Hoe krijg ik contractverlenging?
zondag 7 juli 2019 om 22:43
Naar aanleiding van eerdere topics nu deze vraag.
Ik heb nieuw werk en besef dat het vooral aan mijn houding lag dat ik niet kon blijven bij eerdere banen. Ik was te kritisch, onvoorspelbaar in mijn buien, te open over mijn persoonlijke mening en bot naar vervelende klanten in plaats ze te willen behouden. Dat wil ik aanpassen, maar als autist vind ik dat lastig zonder stappenplan.
Dus; welk gedrag wil men zien?
Ik heb nieuw werk en besef dat het vooral aan mijn houding lag dat ik niet kon blijven bij eerdere banen. Ik was te kritisch, onvoorspelbaar in mijn buien, te open over mijn persoonlijke mening en bot naar vervelende klanten in plaats ze te willen behouden. Dat wil ik aanpassen, maar als autist vind ik dat lastig zonder stappenplan.
Dus; welk gedrag wil men zien?
Sugar and spice, and everything nice.
zondag 18 augustus 2019 om 19:23
En jij vindt hiërarchie iets uit het feodale tijdperk?Kandijsuiker schreef: ↑18-08-2019 18:49Onbetaald was het.
En het voelt altijd lekker om een ander te slim af te zijn, dan voel ik me verheven.
zondag 18 augustus 2019 om 19:34
Het lijkt me de moeite waard na te gaan om te weten of je verplicht kan worden om te gaan gezien het onbetaald na werktijd is. Ik zou denken dat je niet kan worden verplicht. Als je niet verplicht kan worden is het een tweede of het handig is daar gebruik van te maken.
In de meest oprechte manier dat ik het kan zeggen hoop ik dat het je helpt in je werk. Dat je je baan kunt houden en er voldoende plezier uithaalt om het te kunnen en willen blijven doen.Kandijsuiker schreef: ↑18-08-2019 18:49En het voelt altijd lekker om een ander te slim af te zijn, dan voel ik me verheven.
zondag 18 augustus 2019 om 19:35
Ze is je geen antwoord verschuldigd.Celaena_Aelin schreef: ↑18-08-2019 19:20Oké, in de herhaling: heb je werk in je oude vakgebied en wat zei je therapeut over een jobcoach?
maandag 19 augustus 2019 om 08:00
Leer jezelf aan om op je tong te bijten telkens als je een kritische opmerking wil maken naar je collega's of naar je klanten. Leer tot tien of eventueel tot honderd te tellen voor je zegt wat je denkt. Dat scheelt al een hoop.
Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn.
Ik merk op werk dat ik ook vaak slimmer ben dan veel van mijn collega's en ja hoor, dat voelt soms best lekker om ze even te corrigeren. Maar ik doe dat maar heel af en toe, omdat niemand houdt van een betweter.
Dus bijt ik op mijn tong als mijn collega zegt dat Antartica de Noordpool is of iets dergelijks. Of als ze telkens hun zeggen ipv zij. Ik kan wel eindeloos blijven corrigeren dan maar niemand houdt van een schooljuf die iedereen even de les komt lezen.
Als je echt wil dat je succesvol wordt op je nieuwe locatie zal je toch moeten proberen om het wat tactvoller aan te pakken. Leer jezelf tegen te houden. Doe je dat niet dan sta je geheid snel weer op straat.
Ik merk op werk dat ik ook vaak slimmer ben dan veel van mijn collega's en ja hoor, dat voelt soms best lekker om ze even te corrigeren. Maar ik doe dat maar heel af en toe, omdat niemand houdt van een betweter.
Dus bijt ik op mijn tong als mijn collega zegt dat Antartica de Noordpool is of iets dergelijks. Of als ze telkens hun zeggen ipv zij. Ik kan wel eindeloos blijven corrigeren dan maar niemand houdt van een schooljuf die iedereen even de les komt lezen.
Als je echt wil dat je succesvol wordt op je nieuwe locatie zal je toch moeten proberen om het wat tactvoller aan te pakken. Leer jezelf tegen te houden. Doe je dat niet dan sta je geheid snel weer op straat.
maandag 19 augustus 2019 om 14:27
Al gereageerd. Jobcoach is voor mensen met uitkering zei therapeut.Celaena_Aelin schreef: ↑18-08-2019 19:20Oké, in de herhaling: heb je werk in je oude vakgebied en wat zei je therapeut over een jobcoach?
maandag 19 augustus 2019 om 14:29
Ja, ik ga ermee oefenen. Wat doe ik als ik toch de mist in ga?Madrid87 schreef: ↑19-08-2019 08:00Leer jezelf aan om op je tong te bijten telkens als je een kritische opmerking wil maken naar je collega's of naar je klanten. Leer tot tien of eventueel tot honderd te tellen voor je zegt wat je denkt. Dat scheelt al een hoop.
maandag 19 augustus 2019 om 15:14
Een andere baan zoeken. Eentje zonder hiërarchie.Kandijsuiker schreef: ↑19-08-2019 14:29Ja, ik ga ermee oefenen. Wat doe ik als ik toch de mist in ga?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
dinsdag 20 augustus 2019 om 14:02
dinsdag 20 augustus 2019 om 14:54
dinsdag 20 augustus 2019 om 15:00
Duidelijk een situatie die je niet wilt, boos terugworden tegen een klant.
Als het je toch gebeurt, kan je denk ik het beste uitvoerig nagaan wat gebeurde en wat je wel wilt doen en hoe je dat doet.
Wat zei de klant dat je boos werd?
Wat was je reactie?
Hoe zou je moeten/willen reageren?
Hoe pak je dat aan bij de volgende keer dat je een klant spreekt?
Wat heb je nodig om stoom af te blazen?
Als je in gesprek komt met je baas n.a.v. boos worden op een klant sta je het sterkst als je zulke dingen kan onderbouwen. Sterk genoeg? Weet ik niet.
Probeer hier te generaliseren. Als klant (fictief) iets zegt van "jullie bedrijf is stom en je zou dit en dit voor me moeten doen."
Dan helpt het denkelijk om te bedenken welke informatie belangrijk is in wat hij zegt, en hoe je reageert. Bijvoorbeeld, weet wat de services zijn die het bedrijf levert en wat je kan doen voor een klant. De mening over een bedrijf kan je misschien naast je neerleggen, maar misschien heeft de afdeling communicatie richtlijnen over hoe te reageren.
Als het je toch gebeurt, kan je denk ik het beste uitvoerig nagaan wat gebeurde en wat je wel wilt doen en hoe je dat doet.
Wat was je reactie?
Als je in gesprek komt met je baas n.a.v. boos worden op een klant sta je het sterkst als je zulke dingen kan onderbouwen. Sterk genoeg? Weet ik niet.
Probeer hier te generaliseren. Als klant (fictief) iets zegt van "jullie bedrijf is stom en je zou dit en dit voor me moeten doen."
Dan helpt het denkelijk om te bedenken welke informatie belangrijk is in wat hij zegt, en hoe je reageert. Bijvoorbeeld, weet wat de services zijn die het bedrijf levert en wat je kan doen voor een klant. De mening over een bedrijf kan je misschien naast je neerleggen, maar misschien heeft de afdeling communicatie richtlijnen over hoe te reageren.
dinsdag 20 augustus 2019 om 15:51
Over het algemeen zouden er wel richtlijnen moeten zijn om te volgen bij klantcontact. Althans, dat is mijn ervaring in de klantenservice. Het volgen van vaste procedures, scripts, afwijken hiervan onder welke voorwaarden en tegemoetkomingen stonden allemaal vrij vast. Dus het was vaak geen kwestie van "wat moet ik met deze boze klant" maar meer even nalopen wat er met deze klant moet gebeuren volgens de regels en deze gewoon opvolgen. Ben je bekend met vaste procedures met betrekking tot boze klanten op je werk? Zo nee, misschien eens met collega's sparren of zij een vaste plan van aanpak hebben (lijkt me namelijk wel als je een poos dit werk doet).
dinsdag 20 augustus 2019 om 15:53
Het gaat vaak op de man af. Ik ben stom, kan niks etc. Dat triggert me. Het bedrijf kan me gestolen worden.madamzonderm schreef: ↑20-08-2019 15:00Duidelijk een situatie die je niet wilt, boos terugworden tegen een klant.
Wat was je reactie?
dinsdag 20 augustus 2019 om 17:07
Heb je er überhaupt al naar gekeken?
Weet je wat je eigen stijl is? Weet je welke andere stijlen er nog meer zijn? Kun je ze herkennen? Weet je welke stijl je moet inzetten als 'tegenhanger'?
Ik vind het nogal bijzonder dat je deze vraag stelt. De manier waarop ook.
Het is niet eens een gerichte vraag, het is een losse flodder. Eentje waaruit je een verwachting laat doorklinken dat een ander je het antwoord voorkauwt.
Je geeft aan getriggert te worden als mensen persoonlijk worden. Is er bij jou wel het besef dat jouw manier van communiceren ook een reactie oproept? Dat de kans aanwezig is dat het juist jouw manier van communiceren is die ervoor zorgt dat mensen persoonlijk worden?
dinsdag 20 augustus 2019 om 17:09
Lok je het soms uit? Als je irl net zo reageert als hier, dan kan ik wel begrijpen dat een klant, met een klacht, uit z'n slof schiet.Kandijsuiker schreef: ↑20-08-2019 13:30Die bestaat niet. Gaat mij meer om als ik boos terug doe tegen een brutale klant.
dinsdag 20 augustus 2019 om 17:16
Persoonlijke stijlen als in rustig, assertief of? Ik begin altijd beleefd maar als iets niet kan dring ik wel aan, zo van, meneer, ik heb al gezegd dat dit niet mogelijk is. Ik kan dit of dit wel voor u doen. Helder, geen geschreeuw oid.
dinsdag 20 augustus 2019 om 17:21
Maak er dan van; sorry meneer, maar het kan echt niet. Had u graag willen helpen, maar op uw manier kan niet. Misschien kan blablabla de oplossing zijn?Kandijsuiker schreef: ↑20-08-2019 17:16Persoonlijke stijlen als in rustig, assertief of? Ik begin altijd beleefd maar als iets niet kan dring ik wel aan, zo van, meneer, ik heb al gezegd dat dit niet mogelijk is. Ik kan dit of dit wel voor u doen. Helder, geen geschreeuw oid.
Benadrukken dat je het al gezegd hebt komt vervelend over.
dinsdag 20 augustus 2019 om 18:13
woensdag 21 augustus 2019 om 00:02
Hoe kan het nou op de man zijn? Die mensen kennen je toch helemaal niet? Ze zitten gewoon met een medewerker van bedrijf XYZ te praten, het gaat ze echt niet om jou specifiek.Kandijsuiker schreef: ↑20-08-2019 15:53Het gaat vaak op de man af. Ik ben stom, kan niks etc. Dat triggert me. Het bedrijf kan me gestolen worden.
Ik denk dat je naast je manier van communiceren, die vermoedelijk ook het slechtste in anderen naar boven haalt, beter kunt werken aan wat ik noem de teflontechniek; laat het van je afglijden. Je doet wat je kunt voor die mensen, meer kun je niet doen. En dat is het dan. Wat ze verder in hun boosheid roepen is gewoon frustratie, dat is alles.
Het is toch veel te vermoeiend om dat allemaal persoonlijk op te pakken?
En wat betreft hiërarchie op werk denk ik altijd maar dat ik blij ben dat ik niet bovenaan in de hiërarchie sta en niet met al die shit van iedereen hoef te dealen. Lekker rustig. En als ik het ergens niet mee eens ben, dan trek ik vaak alsnog mijn eigen plan, ook al zeg ik dat ik braaf iets doe. Je hoeft niet alles te uiten en overal een discussie voor aan te gaan.
Maar waarschijnlijk werk ik met minder passie dan jij, want ik kan me niet voorstellen dat iets op werk me zo persoonlijk raakt. Dat zie ik echt als falen.
woensdag 21 augustus 2019 om 01:28
Naast de andere tips hier, je kan het negeren. Anders misschien zeggen dat het gaat over de dit en dat waar ze voor bellen.Kandijsuiker schreef: ↑20-08-2019 15:53Het gaat vaak op de man af. Ik ben stom, kan niks etc. Dat triggert me. Het bedrijf kan me gestolen worden.
Iets intenser is dat je competenties iets zijn tussen jou en je baas.
Maar dit gaat meer over voorkomen. Weet je meer wat je kan doen nadat je boos wordt aan de telefoon?
woensdag 21 augustus 2019 om 14:14
Mwah, ben ik niet helemaal met je eens. Mensen kunnen echt wel heel persoonlijk worden hoor.Nitflex schreef: ↑21-08-2019 00:02Hoe kan het nou op de man zijn? Die mensen kennen je toch helemaal niet? Ze zitten gewoon met een medewerker van bedrijf XYZ te praten, het gaat ze echt niet om jou specifiek.
Ik denk dat je naast je manier van communiceren, die vermoedelijk ook het slechtste in anderen naar boven haalt, beter kunt werken aan wat ik noem de teflontechniek; laat het van je afglijden. Je doet wat je kunt voor die mensen, meer kun je niet doen. En dat is het dan. Wat ze verder in hun boosheid roepen is gewoon frustratie, dat is alles.
Het is toch veel te vermoeiend om dat allemaal persoonlijk op te pakken?
En de een trekt zich dit meer aan dan de ander.
Ik denk niet dat Teflon zijn de beste methode is voor Kandijsuiker.Ze wil namelijk contractverlenging en het liefste een vast contract. Dat ga je niet krijgen als je gesprekken veelvuldig escaleren en je je opstelt alsof het je allemaal geen barst kan schelen.
Je zult dus moeten kijken naar hoe je escalatie voorkomt, Kandijsuiker. Het voor zijn, levert je de meeste winst op.
Maar ga ook kijken naar tactieken om te de-escaleren. Aan de andere kant hangt een klant, jij bent de professional. Dus stel je ook zo op.
woensdag 21 augustus 2019 om 15:37
Wat vaak helpt is mensen even laten weten dat je het wel gehoord hebt (meneer, ik snap best dat u boos bent omdat blablala niet kan). Klant even laten uitrazen en dan een oplossing voorstellen die wel kan. En onaanvaardbaar gedrag (mensen die gaan schelden bijvoorbeeld) hoef je echt niet te accepteren. Dan kun je ook gewoon zeggen: meneer, als u blijft schelden/schreeuwen etc., dan leg ik de hoorn erop. Worden gesprekken in jouw bedrijf opgenomen? Misschien kun je eens terugluisteren met een collega om te analyseren wat er nou gebeurt. Dat is confronterend, maar ook verhelderend.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin