Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Alle reacties Link kopieren
@meiroosje :hug:
Ja ze zeggen altijd dat je sterker uit depressies/tegenslagen ect komt. Tot nu toe zit ik er midden in dus kan nog niet echt oordelen natuurlijk. Toch moet ik toegeven dat ik er wel een aantal dingen uit kan halen wat ik positief vind : het somber zijn heeft me wat botter gemaakt en ben daardoor een stuk minder verlegen. Ik laat echt niet meer over me heen lopen (soms pakt dat wat minder goed uit) en heb een andere kijk gekregen op de wereld. Ik keek "vroeger" heel erg op tegen mensen dat ik zelf een beetje onzeker werd, maar ik besef me steeds meer dat we allemaal "maar mensen zijn".

Klinkt misschien een beetje vaag en misschien komt het niet persé door de depressie maar ook het "ouder" worden.

Al met al weegt dit totaal niet op tegen alle andere negatieve dingen die ik voel helaas, ik hoop echt dat dit binnenkort kan veranderen.
Ook ben ik een beetje teleurgesteld in mezelf dat die cognitieve gedragstherapie niet werkt, maar ik las dat het bij veel mensen niet werkt.

Kunnen jullie ook "positieve" dingen uit je depressie halen?
Hoi viva leden :)

Ik hoop dat jullie mij even willen helpen : wat is nu, volgens jullie, het moment dat je echt te maken hebt met een depressie?

Zelf zit ik al een tijdje niet echt lekker in mijn vel. Geen van de belangrijke factoren in het leven, loopt echt lekker bij mij : ben vrij eenzaam, heb (in de verste verte) geen relatie, carriere verloopt stroef.

Ik merk dat het erg verschilt, hoe ik mijn eigen situatie classificeer : soms lijkt het dal steeds dieper en uitzichtlozer te worden. Soms valt het allemaal wel mee en is het een dipje. En soms voelt het niet eens als een dipje, maar als een ''normaal'' leven, afhankelijk van de feiten en omstandigheden op dat moment.

Wel is het zo dat ik, over de langere termijn gezien, het gevoel heb achteruit te gaan. Als ik bijvoorbeeld vergelijk hoe ik deze zomer (mentaal) beleef ten opzichte van vorig jaar zomer, merk ik toch dat ik me somberder voel, meer 'in mijn hoofd' zit, minder vertrouwen in mijzelf en in de toekomst heb. Ik voel niet meer echt momenten van euforie of blijdschap of tevredenheid (dat het goed is zoals het is), maar aan de andere kant heb ik nog wel de energie om bijvoorbeeld te sporten, gezond te koken en slaap ik beter dan ooit. Sommige dingen wijzen naar een (voorfase van) een depressie, andere weer helemaal niet. Wanneer weet je nu hoe serieus de issues zijn die je hebt?
Hoi allemaal,
ik ben hier voor mijn gevoel al heel lang niet geweest. Wel in andere topics gereageerd. Het gaat beter qua energie en vermoeidheid. Ook cognitief ga ik vooruit. Ik heb veel afspraken, doe vrijwilligerswerk, re-integreer 3x per week. Ik heb iemand ontmoet die mij begrijpt en haar hulp aanbiedt zonder dat ik erom hoef te vragen. Regelmatig voel ik me echt goed.
Maar er is altijd dat restje. Ik ben kwetsbaar. Emotioneler, mijn stemming is nog steeds heel wiebelig. Vaak voel ik me onbegrepen en denk aan zelfdoding. Soms doe ik mezelf pijn. Maar het gaat zoveel beter dan vorig jaar. Ik ben bang voor de toekomst en heb er ook zin in. Ik durf niet meer echt te zeggen dat het vaak nog minder gaat. Het gaat dus, net als vroeger, goed. Ik lach veel.
Het is zo verwarrend, want diep vanbinnen is het nog steeds zwart. Dat was al zo voor deze depressie en het zal altijd zo zijn. Daar moet ik mee dealen.

Een knuffel voor jullie allemaal. Ik ga snel weer reageren op jullie verhalen.
@FCBM, kijk maar even naar onderstaand plaatje. Je moet minimaal twee weken last hebben wil er sprake zijn van een depressie.
Maar..... dat is wat je op Internet kunt vinden. Als je vermoedt dat je depressief bent, dan is de eerste stap naar de huisarts! Wij kunnen en mogen hier geen diagnoses stellen.

Afbeelding
@fade. Fijn dat het beter gaat dan vorig jaar, maar verdrietig dat het alsnog zo moeizaam is. Hopelijk gaat het volgend jaar ook weer beter dan nu.
Sterkte!

@ett @meiroosje. Sterker uit depressie komen is mij nooit gebeurd, kwetsbaarder juist (en ik heb er veeeeel gehad).
Of ik er iets (naast al het negatieve) iets positiefs in zie? Ik denk dat ik er wel empatischer door geworden. Het begrip dat het leven je in uithoeken kan drijven.
Verder ben ik als ik echt uit depressie ben weer extra blij met de kleine dingen en het weet kunnen genieten of überhaupt dingen weer kunnen.
Bedankt voor de lieve reacties!

Ik heb geen partner. Wel heb ik lieve mensen om mij heen.
Wat mij goed heeft gedaan is dat zondag mijn beste vriendin terug is gekomen van vakantie. We hebben gisteren een hele gezellige avond gehad, dat had ik echt even nodig.
En het ging sowieso al beter.

Nu ben ik vooral moe. Ik ga weer slapen zonder temazepam. Vannacht is dat niet zo goed gegaan. Dus hopelijk vanavond wel. Morgen moet ik ook werken.
Nu moet ik wel weer doorzetten anders word ik er afhankelijk van. Maar ik hoop dat ik niet te lang hoef te wachten op goede nachten.

Sterkte allemaal!
Voel me down. Toch weer op date gegaan, afgewezen. Had het kunnen weten, zijn ex was bloedmooi. Overmorgen iig op vakamtie, even weg van alles.
Sugar and spice, and everything nice.
@Choco, dank voor jouw lieve woorden.
Met elke depressie verlies je weer een stukje van jezelf. Alrhans, zo voel ik het.
Iets positiefs aan depressie? Nee, voor mij niet eigenlijk.
Fijn dat je vriendin weer terug is! En fijn om te zien dat je weer helder bent.

@Kandijsuiker, het lijkt wele of je jezelf wilt straffen met dat daten: "zie je wel, ik ben niks waard, ik word steeds afgewezen".
Stop daarmee! Ga je richten op je herstel. Ga weer van jezelf leren houden. Dan zul je zien dat daten ook weer leuk wordt.
Ik weet het. Herstel duurt zo lang en ik voel me eenzaam. :cencored:
Heb je wel vriendinnen, Kandijsuiker?
@Meiroosje: Ik denk ook niet dat je echt sterker uit een depressie komt. Dat terugkijken doe ik ook, positief en negatief. Maar dat heb ik altijd al gehad. Gewoon een nostalgisch mens. Ik weet nog heel veel van vroeger tot in detail. Maar helaas ook de akelige dingen.

@ettolrahc: Dat vind ik nog lastig, positieve dingen uit mijn depressie halen. Aan wat voor dingen denk je dan?

@FadeToBlack: Fijn dat het beter gaat dan vorig jaar, maar naar dat je je zo onbegrepen voelt en aan zelfdoding denkt. Ook ik ben bang voor de toekomst. Het is het allemaal net niet voor mij, lijkt wel. Dood gaan beangstigt me, maar het leven ook.
FadeToBlack schreef:
30-07-2019 23:30
Heb je wel vriendinnen, Kandijsuiker?
Ja, en familie, maar ik mis een relatie. Met mijn vriemdinnen ben ik ook niet intiem.
Positieve dingen aan mijn depressie:
ik zet stapjes om aan mezelf te werken.
in een veilige omgeving ben ik angsten en onzekerheden aan het aanpakken en overwinnen.

Maar het depressieve gevoel en suïcidaliteit overheersen. Letterlijk, I am living on the edge.
Hallo. Ik ben ff een beetje afwezig, veel veranderingen hier en veel stress.
Ik wissel echt heul veul tussen vrolijk en weer een beetje mezelf, en super suïcidaal. Echt vervelend.

:hug: voor iedereen.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Ik was erg laat wakker. Eerst heel vroeg om 5:30. Toen lukte het niet om terug te slapen. Ik heb het nog 8:30 zien worden en toen was het opeens 11:30. Twee uitersten. Heb ik wel vaker.
Ik val maar niet in slaap hondenmens. Ga om 12 uur liggen, slaap pas om 5. Morgen vliegen dus vandaag om 10 nest in met lorazepam.
fcmb: het ligt er even aan wat je bedoelt. de diagnose depressie is alleen vast te stellen dooor gekwalificeerde artsen of psychotherapeuten, niet door jezelf.

Soms noemen mensen zich depressief, om maar een draai te geven aan hun gemoedstoestand terwijl er iets anders aan de hand is. dat kan een lichamelijke oorzaak hebben of misschien voelen ze zich gewoon een paar dagen mèh door omstandigheden of hormonale oorzaken. dan heb je geen depressie.

wat fade laat zien in het plaatje is denk ik, heel duidelijk: gedurende een aantal weken bepaalde klachten hebben. op het moment dat iemand vermoed dat hij /zij een depressie heeft, is de eerste, en een van de moeilijkste stappen, naar de huisarts. die stelt een aantal vragen en van daaruit ga je verder kijken. Ga je niet naar de HA dan kan een depressie lang onopgemerkt blijven en uitmonden in ernstige(re) klachten.

en nu even terug naar de OP:
ik moet zeggen dat ik nooit op profielen klik :) en dus niet weet of het meerendeel van de bezoekers hier man of vrouw is. ik heb de indruk dat depressie vaker bij vrouwen voorkomt of misschien lijkt dat maar zo omdat vrouwen gemakkelijker praten. de depressies bij mannen blijven denk ik, langer onopgemerkt. Is dat iets dat jullie ook zien of lijkt het alleen maar zo? (ook voor de meelezers "leuk" om over te speculeren en misschien leest een man mee die nu wel die stapt durft te zetten om naar de HA te gaan)
@meiroosje. Volgens mij klopt dat wel qua verdeling van depressie tussen mannen en vrouwen. Ik heb bipolair, dat is geloof ik gelijk verdeeld.

Hier verder goeie dag. Lekker gewerkt. En ook fijn dat voor mezelf zorgen lukt en ik eten heb als ik thuis kom.
Nu hopen dat mijn nachtrust zonder temazepam nog op orde komt!
Ik ervaar geen positieve kanten aan depressies om eerlijk te zijn. Niet bij mijzelf maar ook niet bij andere mensen die ik ken die bekend zijn met depressies.

Zware dag vandaag. Heb extra gesproken met begeleidster dat was wel fijn. Ik heb het gevoel het zo druk te hebben terwijl dat feitelijk gezien wel mee valt.
In ieder geval moet ik niet 2 dingen plannen op 1 dag momenteel. Ik ga vaak van 150% naar 10% de balans vinden en behouden vind ik moeilijk.
Ik eet wat meer dan eerst, denk door medicatie verhoging, en durf niet meer op de weegschaal te staan. Bang dat het grote aankomen weer begonnen is. Pak wel over het algemeen de verantwoordelijke dingen maar toch

Vandaag een groot vel papier gepakt. Heb er wolken op getekend. Grotere wolken en kleine wolken. In elke wolk heb ik gedachtes geschreven die ik in mijn hoofd heb. Rood voor negatieve gedachtes en groen voor helpende gedachtes.
Uiteindelijk waren er veel te weinig wolken en heb ik gedachtes er nog naast geschreven. Ben nu echt heel moe maar het is wel fijn om dingen op papier te hebben staan en die eventueel ook kan bespreken met mijn begeleiding.
Vrijdag gaan ze bellen naar het FACT team of ik al in beeld ben en of er al iets gezegd kan worden over wanneer ik gebeld wordt.

Heb mijn afspraken van vandaag afgezegd. Ik had gisteren bijna een paniekaanval met het idee dat ik weg moest uit huis.
Ben vandaag wel even naar de fietsenmaker gegaan en mijzelf getrakteerd op een mooie nieuwe fietstas. Mijn oude tas was al 5 jaar oud, de clips om ze te sluiten waren allemaal kapot. Toen ik gisteren de laatste los trok wist ik dat ik een nieuwe moest hebben.
Ding zat inmiddels ook onder de schimmel en was eigenlijk altijd al wat te klein.
Wel wennen want ik had een hele leuke roze met bloemen. Nu heb ik een zwart-grijze dus ik zal meer moeten zoeken bij fietsenstallen deze valt minder op. Maar hij is groter en kan goed dicht dus ben er wel blij mee.
Ben ook nog even naar de aldi geweest. Heerlijk zomerfruit gekocht daar kikker ik ook altijd wel van op.

Herkennen jullie gegil in je hoofd? Niet echt stemmen ofzo maar je eigen gedachtes. Mijn vorige therapeut zei: geef die gedachtes je beste stoel, luister er eventjes naar en zeg dan: bedankt voor je mening maar ik denk er anders over.
En dat probeer ik ook het punt is alleen dat die gedachtes niet alleen op mijn beste stoel zitten maar ook in mijn 1 na beste, en die daarna en die daarna en die daarna. En bij gebrek aan waardeloze stoelen gaan ze ook op de grond zitten. En naar al die stemmen probeer ik te luisteren en bedanken en dan weer verder te gaan met mijn activiteit. Inmiddels is er geen enkele plek meer voor mij en zitten die gedachtes allemaal even hard te gillen voor een beter plekje.
Nou ja misschien denken jullie wel: zo die IBI is een partij warrig, misschien is dat ook wel zo maar dit is even hoe het is.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@ibi. Klinkt heel heftig.
Ik heb nooit gegil gehad in mijn hoofd, wel heel veel gedachten.

Klinkt angstaanjagend al die gedachten die om het eerste plekje vechten.

Wel goed dat je die oefening met die wolken hebt gedaan. Duidelijk ook dat je veel gedachten hebt omdat je naast de wolken moest schrijven.

Ben je duidelijk naar je begeleider dat je dit allemaal zo ervaart?

Hopelijk word het snel wat rustiger en schiet het FACT een beetje op. Sterkte!
Ibi ik herken het wel ja. Een soort 'de hele kamer vol visite die door elkaar praat'- geluid is het bij mij. Hangt ook af van de situatie maar kan ook echt geschreeuw worden.

:hug:
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
@ibi komt we bekend voor.. heb dit regelmatig voor het slapen gaan en blijft maar doorgaan. Gelukkig niet echt overdag. Goed dat je je er fijn bij voelt als je je gedachtes op schrijft! Lees bij veel dat opschrijven goed kan doen, moet ik misschien ook maar eens proberen.

Gebruik nu een aantal dagen melatonine 5 mg en moet zeggen dat dat wel best helpt. Ben ineens in een klap moe en kan dan zonder al die gedachtes in slaapvallen.
Wel krijg ik bijna elke nacht bij het in slaapvallen een heel raar gevoel in mn lichaam, kan het niet echt uitleggen. En bizar realistische dromen, maar gelukkig geen nachtmerries tot nu toe.
Bij mij in de groep zaten evenveel vrouwen als mannen. Wat ik heb geleerd is dat een depressie bij mannen zich anders kan uiten dan bij vrouwen, waardoor het niet direct als een depressie wordt herkent.
Fcbm: ik had een uitgebreide reactie getypt maar klikte toen de pagina weg 😭. Wat ik wilde zeggen is: liever “te vroeg” hulp zoeken voor een eventuele depressie dan “te laat”. Hoe verder je het laat vorderen hoe lastiger het te behandelen zal zijn.
IBI: op het diepste van mijn depressie rond begin 2018 hoorde ik geen stemmen. wat ik wel hoorde was een hoop geruis, alsof een heleboel tv kanalen tegelijk aan stonden. kon er geen chocolade van maken noch op 1 kanaal afstemmen.

ettolrahc: ik kan je geruststellen, dat rare gevoel is slaapverlamming. je staat dan op het punt om in slaap te vallen en je bent extreem ontspannen. google er maar eens op. op het hoogtepunt van mij depressie had ik daar ook last van.

op het meiroosjevlak: het is rustig op het werk en thuis met afspraken. ik hoef niet voorlopig niet meer van links naar rechts te rennen. dat betekent dat de depressie zijn kans weer grijpt. voorlopig uit zich dan alleen in fysieke moeheid, als in : om zes uur 's avonds vallen mijn ogen al dicht. Ik houd mezelf wakker tot 21 00 uur. laten we hopen dat het daarbij blijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven