Napraattopic deel 114
maandag 8 juli 2019 om 13:55
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

dinsdag 30 juli 2019 om 22:06
Juist. Had ik ook moeten doen. Ik werd getriggerd door het topic omdat ik onlangs een uitbouw van 3 meter hoog voor mijn neus heb gekregen (geen zorgunit) en vond/vind de wet- en regelgeving m.b.t. dat onderwerp interessant. Helaas ging het daar al heel snel niet meer over en werden er zoveel negatieve dingen over asielzoekers geschreven dat ik vond dat ik dat moest nuanceren (en met mij gelukkig nog veel anderen). Maar weet nu weer precies waarom ik nooit op actueel ben, dus ik heb er gelukkig wel iets van opgestokenEnn schreef: ↑30-07-2019 21:02In de eerste instantie werd er dan ook weinig tot geen aandacht gegeven aan de afkomst van die buren (in het artikel). Zo hier en daar werd een link gelegd maar weinig mensen reageerden hierop serieus. En plots ging het van start en dat is ook het moment dat ik ben afgehaakt. Het is imho best ‘gevaarlijk’ om een topic op actueel te openen. Het komt imho namelijk echt altijd op dit onderwerp uit, soms via bijzondere wegen maar wel altijd op dit onderwerp.

Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
dinsdag 30 juli 2019 om 22:09
ModeratorViva schreef: ↑30-07-2019 21:23Beste Lady*Voldemort,
We hebben in eerste instantie het beleid gewijzigd omdat er veel commentaar kwam dat het CM 'onleesbaar' werd door de grote aantallen gewiste (offtopic) berichten. Om die reden verplaatsen we de berichten nu naar het Napraattopic; daar is natuurlijk ruimte voor napraten en berichten die op het CM als offtopic worden gezien.
Niet schrikken hoor, ik stel jullie enorm wijze beleidsbeslissing om géén offtopicdumptopic te maken (uit angst voor nóg meer kritiek) niet ter discussie hoor. Ik zou niet durven. Ik wil alleen de suggestie doen dat jullie de volgende zaken combineren: jullie kunnen een topic maken wat ontoegankelijk is voor forummers + jullie willen cm niet onleesbaar maken + jullie willen niet zo kinderachtig zijn dat je een topic willens en wetens verziekt.
Zolang het Centraal Moderatortopic wordt gebruikt voor de verzoekjes voor de moderators, en andere vragen (bijvoorbeeld m.b.t. beleid) worden gemaild dan is er natuurlijk niets aan de hand en hoeven we niks meer te verplaatsen.
ja zo ken ik er nog een paar. Als de versaaiing van het forum (*) zo doorgaat wordt er straks niets meer gepost en hebben jullie helemaal geen last meer van kritiek/off-topic/nareeigenschulddikkebultnapraters & armepechvogelsdiededupezijnvandieeigenschulddikkebultnapraters
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva forum
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 30 juli 2019 om 22:11
Stuur een mail!Phoebemeaculpa schreef: ↑30-07-2019 21:32Hoi Mods,
Zal vast een rede hebben maar waarom worden mijn stafjes wat betreft Vanzai genegeerd (as usual)?
Hij is 'mijn' kletstopic aan het bevuilen door totaal offtopic door te mauwen over een discussie op een ander topic.(waarvan hij niet eens de TO was)
Mocht u er nog niet aan toe gekomen zijn dan heb ik niks gezegd, maar anders begrijp ik uw beleid veur geen meter, je suis desolee...
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
dinsdag 30 juli 2019 om 22:38
Dus als we ze gewoon een fatsoenlijk huis geven scheelt dat al een slok op een borrel.SHIFTY schreef: ↑30-07-2019 20:24Zonder nou in discussie te willen gaan over de terminologie kan je, denk ik, stellen dat een groot deel van de asielzoekers noodgedwongen traumatische gebieden ontvluchten en doorgaans getraumatiseerd en ontheemd en verarmd terecht komen in een gebied met een hele andere cultuur en een andere taal. Landen zoals Nederland hebben wel opvangfaciliteiten maar die zijn er, denk ik, niet op gericht om de mensen die ze opvangen ook als mens te helpen. De opvang is volgens mij vrij kil en zakelijk ingericht met procedures en voorzieningen. Dat alles bij elkaar creëert, denk ik, een groep mensen die relatief getraumatiseerd is en relatief slecht wordt opgenomen en dus ook relatief slecht functioneert. Slecht functionerende mensen hebben daar zelf last van en geven anderen relatief veel zorg/overlast.
De oplossing zou ik zoeken in het zorgen dat die mensen blij, fijn en gelukkig functioneren. Daar hoeven we die mensen als mens echt niet voor te veranderen, want het zijn gewoon mensen die zelf ook gewoon leuke blije fijne mensen willen zijn. Niemand WIL 'de stoepschijter' zijn. Daar moeten we, denk ik, vooral de manier waarop we ze opvangen voor verbeteren. Daar wordt iedereen blij van. Denk ik.
De overlast is voor zover ik weet vooral rond asielzoekerscentra, niet bij asielzoekers die een fatsoenlijke woonplek hebben.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 30 juli 2019 om 23:05
Ach, als dergelijke forummers zelf geen goede argumenten hebben, dan is het blijkbaar handiger om een topic te laten sluiten......GinnyJones schreef: ↑30-07-2019 22:50Waarom zitten er mensen op een discussieforum die telkens willen dat anderen stoppen met discussiëren? Heel vervelend dat een lopend topic gewoon gesloten wordt.
Sommige mensen hebben zulke vreselijke lange tenen, daar word je moe van.
fizz wijzigde dit bericht op 30-07-2019 23:25
0.34% gewijzigd
dinsdag 30 juli 2019 om 23:19
Nou zeg dat wel! en dat de mods daar nog in mee gaan! Kom dan niet daar lezen, maar ze kunnen op de een of andere manier toch niet weg blijven.
dinsdag 30 juli 2019 om 23:36
Mooi!! Die ga ik proberen te onthouden!
En verder ook heel erg eens met Nous en Solo dat mensen die zeiken over roken in de tuin maar zelf wel barbecueën of fikkie stoken op kunnen tiefen.

Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
woensdag 31 juli 2019 om 00:09

woensdag 31 juli 2019 om 00:20
Nee maar dit is ook erg jammer zo.madamzonderm schreef: ↑31-07-2019 00:11Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat Viva verplicht is je mening te tonen.
woensdag 31 juli 2019 om 00:25
Kan het me tenminste enigszins voorstellen voor jou. Je uitte angst n.a.v. die gebeurtenis. Is dat wat minder?

woensdag 31 juli 2019 om 00:40
Nee, het is niet zo dat ik bang achter de bank zit te trillen maar de lol word er wel afgehaald. Voor mezelf ben ik nog niet eens bang, maar wel voor de kinderen. Net als dit jongetje, zo jong. Misschien was hij wel heel enthousiast om een dergelijke trein te zien, misschien gingen ze wel ergens naartoe met deze of een andere trein. Enthousiasme.. Ik stel me dan zo'n koppie voor. En het idee dat een zieke geest zomaar, in een fractie van een seconde, een heel leven kan beëindigen, willens en wetens.. Ja, dat maakt me bang. Geen idee of het erger is geworden of dat je het het meer hoort vandaag de dag door internet en tv maar het is eng. Zeker wanneer mensen elkaar gaan na-apen. Niet gezegd dat dat in dit geval zo is, maar het gebeurt, het na-apen. Maar goed, dit is wel erg off topic hier en ik wil geen waarschuwing of ban.madamzonderm schreef: ↑31-07-2019 00:25Kan het me tenminste enigszins voorstellen voor jou. Je uitte angst n.a.v. die gebeurtenis. Is dat wat minder?
woensdag 31 juli 2019 om 01:02
Dit is denk ik niet zo offtopic in napraat; het is verplaatst. Wat je beschrijft zou 'interessant' zijn in het topic hoewel ook treurig. Lastig wat je kan doen tegen zulke angst voor je kinderen. Voor mij ik hou me vast aan dat de kans klein is. Dat is het wel. Je zou kunnen denken dat je kinderen niet zo dicht bij het spoor laat als de trein komt, dan is de kans kleiner maar niet nul. En ondertussen genieten van de mooie dingen. Genieten van je kinderen. Angst is wat minstens sommige mensen willen bereiken die zulke dingen doen. Of het erger is, ik weet het niet. Een aantal jaar geleden gebeurde het ook wel een aantal keer achter elkaar in NL dat stenen op auto's kwamen vanaf een viaduct? Daar hoor ik niets meer over. En bedenk je misschien dat vooral slecht nieuws nieuwswaardig is. Je zal niet snel horen dat honderden of duizenden kinderen een leuke dag hebben gehad in een treinreis en allemaal veilig zijn thuisgekomen. Misschien iets voor een topic; "Hoe kan je je veilig voelen op straat?" of "Hoe kan je voelen dat je kinderen veilig zijn op straat?"GinnyJones schreef: ↑31-07-2019 00:40Nee, het is niet zo dat ik bang achter de bank zit te trillen maar de lol word er wel afgehaald. Voor mezelf ben ik nog niet eens bang, maar wel voor de kinderen. Net als dit jongetje, zo jong. Misschien was hij wel heel enthousiast om een dergelijke trein te zien, misschien gingen ze wel ergens naartoe met deze of een andere trein. Enthousiasme.. Ik stel me dan zo'n koppie voor. En het idee dat een zieke geest zomaar, in een fractie van een seconde, een heel leven kan beëindigen, willens en wetens.. Ja, dat maakt me bang. Geen idee of het erger is geworden of dat je het het meer hoort vandaag de dag door internet en tv maar het is eng. Zeker wanneer mensen elkaar gaan na-apen. Niet gezegd dat dat in dit geval zo is, maar het gebeurt, het na-apen. Maar goed, dit is wel erg off topic hier en ik wil geen waarschuwing of ban.
Iemand anders ideeën?

woensdag 31 juli 2019 om 01:47
precies. Het betekent ook niet dat je alles maar zo kan zeggen. Vrijheid van meningsuiting betekent dat op jouw mening net zo hard kritiek terugkomtmadamzonderm schreef: ↑31-07-2019 00:11Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat Viva verplicht is je mening te tonen.

woensdag 31 juli 2019 om 01:50
Het is een incident, de kans dat het je overkomt is extreem klein, net zoiets als de kans dat je getroffen wordt door de bliksem. En natuurlijk is het erg maar door jezelf te verplaatsen in het kind en je te gaan voorstellen hoe dat er uit heeft gezien daarmee help je jezelf niet en het kind of de mensen die er echt verdriet van hebben ook nietmadamzonderm schreef: ↑31-07-2019 01:02Dit is denk ik niet zo offtopic in napraat; het is verplaatst. Wat je beschrijft zou 'interessant' zijn in het topic hoewel ook treurig. Lastig wat je kan doen tegen zulke angst voor je kinderen. Voor mij ik hou me vast aan dat de kans klein is. Dat is het wel. Je zou kunnen denken dat je kinderen niet zo dicht bij het spoor laat als de trein komt, dan is de kans kleiner maar niet nul. En ondertussen genieten van de mooie dingen. Genieten van je kinderen. Angst is wat minstens sommige mensen willen bereiken die zulke dingen doen. Of het erger is, ik weet het niet. Een aantal jaar geleden gebeurde het ook wel een aantal keer achter elkaar in NL dat stenen op auto's kwamen vanaf een viaduct? Daar hoor ik niets meer over. En bedenk je misschien dat vooral slecht nieuws nieuwswaardig is. Je zal niet snel horen dat honderden of duizenden kinderen een leuke dag hebben gehad in een treinreis en allemaal veilig zijn thuisgekomen. Misschien iets voor een topic; "Hoe kan je je veilig voelen op straat?" of "Hoe kan je voelen dat je kinderen veilig zijn op straat?"
Iemand anders ideeën?
woensdag 31 juli 2019 om 04:41
Nou, ook daar wel hoor. Niet per se meer of minder dan dat er overlast is van anderen, wel vaak moeilijker om te doorbreken. Juist door taalbarrière, cultuurverschillen en achterliggende (psychische) problematiek die vaak zijn oorsprong vindt in de trauma’s van voor en tijdens het vluchten.

woensdag 31 juli 2019 om 08:00
Mee eens. En ja, het is verschrikkelijk wat er gebeurd is.S-Meds schreef: ↑31-07-2019 01:50Het is een incident, de kans dat het je overkomt is extreem klein, net zoiets als de kans dat je getroffen wordt door de bliksem. En natuurlijk is het erg maar door jezelf te verplaatsen in het kind en je te gaan voorstellen hoe dat er uit heeft gezien daarmee help je jezelf niet en het kind of de mensen die er echt verdriet van hebben ook niet
De kans dat jij of je kind een ongeluk krijgt met de auto of fiets is vele malen groter dan voor een trein geduwd te worden.
woensdag 31 juli 2019 om 08:46

woensdag 31 juli 2019 om 09:03
Dat is het invullen van de eerste levensbehoeften en dus wat mij betreft gewoon vanzelfsprekend/noodzakelijk.
Ik denk wel zeker dat het het helpt maar dat daarmee de persoon, die uit een asielzoekerscentrum komt, alleen op basis daarvan er niet mee veranderd in zijn of haar functioneren. Dat is een proces wat al moet beginnen zodra ze opgevangen worden. Dat het duidelijker is rond een asielzoekerscentrum is omdat het daar geconcentreerd is. Die mensen verspreiden haalt die factor er uit zodat het probleem minder zichtbaar is, maar lost niet het probleem bij die individuele mensen op.