Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Whoopwhoop! Zoon stond net als een gek aan zijn broek te trekken, roept "ohoh", rent naar zijn potje en roept "poep"!
:yes:

@logeren: ze hebben alleen maar ergens anders geslapen als wij er ook waren, ik zou ook niet weten waar ik ze zou kunnen laten logeren. Als ze er zelf om kunnen vragen en het is tegen die tijd veilig op die lokatie, praten we verder.

@quest: de toets bestaat uit taalbegrip en taalgebruik.
Begrip gaat om kleine opdrachtjes die worden voorgelezen (zet de kikker op het huis, dan hebben ze de keus uit een speelgoedkikker, -poes of -vogel en een huis, straat of bloem, bijvoorbeeld). De opdrachten worden dan steeds lastiger met meer mogelijkheden (zet eerst de kikker op de bloem en laat hem dan springen naar de straat).
Gebruik gaat om woordkennis en uitspraak. Daar was deze keer man bij, en ik weet ook niet echt meer hoe die opdrachten gingen, maar volgens mij zoals je een boek leest (hoe heet dit? Wat wijs ik nu aan? Dit is een peer, is dit een appel of een banaan?)
Voor alle onderdelen kunnen ze punten scoren, maar de logopedist maakt tussentijds ook aantekeningen hóe een woord wordt uitgesproken, of waarom een opdracht niet gelukt is.
Het resultaat is dus best afhankelijk van hoe een logopedist zaken interpreteert, maar omdat zij in ons geval ook degene is die zoon behandeld maakt dat voor ons niet veel uit. Het geeft een richtlijn op welke punten je moet behandelen.

@korstjes: zoon heeft vandaag zowaar korstjes gegeten. Zijn zusje was op zijn stoel geklommen om ze op te eten, maar hij vond dat dat niet mocht. Ze mochten van mij niet in de vuilnisbak, dus zijn enige keus om zijn zusje dwars te zitten was om ze dan maar zelf op te eten :bonk:
Aah hoe blij je dan kunt zijn met poep🤣
Zoon heeft uitstekend geslapen en lijkt geen trauma te hebben opgelopen dus we stellen de nominatie voor loedermoeder nog even uit 😉
Het was een lange drukke dag, maar na het in de regen de tent opzetten kon ik nog even naar huis om te douchen en rozetje op te halen. Ze is al heerlijk vies en banjert lekker over het veld, dit wordt een fijn weekend (ook omdat ik omringd ben met tenten van vrienden :) )
Dat klinkt echt gezellig Rosings, gaan jullie altijd met vrienden kamperen of hebben jullie een speciale gelegenheid?

Haha Maartje, heel herkenbaar met die korsten. Sinds baby ook korsten eet gaan ze er bij dochter ook ineens weer veel beter in, peuterlogica. Goed van het potje ook! Was dat de eerste keer?

Dochter gaat tegenwoordig zelf naar de wc, draait deze op slot, klimt op de pot (wc verkleiner met krukje is echt de beste aanschaf ooit), pakt zelf een doekje en veegt netjes af, trekt door en doet haar kleding weer aan. Nog geen 3 weken terug was ze voor het eerst een paar uur zonder luier op het buitenspelen na :whut: Bij poep roept ze ons nog wel om het vol trots te laten zien en omdat wij het moeten afvegen (ze had het 1x zelf geprobeerd en dat was geen succes, gelukkig vind zij het ook niet fijn om poep aan haar vingers te krijgen.... ). Vind haar nu zo'n grote meid ineens!
Wauw wat knap, die zindelijke peuters. Dochter doet echt helemaal niets op de wc of het potje en ze is al 2 jaar en 9 maanden. Ik weet niet zo goed hoe we haar zindelijk moeten maken, tips iemand?

Dag 3 van de 5 alleen is ook overleefd. Dochter is erg jaloers op de baby en zegt ook vaak “naambaby is stom! Naambaby moet weg!” Ze gaat morgen onverwacht een nachtje bij oma logeren. Heel fijn, even rust voor mij en onverdeelde aandacht voor haar.

Veel plezier Rosings, het klinkt heerlijk!
Zoon klom toenstraks uit bad met de boodschap dat hij moest poepen. Maar toen hij op wc zat wilde hij er meteen weer af en terug in bad.

Hij slaalt pas net 20 minuten :zzz:. Ik hoop dat het spanning is van vakantie in combinatie met slapen in de auto vanmiddag. En waarom hebben die vakantiehuisjes toch nooit verduisterende gordijnen :facepalm:.
Due-scimmie schreef:
02-08-2019 21:56
Zoon klom toenstraks uit bad met de boodschap dat hij moest poepen. Maar toen hij op wc zat wilde hij er meteen weer af en terug in bad.

Hij slaalt pas net 20 minuten :zzz:. Ik hoop dat het spanning is van vakantie in combinatie met slapen in de auto vanmiddag. En waarom hebben die vakantiehuisjes toch nooit verduisterende gordijnen :facepalm:.
Vuilniszakken vergeten? :there:

Voor zoon was het de eerste keer poepen op het potje, hij wist in elk geval nog goed dat hij dan twee stickers zou krijgen :proud:
We zien wel hoe het gaat lopen, voorlopig staat hier in de planning om er de eerste week dat man thuis is vol er voor te gaan. Tenzij het niet meer nodig is... #hoopvol
Logeren, hier gaat dochter weleens een nachtje naar opa en oma. Bij beiden vindt ze het geweldig.

Veel plezier Rosings!

Dochter is net twee en wil af en toe op het potje.
Maartje2016 schreef:
02-08-2019 22:26
Vuilniszakken vergeten? :there:
Gisteren inderdaad maar 1 tegenaangeplakt die er lag. Straks even goede halen en meteen voor onze kamer want ik ben de enige die wakker is :evil:
Vandaag naar het Kinderboekenmuseum geweest. Wat een feest. Echt zo veel leuker dan een binnenspeeltuin.
En wij zijn naar het Archeon geweest! Dat was verrassend leuk. Ze hebben daar ook een aftiviteitenpas, kunnen ze kaarsen maken, brood bakken en dat soort dingen :)
Zoon heeft zich beter vermaakt dan wij van tevoren hadden bedacht. Oja, met een museumjaarkaart mag je gratis naar binnen :-D

Straks gaan we naar het varend corso (Westland/ Delft) kijken, benieuwd of ze dat ook wat vinden.
Wat leuk maartje en teckel!

Bakken/koken jullie vaak met peuter? Dochter vind het geweldig en ik laat haar wel eens dingen in de pan doen, de banaan snijden en dat soort dingen maar ik zoek inspiratie voor dingen die je helemaal samen kan maken. Brokd bakken incl kneden is wel leuk! Appelflappen maken en vouwen vind ze ook leuk
Man bakt hier wel eens met peuter, een cake of taart, maar ik heb geen idee hoe de taakverdeling is. Als man bakt blijf ik het liefst uit de buurt, dan hoef ik ook niet te zien in welke staat mijn keuken verkeerd.
Verder helpt hij hier weleens met koken, maar tegenwoordig gaan ze met man naar de speeltuin of een rondje op de loopfiets aan het einde van de middag.
Zoon helpt vooral om te kunnen proeven.
Due-scimmie schreef:
03-08-2019 06:57
Gisteren inderdaad maar 1 tegenaangeplakt die er lag. Straks even goede halen en meteen voor onze kamer want ik ben de enige die wakker is :evil:
Altijd een rol Komo’s mee (werken het beste als verduisteringsgordijn is mijn ervaring). En goed plakband, anders komt alles zo weer naar beneden zeilen.
Smoothie kan van begin tot eind.
Envelop schreef:
04-08-2019 06:44
Wat leuk maartje en teckel!

Bakken/koken jullie vaak met peuter? Dochter vind het geweldig en ik laat haar wel eens dingen in de pan doen, de banaan snijden en dat soort dingen maar ik zoek inspiratie voor dingen die je helemaal samen kan maken. Brokd bakken incl kneden is wel leuk! Appelflappen maken en vouwen vind ze ook leuk
Zoon staat 9 vd 10 keer in learning tower erbij om te helpen en te snaaien. Champignons zijn uitermate geschikt voor peuters om te snijden. Kaas kan hij ook goed snijden, maar eet ook heel veel er van op :lol:
Hij doet idd dingen in de pan of beslagkom. Kijken naar de mixer is ook leuk en op knopje drukken natuurlijk. Bakken doe ik in de zomer niet zo veel maar koekjes bakken is hier altijd een hit. Gebruik wel de vormpjes vd klei om krokodillen koekjes (grote krokodillen obsessie hier) te maken dan. Een cake kan ook heel goed. Pannenkoeken bakken ook. Met een beker doet hij dan het beslag in de pan. En het beslag mixen met de garde is ook leuk. Het wordt natuurlijk wel een gigantische tering bende...
Leuk maartje, varend corso.

Onze zoon vond het geweldig, bootjes kijken met allemaal bloemen. En muziek en dansen.

Volgend jaar gaan we ook weer :)

Vriend is aan het klussen in de babykamer. Kan niet wachten tot die af is en ik het echt kan gaan inrichten.
ShaunTheSheep schreef:
04-08-2019 08:16
Altijd een rol Komo’s mee (werken het beste als verduisteringsgordijn is mijn ervaring). En goed plakband, anders komt alles zo weer naar beneden zeilen.
Ducktape had ik dan weer wel aan gedacht. Maar nu had ik ons raam verduisterd maar werd wakker door licht dat door voordeur kwam. (wij slapen beneden op vakantie maar kinderen boven dus daarom deur open)
Teckeltje88 schreef:
04-08-2019 09:33
Zoon staat 9 vd 10 keer in learning tower erbij om te helpen en te snaaien. Champignons zijn uitermate geschikt voor peuters om te snijden. Kaas kan hij ook goed snijden, maar eet ook heel veel er van op :lol:
Hij doet idd dingen in de pan of beslagkom. Kijken naar de mixer is ook leuk en op knopje drukken natuurlijk. Bakken doe ik in de zomer niet zo veel maar koekjes bakken is hier altijd een hit. Gebruik wel de vormpjes vd klei om krokodillen koekjes (grote krokodillen obsessie hier) te maken dan. Een cake kan ook heel goed. Pannenkoeken bakken ook. Met een beker doet hij dan het beslag in de pan. En het beslag mixen met de garde is ook leuk. Het wordt natuurlijk wel een gigantische tering bende...
Snijden met peutermesje? We laten peuter eigenlijk nog niet snijden weet zeker dat dat bij hem tot een bloedbad uitloopt 🙈
Snijden gebeurd hier gewoon met een kindermes, een wortel kan je daar niet mee snijden maar een zachte banaan of champignon lukt prima en je krijgt er geen bloedbad van.
Peuter snijdt gewoon met een scherp mes met onze hulp. Ooit op tv gehoord van chefkok dat ze zich juist met botmes eerder verwonden.
Iemand van jullie wel eens met peuter naar aviodrome geweest? Is het leuk voot peuters?
Zoon is wel gek van vliegtuigen.

Bakken/koken: zoon roert wat, smeert wat in. Snijden doen we samen. Maar zoon wil liever kijken naar wat ik doe.
Envelop schreef:
04-08-2019 13:13
Snijden gebeurd hier gewoon met een kindermes, een wortel kan je daar niet mee snijden maar een zachte banaan of champignon lukt prima en je krijgt er geen bloedbad van.
Ja hier ook of we snijden samen.
Peuter helpt hier eigenlijk nooit.

Peuter is nu 2j5mnd een vraag me af wanneer ik zal starten met zindelijkheid training. Wanneer zijn jullie begonnen? Hebben jullie gewacht totdat ze zelf wat gingen aangeven of hebben jullie het potje geïntroduceerd of hebben jullie peuter op gezette tijden op potje gezet of nog wat anders?
Ik merk dat ik het lastig vind om te bepalen wanneer het goede moment is te starten.
Peuter draagt nu ook nog rompers, is het dan handiger om over te gaan op gewoon ondergoed?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven