De zorgzame vrouw
vrijdag 9 augustus 2019 om 11:59
Ondanks feministische golven is het nog steeds zo dat de gemiddelde vrouw over het algemeen de zorg voor het huishouden toebedeeld krijgt of zelfs zichzelf toebedeeld en zodra er iets is dat de vrouw niet kan of geen tijd voor heeft of wat voor reden dan ook, dan vraagt zij haar man om HULP, alsof het ook niet zijn huishouden is.
Ik weet, er zijn vrouwen die het getroffen hebben met een man die zijn steentje heel natuurlijk bijdraagt, maar laten we eerlijk zijn, dat is niet de gemiddelde gang van zaken.
Hier een leuk artikel in de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... r4SeeZu4w4
Hier 2 reacties op dat artikel:
Reactie 1
"Heb je kinderen (meestal een vrije keuze) moet je er ook nog voor zórgen. WAT ERRUG! En een man hebt die geen vijf minuten aan het bed van zijn zieke kind zit? Ik ken ze niet, gelukkig. Die mental load mbt vieze gymkleren of een leeg pak melk..ach, een heteroseksuele CIS vent, om even in de juiste, lekker woke terminologie te blijven, heeft ook vast wel zijn eigen mental load waar hij je misschien gewoon niet mee belast. En als het je teveel wordt dan trek je gewoon je mondje open en zeg je: ‘Zeg Henk, ga jij vandaag even naar de Appie, want ik moet nodig in de flow van mijn Kundalini energie komen voordat er ongelukken gebeuren.’ Lijkt me ook geen onoverkomelijke psychische horde waarvan je in foetushouding heen en weer moet gaan wiegen in een hoekje van je kamer. Feminisme ging altijd over gelijkheid, maar tegenwoordig lijkt het vooral te gaan om hoe je zoveel mogelijk vrouwelijke eigenschappen uit je leven kunt elimineren."
Reactie 2
"maar hoezo moet ik om "hulp" vragen? Ben ik dan chef Huishouden of zo, want vrouw? Wij wonen samen in ons huis, maken samen gebruik van alle spullen, dus niet meer dan normaal dat je ook samen dat huishouden runt, zonder dat je als vrouw elke keer de man "om hulp" moet vragen. Hij is toch niet achterlijk, hij heeft toch ook ogen en twee handen? Als hij op zijn werk zo achterover gaat zitten tot iemand hem een keer "om hulp" vraagt, is hij zijn baan zo kwijt."
Wat vinden jullie zelf van de emancipatie, is het gelukt of hebben vrouwen en mannen wat dat betreft nog een heel eind te gaan?
Ben jij de manager van het huishouden of denkt je man net zoveel aan de plichten die aan het hebben van huis en kinderen hangen?
Ik weet, er zijn vrouwen die het getroffen hebben met een man die zijn steentje heel natuurlijk bijdraagt, maar laten we eerlijk zijn, dat is niet de gemiddelde gang van zaken.
Hier een leuk artikel in de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... r4SeeZu4w4
Hier 2 reacties op dat artikel:
Reactie 1
"Heb je kinderen (meestal een vrije keuze) moet je er ook nog voor zórgen. WAT ERRUG! En een man hebt die geen vijf minuten aan het bed van zijn zieke kind zit? Ik ken ze niet, gelukkig. Die mental load mbt vieze gymkleren of een leeg pak melk..ach, een heteroseksuele CIS vent, om even in de juiste, lekker woke terminologie te blijven, heeft ook vast wel zijn eigen mental load waar hij je misschien gewoon niet mee belast. En als het je teveel wordt dan trek je gewoon je mondje open en zeg je: ‘Zeg Henk, ga jij vandaag even naar de Appie, want ik moet nodig in de flow van mijn Kundalini energie komen voordat er ongelukken gebeuren.’ Lijkt me ook geen onoverkomelijke psychische horde waarvan je in foetushouding heen en weer moet gaan wiegen in een hoekje van je kamer. Feminisme ging altijd over gelijkheid, maar tegenwoordig lijkt het vooral te gaan om hoe je zoveel mogelijk vrouwelijke eigenschappen uit je leven kunt elimineren."
Reactie 2
"maar hoezo moet ik om "hulp" vragen? Ben ik dan chef Huishouden of zo, want vrouw? Wij wonen samen in ons huis, maken samen gebruik van alle spullen, dus niet meer dan normaal dat je ook samen dat huishouden runt, zonder dat je als vrouw elke keer de man "om hulp" moet vragen. Hij is toch niet achterlijk, hij heeft toch ook ogen en twee handen? Als hij op zijn werk zo achterover gaat zitten tot iemand hem een keer "om hulp" vraagt, is hij zijn baan zo kwijt."
Wat vinden jullie zelf van de emancipatie, is het gelukt of hebben vrouwen en mannen wat dat betreft nog een heel eind te gaan?
Ben jij de manager van het huishouden of denkt je man net zoveel aan de plichten die aan het hebben van huis en kinderen hangen?
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:21
De man gedraagt zich hetzelfde als hij met een man samenwoont, dus vanuit hem gezien heeft het sowieso niets met emancipatie te maken.
Dat de vrouw zich van alles laat aannaaien, betekent natuurlijk niet dat zij niet is geëmancipeerd. Als ze zou samenwonen met een dominante vrouw die ook niets in het huishouden doet, is het resultaat exact hetzelfde.
Het is een gebrek aan assertiviteit en bereidheid om consequenties te verbinden aan het gedrag van een ander.
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:25
Als je krullend haar kamt als het droog is krijg je een soort pluizig-opgeklopte-Art Garfunkel-coiffure, of bij lang haar een doorkijkafro. Niet heel erg charmant.
Mijn schoonmoeder had daar een handje van bij onze heftig gekrulde oudste zoon. En dan fohnde ze het liefst ook nog. Het arme kind zag er nooit uit als ik hem op kwam halen.
Ik vind overigens klussende vrouwen niet mannelijk en huishoudende mannen niet wattig.
Mijn man is hier degene die nog wel een stel kinderen wilde na de 4 die we al kregen en hij was beduidend beter met het goochelen met baby's dan ik, hij krijgt elke baby stil.
Hij is overigens best een olijke metroman, met twee rechterhanden. Als er iemand handig en probleemoplossend is, is hij het wel.
En ja, ik ben de stereotiepe zorgzame vrouw. Al kreeg ik laatst van een kennis te horen dat er onder mijn brave huisvrouwenuiterlijk helemaal geen brave huisvrouw zat, maar hij kent me dan ook nog niet zo lang,
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:28
Hangt er vanaf waar dat aannaaien vandaan komt. Bij ons moesten de kleindochters op zondag bij opa en oma de afwas van de visite doen. De jongens is nooit iets gevraagd.julius schreef: ↑09-08-2019 15:21De man gedraagt zich hetzelfde als hij met een man samenwoont, dus vanuit hem gezien heeft het sowieso niets met emancipatie te maken.
Dat de vrouw zich van alles laat aannaaien, betekent natuurlijk niet dat zij niet is geëmancipeerd. Als ze zou samenwonen met een dominante vrouw die ook niets in het huishouden doet, is het resultaat exact hetzelfde.
Het is een gebrek aan assertiviteit en bereidheid om consequenties te verbinden aan het gedrag van een ander.
Nou kun je daar als ouders ontzettend in bijsturen en je ziet het verschil per gezin bij ons in de familie.
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:29
Dan denken we beide anders over.julius schreef: ↑09-08-2019 15:21De man gedraagt zich hetzelfde als hij met een man samenwoont, dus vanuit hem gezien heeft het sowieso niets met emancipatie te maken.
Met het laatste ben ik het eens op die voorwaarde dat dat ook te doen heeft met emancipatie en dat is wat mij betreft niet aan geslacht gelieerd.
Ik denk dat er nogal eens de vergissing wordt gemaakt dat emancipatie alleen bij de vrouw thuishoort en alleen bij heterostellen.
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:32
YellowLemon schreef: ↑09-08-2019 15:28Hangt er vanaf waar dat aannaaien vandaan komt. Bij ons moesten de kleindochters op zondag bij opa en oma de afwas van de visite doen. De jongens is nooit iets gevraagd.
Nou kun je daar als ouders ontzettend in bijsturen en je ziet het verschil per gezin bij ons in de familie.
Als je als vrouw een 'traditionele' man ontmoet, dan weet je waar je aan begint als je gaat samenwonen toch?
Maar stel je weet dat niet, omdat je elkaar nog helemaal niet goed kent. Dan kan je zijn gedrag accepteren, of je verbindt consequenties aan zijn gedrag. Dat heeft niets met emancipatie te maken volgens mij?
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:35
En ik denk dat emancipatie vaak wordt verward met dominantie en assertiviteit.Cateautje schreef: ↑09-08-2019 15:29Dan denken we beide anders over.
Met het laatste ben ik het eens op die voorwaarde dat dat ook te doen heeft met emancipatie en dat is wat mij betreft niet aan geslacht gelieerd.
Ik denk dat er nogal eens de vergissing wordt gemaakt dat emancipatie alleen bij de vrouw thuishoort en alleen bij heterostellen.
Wat bedoel je met dat laatste? Ook bij lesbische stellen is emancipatie een issue bij het verdelen van de huishoudelijke taken?
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:36
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:39
Tuurlijk en bij homostellen. Kan me niet voorstellen dat het daar altijd maar van een leien dakje gaat, maar er ook vaak vanuit wordt gegaan dat de traditie voorrang heeft.
Wanneer je dat accepteert omdat je denkt dat het zo hoort, vanuit je opvoeding bijvoorbeeld omdat je ouders hetzelfde rollenpatroon hadden en dat ook het voornaamste rollenpatroon is wat je zag, zonder echt naar je eigen wensen te kijken, dan heeft het wel met emancipatie te maken.julius schreef: ↑09-08-2019 15:32Als je als vrouw een 'traditionele' man ontmoet, dan weet je waar je aan begint als je gaat samenwonen toch?
Maar stel je weet dat niet, omdat je elkaar nog helemaal niet goed kent. Dan kan je zijn gedrag accepteren, of je verbindt consequenties aan zijn gedrag. Dat heeft niets met emancipatie te maken volgens mij?
Het belangrijkste is dat je allebei tevreden bent met de taakverdeling en dat zal bij iedereen anders zijn. Als je ergens niet tevreden over bent dan moet je het daar samen over hebben. Bij ons werkte het perfect dat ik stopte met werken en alles in de huishouding doe. Ik heb er ook nooit een hekel aan gehad en heb graag een opgeruimd en schoon huis. Zo veel werk is dat ook niet als je alles goed bij houdt. Mijn man(leeft niet meer) hield va zijn werk en had een hekel aan de huishouding. Hij hoefde dus niks te doen thuis , ook geen klussen want ook daar had hij een hekel aan en hij had 2 linker handen. Zelf ben ik ook niet handig dus wij besteden alles uit. Mijn man en ik hebben zelfs nog nooit een band geplakt.
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:43
De vrouwen en mannen die daar een gebrek aan hebben, zijn meestal de pineut waar het gaat om traditionele rolverdelingen en juist de emancipatie ervoor kan zorgen dat ze wat meer assertief en relatief dominant worden.
Laten we wel zijn, de vrouw in haar traditionele onderdanige rol is haar opgelegd door de dominantie van de man, het is naar aanleiding daarvan dat de eerste emancipatiegolf het daglicht zag.
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:48
Natuurlijk gaat het bij homostellen niet altijd van een leien dakje, maar het lijkt me niet dat zij die problemen kunnen wijten aan een gebrek aan emancipatie. Twee vrouwen wonen samen maar 1 van de twee doet niets in het huishouden.
Welke van de twee is dan niet geëmancipeerd?
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:51
Ik ben de dominante en de assertieve in ons huwelijk. En toch ben ik een ongeëmancipeerd lui thuisblijfwijf.
Dat ben ik dus duidelijk niet omdat mijn echtgenoot mij dat oplegt door zijn dominantie.
Mijn oom is getrouwd met een man. Ook zij hebben een traditionele rolverdeling. Oom werkt, zijn man zorgt voor het huishouden en de hond. En dat doet ie niet omdat mijn oom de dominante kerel is.
Dat ben ik dus duidelijk niet omdat mijn echtgenoot mij dat oplegt door zijn dominantie.
Mijn oom is getrouwd met een man. Ook zij hebben een traditionele rolverdeling. Oom werkt, zijn man zorgt voor het huishouden en de hond. En dat doet ie niet omdat mijn oom de dominante kerel is.
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:52
Beide, omdat de één het vertikt en de ander het accepteert.julius schreef: ↑09-08-2019 15:48Natuurlijk gaat het bij homostellen niet altijd van een leien dakje, maar het lijkt me niet dat zij die problemen kunnen wijten aan een gebrek aan emancipatie. Twee vrouwen wonen samen maar 1 van de twee doet niets in het huishouden.
Overigens, zo traditioneel is de traditie van de huisvrouw niet hoor, dat is nog maar van de laatste paar eeuwen ofzo, daarvoor was de hele maatschappij in heel Europa geëmancipeerd en werden de taken traditioneel eerlijk verdeeld en hadden vrouwen ook grote carrières.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 15:54
0.36% gewijzigd
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:52
Dat kun je niet zeggen zonder motieven.julius schreef: ↑09-08-2019 15:48Natuurlijk gaat het bij homostellen niet altijd van een leien dakje, maar het lijkt me niet dat zij die problemen kunnen wijten aan een gebrek aan emancipatie. Twee vrouwen wonen samen maar 1 van de twee doet niets in het huishouden.
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:55
Ik vind dat ieder stel de zorg en taken in en rondom het huis naar eigen inzicht moet kunnen verdelen, op basis van voorkeur, kwaliteiten en beschikbare tijd. Ik kan er alleen slecht tegen dat bepaalde kwaliteiten of vermeende voorkeuren zomaar aan een sekse wordt gekoppeld. Waarom zou het vasthouden van een stofzuiger lastiger zijn voor mensen met een piemel?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:57
Wil je daarmee zeggen dat als de man werkt en de vrouw thuis is dat de man dominant is?Cateautje schreef: ↑09-08-2019 15:43De vrouwen en mannen die daar een gebrek aan hebben, zijn meestal de pineut waar het gaat om traditionele rolverdelingen en juist de emancipatie ervoor kan zorgen dat ze wat meer assertief en relatief dominant worden.
Laten we wel zijn, de vrouw in haar traditionele onderdanige rol is haar opgelegd door de dominantie van de man, het is naar aanleiding daarvan dat de eerste emancipatiegolf het daglicht zag.
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:58
Zorgt voor verwarring?Doornroosje75 schreef: ↑09-08-2019 15:55Ik vind dat ieder stel de zorg en taken in en rondom het huis naar eigen inzicht moet kunnen verdelen, op basis van voorkeur, kwaliteiten en beschikbare tijd. Ik kan er alleen slecht tegen dat bepaalde kwaliteiten of vermeende voorkeuren zomaar aan een sekse wordt gekoppeld. Waarom zou het vasthouden van een stofzuiger lastiger zijn voor mensen met een piemel?
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:59
"Helpt"Grobbekuiken_ schreef: ↑09-08-2019 15:36Niet alles gelezen, maar kwam net toevallig dit tegen:
Edit, komt van FB, geen idee of dit fake is of niet![]()
vrijdag 9 augustus 2019 om 16:00
Ik heb het hier over het ontstaan van de traditie en toen was dat wel degelijk het geval, dat het voor jou een keuze is neemt daar niets van af.Blondie456 schreef: ↑09-08-2019 15:57Wil je daarmee zeggen dat als de man werkt en de vrouw thuis is dat de man dominant is?
vrijdag 9 augustus 2019 om 16:01
Weer wat geleerd, een man die achter het fornuis staat is verwijfd.
Zal het zeggen tegen al die stoere koks die ik op mijn werk tegenkom, die thuis ook graag voor hun gezin koken op hun vrije dagen. Dat zijn een stel macho haantjes.
Ik ben zelf helemaal niet handig, ik kan nog geen fietsband plakken of een schilderijtje ophangen ( nou ja dat nog net ). Dat vind ik ook mannenwerk. Al is mijn broer daar ook een ramp in ( 2 linkerhanden ) en mijn vader kon ook niets. Mijn schoonzus daarentegen, die is super handig. Die kan alles in huis. En die is een van de vrouwlijkste meiden die ik ken, om te zien en qua karakter.
Ik zie om me heen wel veel dat bij gezinnen de meeste zorg nog steeds op de schouders van de vrouwen valt. Niet alleen het huishouden maar ook de kinderen.
Wat dat betreft hebben we zeker nog een lange weg te gaan ja. Mijn broer deed vroeger ook niets in huis toen hij nog thuis woonde. Terwijl we dat echt vanaf jonge leeftijd al geleerd hebben. Ik stond op mijn zevende al mijn kamer te zuigen en te stoffen. Wij hielpen onze moeder daarmee. Maar toch, hij zal nooit eens zijn bord in de vaatwasser zetten of een stofzuiger door het huis halen.
Dat zit gewoon niet in hem. Ik heb dat zelf met bijna al mijn ex vrienden ook zo ervaren. Het zat gewoon niet in hun DNA ofzo.
Zal het zeggen tegen al die stoere koks die ik op mijn werk tegenkom, die thuis ook graag voor hun gezin koken op hun vrije dagen. Dat zijn een stel macho haantjes.
Ik ben zelf helemaal niet handig, ik kan nog geen fietsband plakken of een schilderijtje ophangen ( nou ja dat nog net ). Dat vind ik ook mannenwerk. Al is mijn broer daar ook een ramp in ( 2 linkerhanden ) en mijn vader kon ook niets. Mijn schoonzus daarentegen, die is super handig. Die kan alles in huis. En die is een van de vrouwlijkste meiden die ik ken, om te zien en qua karakter.
Ik zie om me heen wel veel dat bij gezinnen de meeste zorg nog steeds op de schouders van de vrouwen valt. Niet alleen het huishouden maar ook de kinderen.
Wat dat betreft hebben we zeker nog een lange weg te gaan ja. Mijn broer deed vroeger ook niets in huis toen hij nog thuis woonde. Terwijl we dat echt vanaf jonge leeftijd al geleerd hebben. Ik stond op mijn zevende al mijn kamer te zuigen en te stoffen. Wij hielpen onze moeder daarmee. Maar toch, hij zal nooit eens zijn bord in de vaatwasser zetten of een stofzuiger door het huis halen.
Dat zit gewoon niet in hem. Ik heb dat zelf met bijna al mijn ex vrienden ook zo ervaren. Het zat gewoon niet in hun DNA ofzo.
anoniem_304633 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 16:02
0.34% gewijzigd
vrijdag 9 augustus 2019 om 16:01
PreciesDoornroosje75 schreef: ↑09-08-2019 15:55Ik vind dat ieder stel de zorg en taken in en rondom het huis naar eigen inzicht moet kunnen verdelen, op basis van voorkeur, kwaliteiten en beschikbare tijd. Ik kan er alleen slecht tegen dat bepaalde kwaliteiten of vermeende voorkeuren zomaar aan een sekse wordt gekoppeld. Waarom zou het vasthouden van een stofzuiger lastiger zijn voor mensen met een piemel?