Ondertussen op Tripadvisor: belachelijke recensies

dinsdag 13 augustus 2019 om 09:40
Ken je dat? Je zit in een heerlijk hotel of bezoekt een schitterende waterval/therme/bezienswaardigheid. En achteraf kijk je eens op Tripadvisor of andere mensen het net zo leuk vonden als jij. En dat vinden de meeste mensen. Maar soms lees je recensies die je amper serieus kunt nemen, zo onaardig/dom/onnozel.
Misschien is het alleen mijn afwijking, maar ik kan daar erg van genieten. Jullie wellicht ook?
Misschien is het alleen mijn afwijking, maar ik kan daar erg van genieten. Jullie wellicht ook?
maandag 19 augustus 2019 om 18:47
Ik lees ook graag reviews! Vind het ook echt vakantie voorpret/voorbereiding.
Ik heb altijd in hotels gewerkt, dan moet je sowieso elke dag even kijken. Ben ook echt rare dingen tegengekomen, het grappige is dan dat je vaak ook nog weet om welke gast en welk verhaal het gaat.
Voorbeelden:
Ik werkte in een 5 sterren Deluxe boutique hotel in Londen (nummer 1 tripadvisor hotel van Londen). De gasten klaagden dat de service te intrusive was. Deze gasten waren (of de man dan) juist contstant in de lobby met iedereen aan het ouwehoeren. Krijg je zo’n review. Dit hotel is trouwens ook wel weer een voorbeeld van een manager die te overdreven reageert op negatieve reviews
moest er altijd wel om gniffelen. Denk trouwens dat ze hun nr 1 positie afkopen.
Ik werkte in een hotel midden in het centrum van Amsterdam. Koffieshop aan de overkant en de wallen om de hoek. Klaagden de gasten dat ze het erg vervelend vonden om met drugs en hoeren geconfronteerd te worden, dat de vrouw de hele tijd moest zorgen dat haar man niet naar de hoeren keek. Ik vind de wietgeur ook geen succes, maar dan moet je gewoon niet midden in Amsterdam gaan zitten.
Ik vind het wel jammer dat gasten (zoals madeliefje bijvoorbeeld) met tripadvisor dreigen en dat je dus altijd onder een vergrootglas staat als je voor de schermen werkt. Dat stond je vroeger ook al, maar het is toch anders. En al het personeel draagt een naam bordje dus grote kans dat je met je naam genoemd wordt. Of aan mij als manager vragen ze dan mijn business card en dan komt zelfs m’n achternaam erbij, dat is best vervelend.
Voorbeeld: gast bestelde een baby chicken/piepkuiken. Uitgelegd hoe deze bereid wordt, dat het een heel gegrild kippetje is. Gast vind het prima. Het wordt geserveerd, gast eet de helft geeft dan aan dat het niet zijn smaak is. Nee, er is niks mis mee, gewoon niet zijn smaak. Eet wel alle garnituren op. De helft van het gerecht komt maar op de rekening, plus een kop koffie van het huis (ik vond dat al heel netjes van mijn supervisor er was immers niks mis met het gerecht).
De gast is bij het krijgen van de rekening woest dat de kip er nog op staat, hij vond het immers niet lekker! En dan mag ik als manager opdraven. Ik leg uit dat hij wel de helft heeft gegeten, hij niks anders wilde en we koffie hebben aangeboden en dat ik vind dat m’n supervisor met een nette oplossing is gekomen. Nou toen werd er gedreigd met tripadvisor hoor! Ik heb het gerecht van de rekening gehaald want de gast begon stennis te schoppen, gevalletje pick your battles zeg maar. Maar mooi dat ik met mijn volledige naam op tripadvisor stond beschreven als slechtste manager ooit en nog wat meer verwensingen. Niet leuk.
Het is toch wat, zou ik naar een restaurant gaan, een halve steak en halve fles wijn nuttigen, dan zeggen dat het me niet smaakt en alles gratis krijgen. Dit was in een hotel met een paar honderd kamers, dan kan je zoiets een keer doen (het van de rekening halen) maar een kleine ondernemer voelt dat natuurlijk veel meer.
Ik heb altijd in hotels gewerkt, dan moet je sowieso elke dag even kijken. Ben ook echt rare dingen tegengekomen, het grappige is dan dat je vaak ook nog weet om welke gast en welk verhaal het gaat.
Voorbeelden:
Ik werkte in een 5 sterren Deluxe boutique hotel in Londen (nummer 1 tripadvisor hotel van Londen). De gasten klaagden dat de service te intrusive was. Deze gasten waren (of de man dan) juist contstant in de lobby met iedereen aan het ouwehoeren. Krijg je zo’n review. Dit hotel is trouwens ook wel weer een voorbeeld van een manager die te overdreven reageert op negatieve reviews

Ik werkte in een hotel midden in het centrum van Amsterdam. Koffieshop aan de overkant en de wallen om de hoek. Klaagden de gasten dat ze het erg vervelend vonden om met drugs en hoeren geconfronteerd te worden, dat de vrouw de hele tijd moest zorgen dat haar man niet naar de hoeren keek. Ik vind de wietgeur ook geen succes, maar dan moet je gewoon niet midden in Amsterdam gaan zitten.
Ik vind het wel jammer dat gasten (zoals madeliefje bijvoorbeeld) met tripadvisor dreigen en dat je dus altijd onder een vergrootglas staat als je voor de schermen werkt. Dat stond je vroeger ook al, maar het is toch anders. En al het personeel draagt een naam bordje dus grote kans dat je met je naam genoemd wordt. Of aan mij als manager vragen ze dan mijn business card en dan komt zelfs m’n achternaam erbij, dat is best vervelend.
Voorbeeld: gast bestelde een baby chicken/piepkuiken. Uitgelegd hoe deze bereid wordt, dat het een heel gegrild kippetje is. Gast vind het prima. Het wordt geserveerd, gast eet de helft geeft dan aan dat het niet zijn smaak is. Nee, er is niks mis mee, gewoon niet zijn smaak. Eet wel alle garnituren op. De helft van het gerecht komt maar op de rekening, plus een kop koffie van het huis (ik vond dat al heel netjes van mijn supervisor er was immers niks mis met het gerecht).
De gast is bij het krijgen van de rekening woest dat de kip er nog op staat, hij vond het immers niet lekker! En dan mag ik als manager opdraven. Ik leg uit dat hij wel de helft heeft gegeten, hij niks anders wilde en we koffie hebben aangeboden en dat ik vind dat m’n supervisor met een nette oplossing is gekomen. Nou toen werd er gedreigd met tripadvisor hoor! Ik heb het gerecht van de rekening gehaald want de gast begon stennis te schoppen, gevalletje pick your battles zeg maar. Maar mooi dat ik met mijn volledige naam op tripadvisor stond beschreven als slechtste manager ooit en nog wat meer verwensingen. Niet leuk.
Het is toch wat, zou ik naar een restaurant gaan, een halve steak en halve fles wijn nuttigen, dan zeggen dat het me niet smaakt en alles gratis krijgen. Dit was in een hotel met een paar honderd kamers, dan kan je zoiets een keer doen (het van de rekening halen) maar een kleine ondernemer voelt dat natuurlijk veel meer.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

maandag 19 augustus 2019 om 18:56
Niet wegens een slechte recensie, wel wegens de stennis. Die gast zit nog een week in het hotel dan, is dus toegeven om verder gezeur te voorkomen (er zitten hele policies achter in zo’n hotel wanneer er wel/niet wordt toegegeven). Het was alleen om aan te geven hoe snel je met een lulkoek verhaal met je naam op internet geslingerd kan worden.
maandag 19 augustus 2019 om 19:02
maandag 19 augustus 2019 om 19:07

maandag 19 augustus 2019 om 19:12
Grappig. Mijn zus werd als enige bij het uitchecken niet gevraagd om een leuke review te schrijven terwijl ze geen enkele klacht of opmerking had gemaakt (of had). Toen ze half schertsend vroeg of dat kwam door haar man (soort RBF in mannelijke vorm) kreeg ze bloedserieus te horen dat Nederlanders onder ‘goed, naar verwachting, geen klacht’ een 7 verstonden en dat zou hun gemiddelde te veel omlaag halen.dolfje schreef: ↑19-08-2019 19:07Een tijdje geleden zaten wij in een huis en de eigenaar bleef ook maar pushen om een positieve beoordeling, volgens hem gaven Nederlanders niet vaak goede beoordelingen. Toen we thuis waren heb ik nog verschillende keren een appje gekregen waar de beoordeling bleef.
maandag 19 augustus 2019 om 19:17
Ik heb ook een keer gehad, op Valentijns dag was het, dat een stel lekker champagne kwam drinken. Toen de rekening kwam zeiden de gasten dat ze ipv 4 glazen pp, maar drie hadden gehad. Ze waren redelijk beschonken. Ik check het met de supervisor en zij zegt dat ze het echt zeker weet dat ze er 4 geschonken heeft. Ik vertrouw mijn supervisor, het was een goede. Dus dan geef je niet in. Ik zeg heel netjes en rustig dat ze er echt 4 gehad hebben. De vrouw wordt boos en zegt dat ze wil dat ik camera’s ga checken. Dat doe ik dan maar, en inderdaad ze hadden elk 4 glazen gehad. Ze rekenen af en gaan boos naar huis.
De volgende dag een heeeeel verhaal op tripadvisor, waar ik met volledige naam genoemd wordt en weggezet als een soort van KGB manager die het nodig vindt haar gasten met camera’s in de gaten te houden en extra geld probeert te verdienen aan onschuldige gasten.
En wat doet de director boven mij? Die contacteert de gasten, biedt excuses aan en nodigt ze uit voor een volledig verzorgde jazz avond. In ruil voor een positief review. Waar ik dan weer lovend beoordeeld werd
. Want ik mocht ook nog even komen opdraven en handjes schudden.
De hotelwereld is soms een rare wereld.
Gelukkig zijn dit de enige 2 vervelende reviews waar mijn naam in voorkomt
. Voor de rest doe ik het wel leuk Haha.
De volgende dag een heeeeel verhaal op tripadvisor, waar ik met volledige naam genoemd wordt en weggezet als een soort van KGB manager die het nodig vindt haar gasten met camera’s in de gaten te houden en extra geld probeert te verdienen aan onschuldige gasten.
En wat doet de director boven mij? Die contacteert de gasten, biedt excuses aan en nodigt ze uit voor een volledig verzorgde jazz avond. In ruil voor een positief review. Waar ik dan weer lovend beoordeeld werd
De hotelwereld is soms een rare wereld.
Gelukkig zijn dit de enige 2 vervelende reviews waar mijn naam in voorkomt

maandag 19 augustus 2019 om 19:19
Echt wel hoor! Mijn zus is er zo eentje. Haar leerlingen lopen met haar weg maar ze is wel heel consequent. Het is een enorm verschil met vroeger maar dat geldt ook voor leraren op de lagere school. Ik was als de dood voor een leraar die onze klas overnam als onze leraar zijn klas gym gaf. Hij gooide altijd met krijt naar leerlingen.
Er zijn soms ook hele vervelende kinderen in de les die absoluut niet willen luisteren. Als die na de zoveelste waarschuwing aan de kant gezet worden moet je die ouders eens horen. Mijn schatjes zijn nooit vervelend, en aan mijn kinderen ligt het niet hoor, krijg je dan te horen. Veel kinderen worden niet meer opgevoed. Wel de hemel in geprezen als ze 3 krassen op papier zetten en alles wordt ze uit handen genomen. Flink hun eigen neus stoten en aangepakt worden door de ouders gebeurt echt steeds minder. Zo’n kind kan de hele les bederven. Incasseringsvermogen opbouwen lukt niet meer. Als deze kinderen later gaan werken komen ze in de problemen. Opeens komen ze erachter dat ze toch niet zo geweldig zijn als hun ouders ze altijd verteld hebben.

maandag 19 augustus 2019 om 19:20
Ik weet niet of je een recensie kan wijzigen, maar in dat geval ging er bij mij een ster vanaf wegens drammen.dolfje schreef: ↑19-08-2019 19:07Een tijdje geleden zaten wij in een huis en de eigenaar bleef ook maar pushen om een positieve beoordeling, volgens hem gaven Nederlanders niet vaak goede beoordelingen. Toen we thuis waren heb ik nog verschillende keren een appje gekregen waar de beoordeling bleef.
maandag 19 augustus 2019 om 19:23
Nou ik heb dus niks geschreven over hoe gastvrij hij is want het ging duidelijk alleen maar om het krijgen van een positieve review. Heb gewoon eerlijk de positieve punten beschreven en een paar punten waarom wij niet meer voor deze plek zouden kiezen maar die voor andere mensen wel aantrekkelijk zouden kunnen zijn( beetje afgelegen locatie). En daar was hij dan weer beledigd over.quattro-stagioni schreef: ↑19-08-2019 19:20Ik weet niet of je een recensie kan wijzigen, maar in dat geval ging er bij mij een ster vanaf wegens drammen.

maandag 19 augustus 2019 om 19:26
Ik heb ook de indruk dat er een soort cijferinflatie op booking.com is. Alles boven de 7.5 is toch gewoon een goed cijfer? Niet perfect, maar wel leuk. Dus als ik een 8.2 geef aan een huisje, is het een goed huisje, waar ik met liefde nog een keer zou vertoeven. Dat lijkt voor veel mensen heel anders te werken. Daar moet je minimaal een 9.5 geven als je een schoon bed en een fijne badkamer hebt.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 19-08-2019 19:31
5.56% gewijzigd
maandag 19 augustus 2019 om 19:29
En dit heeft met het onderwerp van deze topic te maken doordat...?veensteker schreef: ↑19-08-2019 19:19Echt wel hoor! Mijn zus is er zo eentje. Haar leerlingen lopen met haar weg maar ze is wel heel consequent. Het is een enorm verschil met vroeger maar dat geldt ook voor leraren op de lagere school. Ik was als de dood voor een leraar die onze klas overnam als onze leraar zijn klas gym gaf. Hij gooide altijd met krijt naar leerlingen.
Er zijn soms ook hele vervelende kinderen in de les die absoluut niet willen luisteren. Als die na de zoveelste waarschuwing aan de kant gezet worden moet je die ouders eens horen. Mijn schatjes zijn nooit vervelend, en aan mijn kinderen ligt het niet hoor, krijg je dan te horen. Veel kinderen worden niet meer opgevoed. Wel de hemel in geprezen als ze 3 krassen op papier zetten en alles wordt ze uit handen genomen. Flink hun eigen neus stoten en aangepakt worden door de ouders gebeurt echt steeds minder. Zo’n kind kan de hele les bederven. Incasseringsvermogen opbouwen lukt niet meer. Als deze kinderen later gaan werken komen ze in de problemen. Opeens komen ze erachter dat ze toch niet zo geweldig zijn als hun ouders ze altijd verteld hebben.
Of heet jij stiekem Pejeka?
maandag 19 augustus 2019 om 19:31
Precies. Voordat iets een 10 scoort bij mij moet het dus echt perfect zijn. Dat is toch logisch?Betty_Slocombe schreef: ↑19-08-2019 19:26Ik heb ook de indruk dat er een soort cijferinflatie op booking.com is. Man en ik zijn beide werkzaam in het onderwijs. Alles boven de 7.5 is toch gewoon een goed cijfer? Niet perfect, maar wel leuk. Dus als ik een 8.2 geef aan een huisje, is het een goed huisje, waar ik met liefde nog een keer zou vertoeven. Dat lijkt voor veel mensen heel anders te werken. Daar moet je minimaal een 9.5 geven als je een schoon bed en een fijne badkamer hebt.
maandag 19 augustus 2019 om 19:32
Ja vind ik ook. Alles van een 7-8 is toch ook gewoon prima?REDHOTHEAD schreef: ↑19-08-2019 19:31Precies. Voordat iets een 10 scoort bij mij moet het dus echt perfect zijn. Dat is toch logisch?

maandag 19 augustus 2019 om 19:40
Resting bitch face. Dat je een norse, stuurse indruk maakt als je niet bewust contact zoekt maar een beetje staat te mijmeren. Mijn zwager heeft dat heel erg. En dat het ook iemand is van twee bij twee meter, draagt ook niet bij aan het knuffelgehalte.

maandag 19 augustus 2019 om 19:47
Dat is inderdaad typisch Nederlands. Wij vinden een 7 een mooi cijfer en om meer dan een 8 te scoren moet het wel heel bijzonder zijn. Een Amerikaan zal als ie geen klachten heeft al snel de maximale score geven, en zal een accomodatie met een 8 overslaan, want daar zal wel van alles mis mee zijn.REDHOTHEAD schreef: ↑19-08-2019 19:31Precies. Voordat iets een 10 scoort bij mij moet het dus echt perfect zijn. Dat is toch logisch?
Ik ben wel eens klant van een van origine Amerikaans bedrijf, en de accountmanager vertelde mij dat hij Nederlandse klanten vertelt dat hij alleen zijn costumer satisfaction bonus krijgt als ie gemiddeld 9,5 scoort. Die 8,2 van een supertevreden Nederlandse klant interpreteert zijn baas dus als onvoldoende.
Wat dus “ logisch” lijkt is per cultuur verschillend. Denk daar aan bij je beoordeling.

maandag 19 augustus 2019 om 19:53
De 7-8 range is voor Nederlanders denk ik gewoon een prima cijfer. Als ik een cijfergemiddelde zie van 7,2 bij een huisje, dan ga ik ervan uit dat het huisje juist omschreven is in de advertentie en schoon. Prijs/kwaliteit prima in balans.
Een 8 als er sprake is van (zeer) vriendelijk/kundig personeel of eigenaar. Een 9 als iemand echt het vuur uit de sloffen voor je heeft gelopen of meer service heeft verleend dan waar je voor hebt betaald (ik denk nu aan de keer dat een verhuurster eigenhandig nog 400,- voor ons heeft weten terug te krijgen van een autoverhuurbedrijf nadat ik halverwege de vakantie mijn poot wist te breken. Had ze niet hoeven doen en we hadden er zeker niet om gevraagd. Maar wel heel lief dat ze above and beyond ging om ons met een tevreden gevoel huiswaarts te laten gaan).
Schijnbaar is dat in diverse landen niet zo. Van de reviewcultuur uit de VS weet ik dat het nogal zwart wit is. Awful of amazing.
Een 8 als er sprake is van (zeer) vriendelijk/kundig personeel of eigenaar. Een 9 als iemand echt het vuur uit de sloffen voor je heeft gelopen of meer service heeft verleend dan waar je voor hebt betaald (ik denk nu aan de keer dat een verhuurster eigenhandig nog 400,- voor ons heeft weten terug te krijgen van een autoverhuurbedrijf nadat ik halverwege de vakantie mijn poot wist te breken. Had ze niet hoeven doen en we hadden er zeker niet om gevraagd. Maar wel heel lief dat ze above and beyond ging om ons met een tevreden gevoel huiswaarts te laten gaan).
Schijnbaar is dat in diverse landen niet zo. Van de reviewcultuur uit de VS weet ik dat het nogal zwart wit is. Awful of amazing.
maandag 19 augustus 2019 om 19:57
In het geval wat ik noemde betrof het de Belgische Ardennen, dus denk niet dat veel verschilt van onze ‘cultuur’.forumfossiel schreef: ↑19-08-2019 19:47Dat is inderdaad typisch Nederlands. Wij vinden een 7 een mooi cijfer en om meer dan een 8 te scoren moet het wel heel bijzonder zijn. Een Amerikaan zal als ie geen klachten heeft al snel de maximale score geven, en zal een accomodatie met een 8 overslaan, want daar zal wel van alles mis mee zijn.
Ik ben wel eens klant van een van origine Amerikaans bedrijf, en de accountmanager vertelde mij dat hij Nederlandse klanten vertelt dat hij alleen zijn costumer satisfaction bonus krijgt als ie gemiddeld 9,5 scoort. Die 8,2 van een supertevreden Nederlandse klant interpreteert zijn baas dus als onvoldoende.
Wat dus “ logisch” lijkt is per cultuur verschillend. Denk daar aan bij je beoordeling.
maandag 19 augustus 2019 om 20:05
Bij booking boek ik bij voorkeur 8,5 of hoger. Zelf wel eens een review ingevuld en je krijgt al heel snel een hoog cijfer - had een keer een naar mijn idee negatieve beoordeling gegeven (lastig gevallen door eigenaar), kwam ik nog uit op een 6. Toen ook maar slechte score gegeven op schoonheid etc zodat ik in ieder geval laag uitkwam. Het begint ook niet bij 1 geloof ik.
Hello, can you hear me?
maandag 19 augustus 2019 om 20:08
Ik kijk eerder naar de opmerkingen dan naar het cijfer.HelloFromTheOtherSide schreef: ↑19-08-2019 20:05Bij booking boek ik bij voorkeur 8,5 of hoger. Zelf wel eens een review ingevuld en je krijgt al heel snel een hoog cijfer - had een keer een naar mijn idee negatieve beoordeling gegeven (lastig gevallen door eigenaar), kwam ik nog uit op een 6. Toen ook maar slechte score gegeven op schoonheid etc zodat ik in ieder geval laag uitkwam. Het begint ook niet bij 1 geloof ik.

maandag 19 augustus 2019 om 20:16
Dat klopt inderdaad.forumfossiel schreef: ↑19-08-2019 19:47Dat is inderdaad typisch Nederlands. Wij vinden een 7 een mooi cijfer en om meer dan een 8 te scoren moet het wel heel bijzonder zijn. Een Amerikaan zal als ie geen klachten heeft al snel de maximale score geven, en zal een accomodatie met een 8 overslaan, want daar zal wel van alles mis mee zijn.
Ik heb lange tijd als mystery shopper/guest gewerkt, dat klinkt grappig maar is bloedserieuze business waar zelfs iemands werk vanaf kan hangen.
Je moet dan ook vaak een cijfer geven. Het is alweer een tijd geleden, precies weet ik het niet meer, maar een 8 kwam neer op "heel aardig, maar er zijn nog verbeterpunten" (die we vervolgens ook moesten benoemen). Een 9 is "je bent er bijna, maar let nog even op dit punt".
Heel wat anders dan het zure "negens zijn voor de meesters en de juffen; alleen God kan een tien halen" dat ik er als kind ingestampt kreeg

Het betekent wel dat ik reviews nog steeds lees met in mijn achterhoofd wat ik destijds heb geleerd en kan ik een jankreview van prinsjes en prinsesjes op de erwt redelijk goed onderscheiden van een serieuze, goed onderbouwde review (geldt niet alleen voor Tripadvisor maar ook als ik iets moet kopen of een dienst nodig heb).
En ja, de manier waarop het bedrijf vervolgens reageert zegt ook een boel. Zo'n campinghoudster werkt dan ook enorm op mijn lachspieren.
maandag 19 augustus 2019 om 23:54
Ik ben gek op het lezen van reviews, het heeft er denk ik ook voor gezorgd dat we nog nooit hele slechte accommodaties of campings gehad hebben.
Onlangs een huisje geboekt waar ik toch een beetje twijfels bij de recensies had. Werd ik na het boeken, voorafgaand aan ons verblijf door de eigenaar benaderd dat we kans maakten op een grote korting als we een positieve review zouden achterlaten. Dat bevestigde mijn wantrouwen, ik heb geannuleerd en een ander huisje geboekt.
Huisjes/campings waarvan de eigenaren op het agressieve af op reviews reageren (zoals de hier besproken camping) laat ik ook graag aan me voorbij gaan.
Onlangs een huisje geboekt waar ik toch een beetje twijfels bij de recensies had. Werd ik na het boeken, voorafgaand aan ons verblijf door de eigenaar benaderd dat we kans maakten op een grote korting als we een positieve review zouden achterlaten. Dat bevestigde mijn wantrouwen, ik heb geannuleerd en een ander huisje geboekt.
Huisjes/campings waarvan de eigenaren op het agressieve af op reviews reageren (zoals de hier besproken camping) laat ik ook graag aan me voorbij gaan.