Autisme wie ook? Deel 4
woensdag 1 augustus 2018 om 08:14
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434
Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434
Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
vrijdag 2 augustus 2019 om 12:18
In de DSM komt dat zeer vaak voor, dat dezelfde diagnose voor heel verschillende mensen geldt.impala schreef: ↑02-08-2019 12:12Ik denk dat het wel een type aanduidt. Er zijn gewoon verschillen. In mijn psycho edu groepje zat bijvoorbeeld een vrouw die bijna niet praatte. Dat kon ze gewoon niet. Intelligente vrouw verder, dat merkte je als ze wel iets zei en ze werkte ook als programmeur. Dus zeker niet zwakbegaafd. Maar ze had toch echt een heel ander probleem dan ik. Het is best raar dat dat dan onder 1 diagnose valt.
En jij hamert nogal op dat weinige praten, maar communicatieproblemen kunnen net zo goed samenhangen met juist te veel praten, niet aanvoelen wanneer je moet stoppen.
Mijn kinderen hebben dezelfde diagnose en dat is exact het enige dat ze gemeen hebben.
Ze hebben allebei zeg maar de helft van de kenmerken: mijn oudste de ene helft, mijn jongste de andere helft.
Ik vergelijk het maar met somatische diagnoses: kanker omvat heel veel verschillende soorten, maar ze hebben wel allemaal iets gemeenschappelijks. Maar alleen de diagnose kanker zegt dus verder weinig over hoe dat er op individueel niveau uitziet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 2 augustus 2019 om 12:20
da's ook wel weer waar ja. Bij hulpverleners zeg ik ook niet 'ASS' maar lever ik netjes de eerste pagina's van mijn rapport in, daar staat namelijk een toelichting op de diagnose in en daaruit is op te maken wat nu mijn problemen zijn. Naast ASS ook (vastgesteld) persisterende depressieve stoornis en (niet vastgesteld) ADD. En ook een rijtje persoonskenmerken. Ik hecht er toch wel aan in de categorie 'hoger begaafd' te vallen, dat maakt gesprekken toch wat makkelijker, een basisverhaal heb ik zo begrepen, dus hulpverleners kunnen wat mij betreft direct effectief aan de slag zonder alles 100 keer uit te leggen.Solomio schreef: ↑02-08-2019 12:13Geheel mee eens.
Maar het beeld is nog wel dat Asperger superslim zijn en de andere ASS-ers niet en dat klopt dus niet.
Onder de DSM-IV was naast de diagnose ook nog een beschrijvende diagnose van belang om de specifieke kenmerken van die persoon te omschrijven en dat is in de DSM-5 niet anders.
Asperger zegt verder niets over waar iemand moeite mee heeft in het dagelijks leven en ASS zegt dat ook niet.
vrijdag 2 augustus 2019 om 12:26
Mijn psycholoog dacht in eerste instantie ook aan Asperger, maar daar kwam uiteindelijk dus klassiek autisme uit.impala schreef: ↑02-08-2019 07:41Een heel groot verschil is alleen al taalontwikkeling. Klassieke autisten hebben een taalachterstand, gaan pas laat praten of spreken helemaal amper. Terwijl bij 'aspergers' taal juist goed ontwikkeld is en die vroeg en goed praten en lezen. Hun problemen met communicatie zijn anders van aard.
Mijn taalontwikkeling heeft helemaal geen achterstand gekend. Ik praatte gewoon vlot en goed. En ook daarna was mijn taal (misschien ook door mijn interesse voor lezen) just wat 'voor' (gebruik van woorden die je bij wat ouder kinderen pas zou verwachten).
Daarom ben ik wel voorstander van 'alles op de grote hoop'. De variatie in klassiek autisme is namelijk net zo breed als de variable in 'soorten autisten'.
vrijdag 2 augustus 2019 om 12:30
SorryKoffieDoosje schreef: ↑02-08-2019 10:10Hallo hee, rustaaaagh!
Ik ben gewoon nieuwsgierig.
Het heeft niets te maken met "mijn vorm is beter dan de ander". Dat heb ik ook nergens gezegd.

Was niet aanvallend bedoeld!
vrijdag 2 augustus 2019 om 12:31
Weet je ook waarom het uiteindelijk `klassiek' werd?Biebeltje schreef: ↑02-08-2019 12:26Mijn psycholoog dacht in eerste instantie ook aan Asperger, maar daar kwam uiteindelijk dus klassiek autisme uit.
Mijn taalontwikkeling heeft helemaal geen achterstand gekend. Ik praatte gewoon vlot en goed. En ook daarna was mijn taal (misschien ook door mijn interesse voor lezen) just wat 'voor' (gebruik van woorden die je bij wat ouder kinderen pas zou verwachten).
Daarom ben ik wel voorstander van 'alles op de grote hoop'. De variatie in klassiek autisme is namelijk net zo breed als de variable in 'soorten autisten'.
Ik vind het juist niet zo handig dat alles op 1 hoop komt, omdat je dan allemaal dezelfde behandeling krijgt en in dezelfde psycho edu groepjes terecht komt terwijl je soms in feite maar weinig gemeen hebt. Ik heb groepjes gehad waar ik me totaal niet in thuis voelde en behandelaars die mij totaal niet begrepen omdat ze verkeerde symptomen op mij projecteerden. Dingen waar ik helemaal geen last van heb.
impala wijzigde dit bericht op 02-08-2019 12:35
23.75% gewijzigd
.

vrijdag 2 augustus 2019 om 12:36
Daar heb ik veel last van gehad, ellenlange monologen over mijn interesse, vreemde contactname, zomaar praten tegen vreemden en dan te veel informatie geven, niet weten wanneer te stoppen, te hard praten, weinig echte wederkerigheid... nu valt het mee, ik let goed op de signalen en ben er op bedacht.Solomio schreef: ↑02-08-2019 12:18In de DSM komt dat zeer vaak voor, dat dezelfde diagnose voor heel verschillende mensen geldt.
En jij hamert nogal op dat weinige praten, maar communicatieproblemen kunnen net zo goed samenhangen met juist te veel praten, niet aanvoelen wanneer je moet stoppen.
Mijn kinderen hebben dezelfde diagnose en dat is exact het enige dat ze gemeen hebben.
Ze hebben allebei zeg maar de helft van de kenmerken: mijn oudste de ene helft, mijn jongste de andere helft.
Ik vergelijk het maar met somatische diagnoses: kanker omvat heel veel verschillende soorten, maar ze hebben wel allemaal iets gemeenschappelijks. Maar alleen de diagnose kanker zegt dus verder weinig over hoe dat er op individueel niveau uitziet.
Na 40 jaar heb ik het dan toch eindelijk een beetje onder controle, al blijft het soms lastig.
Ik kan trouwens ook juist soms dichtklappen en liever alleen willen zijn.

vrijdag 2 augustus 2019 om 12:40
Misschien ligt dat voor een groot deel aan de kundigheid van de therapeut.impala schreef: ↑02-08-2019 12:31Weet je ook waarom het uiteindelijk `klassiek' werd?
Ik vind het juist niet zo handig dat alles op 1 hoop komt, omdat je dan allemaal dezelfde behandeling krijgt en in dezelfde psycho edu groepjes terecht komt terwijl je soms in feite maar weinig gemeen hebt. Ik heb groepjes gehad waar ik me totaal niet in thuis voelde en behandelaars die mij totaal niet begrepen omdat ze verkeerde symptomen op mij projecteerden. Dingen waar ik helemaal geen last van heb.
Een diagnose kan de therapeut helpen om de juiste therapie te bieden, maar het blijft mensenwerk en ieder mens is anders.
Een goede therapeut zal toch vooral naar de mens kijken en zich niet laten misleiden door een etiket.
Dus misschien had je pech met je therapeut.
vrijdag 2 augustus 2019 om 12:51
vrijdag 2 augustus 2019 om 13:44
In mijn beleving was dat nog erger voordat alles op 1 hoop werd gegooid, omdat de verschillen tussen de diverse Aspergers ook enorm waren, maar wel de indruk gewekt werd dat ze iets gemeenschappelijks hadden.
Ik herken mezelf in heel veel autisten niet, maar ik herken mezelf ook wel in niet-autisten.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 2 augustus 2019 om 15:34
Dat denk ik eerlijk gezegd ook...En daarin maakt het ook vrij weinig uit of je asperger wordt genoemd of hoogfunctionerend met klassiek autisme of pdd-nos.
vrijdag 2 augustus 2019 om 15:37
Precies. Het is allemaal heel arbitrair. Zelfs óf je een diagnose krijgt of niet, als je een niet al te extreem geval bent.
impala wijzigde dit bericht op 02-08-2019 15:47
6.23% gewijzigd
.
vrijdag 2 augustus 2019 om 15:42
Ja dat is ook weer waar. Ik herken me ook weer niet in elke omschrijving van asperger en in elke asperger-persoon. Maar wel méér dan in klassiek. Maar ik had ook makkelijk pdd nos kunnen krijgen. Of hsp, ook al is dat geen officiële diagnose. Ik heb dan wel weer het etiketje adhd/add, wat ik in mijn geval ook vrij arbitrair vind. Die diagnose is vooral gesteld omdat ik Ritalin wilde proberen. Maar de criteria waren dingen waar volgens mij iedereen wel eens last van heeft.
.
vrijdag 2 augustus 2019 om 15:48
Die hele DSM is zo arbitrair als wat, dus wat je beschrijft is zeer herkenbaar.impala schreef: ↑02-08-2019 15:42Ja dat is ook weer waar. Ik herken me ook weer niet in elke omschrijving van asperger en in elke asperger-persoon. Maar wel méér dan in klassiek. Maar ik had ook makkelijk pdd nos kunnen krijgen. Of hsp, ook al is dat geen officiële diagnose. Ik heb dan wel weer het etiketje adhd/add, wat ik in mijn geval ook vrij arbitrair vind. Die diagnose is vooral gesteld omdat ik Ritalin wilde proberen. Maar de criteria waren dingen waar volgens mij iedereen wel eens last van heeft.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 2 augustus 2019 om 16:21
Hun gemeenschappelijke factor was toch de normale of hogere intelligentie en het ontbreken van een taalachterstand? Sorry dat ik de DSM even terzijde laat, maar voor mij was er al een enorme verwatering toen men bij normaal begaafden over asperger begon te spreken terwijl hijzelf vooral bezig was met hoogbegaafde patiënten die autistische trekken vertoonden. Net omdat het een psychische stoornis betreft en geen fysieke ziekte, had men dit onderscheid niet mogen loslaten omdat de behandeling tussen een cliënt met klassiek autisme en iemand met asperger compleet verschillend is.Solomio schreef: ↑02-08-2019 13:44In mijn beleving was dat nog erger voordat alles op 1 hoop werd gegooid, omdat de verschillen tussen de diverse Aspergers ook enorm waren, maar wel de indruk gewekt werd dat ze iets gemeenschappelijks hadden.
Ik herken mezelf in heel veel autisten niet, maar ik herken mezelf ook wel in niet-autisten.
Hoe gemeenschappelijk hun problemen ook mogen zijn, we zeggen toch ook niet tegen iemand dat hij kanker heeft zonder te vermelden welke soort dit is en de behandeling aan te passen?
Zou het kunnen dat de verzamelnaam voor jou makkelijker werkt omdat je (uit een vorig bericht) ervan uitgaat dat autisme geen ziekte is, maar een verzameling van karaktertrekken die niet langer aangepast zijn aan de hedendaagse maatschappij?
vrijdag 2 augustus 2019 om 16:59
Het probleem was dat ook bij mensen met een hoog IQ bijv de diagnose klassiek autisme gesteld kon worden.Valdemar_II schreef: ↑02-08-2019 16:21Hun gemeenschappelijke factor was toch de normale of hogere intelligentie en het ontbreken van een taalachterstand? Sorry dat ik de DSM even terzijde laat, maar voor mij was er al een enorme verwatering toen men bij normaal begaafden over asperger begon te spreken terwijl hijzelf vooral bezig was met hoogbegaafde patiënten die autistische trekken vertoonden. Net omdat het een psychische stoornis betreft en geen fysieke ziekte, had men dit onderscheid niet mogen loslaten omdat de behandeling tussen een cliënt met klassiek autisme en iemand met asperger compleet verschillend is.
Hoe gemeenschappelijk hun problemen ook mogen zijn, we zeggen toch ook niet tegen iemand dat hij kanker heeft zonder te vermelden welke soort dit is en de behandeling aan te passen?
Zou het kunnen dat de verzamelnaam voor jou makkelijker werkt omdat je (uit een vorig bericht) ervan uitgaat dat autisme geen ziekte is, maar een verzameling van karaktertrekken die niet langer aangepast zijn aan de hedendaagse maatschappij?
Dat hele IQ is dus uit die ASS-diagnose gehaald, omdat het er los van staat.
Verschil zit dus niet zozeer in de vorm van autisme, maar in de overige karaktertrekken, bijv IQ.
Klassiek autisten en Aspergers kunnen qua autisme geheel vergelijkbare problematiek hebben, vandaar dat dat onderscheid weg is.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 2 augustus 2019 om 17:22
Maar even kort door de bocht samengevat zou je dan kunnen concluderen dat ze de diagnose asperger hebben losgelaten omdat het niet geheel duidelijk was of er een goed onderscheid te maken was tussen asperger en hoogfunctionerend autisme...Toch?!
Asperger zou dan een soort van subgroep zijn die niet echt belangrijk is voor de diagnosestelling omdat uiteindelijk ieder mens weer anders is en anders reageert en daarom zal dus de behandeling sowieso altijd moeten worden aangepast aan de persoon.
Maar voor de persoon zelf kan het soms misschien handig zijn om zichzelf asperger te noemen, als de naam asperger veel herkenning geeft om dan onofficieel daar iets voor hem of haarzelf uit te halen.
Misschien helpt het bij de acceptatie of het gevoel tóch ergens bij te horen, als het positief werkt, maakt dat dan wat uit?
Want het leven is voor iemand met autisme toch al extra zwaar, of het nu asperger heet of niet en daarom mag je best je heil zoeken in zo'n benaming, vind ik...als je daar wat aan hebt.
Ik denk persoonlijk niet dat dat kwaad kan.
Asperger zou dan een soort van subgroep zijn die niet echt belangrijk is voor de diagnosestelling omdat uiteindelijk ieder mens weer anders is en anders reageert en daarom zal dus de behandeling sowieso altijd moeten worden aangepast aan de persoon.
Maar voor de persoon zelf kan het soms misschien handig zijn om zichzelf asperger te noemen, als de naam asperger veel herkenning geeft om dan onofficieel daar iets voor hem of haarzelf uit te halen.
Misschien helpt het bij de acceptatie of het gevoel tóch ergens bij te horen, als het positief werkt, maakt dat dan wat uit?
Want het leven is voor iemand met autisme toch al extra zwaar, of het nu asperger heet of niet en daarom mag je best je heil zoeken in zo'n benaming, vind ik...als je daar wat aan hebt.
Ik denk persoonlijk niet dat dat kwaad kan.
vrijdag 2 augustus 2019 om 17:26
Tantejans, ze hebben dat onderscheid (niet alleen Asperger, ook pdd-nos en klassiek autisme) losgelaten omdat de verschillen die verondersteld werden helemaal niet zo duidelijk waren.
Er is verschil tussen autisten, maar de diagnose hing meer af van de hobby van de onderzoeker dan van duidelijk onderscheid tussen de verschillende vormen.
Er is verschil tussen autisten, maar de diagnose hing meer af van de hobby van de onderzoeker dan van duidelijk onderscheid tussen de verschillende vormen.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 2 augustus 2019 om 17:52
Oké, dat is duidelijk.Solomio schreef: ↑02-08-2019 17:26Tantejans, ze hebben dat onderscheid (niet alleen Asperger, ook pdd-nos en klassiek autisme) losgelaten omdat de verschillen die verondersteld werden helemaal niet zo duidelijk waren.
Ik vind het verschil tussen autisme en borderline overigens ook niet zo groot.
Wat is het verschil in gedrag tussen een extraverte en koppige autist met een preoccupatie voor relaties en een borderliner?
Ik heb er heel wat literatuur op nagelezen en dan komt het erop neer dat de drijfveren van de autist anders zouden zijn, maar zelf denk ik inmiddels dat borderline ook verward wordt met autisme, vooral bij vrouwen.
Als je ook ziet dat borderline ongeveer voorkomt bij vrouwen en mannen in een ratio van 4:1 en dat autisme schijnt voor te komen bij vrouwen en mannen in een ratii van 1:4 dan lijkt het vrij logisch dat borderline een uitingsvorm van autisme is bij vrouwen, heel kort door de bocht, maar toch...
Borderline als persoonlijkheids stoornis wijkt ook enigszins af van de andere persoonlijkheidsstoornissen in de zin dat het vele uitingsvormen kan hebben.
Het lijkt op het gedrag van een hele onzekere autist die een burn-out heeft, maar die toch eist van zichzelf dat hij alles aankan en die zich dus vastklampt en wanhopig wordt.
Als de diagnose asperger moest komen te vervallen bij gebrek aan duidelijk onderscheid, dan vind ik dat de diagnose borderline ook moet komen te vervallen en dan ook onder de paraplu van ass zou moeten worden geschaard.
vrijdag 2 augustus 2019 om 19:00
Ook daar komen ze steeds meer van terug.
Eigenlijk geldt voor alles dat het een combinatie is van aanleg en omgevingsfactoren.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 2 augustus 2019 om 19:07
Tantejans, die hele DSM staat vol met diagnoses die overlap hebben met elkaar.
Alleen al de vraag wat het onderscheid is tussen een 'klinische stoornis' en een 'persoonlijkheidsstoornis' kon niemand beantwoorden.
Ik studeer psychologie en heb net een module over die DSM gehad.
Er werd gelukkig ook aandacht besteed aan de beperkingen van de DSM, want dat vind ik erg belangrijk om in je achterhoofd te houden.
Vrijwel geen enkele diagnose uit die DSM heeft een objectief vast te stellen kenmerk. Diagnoses zijn dus per definitie subjectief en afhankelijk van de interpretatie van de onderzoeker.
En als er dan een diagnose is zegt dat verder dus ook niets over de oorzaak.
Dat autisme aangeboren is, is ook maar een idee. Geen gek idee, maar ook geen vaststaand feit, omdat niemand weet wat autisme precies is.
De overlap met borderline is ook onmiskenbaar.
Alleen al de vraag wat het onderscheid is tussen een 'klinische stoornis' en een 'persoonlijkheidsstoornis' kon niemand beantwoorden.
Ik studeer psychologie en heb net een module over die DSM gehad.
Er werd gelukkig ook aandacht besteed aan de beperkingen van de DSM, want dat vind ik erg belangrijk om in je achterhoofd te houden.
Vrijwel geen enkele diagnose uit die DSM heeft een objectief vast te stellen kenmerk. Diagnoses zijn dus per definitie subjectief en afhankelijk van de interpretatie van de onderzoeker.
En als er dan een diagnose is zegt dat verder dus ook niets over de oorzaak.
Dat autisme aangeboren is, is ook maar een idee. Geen gek idee, maar ook geen vaststaand feit, omdat niemand weet wat autisme precies is.
De overlap met borderline is ook onmiskenbaar.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 2 augustus 2019 om 21:33
Er gaan stemmen op om borderline te hernoemen als emotieregulatiestoornis.
Daarin herken ik juist veel van autisme: heftige woede-uitbarstingen bijvoorbeeld.
Instabiel zelfbeeld hoort ook bij borderline en het zelfbeeld van autisten is vaak ook niet sterk.
David Dunning
David Dunning