-2019 16:19
:proud:
Maar om hoeveel tijd heb je het dan concreet? Ik loop ook om de dag hard, ook in het weekend. Als je man op zaterdag van 8-10 hard loopt, is dat toch geen probleem?
impala schreef:
Nu je het zegt, mijn vader ging heel vaak vissen toen wij klein waren en nu we allemaal volwassen zijn, eigenlijk nooit meer... O_O
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Summerdance schreef:
17-07-2019 16:08
Wat een onzin.
Alles valt of staat met plannen en communicatie

Geloof me, als je marathons loopt is het niet goed om om de dag heel veel kilometers te rennen.
Sterker nog, als ik in januari de Weisensee schaats (alternatieve elfstedentocht) dan schaats ik mijn laatste marathon in december.

Een mensenlijf is er nou eenmaal niet op gemaakt om wekelijks zoveel kikilometers te rennen of schaatsen

Dus in opbouw naar een marathon of een halve marathon ben je per dag zo ongeveer een uur kwijt. En eens in de week 1.5 tot 2 uur

Me dunkt dat dat toch moet lukken zeg.

Het gaat niet over een uurtje per dag. En als dat uurtje, 2 uurtjes ect.. ( elke dag of om de dag) valt op de momenten dat er als vader of man dingen zijn waar hij gewoon deel van hoort uit te maken, dan is dat uurtje ( of 2) ook gewoon kut.

En ik heb zelf runs gedaan en ik was elke run zelf halve of hele dagen weg. Als je dan elke run in je omgeveing mee gaat doen in de weekenden en om de dag gaat trainen slurpt dat tijd.

En het staat inderdaad met planning of hij dan naast werk nog genoeg tijd heeft voor gezin en zijn deel van alles.
Blijkbaar is er met TO's man niet echt te praten over die planning en vind TO dat hij dus niet zijn deel doet mbt gezin, haar en huishouden.

Kan jij wel blijven roepen dat dat onzin is.. maar dat is niet zo.
Rosalind schreef:
17-07-2019 16:16
:rofl:

Een carrière is best handig voor als er rekeningen betaald moeten worden.
En sporten is geen dekmantel voor eigen tijd, dat is gewoon eigen tijd. Waar niks mis mee is. Mits in overleg.
Je kunt wel lachen. Maar ik zie dit vaak.

Sport en werk zijn de uiteraard normale dingen die bij het leven horen. Maar mannen duiken soms extreem in een hobby/sport of spenderen ineens veel extra (gezins) tijd om carrière te maken. Ik zie dit dan wel als een escape
Lucifer2018 schreef:
17-07-2019 16:23
Het gaat niet over een uurtje per dag. ....

Kan jij wel blijven roepen dat dat onzin is.. maar dat is niet zo.
Dan verschillen jij en ik daarin van mening.
Vooralsnog hebben we namelijk nog steeds niet gehoord van TO hoeveel uur haar man nou werkelijk weg is.

Daarnaast ben ik van mening dat een stukje eigen tijd binnen je relatie zowel van hem als van haar iets doodnormaals zou moeten zíjn
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
abracadabra schreef:
17-07-2019 13:16
Ik ben alleenstaande moeder en ik loop ook hard. Ik vraag me echt af waarom t niet zou kunnen. Hardlopen kan je ook inplannen. Soms ga ik s ochtends voor mijn werk. Of ik ren rondjes om de speeltuin terwijl de kids spelen. Maar goed als hij marathons loopt en hij doet 1 lange duurloop van 2 uur... 2 intervals en een korte duurloop dan is hij er max 5 uur per week mee bezig. Moet echt wel in te plannen zijn. 3 keer een uurtje doordeweeks en in t weekend een keer 2 uur. Dan doet ie dat maar s ochtends ofzo. En dat uurtje doordeweeks kan s avonds als de kids in bed liggen of s morgens voor t werk.

Ik vind t dan weer heel wat om te zeuren om iemand zijn sport.
Maar t gaat er dus juist om dat hij het op ongunstige tijden doet, er geen overleg en geen begrip is
impala schreef:
Mijn vader nam niet eens aas mee als ie ging vissen.. en hij hield niet van de zon, niet van drukte en ging graag motorrijden.

Hij ging dus nooit mee als we als gezin wat gingen doen. Waarom die man ooit kinderen wilde is me nog steeds een raadsel.
Rosalind schreef:
17-07-2019 15:33
Wat is iedereen negatief zeg! Sporten is goed voor je en alleen maar aan te moedigen. Om de dag sporten is dus helemaal niet zo gek.
Uiteraard wel in goed overleg en met wat flexibiliteit van beide kanten. Het fijne aan hardlopen is juist dat je het vrijwel overal en altijd kan doen, itt een teamsport.
Hij zou bv ook ´s ochtends vroeg kunnen hardlopen, bv op zaterdag.
Ben ik het op zich met je eens, maarrrr:
- om de dag sporten betekent bij ons dat de ander de andere dag sport en zo zit je dus nooit samen op de bank
- vroeg in het weekend betekent dat de ander vroeg moet opstaan (wij slapen om en om uit).
Ik ga zo samen met man sporten.
3thee schreef:
17-07-2019 17:13
Ik ga zo samen met man sporten.
Maar waar laat je dan die kinderen?
Summerdance schreef:
17-07-2019 16:39
Daarnaast ben ik van mening dat een stukje eigen tijd binnen je relatie zowel van hem als van haar iets doodnormaals zou moeten zíjn
Dat zou doodnormaal moeten zijn inderdaad, en het zou in balans moeten zijn.

Dat laatste is bij TO duidelijk niet het geval. Haar man 'moet' hardlopen en daar doet ze het maar mee.

En als TO haar eigen tijd vervolgens op zou eisen, krijgt ze ongetwijfeld te horen dat zij de reden is dat ze te weinig tijd als gezin hebben.
COtweepuntnul schreef:
17-07-2019 17:11
Ben ik het op zich met je eens, maarrrr:
- om de dag sporten betekent bij ons dat de ander de andere dag sport en zo zit je dus nooit samen op de bank
- vroeg in het weekend betekent dat de ander vroeg moet opstaan (wij slapen om en om uit).
- Je hoeft natuurlijk niet altijd op de "samen op de bank momenten" te sporten.
- Als de man van TO op zaterdag ´s ochtends vroeg wil sporten vervalt daarmee zijn uitslaapdag.

Waarmee ik wil aangeven dat het allemaal niet zo onmogelijk is, mits er een fatsoenlijke planning en communicatie is.
Rosalind schreef:
17-07-2019 17:19
- Je hoeft natuurlijk niet altijd op de "samen op de bank momenten" te sporten.
- Als de man van TO op zaterdag ´s ochtends vroeg wil sporten vervalt daarmee zijn uitslaapdag.

Waarmee ik wil aangeven dat het allemaal niet zo onmogelijk is, mits er een fatsoenlijke planning en communicatie is.
Nee er valt heus wel een mouw aan te passen hoor, maar ik gok dat de man van TO dat niet helemaal snapt
Maar hoeveel loopt die man van TO nou?
Dat is mij nog steeds niet duidelijk...

Hier ook een hardlopende man. Staat 5.30 op en gaat hardlopen. Hij maakt mij om 7.00 wakker met vergezette koffie en dan maken we samen de kinderen wakker. Dus ik vind wel dat hij er een beter mens van wordt 😅

Zijn daar geen afspraken over te maken TO? Over de tijden dat hij loopt?
COtweepuntnul schreef:
17-07-2019 17:21
Nee er valt heus wel een mouw aan te passen hoor, maar ik gok dat de man van TO dat niet helemaal snapt
Dat kan natuurlijk.
Maar het zal me niet verbazen als TO ook niet zo flexibel is en het sporten allemaal maar onzin vindt.
Of misschien vindt TO het eigenlijk helemaal niet meer zo erg, aangezien ze niet meer teruggekomen is.
COtweepuntnul schreef:
17-07-2019 17:15
Maar waar laat je dan die kinderen?
Nu, thuis. Toen ze kleiner waren, keken ze (of speelden ze met iets).
Rosalind schreef:
17-07-2019 15:33
Wat is iedereen negatief zeg! Sporten is goed voor je en alleen maar aan te moedigen. Om de dag sporten is dus helemaal niet zo gek.
Uiteraard wel in goed overleg en met wat flexibiliteit van beide kanten. Het fijne aan hardlopen is juist dat je het vrijwel overal en altijd kan doen, itt een teamsport.
Hij zou bv ook ´s ochtends vroeg kunnen hardlopen, bv op zaterdag.
Sporten is goed, maar er gaat vooral ook veel tijd in zitten. Tijd, die er in een jong gezin, met twee werkende ouders gewoon niet altijd is.

Vriend en ik sporten ook graag en als ik geen gezin had, zou ik er veelmeer tijd aan besteden. Dus moet ik vaak een afweging maken: ga ik traînen, ga ik achterstallige adminstratie doen, ga ik even bij hulpbehoevende schoonouders langs, bel ik mijn zus, moeder, schoonzus om even bij te kletsen, doe ik wat aan het huishouden, help ik mijn zoon op weg met zijn huiswerk, lees ik mijn jongste voor of hoor ik het verhaal aan van puberzoon, die wat dwars zit? Oja, en de konijnen moeten ook verzorgd worden, de plantenbakken moeten water hebben en we moeten nog een cadeau bedenken voor schoonzus, die 50 wordt. En als ik dan buiten loop, dan vraag ik even aan de buurvrouw, die ik tegenkom, hoe het met haar ernstig zieke moeder is en aan vriendin, die met de hond voorbij loopt, of ze alweer opgeknapt is na haar ziekenhuisopname.

Ik vind het soms knap lastig en de avond is om voordat je het weet. Mijn vriend heeft een tijd gehad, dat de balans er niet meer was en hij teveel en te vaak van huis was. Daar hebben we toen wel even over gepraat en ik heb ook gezegd dat ik graag zou zien dat hij wat minder tijd aan zijn sport zou besteden. Uiteindelijk zag hij dat ook wel in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven