Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het te eng om pinda zelf te introduceren op zo’n jonge leeftijd, omdat het zo’n levensgevaarlijke allergie is. In ons ziekenhuis doen ze op dit moment een studie waarbij baby’s het op jonge leeftijd krijgen. Broertjes en zusjes van kinderen met pinda-allergie komen daarvoor in aanmerking, werd ons verteld bij de laatste provocatie.

Van de kinderarts moeten we juist pinda blijven eten, zodat het in de lucht zit. Het schijnt dat ze anders op een gegeven moment ook op de deeltjes in de lucht kan gaan reageren. Maar ik ben er wel heel voorzichtig mee. Ik heb haar al eens helemaal rood en opgezwollen na haar middagslaapje uit bed gehaald. Mijn man had die ochtend pindakaas gegeten en waarschijnlijk heeft ze daar toch iets van binnengekregen.
Fiona nou dat is dan wel fijn als het zo kan zeker icm de studie, toch fijn dat het dan gelijk ergens in meegeneomen wordt.

Poeh als ik dat dan lees Fiona , dan krijg ik er al buikpijn van zeg.
hoe gaat het eigenlijk nu je man weg is , redt je het een beetje ?
fiona2018 schreef:
01-08-2019 11:27
Ik vind het te eng om pinda zelf te introduceren op zo’n jonge leeftijd, omdat het zo’n levensgevaarlijke allergie is. In ons ziekenhuis doen ze op dit moment een studie waarbij baby’s het op jonge leeftijd krijgen. Broertjes en zusjes van kinderen met pinda-allergie komen daarvoor in aanmerking, werd ons verteld bij de laatste provocatie.

Van de kinderarts moeten we juist pinda blijven eten, zodat het in de lucht zit. Het schijnt dat ze anders op een gegeven moment ook op de deeltjes in de lucht kan gaan reageren. Maar ik ben er wel heel voorzichtig mee. Ik heb haar al eens helemaal rood en opgezwollen na haar middagslaapje uit bed gehaald. Mijn man had die ochtend pindakaas gegeten en waarschijnlijk heeft ze daar toch iets van binnengekregen.
Wow daar had ik nog niet eerder van gehoord. Gek he hoe zo'n lichaam kan reageren.

Wist je ook dat wanneer ze allergisch zijn ze nooit reageren bij de allereerste keer contact? Pas bij een volgende keer denkt het lichaam "hé daar heb je dat stofje weer daar moet ik iets tegen doen". Ik vind het wel fascinerend hoe dat werkt.

Als je het zelf introduceert doe je dat wel via een standaard schema, kinderen kunnen wel reageren op die leeftijd maar nog niet levensbedreigend in de hoeveelheid die ze dan binnen krijgen. Maar goed, dat soort dingen stem je vast af met de allergoloog, snap dat je het ook heel geruststellend vind om dat gewoon in het ziekenhuis te doen.
Ja apart hè? Want ik had peuterdochter al eens pindakaas gegeven, maar pas later, bij een heel broodje pindakaas reageerde ze.

Ik heb het ziekenhuis gemaild, wie weet moetende het alsnog thuis doen. Maar als het daar kan, kies ik daarvoor. Voelt toch minder stressvol denk ik.

Hier gaat het goed, lief dat je het vraagt Quest! Maar de avonden zijn het zwaarst en die komen nog. Voor wie nog weet hoe zwaar het bedritueel was tijdens mijn zwangerschap, het gaat nu erg goed. Dochter gaat al drie avonden alleen slapen, zonder dat we erbij hoeven te zitten. Hopelijk blijft dat zo en jinx ik het nu niet..
Oh wat fijn Fiona! Ik duim met je mee dat het zo blijft, het is zo al zwaar genoeg lijkt mij...
Meiden wat hebben jullie een hoop zorgen met die allergieën. Heftig hoor.

En Fiona, fijn dat peuter dochter beter in slaapt. Hopelijk blijft dat zo.
Ik hoop Fiona dat dit het begin is van iedere avond zelf en alleen slapen voor dochter. zou toch wat zijn als je man thuis komt dat je ineens het bedritueel gefixt hebt :worship:

wij hebben voor buitenstaanders bijna een zielig bed ritueel, even erbij zeggen dat we boven geen badkamer hebben , ze krijgen half 7 beiden ( ja dochter nog steeds :facepalm: ) een fles melk en poging tot even rustig boekje lezen, waar dochter geen zin en tijd voor heeft , dan allebei omkleden dochter puffers tandenpoetsen , en dan naar boven kus weltrusten en klaar.
schoonmoede rvindt het beetje sneu dat ze dan niet boven nog een boekej te lezen krijgen en gewoon " in bed gedropt" worden, nou ik vind het prima zo, naar boven is slapen en klaar!
Teckel hoe is het met dochter( ja ja is peutertopic) maar even checken of het goed gaat met der ?
anoniem_276399 wijzigde dit bericht op 01-08-2019 11:51
Reden: typfouten
1.55% gewijzigd
Ik jinx alles wat ik positief op dit forum zeg :-P) Van baby af aan al. ‘Baby slaapt door’ hahaha daarna niet meer. ‘Dreumes eet groente’ moehahahaha! alleen nog maar papflessen vanaf heden! ‘Peuter doet het geweldig op de loopfiets’ :bye: Helaas.. welkom in de klunsfase.. :-[
Quest schreef:
01-08-2019 11:49
Ik hoop Fiona dat dit het begin is van iedere avond zelf en alleen slapen voor dochter. zou toch wat zijn als je man thuis komt dat je ineens het bedritueel gefixt hebt :worship:

wij hebben voor buitenstaanders bijna een zielig bed ritueel, even erbij zeggen dat we boven geen badkamer hebben , ze krijgen half 7 beiden ( ja dochter nog steeds :facepalm: ) een fles melk en poging tot even rustig boekje lezen, waar dochter geen zin en tijd voor heeft , dan allebei omkleden dochter puffers tandenpoetsen , en dan naar boven kus weltrusten en klaar.
schoonmoede rvindt het beetje sneu dat ze dan niet boven nog een boekej te lezen krijgen en gewoon " in bed gedropt" worden, nou ik vind het prima zo, naar boven is slapen en klaar!

Wij houden het bedritueel bewust kort. Van verhaaltjes voorlezen wordt peuter een opgewonden spraakwaterval :rolling:

- In pyjama aan tafel
- tandenpoetsen aan tafel
- water drinken aan tafel
- peuter loopt naar bed
- licht uit, muziekje aan, kus op de neus
- Truste!
Quest schreef:
01-08-2019 11:50
Teckel hoe is het met dochter( ja ja is peutertopic) maar even checken of het goed gaat met der ?
Lief. Gaat weer goed :)

Bedritueel:
Douchen of in bad
Pyjama aan, tanden poetsen
Slaapzaak aan
Boekje lezen
Knuffelen, Knuffels kusje geven
Liedje zingen en slapen

Het wordt steeds uitgebreider haha.
Nou eigenlijk heeft mijn man juist het bedritueel gefixt :lol:

Hier: luier, tandenpoetsen, verhaaltje, lamp uit en slapen. Toen ik het nog deed moest ik er een uur naast liggen. Man heeft dat veranderd naar zitten op een stoel i.p.v. liggen. En sinds ze een nieuw nachtlampje heeft hoeft dat dus ook niet meer. Ik moet zeggen dat het weglaten van het middagslaapje daarin ook heel belangrijk is geweest. Als ze ook maar een kwartier slaapt is het feest.
Wat een zorgen met alle allergieën zeg, en wat stom dat zelfs familie geen rekening met allergie houdt!
Gelukkig zijn wij niet bekend met allergie bij zoon.

Quest, alvast gefeliciteerd met dochter!

Wij hebben ook een fijn slaapritueel, zoon drinkt een halfuur voor hij naar bed gaat nog wat opgewarmde melk. Dan naar boven, luier verschonen en evt pyjama aan. Tandenpoetsen. Knuffelen met mij en daarna met papa en hup in bed. Papa gaat op de grond naast zoon zn ledikant zitten en ik lees een verhaaltje voor. Daarna nog doei, i love you zeggen en nachtlampje aan wat na een paar minuten uit gaat.
Zijn meestal met 10 minuten klaar :)

Wij hebben van de week onze eerste paar dagen zonder zoon geboekt. Zoon gaat regelmatig eens bij een van de opa's en oma's slapen maar dat is maar 1 nachtje. Nu gaat het om 4 nachtjes. Rijden wij voor een lang weekend naar Oostenrijk om een paar dagen te skiën. Ondanks we nog op zomer vakantie moeten gaan kijk ik al enorm uit naar het skiën :yes:
Nou fiona hoe dan ook haha , dikke prima zo en hopen dat het zo blijft !
Heb je nog een minde rfel lampje gevonden voor de lamp ?

oh zo zielig is ons bedritueel dus niet , ik denk dan ook om zo korter om zo minder gezeur !

Aardbei, wat super zeg ik zou ook echt tekenen voor 4 nachten weg lijkt me heeeerlijk!
Ga je nu deze zomer nog weg met zoon en man ?
Ja, we hebben er nu het zwakste lampje in gedaan wat we konden vinden (7W, 21Lumen), maar het is nog steeds veel te fel. Dus nu doen we hem uit als we zelf gaan slapen en soms doet ze hem zelf uit voor het slapen gaan. Ze is de laatste nachten ook niet uit bed gekomen, echt super. De slaaptrainer werkt ook goed. Ze komt soms wel te vroeg uit bed, maar rommelt dan in de badkamer. Onze slaapkamer komt ze pas binnen als het schaapje 'wakker' is. En dat vind ik prima.

Aardbei, wat heerlijk zeg! Zo'n lange tijd is echt anders dan een nachtje weg. Wij zijn een half jaar geleden ook een lang weekend weggeweest en dat was zo lekker!

Quest, ik vind jullie bedritueel niet zielig hoor, hoe korter hoe beter. Aandacht krijgen ze overdag genoeg toch?
GlitterCupcake schreef:
01-08-2019 11:51
Ik jinx alles wat ik positief op dit forum zeg :-P) Van baby af aan al. ‘Baby slaapt door’ hahaha daarna niet meer. ‘Dreumes eet groente’ moehahahaha! alleen nog maar papflessen vanaf heden! ‘Peuter doet het geweldig op de loopfiets’ :bye: Helaas.. welkom in de klunsfase.. :-[
Hier ook
Morgen een lang weekend kamperen met vrienden. Ik ben benieuwd hoe het gaat!
4 nachten zonder de kinderen lijkt me juist verschrikkelijk :-$. Onze peuter gaat pas weer logeren als hij het zelf wil en verwacht dat dat wel even duurt. Logeren toen baby werd geboren was zwaar voor hem. En tot die tijd had hij ook pas 2 keer gelogeerd met langste keer 2 nachten.

Ons bedritueel werkt beste als zoon overdag niet slaapt. Maar duurt nog minimaal half uur.
@Quest: wij gaan in september 10 dagen op vakantie :) kijk ik ook erg naar uit hoor!

Zoon vind logeren bij opa en oma leuk! Mag langer op blijven, een extra snoepje oid :)
Oh dochter vindt logeren fantastisch. Ze kijkt niet eens meer om als we weggaan. Maar ze heeft daar ook veel gelogeerd en is daar echt thuis (bij beide opa’s en oma’s). Tijdens het laatste trimester van mijn zwangerschap en de eerste weken na de geboorte ging ze elke week een nachtje logeren. Nu nog steeds elke 2-3 weken. Voor haar fijn, de opa’s en oma’s vinden het heerlijk en voor ons ook fijn.
fiona2018 schreef:
01-08-2019 15:24
Oh dochter vindt logeren fantastisch. Ze kijkt niet eens meer om als we weggaan. Maar ze heeft daar ook veel gelogeerd en is daar echt thuis (bij beide opa’s en oma’s). Tijdens het laatste trimester van mijn zwangerschap en de eerste weken na de geboorte ging ze elke week een nachtje logeren. Nu nog steeds elke 2-3 weken. Voor haar fijn, de opa’s en oma’s vinden het heerlijk en voor ons ook fijn.
Hier precies zo. Alle partijen geniet volop van elkaar. Heel erg leuk. Zoon vraagt ook echt heel vaak naar opa en oma. Ondanks dat ze niet de in de buurt wonen en hij ze niet super vaak ziet heeft hij met beide dus echt een goede band.
Wij zijn toen zoon 6 maanden was een midweek wezen wintersporten en gaan aankomende winter ook weer. Ik kijk daar ook enorm naar uit. Maar we gaan straks 3 weken met ze op pad, en daar kijk ik ook heel erg naar uit.

@rosings wij gaan ook een lang weekend kamperen dit weekend
:hyper:
Mijn zoon is dol op zijn opa's en oma's en heeft er een prima band mee hoor. Maar slapen doet hij liever lekker thuis en ik vind dat net zo fijn. Ik vind het huis maar leeg als hij er niet is. Als hij ouder is en er zelf om gaat vragen mag hij nog genoeg logeren.
Haha Glitter, dat noemen ze de vloek van het Viva forum!
Dames, wat naar van de allergieën, lijkt me zwaar, voor zowel jullie kinderen als voor jullie als ouders.

Hier is peuter voor het eerst zonder eten naar bed gegaan. Heb er gemengde gevoelens over. Als hij iets echt niet lust (wat weinig voorkomt) dan geef ik hem met alle liefde nog een boterham en/of wat fruit. Vanavond leek het toch echt pure baldadigheid en weigerde hij standvastig een van z'n favoriete gerechten. Dus geen boterham en geen fruit. Na een half uurtje nog eens de warme maaltijd aangeboden, maar dat leek uit te draaien op WW III. Hij ligt nu te slapen, ben benieuwd of ie nog wakker wordt van de honger.
Sinds een aantal weken gaat ze 1 dag in de week naar opa en oma omdat ik door een tijdelijke vervanging een dag extra werk.
Eerst ging het dan alleen om de middag, maar omdat ze vakantie heeft van de psz nu een aantal weken de hele dag. Ik vind het heerlijk om haar omgang met opa en oma te zien. Van de week toen we weggingen gaf ze oma echt een knuffel en kus en zei ze al zwaaiend ' Dag oma, Dag oma' :love: Ik wordt er echt een beetje een watje van, maar misschien komt dat omdat mijn moeder er niet meer is en ik heel dankbaar ben dat ze deze band nog wel met mijn schoonmoeder kan hebben. Ik heb het zelf ook altijd heel fijn gehad bij mijn eigen opa en oma, dus dat gun ik mijn dochter ook!

Ik zou ook wel weer paar nachtjes weg willen, maar opa en oma zijn al wel in de 70 dus ik wil ze ook niet overvragen. Het moet voor hun ook leuk blijven. Vorig jaar toen ze 1,5 was zijn wij een lang weekend naar LowLands geweest, toen heeft een vriendin opgepast maar die heeft nu zelf een baby van net 4 weken, dus dit jaar slaan we over.

@Lola: is snap je helemaal en grote kans dat je morgen wakker wordt en niks van hem hebt gehoord. Hier denken wij ook nou die zal morgenochtend wel gierende honger hebben, maar dan is het vaak zat dat ze nog moeite heeft met ontbijt.

@kamperen: veel plezier! Ik moet er niet aan denken met een peuter :facepalm:
@Quest: van harte gefeliciteerd met dochter! hopelijk hebben / hadden jullie een mooi feestje.

@allergie: wat vervelend zeg dat sommige opa's en oma's daar niet zo goed op letten. Dan goed op je strepen gaan staan. Het is ook gewoon stressvol, hier niet zo'n hele erge allergie maar toch blijf je iedere keer als je 'm ziet krabben of maar een klein beetje uitslag ziet extra alert. Dat je 'sporen van' juist niet moet mijden, hebben wij ook van de kinderarts meegekregen.

@Rosings: veel plezier met kamperen! Hopelijk hebben jullie een droge start, hier valt het nu met bakken uit de hemel...

@lola-lily: heeft peuter nog goed geslapen? Hier heeft peuter ook met enige regelmaat echt geen interesse in z'n avondeten, hij slaapt dan evengoed prima. Wel heeft hij dan vaak nog wat yoghurt of vla op.
happiness = reality - expectations

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven