Autisme wie ook? Deel 4

01-08-2018 08:14 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
Solomio schreef:
02-08-2019 00:30
Maar als je naar de kenmerken in de DSM kijkt is dat allemaal hetzelfde: problemen met communicatie, stereotype gedragingen.
Dat onderscheid tussen klassiek en Asperger is er gewoon niet.
Een heel groot verschil is alleen al taalontwikkeling. Klassieke autisten hebben een taalachterstand, gaan pas laat praten of spreken helemaal amper. Terwijl bij 'aspergers' taal juist goed ontwikkeld is en die vroeg en goed praten en lezen. Hun problemen met communicatie zijn anders van aard.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met stereotype gedragingen. Klinkt als iets dat ik associeer met klassiek (fladderen enzo).
Ik ben van mening dat er verschillende stereotype autisten bestaan. Mijn type herken ik direct, maar andere kan ik ook vrij makkelijk onderscheiden.
impala wijzigde dit bericht op 02-08-2019 07:52
25.62% gewijzigd
.
redbulletje schreef:
02-08-2019 01:06
Ik heb mijn ass diagnose sinds september 2017 maar normaal had ik onder asperger gevallen
Bij mij staat het Asperger er nog wel bij vermeld, ook al was alles toen ook al ass.
Wij zijn in elk geval van hetzelfde type. En hebben mi een andere vorm van ass dan sommige anderen in dit topic. Ook in mijn psychoedu groep waren er subgroepjes waar ik me heel erg in herkende of juist amper.
Ik ben benieuwd of anderen dat ook zo ervaren.
impala wijzigde dit bericht op 02-08-2019 08:13
34.65% gewijzigd
.
Hier ook asperger.
Bij mij staat er autisme spectrum stoornis in combinatie met licht mentale handicap. Aangezien dit in 2005 is vastgesteld zal dit klassiek zijn denk ik, hoewel klassiek er niet op staat. Misschien ook land verschil weet niet of klassiek in België ooit er voor gestaan heeft. Uiteindelijk sprak ik al wel op 2 jaar wat niet echt klassiek is. Maar mijn enkel tegen ouders spreken is dan weer wel klassiek en mijn laag iq is ook klassiek. 1 term is toch makkelijker er zijn zo veel combinaties, eigenlijk moesten er nog veel meer namen zijn dan. En enkel die 3 dekten voor weinige echt 100 poccent al het gedrag.
Afbeelding
impala schreef:
02-08-2019 07:47
Bij mij staat het Asperger er nog wel bij vermeld, ook al was alles toen ook al ass.
Wij zijn in elk geval van hetzelfde type. En hebben mi een andere vorm van ass dan sommige anderen in dit topic. Ook in mijn psychoedu groep waren er subgroepjes waar ik me heel erg in herkende of juist amper.
Zouden de meesten die hier schrijven vroeger niet onder asperger vallen? Denk dat er weinig personen met een zware vorm van autisme icm zwakbegaafdheid hun weg naar dit forum vinden.
Ik denk trouwens niet dat de begrippen asperger en klassiek een perfecte beschrijving geven van de verschillende types en de verschillen exact aanwijzen. Maar dat er verschillen zijn, is mi wel duidelijk en de begrippen komen wel een aardig endje in de richting. Misschien zijn er ook wel mengvormen van types. Maar ze kunnen ook enorm van elkaar verschillen.
.
Valdemar_II schreef:
02-08-2019 08:17
Zouden de meesten die hier schrijven vroeger niet onder asperger vallen? Denk dat er weinig personen met een zware vorm van autisme icm zwakbegaafdheid hun weg naar dit forum vinden.
Dat denk ik ook. Dat fora vooral bevolkt worden door aspergers. Of een mengvorm met sterke aspergerkant. Vanwege het verbale.
Ik weet niet of klassiek perse moet samengaan met zwakbegaafdheid. Ik denk het niet. Maar hun begaafdheid ligt in elk geval niet zo sterk op het verbale vlak als bij aspergers.
.
lola712 schreef:
31-07-2019 13:49
Hebben jullie bepaalde obsessies? Ik merk dat ik vaak dingen die in mijn hoofd voorbij komen vroeg of laat toch moet doen of hebben. Vroeger had ik dat met dingen die je kon verzamelen of van die tijdschriften waar je dingen kon sparen zoals edelstenen of dingen kon bouwen. Jaren aan kwijt en veel geld en uiteindelijk weinig mee gedaan...
Verscheidene, maar vond het altijd spijtig dat het bij mij nogal fluctueert. Als kind wist ik veel over Griekse en Germaanse mythologie, daarna veel over het heelal, daarna was het basket (ging zelfs basketten in de sneeuw/ijs in die mate dat ik mijn vingers niet meer kon gebruiken), etc...; het zou veel handiger geweest zijn om slechts één obsessie te hebben waarin je je kunt vastbijten.

De enige obsessies die constant gebleven zijn doorheen de jaren zijn de menselijke geest, seks en vrouwelijk naakt; alleen ben ik hiermee niets in mijn beroepsveld.
Hm, ik snap de nuancering, maar had voor mezelf een beetje het idee dat PDD-NOS (in mijn rapport van een paar maanden terug staat letterlijk "ASS, maar onder de DSM-IV was dat PDD-NOS geweest") de 'lichte' variant was en klassiek autisme de 'zware' variant met asperger er ergens tussenin.
femke09 wijzigde dit bericht op 02-08-2019 08:54
8.92% gewijzigd
Kohaku schreef:
02-08-2019 00:10
Jemig ik zou maar goed oppassen daar mee hoor 😳
Ik maak me erg druk over sociaal wenselijk gedrag, ik probeer dit dus wel te beperken en áls het voorkomt, dan zo dat het niet te traceren is (en daar ben ik dan weer slim genoeg voor, dat levert geen problemen op).
Ik heb er tot nog toe ook geen problemen mee gehad gelukkig, maar ben me bewust van het vreemde en van de risico's.
femke09 schreef:
02-08-2019 08:49
Hm, ik snap de nuancering, maar had voor mezelf een beetje het idee dat PDD-NOS (in mijn rapport van een paar maanden terug staat letterlijk "ASS, maar onder de DSM-IV was dat PDD-NOS geweest") de 'lichte' variant was en asperger de 'zware' variant.
Ik denk dat je dat niet zo moet zien en dat je ook een lichte of zware variant van Asperger kunt hebben. Wat pdd nos is/was, daar heb heb ik ook niet echt een beeld van. Misschien is dat zo'n mengvorm waar ik het eerder over had.
.
impala schreef:
02-08-2019 07:47
Klopt helemaal, Ik herkende me vaak al in wat jij schreef nog voor ik wist dat jij en ik een diagnose zouden krijgen.
impala schreef:
02-08-2019 07:41
Een heel groot verschil is alleen al taalontwikkeling. Klassieke autisten hebben een taalachterstand, gaan pas laat praten of spreken helemaal amper. Terwijl bij 'aspergers' taal juist goed ontwikkeld is en die vroeg en goed praten en lezen. Hun problemen met communicatie zijn anders van aard.
Voor Asperger was een normale taalontwikkeling vereist.

Dat wil dus niet zeggen dat klassiek autisten een taalachterstand hebben. Vaak wel, maar het hoeft niet.

Mijn zoon had palilalie, verder een zeer voorspoedige taalontwikkeling. Uitsluitend vanwege zijn palilalie kreeg hij dus de diagnose klassiek autisme.
En kreeg vervolgens te maken met de vooroordelen die jij hier noemt.

Mede daarom ben ik blij dat het tegenwoordig allemaal ASS heet.
Mensen hebben allerlei ideeën over de verschillen tussen de diverse vormen van ASS, maar die ideeën kloppen niet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Valdemar_II schreef:
02-08-2019 08:17
Ook hier: voor Asperger is minimaal een gemiddeld IQ vereist, maar dat wil niet zeggen dat bij de andere vormen het IQ per se laag is.

David Dunning
femke09 schreef:
02-08-2019 08:49
Hm, ik snap de nuancering, maar had voor mezelf een beetje het idee dat PDD-NOS (in mijn rapport van een paar maanden terug staat letterlijk "ASS, maar onder de DSM-IV was dat PDD-NOS geweest") de 'lichte' variant was en klassiek autisme de 'zware' variant met asperger er ergens tussenin.
Zelfs dat niet.
Onze eerste psychiater legde het simpel uit: er zijn 12 kenmerken.
Voor pdd-nos moet je er 4 of 5 hebben, voor klassiek autisme en Asperger moet je er minimaal 6 hebben.
(De exacte aantallen verzin ik, want dat weet ik niet meer precies).
Die pdd-nosser had dan mss minder kenmerken, maar die kon daar best meer last van hebben, daarover zei de diagnose namelijk niets.

David Dunning
Bij mij staat er niks over onder welk type ik zou vallen. Maakt mij ook niet zoveel uit.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Solomio schreef:
02-08-2019 09:32
Zelfs dat niet.
Onze eerste psychiater legde het simpel uit: er zijn 12 kenmerken.
Voor pdd-nos moet je er 4 of 5 hebben, voor klassiek autisme en Asperger moet je er minimaal 6 hebben.
(De exacte aantallen verzin ik, want dat weet ik niet meer precies).
Die pdd-nosser had dan mss minder kenmerken, maar die kon daar best meer last van hebben, daarover zei de diagnose namelijk niets.
Dat klopt en toch snap ik dat sommigen het jammer vinden dat de afzonderlijke asperger-diagnose niet meer bestaat, want het syndroom van asperger beschrijft wel een bepaald type mens waarin mensen veel herkenning vinden.
Biebeltje schreef:
01-08-2019 15:05
Maakt het iets uit? Is de een beter dan de ander?
Het is niet voor niks dat ze alles "op een grote hoop" gegooid hebben...

Want wat voor beeld heeft men van mij als ze weten dat mijn uitslag "klassiek autisme" was?

Hallo hee, rustaaaagh!

Ik ben gewoon nieuwsgierig.
Het heeft niets te maken met "mijn vorm is beter dan de ander". Dat heb ik ook nergens gezegd.
tantejans schreef:
02-08-2019 10:04
Dat klopt en toch snap ik dat sommigen het jammer vinden dat de afzonderlijke asperger-diagnose niet meer bestaat, want het syndroom van asperger beschrijft wel een bepaald type mens waarin mensen veel herkenning vinden.
Het eerste boek dat ik over autisme las omschreef Asperger als een diagnose voor ouders die er nog niet aan wilden dat hun kind autisme had.
Nog steeds denk ik dat dat de reden is dat mensen zo aan hun Asperger-etiketje hangen.
Ik ken niemand die pdd-nos duidelijker vindt dan autisme.

Asperger heeft toch ook dat hoogbegaafde imago, waarvan ik denk dat velen dat niet los kunnen laten.

Het idee dat Asperger een bepaald type aanduidt is dus niet waar, maar blijft op deze manier wel gevoed worden.

David Dunning
Idd, Solomio. Ik woon begeleid met een groep met autistische mensen, en er zijn er dus die altijd zeggen, 'ja ik ben autistisch, maare, wel asperger'.

Alsof mensen met asperger dan 'slimmer' zijn dan mensen met klassiek autisme of pdd-nos of wat ook. Ik hoor ook regelmatig van 1 van mijn groepsgenoten 'ja Kohaku zou ook wel asperger hebben gekregen als diagnose'. Dan denk ik, wat heeft dat voor nut om daar over te speculeren? Ik heb gewoon ASS, niets anders.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Onder alle mensen heb je verschillen en overeenkomsten, onder autisten dus ook.
Dus ik denk dat je wel degelijk kunt spreken van typen.
Niet in de vorm van diagnostische ctiteria, maar wel in de zin van bijvoorbeeld introvertie of extravertie.
Als je een introverte autist bent dan voldoe je een beetje aan het stereotype van de bekende autist en ben je extravert en autistisch dan wordt je gedrag al snel gezien als vreemd en bizar.
Waarschijnlijk wordt je dan zelfs minder snel herkend als autistisch.
En als je meerbegaafd bent of hoogbegaafd zul je misschien eerder gedrag vertonen wat vroeger viel onder asperger en daarin dus ook meer herkenning vinden.

Ik heb gelezen dat ze de diagnose asperger mede hebben laten vervallen omdat inmiddels bekend was dat autisme ook kan samengaan met een normale tot hoge intelligentie.
Voordat Aspergers onderzoek was doorgedrongen tot de medische wetenschap dacht men dat autisme alleen voorkwam onder zwakbegaafden.
Zijn onderzoek was dus wat dat betreft een eye-opener.
Maar nu men weet dat dat dus niet zo is, is er minder behoefte aan de aparte asperger classificatie.
Ik 'roep' inderdaad ook liever ASS, want dan wordt (gek genoeg) niet direct de link gelegd met 'autisme'. Autisme kan in mijn omgeving rekenen op stevig wat vooroordelen waar ik absoluut niet mee geassocieerd wil worden (ik kan namelijk normaal functioneren, normaal contact met mensen onderhouden, ben niet helemaal wereldvreemd, heb geen overduidelijke tics en ben behoorlijk intelligent).

Sterker, mijn werkgever was al helemaal gelukkig met dat er 'iets' is (ik heb aangegeven dat ik nu een officieel stickertje heb), want dat was zijn gevoel al. Wát dat iets is heb ik niet toegelicht, wat gelukkig niet nodig was ook. Feit is, met een stickertje gaan de deuren naar hulpverlening makkelijker open, dus daarom is het stickertje fijn. Voor sticker-deel-twee (ADD) ga ik vooralsnog geen stappen ondernemen, dat kost alleen maar extra tijd en voegt niks toe. Je bent wie je bent, met of zonder sticker.
tantejans, bedankt voor de toelichting, dat is helder.
Solomio schreef:
02-08-2019 10:22
Het eerste boek dat ik over autisme las omschreef Asperger als een diagnose voor ouders die er nog niet aan wilden dat hun kind autisme had.
Nog steeds denk ik dat dat de reden is dat mensen zo aan hun Asperger-etiketje hangen.
Ik ken niemand die pdd-nos duidelijker vindt dan autisme.

Asperger heeft toch ook dat hoogbegaafde imago, waarvan ik denk dat velen dat niet los kunnen laten.

Het idee dat Asperger een bepaald type aanduidt is dus niet waar, maar blijft op deze manier wel gevoed worden.
Ik denk dat het wel een type aanduidt. Waar ik me in herken. Er zíjn gewoon grote verschillen. In mijn psycho edu groepje zat bijvoorbeeld een vrouw die bijna niet praatte. Dat kon ze gewoon niet. Intelligente vrouw verder, dat merkte je als ze wel iets zei en ze werkte ook als programmeur. Dus zeker niet zwakbegaafd. Maar ze had toch echt een heel ander probleem dan ik. Het is best raar dat dat dan onder 1 diagnose valt.
impala wijzigde dit bericht op 02-08-2019 12:16
1.57% gewijzigd
.
tantejans schreef:
02-08-2019 11:29
Onder alle mensen heb je verschillen en overeenkomsten, onder autisten dus ook.
Dus ik denk dat je wel degelijk kunt spreken van typen.
Niet in de vorm van diagnostische ctiteria, maar wel in de zin van bijvoorbeeld introvertie of extravertie.
Als je een introverte autist bent dan voldoe je een beetje aan het stereotype van de bekende autist en ben je extravert en autistisch dan wordt je gedrag al snel gezien als vreemd en bizar.
Waarschijnlijk wordt je dan zelfs minder snel herkend als autistisch.
En als je meerbegaafd bent of hoogbegaafd zul je misschien eerder gedrag vertonen wat vroeger viel onder asperger en daarin dus ook meer herkenning vinden.

Ik heb gelezen dat ze de diagnose asperger mede hebben laten vervallen omdat inmiddels bekend was dat autisme ook kan samengaan met een normale tot hoge intelligentie.
Voordat Aspergers onderzoek was doorgedrongen tot de medische wetenschap dacht men dat autisme alleen voorkwam onder zwakbegaafden.
Zijn onderzoek was dus wat dat betreft een eye-opener.
Maar nu men weet dat dat dus niet zo is, is er minder behoefte aan de aparte asperger classificatie.
Geheel mee eens.

Maar het beeld is nog wel dat Asperger superslim zijn en de andere ASS-ers niet en dat klopt dus niet.

Onder de DSM-IV was naast de diagnose ook nog een beschrijvende diagnose van belang om de specifieke kenmerken van die persoon te omschrijven en dat is in de DSM-5 niet anders.

Asperger zegt verder niets over waar iemand moeite mee heeft in het dagelijks leven en ASS zegt dat ook niet.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven