Opknapwoning

09-08-2019 19:57 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Momenteel zitten wij in een 'moeilijke situatie'. Wij hebben een woning en deze gaan wij wsl met nogal wat winst verkopen. Hij staat al verkoopklaar zodat de woning meteen in de verkoop kan op het moment dat wij een andere woning hebben.

De huizenprijzen vliegen echt de pan uit. Alles is absurd duur...
Wij zijn vandaag naar de hypotheekadviseur geweest om mogelijke opties te bespreken: nieuwbouw of een opknaphuis.
Aangezien de prijzen voor een bestaande instapklare woning erg hoog zijn en ook zeer gewild.

Wij neigen naar een opknapwoning, je hebt hem dan uiteindelijk helemaal naar wens. Wij kennen mensen die in de bouw werken, waaronder mijn stiefvader (heeft een eigen bedrijf) . Echter geeft hij aan dat dit niets voor ons is, gezien ik nog studeer (ga nu het afstudeerjaar in). Dit betekent dat ik weinig tot niet mee kan helpen klussenk(we hebben een kindje en werken beiden, ik studeer ernaast nog) . Stiefvader geeft aan dat normaliter elk vrije uurtje in helpen met klussen gaat zitten.

Hebben er mensen ervaring met een huis opknappen? Hoe was dit? Ik ben benieuwd hoe die ervaring was.

Dit moet er gebeuren: beneden de vloer, beneden stuken, nieuwe keuken, boven nieuwe badkamer, beneden is ook een badkamer maar dit wordt een speelkamer dan, haard er uit slopen en schilderen.
Dan ben je ver klaar. Boven is alles, buiten de badkamer, in orde en netjes. Het is geen stripwoning, alles is netjes maar niet onze smaak (gedateerd).

Toevoeging: wij gaan pas in het huis als het ver klaar is dus niet in de troep zitten. Tot die tijd blijven we hier ivm de kleine. Dus paar maanden overlapping
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 20:40
20.03% gewijzigd
Roosje247 schreef:
09-08-2019 22:23
https://www.funda.nl/nieuwbouw/ell/proj ... -bampt-ii/

En dit zijn een van de woningen, die ook nog in ons achterhoofd zitten. Maar zoals je ziet stuk minder woonruimte.
Ja ik ben een echte Vinextrut maar dit zou mijn keuze zijn. Dat ding is helemaal af qua isolatie, gasloos, enz. Je kunt ook kijken welke rek je hebt om gelijk zo’n toko te laten uitbouwen, dan zit je ook zo aan 140 vierkante meter.

En wat je er van de bouwer niet in wil laten zetten (stelposten) hoeft ook niet. Dan krijg je een fractie van de waarde terug maar kun je de leidingen e.d. al laten leggen hoe je wil. Hoeft toch ook niet gelijk een super-de-luxe keuken in.
lemoos2 schreef:
09-08-2019 22:33
Ja ik ben een echte Vinextrut maar dit zou mijn keuze zijn. Dat ding is helemaal af qua isolatie, gasloos, enz. Je kunt ook kijken welke rek je hebt om gelijk zo’n toko te laten uitbouwen, dan zit je ook zo aan 140 vierkante meter.

En wat je er van de bouwer niet in wil laten zetten (stelposten) hoeft ook niet. Dan krijg je een fractie van de waarde terug maar kun je de leidingen e.d. al laten leggen hoe je wil. Hoeft toch ook niet gelijk een super-de-luxe keuken in.
Nee zeker niet. Met een mooie normale keuken zijn wij ook blij.. Ik weet natuurlijk niet wat je er nog allemaal zelf in aan moet leggen en wat dat allemaal ongeveer gaat kosten.
Plus je hebt dan nog dat jaar dubbele lasten qua hypotheek, dat is wel een puntje...
Is Maarheeze te ver?
https://www.funda.nl/koop/maarheeze/hui ... elwikke-5/
Roosje247 schreef:
09-08-2019 22:37
Nee zeker niet. Met een mooie normale keuken zijn wij ook blij.. Ik weet natuurlijk niet wat je er nog allemaal zelf in aan moet leggen en wat dat allemaal ongeveer gaat kosten.
Plus je hebt dan nog dat jaar dubbele lasten qua hypotheek, dat is wel een puntje...
Het begint niet gelijk met dubbele lasten. Bouwrente. Je gaat pas de volle mep hypotheek betalen op het moment dat de toko is opgeleverd.

Mijn ervaring: een nieuwbouwhuis gekocht vlak voor de crisis, vriendin kocht een bestaande woning (vergelijkbaar met die in Nederweert). Ik heb in onze woning gewoon een basic badkamertje en keuken laten plaatsen. In 2009 stonden beide woningen ver onder water (dat van mij 25.000, vriendin stond toen al - 45.000 en zat nog met een Bruynzeel keuken uit 1983, cv ketel uit het jaar 0 en een halve meterkast). Toen de markt weer aantrok heb ik mijn toko verkocht met +17.000 en huidige huis gekocht (ook een nieuwbouwhuis maar dan al vijf jaar oud). Vriendin heeft haar huis vorige maand verkocht en heeft net quitte gespeeld qua hypotheek. Maar aan klusuren, vriendendiensten, outletzooi eigenlijk verlies. Ze had ook nog het geluk dat de kopers in die straat zijn opgegroeid en dus daar wilden wonen maar de meeste gezinnen willen niet in zo’n bejaardenreservaat wonen. Ondanks het gegil over hoe suf, saai en vreselijk Vinex is, het verkoopt stukken beter.
lemoos2 schreef:
09-08-2019 22:33

Ik zou het ook wel weten en ik ben géén Vinex-trut. Ik ben echt van de jaren dertig-woningen en van bijzondere erkers, trappen en hoekjes, maar honderd keer liever zo'n af huis dan dat (sorry) "Limburg op z'n truttigst"...
Roosje247 schreef:
09-08-2019 21:12
Hoe bedoel je? Ik ben 25 jaar. Denk dat het niet zo gek is als je dan een huis hebt, een kindje, werkt en daarbij nog studeerd?
Dan ben je dus strontverwend. Echt, de meeste mensen van 25 beginnen nét aan het denken aan het kopen van een huis, hun éérste huis, laat staan hun tweede koopwoning al. Nog gekker, velen wonen zelfs nog thuis. Om te sparen voor hun eerste koophuisje.
minnimouse schreef:
09-08-2019 22:43
Is Maarheeze te ver?
https://www.funda.nl/koop/maarheeze/hui ... elwikke-5/
Ja dat is weer wat buiten de richting. Die is overigens wel echt mooi. Wel bedankt voor het mee kijken😁
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 22:47
15.43% gewijzigd
JonathanStrange schreef:
Ik zou het ook wel weten en ik ben géén Vinex-trut. Ik ben echt van de jaren dertig-woningen en van bijzondere erkers, trappen en hoekjes, maar honderd keer liever zo'n af huis dan dat (sorry) "Limburg op z'n truttigst"...
Ik ben dan jouw nachtmerrie. Een Limburgse Vinextrut in een Limburgse Vinex-wijk met nep jaren ‘30 woningen.

Want de echte jaren ‘20 en ‘30 woningen krijg ik niet vertimmerd. En helaas geen 6 ton ergens liggen.
Roosje247 schreef:
09-08-2019 22:32
Nee niet alleen dat dorp. Dorpen er omheen zijn ook goed zoals Haelen, heythuysen, weert, nederweert etc. Maar ook daar weinig naar onze smaak.

Deze zag ik wel zitten maar helaas vriendlief niet. Moet wel ook nog wat aan gebeuren gezien er geen toilet boven is enzo. https://www.funda.nl/koop/haelen/huis-4 ... mseweg-60/
Een toilet boven is toch geen must?

Het huis is helemaal kant en klaar, ziet er goed uit en lekker veel grond.
Roosje247 schreef:
09-08-2019 21:18
Oke even met getallen.
Huis gekocht voor 185 en gaat in verkoop voor 230. In ergste geval krijgen we 220, maar daar gaan we niet van uit. Maar dan alsnog winst.
Nieuw huis dat we willen kopen is 245 en kunne 290 lenen maar willen absoluut geen max.
Dan willen we met de winst uit ons huis verbouwen + met beetje spaargeld.
Want dat eerste huis is al helemaal afbetaald?
Roosje247 schreef:
09-08-2019 22:37
Ik vind je wel naïef. Dat huis wat je post is ongeveer wat wij hebben qua wat er moet gebeuren (hier alleen ook dak + uitbouw + gevelrenovatie, maar dat gaan we uitbesteden. En ons huis is in compleet andere stijl). Dat is niet "cosmetisch", dat is gewoon alles slopen, isoleren, opnieuw opbouwen. Hoe is de electra en leidingwerk? Vast niet in de laatste 10 jaar vernieuwd. Evt nieuwe kozijnen en glaswerk (niet gekeken wat daar de kwaliteit van is) Voor 1 jaar huur ben je 8000-10000 kwijt. Dat is een stuk minder dan dat je kwijt bent aan het gat tussen de daadwerkelijke verbouwingskosten en je geschatte verbouwingskosten (je zet te laag in - met 35K + beetje spaargeld ga je het echt niet redden als je alles moet uitbesteden!!)
pergamon wijzigde dit bericht op 09-08-2019 22:47
4.27% gewijzigd
lemoos2 schreef:
09-08-2019 22:45
Ik ben dan jouw nachtmerrie. Een Limburgse Vinextrut in een Limburgse Vinex-wijk met nep jaren ‘30 woningen.

Want de echte jaren ‘20 en ‘30 woningen krijg ik niet vertimmerd. En helaas geen 6 ton ergens liggen.
Nee hoor, jij bent een lieverd! :gift:
aloha66 schreef:
09-08-2019 22:44
Dan ben je dus strontverwend. Echt, de meeste mensen van 25 beginnen nét aan het denken aan het kopen van een huis, hun éérste huis, laat staan hun tweede koopwoning al. Nog gekker, velen wonen zelfs nog thuis. Om te sparen voor hun eerste koophuisje.
? Heel veel jonkies in krimpregio’s met een koopwoning op die leeftijd.
Roosje247 schreef:
09-08-2019 22:45
Ja dat is weer wat buiten de richting. Wel bedankt voor het mee kijken😁
En België? Molenbeersel en omgeving ligt bij Weert de grens over:

Zoiets: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/hui ... /id7986885
lemoos2 schreef:
Het begint niet gelijk met dubbele lasten. Bouwrente. Je gaat pas de volle mep hypotheek betalen op het moment dat de toko is opgeleverd.

Mijn ervaring: een nieuwbouwhuis gekocht vlak voor de crisis, vriendin kocht een bestaande woning (vergelijkbaar met die in Nederweert). Ik heb in onze woning gewoon een basic badkamertje en keuken laten plaatsen. In 2009 stonden beide woningen ver onder water (dat van mij 25.000, vriendin stond toen al - 45.000 en zat nog met een Bruynzeel keuken uit 1983, cv ketel uit het jaar 0 en een halve meterkast). Toen de markt weer aantrok heb ik mijn toko verkocht met +17.000 en huidige huis gekocht (ook een nieuwbouwhuis maar dan al vijf jaar oud). Vriendin heeft haar huis vorige maand verkocht en heeft net quitte gespeeld qua hypotheek. Maar aan klusuren, vriendendiensten, outletzooi eigenlijk verlies. Ze had ook nog het geluk dat de kopers in die straat zijn opgegroeid en dus daar wilden wonen maar de meeste gezinnen willen niet in zo’n bejaardenreservaat wonen. Ondanks het gegil over hoe suf, saai en vreselijk Vinex is, het verkoopt stukken beter.
Dank je voor de uitleg.
Is dat zo? Ik wist dat je niet meteen volle mep betaald maar het loopt toch wel op?
aloha66 schreef:
Wat een rare reactie. Hoezo is TO 'strontverwend'?
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/nie ... /id8107569

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/hui ... /id7894024
aloha66 schreef:
Ben ik niet met je eens. Er zijn er genoeg die de stap met uit huis gaan op 25 al gepasseerd zijn.
Ik ging op 21 uit huis. De meeste die op 25 beginnen met zoeken hebben tot die tijd echt nog gestudeerd, voltijd.
Roosje247 schreef:
09-08-2019 22:48
Dank je voor de uitleg.
Is dat zo? Ik wist dat je niet meteen volle mep betaald maar het loopt toch wel op?

Je hebt je cijfers nog niet op orde, daar zou ik absoluut mee beginnen. Maak scenario A, B en een noodscenario. Reken alles voor of laat je door iemand anders goed voorrekenen wat het gaat kosten. Dan zie je dat een iets duurder maar af huis je waarschijnlijk zelfs mét dubbele woonlasten geld gaat opleveren tov verbouwen. En laat je hypotheek ook goed voorrekenen, want daarin kun je veel doen, zeker bij nieuwbouw (bouwdepot).
Roosje247 schreef:
09-08-2019 22:50
Ben ik niet met je eens. Er zijn er genoeg die de stap met uit huis gaan op 25 al gepasseerd zijn.
Ik ging op 21 uit huis. De meeste die op 25 beginnen met zoeken hebben tot die tijd echt nog gestudeerd, voltijd.
Maar goed, je moet dus nu echt verhuizen, na 4 jaar in je eerste huis? Dat kan niet na de studie? Mss heb je over 5 jaar wel veel meer opties en is de markt beter en koop je dan het huis van je dromen?

Maar goed ik ging met 18 uit huis en kocht met 30 een keer een appartement. Was 38 toen ik mn eerste huis scoorde, en vond het vroeg zat.
madamejean wijzigde dit bericht op 09-08-2019 22:57
12.86% gewijzigd
Roosje247 schreef:
09-08-2019 21:53
Daarom. Huis met potentie.. Het is geen bouwval ofzo maar gewoon gedateerd.
Vergis je niet in de steenstrips. Of je moet ze mooi vinden al dan niet geschilderd. Er af halen is een crime en de muren moeten echt flink gestuct worden daarna.
Verder zou ik niet in dat huis willen wonen. Oubollig, en dan heb ik het niet over de inrichting, sfeerloos. De uitbouw neemt veel van de buitenruimte weg lijkt het. En wat moet je er mee.
Maar als jij het mooi vind.
Haha dank je voor het zoeken maar nee liever geen België 😁
Roosje247 schreef:
09-08-2019 22:50
Ach meid, laat toch lullen, misschien gewoon jaloezie.
Dat huis wat verbouwd moet worden.........nee, niet doen, echt niet.
Ik word van het bekijken al verdrietig, wat een treurnis.
Ga asjeblieft voor die nieuwbouwwoning. Ik weet bijna wel zeker dat je daar veel gelukkiger van wordt dan die troosteloze klustoko waar je wel een ton aan mag verbouwen om alles up-to-date te krijgen. Alles lekker nieuw en fris en supergoed geisoleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven