Ben ik nu daadwerkelijk de schuldige?

18-08-2019 21:06 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Paar maanden terug leerde ik een lieve respectvolle wat jongere jongen kennen. (4jaar jonger). Hij is zzp'er, was fulltime aan het werk en hield niet van liegen. Ik zelf liet weten dat ik hem te jong vond, hij daagde me uit om het te proberen. Logisch want ja af en toe moet je gewoon loskomen uit je comfortzone. Ik liet hem weten trots te zijn naar veel tegenslagen eindelijk sterk te staan en me eigen financieelplaatje net aan te boven zijn. Werk 45 uur in de week en hou van een schoon en opgeruimd huis zodat er meer rust is mijn hoofd. Voor de rest ben ik altijd wel een luisterend oor voor iedereen, ze noemde mij dan vroeger ook de florence night a kale. Hij behandelde me als een prinses de eerste 3 weken, schat ik verdien genoeg voor ons 2 dus ga maar kijken of je een studie kan vinden die je kan gaan doen, krijg je meer vrijheid en meer kansen. Ik zeg na misschien ooit als we langer samen zijn. Op dat moment zat hij in Rotterdam en had hem een sleutel gegeven voor als hij onverwachts eens eerder thuis was of iets. Alleen na vrijwel 2 nachten in Rotterdam begon hij elke dag op en neer te rijden. Hij was verliefd logisch ik ook dus zag niet echt het probleem. Is toch immers lief als iemand op en neer rijd en inzet toont om bij je te slapen. Hij vroeg me een week met hem samen vrij te nemen, ik zeg oké maar dan moeten we wel wat gaan ondernemen anders kan ik beter gaan werken. Zijn tas was inmiddels uitgepakt en in de kast geplaatst. Hij zelf praatte over genoeg geld. Alleen toen was de vakantie aangebroken (in de verliefdheidfase nog). De eerste 3 nachten besteedde hij aan zijn verslaving gamen en overdag was hij niet ze bed uit te krijgen. Terwijl het buiten 26/27 graden was. Ik zei hem dat ik begreep dat hij moest ontspannen na al het werk, maar dat het me leuk leek als hij gewoon eens optijd naast me kwam liggen zodat we overdag eens naar het strand konden of iets. Daarna hebben we 2 dagen dingen ondernomen waarvan vrijwel alle tijd die over was opging naar seks. De andere dagen kwam hij niet verder dan zijn game. In een opwelling zegt hij zullen we naar een festival gaan ik betaal, want jr hebt aangegeven dat jij dat niet red deze maand. Ik zeg lijkt me leuk. Op het moment dat de kaartjes zijn besteld zegt hij kan je het even voorschieten maak het straks naar je over. Ik zeg nou eigenlijk niet want sta dan in de min en heb dat geld nodig voor eten en benzine zodat ik naar werk kan. Ja maar ik maak het echt gelijk over. Het geld is nog altijd niet terug betaald. Mijn verantwoordelijkheid begon weer: werk , bijna een vast contract in de pocket dus goed me best doen. Kom ik thuis heeft hij zich ziek gemeld, zit in mijn huis, 1 grote bom ontploft, blikjes energie door de woonkamer, alles uit de kasten opgegeten, ik zeg waarom ben jij hier eigenlijk? Ja heb me een weekje ziek gemeld. Ik zeg ohw zo ziek zie je er niet uit? Nee ben ik ook niet. Ik zeg maar als ik te werk ben kan je toch naar je mama? Nee want dan krijg ik ruzie omdat ik niet naar werk ben en wel zit te gamen. Ik zeg naja logisch van je moeder. Ik zeg maar nu denk je dat ik dit allemaal ga opruimen? Zegt ie een huis moet in geleefd worden toch? Ik zeg laat jou mama dit dan toe? Hij zegt betaal toch 300 kost geld bij haar. Ik zeg terwijl je hier bent ingetrokken? Zeg waar blijft mijn festival ticket geld dan en mijn 50 euro per week voor jou benodigdheden? Stil. Schat ik heb 1100 euro per maand vrij te besteden zeg maar wat je nodig hebt?. Ik zeg een jongen die naar me om kijkt en gewoon zorgt dat het huis blijft zodat het was?. Helemaal boos want dat kan je niet van iemand vragen in het begin van een relatie. Ik zeg zomaar intrekken mag wel? Tot opeens ik hem doordeweeks s avonds laat met iemand hoor bellen ja man ik kom naar buiten. Werd er drugs aan mijn deur geleverd terwijl ik in bed lag. Dus ik gooi boos de deur dicht. Ik zeg never nooit dat je dat aan mijn huis laat leveren. En zo snoof hij de nachten gamen door. Hij had al gecompenseerd zei hij dan, want normaal gamede hij tot 6 uur in de ochtend en nu kwam hij om 3 uur naast me liggen. Netjes genoeg toch? Ik zeg ja kom je me wakker maken terwijl ik 2 uur later op moet staan om naar werk te gaan, laat dan maar zitten. Opgeven moment werd het tijd om meer over jezelf bekend te maken. Dus ook dat ik met een narcist ben samen geweest die snoof en ik me daarom niet zo prettig voel bij het idee dat iemand zichzelf kapot maakt met drugs. Onder invloed de weg op, omdat meneer moe is. Even een snuifje en de dag was weer good to go. Ik kreeg een assertiviteit boek naar me kop gegooid en ik moest maar naar een psychiater want het verleden was niet zijn probleem. Hij besprak een vakantie met vrienden waar ik naast zat zonder wat te vragen hoe ik hier over dacht. En vond het raar dat ik dat nodig vond te bespreken. Mag toch doen en laten wat ik wil. Ik zeg maar je bent toch samen? Maar goed prima. Toen moest ik vaker jurkjes gaan dragen, ik zeg naar me werk? Ik zeg je weet dat liefde niet om kleding draait he? Bij mij wel. Terwijl hij zelf uit te tekenen was in trainingsbroek en t shirt met brandgaten er in. Alleen wanneer hij naar vrienden ging was het leuk gekleed en ze haar gedaan enzo. Dus waarom moet ik dan jurkjes dragen? Op de bank naast iemand die gamed en niet naar me omkijkt? Bij mij brak na al die onzin me licht in me ogen, ik werd stiller. Ik deed van alles fout. Hij was niet zoals dat ik zei. Ik zeg ik doe alles in jou ogen fout? Zeg krijg op alles commentaar en verwacht nu dat ik vrolijk thuis kom?. Ik heb hem terug naar ze moeder gestuurd. Dat werd me niet in dank af genomen want kankerwijf ik hou niet van jou (met groot gemaakt lichaam een kleine centimeter van me af). Ik zeg als je nu niet snel je spullen pakt na wat je net zegt dan gooi ik je spullen via het balkon na buiten kan je ze daar opvangen. Waarop hij antwoord dan kanker ik jou er achter aan. Vervolgens krijg ik 4 dagen later, jammer dat het niks word had er echt op gehoopt dat je me soulmate was en de seks was erg goed. Ik antwoorden met hmm oké, je hebt dus misbruik gemaakt voor de seks? Anders stuur je me dat niet. Nee ik kom vrijdag met je praten. Vrijdag staat hij hier, ik mis je zo enzo. En omdat ik om hem gaf wou ik het geloven. Misschien had ik wel te overdreven gereageerd door angst uit het verleden. Dag daarna schold hij me verrot omdat er geen asbak stond toen hij wakker werd. Ik zeg zo ook goedemorgen, ik zeg krijg ik nog een kus of alleen een snauw door je kater? Kreeg een kus en hoorde vervolgens niks meer. Dag daarna pas ik mis je mag ik komen slapen? Ja dat is goed. Hele leuke avond geweest. Woensdags klein beetje contact. Donderdag was hij jarig. Ik stuurde hem om 00.00 een voicebericht en zong daar happy birthday in dat als hij wakker werd zich jarig en geliefd voelde. Plaatste een foto van hem op Facebook omdat hij gek was van ze uiterlijk en zetten daarbij happy birthday, love you big time. Het berichtje op Facebook werd gelijk verwijderd(09.00) en het voice bericht pas om half 2 beantwoord met alleen een hartje. Ik zeg waarom verwijder je me fb bericht? Moet je het voor iemand verstoppen dat je een meisje hebt? Nee vond de foto lelijk. Terwijl het de vrolijkste foto van hem was die er is. Plus hij noemde zichzelf god dus waar moet je jezelf dan voor schamen? S avonds voelde ik me niet lekker en hij kwam om samen te zijn voor ze verjaardag. Ik een pret stick voor hem gehaald met het laatste beetje geld wat ik nog had (omdat ik nog steeds in de min stond door de festival kaartjes) en een geurtje van 60 euro. Terwijl als ik 2 zakken witte bolletjes vroeg voor 1.50 zodat ik kon eten op werk moest ik er 4 dagen om smeken en zelfs bij me ouders gaan halen omdat hij het steeds of vergat of gewoon de schijt had. Zelfs het touwtje van de wasmachine uit trekken waar zijn was in zat was al te veel gevraagd. Hij komt binnen, ik zeg voel me niet zo lekker dus word geen seks, helemaal beledigd nou geef me dan maar me cadeautje. Gaat naast me zitten en is gaan gamen tot hij weg ging. Ik zeg blijf je slapen? Want ik mis je. Nee hij zegt ga na huis heb morgen vrij genomen en ga uitslapen. Maar hij zegt ik wil je morgen wel zien. Ik zeg naja als je er behoefte aan hebt want zo kom je niet over. Hij is gegaan. En het cadeautje lag als oud vuil op de grond, geen dankjewel niks. Vrijdags is hij in me huis geweest om het geurtje te zoeken toen ik was werken. Maar ik had het verstopt omdat ik de manier waarop hij deed gewoon ondankbaar vond. Vervolgens hoorde ik niks meer en toen ik vroeg hoelaat ik hem zou zien werd ik genegeerd. Toen ik vroeg wat hij was doen was het wat gaat dat jou nou aan. Vervolgens heb ik ze reet gedumpt omdat je niet zo met mensen omgaat en vroeg me sleutel terug. Ja die ben ik kwijt, als ik hem vind krijg je hem ooit wel eens. Ik zeg nee gewoon nu vandaag jr hebt hier niks meer te zoeken. Ik heb me cilinder vervangen van me slot want vind het idee dat ie nog in me huis kon gewoon niet fijn. 4 dagen later komt hij de sleutel brengen en ik vraag hem waarom ie me zo behandeld. Krijg ik te horen: jou belevingswereld is echt zo niet gezond, je kan je niet inleven in andere mensen, als je in jurkjes was blijven lopen dan had ik misschien nog wel gewoon naar je omgekeken. Jij bent echt ziek meisje en je zult nooit een relatie krijgen die goed loopt. Daarom heb ik je gedumpt. In mijn beleving werd nu toch juist alles omgedraaid door middel van manipulatie? Of ben ik nu echt degene die niet in verbinding staat met de realiteit. Want zoals zijn woorden waren: realistisch? Wie wilt dat nou. Zijn mooie paar weken, daarna de lelijke kant van een persoon. Is het toch logisch dat iemand stil word omdat ze niet snappen dat iemand zo snel omdraaien? Zijn meisje hiervoor verving hij gewoon, toen ik hem vroeg waarom was je bij haar? Seks was goed, naja een hartslag zeg maar.

Ik begin in mijn hoofd nu een gevecht te krijgen: was ik echt zo fout? Of is dit nu echt wat hij wilt? Mij laten denken dat ik gek ben?
S-Meds schreef:
18-08-2019 22:27
Als je hip wilt zijn, noem je het ‘kill it with kindness’. Een op het eerste gezicht onaardige opmerking, egoïstische houding of agressieve toon kun je weerleggen met vriendelijkheid die daar haaks op staat. In de meeste gevallen werkt empathisch zijn wonderwel. Vaak zal de ander even in verwarring zijn, maar dan verzachten en evenveel vriendelijkheid tonen. Je hebt haat vermoord met liefde, vijandschap de nek omgedraaid met vriendelijkheid. Het is efficiënt, kost minder energie dan de strijd aangaan en je houdt er beide een goed gevoel aan over.

En dan het allergrootste voordeel: je verplaatsen in de belevingswereld van een ander mens, in andere omstandigheden en met een andere achtergrond dan de jouwe vergt inspanning. Hoe verder die persoon van jou af ligt, hoe meer inlevingsvermogen er van je wordt gevraagd. En dat maakt je een liefdevoller, evenwichtiger en rijker mens.
In de Hawaiiaanse cultuur is vergeving essentieel. Van jezelf, de goden, het universum, je dierbaren. Als je niet vergeeft, stagneert er energie en dat kan voor ziektes en andere onevenwichtigheden zorgen. Het Hawaiiaanse vergevingsritueel Ho’oponopono wordt op allerlei momenten toegepast. Soms omdat er een duidelijke oorzaak is (ruzie bijvoorbeeld), maar meestal om de positieve energie te behouden. Het ritueel bestaat uit vier zinnen: Ik hou van je. Het spijt me. Vergeef me. Dank je wel. Klinkt simpel en dat is het ook. Stel je bent het contact met jezelf verloren in een liefdesrelatie, dan voel je de emotie die erbij hoort en zeg je de zinnen tegen jezelf. Als je spijt hebt van een opmerking die je tegen je moeder maakte, zoek je die emotie op en zeg je de woorden in meditatie tegen haar. Ho’oponopono kan in een groep of alleen, de woorden kun je zingen, zeggen of denken.
Vergeven zorgt ervoor dat trots en ego plaatsmaken voor positieve energie. Dat is fijn, want positiviteit zorgt doorstroming en dus voor ruimte. We doen allemaal ons best, maar soms doe je iets waar je niet trots op bent of je voor schaamt. Ho’oponopono stimuleert je die situaties aan te kijken en te omarmen. Het gaat er niet om streng naar jezelf te kijken en voor alles wat je bekritiseert de vergevingsriedel van vier zinnen te declameren. Het gaat erom dat als jij ergens mee zit, je de ruimte neemt om ernaar te kijken, om er contact mee te maken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je bent ongetwijfeld een lieve meid met de beste intenties.

Maar jeetje zeg.... Wat denk je nu zelf?

Ik verbaas me steeds meer over mensen (meestal vrouwen) die kennelijk zo ontzettend graag een relatie willen dat ze genoegen nemen met dit soort losers. Waar zit je zelfrespect? denk ik dan.

Je hebt hem uiteindelijk buitengezet. goed zo! Nu zorgen dat hij op geen enkele manier nog contact met je kan leggen. Hem niet weer binnenlaten.

Pak de draad van je leven weer op en verlies je niet direct weer in een volgende relatie.

Werk liever aan jezelf en je eigenwaarde.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Ik heb het bijna helemaal gelezen, maar het was toch net iets te lang. Kan je een samenvatting maken?
Iemand die hooggevoelig of bijzonder empathisch is, leeft meer op basis van zijn of haar gevoel. Deze mensen zijn bijzonder zorgzaam en meelevend, doordat ze zich goed in anderen kunnen inleven en vaak onbewust gevoelens van anderen ‘overnemen’. Daarnaast ervaren ze prikkels als licht en geluid intenser dan gemiddeld. Voor praktisch alles in het leven van hooggevoelige personen geldt dat het ‘volume’ net een tandje harder staat, waardoor ze zich sneller overprikkeld, overweldigd en overgestimuleerd voelen.

Om te voorkomen dat het jou als hooggevoelig of bijzonder empathisch persoon (te vaak) teveel wordt in je relatie, is het daarom goed om deze drie valkuilen én bijbehorende tips in je achterhoofd te houden.

Hooggevoelige mensen hebben van nature veel compassie voor anderen. Zij kunnen zich intens in hun partner inleven. Vaak zijn ze niet in staat om de grens te zien tussen op een gezonde manier met iemand meeleven en ongezond verweven zijn met of bezorgd zijn om een ander. Daardoor kan de balans zoekraken en kun je je als hooggevoelig of empathisch type verliezen in je relatie. Je kunt dan je eigen gevoelens, ervaringen en opvattingen niet meer onderscheiden van die van je partner. Er blijft geen ruimte over voor het verwerken van je eigen emoties en ervaringen, en je vergeet wat belangrijk is voor jou en waar jij waarde aan hecht.

Deze valkuil vraagt om heldere en gezonde grenzen. Om te checken of iemand in een situatie niet over jouw grens heengaat, kun je jezelf de volgende vragen stellen: kan ik in deze situatie compleet mezelf zijn? Wordt mijn behoefte aan ruimte en rust geaccepteerd door de ander? En worden mijn acuut gestelde grenzen ter plekke geaccepteerd?

Door jezelf deze vragen vaker te stellen raak je steeds beter in staat om je grenzen aan te geven én ervoor te zorgen dat die grenzen niet overschreden worden.

Opvoeder of partner?
Niets mis met zorgzaam zijn en enige bezorgdheid op zijn tijd. Maar neig jij binnen je relatie de rol van opvoeder aan te nemen in plaats van die van liefdespartner? Dan zorgt dat op den duur voor een scheve balans en een ongezonde dynamiek. De kans is groot dat je partner steeds meer afstand van je gaat nemen omdat hij of zij niet weet om te gaan met jouw overbezorgdheid. Een dergelijke verhouding kost veel energie en is voor jullie allebei niet gezond, laat staan voor de relatie.

Bewust van jezelf in de relatie
Meevoelen met een ander, daar ben je een ster in. Maar nu is het de kunst om je ook bewust te zijn van je eigen gevoelens en emoties. Op die manier ontstaat er automatisch minder ruimte voor de gevoelens van de ander, waardoor je je minder snel in de relatie verliest of je als opvoeder gaat gedragen. Je raakt steeds beter in staat om te signaleren welke gevoelens de jouwe zijn en welke die van je partner.

Je bewust worden van je eigen emoties en gedachten doe je bijvoorbeeld door dagelijks op te schrijven hoe je je voelt, wat je denkt en wat je verlangens zijn. Ook kan het helpen om te mediteren, zodat je jouw gedachten en emoties van een afstandje kunt observeren.

Niet jezelf zijn
Als hooggevoelig of bijzonder empathisch persoon wil jij het liefst dat iedereen blij en tevreden is. Je voelt immers intens mee met anderen en bent daardoor extra gevoelig voor een negatieve vibe of ongemakkelijkheden, dus die voorkom je liever. Dit stelt jou in staat om je (onbewust) zo naar de wensen of eisen van een ander te vormen dat je jezelf (voor een deel) kwijtraakt. In plaats van aan te geven waar jij behoefte aan hebt of waar je hulp bij nodig hebt, gedraag je je zoals jij denkt dat die ander jou graag ziet. Het gevolg hiervan kan zijn dat je je authenticiteit verliest en op een gegeven moment niet meer goed weet wie je nu eigenlijk bent.

Vertrouwen in jezelf
Vaak komt dit aanpassingsgedrag voort uit onzekerheid. Misschien ben je bang dat die ander jou ‘te veel’ vindt, dat hij of zij jouw emoties stom vindt of dat je er anders niet bij hoort. Je kunt je misschien niet eens voorstellen dat iemand anders jou kan liefhebben om wie je bent.

In dit geval is het uiterst belangrijk om inzicht te krijgen in jouw grootste angsten op relatiegebied. Ben je bang om gekwetst te worden, verlaten te worden, er niet bij te horen of niet goed genoeg te zijn? Wanneer je je bewust bent van deze angsten én van het feit dat ze ervoor zorgen dat je niet honderd procent jezelf bent, voorkom je dat je het vertrouwen in jezelf verliest. Het wordt dan makkelijker om jouw keuzes te baseren op jouw eigen persoonlijkheid en behoeftes, in plaats van op angst.
blijfgewoonbianca schreef:
18-08-2019 22:33
In de Hawaiiaanse cultuur is vergeving essentieel. Van jezelf, de goden, het universum, je dierbaren. Als je niet vergeeft, stagneert er energie en dat kan voor ziektes en andere onevenwichtigheden zorgen. Het Hawaiiaanse vergevingsritueel Ho’oponopono wordt op allerlei momenten toegepast. Soms omdat er een duidelijke oorzaak is (ruzie bijvoorbeeld), maar meestal om de positieve energie te behouden. Het ritueel bestaat uit vier zinnen: Ik hou van je. Het spijt me. Vergeef me. Dank je wel. Klinkt simpel en dat is het ook. Stel je bent het contact met jezelf verloren in een liefdesrelatie, dan voel je de emotie die erbij hoort en zeg je de zinnen tegen jezelf. Als je spijt hebt van een opmerking die je tegen je moeder maakte, zoek je die emotie op en zeg je de woorden in meditatie tegen haar. Ho’oponopono kan in een groep of alleen, de woorden kun je zingen, zeggen of denken.
Vergeven zorgt ervoor dat trots en ego plaatsmaken voor positieve energie. Dat is fijn, want positiviteit zorgt doorstroming en dus voor ruimte. We doen allemaal ons best, maar soms doe je iets waar je niet trots op bent of je voor schaamt. Ho’oponopono stimuleert je die situaties aan te kijken en te omarmen. Het gaat er niet om streng naar jezelf te kijken en voor alles wat je bekritiseert de vergevingsriedel van vier zinnen te declameren. Het gaat erom dat als jij ergens mee zit, je de ruimte neemt om ernaar te kijken, om er contact mee te maken.
Wie minder drama in zijn leven wil – en wie wil dat niet – moet geen situaties gaan vermijden die mogelijk problemen brengen. ‘Dat is een strijd die je niet kunt winnen, je gaat toch wel vervelende dingen meemaken. Maar het grootste probleem zit hem niet in die gebeurtenissen, het zit ‘m in hoe je erover denkt en wat je met die gedachten doet. Meditatie helpt om anders naar gedachten te gaan kijken. Plotseling ben je op die plek waar alles altijd kalm is. (…) Op een plek van waaruit je het allemaal kunt overzien met compassie, zonder oordeel.’ Het geeft het ‘het gevoel van leven met wind mee.’

De hele dag door komen er gedachten in ons op, en tijdens het mediteren word je je daar extra bewust van. Wie denkt dat mediteren een ‘leeg hoofd’ oplevert, komt van een koude kermis thuis, dat hoofd raakt nooit leeg. Maar dat hoeft ook niet. De kunst is om gedachten te zien voor wat ze zijn: het zijn, jawel, een soort scheten. Ze komen en gaan. Je hoeft ze niet te stoppen, dat kan ook niet – accepteer gewoon dat ze er zijn. Dan waaien ze verder.
Is mediteren dan de oplossing voor alles? Nee. Alles in het leven is vergankelijk, en de meeste mensen denken daar niet zo graag aan. ‘We durven het (die vergankelijkheid) niet recht in de ogen te kijken, omdat het idee van niet langer bestaan onverdraaglijk voelt.’ Maar juist die vergankelijkheid kan ons helpen luchtiger te leven. Het helpt je te relativeren (is deze regenbui nu echt zo’n ramp?) en in te zien dat elk moment waardevol is. ‘Dat er niet zoiets bestaat als vanzelfsprekend.’
Vanzai schreef:
18-08-2019 22:20
Uh, Meds. Heb je Suzy op bezoek vanavond?
Vroeg ik me ook al af.
Vanzai schreef:
18-08-2019 22:20
Uh, Meds. Heb je Suzy op bezoek vanavond?
Dat dus

:rofl:

(@suzy ik lees je graag)
18-08-2019 22:38
Iemand die hooggevoelig of bijzonder empathisch is, leeft meer op basis van zijn of haar gevoel. Deze mensen zijn bijzonder zorgzaam en meelevend, doordat ze zich goed in anderen kunnen inleven en vaak onbewust gevoelens van anderen ‘overnemen’. Daarnaast ervaren ze prikkels als licht en geluid intenser dan gemiddeld. Voor praktisch alles in het leven van hooggevoelige personen geldt dat het ‘volume’ net een tandje harder staat, waardoor ze zich sneller overprikkeld, overweldigd en overgestimuleerd voelen.

Om te voorkomen dat het jou als hooggevoelig of bijzonder empathisch persoon (te vaak) teveel wordt in je relatie, is het daarom goed om deze drie valkuilen én bijbehorende tips in je achterhoofd te houden.

Hooggevoelige mensen hebben van nature veel compassie voor anderen. Zij kunnen zich intens in hun partner inleven. Vaak zijn ze niet in staat om de grens te zien tussen op een gezonde manier met iemand meeleven en ongezond verweven zijn met of bezorgd zijn om een ander. Daardoor kan de balans zoekraken en kun je je als hooggevoelig of empathisch type verliezen in je relatie. Je kunt dan je eigen gevoelens, ervaringen en opvattingen niet meer onderscheiden van die van je partner. Er blijft geen ruimte over voor het verwerken van je eigen emoties en ervaringen, en je vergeet wat belangrijk is voor jou en waar jij waarde aan hecht.

Deze valkuil vraagt om heldere en gezonde grenzen. Om te checken of iemand in een situatie niet over jouw grens heengaat, kun je jezelf de volgende vragen stellen: kan ik in deze situatie compleet mezelf zijn? Wordt mijn behoefte aan ruimte en rust geaccepteerd door de ander? En worden mijn acuut gestelde grenzen ter plekke geaccepteerd?

Door jezelf deze vragen vaker te stellen raak je steeds beter in staat om je grenzen aan te geven én ervoor te zorgen dat die grenzen niet overschreden worden.

Opvoeder of partner?
Niets mis met zorgzaam zijn en enige bezorgdheid op zijn tijd. Maar neig jij binnen je relatie de rol van opvoeder aan te nemen in plaats van die van liefdespartner? Dan zorgt dat op den duur voor een scheve balans en een ongezonde dynamiek. De kans is groot dat je partner steeds meer afstand van je gaat nemen omdat hij of zij niet weet om te gaan met jouw overbezorgdheid. Een dergelijke verhouding kost veel energie en is voor jullie allebei niet gezond, laat staan voor de relatie.

Bewust van jezelf in de relatie
Meevoelen met een ander, daar ben je een ster in. Maar nu is het de kunst om je ook bewust te zijn van je eigen gevoelens en emoties. Op die manier ontstaat er automatisch minder ruimte voor de gevoelens van de ander, waardoor je je minder snel in de relatie verliest of je als opvoeder gaat gedragen. Je raakt steeds beter in staat om te signaleren welke gevoelens de jouwe zijn en welke die van je partner.

Je bewust worden van je eigen emoties en gedachten doe je bijvoorbeeld door dagelijks op te schrijven hoe je je voelt, wat je denkt en wat je verlangens zijn. Ook kan het helpen om te mediteren, zodat je jouw gedachten en emoties van een afstandje kunt observeren.

Niet jezelf zijn
Als hooggevoelig of bijzonder empathisch persoon wil jij het liefst dat iedereen blij en tevreden is. Je voelt immers intens mee met anderen en bent daardoor extra gevoelig voor een negatieve vibe of ongemakkelijkheden, dus die voorkom je liever. Dit stelt jou in staat om je (onbewust) zo naar de wensen of eisen van een ander te vormen dat je jezelf (voor een deel) kwijtraakt. In plaats van aan te geven waar jij behoefte aan hebt of waar je hulp bij nodig hebt, gedraag je je zoals jij denkt dat die ander jou graag ziet. Het gevolg hiervan kan zijn dat je je authenticiteit verliest en op een gegeven moment niet meer goed weet wie je nu eigenlijk bent.

Vertrouwen in jezelf
Vaak komt dit aanpassingsgedrag voort uit onzekerheid. Misschien ben je bang dat die ander jou ‘te veel’ vindt, dat hij of zij jouw emoties stom vindt of dat je er anders niet bij hoort. Je kunt je misschien niet eens voorstellen dat iemand anders jou kan liefhebben om wie je bent.

In dit geval is het uiterst belangrijk om inzicht te krijgen in jouw grootste angsten op relatiegebied. Ben je bang om gekwetst te worden, verlaten te worden, er niet bij te horen of niet goed genoeg te zijn? Wanneer je je bewust bent van deze angsten én van het feit dat ze ervoor zorgen dat je niet honderd procent jezelf bent, voorkom je dat je het vertrouwen in jezelf verliest. Het wordt dan makkelijker om jouw keuzes te baseren op jouw eigen persoonlijkheid en behoeftes, in plaats van op angst.
ja inderdaad er zijn ook mensen die geesten, engelen en gidsen zien, horen en ervaren.
S-Meds schreef:
18-08-2019 22:39
Wie minder drama in zijn leven wil – en wie wil dat niet – moet geen situaties gaan vermijden die mogelijk problemen brengen. ‘Dat is een strijd die je niet kunt winnen, je gaat toch wel vervelende dingen meemaken. Maar het grootste probleem zit hem niet in die gebeurtenissen, het zit ‘m in hoe je erover denkt en wat je met die gedachten doet. Meditatie helpt om anders naar gedachten te gaan kijken. Plotseling ben je op die plek waar alles altijd kalm is. (…) Op een plek van waaruit je het allemaal kunt overzien met compassie, zonder oordeel.’ Het geeft het ‘het gevoel van leven met wind mee.’

De hele dag door komen er gedachten in ons op, en tijdens het mediteren word je je daar extra bewust van. Wie denkt dat mediteren een ‘leeg hoofd’ oplevert, komt van een koude kermis thuis, dat hoofd raakt nooit leeg. Maar dat hoeft ook niet. De kunst is om gedachten te zien voor wat ze zijn: het zijn, jawel, een soort scheten. Ze komen en gaan. Je hoeft ze niet te stoppen, dat kan ook niet – accepteer gewoon dat ze er zijn. Dan waaien ze verder.
Is mediteren dan de oplossing voor alles? Nee. Alles in het leven is vergankelijk, en de meeste mensen denken daar niet zo graag aan. ‘We durven het (die vergankelijkheid) niet recht in de ogen te kijken, omdat het idee van niet langer bestaan onverdraaglijk voelt.’ Maar juist die vergankelijkheid kan ons helpen luchtiger te leven. Het helpt je te relativeren (is deze regenbui nu echt zo’n ramp?) en in te zien dat elk moment waardevol is. ‘Dat er niet zoiets bestaat als vanzelfsprekend.’

Mensen met een groot empatisch vermogen zijn inlevend, hebben een sterke intuïtie en kunnen de emoties van anderen goed aanvoelen. Anderzijds zijn er narcistische mensen die juist vooral oog hebben voor zichzelf en onredelijke verwachtingen hebben van anderen. Deze tegenpolen trekken elkaar vaak aan, maar waarom?

Opposites attracts. Ja, die kennen we. Toch is het bijzonder dat mensen met een groot empathisch vermogen vaak een relatie met een narcist aangaan (en andersom, natuurlijk). Want waar een empathisch persoon haarfijn aanvoelt welke emoties er in een ander omgaan, is een narcist juist niet in staat om met een ander mee te voelen. Dat komt de gevoeligheid van iemand met een groot inlevingsvermogen niet bepaald ten goede en zo trekken de verhoudingen in de relatie al snel scheef.

Allereerst een korte introductie in narcisme. Grofweg bestaan er twee theorieën over het ontstaan van narcisme. Zo zijn er onderzoekers die narcisme wijten aan een verwende opvoeding; als iemand in zijn of haar kindertijd overmatig verwend is en niet heeft geleerd om zich verantwoordelijk te voelen voor zijn of haar eigen daden, bestaat de kans dat hij of zij zich later ontwikkelt tot narcistische persoonlijkheid.

Er zijn echter ook onderzoekers die vinden dat narcisme niet zomaar in verband kan worden gebracht met een verwende kindertijd. Zij stellen dat narcisme vaak ontstaat als gevolg van trauma’s, misbruik of verwaarlozing.

Let wel: de diagnose narcistische persoonlijkheidsstoornis krijg je niet zomaar. We spreken hier, het woord zegt het al, over een stoornis, die door een psychiater of psycholoog vastgesteld wordt. Een narcistische persoonlijkheidsstoornis is een hardnekkige aandoening die lastig te behandelen is. Het kan maanden of zelfs jaren duren voordat iemand met narcisme op een goede manier met zijn of haar problemen om kan gaan.

De vonk tussen empathie en narcisme
Ironisch genoeg zijn het juist die problemen van een narcist waar een empathisch persoon gevoelig voor is. Wie over een groot empathisch vermogen beschikt is in staat om de pijn van een ander te absorberen en deze zelfs te ervaren alsof het zijn of haar eigen pijn is. Wanneer een bijzonder empathisch persoon zich niet bewust is van zijn of haar eigen grenzen en zichzelf dus niet goed kan beschermen, verliest hij of zij zich gemakkelijk in een relatie waarin alles in het teken staat van het helen en verzachten van de pijn van die ander.

De empathische persoon beseft zich echter niet dat de narcist alle energie uit hem of haar zuigt. Een narcist is namelijk in staat om gemakkelijk misbruik te maken van anderen en gaat ervan uit dat iedereen als vanzelf meegaat in zijn of haar verwachtingen. Een empathisch persoon ziet die extreme bewondering waar een narcist naar streeft als een schreeuw om aandacht en hulp. Aandacht en hulp die het empathische type van nature graag geeft, maar die hem of haar tegelijkertijd de das om kunnen doen.

Vicieuze cirkel
Empathische mensen vinden het vaak lastig om zich te realiseren dat niet iedereen op hetzelfde emotionele level zit als zij zitten. Zij verplaatsen zichzelf altijd in de schoenen van die ander maar vergeten daarbij dat diegene heel andere bedoelingen kan hebben dan zij zelf. Aan de andere kant zullen narcisten altijd proberen om boven die ander uit te groeien. Hoe meer liefde en zorg het empathische type aan de narcistische persoon geeft, hoe meer macht en controle de narcist binnen de relatie zal krijgen. Zo ontstaat een vicieuze cirkel die lastig te doorbreken is.

Alleen als de empathische persoon zich realiseert dat hij of zij de problemen van de narcist niet kan oplossen én als de narcist zijn eigen verantwoordelijkheden leert nemen en imperfecties kan omarmen, kan er een gezonde relatie opbloeien. Tot die tijd blijft het een complexe ‘match’.
Ik haakte af bij ‘ na 3 week gaf ik hem mijn huissleutel’. Echt zeg 🙈

Ik moet zeggen dat de tips van meds en bgb wel passend lijken in deze kwestie. Wel even opletten dat het steentje in je zak geen scherpe randjes heeft. Al kan dat ook weer handig zijn om je aan eea te herinneren natuurlijk,net wat je ambitie is.

En dat jochie terug naar zijn mama uiteraard.
Oh maar ik lees Suzy ook graag. Ze zegt vaak rake dingen, alleen is het soms nogal langdradig.

Meds is nu zo langdradig dat ik er geen touw meer aan vast kan knopen, ik mis de oude Meds die in 1 zin de spijker op zijn kop slaat ( of soms niet, komt ook voor) :-P
18-08-2019 22:42
Mensen met een groot empatisch vermogen zijn inlevend, hebben een sterke intuïtie en kunnen de emoties van anderen goed aanvoelen. Anderzijds zijn er narcistische mensen die juist vooral oog hebben voor zichzelf en onredelijke verwachtingen hebben van anderen. Deze tegenpolen trekken elkaar vaak aan, maar waarom?

Opposites attracts. Ja, die kennen we. Toch is het bijzonder dat mensen met een groot empathisch vermogen vaak een relatie met een narcist aangaan (en andersom, natuurlijk). Want waar een empathisch persoon haarfijn aanvoelt welke emoties er in een ander omgaan, is een narcist juist niet in staat om met een ander mee te voelen. Dat komt de gevoeligheid van iemand met een groot inlevingsvermogen niet bepaald ten goede en zo trekken de verhoudingen in de relatie al snel scheef.

Allereerst een korte introductie in narcisme. Grofweg bestaan er twee theorieën over het ontstaan van narcisme. Zo zijn er onderzoekers die narcisme wijten aan een verwende opvoeding; als iemand in zijn of haar kindertijd overmatig verwend is en niet heeft geleerd om zich verantwoordelijk te voelen voor zijn of haar eigen daden, bestaat de kans dat hij of zij zich later ontwikkelt tot narcistische persoonlijkheid.

Er zijn echter ook onderzoekers die vinden dat narcisme niet zomaar in verband kan worden gebracht met een verwende kindertijd. Zij stellen dat narcisme vaak ontstaat als gevolg van trauma’s, misbruik of verwaarlozing.

Let wel: de diagnose narcistische persoonlijkheidsstoornis krijg je niet zomaar. We spreken hier, het woord zegt het al, over een stoornis, die door een psychiater of psycholoog vastgesteld wordt. Een narcistische persoonlijkheidsstoornis is een hardnekkige aandoening die lastig te behandelen is. Het kan maanden of zelfs jaren duren voordat iemand met narcisme op een goede manier met zijn of haar problemen om kan gaan.

Ironisch genoeg zijn het juist die problemen van een narcist waar een empathisch persoon gevoelig voor is. Wie over een groot empathisch vermogen beschikt is in staat om de pijn van een ander te absorberen en deze zelfs te ervaren alsof het zijn of haar eigen pijn is. Wanneer een bijzonder empathisch persoon zich niet bewust is van zijn of haar eigen grenzen en zichzelf dus niet goed kan beschermen, verliest hij of zij zich gemakkelijk in een relatie waarin alles in het teken staat van het helen en verzachten van de pijn van die ander.

De empathische persoon beseft zich echter niet dat de narcist alle energie uit hem of haar zuigt. Een narcist is namelijk in staat om gemakkelijk misbruik te maken van anderen en gaat ervan uit dat iedereen als vanzelf meegaat in zijn of haar verwachtingen. Een empathisch persoon ziet die extreme bewondering waar een narcist naar streeft als een schreeuw om aandacht en hulp. Aandacht en hulp die het empathische type van nature graag geeft, maar die hem of haar tegelijkertijd de das om kunnen doen.

Vicieuze cirkel
Empathische mensen vinden het vaak lastig om zich te realiseren dat niet iedereen op hetzelfde emotionele level zit als zij zitten. Zij verplaatsen zichzelf altijd in de schoenen van die ander maar vergeten daarbij dat diegene heel andere bedoelingen kan hebben dan zij zelf. Aan de andere kant zullen narcisten altijd proberen om boven die ander uit te groeien. Hoe meer liefde en zorg het empathische type aan de narcistische persoon geeft, hoe meer macht en controle de narcist binnen de relatie zal krijgen. Zo ontstaat een vicieuze cirkel die lastig te doorbreken is.

Alleen als de empathische persoon zich realiseert dat hij of zij de problemen van de narcist niet kan oplossen én als de narcist zijn eigen verantwoordelijkheden leert nemen en imperfecties kan omarmen, kan er een gezonde relatie opbloeien. Tot die tijd blijft het een complexe ‘match’.
Kun jij zo 1-2-3 je eigen kwaliteiten opnoemen? De meeste mensen hebben daar moeite mee. Vaak vinden we dat waar we goed in zijn namelijk zo vanzelfsprekend, dat we het zelf niet als opvallend of waardevol herkennen. De mensen om je heen kunnen dat gelukkig veel beter. Vraag aan je vrienden of collega’s maar eens wat ze bijzonder aan je vinden en kijk dan welke overeenkomstige punten ze benoemen. Dat is waar jij in uitblinkt, en wat je dus kunt noemen als je je voorstelt aan iemand.
Venusss schreef:
18-08-2019 22:44
Oh maar ik lees Suzy ook graag. Ze zegt vaak rake dingen, alleen is het soms nogal langdradig.

Meds is nu zo langdradig dat ik er geen touw meer aan vast kan knopen, ik mis de oude Meds die in 1 zin de spijker op zijn kop slaat ( of soms niet, komt ook voor) :-P
Er is altijd een spanning tussen idealen en werkelijkheid, maar de afstand daartussen betekent niet dat het hopeloos is. Het betekent alleen maar dat er veel te veranderen valt. Het goede nieuws is dat verandering de enige constante in de geschiedenis is. Systemen bouwen zich op, hollen van binnen uit, breken plotseling af, vallen in puin en vormen zich tot nieuwe systemen. Alles is altijd gereed om iets heel anders te worden dan in de lijn der verwachting ligt. ‘Wees realistisch,’ schreef Ernst Bloch. ‘Denk het onmogelijke.’

Laten we dus proberen om niet teveel mee te deinen op oude energie. Dat trekt ons namelijk naar beneden en haalt ons weg van ons eigen niveau in bewustzijn. In het streven naar een betere wereld kun je ook bakens verzetten door onverstoorbaar te geloven in de mogelijkheid van iets beters en stoïcijns het goede te dienen.
S-Meds schreef:
18-08-2019 22:47
Kun jij zo 1-2-3 je eigen kwaliteiten opnoemen? De meeste mensen hebben daar moeite mee. Vaak vinden we dat waar we goed in zijn namelijk zo vanzelfsprekend, dat we het zelf niet als opvallend of waardevol herkennen. De mensen om je heen kunnen dat gelukkig veel beter. Vraag aan je vrienden of collega’s maar eens wat ze bijzonder aan je vinden en kijk dan welke overeenkomstige punten ze benoemen. Dat is waar jij in uitblinkt, en wat je dus kunt noemen als je je voorstelt aan iemand.
Ook ik heb behoorlijk veel tijd genomen om mijn veren op te durven zetten. Ik ervaar ouder worden als steeds minder huiveren om ruimte in te nemen als vrouw. Elk jaar dat ik bij mijn leeftijd mag optellen, maakt me minder bang voor mijn eigen kracht – of beter gezegd: om haar te tonen. Ik geef mezelf toestemming om hoekiger en scherper te zijn en niet alleen omdat er iets in mij aan het veranderen is. Ook de buitenwereld staat het me meer toe.
Onderschat worden beschouwde ik altijd als een voordeel. Niemand let op je in de schaduw en je kunt jezelf ongemerkt ontplooien. Onderschat worden verkies ik nog steeds boven overschat worden en bang zijn dat er iemand door je bluf heen prikt en je door de mand valt, maar ik ben er nu wel klaar mee.
Kennelijk waren er levensjaren en rimpels voor nodig om onomwonden te zeggen wat ik wil en kan. Je kracht en eigenzinnigheid ten volle tonen vereist dat het je niet meer zoveel kan schelen of anderen er aanstoot aan nemen of zich erdoor bedreigd voelen. Ik bevind me in een levensfase waarin ik het mezelf gun om niets meer te doen wat niet bij me past, onder mijn kunnen ligt of te slecht beloond wordt. Het voelt als een zegen. Als het aan mij ligt groei ik langzaam uit tot een onaangepaste, excentrieke oude vrouw met kaftans en grote kettingen en een mond als een bootwerker.
S-Meds schreef:
18-08-2019 22:49
Er is altijd een spanning tussen idealen en werkelijkheid, maar de afstand daartussen betekent niet dat het hopeloos is. Het betekent alleen maar dat er veel te veranderen valt. Het goede nieuws is dat verandering de enige constante in de geschiedenis is. Systemen bouwen zich op, hollen van binnen uit, breken plotseling af, vallen in puin en vormen zich tot nieuwe systemen. Alles is altijd gereed om iets heel anders te worden dan in de lijn der verwachting ligt. ‘Wees realistisch,’ schreef Ernst Bloch. ‘Denk het onmogelijke.’

Laten we dus proberen om niet teveel mee te deinen op oude energie. Dat trekt ons namelijk naar beneden en haalt ons weg van ons eigen niveau in bewustzijn. In het streven naar een betere wereld kun je ook bakens verzetten door onverstoorbaar te geloven in de mogelijkheid van iets beters en stoïcijns het goede te dienen.
:rofl:
Hij geeft wel goede tips hoor, die tip van de psychiater (of misschien beter psycholoog) zou ik wel ter harte nemen!
Een reactie hoeft niet alleen vanuit instemming of kritiek voort te komen, maar kan net zo goed vanuit nieuwsgierigheid of betrokkenheid ontstaan. Als mensen die ergens voorzichtig vraagtekens bij zetten worden afgedaan als ‘haters’ of ‘jaloerse trollen’, stopt elke uitwisseling. Als je mensen ontvolgt of laat vallen omdat ze iets geliked hebben wat jij niet liked of omdat ze op een partij stemmen waar jij niet op stemt, dan raken we allemaal opgesloten in onze eigen gevangenis vol medestanders die roepen naar de tegenstanders aan de andere kant, achter hun eigen tralies.

De dialoog is zoveel interessanter dan de discussie zoals die vandaag de dag gevoerd wordt. In een dialoog kun je iets ter overweging naar voren brengen. Iets delen met geen ander doel dan te delen. Iets tegenwerpen, beluisteren of bevragen. Het is een uitwisseling zonder intentie om te winnen of gehakt van de ander te maken. Het is een gesprek met ruimte voor beweging.

Ik zie een mooie toekomst voor de open dialoog. We snakken naar ‘Zo had ik het nog niet bekeken’, ‘Daar heb je een punt’ en ‘Ik zie het anders, maar ik begrijp je wel.’ We slaken een zucht van verlichting als we iets horen of lezen wat onderbouwd, genuanceerd, met kennis van zaken en niet-dwingend gebracht is. We laten de schouders zakken als iemand zonder oordeel of met een uitgesteld oordeel naar ons luistert.
Hello, can you hear me?
Wat flauw, die nietszeggende lange reacties.

TO : je verhaal is te lang, te gedetailleerd. Tip is om het flink in te korten.
Verder is mij niet helemaal duidelijk wat je wil met je topic??
Lucifer2018 schreef:
18-08-2019 22:02
Jij bent een fout begaan door per se een relatie te willen behouden.

Volgende keer bij de eerste tekenen van welke creepy actie of denkwijze dan ook, zo'n figuur dumpen.

Dan maar geen relatie.
Helemaal waar ik had eerder weg moeten stappen of mijn grenzen nog duidelijker moeten aangeven (Wel geprobeerd eerst assertief en daarna met een harde stem om boven hem uit te komen). Hij is weg. Alleen ik kon mijn zelfbeeld niet sterk genoeg houden. En vandaar ook de vraag. Ik wou hem leren begrijpen, maar waar 2 ruzie maken hebben 2 schuld. Dus wat was mijn les en gelukkig staan er heel veel helpende stukken tussen. Ik weet alleen nog niet echt hoe het werkt met antwoorden. Heb vandaag überhaupt pas reacties hierop gezien.
18-08-2019 22:42

Vicieuze cirkel

Ik ben inderdaad een hsp/nieuwe tijd kindje ook wel genoemd. High sensitief Person. En ben al vanaf mijn 5de bewust van elke stap en logica die ik moet ondernemen. Maar niet van wie welke prikkels zijn. Na al die jaren kwam 6 jaar terug de verklaring daarvoor. Ik heb mij van kinds af aan al verantwoordelijk gevoeld om de pijn van een ander te verzachten en ik ben eigenlijk een beetje opgebrand. Ik heb heb veel mensen met een masker gezien. Bij mensen waar ik echt veel om heb gegeven in de tijd waarom kunnen zijn mijn innerlijk kind niet zien? En ik hun ongebroken ik wel? De narcist is vaak degene waar ik inderdaad het hardst voor vecht. Heb hierdoor een trauma opgelopen alleen achteraf gezien weet ik niet precies waar, want ik ben me bewust van het verdriet wat in mij zit vanaf ik 13 was. Maar niet de oorzaak. In mijn familie is dit zweverig, je kunt iemand niet zo goed aanvoelen. En zomaar dingen weten uit het verleden dan? Terwijl ik nog maar erg klein was? Dat kon ik niet weten want was te jong om het te begrijpen. Maar ik kan het hun nu wel vertellen en ik weet totaal niet hoe omdat ik nooit eerder handvaten heb gekregen om met deze gevoeligheid om te gaan. Ik zeg niet dat ik engelen zie of hoor of weet hoe je aura eruit ziet. Wel heb ik meer last van licht en van geluid (gehoor kan vaak meerdere gesprekken tegelijkertijd scherp zuiver verstaan in een drukke luide omgeving). Ben erg moe als er mensen zijn geweest die wegstoppen voor me wat ik toch kan voelen en weet pas sinds een paar jaar dat dit dus ook niet normaal is om te voelen.
In mijn familie is dit zweverig, je kunt iemand niet zo goed aanvoelen
Je hébt die gast ook helemaal niet goed aangevoeld.
.
parbleumondieu schreef:
18-08-2019 22:14
Hardwerkend aardig meisje laat zich uitbuiten door luie drugsverslaafde gamer. Pikt het niet meer, maar vraagt zich af of ze te moeilijk doet.
Precies dit alleen dan iets te uitgebreid 😏😇
S-Meds schreef:
18-08-2019 22:10
Lieve TO

wat een verhaal, wat een verhaal, wat een verhaal.

kan je hier wat mee??
:HA:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
impala schreef:
20-08-2019 00:14
In mijn familie is dit zweverig, je kunt iemand niet zo goed aanvoelen
Je hébt die gast ook helemaal niet goed aangevoeld.
Jawel want ik had de mijn grenzen al aangegeven, heb er alleen niet meer naar geluisterd omdat ik me vast wou houden aan het mooie beeld wat er in het begin was.
Noia schreef:
18-08-2019 22:10
Hij is asociaal.
Hij gebruikt drugs.
Hij scheld je uit.
Hij profiteerd van je.
Hij toont geen respect.
Er komen dealers aan je deur.

Heel snel afscheid van nemen. Wat een tokkie.
Eens.
Ik ga voor deze!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven