Gezondheid alle pijlers

Vriend heeft longkanker

09-02-2019 11:58 1698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerste kerstdag werd mijn vriend verkouden met veel hoesten erbij. Verkoudheid ging over, hoesten niet en dat werd steeds pijnlijker. Halverwege januari voelde hij met een hoestbui een knak bij zijn ribben. Mijn vriend ging gelijk naar de huisarts, die stuurde hem door naar het ziekenhuis voor een foto.
Conclusie was een gebroken rib en ze zagen iets bij zijn longen wat ze niet vertrouwden.
Vriend kreeg een scan en vorige week hebben we echt het meest verschrikkelijke nieuws gekregen.
Longkanker met uitzaaiingen naar oa zijn rib, daarom is die ook gebroken, stukje lymfe, lever en er zit een plekje bij zijn heup. Arts zei gelijk dat hij dit niet kon genezen, alleen maar tijd rekken. :cry:
Onze wereld is ingestort, onze toekomst plannen die we samen hadden kunnen we niet meer uitvoeren. Het is allemaal zo onwerkelijk, we leven in een complete nachtmerrie.
Zonder behandeling geeft de arts hem een half jaar, met behandeling kan het met een paar maanden tot paar jaar gerekt worden, mits het aanslaat.

Dinsdag krijgt hij zijn eerste chemo en maandag krijgen we te horen of hij ook immunotherapie erbij krijgt.
Ik ben zo bang voor alles wat komen gaat, dat ik hem zie aftakelen en dat het moment gaat komen dat ik mijn grote liefde moet gaan missen :cry: Geen idee hoe ik dit allemaal moet gaan doen. We proberen nu nog zoveel mogelijk te genieten en leuke dingen te doen zolang het nog kan.
Ach meisje toch. Ik leef met je mee... :hug:
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Lieve Pink, zware en moeilijke tijden zijn dit :hug:
Ik snap dat je uitkijkt naar vanmiddag om je man weer te zien. Ik had dat bij mijn vader ook. Ben een keer alleen naar het rouwcentrum gegaan om bij hem te zitten.

Het rouwproces begint pas na de crematie/begrafenis. Wanneer al het geregel en het meeste bezoek achter de rug is. Neem de tijd.
We zijn hier als je wat af je af wilt schrijven.

Is het mogelijk om bij jullie oude huis nog even te kijken? Misschien doet het je goed.
Gecondoleerd.
:hug:
Lieve Pink,

Ik heb je verhaal in stilte meegelezen. Ik wil je nu, echter, heel veel sterkte wensen met wat komen gaat. :hug:
Gecondoleerd met dit enorme verlies. Wat is dit bizar snel gegaan.
Wat vervelend dat ze je in het ziekenhuis niet ingelicht hebben over wat een delier is. Dit komt idd veel voor en is ook logisch. Ik las dat ze dachten dat het uitzaaiingen waren. Die kans was er natuurlijk ook maar een delier ligt voor de hand. Wat ik uit je verhaal begreep is dit ook al gestart toen je man nog in de kliniek was.
Zo jammer dat je dit zo hebt moeten mee maken. Ik hoop dat je het een plekje kunt geven en vooral kunt vast houden aan de fijne herinneringen.
Misschien helpt het voor je rouw proces om met een arts te gaan praten over de afgelopen 6 maanden. Dat kan altijd natuurlijk.

Verder wens ik je onwijs veel kracht, sterkte toe voor nu en de komende tijd dat je het nodig hebt.
Gecondoleerd meis!.
Lieve Pink,

Ik ontdekte jouw topic gister pas. Wat hebben jullie ontzettend veel mee moeten maken in het afgelopen half jaar, en dan met deze intens verdrietige afloop. Mijn hart gaat naar je uit :hug:

Ik wil je voor de komende periode geen kracht wensen, want die wens heb je al genoeg gehad. In plaats daarvan wens ik je juist rust. Je bent zo sterk en krachtig geweest de afgelopen periode, maar nu is het belangrijk dat je de tijd voor jezelf neemt om een begin te maken met de verwerking.

Verdriet, woede, wanhoop, gemis, liefde en zelfs plezier; al die gevoelens zijn er omdat jullie liefde voor elkaar simpelweg te groot is om in één emotie te vatten. Die gevoelens mogen er dus ook in al hun verschijningsvormen zijn.

:redrose:
prada schreef:
21-07-2019 01:34
Pink, ik hoorde dit nummer op de radio en vond het heel toepasselijk. Je kunt de tekst intrepeteren alsof je man die woorden nu tegen jou zegt. Maar het zouden ook de woorden kunnen zijn die jij tegen je man zegt. Waar hij ook is. Vooral omdat je een aantal keren beschreef in welke rollercoaster je/jullie beland zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=cWe4e0_UmIc

Iemand gaf op het topic van Daantje (moeder en euthanasie) een suggestie om een vingerafdruk te laten nemen. Om eventueleel te laten graveren in een ring/ketting/armband. Misschien wil je dat helemaal niet maar ik leg de tip toch even bij je neer.
Ik ken dat nummer wel, is wel echt een heel mooi nummer inderdaad!
Ja, ik heb ook gevraagd om vingerafdrukken, die krijgen wij vanmiddag mee. Weet alleen nog niet wat ik ermee wil doen. Zijn er nog meer dingen die ik nog zou kunnen doen? Ik heb nu dus een plukje haar en zijn vingerafdruk vanmiddag.
PinkWombat schreef:
21-07-2019 09:23
Ja, ik heb ook gevraagd om vingerafdrukken, die krijgen wij vanmiddag mee. Weet alleen nog niet wat ik ermee wil doen. Zijn er nog meer dingen die ik nog zou kunnen doen? Ik heb nu dus een plukje haar en zijn vingerafdruk vanmiddag.
Het is natuurlijk heel persoonlijk of je dat wil, maar mensen vinden het soms ook fijn om nog wat foto’s te maken. Dat geeft iets tastbaars om te helpen bij het besef dat het echt gebeurd is, en als iemand er heel vredig bij ligt en de pijn uit het gezicht is, dan kan het ook bijdragen aan het “voor hem was het beter” gevoel.
Mooi nummer Prada :heart:

Lieve Pink,ik geef je weer een :hug:
Vorig jaar is mijn schoonvader overleden,ik heb iedere dag na zijn overlijden foto's gemaakt,in het begin was dat moeilijk om ze te bekijken maar nu ben ik er heel blij mee en bekijk ik ze vaak.
Vingerafdrukken nemen ze volgens mij bijna standaard af.
Ik heb voor onze zoon een mooie ashanger laten maken met de vingerafdruk van opa en mijn vriend heeft een kleine tatoo met de as van zijn vader.
Ja, foto's maken. Kan je straks ook helpen bij de verwerking ervan. De wetenschap dat je iets tastbaars hebt van het laatste is soms fijn. Ik heb ook foto's en meer mensen die ik ken hebben foto's van hun overleden dierbare. Allen kijken er niet veel naar, maar zijn blij dat ze ze hebben.
Het lijkt me dat je in deze periode in een soort roes leeft, ook omdat de eerste paar dagen voornamelijk in het teken staan van dingen regelen. Ondanks dat heb je wel te maken met allerlei soorten emoties en heb je heel veel te verwerken.

Is het misschien een idee om dit van je af te schrijven? Niet alleen te benoemen wat er gebeurd is, maar ook hoe je je voelde en hoe je het beleefd hebt? Het hoeft niet op het forum hier, alleen als je het zelf wil natuurlijk. Misschien op een andere manier, in een mooi notitieboek, waar je ook eventueel foto's, een vingerafdruk van je man en de haarlok in kan doen.

En mocht je er aan toe zijn en/of er iets over willen lezen: er is op dit forum een topic over rouwverwerking. Iemand heeft dit al eerder genoemd en volgens mij staat daar ook de link.

Het is ook zo iets persoonlijks. Wat de één heel fijn en dierbaar vond, kan de ander helemaal niets vinden. Er is in mijn beleving hier geen goed of fout in; het gaat erom wat jij wil, wat bij jou past, wat voor jou goed voelt.
In this mad house we must all survive
Je kunt, als hij gecremeerd wordt, zijn as in een sieraad laten verwerken.
Een andere mogelijkheid met de as is om een boom te planten. Ik vind dat zelf een hele mooie gedachte en het geeft je een plek om naartoe te gaan. Zie deze sites bijvoorbeeld:

https://herinneringsboom.com/
https://rememberingreen.nl/
Gewoon even een dikke knuffel voor je :hug:
Lieve Pink, het is raar he, als je de dag na het overlijden van je man uit bed stapt. Voor jou begint een nieuwe dag, maar voor hem zal dat nooit meer gebeuren.

Is het een idee om een ring te maken met zijn vingerafdruk gegraveerd? Ik heb dat gedaan na het overlijden van mijn ouder en het is mijn meest dierbare ring geworden. Voor een ander is het een sierlijke gouden ring, maar voor mij is het de ring waardoor ik me verbonden voel.

Rouwen is niet leuk. Ups en downs wisselen elkaar af en ik heb wel eens het gevoel gehad dat het nooit op zou houden, maar na een tijdje kwam er ineens een dag dat ik hard moest lachen om de fratsen van mijn ouder, niet meer hoefde te huilen bij foto's en ik het gevoel had dat ze altijd bij me was. Tot die tijd was het uitzitten met het besef dat er geen fout in rouwen is. Emoties komen en gaan, maar daar viel geen peil op te trekken.

Fijn dat je straks naar hem toe kan!
PinkWombat schreef:
21-07-2019 09:23
Een familielid kon bij ons niet bij de crematie van mijn zwager zijn. Ik heb toen veel foto's gemaakt. Van hoe hij opgebaard lag, van de kist. De bloemen. Tijdens de crematiedienst ook (In overleg met mijn zus).
Voor die familielid heel waardevol. Maar ook mijn zus was er achteraf blij mee. Eerst wilde ze ze niet zien. Ik heb ze op een stick gegeven, dan kon ze ermee doen wat ze wilde. Na een tijdje vond ze het erg fijn, omdat ze zei dat de hele dag als in een roes voorbij is gegaan.
Lieve pink, gecondoleerd. Wat is het snel gegaan en wat heb jij je snel moeten aanpassen aan alles wat er gebeurde.

Weet dat hoe het gegaan is met zijn overlijden niet in jouw handen was en het dus sowieso goed is gegaan. Het feit dat je er wel en niet bij was is gezien hoe je alles hebt ervaren denk ik precies hoe het moest zijn.

Ik wens je rust en liefde van al je naasten om dit tzt een plekje te kunnen gaan geven.
Gisteren zag ik een sieraad waarin bloemen waren verwerkt van het rouwboeket, vond het echt heel mooi.

https://www.facebook.com/uitvaartbegele ... =3&theater

Het is ook mogelijk om foto's te laten maken tijdens de dienst of ook al daarvoor. Heb dat zelf al een paar keer meegemaakt, vind het erg mooi. Heel puur. Geen idee in welke regio je woont, dus of diegene die ik plaats een optie is, maar meer voor het idee.

https://goodbyemoments.nl

Sterkte!
Ik kan geen woorden bedenken om jou te troosten alleen....dit is echte liefde.
Pink ik heb een kleine hanger met wat as er in van mijn moeder
Pink, gecondoleerd. Je hebt gedaan wat je kon.
Veel sterkte gewenst :rose:
Hatsjikideee...
Ik heb zoiets waar de as van een familielid in is verwerkt:
https://www.uitvaartwinkel.nl/glasrelie ... s-onderweg

Ik weet niet of je op dit soort dingen zit te wachten PW, maar misschien heb je er wat aan.

Net als de rest heb ik de indruk dat je een hele sterke, lieve vrouw bent. Je hebt het goed gedaan.

Gecondoleerd, Pink! Veel sterkte gewenst! :hug:
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven