dochter (net 9 jaar) wordt dikker
woensdag 17 juli 2019 om 21:59
Ik maak me wat zorgen om t gewicht / lijf van mijn jongste dochter. Ze is een maand geleden 9 geworden.
Sinds een half jaar wordt ze wat voller. Ze heeft nu duidelijk n buik en is dikker bij dr heupen en n beetje bij dr rug ook heeft ze borstvorming lijkt t..dat is alleen maar vet. .Ik voel nog geen schijfjes oid Haar benen en armen zijn slank maar de rest ziet er wel wat dik uit.
Ze heeft er zelf heel veel last van en kijkt er constant in de spiegel naar dus pas hebben we t aangekaart bij onze huisarts. Die stelde haar gerust; ze heeft haar gewogen en gemeten en heeft n goed BMI. Zij gaf aan dat er waarschijnlijk n groeispurt zou aankomen.
Ik heb haar gewicht en lengte (34kg en 1.34m ) ook berekend qua BMI; t is idd gezond maar echt aan de bovenkant. 1 kg zwaarder en ze is te zwaar.
Ik merk dat even niet zo goed weet wat te doen..naar haar toe geef ik aan dat dr lijf prima is en ze zich klaarmaakt voor de groei. Tegelijkertijd snap ik dat ze t niet mooi vindt .
Ze is n kind dat heel veel beweegt (zit vrijwel nooit stil)2x in de week sport en van en naar school fietst. Ze eet niet overdreven veel en krijgt gemiddeld 1 a 2x per dag een snoepje en 1 a 2x per dag limonade, de rest water.
Ik denk dat we de laatste tijd wel wat meer friet eten (1x in de week halen en 1x in de week uit de oven) maar dat is t enige wat ik kan bedenken.
Ik ben zelf al n hele tijd te zwaar maar dat komt echt door chocolade die ik laat op de avond veel at. Ben daar 3 weken geleden mee gestopt en let op calorieën en nu 4 kg afgevallen.
Als kind was ik niet zwaar, mijn man ook niet en de oudste is slank.
Dus. .hebben jullie adviezen of tips voor me? Of bemoedigende woorden. .mag ook. .
Sinds een half jaar wordt ze wat voller. Ze heeft nu duidelijk n buik en is dikker bij dr heupen en n beetje bij dr rug ook heeft ze borstvorming lijkt t..dat is alleen maar vet. .Ik voel nog geen schijfjes oid Haar benen en armen zijn slank maar de rest ziet er wel wat dik uit.
Ze heeft er zelf heel veel last van en kijkt er constant in de spiegel naar dus pas hebben we t aangekaart bij onze huisarts. Die stelde haar gerust; ze heeft haar gewogen en gemeten en heeft n goed BMI. Zij gaf aan dat er waarschijnlijk n groeispurt zou aankomen.
Ik heb haar gewicht en lengte (34kg en 1.34m ) ook berekend qua BMI; t is idd gezond maar echt aan de bovenkant. 1 kg zwaarder en ze is te zwaar.
Ik merk dat even niet zo goed weet wat te doen..naar haar toe geef ik aan dat dr lijf prima is en ze zich klaarmaakt voor de groei. Tegelijkertijd snap ik dat ze t niet mooi vindt .
Ze is n kind dat heel veel beweegt (zit vrijwel nooit stil)2x in de week sport en van en naar school fietst. Ze eet niet overdreven veel en krijgt gemiddeld 1 a 2x per dag een snoepje en 1 a 2x per dag limonade, de rest water.
Ik denk dat we de laatste tijd wel wat meer friet eten (1x in de week halen en 1x in de week uit de oven) maar dat is t enige wat ik kan bedenken.
Ik ben zelf al n hele tijd te zwaar maar dat komt echt door chocolade die ik laat op de avond veel at. Ben daar 3 weken geleden mee gestopt en let op calorieën en nu 4 kg afgevallen.
Als kind was ik niet zwaar, mijn man ook niet en de oudste is slank.
Dus. .hebben jullie adviezen of tips voor me? Of bemoedigende woorden. .mag ook. .

yeps1 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 22:32
2.70% gewijzigd
zaterdag 20 juli 2019 om 23:38
Lees even mijn eerdere antwoorden; daar staat t allemaal inCleopatraVII schreef: ↑19-07-2019 16:19Waarom voel je in hemelsnaam aan haar 'borsten'???? Wat zeg je dan tegen je kind als je daar gaat voelen? 'Laat mama even voelen of je al borstgroei hebt, kind'. Dat is toch raar?
Ik werd toen ik 9 was ook te dik (ik weet niet of ik te zwaar was of niet, ik was iets van 1.50 en 52 kilo). Ik vond mezelf wel dik en dat kwam doordat ik te veel snoepte. Dit deed ik uiteraard stiekem. Van mijn moeder mochten we ook 2 snoepjes per dag. In groep 8 ben ik minder gaan snoepen/gestopt met snoepen omdat ik slank wilde zijn als ik naar de middelbare school ging, dat is gelukt.
Dus misschien snoept je dochter ook stiekem.
zondag 21 juli 2019 om 12:19
Ik denk dat je je dochter onderschat. En als je vorige maand nog een topic opent waarin je zegt dat je je heel oncomfortabel voelt in je lijf en je kleding niet meer past én je man uitspreekt dat hij zich daar zorgen om maakt en het niet aantrekkelijk vindt, je kinderen daar echt wel iets van mee krijgen. Dat betekent niet dat jij niet mag afvallen, he? Want jij hebt daadwerkelijk overgewicht. Je dochter niet. En toch laat je je niet gerust stellen door de huisarts, maar open je hier een topic voor tips. Dat is niet zo logisch en staat los van dat je inderdaad prima 1x per week friet kan eten.yeps1 schreef: ↑20-07-2019 23:37Ik kan oprecht zeggen dat ik mijn lichaamsbeeld niet met hen bespreek / uitdraag. Ik loop ook gewoon in bikini als we zwemmen, loop thuis bloot naar de badkamer, enz. In dat topic dat ik gestart heb, heb ik gewoon eerlijk besproken hoe ik écht over mijn lijf dacht..heb dit voor mezelf nooit echt erkend of uitgesproken naar anderen.
Ik ga natuurlijk haar niet op dieet zetten, maar kritisch kijken naar bv friet eten lijkt me niet verkeerd. Overigens is ons eetpatroon qua maaltijden verder ok. Mijn overgewicht zit in medicatiegebruik én het feit dat ik voor kort savonds echt veel chocolade at; dit krijgen mijn kinderen uiteraard ook niet en merken zij niet omdat ze dan al slapen
zondag 21 juli 2019 om 19:46
Dan heeft t dus geen zin om op aannames of vragen een reactie te geven als t niet wordt geloofd.spuit_111 schreef: ↑21-07-2019 12:19Ik denk dat je je dochter onderschat. En als je vorige maand nog een topic opent waarin je zegt dat je je heel oncomfortabel voelt in je lijf en je kleding niet meer past én je man uitspreekt dat hij zich daar zorgen om maakt en het niet aantrekkelijk vindt, je kinderen daar echt wel iets van mee krijgen. Dat betekent niet dat jij niet mag afvallen, he? Want jij hebt daadwerkelijk overgewicht. Je dochter niet. En toch laat je je niet gerust stellen door de huisarts, maar open je hier een topic voor tips. Dat is niet zo logisch en staat los van dat je inderdaad prima 1x per week friet kan eten.
maandag 22 juli 2019 om 16:31
Ik snap best dat yeps1 hier advies zoekt.
Ze heeft een dochter die worstelt met haar lichaamsbeeld. Als ik de reacties zo lees (andere topic niet gelezen) is zij zich er van bewust dat ze daarin zelf niet de beste graadmeter is om daar goed mee om te gaan en wat verstandig is.
Huisarts geeft aan dat ze een gezond gewicht heeft, maar TO ziet ook dat ze dus dichtbij een ongezond gewicht zit.
Dat wil ze zo te lezen voorkomen voor dochter. Voorkomen dat ze in dezelfde strijd beland.
Dan is het toch fijn om even te sparren met andere ouders. Daar kunnen hele waardevolle adviezen tussen zitten.
Ze heeft een dochter die worstelt met haar lichaamsbeeld. Als ik de reacties zo lees (andere topic niet gelezen) is zij zich er van bewust dat ze daarin zelf niet de beste graadmeter is om daar goed mee om te gaan en wat verstandig is.
Huisarts geeft aan dat ze een gezond gewicht heeft, maar TO ziet ook dat ze dus dichtbij een ongezond gewicht zit.
Dat wil ze zo te lezen voorkomen voor dochter. Voorkomen dat ze in dezelfde strijd beland.
Dan is het toch fijn om even te sparren met andere ouders. Daar kunnen hele waardevolle adviezen tussen zitten.

donderdag 25 juli 2019 om 21:07
Echt? Mijn dochter van zowat 9 is 1.32 en 23 kilo. En als ik mag kiezen heb ik dat liever dan 34 kilo. Mijn dochter is gezond, niet overdreven sportief en happy. En niemand is met haar gewicht bezig.misvrolijk schreef: ↑24-07-2019 22:41Ik wou dat mijn dochter van bijna 9 34 woog, dan had me echt niet gehoord. Ze is 1.32 en 21 kilo.
Als dochter van to ook gezond en happy is, dan is dat prima. Maar ze zit tegen een ongezond gewicht aan en ze heeft er zelf moeite mee. Dan is het toch goed om eens kritisch te kijken naar je gewoonten? En dat kan gewoon zónder dat dochter daar complexen van krijgt.
donderdag 25 juli 2019 om 23:12
Kippatatenappelmoes schreef: ↑25-07-2019 21:07Echt? Mijn dochter van zowat 9 is 1.32 en 23 kilo. En als ik mag kiezen heb ik dat liever dan 34 kilo. Mijn dochter is gezond, niet overdreven sportief en happy. En niemand is met haar gewicht bezig.
Als dochter van to ook gezond en happy is, dan is dat prima. Maar ze zit tegen een ongezond gewicht aan en ze heeft er zelf moeite mee. Dan is het toch goed om eens kritisch te kijken naar je gewoonten? En dat kan gewoon zónder dat dochter daar complexen van krijgt.
Ja maar met ondergewicht kunnen ze sneller ziek worden. Bij mijn dochter zie je de ribben. Echt mager is ze, maar ze zit snel vol.

maandag 5 augustus 2019 om 22:48
Mijn bijna 10 jarige is in de vakantie zowaar gegroeid.misvrolijk schreef: ↑25-07-2019 23:12Ja maar met ondergewicht kunnen ze sneller ziek worden. Bij mijn dochter zie je de ribben. Echt mager is ze, maar ze zit snel vol.
Nu 129 cm en 24,8 kilo.
Vlak voor de zomervakantie was dat 23,5 kilo.
Ik denk dat ze met ondergewicht niet perse sneller ziek zijn.
Mijn zoon heeft ondergewicht doordat hij erg lang is. Kind is nooit ziek.