Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het echt te heet vandaag. Moest vanmiddag ook nog naar de fysio. Kracht- en evenwichtsoefeningen doen. Vanmorgen belde haar collega. Ik dacht: Oh gelukkig het gaat niet door. Nee, ze vroeg of ik een half uur eerder kon komen :-| Een maand geleden had ik ook al afgezegd omdat het zo heet was. Maar ja, ik wil dat niet elke keer doen. Het ging ook minder lekker dit keer. Maar ze vind me wel goed vooruit gaan.
Vanmiddag gaan zwemmen. Het maandelijkse feestje is nog niet begonnen. Laat dit keer. Maar ik besloot de gok te wagen. Weet nog niet of ik morgen ga. Voor een zekerheid maar een doosje tampons gekocht. Al ben ik er geen fan van. Voor nu los ik het maar even zo op, zou het toch beginnen. Voor die 5 weken dat het zwembad nog maar open is. Volgende zomer ga ik me eens goed inlezen in andere mogelijkheden. En voor Augustus geven ze op de 4 weekse verwachting niet echt weer af dat ik wil gaan zwemmen. Al vond ik het water toch nog vrij koud met deze temperaturen. Vorig jaar had ik het zelfs in het water nog warm.
Ik neem al mijn worden terug. >:-( Ben chagrijnig van de hitte, en vooral van het feit dat ik nog zoveel moet doen maar het is er gewoon te warm voor.
Daardoor gestrest en voel me nu ff heel erg klote ineens. Ik blijf maar heel hard denken dat het wel beter gíng en dit dus een heel kort rotmomentje is.
Over dat aandacht vragen met snijden: ik vind het echt super kwetsend als mensen dat zeggen. Net als dat ze zeggen dat een suïcidepoging een roep om hulp is, of egoïstisch. :hamer: Het is zo makkelijk oordelen als je niet weet waar je het over hebt. En ook gewoon best een beetje dom van ze..
@meiroosje hang in there! Nog 2 weekjes , je hebt er al een derde opzitten (toch?)
@hondenmens balen dat je menstruatie zo bepalend is. Ik herken het wel van vroeger toen ik nog jong was. Ik was verdorie altijd in de vakantie ongesteld of als vriendinnen wilden gaan zwemmen, en had ook een hekel aan tampons. Ik heb nu een hormoon spiraaltje en wordt nooit meer ongesteld. Heerlijk! Daarvoor slikte ik de pil door, maar ik vind die spiraal wel een uitkomst. Ik heb me laten vertellen dat je op die manier ook de laagst mogelijke dosis hormonen binnen krijgt ( omdat het meteen op de goede plek zit) en dat vind ik ook wel een fijn idee
Cupakoffie schreef:
24-07-2019 22:36
@hondenmens balen dat je menstruatie zo bepalend is. Ik herken het wel van vroeger toen ik nog jong was. Ik was verdorie altijd in de vakantie ongesteld of als vriendinnen wilden gaan zwemmen, en had ook een hekel aan tampons. Ik heb nu een hormoon spiraaltje en wordt nooit meer ongesteld. Heerlijk! Daarvoor slikte ik de pil door, maar ik vind die spiraal wel een uitkomst. Ik heb me laten vertellen dat je op die manier ook de laagst mogelijke dosis hormonen binnen krijgt ( omdat het meteen op de goede plek zit) en dat vind ik ook wel een fijn idee
Dat klinkt relaxt en vrij veilig. Hoewel ik wel gelezen hebt dat je menstruatie minder word of zelfs weg blijft. Maar je niet kunt bepalen wanneer die komt. Klopt dat?
Klopt, soms dan heb ik ineens wel wat bloedverlies. Maar dat is bij mij maar 1 dag in het half jaar ofzo. En dan heb ik aan een inlegkruisje genoeg. Maar dit geldt natuurlijk ook niet voor iedereen, er is gelukkig genoeg keuze tegenwoordig om te kijken wat bij jou past.
Kohaku schreef:
23-07-2019 19:16
Ik slik de pil ook door, 3 maanden.
En de pil laat je lijf geen slijmvlies aanmaken, en dat slijmvlies is het bloed wat je verliest. Dus door de pil is dat er niet, dus je bloed gelukkig niet van meerdere maanden.
Dit dus. Ik heb wel meer kramp als ik het heb, normaal had ik dat nooit. Maar het is het waard.

Ik voel me best goed vandaag. Murw door de hitte maar lekker een dag genikst. Volgende week eindelijk op vakantie.
Sugar and spice, and everything nice.
@hondenmens. Ik slik geen pil en heb geen mirena spiraal (wel koper, maar dan ben je gewoon nog ongesteld).

Irritant wel. Vooral met zwemmen ja.

@maktub. Heftig om te lezen dat het zo gaat met je. Hopelijk heb je genoeg hulp (hoef je niet op te antwoorden,). Fijn dat je weer geactiveerd bent. Maar uiteindelijk is het allemaal niets waard met dat sombere hè. Ik hoop dat dit er ook snel stapje voor stapje uit gaat slijten.
Sterkte!

@cupakoffie. Altijd die angst voor terugval hè. Hoe vaker je zult zien dat je op rotmomenten overeind blijft, hoe meer vertrouwen je zult krijgen.
Een rotmoment ontkom je niet aan, maar daar angstig van worden ook niet hoor. Dat mag gewoon.
En ik hoop echt voor je dat het bij een rotmoment blijft. Dat zou heel fijn zijn. En sla dat dan op!

@kohaku. Ik heb ook aan automutilatie gedaan vroeger. Heb er ook nog veel littekens van. Altijd die vraag, lange mouwen?
Ja en of het voor de aandacht is. Dat is inderdaad een groot voordeel. Hoewel dat wel voorkomt.
Maar zelf weet je het beste waarom je het doet hoor! Vind dat heel heftig dat je moeder dat tegen je zegt.

Wel verdrietig te lezen dat je er nu zo weinig controle over hebt. Ik weet eigenlijk nog wel wat je voelt met dat vertrouwde.
Lastig om te lezen. Omdat ik gelijk iets wil zeggen dat je het niet meer doet, maar dat kan niet.
Wel kan ik zeggen dat ik het vijftien jaar heb gedaan en dat ik heel vaak nergens anders meer aan kon denken. En het soms dagelijks deed voor tijden achtereen.
Maar toch ben ik er vanaf gekomen. Ik doe het al vijf jaar niet meer. En dat niet alleen het is ook uit mijn hoofd. Ik ben er helemaal vanaf. Kan trigger dingen in huis hebben en al.
Als iemand mij dat in die tijd had verteld, had ik niet gelooft dat dit kon.

Maar jij leeft natuurlijk op dit moment en heel veel sterkte.

@meiroosje. Twee weken nog! Kon je maar back to the futures. Wat een gestress dit! Sterkte!

@kandijsuiker. Fijn dat je je wat beter voelt!
anoniem_650aef2a90ae7 wijzigde dit bericht op 25-07-2019 11:35
9.49% gewijzigd
Nja, was inderdaad wel een figuurlijke klap tegen mijn hoofd hoor, toen ze dat zei.

Heb vannacht niet lekker geslapen, werd om 5 uur wakker omdat ik ineens iemand hoorde roepen en toen was ik klaar wakker. Dacht dat er iemand 'Help ik ben gevallen' riep, dus dan weet je wel hoe hoog mijn hart zit. Daarna hoorde ik niks meer, en toen hard gelach dus ja.

Vandaag werken, in korte broek, want ik ga nu al dood van de warmte.
Wel eng want op mijn onderbeen zitten ook littekens.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Met mij blijft het de goede kant op gaan (crossed fingers).

Alleen heb ik direct wel het gevoel veel te moeten/willen. Alsof ik niet even rustig mag bijkomen, maar gelijk alles moet volplannen en moet genieten van de zomer.

Rustig aan, eergisteren in de ochtend kon ik nog niet goed nadenken en praten!

Wel heb ik gepland om vandaag naar het strand te gaan. Wat meer na de hitte. Maar dat is ook wel erg leuk. Merk dat ik het nu ook wel spannend vind. Omdat het een grote stap is nadat het zo beroerd ging.

Maar dan morgen werken en overmorgen werken en maandag iets voor vrijwilligerswerk in een andere plaats is (voor mij op dit moment) wel ineens heel druk.

Gelukkig zie ik mijn casemanager straks dan kan hij een beetje helpen met de rem erop houden.
Want ik kan daarbij wel een steuntje in de rug gebruiken.

Verder zin om aan mijn casemanager te laten zien dat het goed gaat.

Veel succes/sterkte vandaag!
@meiroosje bedankt! Ik heb verder geen roos zo te zien dus het is pure jeuk..
Las ook dat het door stress kan komen..
Ik ga iig wat met je tips doen, thnx!

Ik heb ook een spiraaltje met hormonen, behalve dat ik daar niet meer ongesteld van word.. ben ik ook af van mijn migraine aanvallen, die kreeg ik als ik bijna ongesteld moest worden. Dus ik zou niet anders meer willen :worship:
-
Haaruitval heb ik nu iets meer dan normaal. Maar dat komt omdat ik weer naar de kapper moet. Ik ga meestal om de 3 maanden. Tegen die tijd is mijn haar ook droger en valt het sneller uit. Jeukende hoofdhuid heb ik dagelijks wel. Zo vaak was ik mijn haar ook. Voel me anders niet schoon. Ik heb gewoon een jeukhuid, over heel mijn lijf. Hebben jullie trouwens al grijze haren?
Ik wel helaas, maar nog niet zo erg dat ik wil verven.
De eerste verscheen al op mijn 25e. :-(

Ik houd van warmte (tot 30 graden) lange zomeravonden. Maar de nachten vind ik een hel. Om die reden zijn mijn hondjes nu een paar nachten logeren bij mijn moeder. Haar tuin ligt beschutter en heeft meer schuilplekjes. En voor mijn nachtrust is het beter. Want de ene hond houdt me steeds vaker. Ik snap dat zij het ook te warm vinden, maar dit hondje is gewoon moeilijk. Ze krabt aan de deur of traphekje. Wil dag en nacht bij me zijn. Maar ik wil geen honden in de slaapkamer. Ze moet haar plaats kennen vind ik. Maar haar met dit weer in de bench doen vind ik ook weer zoiets. Dit gedrag heeft ze al heel haar leven met periodes. Ze is 11. De andere hond hoor je niet. Die vergeet ik soms wel eens daardoor.
Kokahu: sterkte vandaag. kan me voorstellen dat de littekens je erg bewust maken van je geestelijke toestand. ben je bang voor vragen? Wat wil je zeggen als je vragen krijgt?

chocje: super dat het goed gaat en veel plezier op het strand!

hondenmens: ik zou ze ook niet in de bench doen. lekker gewoon laten rommelen. moet erbij zeggen dat onze honden (ook op leeftijd) wel in de slaapkamer mogen. ze kiezen er zelf voor om op het zeil te liggen. lekker koel. :) is het wat om een ventilator bij hun slaapplaatsen te zetten 's nachts? ons oudje gaat namelijk ook met haar lijfje bij een ventilator liggen overdag.
Meiroosje schreef:
25-07-2019 13:23
hondenmens: ik zou ze ook niet in de bench doen. lekker gewoon laten rommelen. moet erbij zeggen dat onze honden (ook op leeftijd) wel in de slaapkamer mogen. ze kiezen er zelf voor om op het zeil te liggen. lekker koel. :) is het wat om een ventilator bij hun slaapplaatsen te zetten 's nachts? ons oudje gaat namelijk ook met haar lijfje bij een ventilator liggen overdag.
Zijn jouw honden wel stil 's nachts?
Die ene van mij niet. Ook al heeft ze de hele kamer en keuken en hebben ze 4 slaapplaatsen. Ze gaat gewoon niet liggen. Steeds aandacht vragen. Dat is haar karakter. Bij mijn moeder thuis mogen ze wel in de slaapkamer. Dus vandaar dat ze daar nu zijn. Als hond haar zin krijgt is ze rustig. Ik vind dat niet altijd goed, maar ja, het is hun huis.
Een ventilator heb ik nog niet geprobeerd bij hen. Ben altijd bang dat ze daar verkouden van worden of het teveel herrie maakt. Of valt dat mee?
Ik heb gesprek gehad met mijn casemanager.
We hebben besloten dat ik te snel wil en dat het strand vandaag teveel is. Eerst maar een een rustig weekend.

Verder gaf hij aan bij andere cliënten niet zo te kennen dat ze zo vaag uit hun ogen kijken en verward zijn, zoals ik deze week. En het is toch een ervaren kracht. Hij wil daarover toch praten met mijn psychiater als ze terug is.
Apart wel. Ik ging er vanuit dat het dan wel depressie was, maar ik geef hem gelijk dat ik niet echt depressief was. Meer verward en vaag. Ik liep met 32 graden nog in een dikke trui en had dat pas door toen mijn baas er wat van zei bijvoorbeeld. (Geen airco op werk wel zon op het gebouw).

Verder gaat het nu goed. Alleen ben ik totaal kapot. Echt intens moe. Hoop op een rustig weekend want voel dat ik erg kwetsbaar ben en dat het makkelijk de verkeerde kant op kan gaan. Wel goed dat ik dit weer voel want dan let ik ook weer wat meer op mezelf.
Kohaku schreef:
24-07-2019 17:34
Meiroosje, ik denk nu 2/3x per week, was toen het nog koeler was buiten wel meer (5/7x pw) maar 'het valt nu sneller op' zegmaar, aangezien ik korte mouwen/broek aan heb. Het is inderdaad een stukje veiligheid, dat is echt wel zo, en ik heb ook echt periodes gehad dat ik zoiets had van 'uhm ik doe er niemand kwaad mee, dus waarom zou ik stoppen'. Maar ook periodes dat ik dacht dat ik er echt van af wilde.

Het is gewoon zo zwaar dat er zo'n vreselijke oorlog in je hoofd zit, en niemand maar dan ook niemand kan zien en voelen wat je op het moment meemaakt.

Mijn moeder zei dat ze dacht dat het voor aandacht was, dat ik mezelf pijn deed, dat deed wel zeer hoor. Dat voelt namelijk niet zo, want ik wil het eigenlijk koste wat kost zo min mogelijk laten zien. Dat kan nu ff totaal niet want ik ga echt van mijn stokje met lange mouwen nu.
Dat heeft mijn moeder ook pas geleden aan mij gevraagd. Ik mutileer ook.

Sorry dat ik zomaar inbreek. Ik lees vaak mee, kamp zelf ook met een depressie.
Welkom Coconuts12! Ik ken je van het topic over Autisme. Vervelend dat je ook met een depressie kampt.
hondenmens schreef:
25-07-2019 18:03
Welkom Coconuts12! Ik ken je van het topic over Autisme. Vervelend dat je ook met een depressie kampt.
Hoi en dank je! Klopt, daar schreef ik eerst ook mee.
Zelfde geldt voor jou.
Coconuts12 schreef:
25-07-2019 18:08
Hoi en dank je! Klopt, daar schreef ik eerst ook mee.
Zelfde geldt voor jou.
Is het bij jou een nieuwe depressie of dezelfde die opnieuw opduikt?
Bij mij het laatste.
hondenmens schreef:
25-07-2019 18:30
Is het bij jou een nieuwe depressie of dezelfde die opnieuw opduikt?
Bij mij het laatste.
Nieuwe. Lijkt me heel rot, steeds terugkerende depressies.
Hi Coconut! Welkom!

Hier echt een prut dag hoor, veel te heet, verrekte suïcidaal en bleh.
Collega (Die niet erg tactisch is) zei tegen me dat ik wel een rare arm had. En bedankt, ik weet ook wel dat dat er zit.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Kohaku schreef:
25-07-2019 20:18
Hi Coconut! Welkom!

Hier echt een prut dag hoor, veel te heet, verrekte suïcidaal en bleh.
Collega (Die niet erg tactisch is) zei tegen me dat ik wel een rare arm had. En bedankt, ik weet ook wel dat dat er zit.
Dank je!

Je zo voelen is gewoon kut. En ja, van die arm weet je zelf ook wel.
Mijn arm lijkt op een pantervel. Gelukkig alleen nog mijn moeder erover gehoord.

Knap dat je nog kunt werken onder deze omstandigheden.
Heb jullie gelezen maar even geen puf om op iedereen te reageren. Excuus hoop morgen inhoudelijk op jullie te reageren.

Mensen en ook hulpverleners hebben soms een vertekend beeld van zelfbeschadiging en suïcidale klachten of pogingen. Ikzelf heb jaren geleden een zeer ernstige poging gedaan. Na een paar dagen ic werd ik opgenomen bij crisisopname. Daar had ik gevraagd of ze wisten of mijn oom en tante (zij hadden mij gevonden) nog langs zouden komen. Toen werd gezegd: je mag blij zijn als je ze ooit nog ziet na wat jij gedaan hebt.
Ik was overstuur en had mijn tante gebeld. Pas veel later hoorde ik dat mijn oom en tante toen direct naar de crisisopvang zijn gekomen en een gesprek te eisen en dat ze nooit maar dan ook nooit meer zulke dingen mochten zeggen. Lief maar jammer dat dat nodig was.
Mijn oom en tante waren er trouwens bij toen ik wakker werd en ze hadden me naar de opname gebracht dus het is niet zo dat de hulpverlener dat echt geloofde.

Over mijn tante gesproken die heeft hier een nachtje geslapen. Gezien het warme weer hebben we het rustig aan gedaan maar was wel gezellig. Mijn oom is vanmiddag gekomen en ze hebben ons uit eten meegenomen was erg gezellig en lekker!

Wel erg drukke dagen gehad al met al. Ik ben gebeld door de psychiater dinsdag. Zijzelf wilde dat de crisisdienst op korte termijn weer betrokken werden bij mijn behandeling. Het was duidelijk dat ze vond dat ze ernstig tekort geschoten zijn en mij te snel hebben afgekapt.
Maar ze belde dinsdag dat ze contact heeft gehad met de crisisdienst. Die vinden dat mijn problematiek te complex is en te langdurig voor de crisisdienst. Ik ben nu dus doorverwezen naar een fact team. Online even gekeken en ik snap best wel dat ze die keuze hebben gemaakt. Het kan echter wel 3 weken duren voordat zij contact opnemen met mij.
Er staat alleen wel: dit wordt aangeboden aan mensen met zeer ernstige psychiatrische problematiek. Slik, daar val ik (weer) onder. Best heftig vond ik wel. Heeft 1 van jullie ervaring met een fact team?

Nu even uitpuffen op de bank met een kopje koffie en de slimste mens op tv. Eigenlijk had ik morgen de hele dag een training voor mijn vrijwilligerswerk maar kreeg een app dat het afgezegd is. Nou daar ben ik niet rouwig om.
Normaal komt er op vrijdag iemand van mijn woonbegeleiding maar omdat ik de hele dag een training zou hebben ging dat niet door. Heb zojuist een appje gestuurd dat mijn training niet door gaat en of iemand mij wellicht morgen even kan bellen die behoefte heb ik wel.

Zaterdag zou ik gaan wandelen met een vriendin maar we hebben beide astma en dit weer is gewoon funest. Eigenlijk zou ik haar morgen ook bij de training zien (we zijn collega's) maar ja die gaat ook niet door. Wandelen wilde we ook afzeggen dus heb gevraagd of ze het anders leuk vond dat ik zaterdag alsnog naar haar toe ging maar dat we gewoon een film gaan kijken.
Dat leek haar leuk dus dat hebben we afgesproken.

Ik slaap zo slecht. Niet alleen door de warmte maar heb zoveel nachtmerries en ben zo aan het draaien en ga er dan snel uit. Ik hoop echt dat ik weer wat beter ga slapen binnenkort.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Sorry lieve mensen, ik ga bijlezen en reageren als het weer afgekoeld is. Ik denk aan jullie :rose:
Nooit gemutileerd. Ben echt iemand die de woede naar buiten uit. Kan het moeilijk bevatten, hopelijk komen jullie eroverheen.

Hier gezeik met overdracht en officiele test. Mijn therapeut zei 1 ding, centrum weer ander. Heb morgen maar verschoven, ik kan niet om 9 uur daar al zijn, ik slaap amper en ben na 10 min buiten al beroerd met dit weer.
Sugar and spice, and everything nice.
Dikke :hug: voor iedereen!

Ibi, ik zit bij een Fact team, ligt er wel aan wie je krijgt, vind ik dan, want daar niet zo'n goede ervaring mee (wat ik geloof ik hier wel al gezegd had) maar dat kan bij jou natuurlijk heel anders zijn.

Kandij, ik kan snappen dat dat moeilijk te bevatten is ja, gelukkig ook maar.
Kon ik zelf ook niet hoor, vroeger. Al was ik als klein kind wel meer van heel boos ergens tegen slaan of schoppen, als ik boos was op mezelf. Wat, zo bedenk ik nu, al wel heel vroeg voorkwam.

Ik denk dat ik maar eens mijn bed op ga zoeken. Hopelijk lukt het slapen een beetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven