Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Ik ben bang voor de verandering die ik moet gaan doorvoeren. Het gaat echt ten kosten van mezelf als ik dat niet doe. En nu zit ik vast in mijn hoofd en zou ik willen dat het allemaal gewoon stopt.
@ibi. Wat naar die nachtmerries. Snap dat dit je opbreekt.
Soms is thuisblijven fijner. Dagjes vanuit thuis doen kan wat mij betreft ook leuk zijn.

@coco. Klink cryptisch. Maar sterkte en het klinkt alsof je weet wat je moet doen.

@all. Vanavond temazepam genomen....zoooooo goed geslapen. Had dat echt nodig. Vanavond weer zonder proberen en de nacht erna weer met.
Alle reacties Link kopieren
Goed van je, Choco! Dat je er toch 1 genomen hebt :) Slapen is zo vreselijk belangrijk om je stabieler te houden (althans bij mij).

Heb vandaag een intake gesprek, vind het allemaal best spannend.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
@Coconuts, wasrpm zit je vast in je hoofd? Weet je niet wat je doen moet om de verandering door te voeren? Hang in there!

@Ibi, ik sluit me aan bij Choco. Heel veel sterkte.

@Choco, super dat je weer goed geslapen hebt. Hopelijk lukt dat vanavond ook. Ik hou van slaappillen. Je bent zo lekker snel onder zeil, zonder wakker liggen. Jammer dat ze zo verslavend zijn....

@Kohaku, succes bij de intake. Hou ons op de hoogte!
@Allen. Bedankt dat jullie er zijn. Bedankt dat ik hier mijn hart kan uitstorten zonder veroordeeld te worden. Bedankt voor de goede raad en het luisteren.
Bedankt. :heart:
:hug: :hug: voor iedereen maar even speciaal voor IBI :gift: (daar zit een beetje moed in :)

hier gaat het niet goed. komt waarschijnlijk omdat ik morgen gesprek met de peut heb en daarin zal waarschijnlijk de aanzet worden gegeven voor het doorhakken van belangrijke knopen in mijn leven.

Kokahu; even van mij :thumbsup:

coconuts: wat voor soort verandering is het die jou zo van slag maakt? details hoeven niet ;) maar heeft het te maken met bijvoorbeeld, liefde, werk, familie of studie?
Dank jullie wel voor de reacties.

Meiroosje, succes bij je therapeut morgen.

Fade, de vraag wanneer je hersteld bent is heel persoonlijk. Om eerlijk te zien vind ik je schrijven soms toch nog zorgelijk en niet iemand die (volledig) hersteld is hoe naar ook.

Kokahu, hoe is het gegaan vandaag bij je intake?

Choco, ow heerlijk een nacht goed slapen kan enorm veel verschil maken.

@allen,
Tjonge jonge rond 11.45 kwam ik in het ziekenhuis. Was vrije inloop voor ct scan. Bleek dat mijn nierfunctie geprikt had moeten worden een paar dagen voor de scan maar dat was mij niet verteld.
Dus ik mocht direct door bloed prikken met spoed en na anderhalf uur zou ik de scan krijgen. Na 2,5 uur kreeg ik eindelijk groen licht. Het zou daarna nog een uurtje duren. 2 uur heb ik daar gezeten en toen mocht ik naar binnen. Kreeg een infuus en een liter (vies) water wat ik het komende half uur op moest drinken. Nou heb ik een maagverkleining gehad en ik kan helemaal niet zo enorm veel drinken in zo'n korte tijd. Maar goed moest dan maar zoveel mogelijk drinken ervan.
Ruim 5 kwartier later is mijn man maar eens gaan vragen wanneer ik aan de beurt was. Mensen die veel later dan mij kwamen waren alweer weg. Inmiddels waren we al 5 uur in het ziekenhuis en waren we beide behoorlijk moe.
Ik had toch wel spanning in mijn lijf omdat ik het spannend vond om dat onderzoek te krijgen.
Toen ik uiteindelijk dat onderzoek kreeg lag ik daar en deden ze contrastvloeistof in mijn infuus en toen kreeg ik even daarna verschrikkelijk veel pijn. Er kwam iemand kijken en plotseling schoot dat infuus los en kreeg ik die vloeistof over mij heen.
Ik was een beetje bang en ineens kwam dat apparaat weer in beweging en hoorde ik dat ik mijn adem in moet houden. Het ging heel verwarrend.
Later excuus (niet nodig ze hadden niks fout gedaan) gekregen maar als ze waren gestopt had ik een andere keer terug moeten komen, de scan was iig gelukt.

Dus 5,5 uur na het binnenlopen van het ziekenhuis kon ik weer naar buiten. Was echt heel moe en had het verrassend genoeg bijzonder koud.
Wilde eigenlijk eerst wat makkelijks eten maar omdat de spinazie op moest toch maar gekookt. Daar ben ik wel een beetje trots op.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ibi, wat een verhaal! man man man. positief is dat de scan gelukt is. wanneer krijg je de uitslag?

en supertrots ben ik op jou dat je gekookt hebt maar nog veel trotser ben ik op je omdat je het in het ziekenhuis zo goed hebt gedaan. echt, heel erg knap van je. ik had geloof ik alles bij elkaar gevloekt en geslagen. mijn petje gaat diep voor je af! :kneel:
Meiroosje schreef:
07-08-2019 19:23
Ibi, wat een verhaal! man man man. positief is dat de scan gelukt is. wanneer krijg je de uitslag?

en supertrots ben ik op jou dat je gekookt hebt maar nog veel trotser ben ik op je omdat je het in het ziekenhuis zo goed hebt gedaan. echt, heel erg knap van je. ik had geloof ik alles bij elkaar gevloekt en geslagen. mijn petje gaat diep voor je af! :kneel:
Zoo, dit inderdaad! Echt heel goed gedaan!!

Intake ging goed, alleen was er het een en anders niet goed doorgegeven over de data. De groep begint dus al over 2 weken ipv begin september, wat betekend dat ik een keer mis ivm vakantie. En het is 16 weken lang, niet 10.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
@ibi. Heftig zo'n onderzoek! Vind je het wachten op de uitslag spannend?

Goed dat je hebt gekookt, maar dat hoeft niet op zo'n moment hoor! Misschien berekent dat juist ook een moment van trots, als je niet zoveel van jezelf vraagt.
Maar sowieso knap natuurlijk.

@kohaku. Wat goed dat je zo snel al met die groep kan beginnen. Wat is het voor therapie?
Ik ben behoorlijk labiel. Kwam bij mijn vriendin aan en moest direct huilen.

Ook heb ik het gevoel geen grip te hebben. Alsof het mij ontglipt en ik acjto de feiten aanloop.

Ik heb ook een katerig gevoel na de goede nacht. Hoofdpijn en duffig.

Ik heb het gevoel dat ik wel op moet letten om niet terug te vallen.
Maar ook dat als ik oplet het weer goed kan komen.
@Chocoladeballetjes: Wat naar dat je je zo rot voelt en dat je voelt dat je kans hebt om nu terug te vallen. Ik hoop dat je de juiste handvatten kunt pakken om het nu vol te houden en niet terug te vallen. Heel veel sterkte!

@Kohaku: dapper dat je naar de intake bent geweest, maar best lastig lijkt me als er ineens dingen veranderen zoals de data en de lengte van de behandeling. Hoe voelt dat voor jou? Hoe ga jij de behandeling in?

@Ibi: Sterkte!

Ik ben vooral veel aan het werk bij mijn bijbaantje nu. Zo'n zes dagen per week. Het helpt me om de lange vakantie door te komen. Alleen thuis zitten geeft me ruimte om weg te zakken in mijn somberheid. Soms word ik ook helemaal knettersomber op mijn werk, maar het geeft me vooral afleiding en een soort dagbesteding. En geld haha. Dus ja, gewoon maar doorvechten en volhouden.
@Ibi, wat een verhaal! En dan na zo'n lange dag in het ziekenhuis nog gaan koken..... ik doe het je niet na hoor, petje af. Waarom moet trouwens je nierfunctie worden geprikt, slik je lithium?

@Meiroosje, ik duim voor je. Altijd spannend, zo'n gesprek. Zeker als je knopen moet doorhakken. Niet te hard hakken he :-D .

@Kohaku, jammer dat je de eerste therapiedag mist, maar wel fijn dat het nu gaat gebeuren. En dan 4 maanden, wow. Wat verwacht je er zelf van?

@Choco, de rustige periode was weer relatief kort he? Ik hoop zo voor je dat dit vals alarm is en dat je wat langer stabiel blijft.
In mijn lotgenotengroep zit ook iemand met rapid cycling. Het lijkt me echt de hel...

@Jemmer, je bent goed bezig. Werk geeft structuur aan je dag. Vergeet echter niet om voldoende te slapen en ontspannen.
Je bent nog jong, klopt dat?

@Allen, ik ga straks naar de psycholoog. Heb alles opgeschreven en ik ga in de trein jullie reacties nog eens lezen. Jullie zijn in geedachten bij me in de spreekkamer.
Fade, heel veel sterkte en wijsheid bij de psycholoog. Goed dat je alles opgeschreven hebt! Ga ik in het vervolg ook doen.

Voor iedereen heel veel kracht en liefs!!!
Dank je wel Mente. Hoe voel jij je vandaag?
fade; hoop dat alles goed is gegaan!
Het ging goed bij de psychotherapeut. Zij is zo goed dat ze dwars door me heen kijkt. Ze begon dus zelf over het afgelopen gesprek, ze zei dat ze een verandering bij mij zag op het moment dat ze de vraag stelde wat ik verder wilde met de therapie.
En ik ken haar, ze zaagt me net zolang door totdat alle shit die heel diep verborgen zit, eruit komt. Ik dus janken natuurlijk, maar we hadden een goed gesprek. Ze concludeerde dat het dus helemaal niet zo goed gaat met mij. Vorige week heb ik weer rondgelopen met serieuze suïcideplannen en daar ging ze behoorlijk diep op in. Ze vroeg ook waarom ik haar niet gebeld heb. Tja, dat vergeet ik dan gewoon, ookal staat het in mijn signaleringsplan (die ik dan ook vergeet te lezen).
Enfin, ik ben opgelucht dat nu hardop gezegd is dat het nog niet zo goed gaat. Maar ik schaam me ook, hoewel ik weet dat dat niet nodig is.
Het is gewoon verdomde lastig allemaal.

Hoe ging jouw gesprek, Meiroosje?
@Fadetoblack: Lief van je, thanks. Slapen doe ik wel genoeg, alhoewel: in bed liggen doe ik genoeg, slapen gaat een beetje slecht. Maar ja. Ontspannen lukt me toch niet, dus betrap mezelf erop dat ik het dan ook een beetje nutteloos vind om momentjes voor mezelf te nemen waarbij ik vroeger nog wel ontspande. Voelt nu zo nutteloos. Ik ben 21 ja. (:
Naar en confronterend om het erover te hebben dat het niet goed met je gaat, maar wel heel fijn dat het gesprek goed was en dat je therapeut je zo goed kent en begrijpt. Dat kan zo ontzettend helpend zijn he?
@fade. Klinkt als een heel goed constructief gesprek. Goed dat je eerlijk en open bent geweest.
Fijn dat het opluchting geeft! Kan me dat wel voorstellen.
Kan me ook voorstellen dat je alles zo had opgevat, had mij ook kunnen overkomen.
Wat zou ervoor kunnen zorgen dat je in het vervolg wel je preventieplan erbij pakt? Zijn er bv mensen die je eraan kunnen helpen herinneren?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-08-2019 22:59
Reden: automutilatie
92.86% gewijzigd
Fade, op het moment gaat het wel. Maar wel continu het gevoel op het randje te balanceren. Heel fijn dat de therapeut "doorzaagt" voor je. En dat je open en eerlijk bent geweest. Is het een idee dat je bv fel gekleurd magneetje plakt op koelkast oid en dat je dat koppelt aan het pakken van je preventie plan? Indien niet nodig heb je leuk kleurtje hangen, indien nodig het plan pakken als je het kleurtje ziet. Zomaar een ideetje hoor.

Kohaku wat naar dat je je zo voelt. Blijf proberen contact te zoeken hoor.
Heel veel kracht voor jou en iedereen hier
@kohaku. Wat naar om te lezen. Hopelijk gaat het vandaag weer wat beter. Hopelijk was het wel even genoeg zo.

@mente. Kan best veel energie kosten op een randje balanceren. Hopelijk ga je snel even goed weg van het randje!
Je hebt gelijk, fade, rapid cycling is een hel. Gelukkig heb ik al lang geen echte echte diepe crisis gehad (zoals januari). Er zijn duidelijk nog terugvallen, maar ze zijn minder diep of korter.
Dat besprak ik vandaag ook met mijn casemanager.

De naderende terugval van een paar dagen geleden lijkt afgewend. Altijd nog even spannend de week erna. Maar ik voel me een stuk beter door de nachtrust.

Ik hoop en ik denk dat ik echt stappen voorwaarts ga maken. Niet alleen nu, maar over het hele beeld.

En dat mag ook wel want ik zit al zes jaar telkens in depressie en (hypo)manie. Met korte neutrale periodes.
Mijn lichaam en geest zijn uitgeput.

Maar dat ik zoveel hoop heb (zoals de laatste tijd) is de afgelopen zes jaar niet voorgekomen, tenminste niet dat het zo lang en sterk aanhoud. Ik ben benieuwd!
O wauw choco! Dat goede vasthouden en voortzetten gun ik je zo. Wat fijn dat het gevoel van hoop aanhoudt!
Ik probeer idd van de rand weg te blijven...
Sterkte en knuffel voor iedereen die het kan gebruiken
chocje: you go girl!

Kokahu: heb je iemand te pakken kunnen krijgen?

mentel: stabiel zijn is ook vooruitgang!

fade: fijn dat je peut zo door je heen keek. nu zijn ze daar wel op getraind maar de ene peut is de andere niet, heb ik ervaren. Vooral voor jou, omdat jij zo bezig bent met iedereen behalve jezelf, is het belangrijk dat je peut signaleert dat je wel degelijk hulp nodig hebt.
waar schaamde je jezelf voor? dat het niet goed gaat in het algemeen dwz dat je het leven moeilijk vindt terwijl het voor anderen zo gemakkelijk is, een soort "falen in het examen van het leven"? Of dat je niet gebeld hebt maw. dat je 'gefaald' hebt in je afspraken of voor jezelf zorgen? of dat jouw leed zichtbaar was voor de peut terwijl je het onbewust verborg? Ikzelf schaam mezelf altijd als ik het leven als moeilijk ervaar. zo van "er zijn mensen in oorlogssituaties. die hebben het pas moeilijk" ik vind mezelf een "eerstewereldzeurder".

de komende twee weken worden voor mij heel erg spannend. ik weet wat ik wil in het ene geval en helemaal niet in het andere geval. ook niet hoe ik er mee om moet gaant. de peut is net op tijd terug, zeg maar :) fysiek ben ik totaal uitgeput, slaap slecht. ik denk dat ik de valeriaan weer tevoorschijn ga trekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven