Autisme wie ook? Deel 4
woensdag 1 augustus 2018 om 08:14
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434
Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434
Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion

woensdag 21 augustus 2019 om 14:32
Dat klopt. De huizen waar ik binnen ben geweest in Canada, USA en Australie hadden allemaal standaard 2 (soms 3) volledige badkamers. Dan weer nergens een aparte wc, maar altijd onderdeel van één van de badkamers.
woensdag 21 augustus 2019 om 15:22
In het buitenland zal dan warme kleverige buitenland zijn waarschijnlijk. Inderdaad dan moet je vaker in bad.redbulletje schreef: ↑21-08-2019 09:43In het buitenland is dat veel gebruikelijker. Of toch in elk geval tenminste 2 badkamers. Eentje als ensuite aan de master en eentje voor de kinderen of gasten. Da's echt wel 'n manco in Nederland in gezinswoningen waar men gemiddeld met 4 personen leeft.

woensdag 21 augustus 2019 om 15:24
Daar mag je zeker trots op zijn!Kohaku schreef: ↑21-08-2019 14:29Ik sport 2 keer in de week, bij de fysio. Dit zijn voornamelijk spierversterkende oefeningen, maar het is wel echt sporten. Dit doe ik 2x 45 minuten in de week.
Ik loop heel veel, wandel veel, op mijn werk loop ik ook veel rond en werk in een grote winkel. Werk niet eens hele dagen, maar kan soms makkelijk 5/6km afleggen op 1 'werkdag' met alleen al in de winkel heen en weer moeten lopen.
Bij overprikkeling moet ik mezelf echt terugtrekken, muziek luisteren of juist helemaal niets. Als het echt erg is, in het donker op bed liggen, pijnstillers en pittenzak voor in mijn nek en slapen maar.
Ben vanochtend voor het eerst naar de psycho-educatie groep geweest voor autisme, ging goed, niets vervelends meegemaakt oid, dus ben best trots op mezelf.
Had mezelf verslapen (wekker ging om 8.15 maar doorheen geslapen) dus had maar 20 minuten om mezelf klaar te maken en heb dus niet kunnen ontbijten. Dat was weer wat minder, maar afgezien van dat ging het goed, was gewoon keurig op tijd.

woensdag 21 augustus 2019 om 15:26
Nee, ligt vooral aan de ruimte denk ik en aan praktischere woonwensen. Huizen die een masterbedroom hebben met ensuite en daarnaast nog 2 slaapkamers voor 1 of 2 kinderen of logees waar ook een badkamer tussen zit. Meer privacy voor beide partijen. En vrij gebruikelijk in de USA en Canada, nu niet bepaald landen waar het tropisch is.
Zelfs vrij grote vrijstaande woningen in Nederland hebben niet altijd standaard een tweede badkamer. Opmerkelijk vind ik dat.
woensdag 21 augustus 2019 om 15:30
Hier zijn 2 aparte wc's.
Dit doet mij er aan denken op school was dit ook een probleem. Naar de wc gaan dat waren zo van die mannen urinoirs. En ook hokjes met gewone wc's. Nu ik ging altijd in die hokjes want ik kan echt niet plassen als er mensen op staan te kijken. Eigenlijk dronk en at ik ook niet veel dus moest gelukkig niet veel naar de wc tijden mijn school leven.
Als hier in huis nog maar iemand in de gang loopt terwijl ik moet plassen. En ben nog maar net in de wc dan kan moeilijker beginnen plassen, zeg maar bijna niet, tot die persoon weer verder weg gelopen is in de gang. Zou dit ook een soort onderdeel zijn van sociale fobie? Of bestaat er iets als plas fobie? Wacht ik heb het gevonden noemt blijkbaar paruresis https://nl.wikipedia.org/wiki/Paruresis. Zijn er hier nog die dit herkennen?
woensdag 21 augustus 2019 om 15:37
Had ik niet gedacht, nu in de USA hebben zelfs boomhutten een douche en wc soms. Als je discovery channel ziet, wij kunnen die standaard blijkbaar niet volgen we lopen achter op dat vlak lijkt het.redbulletje schreef: ↑21-08-2019 15:26Nee, ligt vooral aan de ruimte denk ik en aan praktischere woonwensen. Huizen die een masterbedroom hebben met ensuite en daarnaast nog 2 slaapkamers voor 1 of 2 kinderen of logees waar ook een badkamer tussen zit. Meer privacy voor beide partijen. En vrij gebruikelijk in de USA en Canada, nu niet bepaald landen waar het tropisch is.
Zelfs vrij grote vrijstaande woningen in Nederland hebben niet altijd standaard een tweede badkamer. Opmerkelijk vind ik dat.
woensdag 21 augustus 2019 om 20:47
Wat denken jullie over dit filmpje. Deze mensen zouden naar Colombia gaan verhuizen omdat ze denken dat daar betere hulp is dan in België. Neem nu op 3:25 daar word ze zowat van die schuifaf gedwongen, duidelijk tegen haar zin. En is ze dan beneden krijgt ze amper tijd om zelf recht te staan en word geholpen. Ik denk dat er misschien wel meer lukt dan de ouders denken maar wat extra tijd geven.
https://www.youtube.com/watch?v=8AVUpewPx8M
https://www.youtube.com/watch?v=8AVUpewPx8M
woensdag 21 augustus 2019 om 21:20
Heb het filmpje even gekeken, vind het er niet direct uitzien alsof ze gedwongen word. Denk at het meer rechtzetten is ivm bovenaan de glijbaan gaan opstaan,wat aan de buitenkant van het hekje niet zo slim is.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
woensdag 21 augustus 2019 om 21:25
Zou ik zonde van de ruimte vinden.redbulletje schreef: ↑21-08-2019 15:26Nee, ligt vooral aan de ruimte denk ik en aan praktischere woonwensen. Huizen die een masterbedroom hebben met ensuite en daarnaast nog 2 slaapkamers voor 1 of 2 kinderen of logees waar ook een badkamer tussen zit. Meer privacy voor beide partijen. En vrij gebruikelijk in de USA en Canada, nu niet bepaald landen waar het tropisch is.
Half uurtje per dag breng ik door in de badkamer, beetje zonde om er dan nog eentje te hebben voor de kinderen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 22 augustus 2019 om 04:48
Dat zou ook kunnen dat het daarvoor is. Mij leek ze vooral achteruit te willen, aan over die rand vallen had ik niet gedacht. Al goed dat ik nooit met kleine kinderen om moet. Ik zou die veel te veel vertrouwen, dat ze zelf wel weten hoe het moet. Maar zo werk dat niet dus je moet hun constant begluren en ingrijpen mocht het fout kunnen lopen, dat is toch wel heel moeilijk werk.

donderdag 22 augustus 2019 om 07:59
Ik heb ook maar 1 badkamer, maar ik woon ook alleen. Als ik hier met 3-4 man zou wonen zou een extra ruimte met in elk geval douche/wc zeker gewenst zijn. Een extra wastafel kan eventueel nog wel op de slaapkamer.
donderdag 22 augustus 2019 om 09:40
Ik denk dat die extra badkamers etc. ook wel eens een gevolg zouden kunnen zijn van de grote afstanden (VS, Canada etc.) waardoor bezoek vaak voor een periode blijft logeren > meer mensen in huis > meer faciliteiten nodig. In Nederland gaan de meeste mensen toch gewoon weer naar huis na een bezoekje.
En ik kan me ook nog indenken dat de wat preutse inslag van veel Amerikanen ook wel een rol zou kunnen spelen. Dus meer privacy met je eigen badkamer, want oh jee als je elkaar eens naakt zou zien.
In Nederland zijn we daar over het algemeen toch wat makkelijker mee waardoor het delen van een badkamer niet zo'n probleem is.
Onze woning heeft naast een badkamer met toilet nog een apart toilet, dat vind ik wel heel erg handig met meerdere mensen in huis.
In ons vakantiehuis hebben we een aparte badkamer en toilet. Maar het zit wel in de planning om er nog een kleine badkamer met toilet bij te maken op de eerste verdieping.
En ik kan me ook nog indenken dat de wat preutse inslag van veel Amerikanen ook wel een rol zou kunnen spelen. Dus meer privacy met je eigen badkamer, want oh jee als je elkaar eens naakt zou zien.
In Nederland zijn we daar over het algemeen toch wat makkelijker mee waardoor het delen van een badkamer niet zo'n probleem is.
Onze woning heeft naast een badkamer met toilet nog een apart toilet, dat vind ik wel heel erg handig met meerdere mensen in huis.
In ons vakantiehuis hebben we een aparte badkamer en toilet. Maar het zit wel in de planning om er nog een kleine badkamer met toilet bij te maken op de eerste verdieping.

maandag 26 augustus 2019 om 03:15
Ja het zijn volledige badkamers. We hebben de regel dat bezoek in de badkamer naar de wc moet van de gastvrouw. Dus als mijn roomie die de master ensuite heeft bezoek heeft en ze zijn boven. Worden ze alsnog naar beneden gestuurd. Soms onder protest van de gasten. Maar ik vertrouw haar wel dar ze er op toeziet.
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:15
Er is een verandering gebeurt hier. Mijn vader is vanaf nu waarschijnlijk grote kans voor altijd thuis. Normaal heeft hij lang gedacht dat hij op 60 op pensioen kon (is nu 59). Maar door vorige regering is het verandert naar 67 en zit hij in soort over gangs periode dat hij nog op 62 kan stoppen. Dat is dus 2 jaar langer werken dan hij dacht een heel groot deel van zijn leven. Ook is hij al van zijn 16 bezig ook al tellen die 2 jaren leercontract niet echt als werkjaren maar werkte toen al 4 dagen per week 1 dag school. En hij zegt het al wel een tijdje, dat hij het fysiek niet meer uithoud. Dat is gewoon niet echt werk voor die leeftijd meer die kledingzakken sleuren. En heeft ook altijd gewerkt ik heb hem nooit veel ziek geweten, als hij opgeteld aan 2 maanden komt over heel zijn werkperiode zal het veel zijn.
Nu is hij gisteren avond naar huis arts geweest en zit nu maand thuis voor algehele overbelasting. Daarna moet hij terug en zou het nog eens verlengd worden met 3 maanden. En waarschijnlijk gaat hij dan proberen ontslagen te worden door werk. Naar het schijnt is er nog al iemand op leeftijd die manier vervroegd gestopt bij zijn werk omdat het fysiek zo zwaar werk is.
Dan eens hij ontslagen is beland hij in werkloosheidsuitkering en moet nog werk zoeken. Wat hij tegen de mensen die hem dan gaan begeleiden gaat zeggen weet ik niet. Maar zwaar fysiek werk is in elk geval te zwaar, en verder kan hij ook niet veel heeft zelfs geen computer. Misschien vrachtwagen chauffeur enkel om te rijden maar mijn vader denkt dat ze voor 2 jaar niet zo snel nog iemand gaan aannemen. Dus hoopt een beetje dat dit soort vervroegt pensioen is.
Maar of het zo simpel gaat gaan weet ik toch niet. We zullen zien, volgens mij gaat hij het thuis zitten snel moe zijn. Maar die kledingbakken is in elk geval te zwaar geworden voor zijn leeftijd. Financieel gaan we er op achteruit maar dit gaat sowieso komen als hij op pensioen gaat. En is ook een beetje omdat mijn moeder altijd huismoeder is geweest. Mijn vader heeft altijd alleen kostwinner geweest en zegt dat dit hem ook druk geeft.
En dan zit hij ook nog met iemand als mij die alleen tegen zijn ouders spreekt. Dat geeft misschien nog extra druk. Laatst stond nog in de krant een onderzoek ouders pas tevreden als kinderen zelfstandig zijn. Zo iets moeten ze nu schrijven daar voel ik mij niet goed bij. Ik hoop maar voor mijn vader dat zijn plannetje goed uitdraait. In elk geval moest hij toch nog aan werk geraken huisarts wil hem ziek blijven schrijven. Dus ik denk wel dat het goedkomt het is alleen even wennen dat hij nu altijd thuis gaat zijn.
Moest ik nu niet met mijn knie zitten zou ik nog opnieuw mee gaan paar jaar. Maar uiteindelijk was die situatie zo als toen ook maar. Omdat ze mij zo maar naar uitkering stuurden toen ik 18 was. En dan plots met mijn vader ging het wel werken weliswaar ik als vrijwilliger. Ik denk dat dat hem ook steekt dat ze mij niet moesten omdat ik niets zei. En dat hij het daarom minder erg vind om nu ook nog wat te profiteren van het systeem.
Nu is hij gisteren avond naar huis arts geweest en zit nu maand thuis voor algehele overbelasting. Daarna moet hij terug en zou het nog eens verlengd worden met 3 maanden. En waarschijnlijk gaat hij dan proberen ontslagen te worden door werk. Naar het schijnt is er nog al iemand op leeftijd die manier vervroegd gestopt bij zijn werk omdat het fysiek zo zwaar werk is.
Dan eens hij ontslagen is beland hij in werkloosheidsuitkering en moet nog werk zoeken. Wat hij tegen de mensen die hem dan gaan begeleiden gaat zeggen weet ik niet. Maar zwaar fysiek werk is in elk geval te zwaar, en verder kan hij ook niet veel heeft zelfs geen computer. Misschien vrachtwagen chauffeur enkel om te rijden maar mijn vader denkt dat ze voor 2 jaar niet zo snel nog iemand gaan aannemen. Dus hoopt een beetje dat dit soort vervroegt pensioen is.
Maar of het zo simpel gaat gaan weet ik toch niet. We zullen zien, volgens mij gaat hij het thuis zitten snel moe zijn. Maar die kledingbakken is in elk geval te zwaar geworden voor zijn leeftijd. Financieel gaan we er op achteruit maar dit gaat sowieso komen als hij op pensioen gaat. En is ook een beetje omdat mijn moeder altijd huismoeder is geweest. Mijn vader heeft altijd alleen kostwinner geweest en zegt dat dit hem ook druk geeft.
En dan zit hij ook nog met iemand als mij die alleen tegen zijn ouders spreekt. Dat geeft misschien nog extra druk. Laatst stond nog in de krant een onderzoek ouders pas tevreden als kinderen zelfstandig zijn. Zo iets moeten ze nu schrijven daar voel ik mij niet goed bij. Ik hoop maar voor mijn vader dat zijn plannetje goed uitdraait. In elk geval moest hij toch nog aan werk geraken huisarts wil hem ziek blijven schrijven. Dus ik denk wel dat het goedkomt het is alleen even wennen dat hij nu altijd thuis gaat zijn.
Moest ik nu niet met mijn knie zitten zou ik nog opnieuw mee gaan paar jaar. Maar uiteindelijk was die situatie zo als toen ook maar. Omdat ze mij zo maar naar uitkering stuurden toen ik 18 was. En dan plots met mijn vader ging het wel werken weliswaar ik als vrijwilliger. Ik denk dat dat hem ook steekt dat ze mij niet moesten omdat ik niets zei. En dat hij het daarom minder erg vind om nu ook nog wat te profiteren van het systeem.
woensdag 28 augustus 2019 om 11:29
Vandaag hoor ik al ander verhaal gaat uitzoeken of halftijds of iets meer dan halftijds zou kunnen. Volledig stoppen is wel drastisch ik dacht wel dat hij dat niet ging doen. Toen mijn zus vrijdag die afspraak maakte voor huisdokter op internet. Is daar nog weekend over gegaan. En maandag wist hij precies niet goed hoe hij het moest uitleggen aan dokter. Ik denk moest mijn zus vrijdag niet gezegd hebben om naar de dokter te gaan en vast te leggen. Dan was hij waarschijnlijk blijven door doen, hopelijk lukt het nu om bv 3 dagen per week te krijgen op basis dat volle week te zwaar is door ouderdom.

donderdag 29 augustus 2019 om 14:07
Keycord voor autisten die reizen via Schiphol:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/251773/g ... RXG9NHEjWE
donderdag 29 augustus 2019 om 17:26
redbulletje schreef: ↑29-08-2019 14:07Keycord voor autisten die reizen via Schiphol:
Ik hoop dat hun kennis meer is dan bij prikkels zouden er wel eens dingen kapot geslagen kunnen worden. Want als mensen die het niet kennen dit lezen denken ze nog dat er een hulk opstapt. Misschien vandaar dat de keycord groen is. Terwijl het ook beperkt kan zijn tot bevriezen of niets zeggen of stress. Stel je voor dan zit je daar met zo een keycord en is iedereen aan het kijken, gebeurt het al. Daar zou ik al ongemakkelijk van worden om dat aan te doen, gelukkig durf ik niet in het vliegtuig.

donderdag 29 augustus 2019 om 17:32
Ik vlieg al jaren maar zou niet schromen het te gebruiken voor lange wachtrijen.pplakke schreef: ↑29-08-2019 17:26Ik hoop dat hun kennis meer is dan bij prikkels zouden er wel eens dingen kapot geslagen kunnen worden. Want als mensen die het niet kennen dit lezen denken ze nog dat er een hulk opstapt. Misschien vandaar dat de keycord groen is. Terwijl het ook beperkt kan zijn tot bevriezen of niets zeggen of stress. Stel je voor dan zit je daar met zo een keycord en is iedereen aan het kijken, gebeurt het al. Daar zou ik al ongemakkelijk van worden om dat aan te doen, gelukkig durf ik niet in het vliegtuig.
![]()
Enkel de mensen die op een of andere manier in autisme geinteresseerd zijn en dan ook nog dit artikel zijn tegengekomen, kennen de betekenis van het koord. Als ik het artikel niet gelezen had zou ik er ook niets achter zoeken als ik mensen met dat koord zie lopen.
donderdag 29 augustus 2019 om 17:56
Klopt waarschijnlijk lezen ze het niet. Maar als ze een ander soort behandeling zien zou het via de tamtam wel eens kunnen rondgaan, wat moeten ze anders zeggen in zo een lange wachtrij. Waarschijnlijk denk ik er weer te veel over na.redbulletje schreef: ↑29-08-2019 17:32Ik vlieg al jaren maar zou niet schromen het te gebruiken voor lange wachtrijen.
Enkel de mensen die op een of andere manier in autisme geinteresseerd zijn en dan ook nog dit artikel zijn tegengekomen, kennen de betekenis van het koord. Als ik het artikel niet gelezen had zou ik er ook niets achter zoeken als ik mensen met dat koord zie lopen.

donderdag 29 augustus 2019 om 17:58
De kans bestaat dat als mensen de betekenis eenmaal kennen, ze ook zo'n koort proberen te verkrijgen om de lange wachtrijen te skippen. Ben dus benieuwd hoe dit initiatief gaat verlopen.
donderdag 29 augustus 2019 om 18:01
Misschien moet je ze terug afgeven na de vlucht.redbulletje schreef: ↑29-08-2019 17:58De kans bestaat dat als mensen de betekenis eenmaal kennen, ze ook zo'n koort proberen te verkrijgen om de lange wachtrijen te skippen. Ben dus benieuwd hoe dit initiatief gaat verlopen.

vrijdag 30 augustus 2019 om 00:26
vrijdag 30 augustus 2019 om 05:06
In welk gedeelte zie je dit dan, want heb het nog eens gelezen. Maar vind het niet direct terug, maar het zou best kunnen. Want voor sommige kinderen zou het misschien problemen geven moesten ze het terug moeten afgeven.
Zelf mijd ik alle drukte en rijen ik heb zelfs tot mijn 28 niet gaan stemmen (verplicht in België) omdat tot toen je met ziektebriefje makkelijk kon ontkomen. Nu gaat dat niet meer en willen ze dat iemand met volmacht in je plaats gaat. En ben ik dan maar zelf mee geweest in de rij achter mijn vader. Ik heb gestemd zonder veel te zeggen, juist dank u als ik mijn paspoort terug kreeg. Want mijn vader was al het hoekje om, maar moest ik nu meer moeten zeggen weet ik toch niet of dat gelukt zou zijn.
Maar die rij voorsteken terwijl iedereen staat te wachten zou mij nog meer stress geven. Dan zouden mensen nog meer kijken zou ik nooit durven dan maar als het moet mee wachten en doen of ik de anderen niet zie. Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat je in België bij verplicht stemmen met bv een autipas die rij kan ontglippen. In pretparken wel wat toch wel aangeeft dat ze in België bij de staat dit soort handicap lijken te vergeten. Ze zijn nu bezig met stemcomputers uit te testen voor blinden. Ik ben eens benieuwd wanneer er iemand gaat ontdekken dat ze die autipas nog niet kennen in het stemgebeuren. Waar toch ook wel enorme lange wachtrijen kunnen zijn.
vrijdag 30 augustus 2019 om 06:38
Het zou misschien op Schiphol kunnen werken, maar ik denk dat ik negatieve aandacht of geen enkele aandacht trek als ik zoiets draag op het vliegveld van een vreemd land (recentelijk was dat Sjeremetjevo, vliegveld van Moskou in Rusland en Kansai Airport, vliegveld van Osaka in Japan).
Maar ik hoef niet zo'n koord of een Autipas. Ik kan mij prima redden zonder deze voorzieningen. Ik wil integreren, dus zowel met de lusten als de lasten van mensen zonder autisme. Gewoon wachtrijen (dat kan ik soms ook omzeilen door vooraf een ticket te boeken zoals bij sommige attracties, dingen zoals de London Eye in Londen). Met prikkels op het vliegveld heb ik weinig moeite. Wel ervaar ik alles als enorm groot (maar dat hoor ik soms ook wel van mensen zonder autisme; die kunnen dat ook overweldigend vinden).
World of Warcraft: Legion