Napraattopic deel 114

08-07-2019 13:55 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Rik een racist? Iemand wou lollig zijn? Nou, dat is dan gelukt. :rofl:
klavertje-vier2019 schreef:
30-07-2019 19:26
Dat is inderdaad hoe de post S-Meds ook op mij overkwam, vandaar dat ik ook reageerde.
Je kan niet zeggen we geloven degene met de positieve mening wel en degene met de negatieve mening niet, die doen we af als borrelpraat.
Je kan ook niet zeggen dat de positieve ervaring voor de hele groep telt en de negatieve ervaring niet.
Zal in het topic vast anders besproken zijn, maar zo kwam het hier op Napraat wel over, althans op mij.
Ik las in jouw post dus ook eerder een 'beschuldiging' naar S-Meds voor het meten met 2 maten, dan naar Simbalabimba.
Juist.
Dan naar CalamityCat.
;-)
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
30-07-2019 19:32
Juist.
Dan naar CalamityCat.
;-)
Ja... klopt @(
RikM schreef:
30-07-2019 19:07
Even voor de duidelijkheid: het topic was me te doen om het metershoge bouwsel. Dat het om asielzoekers uit Eritrea ging was helemaal niet relevant maar het kwam ter sprake omdat dat in het artikel genoemd werd. Daar kan ik verder ook niets aan doen.

En voor nog meer duidelijkheid: mijn voorbeeld ging niet om één verwarde man die nodig moest poepen. De buurt in zijn geheel ging achteruit omdat er veel overlast was. Bedreigingen, berovingen, vuilnis op straat, en ja er werd zelfs op straat gepoept. Dat voorbeeld haalde ik aan om aan te geven hoe ver het ging. Misschien heb ik dat wat ongelukkig verwoord.

Maakt me dat een racist? Ik vind het best joh. Jullie hebben mijn oma niet hoeven troosten toen ze het huisje moest ontvluchten waar ze bijna haar hele leven heeft gewoond en haar kinderen heeft grootgebracht. Veertig jaar lang was er niets aan de hand met die buurt maar in twee jaar tijd was ineens alles naar de klote. En dan ben ik een racist omdat ik de oorzaak benoem.

Je mag m'n bericht staffen hoor. Ik zie de waarschuwing van de moderator wel tegemoet.
Als je wil discussiëren over regelgeving rond zorgunits, doe je er verstandig aan het daarbij te houden.

Je loopt hier lang genoeg rond om te weten dat er nav zo'n artikel uit de Stentor binnen de kortste keren mensen zouden beginnen over allerlei problemen met immigranten. Er zijn er gewoon een aantal die zodra zich de gelegenheid voordoet, graag willen vertellen dat ze zich achtergesteld voelen, dat ze last hebben van allochtonen, dat ze het niet eens zijn met het asielbeleid ... jouw verhaal paste daar prima in. Ik was ook verbaasd.

Jammer van dat topic trouwens.
Solomio schreef:
30-07-2019 18:59
Maar hoezo geven asielzoekers meer overlast?

Zonder nou in discussie te willen gaan over de terminologie kan je, denk ik, stellen dat een groot deel van de asielzoekers noodgedwongen traumatische gebieden ontvluchten en doorgaans getraumatiseerd en ontheemd en verarmd terecht komen in een gebied met een hele andere cultuur en een andere taal. Landen zoals Nederland hebben wel opvangfaciliteiten maar die zijn er, denk ik, niet op gericht om de mensen die ze opvangen ook als mens te helpen. De opvang is volgens mij vrij kil en zakelijk ingericht met procedures en voorzieningen. Dat alles bij elkaar creëert, denk ik, een groep mensen die relatief getraumatiseerd is en relatief slecht wordt opgenomen en dus ook relatief slecht functioneert. Slecht functionerende mensen hebben daar zelf last van en geven anderen relatief veel zorg/overlast.

De oplossing zou ik zoeken in het zorgen dat die mensen blij, fijn en gelukkig functioneren. Daar hoeven we die mensen als mens echt niet voor te veranderen, want het zijn gewoon mensen die zelf ook gewoon leuke blije fijne mensen willen zijn. Niemand WIL 'de stoepschijter' zijn. Daar moeten we, denk ik, vooral de manier waarop we ze opvangen voor verbeteren. Daar wordt iedereen blij van. Denk ik.
Nouschi schreef:
30-07-2019 18:36
Allerhoogste :lol:
:biggrin: :yes:
SHIFTY schreef:
30-07-2019 20:24
Zonder nou in discussie te willen gaan over de terminologie kan je, denk ik, stellen dat een groot deel van de asielzoekers noodgedwongen traumatische gebieden ontvluchten en doorgaans getraumatiseerd en ontheemd en verarmd terecht komen in een gebied met een hele andere cultuur en een andere taal. Landen zoals Nederland hebben wel opvangfaciliteiten maar die zijn er, denk ik, niet op gericht om de mensen die ze opvangen ook als mens te helpen. De opvang is volgens mij vrij kil en zakelijk ingericht met procedures en voorzieningen. Dat alles bij elkaar creëert, denk ik, een groep mensen die relatief getraumatiseerd is en relatief slecht wordt opgenomen en dus ook relatief slecht functioneert. Slecht functionerende mensen hebben daar zelf last van en geven anderen relatief veel zorg/overlast.

De oplossing zou ik zoeken in het zorgen dat die mensen blij, fijn en gelukkig functioneren. Daar hoeven we die mensen als mens echt niet voor te veranderen, want het zijn gewoon mensen die zelf ook gewoon leuke blije fijne mensen willen zijn. Niemand WIL 'de stoepschijter' zijn. Daar moeten we, denk ik, vooral de manier waarop we ze opvangen voor verbeteren. Daar wordt iedereen blij van. Denk ik.
💕Prachtig verwoord.
SHIFTY schreef:
30-07-2019 20:24

overlast is een gevoel, je kan niet onderbouwen dat statushouders meer overlast veroorzaken als zij na het verkrijgen van hun status een woning krijgen in een wijk. het is gewoon niet waar. Er is wel gedocumenteerde overlast van illegale, uitgeprocedeerden maar dat hangt vooral samen met de uitzichtloze situatie zonder woning of geld waarin zij verkeren. Zij hebben niks te verliezen.
yette schreef:
30-07-2019 20:03
Als je wil discussiëren over regelgeving rond zorgunits, doe je er verstandig aan het daarbij te houden.

Je loopt hier lang genoeg rond om te weten dat er nav zo'n artikel uit de Stentor binnen de kortste keren mensen zouden beginnen over allerlei problemen met immigranten. Er zijn er gewoon een aantal die zodra zich de gelegenheid voordoet, graag willen vertellen dat ze zich achtergesteld voelen, dat ze last hebben van allochtonen, dat ze het niet eens zijn met het asielbeleid ... jouw verhaal paste daar prima in. Ik was ook verbaasd.

Jammer van dat topic trouwens.
precies dit
RikM schreef:
30-07-2019 18:25
Dat ik een buurt waar veel asielzoekers uit een Afrikaans land zijn geplaatst in korte tijd onleefbaar heb zien worden, en dat ik op basis van die ervaring me best kan voorstellen dat mensen in eerste instantie een beetje huiverig zijn als dergelijke asielzoekers naast hun komen wonen? Ja hoor. Ik heb gewoon een ervaring gedeeld die ik met deze asielzoekers heb. Zeg ik daarmee dat alle asielzoekers op straat schijten? Volgens mij niet.
Rik, je kent me en ik haat racisme maar moet zeggen dat ik een paar eritreers ken die ik op zijn zachtst gezegd niet makkelijk in de omgang vind.
Door jouw topic ben ik wel wat gaan lezen over de achtergrond van deze mensen want ik accepteer dat maar moeilijk bij mezelf.
maar het lijkt ook een gecompliceerd land. Ik snap nu wel waarom sommige zo makkelijk zijn voor mij in de omgang, er zijn dus verschillende regio's en allemaal verschillende talen en geloven enzo.
S-Meds schreef:
30-07-2019 20:37
overlast is een gevoel, je kan niet onderbouwen dat statushouders meer overlast veroorzaken als zij na het verkrijgen van hun status een woning krijgen in een wijk. het is gewoon niet waar. Er is wel gedocumenteerde overlast van illegale, uitgeprocedeerden maar dat hangt vooral samen met de uitzichtloze situatie zonder woning of geld waarin zij verkeren. Zij hebben niks te verliezen.

Dus toch graag een discussie over de terminologie begrijp ik?
SHIFTY schreef:
30-07-2019 20:54
Dus toch graag een discussie over de terminologie begrijp ik?
het is nogal een verschil of je het hebt over fruit of over appels.
Het-groepje schreef:
30-07-2019 20:47
Rik, je kent me en ik haat racisme maar moet zeggen dat ik een paar eritreers ken die ik op zijn zachtst gezegd niet makkelijk in de omgang vind.
Door jouw topic ben ik wel wat gaan lezen over de achtergrond van deze mensen want ik accepteer dat maar moeilijk bij mezelf.
maar het lijkt ook een gecompliceerd land. Ik snap nu wel waarom sommige zo makkelijk zijn voor mij in de omgang, er zijn dus verschillende regio's en allemaal verschillende talen en geloven enzo.
het meerendeel is christelijk, vaak zelfs orthodox, verder is het land volledig naar de knoppen. Er is geen infrastructuur, geen onderwijs, er zijn vluchtelingen die maanden in een putje in de woestijn hebben gewoond het is diep en diep triest wat die mensen hebben meegemaakt. En zelfs in nederland hebben ze nog te maken met dictatuur en aan de “regering” verbonden klikspanen
Calamitycat schreef:
30-07-2019 18:43
Rik is inderdaad niet dom maar ik denk dat hij echt geen idee heeft gehad dat zijn topic zo uit de hand zou lopen.
In de eerste instantie werd er dan ook weinig tot geen aandacht gegeven aan de afkomst van die buren (in het artikel). Zo hier en daar werd een link gelegd maar weinig mensen reageerden hierop serieus. En plots ging het van start en dat is ook het moment dat ik ben afgehaakt. Het is imho best ‘gevaarlijk’ om een topic op actueel te openen. Het komt imho namelijk echt altijd op dit onderwerp uit, soms via bijzondere wegen maar wel altijd op dit onderwerp.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
30-07-2019 21:02
In de eerste instantie werd er dan ook weinig tot geen aandacht gegeven aan de afkomst van die buren (in het artikel). Zo hier en daar werd een link gelegd maar weinig mensen reageerden hierop serieus. En plots ging het van start en dat is ook het moment dat ik ben afgehaakt. Het is imho best ‘gevaarlijk’ om een topic op actueel te openen. Het komt imho namelijk echt altijd op dit onderwerp uit, soms via bijzondere wegen maar wel altijd op dit onderwerp.
als je in de OP zet dat het om asielzoekers gaat dan is de kans 100% dat het uit de hand loopt. Want bij topics waarbij het woord asielzoeker niet in de OP staat is de kans nog steeds meer dan 80% dat het uitloopt op allochtonen bashen
Ik denk dat het anders was gelopen als Rik hetzelfde topic op Gezondheid of Geld en Recht had gepost, voorzien van een minder pakkende titel zoals 'Regelgeving Zorgunit'.
yette schreef:
30-07-2019 21:24
Ik denk dat het anders was gelopen als Rik hetzelfde topic op Gezondheid of Geld en Recht had gepost, voorzien van een minder pakkende titel zoals 'Regelgeving Zorgunit'.
precies en de illustrerende voorbeelden achterwege had gelaten.
yette schreef:
30-07-2019 21:24

Don't worry, ik zal geen topics meer openen in Actueel. Het gaat toch altijd dezelfde kant op daar, wat je ook doet (of niet doet). En dat komt wat mij betreft van twee kanten; de racisme-roepers werken daar net zo hard aan mee.
Lucifer2018 schreef:
30-07-2019 17:53
Zoals ze eerst deden. Wat was daar het probleem mee? Werkte prima.

Nu lijkt het gewoon 'straf' voor de napraters.
ja het is straf voor de napraters. hebben ze al eerder toegegeven
RikM schreef:
30-07-2019 21:30
Don't worry, ik zal geen topics meer openen in Actueel. Het gaat toch altijd dezelfde kant op daar, wat je ook doet (of niet doet). En dat komt wat mij betreft van twee kanten; de racisme-roepers werken daar net zo hard aan mee.
dat is natuurlijk een beetje raar, als iemand zegt dat asielzoekers crimineel en gevaarlijk zijn zoals nu wordt gesteld op actueel en iemand anders zegt dat dat racisme of discriminatie is dan hebben beide schuld aan wat? Discriminatie en racisme zijn bij wet verboden he?
RikM schreef:
Jammer hè? Vroeger was het mijn favoriete pijler.

Eens dat beide kanten maar doorgaan en normaal discussiëren onmogelijk maken, maar zeker niet in gelijke mate.
RikM schreef:
Ja, klopt.
RikM schreef:
Dat is een beetje flauw. Verschillende mensen hebben daar jarenlang geprobeerd genuanceerd te posten, maar dat werd ze onmogelijk gemaakt door uitzonderlijk onprettige postings. Ik post al meer dan een jaar niet op actueel en ik las er laatst weer een of andere sneer naar mij. Racisme is altijd fout, ik kan het ook niet mooier maken dan het is.
S-Meds schreef:
30-07-2019 21:33
dat is natuurlijk een beetje raar, als iemand zegt dat asielzoekers crimineel en gevaarlijk zijn zoals nu wordt gesteld op actueel en iemand anders zegt dat dat racisme of discriminatie is dan hebben beide schuld aan wat? Discriminatie en racisme zijn bij wet verboden he?
Discriminatie is verboden. Racisme op zich niet. Joost Niemöller (de schedelmeter) schrijft al jarenlang racistische betogen waarin hij beweert dat het IQ van donkere mensen lager is dan van blanke mensen en dat er een correlatie is tussen een donkere huid en agressie. Hij is nog nimmer aangeklaagd.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Allemachtig hebben sommige mensen hun pilletje niet gehad? Je zou zeggen wat een pitbull maar dat zijn best lieve honden :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven