Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Sorry quest, ook geen tips. Heb de hele dag alles dicht gehouden (ook de binnendeuren op de slaapverdieping), behalve het raam op zolder en het raam bij dochter. Zoon sliep binnen 5 minuten, dochter deed er een half uur over.

Hier is de favo van zoon trouwens "aardappels met jus". Ik ben zo'n loeder dat ik in de supermarkt naast een andere moeder ga staan die dan net heeft verteld aan hun peuter dat ze geen patat gaan eten. (Vraag dan niet aan je peuter wát ze willen eten als patat niet in het keuzegebied ligt, hoe weet die peuter nou dat de opties quinoa of salade zijn?). Ik vraag dan aan mijn peuter wat hij wil eten, die moeder kijkt me aan met een blik dat ik straks ook een meltdown-peuter ga krijgen en zoon antwoord dan "aardappels met jus". Die blik die je dan krijgt... :moon:
@pavo: hier helpt het soms dat ze eerst moeten likken (dat is laagdrempeliger dan proeven) voordat ze zeggen dat ze iets niet willen. Het stukje wat ze moeten proeven/likken komt dan van het bord van man of mijzelf. Ik denk dat zoon dan in de helft van de gevallen toch overstag gaat :bonk:

Fruit eet zoon hier trouwens maar op 3 momenten:
- een groeispurt
- ziek worden/ ziek zijn
- temperaturen van boven de 25 graden
Geen idee waarom, maar dat lijkt de enige logica te zijn die erin zit. We proppen hem deze dagen dus maar vol met fruit, hij is nu een wandelende vitamine-bom...
Sinds maand ofzo moet zoon eerst de andere dingen proeven voor hij meer krijgt van wat hij graag eet/toetje. En dan hoeft hij het niet eens door te slikken zeg maar. En dit doen we niet dagelijks. Maar nu vraagt hij vaker wat wij ook hebben als we hem juist alleen geven wat hij voorheen at.

Kwa groenten lust hij weinig maar eet veel fruit. Zaterdag bijvoorbeeld 3 peren, meloen en blauwe bessen. Dus dat compenseert weer
Hier eet dochter ook weinig groente. Als het ergens doorheen zit (lasagne of iets met rijst) dan eet ze het gewoon. Maar losse groente (aardappels/groente/vlees) laat ze vaak liggen. Ik maak me er niet zo druk om, het is een peuter. Verder eet ze wel gewoon goed en ik ga ervan uit dat ze het ooit wel weer zal eten.

Ze is wel gek op fruit en 'steelt' dat ook rustig uit de fruitschaal..
Wij zijn geloof ik wat strenger met eten. Bepaalde groente eet hij echt graag, wortel, broccoli, sperziebonen en snijbonen. Maar vanavond hadden we bloemkool. Hij eet dan liever de kip (pik) en naanbrood. Ik schep dan niet veel bloemkool op maar hij moet dan van ons wel eerst hapje bloemkool, dan stukje kip of brood. Etc. Werkt hier erg goed. Geen drama's aan tafel. Als hij wel hysterisch gaat doen draaien we z'n stoel om. Hij is er dan meestal direct klaar mee. Nee mij huilen, mij eten, mama mij eten? En dan gaat hij lekker eten :) als hij het echt niet lust dan hoeft hij alleen te proeven van mij, 1 hapje. Maar dat is eigenlijk met weinig, kan me nu niet eens bedenken wat hij echt niet lust. Olijven denk ik. Maar dat hoeft hij ook helemaal niet te eten van mij :)
Heerlijk, zo'n kind die graag eet! Mijn dochter zou dan gewoon niet eten, daarom maak ik er maar geen strijd van. Ze is vrij dun en heeft niet zoveel reserves, dus ik ben allang blij als ze de rest wel eet. Maar goed, wij eten eigenlijk maar 1 of 2x per week aardappels/groente/vlees en dan hebben we daar vaak salade bij. De andere dagen zit de groente 'verstopt' in het eten.

Grappig dat je zoon juist geen olijven lust Teckeltje, dochter zou hier het liefst alleen maar olijven eten de hele dag. Ze eet liever olijven dan ijsjes.
Wat grappig Fiona! Ik moet zeggen dat ik het ook heel fijn vindt dat hij zo goed eet. En als onze manier veel strijd op zou leveren of juist aversie tegen het eten zouden we het natuurlijk ook niet doen. Maar het werkt juist goed. En als hij geen hapjes groente meer wil maar zeurt om ander lekkers is het klaar. Dan heeft hij genoeg gehad. Of hij kan z'n groente eten. Daarmee kan ik merken of hij nog honger heeft of gewoon wil voor de lekker.
Als hij zich overdag verveelt kan hij ook zeuren om eten. Dus dan zorg ik altijd dat we wat gaan doen samen voor een half uurtje en doen we daarna een eet moment. Onze zoon is niet dik maar ook niet dun, gewoon lekker stevig maar gezond zeg maar?
Onze peuter eet alles behalve wortel en olijven. Tot een paar maanden terug at hij niet graag glibberige dingen maar dat is voorbij.

Favorieten zijn Tonijnpizza, pasta zalm en pannenkoeken :biggrin:
Hier heeft peuter weinig reserves en ik geloof dat kinderen eten wat ze nodig hebben. Hij eet vooral de aardappeltjes/noedeks/rijst etc. Proeven is hier dus puur zodat hij andere smaken leert kennen. En zijn favoriet is spinazietaart dus dat eten we minimaal om de week.

Wij krijgen wekelijks kratje fruit thuisbezorgd en peuter kan echt vol enthousiasme stuk fruit uitzoeken dan.
GlitterCupcake schreef:
23-07-2019 21:55
Onze peuter eet alles behalve wortel en olijven. Tot een paar maanden terug at hij niet graag glibberige dingen maar dat is voorbij.

Favorieten zijn Tonijnpizza, pasta zalm en pannenkoeken :biggrin:
Haha die gaan er hier ook goed in. Vooral de koekepakken :lol:
Fijn die goede eters. Wij zijn ook streng maar dochter eet dan gewoon niks. Dagen zat dat ze dus zonder eten naar bed gaat. We hebben zo'n beetje alles wel geprobeerd. Ze leeft op droge rijst/pasta en de keren dat we pannekoek of friet eten gaat ze helemaal los l :facepalm:.
pavo07 schreef:
23-07-2019 22:06
Fijn die goede eters. Wij zijn ook streng maar dochter eet dan gewoon niks. Dagen zat dat ze dus zonder eten naar bed gaat. We hebben zo'n beetje alles wel geprobeerd. Ze leeft op droge rijst/pasta en de keren dat we pannekoek of friet eten gaat ze helemaal los l :facepalm:.
Ik denk dat dit meestal met ouder worden overgaat. Ken weinig volwassenen die nog zo eten. Tot die tijd lange adem.
Rozetje lust geen pannenkoeken hahaha heb ik weer. Had daarstraks een huis tuin en keuken ongelukje in de tuin, en waar dochter mijn "kom van de tafel" vakkundig negeert werd mijn 'ga NU naar binnen' gedwee opgevolgd. Daar had ze er wel een zooitje kunnen maken maar daar is het wel peuter veilig. In de voortuin waar het hekje nog niet staat met een moeder die krom staar van de pijn met beide handen voor haar ogen niet.

Wel fijn dat mijn NU stem overkomt en dat ze niet schrok van het bloed omdat ik rustig bleef . (Gelukkig viel het uiteindelijk mee, ongelukje uit de categorie 'hark tegen je neus')
rosings schreef:
23-07-2019 22:18
Rozetje lust geen pannenkoeken hahaha heb ik weer. Had daarstraks een huis tuin en keuken ongelukje in de tuin, en waar dochter mijn "kom van de tafel" vakkundig negeert werd mijn 'ga NU naar binnen' gedwee opgevolgd. Daar had ze er wel een zooitje kunnen maken maar daar is het wel peuter veilig. In de voortuin waar het hekje nog niet staat met een moeder die krom staar van de pijn met beide handen voor haar ogen niet.

Wel fijn dat mijn NU stem overkomt en dat ze niet schrok van het bloed omdat ik rustig bleef . (Gelukkig viel het uiteindelijk mee, ongelukje uit de categorie 'hark tegen je neus')

Was je er op gaan staan? Zo’n Bugs Bunny actie ?
Voor de slechte eters: zijn jullie al eens gaan voorlezen? En dan om de twee zinnen “Nu een hap, dan lees ik verder”. Is best gezellig aan tafel.

Dat doen wij als peuter zijn dag niet heeft.
In navolging op gc: wij nemen wel eens de krokodillen aan tafel of de boerderijdieren en dan geeft zoon hen hapjes en neemt zelf tussendoor ook of wij sporen hem aan van nu neem jij weer een hapje.

@rosings fijn dat ze luisterde. Jij ook helemaal ok?

@pavo wij eten hier altijd nog iets van Kwark of yoghurt na het eten. Hij krijgt dan ongeacht hoe goed hij gegeten heeft. Dan heeft ie iig altijd nog wat binnen!

Ik heb een pyjama broekje aan met apen en zoon is helemaal fan. Mama apen broek aan!!!
Hier wisselt het afhankelijk van het soort eten, kiezen (die nu gelukkig allemaal door zijn), dwarsigheid, consistentie van het eten of gewoon geen zin.

Sommige dingen die ze voorheen heerlijk vond wil ze nu soms niet meer eten of waar ze voorheen alleen de kale rijst wilde probeert ze nu toch ook iets saus erbij. Soms verbaast ze me met een blaadje sla of olijf eten. Gisteravond zat ze als een houtversnipperaar sperziebonen naar binnen te werken :lol: Echt waar geen pijl op te trekken.

Wij zijn nooit begonnen aan speelgoed, boekjes, oid erbij halen. Wel op een andere manier aanbieden zoals niet in stukjes, wel in stukjes, niet alles tegelijk, boterham dubbelklappen of niet, enz. Onze gastouder probeerde ook met speelgoed af te leiden en er dan hopelijk iets in te krijgen. Ik heb daar gewoon de zin en energie niet voor om elke maaltijd zo'n gedoe van te maken, dus het is wel of niet eten. Soms nog een keer de stoel omdraaien en daarna nog weer proberen, maar meer niet.

Als het aan dochter ligt houdt ze knuffel ook bij zich tijdens het eten. Ze moet knuffel van ons een kus geven, dan zet ze hem op de bank en gaat ze op dr stoel zitten om te eten. Denkt toch niet dat mama elke keer knuffels gaat wassen.
Ah schattig teckel, de apenbroek!

Hoe ging het slapen bij jullie? Hier best goed, ze werd iets voor zessen wakker. Toen heb ik uitgelegd dat het schaapje nog sliep en als hij wakker is dat ze dan bij papa en mama mag komen. Toen hij groen werd riep ze weer.

Wij hebben gelukkig een goede eter, ze eet in principe alles wat wij eten maar heeft wel haar buien waar ze trek in heeft.
Slapen ging hier ook goed. Hij was om 7u wakker.
Hier wordt slaapwekker vakkundig genegeerd. Onze dag begon om half 6. Wel half uur later dan gisteren. Hij heeft denk ik gewoon niet zoveel slaap nodig want overdag niet geslapen en dus enkel van half 8 tot half 6.
Om aan te haken op de eetdiscussie: mijn zoontje laat best vaak z'n korsten liggen van z'n brood. Ik maak er nooit zo'n probleem van, als hij echt honger heeft eet hij ze wel en anders maar niet, heb geen zin om er een strijd van te maken. Mijn man staat er anders in, die is bang dat we een kind creëren die altijd maar voor de 'makkelijke weg' kiest en dat we op die manier een verkeerd signaal afgeven (los van het feit dat het ook nog zonde is om steeds eten weg te gooien, waar ik het trouwens wel mee eens ben).

Hoe staan jullie daar in?
@Lavendel, hier hetzelfde. Het is eten of niet en heb ook geen zin om er van alles bij te halen. Wil zelf ook een beetje relaxt eten. Dochter wilt knuffel ook graag mee aan tafel, maar die moet hier ook van tafel af haha!

Slapen ging hier goed. Sliep van 19.15 tot 6.15, zonder onderbreking :cheer2:. Schaapje wordt helaas meestal ook genegeerd. Ze komt bij ons in bed wachten tot schaapje groen wordt haha. Meestal is ie al wel oranje en dan vind ik het niet zo erg.
Hier is het ook steevast nee korstje eten. Hij krijgt vaak bij 't ontbijt een dubbele boterham met beleg. Als hij meer wil moet hij z'n korsten eten. Doet ie dan niet, prima dan ook geen brood meer.
Bij de lunch eten we thuis vaak geroosterde boterhammen en daar eet hij wel altijd de korsten van :?:
Teckeltje88 schreef:
24-07-2019 09:10
Hier is het ook steevast nee korstje eten. Hij krijgt vaak bij 't ontbijt een dubbele boterham met beleg. Als hij meer wil moet hij z'n korsten eten. Doet ie dan niet, prima dan ook geen brood meer.
Bij de lunch eten we thuis vaak geroosterde boterhammen en daar eet hij wel altijd de korsten van :?:
Hier gaat het altijd met periodes. Dan eet ze opeens wel korstjes, dan weer even niet. Als ze een 3e boterham wilt, moet ze hier ook eerst de korstjes van de andere op eten!

Haha ja typisch he, tosti's worden hier ook altijd helemaal opgegeten.
Hier eet zoon geen korsten, ga me er niet druk om maken. Hij eet, dus dat vinden we al winst. Hij eet trouwens ook geen schillen (appel, komkommer, etc), dus hij in elk geval consequent :whistle:

Dochter eet alles. Als het aan haar ligt ook het klokhuis van de appel als je niet oplet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven