Autisme wie ook? Deel 4
woensdag 1 augustus 2018 om 08:14
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434
Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434
Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
vrijdag 2 augustus 2019 om 22:50
Dat zou nog best weleens kunnen, dat borderline een uitingsvorm van autisme is. Het is in ieder geval 1 van de grootste misdiagnoses die vrouwen krijgen voordat er ASS wordt geconstateerd.
Borderline kan bij vrouwen weleens de extreme andere kant zijn van autisme.
Mannen: kunnen zowel extreem in zichzelf gekeerd zijn en niet spreken tot extreme woede-aanvallen en agressie bij triggering als andere uiterste.
Vrouwen: extreem teruggetrokken en stil in het ene uiterste geval, en buitensporig extravert/ emotioneel als andere uiterste kant.
Bij beiden uiteraard ook alles er tussen in. Zoiets???
Borderline kan bij vrouwen weleens de extreme andere kant zijn van autisme.
Mannen: kunnen zowel extreem in zichzelf gekeerd zijn en niet spreken tot extreme woede-aanvallen en agressie bij triggering als andere uiterste.
Vrouwen: extreem teruggetrokken en stil in het ene uiterste geval, en buitensporig extravert/ emotioneel als andere uiterste kant.
Bij beiden uiteraard ook alles er tussen in. Zoiets???
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
vrijdag 2 augustus 2019 om 22:57
Bij mij verschilt het echt.
Overigens; ik ben net flink ziek geworden in mijn hotelkamer. Badkamer ranzig en schoonmaaksters waren al naar huis. Gelukkig hadden ze nog spullen dus heb ik kunnen boenen want wilde niet wachten tot morgen.
Hoe kijk ik die mensen ooit nog aan?
Overigens; ik ben net flink ziek geworden in mijn hotelkamer. Badkamer ranzig en schoonmaaksters waren al naar huis. Gelukkig hadden ze nog spullen dus heb ik kunnen boenen want wilde niet wachten tot morgen.
Hoe kijk ik die mensen ooit nog aan?

Sugar and spice, and everything nice.
vrijdag 2 augustus 2019 om 23:29
vrijdag 2 augustus 2019 om 23:42
Dank je. Ja het is zo schoon als kan met de weinige spullen die ze konden vinden. Shorts gewassen met douchegel...madamzonderm schreef: ↑02-08-2019 23:29Beterschap Kandijsuiker.
Je kan er niets aan doen dat je ziek werd maar je hebt zelf opgeruimd.
Bedankt eventueel (nog eens) voor de schoonmaakspullen (als je erom vroeg) en doe of er niks was verder. Gegeven de omstandigheden heb je tenminste voor hen de beste keus gemaakt.

Zo slapen en ach, ik had ook scene kunnen schoppen oid.
Sugar and spice, and everything nice.
zaterdag 3 augustus 2019 om 00:28
Dat lees ik hier veel ja. Maar ik heb daar juist geen last van. En meerderen niet. Ik denk dat het juist iets Aspergerachtigs is om wel een positief zelfbeeld te hebben. Misschien zelfs te positief soms.
Ik denk dat borderline iets anders is dan ass. Maar dat je het wel allebei kan hebben. En ook dat wanneer je autistische trekjes niet geaccepteerd worden (als kind) en je erom wordt afgewezen door met name je ouders, dat zo traumatisch kan zijn dat je borderline kan ontwikkelen.
.

zaterdag 3 augustus 2019 om 07:44
Kun je hier eens een bron van geven?
Want hiermee veeg je de sterke erfelijke factor bij ass van tafel.
anoniem_262747 wijzigde dit bericht op 03-08-2019 08:11
12.38% gewijzigd

zaterdag 3 augustus 2019 om 07:51
Wauw.tantejans schreef: ↑02-08-2019 17:52...
Borderline als persoonlijkheids stoornis wijkt ook enigszins af van de andere persoonlijkheidsstoornissen in de zin dat het vele uitingsvormen kan hebben.
Het lijkt op het gedrag van een hele onzekere autist die een burn-out heeft, maar die toch eist van zichzelf dat hij alles aankan en die zich dus vastklampt en wanhopig wordt.
Als de diagnose asperger moest komen te vervallen bij gebrek aan duidelijk onderscheid, dan vind ik dat de diagnose borderline ook moet komen te vervallen en dan ook onder de paraplu van ass zou moeten worden geschaard.
En over enkele jaren kunnen we de afkorting ass dan weer vervang door zot en geven we ieder genoeg pilletjes om ze kalm te houden zodat niemand er last van heeft.

zaterdag 3 augustus 2019 om 08:00
Ook hier, kun je daar eens een bron van geven?Solomio schreef: ↑02-08-2019 16:59Het probleem was dat ook bij mensen met een hoog IQ bijv de diagnose klassiek autisme gesteld kon worden.
Dat hele IQ is dus uit die ASS-diagnose gehaald, omdat het er los van staat.
Verschil zit dus niet zozeer in de vorm van autisme, maar in de overige karaktertrekken, bijv IQ.
Klassiek autisten en Aspergers kunnen qua autisme geheel vergelijkbare problematiek hebben, vandaar dat dat onderscheid weg is.
Ik begrijp je stelling dat er een grote overlap is, wat ik niet begrijp is waarom dit onderscheid zo nodig moest verdwijnen daar er toch een duidelijk verschil was tussen iemand met de diagnose klassiek autisme en asperger waardoor men beide op een andere manier moest behandelen.
Jouw stelling dat de diagnose vooral afhangt van de interessesfeer van de onderzoeker, kan ik wel begrijpen; maar daarmee blijven psychische stoornissen wel een interessant onderwerp waar nog veel onderzoek bij nodig is.
anoniem_262747 wijzigde dit bericht op 03-08-2019 08:10
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
31.94% gewijzigd
zaterdag 3 augustus 2019 om 09:30
Solo wil IQ/intelligentie perse niet koppelen aan autisme. Maar in mijn visie staat het daar zeker niet helemaal los van. Er zijn vormen van autisme die mi wel degelijk samengaan met een hoge mate van intelligentie. Verbaal en/of qua logisch redeneren. En er zijn ook vormen van autisme die juist samengaan met een laag leervermogen en/of verbaal vermogen. Dit zijn volgens mij ook hele andere vormen van autisme die niet onder 1 diagnose zouden moeten vallen. Wellicht is er ook nog een vorm waarbij het iq/leervermogen gemiddeld is, of niet relevant.
Ik weet niet eens of je al die vormen wel 'autisme' zou moet noemen. Of dat het in de basis andere afwijkingen zijn.
Bijkomend probleem is natuurlijk dat intelligentie ook geen absoluut begrip is en ook niet uit te drukken is in 1 waarde, al suggereert het bestaan van 'iq' dat wel. Of een hoog iq altijd samengaat met een hoog leervermogen, is volgens mij ook maar de vraag.
Ik weet niet eens of je al die vormen wel 'autisme' zou moet noemen. Of dat het in de basis andere afwijkingen zijn.
Bijkomend probleem is natuurlijk dat intelligentie ook geen absoluut begrip is en ook niet uit te drukken is in 1 waarde, al suggereert het bestaan van 'iq' dat wel. Of een hoog iq altijd samengaat met een hoog leervermogen, is volgens mij ook maar de vraag.
impala wijzigde dit bericht op 03-08-2019 09:40
17.25% gewijzigd
.
zaterdag 3 augustus 2019 om 09:33
Het ging mij om het idee dat ASS aangeboren zou zijn en borderline niet, maar wat ASS betreft:Valdemar_II schreef: ↑03-08-2019 07:44Kun je hier eens een bron van geven?
Want hiermee veeg je de sterke erfelijke factor bij ass van tafel.
Uit: https://www.anneliesspek.nl/wp-content/ ... e-2014.pdf
'Recent onderzoek wijst op een erfelijkheidsfactor bij ass van 35 tot 60%. Omgevingsfactoren spelen
een grotere rol dan eerder werd gedacht en fungeren mogelijk als trigger voor het ontstaan van
ass, bij mensen met een genetische kwetsbaarheid op dit gebied. Naast risicofactoren zijn er ook
aanwijzingen voor beschermende factoren, zoals het gebruik van foliumzuur voor en tijdens de zwangerschap.'
Uit: https://wijzijnmind.nl/psychipedia/bord ... borderline
'Borderline wordt veroorzaakt door een combinatie van biologische, psychische en sociale factoren.
De belangrijkste biologische factor is aanleg.'
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 3 augustus 2019 om 09:35
Het gaat helemaal niet om een positief of negatief zelfbeeld, maar om een instabiel zelfbeeld.impala schreef: ↑03-08-2019 00:28Dat lees ik hier veel ja. Maar ik heb daar juist geen last van. En meerderen niet. Ik denk dat het juist iets Aspergerachtigs is om wel een positief zelfbeeld te hebben. Misschien zelfs te positief soms.
Ik denk dat borderline iets anders is dan ass. Maar dat je het wel allebei kan hebben. En ook dat wanneer je autistische trekjes niet geaccepteerd worden (als kind) en je erom wordt afgewezen door met name je ouders, dat zo traumatisch kan zijn dat je borderline kan ontwikkelen.
En dat herken ik zeker bij mezelf, maar ook bij andere ASS-ers.
Ik kan het ene moment over mezelf denken dat ik eigenlijk enorm extravert en sociaal ben, terwijl ik het volgende moment denk dat ik toch best wel in de wieg gelegd ben voor kluizenaar.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 3 augustus 2019 om 09:40
Maar dit is dus niet waar, daarom is dat onderscheid verdwenen.Valdemar_II schreef: ↑03-08-2019 08:00Ook hier, kun je daar eens een bron van geven?
Ik begrijp je stelling dat er een grote overlap is, wat ik niet begrijp is waarom dit onderscheid zo nodig moest verdwijnen daar er toch een duidelijk verschil was tussen iemand met de diagnose klassiek autisme en asperger waardoor men beide op een andere manier moest behandelen.
Even simpel gezegd: Voor zowel klassiek autisme als Asperger moest er sprake zijn van problemen in de (sociale) communicatie en obsessief/stereotyp gedrag.
Voor Asperger moest er dan ook nog sprake zijn van een normale taalontwikkeling en minimaal een gemiddeld IQ.
Dat betekent dat iemand met een afwijkende taalontwikkeling maar een hoog IQ toch de diagnose klassiek autisme kreeg.
En de behandeling hangt mede af van het begripsvermogen van de autist en dus het IQ.
Ik weet niet of het linkje werkt, ik kan iig niet kopiëren uit dat artikel, maar op blz 15 staat dit heel duidelijk:
https://books.google.nl/books?id=NRvkuF ... iq&f=false
David Dunning
David Dunning
zaterdag 3 augustus 2019 om 09:49
Mijn zelfbeeld is best stabiel. En daarbij hoort dat ik soms heel sociaal kan doen en soms niet. Dat veranderlijke is deel van mijzelf en van mijn zelfbeeld.Solomio schreef: ↑03-08-2019 09:35Het gaat helemaal niet om een positief of negatief zelfbeeld, maar om een instabiel zelfbeeld.
En dat herken ik zeker bij mezelf, maar ook bij andere ASS-ers.
Ik kan het ene moment over mezelf denken dat ik eigenlijk enorm extravert en sociaal ben, terwijl ik het volgende moment denk dat ik toch best wel in de wieg gelegd ben voor kluizenaar.
.
zaterdag 3 augustus 2019 om 09:53
Ja, bij mij ook, maar daarmee heeft het dus wel overlap met borderline.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 3 augustus 2019 om 09:54
Op de definities van Asperger en 'klassiek autisme' valt wel eea af te dingen. In die zin zijn die niet waar.Solomio schreef: ↑03-08-2019 09:40Maar dit is dus niet waar, daarom is dat onderscheid verdwenen.
Even simpel gezegd: Voor zowel klassiek autisme als Asperger moest er sprake zijn van problemen in de (sociale) communicatie en obsessief/stereotyp gedrag.
Voor Asperger moest er dan ook nog sprake zijn van een normale taalontwikkeling en minimaal een gemiddeld IQ.
Dat betekent dat iemand met een afwijkende taalontwikkeling maar een hoog IQ toch de diagnose klassiek autisme kreeg.
En de behandeling hangt mede af van het begripsvermogen van de autist en dus het IQ.
Ik weet niet of het linkje werkt, ik kan iig niet kopiëren uit dat artikel, maar op blz 15 staat dit heel duidelijk:
https://books.google.nl/books?id=NRvkuF ... iq&f=false
Maar zeggen dat iq/intelligentie /leervermogen geen rol speelt bij het onderscheiden van verschillende vormen van autisme (of wat er nu allemaal onder ass valt) en stellen dat het allemaal hetzelfde is, is mi ook niet juist.
Jij haalt nu een boek aan om iets te bewijzen. Maar alles wat er is geschreven over autisme en Asperger is ook maar een theorie en dus geen "waarheid''. Het bewijst dus niks.
Dat is sowieso een probleem binnen de psychologie en psychiatrie, dat het voor het overgrote deel theorie en speculatie is, die te vaak wordt gezien / gebracht als exacte wetenschap.
.
zaterdag 3 augustus 2019 om 10:05
Dat zie ik anders.
Maar ook voor borderline geldt weer dat het slechts een construct is, een theorie en geen exact iets. Je kunt er dus sowieso nooit iets absoluuts over zeggen (het is zo/het is niet zo), alleen over theoretiseren/speculeren. Alles wat je erover zegt of kan zeggen is een mening of aanname, nooit een feit
.
zaterdag 3 augustus 2019 om 10:11
In de DSM staat IQ los van ASS.impala schreef: ↑03-08-2019 09:54Op de definities van Asperger en 'klassiek autisme' valt wel eea af te dingen. In die zin zijn die niet waar.
Maar zeggen dat iq/intelligentie /leervermogen geen rol speelt bij het onderscheiden van verschillende vormen van autisme (of wat er nu allemaal onder ass valt) en stellen dat het allemaal hetzelfde is, is mi ook niet juist.
Jij haalt nu een boek aan om iets te bewijzen. Maar alles wat er is geschreven over autisme en Asperger is ook maar een theorie en dus geen "waarheid''. Het bewijst dus niks.
Dat is sowieso een probleem binnen de psychologie en psychiatrie, dat het voor het overgrote deel theorie en speculatie is, die te vaak wordt gezien / gebracht als exacte wetenschap.
Kun je van alles van vinden, maar qua diagnostiek staat het dus los van elkaar.
Voor de behandeling is het IQ m.i. enorm belangrijk, en dat wordt meestal ook onderzocht en meegenomen in de beschrijvende diagnose.
Feit blijft: op basis van DSM-criteria was het onderscheid tussen de verschillende vormen van autisme niet te handhaven.
Wat je laatste zin betreft: ik probeer juist aan te geven dat het allemaal nogal subjectief is, maar heb de indruk dat dat voor anderen hier lastig te accepteren is.
David Dunning
David Dunning

zaterdag 3 augustus 2019 om 10:13
De wetenschap vermoedt op dit moment dan autisme ontstaat als gevolg van een afwijkende hersenontwikkeling waarbij minder verbindingen worden weggesnoeid dan normaal.impala schreef: ↑03-08-2019 09:30Solo wil IQ/intelligentie perse niet koppelen aan autisme. Maar in mijn visie staat het daar zeker niet helemaal los van. Er zijn vormen van autisme die mi wel degelijk samengaan met een hoge mate van intelligentie. Verbaal en/of qua logisch redeneren. En er zijn ook vormen van autisme die juist samengaan met een laag leervermogen en/of verbaal vermogen. Dit zijn volgens mij ook hele andere vormen van autisme die niet onder 1 diagnose zouden moeten vallen. Wellicht is er ook nog een vorm waarbij het iq/leervermogen gemiddeld is, of niet relevant.
Ook bij hoogbegaafdheid is de hersenontwikkeling anders en wordt er anders gesnoeid, daardoor is er een overlap met autistisch gedrag en hoogbegaafdheid.
Waar en wanneer wordt gesnoeid is bij iedereen anders, vandaar dat de ene bvb overgevoelig is voor bepaalde prikkels waarvoor de ander juist ongevoelig is.
De ene autist kan dus heel erg emotioneel zijn en reageren en de andere juist niet.
Gemene deler blijft de afwijkende hersenontwikkeling volgens de norm.
zaterdag 3 augustus 2019 om 10:14
Wat ik steeds benadruk dus.impala schreef: ↑03-08-2019 10:05Dat zie ik anders.
Maar ook voor borderline geldt weer dat het slechts een construct is, een theorie en geen exact iets. Je kunt er dus sowieso nooit iets absoluuts over zeggen (het is zo/het is niet zo), alleen over theoretiseren/speculeren. Alles wat je erover zegt of kan zeggen is een mening of aanname, nooit een feit
Alles wat over autisme gezegd wordt is ook maar een aanname.
De stelligheid waarmee beweerd wordt dat autisme aangeboren is stuit mij bijv tegen de borst, want zolang we helemaal niet weten wat autisme is, kunnen we dus ook niks zeggen over het ontstaan.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 3 augustus 2019 om 10:21
Een 'afwijkende hersenontwikkeling' is veel te algemeen om als criterium te gebruiken voor een bepaalde diagnose. Welke diagnose dan ook. Behalve dan de diagnose: is niet normaal.tantejans schreef: ↑03-08-2019 10:13De wetenschap vermoedt op dit moment dan autisme ontstaat als gevolg van een afwijkende hersenontwikkeling waarbij minder verbindingen worden weggesnoeid dan normaal.
Ook bij hoogbegaafdheid is de hersenontwikkeling anders en wordt er anders gesnoeid, daardoor is er een overlap met autistisch gedrag en hoogbegaafdheid.
Waar en wanneer wordt gesnoeid is bij iedereen anders, vandaar dat de ene bvb overgevoelig is voor bepaalde prikkels waarvoor de ander juist ongevoelig is.
De ene autist kan dus heel erg emotioneel zijn en reageren en de andere juist niet.
Gemene deler blijft de afwijkende hersenontwikkeling volgens de norm.
impala wijzigde dit bericht op 03-08-2019 10:21
0.23% gewijzigd
.
zaterdag 3 augustus 2019 om 10:21
Het gaat helemaal niet om wat Solo wil, Solo beschrijft hoe het in de diagnostiek werkt.
En autisme op zich staat los van IQ, de manier waarop het zich uit heeft denk ik veel te maken met (o.a.) IQ.
Vriendin van mij heeft een kind met een laag IQ en autisme.
Een aantal autisme-kenmerken zouden volgens mij ook best toegeschreven kunnen worden aan het lage IQ (beperkte interesses bijvoorbeeld, of communicatieproblemen).
De ASS is toegevoegd omdat ze moeite heeft met het verwerken van prikkels, maar het onderscheid is wat mij betreft zo subjectief als wat.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 3 augustus 2019 om 10:23
Meer dan dat is er momenteel gewoon niet bekend.
Als ooit duidelijk wordt hoe autisme er in de hersenen exact uitziet zullen de diagnoses gaan verschuiven, tot die tijd hebben we niet meer dan er nu is: DSM-criteria op basis van gedrag.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 3 augustus 2019 om 10:31
De basis onder diagnostiek is een setje afspraken die door een groep psychiaters is vastgesteld: de DSM.
En alleen al het feit dat die DSM steeds weer vernieuwd wordt geeft aan hoe ingewikkeld het is.
Het probleem is wat mij betreft vooral de waarde die er door de maatschappij wordt opgehangen aan die diagnoses. Zonder diagnose geen hulp, geen geld, geen aanpassingen, niks.
David Dunning
David Dunning