Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
IBI, zo herkenbaar dat beter voordoen dan hoe je je voelt. Daar ben ik ook meester in. Ook hier.
Hele dikke :hug: voor jou. Jouw man klinkt lief.
Alle reacties Link kopieren
Heb zo veel spanning de laatste tijd. Wat helpt voor jullie om spanning te verminderen?
Maktub schreef:
03-08-2019 21:30
Heb zo veel spanning de laatste tijd. Wat helpt voor jullie om spanning te verminderen?
Niet echt veel, maar meestal een stukje met de auto rijden of laten rijden.
@ibi. Dat overschat worden ken in zeker! Kan echt vreselijk zijn. En het lijkt me nu wel heeeel kort iht.
Naar allemaal om naar de juiste hulpverlening te zoeken. In heb daar ook zo'n 1,5 jaar ingezeten toen mijn afdeling grotendeels werd wegbezuinigd (en lang geleden voor ik bij deze afdeling kwam). Ik vind dat zeer zeer stessvol en vind het dus erg ellendig dat je in deze fase zit.
Soms denk ik dan: 'is het nou echt zo moeilijk?!' Maar schijnbaar wel, want ik hoor de verhalen net iets te vaak.
Mijn psychiater is zo ongelooflijk netjes geweest om haar excuses aan te bieden voor hoe alles was misgelopen.

Erg onverantwoordelijk dat iedereen naar elkaar wijst, naar wie moet jij dan wijzen?
Veel sterkte in je situatie. En ik hoop dat tenminste het FACT een korte wachtlijst heeft. Want dat zal veel schelen.

@maktub. Om spanning te verminderen.. soms luister ik zielige muziek zodat ik hard moet huilen (om mezelf er daarna weer uit te halen met steeds vrolijkere muziek.

Ik neem soms een maskertje of doe mijn nagels en ga douchen (vaak combi).

Onder de douche meebleren met muziek (of in mijn kamer).

Dagboek schrijven (met een koffie in een café)

Mediteren

Sensoor bellen

Tv kijken/grappige dingen op YouTube

En dan nog weet ik soms niet waar ik het moet zoeken van de spanning. Maar soms werkt iets wel. Sterkte!
@Ibi, wat een ellende zeg. Ik vind je ongelofelijk sterk. En ik snap dat je wanhopig wordt van de wachtlijsten en de communicatiefouten. Hopelijk kun je toch snel terecht bij het FACT team!
Ik blijf het vreemd vinden dat hulpverleners niet door ons masker heen kunnen prikken. Alsof je met make-up op minder depressief bent. Dikke knuffel voor jou. En wat een fijne man heb je!

@Maktub, spanning verminderen vind ik wel moeilijk. Slapen helpt eigenlijk het beste. En een stukje wandelen.

@Jemmer, beetje late reactie, maar: welkom. Iedereen die te maken heeft met depressie kan hier meeschrijven.
Moge! Hier gaat het een beetje op en neer, ik heb het idee dat mijn AD een beetje begint te werken. Verheugde mij op het weekend, kreeg ik van vrijdag op zaterdag nacht een hevige reactie op kaas(wat ik perongelijk had gegeten en een tabletje had ingenomen om geen reactie te krijgen, maar goed) en heb de hele nacht lopen overgeven en met mijn emmertje op de wc moeten zitten. Eerste keer sinds ik op mezelf woon, dus voelde me zeer alleen. Op den duur was de kaas er uit zegmaar, en hield het op, maar heb mij de hele zaterdag raar gevoeld. Nu wel redelijk geslapen en vanmiddag BBQen met de groep hier.

Aanstaande woensdag heb ik intake voor psycho educatie groep en ben daar wel nerveus voor (eigenlijk alleen omdat ik op een andere locatie moet zijn waar ik nog nooit ben geweest).

:hug: voor iedereen!
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
@Kohaku, jij woont in een woongroep, toch?
@Fade, yep, voor mensen met autisme.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
@Kohaku, aha nu snap ik beter dat je nerveus bent over de andere locatie waar je psycho-educatie gaat krijgen. Heeft met je autisme te maken toch? Of zit ik ernaast?
Hoe was de BBQ?
Met mij gaat het ontzettend op en af. Ik word onderhand doodmoe van mijn stemming die dan weer normaal is (zoals vandaag), en dan weer een duik naar beneden neemt (zoals afgelopen week). Suïcidegedachten en gedachten aan de vakantie (waar ik veel zin in heb) wisselen elkaar af. Soms sla ik mezelf, soms heb ik het heel erg naar m'n zin. Ik kan er geen pijl op trekken. Volgens de hulpverlening is mijn depressie "over". Maar als ik de AD afbouw, dan ben ik binnen een paar weken weer megasomber. Ik voel me nog zo kwetsbaar!
Ik heb het idee dat mijn psycholoog vindt dat ik "uitbehandeld" ben, want ze heeft gevraagd of ik na wil denken over wat ik nog denk te "halen" in therapie.
Erg verwarrend allemaal. Hebben jullie hier ervaring mee? Wanneer is een depressie echt over?
@kohaku. Wat fijn dat je het gevoel hebt dat ja Ad beginnen aan te slaan!

Ik ken het wel, dat ik iets lastig vind omdat ik dan ergens naartoe moet waar ik nog nooit ben geweest.

@fade. Ik heb met depressies niet zozeer gehad dat er echt werd gezegd dat het over was. Momenteel word er niet veel gezegd. Dan moet je echt vragen of ze vinden dat je in depressie zit bijvoorbeeld. Of dan laat een hulpverlener dat terloops vallen.
Maar ik ga dus nogal veel heen en weer qua depressie ect.

Lijkt me lastig als er echt gezegd word dat de depressie over is en je het gaat helemaal nog niet lekker. Maar kan het niet dat de depressie klinisch gezien over is maar dat je nog wel psychische problemen hebt waar je mee strijd (bipolair).

Het klinkt wel alsof je duidelijkheid moet gaan vragen aan je psycholoog. Want haar vraag kan zoveel andere dingen betekenen dan dat ze je zo'n beetje uitbehandeld vind. En het is jammer als je je iets voor niets in je hoofd haalt!
Misschien denken je behandelaren wel genuanceerder dan je denkt.

Ook denk ik over het in en uit depressie zijn. Dat zijn ook maar discutabele grenzen. Psychologie is zo vaag, daar kan je geen harde antwoorden van verwachten. Grote kans dat je meer in een grijs gebied zit waar het maar net is wie er naar kijkt welke label je krijgt.

Wat denk je van herstellende van een depressie? Omdat je nog zo heen en weer gaat en van die nare suïcidale momenten hebt. Je bent er nog heel druk mee bezig en dat zit voor mij wel in het woord herstellen.

Laat jezelf niet teveel gek maken, vraag duidelijkheid.
Met mij gaat het steeds beter trouwens. Alleen slapen nog.
@Choco, dank je wel voor je heldere antwoord. Het snijdt absoluut hout wat je schrijft. Ik hou het in m'n achterhoofd voor de volgende afspraak met de psych. Het lijkt trouwens wel of je ervaringsdeskundige bent :-D .
En fijn dat het weer beter met je gaat. Inderdaad, nu het slapen nog.... toch het allerbelangrijkste voor ons bipo's, een goede slaaphygiëne.
FadeToBlack schreef:
04-08-2019 16:54
@Kohaku, aha nu snap ik beter dat je nerveus bent over de andere locatie waar je psycho-educatie gaat krijgen. Heeft met je autisme te maken toch? Of zit ik ernaast?
Hoe was de BBQ?
Klopt, denk dat het daar aan ligt, ben gewoon nerveus waar ik precies moet zijn en hoe degene waar ik het gesprek mee heb er uit ziet etc.
Nog eens even vissen of ik iemand van de begeleiding mee kan nemen.

BBQ was ok, qua eten ging het wel, maar heb wel echt nu een compensatie drang. De rest van de groep was alleen erg in een 'herhaal' bui, als in over dingen beginnen die al meerdere maanden/jaren geleden zijn en daar dan nog echt heel heftig over praten en zeuren. Dat was ik snel beu.
Kohaku schreef:
04-08-2019 19:52
Klopt, denk dat het daar aan ligt, ben gewoon nerveus waar ik precies moet zijn en hoe degene waar ik het gesprek mee heb er uit ziet etc.
Nog eens even vissen of ik iemand van de begeleiding mee kan nemen.

BBQ was ok, qua eten ging het wel, maar heb wel echt nu een compensatie drang. De rest van de groep was alleen erg in een 'herhaal' bui, als in over dingen beginnen die al meerdere maanden/jaren geleden zijn en daar dan nog echt heel heftig over praten en zeuren. Dat was ik snel beu.
Had ik het toch goed. Mijn man heeft ook autisme (en een bipolaire stoornis), dus ik herkende je gedrag enigszinds.
Wat bedoel je met compendatiedrang?
Met dat ik het eten wil compenseren. Ik eet redelijk volgens 'vaste' regels, en sla op het moment redelijk veel over. Als ik volgens mijn gevoel dan te veel heb gegeten, ga ik de dagen daarna nog meer overslaan om het weer 'recht te trekken.

Even recht voor z'n raap.
Lastig fade dat het zo wisselt. Zelf denk ik dat je nog niet uitbehandeld bent als je nog zo instabiel bent. Lijkt me niet verantwoord als je nog gedachten aan de dood hebt.

Denk dat je ‘klaar’ bent met therapie etc. als je in ieder geval het leven enigszins weer ziet zitten. En de tools hebt om met jezelf om te gaan als je stemming wat keldert. Dat je jezelf kunt managen zeg maar.
Thanx allen! Ik ga jullie tips in mijn achterhoofd houden tijdens het gesprek met de psych donderdag.
@fade. Bedankt voor je compliment!

@kohaku. Vervelend die eetproblemen. Hoe vind je het om in zo'n groep te wonen?

@all. Hier gaat het goed. Alleen het slechte slapen breekt wel op. Ik hoop echt op goede nachtrust. Merk ook dat ik de dingen steeds minder goed overzie.
En zoals fade als zei met bipolair is slaap nogal van groot belang.
Welke slaapmedicatie heb je ook alweer, Choco? Ik doe het heel goed op Zolpidem.
@fade. Ik slik temazepam.

Na 8 slechte nachten (op 1 nacht na) had ik vandaag niet zo'n goede dag.

Ik kam erachter dat ik mezelf misschien te star opstelde in geen temazepam nemen. Ik vind het altijd heel lastig om niet door te gaan met een ingeslagen weg.

Ik mailde het probleem aan mijn casemanager en die had wel even 10 minuten tijd.

Ik wist dat ik mij te star opstelde maar voelde angst om hiervan af te zien. Hij heeft mij de drempel over geholpen. En we hebben afgesproken dat ik drie nachten slaapmedicatie slik. Zo'n afspraak is ook fijn want dan hoef ik niet de hele avond met mezelf te vechten. Nu vind ik het wel moeilijk maar hebben we de beslissing genomen.

Ik merk ook dat ik vanavond heel piekerig ben. Lichte achterdocht. Verder schiet het alle kanten uit.

Gelukkig zie ik morgen mijn beste vriendin.

Sterkte allemaal.
Weltrusten Choco, en alle anderen!
Vervelend dat de nachten vaak zo k*t zijn he, terwijl slapen toch altijd wel iets is waar ik me erg op verheug.

Ik heb het gevoel dat ik de goede kant op ga.
Heb vorige week een erg goed gesprek gehad met mn therapeut en dat heeft wel best veel duidelijk gemaakt. Gek hoe iemand anders (die jou eigenlijk helemaal niet kent) zo veel los kan maken. Ze hebben er voor gestudeerd logisch, maar blijf het toch wel bijzonder vinden.

Ben wel nog best somber en verdrietig maar zeker in mindere maten. Ik moet er ook zeker rekening mee houden dat er nog veel (en diepe) dalen zullen komen, maar ik probeer voor nu zo veel mogelijk te genieten.

Ik hoop dat iedereen een goede nacht heeft, en sterkte allemaal :redrose:
Behoorlijk slechte dagen achter de rug. Vandaag een betere dag ondanks dat ik maar 4 uur geslapen hebt vannacht en ik midden in de nacht als speelgoed werd gebruikt.
Schrok me de rambam blijkbaar lag mijn voet buiten het bed en zag onze zwarte kanjer dat als uitnodiging om lekker te spelen en dus voelde ik ineens nagels in mijn voet. Dat verwacht je niet. Toen ik wakker werd dacht ik dat ik dat gedroomd had maar ik had op 3 plekken opgedroogd bloed dus geen droom.

Vandaag naar de sauna gegaan, daar hadden we vrijkaartjes voor die alleen nu nog geldig zijn. Had met mijn man afgesproken dat we direct zouden gaan als ik dat aan gaf. Ik ga nu wel weer iets meer naar buiten maar eigenlijk alleen met mijn man erbij en liefst met de auto zodat ik geen (on)bewuste fouten kan maken met de fiets. Wil ook vaak zeer plotseling thuis zijn.
Maar eigenlijk ging het wel goed. In de middag te onrustig om echt in een sauna of in een bad te zitten dus ik ben buiten bij het restaurant gaan zitten. Had een boek bij me die ik al goed ken en bestelde wat te drinken dat ging beter dan ik had verwacht.

Ik heb wat kleine wijziging van medicatie gekregen waaronder een ander tijdstip voor innemen AD ben benieuwd of dat nog wat verandering gaat brengen.
Het slapen, de nachtmerries, het uitstellen omdat ik niet durf te slapen, het vroegere wakker worden, het gillen beginnen mij wel een beetje op te breken merk ik. Ik denk dat ik weer wat stabieler zou zijn als ik een beter slaappatroon heb.

Man en ik hebben besloten dit jaar niet op vakantie te gaan. Plan was weekje bosrijk in september maar omdat ik zowel lichamelijk als psychisch zo instabiel heb lijkt het ons beter om dat niet te doen.
In plaats daarvan gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn om wat dingen in huis op te knappen. We hebben een hele oude keuken. Volledig vervangen is echt te duur en te heftig voor mijn man (hij heeft ASS en we wonen in zijn ouderlijk huis dus hij is hier letterlijk met de keuken opgegroeid. Hij is bijna 50 en het is de originele keuken voor het idee) maar we willen dingen als: extra keukenkastje, folie plaatsen op huidige kastjes en zeil vervangen. En dan nog de handvatten aanpassen. Dan wordt het hopelijk ook voor mij een wat fijnere plek.
Deze week komt er ook iemand voor zonnepanelen en we willen bij de keuken eigenlijk ook alvast klaar maken voor elektrisch koken.
Verder hebben we een grote boom in de voortuin en die moet eens gesnoeid worden. Maar goed misschien is het voor mij ook wel goed om praktisch bezig te zijn en iets in de toekomst te hebben om naar uit te kijken.
Ik hou wel erg van koken maar er is weinig eer te behalen in deze keuken dus ik kijk daar idd erg naar uit. Misschien ook nog vragen of er nieuwe tegels geplaatst kunnen worden nu ik eraan denk.

Nog even de slimste mens afkijken en dan proberen te slapen. Morgenvroeg naar diëtiste en daarna naar ziekenhuis voor ct scan.
Liever plan ik geen 2 dingen op 1 dag maar dat kwam nu helaas wel zo uit.

Goede nacht gewenst voor iedereen!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ibi :hug: Klinkt voor het grootste gedeelte als of het niet mee zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven